• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Ухвала Конституційного Суду України про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням 65 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про вдосконалення державного контролю за якістю та безпекою продуктів харчування, лікарських засобів та виробів медичного призначення" від 1 лютого 1999 року N 109/99

Конституційний Суд України  | Ухвала від 06.06.2000 № 42-у/2000
Реквізити
  • Видавник: Конституційний Суд України
  • Тип: Ухвала
  • Дата: 06.06.2000
  • Номер: 42-у/2000
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Конституційний Суд України
  • Тип: Ухвала
  • Дата: 06.06.2000
  • Номер: 42-у/2000
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
про відмову у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням 65 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про вдосконалення державного контролю за якістю та безпекою продуктів харчування, лікарських засобів та виробів медичного призначення" від 1 лютого 1999 року N 109/99
м. Київ
6 червня 2000 року
N 42-у/2000
Справа N 2-41/2000

Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Скоморохи Віктора Єгоровича - головуючий,
Євграфова Павла Борисовича,
Козюбри Миколи Івановича,
Корнієнка Миколи Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Малинникової Людмили Федорівни - суддя-доповідач,
Мартиненка Петра Федоровича,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Німченка Василя Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Селівона Миколи Федосовича,
Тимченка Івана Артемовича,
Тихого Володимира Павловича,
Шаповала Володимира Миколайовича,
Яценка Станіслава Сергійовича,
розглянув питання про відкриття конституційного провадження у справі за конституційним поданням 65 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про вдосконалення державного контролю за якістю та безпекою продуктів харчування, лікарських засобів та виробів медичного призначення" від 1 лютого 1999 року N 109/99.
Заслухавши суддю-доповідача Малинникову Л.Ф. та вивчивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
1. Суб'єкт права на конституційне подання звернувся до Конституційного Суду України з клопотанням визнати Указ Президента України "Про вдосконалення державного контролю за якістю та безпекою продуктів харчування, лікарських засобів та виробів медичного призначення" (далі - Указ) таким, що не відповідає Конституції України, зокрема частині другій статті 19, пункту 6 частини першої статті 92, пунктам 15 та 28 частини першої статті 106, частині другій статті 120 Конституції України. До того ж народні депутати України порушують питання про невідповідність Указу статтям 4, 9, 14, 20 Закону України "Про лікарські засоби", статті 18 Закону України "Про якість та безпеку харчових продуктів і продовольчої сировини", статті 4 Закону України "Про захист прав споживачів", статтям 9, 27, 31 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення".
Як зазначається у конституційному поданні, пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України визначено, що до повноважень Президента України належить утворення, реорганізація та ліквідація за поданням Прем'єр-міністра України міністерств та інших центральних органів виконавчої влади в межах коштів, передбачених на утримання органів виконавчої влади. Проте Національне агентство з контролю за якістю та безпекою продуктів харчування, лікарських засобів та виробів медичного призначення (далі - Національне агентство), утворене на базі ліквідованих Координаційного експертного комітету з питань якості та безпеки продуктів харчування, Комітету з питань гігієнічного регламентування, Комітету з питань імунобіологічних препаратів, Бюро реєстрації лікарських засобів, Державної інспекції з контролю якості ліків, Комітету з нової медичної техніки та Фармакопейного комітету (пункт 1 Указу) та підпорядковане Міністерству охорони здоров'я України (пункт 2 Указу) , не входить до перелічених у пункті 15 частини першої статті 106 Конституції України центральних органів виконавчої влади.
Крім того, суб'єкт права на конституційне подання вважає, що Президент України не уповноважений призначати Голову Національного агентства, який не є керівником центрального органу виконавчої влади, а отже, за своїм статусом не належить до осіб, зазначених у пункті 10 частини першої статті 106 Конституції України.
Посилаючись на частину другу статті 19, частину другу статті 120 Конституції України, народні депутати України стверджують, що положення Указу суперечать пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України, який вимагає виключного визначення законами України, зокрема, основ охорони здоров'я, та порушують врегульовані чинними законами України норми щодо охорони здоров'я, а тому підстав для застосування пункту 4 розділу XV "Перехідні положення" Конституції України немає.
На думку суб'єкта права на конституційне подання, до законодавчого врегулювання належать питання, пов'язані з ліквідацією та передачею Національному агентству функцій ліквідованих органів виконавчої влади, які були створені та набули повноважень на підставі чинних законів України. Зокрема, Державна інспекція з контролю якості ліків Міністерства охорони здоров'я України відповідно до Закону України "Про лікарські засоби" є спеціальним органом державного контролю якості лікарських засобів. Контроль за якістю та безпекою товарів (робіт, послуг) на підставі частини другої статті 4 Закону України "Про захист прав споживачів" покладається на Державний комітет України у справах захисту прав споживачів і його органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, Державний комітет України по стандартизації, метрології та сертифікації і його територіальні органи, органи та установи державного санітарного нагляду України, інші органи державної виконавчої влади, на Антимонопольний комітет України та його територіальні відділення, а також на суд.
Народні депутати України посилаються також на те, що Конституція України визначення функцій Національного агентства не відносить до повноважень Президента України (пункт 6 частини першої статті 92 Конституції України) .
Крім цього, народні депутати України вважають, що Президентом України порушено конституційні вимоги щодо скріплення Указу підписами Прем'єр-міністра України і міністра, відповідального за акт та його виконання (частина четверта статті 106 Конституції України) .
2. Колегія суддів Конституційного Суду України з конституційних подань своєю ухвалою відмовила у відкритті конституційного провадження у справі з підстав, передбачених пунктами 2, 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" - невідповідність конституційного подання вимогам, передбаченим Конституцією України, Законом України "Про Конституційний Суд України", та непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні.
3. Президент України своїм Указом ліквідував Координаційний експертний комітет з питань якості та безпеки продуктів харчування, Комітет з питань гігієнічного регламентування, Комітет з питань імунобіологічних препаратів, Бюро реєстрації лікарських засобів, Державну інспекцію з контролю якості ліків, Комітет з нової медичної техніки та Фармакопейний комітет. На їх базі було утворено Національне агентство, на яке покладено виконання певних функцій ліквідованих установ. Національне агентство підпорядковане Міністерству охорони здоров'я України, Головою призначено Сердюка А.М.
Народні депутати України, направляючи 24 березня 2000 року конституційне подання, залишили без уваги Указ Президента "Про зміни у структурі центральних органів виконавчої влади" від 15 грудня 1999 року N 1573/99, яким Національне агентство було ліквідовано, а його функції покладено на Міністерство охорони здоров'я України. У зв'язку з цим фактично втратили чинність положення оспорюваного Указу щодо утворення Національного агентства, покладення на нього відповідних функцій, підпорядкування його Міністерству охорони здоров'я України, а також призначення на посаду Голови Національного агентства.
Оскільки відповідно до статей 150, 152 Конституції України до повноважень Конституційного Суду України належить вирішення питань щодо конституційності лише чинних актів, є підстави для відмови у відкритті конституційного провадження у справі, передбачені пунктом 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України".
Крім цього, незважаючи на вимоги пункту 3 статті 39 Закону України "Про Конституційний Суд України", суб'єкт права на конституційне подання не зазначив джерело опублікування правового акта, конституційність якого оспорюється.
Виходячи з наведеного та керуючись статтями 150, 152 Конституції України, пунктом 1 статті 13, пунктом 4 частини другої статті 39, пунктом 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України", Конституційний Суд України
у х в а л и в:
1. Відмовити у відкритті конституційного провадження у справі за конституційним поданням 65 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про вдосконалення державного контролю за якістю та безпекою продуктів харчування, лікарських засобів та виробів медичного призначення" від 1 лютого 1999 року N 109/99 з підстав, передбачених пунктом 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" - непідвідомчість Конституційному Суду України питань, порушених у конституційному поданні.
2. Ухвала Конституційного Суду України є остаточною і не може бути оскарженою.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ
(Текст взято з сайту Конституційного Суду України)