ОФІС ГЕНЕРАЛЬНОГО ПРОКУРОРА
НАКАЗ
21.08.2020 № 389
Про організацію діяльності прокурорів щодо представництва інтересів держави в суді
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 № 171 від 21.06.2023 № 61 від 25.03.2024 )
( У тексті Наказу слова "регіональних (обласних) прокуратур", "місцевих (окружних) прокуратур" та "військових (спеціалізованих)" у всіх відмінках замінено словами "обласних прокуратур", "окружних прокуратур" та "спеціалізованих" у відповідних відмінках згідно з згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
( У тексті наказу слова "перші заступники та заступники Генерального прокурора" у всіх відмінках замінено словами "перший заступник та заступники Генерального прокурора" у відповідних відмінках, а слова "у військовій та оборонній сфері" - словами "у сфері оборони" згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
Відповідно до вимог статті 131-1 Конституції України, статей 1-3, 23, 24 Закону України "Про прокуратуру" з метою забезпечення належної організації діяльності прокурорів щодо представництва інтересів держави в суді, керуючись статтею 9 Закону України "Про прокуратуру", НАКАЗУЮ:
1. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора, заступнику Генерального прокурора - керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівникам обласних, окружних прокуратур, спеціалізованих прокуратур у сфері оборони на правах обласних та окружних прокуратур (далі - обласні, окружні прокуратури), їхнім першим заступникам та заступникам, керівникам відповідних структурних підрозділів забезпечувати організацію діяльності щодо представництва інтересів держави в суді з дотриманням засад, визначених цим наказом.
( Пункт 1 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
2. Завданнями здійснення представництва в суді визначити захист інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду.
3. Представницьку діяльність здійснювати у формах:
( Абзац перший пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
- пред'явлення позовів (подання заяв);
- вступу у справи, провадження в яких відкрито за позовами (заявами) інших осіб;
- ініціювання перегляду судових рішень, у тому числі у справах, провадження в яких відкрито за позовом (заявою) іншої особи;
- участі у розгляді справ судами;
- участі у виконавчому провадженні при виконанні рішень у справах, у яких прокурором здійснювалося представництво інтересів держави.
4. Відомості для встановлення наявності підстав для застосування представницьких повноважень отримувати з:
( Абзац перший пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
- інформації, що надходить до органів прокуратури від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень;
- матеріалів кримінальних проваджень, справ про адміністративні правопорушення, у тому числі пов'язані з корупцією;
- публікацій у медіа, у тому числі мережі Інтернет, публічної інформації у формі відкритих даних;
( Абзац четвертий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
- документів, розміщених у Єдиному державному реєстрі судових рішень;
- звернень фізичних і юридичних осіб, депутатів усіх рівнів, громадських об'єднань та організацій;
- інших джерел.
5. Витребування інформації та документів за запитами з метою встановлення наявності підстав для застосування представницьких повноважень за кожним фактом виявлення прокурором порушень інтересів держави, а також направлення повідомлень про звернення прокурора до суду в інтересах держави здійснювати в межах і спосіб, що передбачені законодавством.
Про кожен факт початку процедури встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокуратурі нижчого рівня повідомляти прокуратуру вищого рівня не пізніше 5 днів з дати направлення першого запиту про витребування інформації чи документів.
( Пункт 5 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
( Пункт 5 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
5.1. Запити про витребування інформації та документів направляти виключно до суб'єктів, наділених відповідними повноваженнями, яким вони належать на законних підставах, за підписом керівників, перших заступників та заступників керівників прокуратур відповідного рівня. У запитах зазначати:
- норми законодавства, що визначають повноваження прокурора з витребування необхідної інформації;
- конкретні об'єкти та суб'єкти правовідносин, у яких допущено порушення інтересів держави;
- відомості про ймовірні порушення інтересів держави, які стали підставою для направлення запиту, із наведенням джерела їх отримання (медіа, матеріали кримінальних проваджень тощо);
( Абзац четвертий пункту 5.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
- вимогу про надання інформації щодо вжитих уповноваженим органом законодавчо визначених заходів із захисту інтересів держави у спірних правовідносинах, причин їх невжиття, намірів реалізувати ці повноваження (лише у випадках, передбачених абзацом 4 частини 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру");
- конкретні матеріали (документи або їх копії), необхідні для вирішення питання про застосування представницьких повноважень та подальшого представництва інтересів держави в суді;
- строк розгляду запиту, який повинен визначатися прокурором з урахуванням принципу розумності.
( Пункт 5.1 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
5.2. Забезпечувати опрацювання отриманих даних та своєчасне прийняття обґрунтованого рішення щодо застосування представницьких повноважень за кожним фактом порушення інтересів держави, за яким направлявся запит.
( Наказ доповнено пунктом 5.2 згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021; із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
5.3. Прийняття рішення про застосування представницьких повноважень шляхом подання позову, вступу в справу, оскарження судового рішення, а також рішення про відсутність таких підстав, оформлене висновком, здійснювати не пізніше місяця з дня отримання відомостей за останнім запитом.
Неухильно дотримуватися встановленої законом вимоги щодо попереднього, до звернення до суду, надіслання повідомлення про це відповідного суб'єкта владних повноважень.
( Наказ доповнено пунктом 5.2 згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
5.4. Мотивований висновок про відсутність підстав для вжиття представницьких повноважень, затверджений керівником або заступником керівника відповідної прокуратури, направляти до прокуратури вищого рівня не пізніше 10 днів після його затвердження.
( Наказ доповнено пунктом 5.2 згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
5.5. У разі встановлення ознак адміністративного чи кримінального правопорушення в установленому порядку вживати заходів щодо порушення відповідного провадження.
( Наказ доповнено пунктом 5.2 згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
5.6. Керівникам підрозділів представництва в суді та інших структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур відповідно до їхньої компетенції, керівникам окружних прокуратур, їхнім першим заступникам і заступникам здійснювати дієвий контроль за обґрунтованістю витребування відомостей, необхідних для підтвердження підстав для застосування представницьких повноважень, та своєчасного прийняття рішень, визначених у пункті 5.3 цього наказу.
( Наказ доповнено пунктом 5.2 згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
6. Забезпечувати повноту та обґрунтованість позовів та заяв, додержуватися вимог закону щодо форми і змісту, юрисдикції, визначеної компетенції та обмежень. Посилатися на норми матеріального і процесуального права, якими регулюються відповідні правовідносини, враховувати практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини, правильно обирати спосіб захисту, долучати до позовів (заяв), належні, допустимі, достовірні та достатні/вірогідні докази, у тому числі щодо відправлення копії позовної заяви, і доданих до неї документів іншим учасникам справи, попередній (орієнтовний) розрахунок судових витрат.
( Пункт 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
6.1. Позови (заяви) надсилати до суду за підписом Генерального прокурора, його першого заступника та заступників, керівників обласних, окружних прокуратур, їхніх перших заступників та заступників.
( Підпункт 6.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
6.2. Керівникам окружних прокуратур у разі виявлення обставин, які потребують пред'явлення позову або вступу у справу, у тому числі шляхом ініціювання перегляду судових рішень, в інтересах держави в особі Кабінету Міністрів України або Національного банку України, відповідні матеріали надсилати до обласних прокуратур із документами, що подаються до суду як докази, оформленими та засвідченими відповідно до вимог законодавства. Керівникам обласних прокуратур у разі самостійного виявлення обставин, які потребують вжиття представницьких заходів, чи надходження матеріалів із окружних прокуратур направляти проєкт позову, заяви про вступ, апеляційної чи касаційної скарги, заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами та матеріали до Офісу Генерального прокурора для вирішення питання про їх пред'явлення.
6.3. До пред'явлення позову (подання заяви) за наявності підстав відповідно до вимог законодавства порушувати питання про вжиття заходів щодо забезпечення позову та забезпечення доказів з обґрунтуванням необхідності їх застосування.
6.4. При пред'явленні позову (заяви) ініціювати забезпечення позовних вимог у порядку, передбаченому законом. Зазначати конкретні види та способи цих заходів, а також необхідність їх застосування.
( Пункт 6.5 виключено на підставі Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
6.5. Звертаючись із позовом (заявою) до суду не за місцем розташування органу прокуратури, повідомляти про це з посиланням на номер електронного наглядового провадження за позовом прокурора, який братиме участь у розгляді справи. Письмово інформувати відповідний суд про необхідність повідомлення цього прокурора про рух справи. Прокурору, який забезпечував участь у суді, про рух справи та результати розгляду невідкладно повідомляти прокурора, який подав позов (заяву).
6.6. Заяви по суті справи (відзив на позовну заяву (відзив), відповідь на відзив, заперечення, пояснення) та інші процесуальні документи подавати прокурору, який забезпечує участь у суді, у строки, визначені процесуальними кодексами або судом. Якщо їх подано з порушенням строку, обґрунтовувати поважність причин несвоєчасного подання цих заяв або клопотань.
6.7. За наявності визначених законом підстав, у передбачених законом порядку та строки забезпечувати реагування на факти відмови судами у прийнятті позовів (заяв), їх повернення.
За обґрунтовано залишеними без руху та без розгляду, повернутими позовними заявами (заявами, скаргами) у встановлені законом або судом строки вживати заходів для усунення недоліків чи повторного їх подання.
( Пункт 6.7 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
7. Позовну заяву у кримінальному провадженні подавати прокурору, який здійснює процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у ньому, з урахуванням вимог пункту 12 частини другої статті 36, частини третьої статті 128 КПК України. Порядок забезпечення участі у розгляді судами такої позовної заяви та оскарження, ініціювання перегляду судових рішень у кримінальному провадженні, крім питань представництва інтересів держави при виконанні судових рішень, визначається відповідними наказами Генерального прокурора.
8. Керівництву прокуратур усіх рівнів у межах компетенції забезпечувати ініціювання перегляду судових рішень у цивільних, господарських, адміністративних справах, та якісну підготовку апеляційних, касаційних скарг, заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами. Дотримуватися визначених процесуальним законодавством вимог щодо форми, змісту, порядку і строків подання скарг, заяв до суду, за наявності підстав подавати клопотання про їх поновлення та наводити підтверджені доказами поважні причини їх пропуску.
( Пункт 8 із змінами, внесеними згідно з Наказами Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021; № 171 від 21.06.2023 )
8.1. З метою забезпечення ініціювання перегляду судових рішень, постановлених без участі прокурора у справах за позовами (заявами) інших осіб, що стосуються інтересів держави, вступу у справу або подання позову (заяви) постійно здійснювати моніторинг рішень, розміщених в Єдиному державному реєстрі судових рішень, а також отриманої від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших суб'єктів владних повноважень інформації з цього питання.
( Абзац перший пункту 8.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
( Абзац другий пункту 8.1 виключено на підставі Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
8.2. Керівникам підрозділів представництва в суді та інших структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора, обласних прокуратур відповідно до їхньої компетенції, керівникам окружних прокуратур, їхнім першим заступникам і заступникам контролювати своєчасність здійснення моніторингу та прийняття обґрунтованих рішень щодо застосування представницьких повноважень за встановленими фактами порушень інтересів держави.
Виявлення судових рішень, щодо яких вбачаються підстави для ініціювання перегляду, здійснювати (у тому числі шляхом моніторингу): постановлених місцевими загальними судами - прокурорам окружних прокуратур за місцем розташування відповідних судів; місцевими господарськими та адміністративними судами, апеляційними судами - підрозділам представництва в суді та іншим підрозділам обласних прокуратур відповідно до їхньої компетенції за місцезнаходженням зазначених судів.
( Пункт 8.2 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
8.3. Апеляційні скарги на судові рішення у справах за позовами інших осіб, виявлені в порядку моніторингу, подавати керівникам, першим заступникам, заступникам керівників прокуратур, якими виявлено таке судове рішення, та керівникам прокуратур вищого рівня, їх першим заступникам та заступникам з урахуванням визначених процесуальним законодавством присічних строків.
( Пункт 8.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021; в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
8.4. Апеляційні скарги на судові рішення у справах, розглянутих за участі прокурора, якими вирішено спір по суті позовних вимог, подавати керівникам, першим заступникам, заступникам керівників обласних прокуратур за місцем розташування суду, що розглядав справу, у тому числі у справах за позовами окружних прокуратур та за позовами інших осіб, у які прокурором здійснено вступ.
Якщо справу розглянуто без участі прокурора, апеляційну скаргу подавати керівникам, першим заступникам, заступникам керівників обласних прокуратур, у структурі яких функціонують окружні прокуратури, що пред'явили позов або вступили у справу за позовом інших осіб.
Керівникам окружних прокуратур не пізніше 3 днів після отримання копії судового рішення забезпечувати направлення повідомлення з обґрунтуванням підстав для його оскарження до прокуратури вищого рівня.
Апеляційні скарги на ухвали суду першої інстанції, прийняті не по суті вирішення спору, які можуть бути оскаржені окремо від рішення суду (частина перша статті 255 ГПК України, частина перша статті 353 ЦПК України та частина перша статті 294 КАС України), подавати прокурору, який пред'явив позов, та керівникам прокуратур вищого рівня, їх першим заступникам та заступникам.
( Абзац другий пункту 8.4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021; в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
8.5. У разі відсутності підстав для подання апеляційної скарги на судове рішення, постановлене не на користь держави, у тому числі у справах за позовами інших осіб, у які прокурором здійснено вступ з метою захисту інтересів держави, складати мотивований висновок, затверджувати його керівником, першим заступником, заступником керівника прокуратури, працівники якої брали участь у судовому засіданні, та не пізніше 5 днів до закінчення строку на апеляційне оскарження направляти цей висновок до прокуратури вищого рівня, вказуючи номер електронного наглядового провадження.
У разі розгляду справи судом першої інстанції без участі прокурора складати висновок та повідомляти про це прокуратуру вищого рівня прокурору, який пред'явив позов або вступив у розгляд справи за позовами інших осіб.
Якщо позов (заяву) розглянуто судом не за місцем розташування органу прокуратури, що її пред'явив, та за участю прокурора іншого органу прокуратури, яким складено висновок про відсутність підстав для апеляційного оскарження судового рішення, у разі незгоди з цим висновком апеляційну скаргу на нього подавати обласній прокуратурі, орган якої пред'являв позов (заяву).
( Підпункт 8.5 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
8.6. Касаційні скарги на судові рішення, у тому числі на ухвали процесуального характеру, які за законом можуть бути оскаржені, подавати керівникам, першим заступникам, заступникам керівників обласних прокуратур, працівники яких брали участь у розгляді справи судом апеляційної інстанції, зокрема й у справах за позовами прокурорів обласних і окружних прокуратур інших регіонів та у справах, у які прокурором прокуратури іншого регіону здійснено вступ.
Якщо справу розглянуто судом апеляційної інстанції без участі прокурора, подавати касаційну скаргу керівникам, першим заступникам, заступникам керівників обласних прокуратур, які подавали апеляційну скаргу.
Касаційні скарги на судові рішення у справах за позовами інших осіб, виявлені в порядку моніторингу, подавати керівникам, першим заступникам, заступникам керівників обласних прокуратур та Офісу Генерального прокурора.
( Абзац четвертий пункту 8.6 виключено на підставі Наказу Офісу Генерального прокурора № 61 від 25.03.2024 )
( Підпункт 8.6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023, в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
8.7. У разі відсутності підстав для касаційного оскарження судових рішень, складати мотивований висновок, затверджувати його керівником, першим заступником, заступником керівника прокуратури, працівники якої брали участь у судовому засіданні, та не пізніше 5 днів до закінчення строку на касаційне оскарження направляти цей висновок до Офісу Генерального прокурора, вказуючи номер електронного наглядового провадження.
( Абзац перший пункту 8.7 із змінами, внесеними згідно з Наказами Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021, № 171 від 21.06.2023 )
У разі незгоди з висновком про відсутність підстав для касаційного оскарження подавати касаційну скаргу та повідомляти про це прокуратуру вищого рівня керівнику, першому заступнику, заступнику керівника обласної прокуратури, який пред'явив позов або вступив у справу, незалежно від участі у розгляді справи судом апеляційної інстанції.
( Абзац другий пункту 8.7 із змінами, внесеними згідно з Наказами Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
( Пункт 8.8 виключено на підставі Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
8.8. Заяви про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами у справах за позовами Офісу Генерального прокурора (Генеральної прокуратури України) вносити за підписом керівництва Офісу Генерального прокурора або за його дорученням - керівників обласних прокуратур, у справах за позовами обласних (регіональних) або окружних (місцевих) прокуратур, а також у справах, у які ці прокуратури здійснили вступ, - за підписом керівників відповідних обласних прокуратур.
( Пункт 8.8 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
8.9. Керівникам окружних прокуратур за наявності підстав для внесення заяви про перегляд за нововиявленими або виключними обставинами судових рішень у справах за позовами окружних прокуратур, а також у справах, у які ці прокуратури здійснили вступ, не менш як за 15 днів до закінчення процесуального строку на внесення заяви надсилати до обласної прокуратури вмотивоване клопотання із долученням копій судових рішень, доказів про наявність нововиявлених або виключних обставин, а також інших необхідних матеріалів. У разі пропуску строку з поважних причин надавати докази на підтвердження їх поважності.
9. Уповноваженим прокурорам прокуратур усіх рівнів реалізовувати право на зміну, доповнення, відкликання або відмову від процесуальних документів у виняткових випадках та за наявності для цього обґрунтованих підстав з неухильним дотриманням строків, визначених процесуальним законодавством.
( Наказ доповнено пунктом 9 згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
10. Прокурорам прокуратур вищого рівня забезпечувати своєчасне опрацювання процесуальних та інших документів, перелічених у пунктах 5, 6.1, 8.3 - 8.9, 9 цього наказу, та за наявності підстав реалізовувати повноваження, визначені законом.
( Наказ доповнено пунктом 10 згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021; в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
11. Керівникам підрозділів представництва в суді та інших структурних підрозділів Офісу Генерального прокурора та обласних прокуратур відповідно до їхньої компетенції, керівникам окружних прокуратур, їхнім першим заступникам та заступникам контролювати якість підготовки та забезпечення участі підлеглих працівників у судових засіданнях.
11.1. Участь у розгляді місцевими загальними судами справ, у тому числі за заявами, визначеними в частині 2 статті 341 Цивільного процесуального кодексу України, забезпечувати окружним прокуратурам за місцем розташування суду. Участь у судових засіданнях у справах за позовами, поданими не за місцем розташування прокуратури в іншому регіоні, здійснювати у виключних випадках за погодженням з Офісом Генерального прокурора прокурорам, які їх подали. Про такі наміри своєчасно, але не пізніше як за день до судового засідання, повідомляти прокуратуру за місцем розташування суду та Офіс Генерального прокурора.
( Пункт 11.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 61 від 25.03.2024 )
11.2. Підрозділам представництва в суді та іншим підрозділам обласних прокуратур відповідно до їхньої компетенції забезпечувати участь у розгляді справ у місцевих господарських та адміністративних, апеляційних судах за їх місцезнаходженням, місцевих загальних судах у справах за власними позовами (заявами). Організацію участі у розгляді судами справ за заявами, визначеними в частині 2 статті 341 Цивільного процесуального кодексу України, здійснювати підрозділам представництва.
( Пункт 11.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 61 від 25.03.2024 )
11.3. Підрозділам представництва в суді та іншим підрозділам Офісу Генерального прокурора відповідно до їхньої компетенції забезпечувати участь у розгляді справ у Верховному Суді, а також у розгляді судами першої та апеляційної інстанцій справ за власними позовами (заявами), справ, у які Офісом Генерального прокурора здійснено вступ. За дорученням Офісу Генерального прокурора участь у розгляді зазначених справ забезпечувати обласним прокуратурам.
11.4. Прокурору, який брав участь у справі і був присутнім у судовому засіданні в день оголошення рішення, забезпечувати невідкладне отримання його копії.
11.5. Прокурорам, які пред'явили позови (подали заяви), вступили у справи за позовами (заявами) іншої особи, оскаржили судові рішення, брали участь у справі, контролювати подальший рух справи. У разі направлення скарги, заяви до суду апеляційної (касаційної) інстанції, призначення справи до розгляду невідкладно повідомляти про це прокурора, який має забезпечувати участь, із зазначенням реєстраційного номера електронного наглядового провадження.
У випадках перебування у провадженні судів інших справ, результати розгляду яких можуть вплинути на вирішення справи за участю прокурора, забезпечити контроль за їх рухом. За наявності підстав вживати або ініціювати вжиття відповідних заходів представницького характеру.
12. Керівникам самостійних структурних підрозділів прокуратур усіх рівнів забезпечувати належну організацію взаємодії з питань захисту інтересів держави заходами представницького характеру поза межами кримінального провадження в порядку, спосіб та строки, визначені відповідним наказом Генерального прокурора.
Особливості організації взаємодії з цих питань в Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі визначати окремим наказом заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
( Ппункт 12 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 61 від 25.03.2024 )
( Пункт 12 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
( Пункт 12.1 виключено на підставі Наказу Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
13. За наявності визначених законом підстав для представництва інтересів держави в судах застосовувати надані законом повноваження щодо вступу за своєю ініціативою в розгляд цивільних, господарських та адміністративних справ. Відомості про наявність на розгляді в судах справ, що зачіпають інтереси держави та потребують застосування представницьких повноважень прокурора, виявляти з використанням джерел, зазначених у цьому наказі.
13.1. Рішення про вступ у справу приймати керівництву прокуратур, як правило, за результатами вивчення справ. Про вступ у розгляд справи, порушеної за ініціативою інших осіб, письмово повідомляти суд з обґрунтуванням підстав для представництва. У процесуальному документі про вступ у справу обґрунтовувати та підтверджувати доказами наявність визначених законом підстав для здійснення представницьких повноважень.
( Пункт 13.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
14. Забезпечити своєчасне вжиття заходів щодо повороту виконання скасованих судових рішень або поновлення порушеного права в інший спосіб.
( Пункт 14 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
15. У разі виявлення під час реалізації представницьких повноважень відомостей, які можуть свідчити про наявність у діях судді ознак дисциплінарного проступку, ініціювати перед органом, уповноваженим на здійснення дисциплінарного провадження щодо судді, питання про притягнення до відповідальності. Реалізацію вказаних повноважень здійснювати з урахуванням вимог закону щодо строків притягнення до дисциплінарної відповідальності, а також способу та порядку ініціювання цього питання.
( Пункт 15 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
15.1. Першому заступнику та заступникам Генерального прокурора, заступнику Генерального прокурора - керівнику Спеціалізованої антикорупційної прокуратури ініціювати питання відповідальності суддів усіх рівнів, керівникам обласних прокуратур - суддів апеляційних та місцевих судів, керівникам окружних прокуратур - суддів місцевих судів.
( Пункт 15.1 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
15.2. Керівникам обласних прокуратур не менш як за 3 місяці до закінчення строку застосування дисциплінарного стягнення до судді надсилати до Офісу Генерального прокурора вмотивоване клопотання із долученням необхідних матеріалів у разі встановлення відомостей про наявність ознак дисциплінарного проступку судді Верховного Суду. Керівникам окружних прокуратур у зазначений строк направляти до обласної прокуратури відповідне клопотання та матеріали щодо судді апеляційного суду.
( Пункт 15.2 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
( Пункт 15.3 виключено на підставі Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
16. Керівникам прокуратур усіх рівнів вживати відповідно до вимог законодавства заходів, спрямованих на реалізацію повноважень щодо участі у виконавчому провадженні при виконанні судових рішень, постановлених у справах, у яких прокурорами здійснювалося представництво в суді. Забезпечувати належне представництво інтересів держави при виконанні судових рішень.
16.1. Забезпечення представництва інтересів держави при виконанні судових рішень, у тому числі за цивільними позовами у кримінальних провадженнях, в Офісі Генерального прокурора, обласних прокуратурах покласти на відповідні підрозділи представництва.
Після набрання законної сили судовим рішенням про повне або часткове задоволення вимог прокурора за цивільним позовом у кримінальному провадженні процесуальному керівнику невідкладно повідомляти відповідний підрозділ представництва з наданням виконавчих документів.
16.2. Вживати заходів для своєчасного звернення до виконання виконавчих документів. При направленні до державної виконавчої служби виконавчого документа із заявою про примусове виконання рішення за наявності даних надавати інформацію про належне боржнику майно та подавати клопотання про накладення на нього арешту.
16.3. У повному обсязі реалізовувати визначені законом права учасника виконавчого провадження, у тому числі на ознайомлення з матеріалами виконавчих проваджень, оскарження рішень, дій чи бездіяльності посадових осіб державної виконавчої служби у порядку відомчого контролю або до суду.
У разі виявлення в ході здійснення представництва інтересів держави при виконанні судових рішень порушень закону в діяльності податкових органів, органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів, банків та інших установ і організацій, арбітражних керуючих, а також у діях фізичних осіб вживати заходів відповідно до повноважень, визначених Законом України "Про прокуратуру".
16.4. При виконанні рішення суду не за місцезнаходженням прокуратури, яка пред'явила позов (подала заяву), участь у виконавчому провадженні здійснювати відповідній прокуратурі за місцем виконання рішення. Прокурору, який отримав виконавчий документ, звертатися із заявою про примусове виконання рішення, про що невідкладно інформувати відповідну прокуратуру за місцем виконання судового рішення з направленням до неї копії судового рішення, виконавчого документа, іншої інформації. Про стан виконання та вжиті заходи невідкладно повідомляти прокурора, який пред'явив позов (подав заяву).
16.5. Участь у виконавчих провадженнях з виконання судових рішень, постановлених у справах, у яких Офісом Генерального прокурора (Генеральною прокуратурою України) здійснювалося представництво в суді, забезпечувати підрозділам представництва в суді та іншим підрозділам Офісу Генерального прокурора відповідно до їхньої компетенції. За дорученням Офісу Генерального прокурора участь у зазначених провадженнях забезпечувати прокуратурам нижчого рівня.
Участь у виконавчих провадженнях, які перебувають на виконанні у структурному підрозділі Міністерства юстиції України, що здійснює примусове виконання рішень, забезпечувати підрозділам представництва Офісу Генерального прокурора відповідно до компетенції.
Участь у виконавчих провадженнях, які перебувають на виконанні у структурних підрозділах міжрегіональних управлінь Міністерства юстиції України, що здійснюють примусове виконання рішень, забезпечувати підрозділам представництва обласних прокуратур відповідно до компетенції.
16.6. Забезпечувати участь прокурора у розгляді судами справ за позовами, скаргами прокуратури або іншого учасника виконавчого провадження на рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб державної виконавчої служби, а також при вирішенні судами питань, пов'язаних із виконанням судових рішень, постановлених у справах, у яких прокурором здійснювалося представництво в суді.
16.7. У разі неможливості виконання рішення суду, постановленого за позовом, заявою прокурора та у справах, у яких ним здійснювалося представництво в суді, складати мотивований висновок, який узгоджувати з керівником або відповідальним за вказаний напрям роботи заступником керівника відповідного органу прокуратури, після чого невідкладно направляти до прокуратури вищого рівня.
Одночасно висновок та документи, на підставі яких прийнято рішення, долучати до наглядового провадження за позовом в інформаційно-аналітичній системі "Облік та статистика органів прокуратури".
У разі виникнення нових обставин, які свідчать про можливість виконання судового рішення, або усунення обставин, які раніше унеможливлювали виконання рішення, вживати заходів до реалізації передбачених законом повноважень учасника виконавчого провадження.
17. Представництво відповідно до закону прокуратурою громадян у судах у справах, провадження в яких розпочато до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Конституції України (щодо правосуддя)", здійснювати за правилами, які діяли до набрання ним чинності, до ухвалення у відповідних справах остаточних судових рішень, які не підлягають оскарженню.
18. У разі витребування інформації та документів з метою застосування представницьких повноважень за кожним фактом, за яким вживалися заходи щодо встановлення наявності підстав для представництва інтересів держави в суді відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру", позовом (заявою), а також за кожною справою за участю прокурора, у яку здійснено вступ, у тому числі у випадку подання апеляційної, касаційної скарги, заяви про перегляд за нововиявленими або виключними обставинами, вести наглядове провадження.
У всіх зазначених випадках, за винятком вжиття заходів щодо встановлення відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" наявності підстав для представництва, вести електронне наглядове провадження в інформаційно-аналітичній системі "Облік та статистика органів прокуратури", до якого долучати (прикріплювати): копії позову (заяви), інших письмових заяв, усіх документів, що додаються до них, рішень суду, інших матеріалів, які були предметом дослідження чи обговорення в суді (у разі великого обсягу цих матеріалів - найбільш важливих документів), апеляційних, касаційних скарг, заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими, виключними обставинами прокурорів або інших учасників судового процесу, висновків про відсутність підстав для оскарження рішення суду, документів про стан реального виконання судового рішення, у тому числі скарг на рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів державної виконавчої служби, інформацію про реєстрацію кримінальних проваджень, копії скарг щодо дисциплінарного проступку судді.
( Пункт 18 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021, із змінами, внесеними згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 171 від 21.06.2023 )
19. Направляти копії процесуальних документів і скарг із зазначенням номера електронного наглядового провадження до прокуратур вищого рівня в такому порядку:
- позовів (заяв) - одночасно з направленням до суду;
- апеляційних і касаційних скарг, заяв про перегляд судових рішень за нововиявленими або виключними обставинами - не пізніше 5 днів до закінчення строку на оскарження/подання;
- скарг на рішення, дії чи бездіяльність посадових осіб органів державної виконавчої служби, скарг щодо дисциплінарного проступку судді - одночасно з направленням до уповноваженого на їх розгляд органу;
- заяви про зміну, доповнення, відмову, відкликання процесуального документа - одночасно з направленням до суду. Якщо процесуальний документ розглядається судом не за місцем розташування органу прокуратури, який його подав, копію заяви у цей же строк також направляти прокурору, який бере/братиме участь у розгляді справи.
Про внесення до Єдиного реєстру досудових розслідувань (далі - ЄРДР) відомостей про кримінальні правопорушення, виявлені під час реалізації повноважень з представництва інтересів держави в суді поза межами кримінального провадження, повідомляти прокуратуру вищого рівня одночасно з внесенням цих відомостей до ЄРДР із зазначенням номера електронного наглядового провадження.
( Пункт 19 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 191 від 08.06.2021 )
( Пункт 19.1 виключено на підставі Наказу Офісу Генерального прокурора № 61 від 25.03.2024 )
20. Діяльність прокурорів з питань представництва інтересів держави в суді, їх захисту при виконанні судових рішень оцінювати, ураховуючи своєчасність, повноту та відповідність вжитих прокурорами заходів щодо фактичного поновлення порушених законних інтересів держави, реального відшкодування завданих збитків.
21. Організацію представництва органів прокуратури та її посадових осіб у судах у цивільних, господарських, адміністративних справах в Офісі Генерального прокурора та обласних прокуратурах покласти на підрозділи представництва в суді.
Порядок організації цієї діяльності в Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі визначати окремим наказом заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
( Пункт 21 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Офісу Генерального прокурора № 61 від 25.03.2024 )
22. Особливості організації представництва інтересів держави в суді у сфері охорони дитинства та у сфері оборони визначати окремими наказами Генерального прокурора.
У Спеціалізованій антикорупційній прокуратурі особливості організації представництва інтересів держави в суді визначати наказом заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури.
( Пункт 22 в редакції Наказу Офісу Генерального прокурора № 61 від 25.03.2024 )
23. Визнати такими, що втратили чинність, накази Генерального прокурора України від 30 грудня 2014 року № 156 "Про заходи щодо вдосконалення представницької діяльності органів прокуратури" та від 21 вересня 2018 року № 186 "Про організацію діяльності прокурорів щодо представництва інтересів держави в суді та при виконанні судових рішень".
24. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника та заступників Генерального прокурора, заступника Генерального прокурора - керівника Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, керівників обласних, окружних та спеціалізованих на правах обласних та окружних прокуратур.
Генеральний прокурор | І. Венедіктова |