• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Концепції управління охороною праці Міністерства палива та енергетики України

Міністерство палива та енергетики України  | Наказ, Концепція від 01.08.2008 № 407
Реквізити
  • Видавник: Міністерство палива та енергетики України
  • Тип: Наказ, Концепція
  • Дата: 01.08.2008
  • Номер: 407
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство палива та енергетики України
  • Тип: Наказ, Концепція
  • Дата: 01.08.2008
  • Номер: 407
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ПАЛИВА ТА ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
01.08.2008 N 407
Про затвердження Концепції управління охороною праці Міністерства палива та енергетики України
З метою реалізації положень Конституції та законів України щодо забезпечення охорони життя і здоров'я працівників у процесі трудової діяльності, створення безпечних і нешкідливих умов праці на кожному робочому місті, належних умов для формування у працівників свідомого ставлення до особистої безпеки та безпеки оточуючих, запровадження нових і вдосконалення існуючих механізмів управління в галузі охорони праці на підприємствах паливно-енергетичного комплексу України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Концепцію управління охороною праці Міністерства палива та енергетики України (далі - Концепція), що додається.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Лучнікова В.А.
Міністр Ю.Продан
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства палива
та енергетики України
01.08.2008 N 407
КОНЦЕПЦІЯ
управління охороною праці Міністерства палива та енергетики України
1. Загальні положення
Концепція управління охороною праці в галузях паливно-енергетичного комплексу, щодо яких Мінпаливенерго є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади з питань забезпечення реалізації державної політики, спрямована на реалізацію положень Конституції та законів України щодо забезпечення охорони життя і здоров'я працівників у процесі трудової діяльності, створення безпечних і нешкідливих умов праці на кожному робочому місті, належних умов для формування у працівників свідомого ставлення до особистої безпеки та безпеки оточуючих, запровадження нових і вдосконалення існуючих механізмів управління в галузі охорони праці на підприємствах паливно-енергетичного комплексу України.
Управління охороною праці - це підготовка, прийняття та реалізація правових, організаційних, науково-технічних, санітарно-гігієнічних, соціально-економічних, лікувально-профілактичних заходів, спрямованих на охорону життя, здоров'я та працездатності людини в процесі трудової діяльності.
Необхідність визначення основних напрямів управління охороною праці зумовлюється реальними політико-правовими та соціально-економічними процесами, які відбуваються у сучасних умовах, а саме:
- структурними змінами в економіці, роздержавленням, утворенням нових форм та методів господарювання, суттєвим збільшенням кількості суб'єктів господарської діяльності різних форм власності, що значно ускладнює управління охороною праці традиційними методами і потребує його якісно нового рівня;
- реалізацією адміністративної реформи в Україні, поступовим переходом Міністерства від галузевого принципу управління до функціонального;
- наявністю випадків скорочення або ліквідації служб охорони праці, низькою ефективністю їх діяльності, зумовленою відсутністю кваліфікованих фахівців;
- недоліками в системі підготовки та підвищення кваліфікації фахівців з охорони праці, керівників та фахівців технологічних та інженерно-технічних структурних підрозділів підприємств та організацій;
- недостатньою взаємодією служби охорони праці Мінпаливенерго з іншими структурними підрозділами Міністерства, відповідними службами підприємств та організацій, віднесених до сфери управління або сфери діяльності Мінпаливенерго;
- відсутністю взаємодії між органами, які здійснюють функції управління охороною праці (Міністерство, органи місцевого самоврядування та державні адміністрації);
- незадовільним станом безпеки і умов праці на підприємствах і в організаціях галузей промисловості;
- високим рівнем виробничого травматизму, професійної захворюваності і аварійності;
- зростаючою кількістю фізично зношеного і морально застарілого обладнання, машин, механізмів, технологічних комунікацій, виробничих споруд і приміщень, які не відповідають вимогам безпеки, що збільшує вірогідність аварій, пожеж, нещасних випадків та професійних захворювань;
- відсутністю належного забезпечення працюючих засобами колективного та індивідуального захисту, використанням застарілих, не переглянутих галузевих норм безплатної видачі спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту;
- значною кількістю робочих місць, що не відповідають вимогам санітарно-гігієнічних норм і вимогам безпеки;
- безвідповідальним ставленням до питань охорони праці окремих власників підприємств;
- щорічним зростанням загальної суми витрат на фінансування пільгових пенсій за шкідливі і важкі умови праці та пенсій з трудового каліцтва, сім'ям загиблих, інших відшкодувань працівникам заподіяної шкоди на виробництві;
- функціонуванням нової системи соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що потребує ефективної взаємодії мінпаливенерго і підприємств з робочими органами Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань;
- незадовільним інформаційним забезпеченням підприємств у питаннях охорони праці з боку державних органів управління охороною праці (Міністерство, органи державного нагляду за охороною праці, санітарного нагляду, органи місцевого самоврядування);
- інтеграцією України у світове співтовариство, поступового наближення положень національного законодавства України до законодавства Європейського Союзу (ЄС);
- наявністю значної кількості застарілих галузевих нормативних документів з охорони праці, в т.ч. галузевих стандартів і прирівняних до них нормативних актів, розроблених і затверджених міністерствами і відомствами колишнього СРСР, які підлягають перегляду з метою актуалізації, забезпечення їх відповідності національному законодавству та стандартам Євросоюзу;
- відсутністю належного фінансування заходів, пов'язаних з реалізацією галузевих програм у сфері охорони праці, безпеки виробництва, заміни, модернізації зношеного і морально застарілого обладнання, виведення з експлуатації аварійно-небезпечних технологічних ліній, виробництв;
- послабленням контролю та профілактичної роботи на підприємствах галузей промисловості з боку спеціалістів структурних підрозділів і керівних працівників Міністерства.
Метою управління охороною праці щодо реалізації конституційного права працівників на належні безпечні та здорові умови праці є створення, впровадження та постійне вдосконалення ефективної Системи управління охороною праці (СУОП) у сфері паливно-енергетичного комплексу з урахуванням положень відповідних керівних документів Міжнародної організації праці, міжнародних стандартів OHSAS 18001 та OHSAS 18002 тощо, шляхом:
- створення та забезпечення функціонування Системи управління охороною праці на рівні функціональних підрозділів центрального апарату Мінпаливенерго та Системи управління охороною праці підприємств Мінпаливенерго України з метою комплексного розв'язання завдань охорони праці;
- застосування ефективних економічних методів управління охороною праці, створення умов економічної зацікавленості всіх працівників у безпечних умовах праці;
- створення ефективної системи мотивації праці посадових осіб Міністерства, керівників і фахівців підприємств щодо створення безпечних і здорових умов праці, а працівників - щодо додержання вимог охорони праці на кожному робочому місці;
- підвищення відповідальності керівників підприємств та організацій щодо створення системи управління охороною праці (вдосконалення вже діючої) для досягнення на кожному робочому місці безпечних і здорових умов праці;
- зміни підходів до формування галузевої нормативно-правової бази з питань охорони праці з урахуванням прогресивної міжнародної практики, в т.ч. стандартів ЄС;
- організації вивчення досвіду роботи з питань охорони праці країн СНД та розвинутих зарубіжних країн;
- налагодження оптимального механізму взаємодії служб охорони праці Міністерства та підприємств з центральним і регіональними відділеннями Фонду соціального страхування від нещасних випадків;
- пріоритетної підтримки наукових досліджень, спрямованих на підвищення безпеки виробництва, забезпечення санітарних норм, усунення травмонебезпечних місць, впровадження результатів науково-дослідних робіт на підприємствах галузей промисловості;
- укомплектування служб охорони праці Міністерства, підприємств та організацій галузей промисловості кваліфікованими фахівцями з охорони праці;
- удосконалення системи підготовки та перепідготовки в галузевих навчальних закладах і підвищення кваліфікації керівних працівників і фахівців усіх рівнів і структурних підрозділів підприємств і організацій Міністерства;
- створення сучасної автоматизованої системи обліку, аналізу нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, стану умов, безпеки праці на підприємствах галузей ПЕК і в Міністерстві;
- формування свідомого ставлення до питань охорони праці, безпеки життєдіяльності у працівників всіх рівнів шляхом поліпшення інформаційно-роз'яснювальної і навчальної роботи з використанням сучасних інформаційних технологій;
- впровадження системи забезпечення служб охорони праці, керівників і фахівців інших структурних підрозділів, всіх працюючих відповідними законодавчими і нормативно-правовими актами, інформацією про стан охорони праці, оперативними і статистичними даними стосовно нещасних випадків, професійних захворювань, аварій і пожеж, обставин, причин та наслідків цих подій, організаційних та технічних заходів щодо їх запобігання і профілактики;
- створення ефективної системи фінансування заходів, спрямованих на вирішення термінових і перспективних проблем охорони праці.
2. Управління охороною праці на рівні Міністерства палива та енергетики України
Мінпаливенерго України в межах своєї компетенції забезпечує здійснення державного управління у сфері охорони праці відповідно до вимог Закону України "Про охорону праці" та інших законодавчих і нормативно-правових актів із цих питань.
На галузевому рівні управління охороною праці здійснюється Міністерством через створений ним спеціальний структурний підрозділ з охорони праці.
Міністерство палива та енергетики України як центральний орган виконавчої влади:
- проводить єдину науково-технічну політику в галузі охорони праці;
- координує та забезпечує пріоритетну підтримку наукових досліджень, спрямованих на розвиток охорони праці та впровадження результатів науково-дослідних робіт;
- бере участь у розробці Загальнодержавної програми поліпшення стану безпеки, умов праці та виробничого середовища, сприяє залученню до її виконання провідних наукових, дослідних і конструкторських інститутів та організацій Міністерства;
- розробляє і реалізує галузеву комплексну програму поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
- здійснює методичне керівництво діяльністю підприємств галузей промисловості з проблем охорони праці;
- укладає з відповідними галузевими профспілками угоди з питань поліпшення умов та безпеки праці;
- організує опрацювання та перегляд галузевих нормативно-правових актів з охорони праці;
- організує навчання і перевірку знань з питань охорони праці посадових осіб і фахівців підприємств та організацій галузей ПЕК в установленому порядку, зокрема в екзаменаційних комісіях Міністерства;
- здійснює відомчий контроль за станом охорони праці на підприємствах, що входять в сферу управління Міністерства.
3. Управління охороною праці на рівні підприємств та організацій
На підприємствах та в організаціях, віднесених до сфери діяльності Мінпаливенерго України, управління охороною праці здійснюється власниками (роботодавцями) цих підприємств через відповідні служби охорони праці, які створюються і функціонують відповідно до діючого Типового положення про службу охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України.
Управління охороною праці на підприємствах і в організаціях здійснюється у рамках діючих на підприємствах Систем управління охороною праці, які опрацьовуються на основі Системи охорони праці Мінпаливенерго України.
4. Завдання та функції управління охороною праці
4.1. Основними завданнями управління є:
а) опрацювання заходів щодо здійснення державної політики з охорони праці на підприємствах і в організаціях галузей промисловості;
б) підготовка, прийняття та реалізація заходів, спрямованих на забезпечення:
- належних, безпечних і здорових умов праці;
- утримання в належному безпечному стані виробничого устаткування, будівель і споруд, інженерних мереж, безпечного ведення технологічних процесів;
- працівників засобами колективного та індивідуального захисту;
- організацію і проведення навчання працівників безпечним засобам ведення технологічних процесів, виконання робіт з експлуатації та ремонту обладнання;
- пропаганди охорони праці;
- обліку, аналізу та оцінку умов і безпеки праці;
- професійного добору працівників окремих професій;
- страхування працівників від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань;
в) організаційно-методичне керівництво роботою служб охорони праці на підприємствах;
г) інтеграція основних елементів системи управління охороною праці в систему загального управління організацією виробництва;
д) широке впровадження позитивного досвіду у сфері охорони праці на підприємствах галузей;
є) забезпечення дотримання правил, норм і колективних угод згідно із Законом України "Про охорону праці".
4.2. Основні функції управління охороною праці:
а) організація та координація робіт з охорони праці;
б) облік, аналіз та оцінка показників стану умов і безпеки праці;
в) планування та фінансування роботи з охорони праці, заходів щодо поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
г) забезпечення повного й ефективного контролю за дотриманням вимог нормативно-правових актів з питань охорони праці (правил, норм, інструкцій, стандартів тощо).
5. Нормативно-правове забезпечення
Для організації роботи щодо розробки та перегляду галузевих нормативно-правових актів з охорони праці з урахуванням сучасних умов, вимог законодавства України, міжнародних та Європейських норм:
- визначаються головна та базові організації з нормотворчої діяльності у сфері охорони праці;
- аналізується стан нормативно-правової бази, визначаються пріоритети щодо черговості перегляду галузевих нормативних актів з охорони праці;
- забезпечується розроблення та реалізація в кожній галузі Міністерства перспективних і поточних (річних) планів нормотворчої діяльності та опрацювання проектів галузевих правил, примірних інструкцій, стандартів з охорони праці на рівні сучасних вимог, а на їх основі відповідних інструкцій, положень безпосередньо на підприємствах Міністерства, залучаються до цієї роботи фахівці науково-дослідних і проектно-конструкторських організацій.
6. Навчання працівників з питань охорони праці
Нагальним у системі управління охороною праці є укомплектування служб охорони праці Міністерства та відповідних служб на підприємствах, в організаціях галузей промисловості кваліфікованими фахівцями з охорони праці з урахуванням сучасних соціально-економічних умов та реальних потреб.
Належна кваліфікація й обізнаність працівників з питань охорони праці є одним із запобіжників ризику отримати виробничу травму чи професійне захворювання. Тому одним з найбільш пріоритетних напрямів є підвищення рівня знань працівників з цих питань, яке має забезпечуватися безперервно шляхом навчання (перенавчання, підвищення кваліфікації) у закладах освіти всіх рівнів і безпосередньо на підприємствах у процесі їх трудової діяльності.
Для підвищення рівня знань працівників з питань охорони праці необхідно:
- удосконалити навчальні програми з питань охорони праці, впровадити нові форми і методи навчання, зокрема навчання за модульною системою;
- розробити і реалізувати комплекс заходів щодо визначення пріоритетних питань у навчальних програмах при підготовці та підвищенні кваліфікації викладачів з питань охорони праці, фахівців служб охорони праці Міністерства та підприємств і організацій галузей ПЕК з урахуванням результатів наукових досліджень, досягнень та технічних рішень щодо створення безпечних умов праці;
- вжиття заходів щодо забезпечення відомчих навчальних закладів сучасними засобами навчання, програмами тренажерної підготовки і забезпечення якісної професійної підготовки та перепідготовки працівників.
7. Інформаційне забезпечення в галузі охорони праці
Інформаційне забезпечення в галузі охорони праці потребує удосконалення шляхом вивчення та поширення міжнародного і вітчизняного досвіду щодо пропаганди безпечних методів і засобів праці, вирішення актуальних питань у цій сфері із залученням сучасних інформаційних технологій, оперативного розповсюдження пам'яток, методик, листівок відповідного спрямування.
Міністерство має створити Галузевий інформаційний центр з охорони праці, відповідальний за інформаційне забезпечення з питань управління охороною праці, який має забезпечити: збір, обробку інформації і доведення її до усіх підприємств ПЕК та створити галузеву автоматизовану систему "Охорона праці" у складі:
- системи збору і обробки інформації;
- системи аналізу травматизму, умов та гігієни праці, профзахворюваності, аварій;
- інформаційної бази даних нормативно-правової та методично-навчальної документації;
- інформаційної бази даних засобів індивідуального захисту (ЗІЗ);
- інформаційної системи наукових розробок і впроваджень у галузі охорони праці;
- інформаційної системи підготовки та формування пропозицій до Національної та галузевої програм з охорони праці, контролю за укладанням та виконанням договорів НДР та ДКР з охорони праці;
- системи доведення інформації з охорони праці до підприємств з використанням сучасних інформаційних технологій та засобів зв'язку (електронна пошта, Інтернет тощо).
У складі Галузевого центру має бути створено кабінет промислової безпеки та охорони праці, обладнаний новітніми засобами зв'язку, обробки, тиражування та відображення інформації, укомплектований нормативно-правовою, навчальною, методичною, науковою документацією та програмним забезпеченням з охорони праці.
8. Гарантування безпечності виробничого устаткування, технологічних процесів, виробничих будівель і споруд, інженерних мереж
Для зниження ризиків, зумовлених виробничим устаткуванням, технологічними процесами, будівлями і спорудами, інженерними мережами необхідно:
- переглянути нормативну базу (правила, стандарти, санітарні норми, будівельні норми і правила тощо), що регламентує безпечність виробничого устаткування, технологічних процесів, будівель і споруд, привести її у відповідність з вимогами директив Європейського Союзу;
- вжити заходів щодо виведення з експлуатації морально застарілого і фізично зношеного виробничого устаткування, будівель і споруд тощо;
- опрацювати Перелік виробництв, для яких розробляються плани локалізації та ліквідації аварійних ситуацій і аварій;
- впровадження нових технічних та організаційних заходів.
9. Забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального захисту (ЗІЗ)
Міністерству спільно з науково-дослідними інститутами, сертифікаційними лабораторіями, підприємствами з виробництва ЗІЗ слід удосконалити підхід до вирішення проблем, пов'язаних з розробкою і виробництвом сучасних ЗІЗ, використовуючи досвід держав близького і дальнього зарубіжжя, впровадити на підприємствах України ЗІЗ, які вже отримали відповідний міжнародний сертифікат.
За доцільності, взяти участь у заснуванні спільних з іноземними представництвами підприємств з виробництва ЗІЗ, що відповідають вимогам європейських норм і мають відповідний міжнародний сертифікат.
Прискорити роботу щодо перегляду галузевих норм забезпечення працівників спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту, з урахуванням появи нових професій відповідно до діючого Державного класифікатора професій.
Посилити контроль з боку служб охорони праці в частині забезпечення працівників спецодягом, спецвзуттям та іншими ЗІЗ.
10. Професійний психофізіологічний відбір працівників
У даному напрямі діяльності Міністерству необхідно:
- у встановленому порядку взяти участь у розробленні спільно з Держгірпромнаглядом України, Міністерством охорони здоров'я України, Міністерством праці та соціальної політики України, Інститутом медицини праці державної системи професійного психофізіологічного відбору працівників, зайнятих на роботах з підвищеною небезпекою, та державних нормативних документів і підзаконних актів, які дозволяли б на законних підставах застосовувати зазначену систему;
Розробити переліки професій з відповідними критеріями і показниками щодо професійної придатності відповідних працівників;
Впровадити науково обґрунтовану систему тестування працівників та їх медичного психофізіологічного обстеження на відповідність певній професії.
До впровадження системи тестування забезпечити належне медичне обстеження працівників, які в процесі роботи, знаходячись під тиском дефіциту часу або надлишку інформації, приймають відповідальні рішення в умовах виникнення позаштатних ситуацій і аварій.
11. Облік, аналіз та оцінка стану умов і безпеки праці
Для вирішення питань, пов'язаних з обліком, аналізом та оцінкою умов та безпеки праці, слід:
- забезпечити впровадження удосконаленої єдиної державної системи статистичної звітності щодо обліку, аналізу та оцінки стану безпеки та умов праці на підприємствах галузей ПЕК та в цілому у Міністерстві;
- розглянути питання щодо фінансування робіт з обліку, аналізу та оцінки стану умов та безпеки праці (в т.ч. нещасних випадків на виробництві, професійних захворювань, аварій і пожеж) на підприємствах галузей промисловості;
- опрацювати галузеву систему ідентифікації небезпек, оцінки ризиків та управління ризиками.
12. Планування робіт з охорони праці
Планування робіт з охорони праці слід здійснювати з урахуванням результатів аналізу і оцінки стану охорони праці на підприємствах відповідних галузей ПЕК, визначення пріоритетних напрямів діяльності, вирішення невідкладних першочергових заходів та галузевої програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого становища.
13. Фінансування робіт з охорони праці
Необхідно створити належне правове підґрунтя шляхом розробки та впровадження нормативно-правових актів і забезпечити фінансування заходів з охорони праці за рахунок коштів існуючих джерел фінансування:
а) Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, виділених на профілактику виробничого травматизму і профзахворювань;
б) державного бюджету, місцевих бюджетів - для часткового фінансування (поряд з коштами Фонду соціального страхування від нещасних випадків) галузевих програм поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, інших цільових програм з охорони праці;
в) раціонального і повного використання підприємствами сум витрат з охорони праці, що належать до валових витрат, згідно з Переліком заходів та засобів з охорони праці, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
г) фінансування профілактичних заходів з охорони праці, спрямованих на поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням має бути не меншим за встановлені Законом України "Про охорону праці" норм;
д) інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.
Систему контролю за витрачанням коштів, виділених на охорону праці на рівні підприємства, слід удосконалити таким чином, щоб забезпечити їх спрямування за цільовим призначенням.