• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо використання відкритого рахунку в іноземній банківській установі та оподаткування виплат доходу нерезидентам України

Державна податкова служба України | Індивідуальна податкова консультація від 15.03.2021 № 929/ІПК/99-00-07-07-02-06
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 15.03.2021
  • Номер: 929/ІПК/99-00-07-07-02-06
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна податкова служба України
  • Тип: Індивідуальна податкова консультація
  • Дата: 15.03.2021
  • Номер: 929/ІПК/99-00-07-07-02-06
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
15.03.2021 N 929/ІПК/99-00-07-07-02-06
Державна податкова служба України розглянула запит фізичної особи - підприємця щодо використання відкритого рахунку в іноземній банківській установі та оподаткування виплат доходу нерезидентам України та, керуючись статтею 52 Податкового кодексу України, у редакції, що діє з 01.07.2020 р. (далі - Кодекс), повідомляє наступне.
Згідно зі статтею 6 та статтею 19 Конституції України, органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 3 статті 4 Закону України від 21 червня 2018 року N 2473-VIII "Про валюту і валютні операції", резиденти з урахуванням обмежень, визначених цим Законом та іншими законами України, мають право відкривати рахунки в іноземних фінансових установах та здійснювати через такі рахунки валютні операції.
Положенням про здійснення операцій із валютними цінностями, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 02.01.2019 р. N 2 встановлено порядок проведення розрахунків за валютними операціями та визначено операції, які належать до поточних та операції пов'язаних із рухом капіталу.
Таким чином, суб'єкт господарювання - резидент має право відкривати рахунок в іноземних фінансових установах та здійснювати через такий рахунок валютні операції.
Індивідуальною податковою консультацією є роз'яснення контролюючого органу, надане платнику податків щодо практичного використання окремих норм податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, та зареєстроване в єдиному реєстрі індивідуальних податкових консультацій (підпункт 14.1.172-1 пункту 14.1 статті 14 Кодексу). Законом України від 20 травня 1999 року N 679-XIV "Про Національний банк України" визначено, що НБУ встановлює правила проведення банківських операцій; визначає систему, порядок і форми платежів; здійснює відповідно до визначених спеціальним законодавством повноважень валютне регулювання і валютний нагляд, визначає порядок здійснення операцій в іноземній валюті, у тому числі з питання подання звітності за операціями з використання рахунків, відкритих у фінансових установах інших країн.
Інструкцією про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 12.11.2003 р. N 492 визначено, що клієнти банків здійснюють валютні операції за рахунками відповідно до валютного законодавства та нормативно-правових актів Національного банку з питань здійснення операцій з валютними цінностями.
Враховуючи зазначене, з питання щодо використання валютної виручки, отриманої за надані експедиційні послуги, яка надійшла на рахунок відкритий в іноземному банку без подальшого її перерахування на рахунки відкриті в українських банківських установах, вважаємо за доцільне додатково звернутись до Національного банку України.
Стосовно здійснення виплат на користь іноземних перевізників та оподаткування таких виплат за ставкою 6 %, як суми фрахту зазначаємо.
Відповідно до підпункту 133.1.4 пункту 133.1 статті 133 Кодексу платниками податку є фізичні особи підприємці, у тому числі такі, що обрали спрощену систему оподаткування, та фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, щодо виплачених нерезиденту доходів (прибутків) із джерелом їх походження з України, що оподатковуються в порядку, визначеному пунктом 141.4 статті 141 цього Кодексу.
Підпунктом 141.4.1 пункту 141.4 статті 141 Кодексу визначено ставки за якими здійснюється оподаткування доходів, отриманих нерезидентом із джерелом їх походження з України, зокрема: проценти, дивіденди, роялті, фрахт, доходи від інжинірингу, лізингова/орендна плата, брокерська, комісійна або агентська винагорода, інші доходи.
При цьому, відповідно до вимог абзацу 1 підпункту 141.4.2 пункту 141.4 статті 141 Кодексу резидент, у тому числі фізична особа - підприємець, фізична особа, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єкт господарювання (юридична особа чи фізична особа підприємець), який обрав спрощену систему оподаткування, які здійснюють на користь нерезидента або уповноваженої ним особи будь-яку виплату з доходу з джерелом його походження з України, отриманого таким нерезидентом, утримують податок з таких доходів, зазначених у підпункті 141.4.1 цього пункту, за ставкою в розмірі 15 відсотків (крім доходів, зазначених у підпунктах 141.4.4 - 141.4.6 та 141.4.11 цього пункту) їх суми та за їх рахунок, що сплачується до бюджету під час такої виплати, якщо інше не передбачено положеннями міжнародних договорів України з країнами резиденції осіб, на користь яких здійснюються виплати, що набрали чинності.
Сума фрахту, що сплачується нерезиденту резидентом, у тому числі фізичною особою - підприємцем, фізичною особою, яка провадить незалежну професійну діяльність, або суб'єктом господарювання (юридичною особою чи фізичною особою підприємцем), який обрав спрощену систему оподаткування, або іншим нерезидентом, який провадить господарську діяльність через постійне представництво за договорами фрахту, оподатковується за ставкою 6 відсотків у джерела виплати таких доходів за рахунок цих доходів. При цьому:
базою для оподаткування є базова ставка такого фрахту;
особами, уповноваженими справляти податок та вносити його до бюджету, є резидент, який виплачує такі доходи, незалежно від того, чи є він платником податку, а також суб'єктом спрощеного оподаткування (підпункт 141.4.4 пункту 141.4 статті 141 Кодексу).
Також, Кодексом визначено, що фрахтом є винагорода (компенсація), що сплачується за договорами перевезення, найму або піднайму судна або транспортного засобу (їх частин) для:
перевезення вантажів та пасажирів морськими або повітряними суднами;
перевезення вантажів залізничним або автомобільним транспортом.
При цьому базовою ставкою фрахту є сума фрахту, включаючи витрати з навантаження, розвантаження, перевантаження та складування (схову) товарів, збільшена на суму витрат за рейс судна або іншого транспортного засобу, сплачуваних (відшкодовуваних) фрахтувальником згідно з укладеним договором фрахтування;
Якщо міжнародним договором, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України, встановлено інші правила, ніж ті, що передбачені Кодексом, застосовуються правила міжнародного договору (стаття 3 Кодексу).
Порядок застосування міжнародного договору України про уникнення подвійного оподаткування стосовно повного або часткового звільнення від оподаткування доходів нерезидентів із джерелом їх походження з України регулюється статтею 103 Кодексу.
Враховуючи зазначене повідомляємо, що зазначеним законодавством не встановлено залежність від виду рахунку та банківської установи з якої здійснюється виплата на користь нерезидента України доходів за договорами фрахту і оподаткування таких виплат за ставкою 6 % у джерела виплати таких доходів і за рахунок цих доходів.
Відповідно до пункту 52.2 статті 52 Кодексу податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податку, якому надано таку консультацію.