МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО
ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
Н А К А З
31.12.2010 N 490 |
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства N 146 від 20.06.2018 )
Про затвердження Методичних рекомендацій щодо визначення втрат підприємств міського електричного транспорту у випадках тимчасового закриття або перешкоджання рухові трамваїв чи тролейбусів
Відповідно до статті 13 Закону України "Про міський електричний транспорт", пункту 39 Правил надання послуг міським електричним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 N 1735, та з метою нормативно-методичного забезпечення підприємств міського електротранспорту в частині відшкодування втрат за тимчасове закриття або перешкоджання рухові з незалежних від них причин,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації щодо визначення втрат підприємств міського електричного транспорту у випадках тимчасового закриття або перешкоджання рухові трамваїв чи тролейбусів, що додається.
2. Департаменту благоустрою, комунального обслуговування та міського електротранспорту (Ігнатенко О.П.) розмістити цей наказ на офіційному веб-сайті Міністерства та надіслати до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій для використання в роботі та подальшого доведення до відома органів місцевого самоврядування.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Шаповаленка В.Г.
Заступник Міністра, голова комісії з проведення реорганізації Міністерства | С.А.Ласіков |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства з питань
житлово-комунального
господарства України
31.12.2010 N 490
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо визначення втрат підприємств міського електричного транспорту у випадках тимчасового закриття або перешкоджання рухові трамваїв чи тролейбусів
1. Загальні положення
1.1. Методичні рекомендації щодо визначення втрат підприємств міського електричного транспорту у випадках тимчасового закриття або перешкоджання рухові трамваїв чи тролейбусів (далі - Методичні рекомендації) розроблено з метою створення умов для реалізації норм частини другої статті 13 Закону України "Про міський електричний транспорт" і пункту 39 Правил надання послуг міським електричним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 N 1735, щодо прав перевізників, які надають послуги з перевезень пасажирів трамваями і тролейбусами, за тимчасове закриття або перешкоджання рухові з незалежних від них причин (стихійне лихо, проведення загальноміських заходів, ремонт доріг, припинення постачання електроенергії, складні дорожньо-погодні умови тощо).
1.2. Методичні рекомендації носять рекомендаційних характер щодо порядку розрахунку втрат підприємств міського електричного транспорту через тимчасове закриття або перешкоджання рухові трамваїв чи тролейбусів внаслідок чого:
- зменшується обсяг фактично виконаної транспортної роботи не з вини перевізника;
- пошкоджується рухомий склад, інші об'єкти міського електротранспорту.
1.3. Методичними рекомендаціями також пропонуються підходи до розрахунку втрат від розкрадання та знищення (псування) матеріальних цінностей (активів) підприємств міського електричного транспорту.
1.4. Методичні рекомендації можуть застосовуватися під час підготовки розрахунків відшкодування для розгляду у судових справах.
1.5. Методичні рекомендації дозволять визначити суми збитків у випадках тимчасового закриття або перешкоджання рухові трамваїв чи тролейбусів, пошкодження об'єктів міського електротранспорту, розкрадання та знищення (псування) матеріальних цінностей (активів) підприємств.
Їх використання сприятиме збереженню доходів підприємств, одержаних від надання транспортних послуг з пасажироперевезень, відшкодуванню власних витрат на ремонт та відновлення пошкоджених об'єктів міського електротранспорту, а також втрат доходів через простій трамваїв та (або) тролейбусів з незалежних від перевізників причин.
1.6. Втрати за тимчасову затримку або перешкоджання рухові міського електричного транспорту розраховуються у випадку:
- зменшення фактичного обсягу транспортної роботи перевізника у разі прийняття замовником транспортних послуг рішення про тимчасове припинення руху за маршрутом (маршрутами) міського електричного транспорту;
- зменшення фактичного обсягу транспортної роботи перевізника через перешкоджання рухові за маршрутом (маршрутами) іншими транспортними засобами, власниками яких є юридичні або фізичні особи;
- нанесення рухомому складу (трамвая, тролейбусу), іншим об'єктам міського електротранспорту пошкоджень в результаті наїзду або зіткнення з іншими учасниками дорожнього руху.
1.7. Терміни, що використовуються у Методичних рекомендаціях, вживаються у значеннях, які наведені в Законі України "Про міський електричний транспорт", постановах Кабінету Міністрів України від 23.12.2004 N 1735 "Про затвердження Правил надання населенню послуг з перевезень міським електротранспортом" та від 22.01.96 N 116 "Про затвердження Порядку визначення розміру збитків від розкрадання, нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей", Порядку формування тарифів на послуги міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус), затвердженому наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 25.07.2007 N 96, зареєстрованому в Міністерстві юстиції 07.08.2007 за N 906/14173.
2. Методологія розрахунку втрат від тимчасового закриття або перешкоджання рухові трамваїв (тролейбусів) та пошкоджень об'єктів міського електротранспорту
Втрати перевізника від тимчасового закриття або перешкоджання
рухові на визначених договором про організацію надання
транспортних послуг маршрутах та від пошкоджень об'єктів міського
електричного транспорту розраховуються у випадку:
- зменшення фактичного обсягу транспортної роботи
з незалежних від перевізника причин (стихійне лихо, проведення
загальноміських заходів, ремонт доріг, припинення постачання
електроенергії, складні дорожньо-погодні умови тощо);
- зменшення фактичного обсягу транспортної роботи через
перешкоджання рухові за маршрутом (маршрутами) іншими
транспортними засобами, власниками яких є юридичні або фізичні
особи;
- нанесення рухомому складу, іншим об'єктам міського
електротранспорту пошкоджень в результаті наїзду або зіткнення
з іншими учасниками дорожнього руху.
Розрахунок здійснюється за такими напрямками:
- визначення втрат від тимчасової затримки руху на маршрутах
з незалежних від перевізника причин;
- визначення втрат через нанесення рухомому складу, іншим
об'єктам міського електротранспорту пошкоджень винною стороною.
2.1. Визначення втрат від тимчасової затримки руху
на маршрутах міського електричного транспорту з незалежних
від перевізника причин
Втрати від тимчасової затримки руху на маршрутах міського
електричного транспорту з незалежних від перевізника причин можуть
визначатися шляхом розрахунку показників зміни обсягів
транспортної роботи перевізника (базовий метод) або за показниками
часу вимушеного простою і виручки за годину роботи рухомого складу
(альтернативний метод).
2.1.1. Розрахунок втрат від тимчасової затримки руху
на маршрутах міського електричного транспорту за базовим методом
Розрахунок втрат від тимчасової затримки руху на маршрутах
міського електричного транспорту за базовим методом здійснюється
за формулою:
D = T (G - G ); (1)
1 p n ф
де: D - втрачений дохід в результаті зменшення величини
1
транспортної роботи, грн.;
G - плановий обсяг транспортної роботи на відповідному
n
маршруті (маршрутах) міського електротранспорту за вагоно
(тролейбусо) км;
G - обсяг фактично виконаної транспортної роботи на маршруті
ф
(маршрутах) вагоно (тролейбусо) км;
T - розрахунковий тариф на транспортні послуги вартості
p
одного вагоно (тролейбусо) км, затверджений замовником
транспортних послуг, грн.
Плановий обсяг транспортної роботи на відповідному маршруті
(маршрутах) міського електротранспорту розраховується на підставі
договору про організацію транспортних послуг міським електричним
транспортом та встановленого графіка руху трамваїв (тролейбусів)
на маршруті (маршрутах).
Обсяг фактично виконаної транспортної роботи на маршруті
(маршрутах) розраховується на підставі відомості виконаного руху.
Вартісну величину розрахункового тарифу на транспортні
послуги визначається за формулою:
S
n
T = ----; (2)
p G
n
де: S - розрахункові операційні (експлуатаційні) витрати,
n
грн.
Під час встановлення величини розрахункового тарифу
розрахунок операційних (експлуатаційних) планових витрат
перевізника здійснюється із застосуванням економічно обґрунтованих
витрат, визначених на основі галузевих норм і нормативів,
кошторисів, ставок податків і зборів та прогнозів цін на
матеріально-технічні ресурси і послуги, що будуть використані при
наданні транспортних послуг у плановому періоді.
Зведений облік витрат на експлуатацію рухомого складу, його
обслуговування та ремонт при застосуванні нормативного методу
проводиться за статтями витрат з виявленням і обліком відхилень
від норм за кожним показником. Нормативні витрати розробляються
для електроенергії, матеріалів, оплати праці водіїв, кондукторів,
обслуговуючого виробничого та адміністративного персоналу.
Елементи витрат, що не мають нормативів або їх нормування
є неможливим, плануються з урахуванням фактичних витрат за
попередній звітний період, прогнозу індексів цін на промислову
продукцію (послуги) на плановий період та на підставі планових
кошторисів.
Склад повної планової собівартості послуг з перевезень
міським електротранспортом та методика їх розрахунку наведено
у додатку.
2.1.2 Розрахунок втрат від тимчасової затримки руху
на маршрутах міського електричного транспорту за альтернативним
методом
Розрахунок втрат від тимчасової затримки руху на маршрутах
міського електричного транспорту за альтернативним методом
здійснюється за формулою:
D = V · t ; (3)
2 h s
де: D - величина втраченого доходу від простою рухомого
2
складу, грн.;
V - величина виручки за одну годину, грн./год.;
h
t - кількість годин простою трамвая (тролейбуса), год.
s
Величина виручки за одну годину (V ) розраховується як
h
відношення суми фактичних доходів за день, що передував вказаному
випадку, на кількість годин роботи рухомого складу у цей же день
на відповідному маршруті (маршрутах).
Виручка за одну годину включає фактичний дохід від продажу
проїзних документів перевізником і величину передбаченої йому
компенсації за пільгові пасажироперевезення перераховані
на 1 годину роботи.
Зазначені величини рекомендується розраховувати на підставі
звітів про фактичні доходи на маршрутах.
Кількість годин простою (t ) трамвая (тролейбуса)
s
визначається на підставі відомості виконаного руху.
2.2. Розрахунок втрат через нанесення рухомому складу, іншим
об'єктам міського електротранспорту пошкоджень винною стороною
Визначення втрат через нанесення рухомому складу, іншим
об'єктам міського електротранспорту пошкоджень винною стороною
рекомендується здійснювати шляхом калькулювання витрат, пов'язаних
з завданими збитками.
Калькуляція витрат складається з витрат на оплату праці,
матеріальних витрат, втрат доходів від простою транспорту при
проведенні ремонту, інших нарахувань з вирахуванням вартості
невикористаної на рух електроенергії.
Витрати на усунення пошкоджень розраховуються за формулою:
B = C + C + D - C + ((C + C ) · R) + ПДВ; (4)
w m 3 e w m
де: B - витрати на усунення пошкоджень, грн.;
C - витрати на оплату праці ремонтного персоналу, грн.;
w
C - витрати на матеріали, що були використані при проведенні
m
ремонту, грн.;
D - величина втраченого доходу від простою рухомого складу,
3
грн.;
C - вартість невикористаної електроенергії на рух трамвая
e
(тролейбуса) під час простою, грн.;
R - планова рентабельність підприємства, %.
ПДВ - податок на додану вартість
Розрахунок витрат на матеріали, що були використані при
проведенні ремонту (C ).
m
Матеріальні витрати на проведення ремонту активів
транспортного підприємства рекомендується визначати прямим методом
із врахуванням ринкової ціни на використані матеріали (без ПДВ)
станом на день скоєння пригоди (інших дій учасників руху) та
величини їх використання.
Розрахунок витрат на оплату праці ремонтного персоналу (C ).
w
В основу визначення витрат на оплату праці покладені
нормативні акти, що діють на транспортному підприємстві, які
пов'язані з оплатою праці виробничого персоналу, що зайнятий на
ремонтних роботах по відновленню рухомого складу та інших
необоротних активів транспортного підприємства, зокрема:
- норми часу і розцінки на ремонти і обслуговування рухомого
складу;
- положення про преміювання робочих;
- положення про робочий час і час відпочинку водіїв трамвая
і тролейбуса.
Згідно законодавства витрати на оплату праці включають всі
обов'язкові нарахування для сплати до пенсійного фонду, фонду
обов'язкового державного соціального страхування на випадок
безробіття, фонду соціального страхування на випадок тимчасової
втрати працездатності, фонду соціального страхування від нещасного
випадку на виробництві та професійного захворювання, які
спричинили втрату працездатності.
До складу витрат на оплату праці включається також оплата
праці як елемент загальновиробничих накладних витрат. Розрахунок
провадиться у відповідності до П(С)БО 16 "Витрати" ( z0027-00 ),
а розподіл пропорційно обраної бази розподілу, якою може бути сума
заробітної плати виробничого персоналу.
Адміністративні витрати, що мали місце при проведенні
ремонту, відшкодовуються за рахунок планової рентабельності
підприємства.
Величина втраченого доходу від простою рухомого складу (D ).
3
В залежності від прийнятого методу розрахунку (базового
чи альтернативного) величина втраченого доходу від простою
рухомого складу розраховується за формулою (2) (D = D )
3 1
або за формулою (3) (D = D ) (див. розділи 2.1.1 та 2.1.2).
3 2
Розрахунок вартості невикористаної електроенергії на рух
трамвая (тролейбуса) під час простою (C ).
e
Вартість невикористаної електроенергії на рух трамвая
(тролейбуса) під час простою зменшує загальну величину втрат від
нанесення пошкоджень об'єктам міського електротранспорту.
Розрахунок її величини рекомендується здійснювати за формулою:
C = (W · L + W · Q · L ) g · C ; (5)
e n p p m e(1c)
де: W - середня вага трамвая (тролейбуса), т;
L - недопробіг трамвайних вагонів (тролейбусів) за час
n
простою, км;
W - середня маса одного пасажира, 0,07 т;
p
Q - чисельність пасажирів на час простою, пас.;
p
L - середня дальність поїздки одного пасажира
m
на відповідному маршруті, км;
g - питомі витрати електроенергії на рух трамвая
e
(тролейбуса), кВт·год./т·км;
C - вартість 1 кВт·год. (без ПДВ).
e(1c)
Планова рентабельність підприємства (R)
Показник планової рентабельності транспортного підприємства
встановлюється згідно з рішенням відповідного органу місцевого
самоврядування.
Величина податку на додану вартість, що включається до складу
витрат на усунення пошкоджень рекомендується розраховувати
за формулою:
N
пдв
ПДВ = C + C + D - C + ((C + C ) · R) · ------; (6)
w m 3 e w m 100
де: N - ставка додатку на додану вартість
пдв
3. Розрахунок втрат від розкрадання та знищення (псування) матеріальних цінностей (активів) підприємств міського електричного транспорту
1. У випадку дій, пов'язаних з розкраданням і знищенням
(псуванням) об'єктів міського електричного транспорту, розрахунок
збитків, завданих перевізнику, рекомендується здійснювати
відповідно до Порядку визначення розміру збитків від розкрадання,
нестачі, знищення (псування) матеріальних цінностей, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 22.01.96 N 116
( 116-96-п ), зі змінами і доповненнями, внесеними постановою
Кабінету Міністрів України від 16.12.2009 N 1393.
2. Розмір втрат (збитків) від зазначених дій щодо об'єктів
міського електричного транспорту визначається за формулою:
D = ((B - A) I + N + N ) · 2; (7)
y 1 2
де: D - розмір втрат (збитків), грн.;
B - балансова вартість об'єкта міського електричного
y
транспорту на момент встановлення факту зазначених вище дій, грн.;
A - амортизаційні відрахування з дати початку експлуатації
(стосується необоротних активів), грн.;
I - загальний індекс інфляції, який розраховується з дати
початку експлуатації на підставі визначених щомісяця Держкомстатом
індексів інфляції;
N - розмір податку на додану вартість, грн.;
1
N - розмір акцизного збору, грн.
2
Додаток
до Методичних рекомендацій
щодо визначення втрат
підприємств міського
електричного транспорту
у випадках тимчасового
закриття або перешкоджання
рухові трамваїв
чи тролейбусів
СКЛАД
повної планової собівартості послуг з перевезень міським електротранспортом та методика їх розрахунку
Планові витрати, що входять до повної планової собівартості транспортних послуг містять витрати операційної діяльності та фінансові витрати, які виникають у зв'язку з залученням позикового капіталу для здійснення виробничої діяльності.
До планових витрат операційної діяльності включаються:
- планова виробнича собівартість послуг;
- адміністративні витрати;
- витрати на збут транспортних послуг;
- інші витрати операційної діяльності.
Розрахунок витрат операційної діяльності
До складу планової виробничої собівартості послуг з перевезення пасажирів міським електричним транспортом входять:
- прямі матеріальні витрати;
- прямі витрати на оплату праці;
- інші прямі витрати;
- загальновиробничі витрати.
Розрахунок прямих матеріальних витрат включає вартість витрат на електроенергію, що визначається як добуток норм використання електроенергії та тарифу на електроенергію, який встановлюється згідно чинного законодавства.
Розрахунок прямих витрат на оплату праці водіїв і кондукторів здійснюється на основі нормативної чисельності персоналу і відпрацьованого ним часу. Тарифні ставки (оклади), відрядні розцінки та посадові оклади визначаються відповідно до законодавства, генеральної та галузевої угод і колективного договору.
Розрахунок інших прямих витрат.
До інших прямих витрат відносяться витрати, пов'язані з утриманням та експлуатацією рухомого складу (трамваї, тролейбуси), тягових підстанцій, контактно-кабельної мережі, трамвайних колій, тунелів, тощо.
У складі інших прямих витрат розраховуються:
- матеріальні витрати на утримання і експлуатацію об'єктів транспортних підприємств (крім витрат на електроенергію);
- витрати на оплату праці та необхідні нарахування на неї виробничого персоналу, що виконує ремонт і технічне обслуговування об'єктів міського електричного транспорту;
- амортизація необоротних активів (основні засоби, інші необоротні матеріальні і нематеріальні активи) виробничого призначення. Розрахунок амортизації підприємствами міського електричного транспорту здійснюється згідно чинного законодавства.
Розрахунок загальновиробничих витрат включає витрати, пов'язані з утриманням та функціонуванням цехів і дільниць (структурних підрозділів підприємств міського електричного транспорту), що обслуговують виробничий процес надання транспортних послуг, крім прямих матеріальних та витрат на оплату праці, інших прямих витрат.
Розрахунок адміністративних витрат.
До адміністративних витрат належать витрати, що виникають у зв'язку з управлінням підприємствами міського електротранспорту. Це витрати на утримання апарату управління та іншого персоналу, який займається обслуговуванням управлінської інфраструктури.
Основою розрахунку витрат є нормативна чисельність та встановлені на підприємствах тарифні ставки (оклади) згідно діючого законодавства. Витрати складаються із основної і додаткової заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат, внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, оплату службових відряджень, витрат на підготовку і перепідготовку кадрів.
До адміністративних витрат також належать:
- витрати на утримання і поточний ремонт основних засобів та інших необоротних активів адміністративного призначення;
- витрати на зв'язок;
- амортизація необоротних матеріальних і нематеріальних активів адміністративного призначення (нараховується у відповідності до діючого законодавства);
- судові витрати;
- витрати на сплату податків і зборів;
- оплата розрахунково-касового обслуговування та інших послуг банків;
- витрати на придбання малоцінних і швидкозношуваних предметів, канцелярських товарів, на передплату професійних періодичних видань, а також на оплату послуг загальногосподарського призначення.
Розрахунок витрат на збут транспортних послуг.
До складу збутових витрат включаються витрати з операційної діяльності, пов'язаної зі збутом транспортних послуг, зокрема, утримання кіосків з продажу проїзних квитків, оплата праці працівників, що займаються збутом транспортних послуг, включаючи внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування; оплата інформаційних послуг для пасажирів; витрати на утримання основних засобів щодо збутової діяльності, інші витрати (оренда, страхування, ремонт, оплата комунальних послуг, охорона).
Інші витрати операційної діяльності. Розраховуються на основі їх економічного обґрунтування. До їх складу входять витрати на формений одяг водіїв та кондукторів, виплати на доставку пільгових пенсій ( список N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників , затверджених Кабінетом Міністрів України) згідно з законодавством.
До складу інших витрат операційної діяльності не можуть включатися:
- суми безнадійної дебіторської заборгованості;
- витрати на утримання об'єктів соціальної інфраструктури;
- суми, що відраховуються профспілковим організаціям для проведення культурно-масової та фізкультурної роботи;
- суми неустойки (штраф, пеня);
- суми нестачі та втрати від пошкодження цінностей;
- оплата консалтингових та аудиторських послуг;
- витрати на добровільне страхування майна підприємств та працівників;
- витрати від списання не повністю замортизованих основних засобів;
- витрати, пов'язані з купівлею-продажем іноземної валюти, та втрати від операційної курсової різниці;
- суми спонсорської та благодійної допомоги;
- собівартість реалізованих виробничих запасів.
Директор Департаменту благоустрою, комунального обслуговування та міського електротранспорту | О.П.Ігнатенко |