НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ РИНКІВ ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Про схвалення висновку до проєкту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" та інших законодавчих актів щодо недержавного пенсійного забезпечення" (реєстраційний номер 3058 від 11.02.2020)
постановила:
2. Департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг надати висновок до Міністерства соціальної політики України.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на члена Нацкомфінпослуг Залєтова О.М.
Згідно з чинним законодавством відповідно до колегіального рішення Комісії | Протокол № 15 засідання Комісії від 03.03.2020 |
СХВАЛЕНО
Розпорядження Національної комісії,
що здійснює державне регулювання
у сфері ринків фінансових послуг
03.03.2020 № 394
Проєкт
ВИСНОВОК
до проєкту Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" та інших законодавчих актів щодо недержавного пенсійного забезпечення"(реєстраційний номер 3058 від 11.02.2020)
Проєкт Закону спрямований на вдосконалення законодавства України, що пов'язане з питаннями недержавного пенсійного забезпечення, і має врегулювати питання, зокрема, щодо відповідальності членів ради недержавного пенсійного фонду, розширення повноважень ради недержавного пенсійного фонду, обов'язків та відповідальності адміністратора недержавного пенсійного фонду, осіб, які здійснюють управління активами та зберігана, врегулювання питання щодо інвестиційної діяльності з пенсійними активами недержавного пенсійного фонду, посилення пруденційного нагляду та розкриття інформації учасникам системи недержавного пенсійного забезпечення тощо.
Нацкомфінпослуг, у межах компетенції, розглянула проєкт Закону, спрямований на створення сприятливих умов для розвитку недержавного пенсійного забезпечення, і вважає за необхідне висловити такі зауваження та пропозиції до законопроекту.
Водночас, є вкрай важливим забезпечити високий рівень захисту прав споживачів через нові вдосконалені підходи до регулювання та нагляду на ринку недержавного пенсійного забезпечення.
Відповідно до абзацу другого пункту 7 Прикінцевих положень
Закону № 79-ІХ Національний банк України, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку з 1 липня 2020 року є правонаступниками Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у здійсненні повноважень та виконанні функцій з державного регулювання та нагляду у сфері ринків фінансових послуг у межах повноважень, встановлених
Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".
Крім того, необхідно зазначити, що
Законом № 79-ІХ вносяться аналогічні зміни до тексту Закону щодо визначення державного органу, що здійснюватиме державний нагляд та контроль у системі накопичувального пенсійного забезпечення після введення в дію
Закону № 79-ІХ.
3. Проєкт Закону передбачає внесення змін до окремих статей Закону, зокрема Закон пропонується доповнити статтею 33-1 "Вимоги до осіб, які надають агентські послуги". Водночас у чинній редакції Закону є стаття 54 "Вимоги до осіб, які надають агентські послуги" в яку проектом Закону теж вносяться аналогічні зміни.
5. Пояснювальною запискою до проєкту Закону зазначено, що нова редакція
Закону України "Про недержавне пенсійне забезпечення" враховує більшість положень обох директив ЄС: директиви (ЄС) 2003/41/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 3 червня 2003 року про діяльність установ трудового пенсійного забезпечення та нагляд за ними та директиви (ЄС) 2016/2341 Європейського Парламенту та Ради від 14 грудня 2016 року щодо діяльності і нагляду за інституціями недержавного пенсійногозабезпечення (НПЗ) (оновлена версія) (далі - Директива 2341).
Водночас у проєкті Закону в частині внесення змін до Закону відсутні вимоги щодо впровадження пенсійними фондами таких ключових функцій, як ризик-менеджмент та внутрішній аудит, а також не передбачається впровадження політики винагороди, оцінки власного ризику, інституту інвестиційного консультанта, що передбачені Директивою 2341.
Також у проєкті Закону залишилися кількісні обмеження інвестиційної діяльності, що суперечить вимогам Директиви 2341 положеннями якої передбачається, що інвестування здійснюється згідно з правилами "розумного інвестора" та допускається встановлення обмежень тільки щодо якості активів.
Положення проєкту Закону не передбачають розподіл учасників пенсійних фондів на категорії осіб з різними правами щодо отримання інформації, як це передбачено Директивою 2341, а саме на потенційних учасників, учасників та вигодонабувачів.
Вимоги Закону щодо поділу пенсійних фондів відповідно до складу засновників та учасників на відкриті, корпоративні та професійні не змінюються, хоча положеннями Директиви 2341 передбачено поняття "установа трудового пенсійного забезпечення" і до таких установ віднесено усі типи пенсійних фондів у яких відносини з учасниками є похідними від умов колективних договорів або трудових контрактів (незалежно від того, хто є засновником).
Узагальнюючий висновок
| Начальник управління методології державного нагляду на ринках фінансових послуг департаменту державного регулювання та методології нагляду на ринках фінансових послуг | В. Кобець |
(Текст взято з сайту Нацкомфінпослуг України http://nfp.gov.ua)