МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА З ПИТАНЬ
ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
02.04.2003 N 18-43/1814-3
Про врегулювання питання стосовно визначення поняття "оптова ціна виробника"
Міністерство економіки та з питань європейської інтеграції, розглянувши в межах компетенції звернення від 4 березня 2003 року N 42 учасників семінару, проведеного 21 лютого 2003 року з актуальних питань ціноутворення на лікарські засоби, в частині щодо врегулювання питання стосовно визначення поняття "оптова ціна виробника", повідомляє.
Кабінетом Міністрів України на виконання Указів Президента України від 08.08.2000 N 963 "Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги населенню України" і від 15.08.2001 N 637 "Про Стратегію подолання бідності" та з метою підвищення рівня забезпеченості населення лікарськими засобами і виробами медичного призначення прийнято постанову від 16.11.2001 N 1499 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України", якою запроваджено державне регулювання цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення відповідно до затвердженого переліку продукції шляхом встановлення граничних рівнів торговельних надбавок до оптової ціни виробника або митної вартості.
Виробники фармацевтичної продукції в залежності від умов роботи з конкретними суб'єктами підприємництва (обсягів закупок, термінів оплати медпрепаратів тощо) здійснюють реалізацію продукції за цінами зі знижками від 10 до 30 відс. проти зазначених в реєстрах (прайс-листах) цін.
Рівень проголошених у прайс-листах виробників оптових цін ніяким чином не фіксується бухгалтерським обліком підприємств-виробників та є, як правило, значно вищим від планово-облікових цін. Так, перевіркою Державної інспекції з контролю за цінами ВАТ "Фармак" встановлено, що рівень проголошених у прайс-листах цін, діючих станом на 01.01.2001, перевищував планово-облікові ціни на 19-30 відс., станом на 01.01.2002 - на 17-57 відсотків.
В той же час розмір знижок, що надавались ВАТ "Фармак", складав 12-21 відс. від цін за прайс-листами.
Отже, нарахування торговельних надбавок до цін, зазначених у прайс-листах, призводить до "штучного" безпідставного підвищення цін, що суперечить меті, з якою було прийнято вищезгадану постанову.
З урахуванням вимог законодавчих та нормативних актів, зокрема, Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", наказів Міністерства фінансів від 30.11.99 N 291 "Про затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку та інструкції про його застосування" (зареєстрований в Міністерстві юстиції від 21.12.99 за N 892/4185) та від 20.10.99 N 246 "Про затвердження Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 9 "Запаси" (зареєстрований в Міністерстві юстиції від 02.11.99 за N 751/4044) формування фіксованих (регульованих) цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення в підприємствах торгівлі (аптечних закладах) повинно здійснюватись шляхом нарахування торговельних надбавок в межах граничних рівнів до фактичних цін продажу виробників, які є оптовими цінами виробників, що зафіксовані бухгалтерським обліком.
Так, статтею 1 зазначеного Закону визначено, що бухгалтерський облік - це процес виявлення, вимірювання, реєстрації, накопичення, узагальнення, зберігання та передачі інформації про діяльність підприємства зовнішнім та внутрішнім користувачам для прийняття рішень. Згідно з вимогами пункту 2 статті 3 зазначеного Закону бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством.
Кожна господарська операція - дія або подія викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства - фіксується бухгалтерським обліком, виходячи із фактичних даних.
Пунктами 1 і 3 статті 4 зазначеного Закону визначено, що підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій, а інформація, що міститься у прийнятих до обліку первинних документах, систематизується на рахунках бухгалтерського обліку в регістрах синтетичного та аналітичного обліку.
Наказом Міністерства фінансів від 30.11.99 N 291 затверджено План рахунків бухгалтерського обліку та інструкцію про його застосування.
Згідно з вимогами зазначеного нормативного акта на рахунку 36 "Розрахунки з покупцями та замовниками" ведеться узагальнення інформації про розрахунки з покупцями та замовниками за відвантажену продукцію, товари, виконані роботи й послуги. Так, за дебетом рахунку 36 відображається продажна вартість реалізованої продукції, товарів, виконаних робіт, наданих послуг, яка включає податок на додану вартість, акцизи та інші податки, збори (обов'язкові платежі), що підлягають перерахуванню до бюджетів та позабюджетних фондів та включені у вартість реалізації, за кредитом - сума платежів, які надійшли на рахунки підприємства в банківських установах, у касу, та інші види розрахунків.
Для урегулювання питання визначення фактичних цін продажу виробників Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції направлялись пропозиції Міністерству охорони здоров'я, зокрема, щодо запровадження форми видаткової накладної з обов'язковим відображенням фактичних цін продажу виробників, тобто цін з урахуванням знижок. Однак, до цього часу Міністерством охорони здоров'я форму видаткової накладної не затверджено.
Відповідні роз'яснення щодо визначення оптової ціни виробника при реалізації лікарських засобів та виробів медичного призначення надавались Чернігівській обласній державній адміністрації листом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від 16.10.2002 N 32/5-5/955, який доведено Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям (20.11.2002 N 32/5-5/1104) та листом від 13.01.2003 N 32/5-5/35 Державному комітету України з питань регуляторної політики та підприємництва (надрукований в журналі "Провізор" N 6, 2003 рік).
З метою єдиного методологічного підходу до трактування як оптової ціни виробника, так і митної вартості (з урахуванням того, що закордонні виробники ліків також надають значні знижки з митної вартості ліків) необхідно внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2001 N 1499, які б забезпечили чітку визначеність цін, до яких нараховуватимуться торговельні надбавки в межах граничних рівнів.
Водночас повідомляємо, що на даний час єдиної методики ціноутворення чинним законодавством та нормативно-правовими актами не передбачено. Типові положення з планування, обліку та калькулювання собівартості продукції (товарів та послуг) у галузях промисловості втратили чинність у зв'язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 16 травня 2002 року N 630.
Відсутність єдиної методики та вказаних положень з планування, обліку і калькулювання собівартості продукції, зокрема, закріплення питань встановлення цін як відповідними органами державного управління, так і самими підприємствами, як свідчать матеріали перевірок, призводить до безпідставного систематичного підвищення цін, посилює ціновий тиск на населення і не дає можливості уповноваженим з питань ціноутворення органам виконавчої влади на належному рівні здійснювати регулювання цінових процесів з метою стабільного їх розвитку.
Слід зазначити, що надані листом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції від 19.04.2002 N 32/5-5/342 роз'яснення базуються на чинних законодавчих та нормативних актах, тому підстав для його відкликання немає.
Державний секретарМіністерства економіки та зпитань європейської інтеграції В.Першин