ДЕРЖАВНА СЛУЖБА СТАТИСТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Про затвердження Методологічних положень з організації державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій
Відповідно до частин першої та другої статті
8, статей
12,
13,
14 Закону України "Про державну статистику" та з метою приведення нормативно-правових актів Держстату України у відповідність із вимогами чинного законодавства, забезпечення доступності, гласності та відкритості статистичної інформації, її джерел і методології складання
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити схвалені Комісією з питань удосконалення методології та звітної документації Держстату України Методологічні положення з організації державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій (далі - Методологічні положення), що додаються.
2. Департаменту статистики послуг (Калачова І.В.) здійснювати організаційне керівництво щодо застосування на практиці Методологічних положень, затверджених цим наказом.
3. Департаменту комунікацій, забезпечення доступу до публічної інформації та міжнародного співробітництва (Вишневська О.А.) забезпечити оприлюднення Методологічних положень, затверджених цим наказом, на офіційному веб-сайті Держстату України.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Власенко Н.С.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної служби
статистики України
30.10.2013 № 332
МЕТОДОЛОГІЧНІ ПОЛОЖЕННЯ
з організації державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій
1. Загальні положення
Держава забезпечує правові засади реалізації права на свободу об’єднання. Спільними для всіх громадських об’єднань ознаками є принципи добровільного членства, самоврядування, вільного вибору території діяльності, рівності перед законом, прозорості, відкритості та гласності. Громадські об’єднання вільно обирають напрям своєї діяльності. Разом з тим належність чи неналежність до будь-якого громадського об’єднання не може бути приводом для обмеження прав і свобод.
Серед особливостей утворення і діяльності громадських об'єднань та політичних партій в Україні, які покладено в основу організаційно-методологічних підходів впровадження державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій можна виділити такі:
- громадське об'єднання, зареєстроване в установленому законом порядку, може мати всеукраїнський статус за наявності у нього відокремлених підрозділів у більшості адміністративно-територіальних одиниць, зазначених у частині другій статті
133 Конституції України, і якщо таке громадське об'єднання підтвердило такий статус у порядку, встановленому цим Законом. Спеціальними законами можуть визначатися інші вимоги щодо підтвердження всеукраїнського статусу окремих видів громадських об'єднань;
1) політичних партій;
2) релігійних організацій;
3) непідприємницьких товариств, що утворюються актами органів державної влади, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування;
4) асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об'єднань;
5) саморегулівних організацій, організацій, які здійснюють професійне самоврядування;
6) непідприємницьких товариств (які не є громадськими об'єднаннями), утворених на підставі інших законів;
- реєстрацію громадського об'єднання здійснюють органи виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладено повноваження з питань реєстрації громадських об'єднань, за місцезнаходженням громадського об'єднання;
- громадське об'єднання зі статусом юридичної особи може мати відокремлені підрозділи, які утворюються за рішенням відповідного керівного органу громадського об'єднання згідно зі статутом. Відокремлені підрозділи громадського об'єднання не є юридичними особами;
- громадське об'єднання, яке має намір здійснювати діяльність без статусу юридичної особи, повідомляє про своє утворення уповноважений орган з питань реєстрації;
- уповноважений орган з питань реєстрації веде Реєстр громадських об'єднань;
- цілі та напрями діяльності громадського об'єднання, порядок набуття і припинення членства у громадському об’єднанні, джерела надходження і порядок використання коштів та іншого майна тощо визначаються у його статуті;
- громадські об'єднання зі статусом юридичної особи мають право на фінансову підтримку за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів відповідно до закону;
- громадське об'єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до
Закону України "Про громадські об’єднання" передане такому громадському об'єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого об'єднання, підприємницької діяльності створених ним юридичних осіб (товариств, підприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово наданим у користування (крім розпорядження) чи на інших підставах, не заборонених законом;
- громадські організації, їх спілки (союзи, асоціації, інші об'єднання громадських організацій), легалізовані на день уведення
Закону України "Про громадські об’єднання" в дію шляхом реєстрації або повідомлення про заснування, не потребують відповідно перереєстрації або повторного подання документів для повідомлення. Статути (положення) громадських організацій, спілок громадських організацій мають бути приведені у відповідність із цим Законом протягом п'яти років з дня введення його в дію. Реєстрація змін до статуту (положення), пов'язаних з введенням цього Закону в дію, здійснюється протягом п'яти років з дня введення цього Закону в дію;
- всеукраїнські та міжнародні громадські організації, зареєстровані на день введення
Закону України "Про громадські об’єднання" в дію, вважаються громадськими організаціями, що підтвердили свій всеукраїнський статус;
- статус всеукраїнських профспілок визначається за однією з таких ознак:
1) наявність організацій профспілки в більшості адміністративно-територіальних одиниць України, визначених частиною другою статті
133 Конституції України;
2) наявність організацій профспілки в більшості з тих адміністративно-територіальних одиниць України, де розташовані підприємства, установи або організації певної галузі;
- політичні партії в Україні створюються і діють тільки із всеукраїнським статусом;
- реєстрацію політичних партій здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації (легалізації) об'єднань громадян, інших громадських формувань.
До системи показників щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій включено показники щодо кількості громадських об’єднань/професійних спілок/політичних партій/благодійних організацій та їх відокремлених підрозділів/організаційних ланок/структурних утворень; кількості членів на обліку громадських організацій, проведених заходів та реалізованих соціальних проектів громадськими організаціями, сум надходження та використання коштів за напрямами, а також мережі відокремлених підрозділів громадських організацій за регіонами.
2. Інструменти
Класифікації. У процесі виробництва та поширення даних щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій використовуються такі класифікації.
Для визначення та групування громадських об’єднань за організаційно-правовою формою, а також органів виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладено повноваження з питань реєстрації громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій як одиниць статистичних спостережень, використовується
Класифікація організаційно-правових форм господарювання (КОПФГ). КОПФГ є одним з основних показників стратифікації сукупності для організації відповідних державних статистичних спостережень.
Для групування громадських об’єднань та органів виконавчої влади, на які відповідно до законодавства покладено повноваження з питань реєстрації громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій за видами економічної діяльності, використовується
Класифікація видів економічної діяльності (КВЕД).
Крім того, при групуванні й обробленні результатів статистичних спостережень використовується Класифікатор об'єктів адміністративно-територіального устрою України (КОАТУУ), який дозволяє здійснити розподілення результатів статистичних спостережень за територіальною ознакою здійснення діяльності респондентами.
Реєстри. Для формування сукупностей одиниць для організації державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій використовуються записи Реєстру статистичних одиниць (РСО) і адміністративний реєстр уповноваженого органу з питань реєстрації. Формування сукупностей одиниць здійснюється на рівні Державної служби статистики України за встановленими критеріями для відбору.
3. Основні визначення та поняття
Основні визначення й поняття, які використовуються відносно державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій, уживаються в такому значенні:
громадське об'єднання - це добровільне об'єднання фізичних осіб та/або юридичних осіб приватного права для здійснення та захисту прав і свобод, задоволення суспільних, зокрема економічних, соціальних, культурних, екологічних, та інших інтересів;
громадське об'єднання за організаційно-правовою формою утворюється як громадська організація або громадська спілка;
громадська організація - це громадське об'єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.
громадська спілка - це громадське об'єднання, засновниками якого є юридичні особи приватного права, а членами (учасниками) можуть бути юридичні особи приватного права та фізичні особи;
професійна спілка (профспілка) - добровільна неприбуткова громадська організація, що об'єднує громадян, пов'язаних спільними інтересами за родом їх професійної (трудової) діяльності (навчання);
політична партія - це зареєстроване згідно із законом добровільне об'єднання громадян - прихильників певної загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян, бере участь у виборах та інших політичних заходах;
види благодійних організацій - благодійне товариство, благодійна установа чи благодійний фонд.
4. Державні статистичні спостереження щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій
Державні статистичні спостереження щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій мають такі основні характеристики:
Види державних статистичних спостережень:
за ступенем охоплення одиниць: суцільні;
за часом реєстрації даних: поточні.
Організаційна форма державних статистичних спостережень:
статистична звітність.
Спосіб державних статистичних спостережень:
документальний облік.
Одиниці державних статистичних спостережень:
підприємства.
Респонденти державних статистичних спостережень:
юридичні особи.
Органи, які здійснюють проведення державних статистичних спостережень:
центральний орган виконавчої влади в галузі статистики, територіальні органи державної статистики.
Місце проведення державних статистичних спостережень:
Автономна Республіка Крим, області, міста Київ та Севастополь.
Державні статистичні спостереження щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій проводяться за затвердженим інструментарієм:
Інструментарій розміщено на веб-сайті Державної служби статистики України. Терміни проведення державних статистичних спостережень визначаються щорічним планом державних статистичних спостережень, що затверджується нормативно-правовим актом Кабінету Міністрів України.
Метаописи відповідних державних статистичних спостережень для користувачів даних також розміщено на веб-сайті Державної служби статистики України.
5. Загальна схема й організація робіт із формування сукупностей одиниць державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій
Формування сукупностей одиниць державних статистичних спостережень здійснюється на центральному рівні щорічно. Джерелами інформації для формування сукупностей одиниць є РСО й адміністративний реєстр.
№ п/п | Критерії формування генеральної сукупності | Класифікації | Ознака критеріїв формування |
1. | Тип статистичної одиниці | Довідник типів статистичних одиниць | для всіх форм: підприємство |
2. | Організаційно-правова форма господарювання | КОПФГ | форма № 1-ПГО : 410, 425; форма № 1-громадька організація : 815 |
3. | Вид економічної діяльності | КВЕД (2010) | форма № 1-ПГО : 84.11; форма № 1-громадька організація : 94.11; 94.12; 94.99 |
4. | Розмір підприємства | Довідник ознак розміру підприємств | для всіх форм: незалежно від розміру |
5. | Ознака економічної діяльності | х | для всіх форм: активне |
Формування генеральних сукупностей одиниць здійснюють відповідно до цих методологічних положень. За кожним об’єктом у вигляді таблиці відбирають такі ознаки:
1) ідентифікаційний код ЄДРПОУ;
2) код КОАТУУ;
5) назва й адреса місцезнаходження.
Державні статистичні спостереження щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій є суцільними, тому генеральні сукупності у повному обсязі складають списки звітних одиниць цих спостережень.
Сукупність одиниць державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій не узгоджують із сукупностями за іншими формами державних статистичних спостережень.
6. Процедури проведення, розробки та поширення результатів державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій
Під час отримання від респондента зазначених форм державних статистичних спостережень органи державної статистики здійснюють попередню візуальну перевірку звіту, після чого уводять звіт до відповідного комплексу електронної обробки статистичної інформації, за допомогою якого проводять арифметичний та логічний аналіз як первинних, так і зведених даних, та передають опрацьовану інформацію на вищий рівень розробки.
Уведення інформації, її обробка й узагальнення здійснюються із застосуванням програмного забезпечення.
Результати державного статистичного спостереження узагальнюються в таких розрізах:
- на регіональному рівні: зведена інформація по всіх показниках, уключених до відповідної форми звітності, у розрізі районів і міст обласного підпорядкування;
- на державному рівні: зведена інформація по всіх показниках, уключених до відповідної форми звітності, по країні у цілому й у розрізі регіонів (Автономна Республіка Крим, області, міста Київ та Севастополь).
Етапи проведення та загальна схема проведення державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій наведена в додатках 1 та 2.
За результатами розробки даних за формами державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій створюють архів та часові ряди даних з метою їх збереження.
При поширенні даних користувачам здійснюють контроль дотримання правил конфіденційності даних.
Основними статистичними публікаціями, підготовленими за даними державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій, є:
експрес-випуски "Кількість зареєстрованих політичних партій та громадських організацій в Україні" та "Результати діяльності громадських організацій в Україні";
доповідь "Діяльність громадських організацій в Україні";
статистичний бюлетень "Громадські організації в Україні";
статистичний збірник "Україна у цифрах";
статистичний збірник "Статистичний щорічник України".
На запити користувачів відповідну статистичну інформацію надають у паперовому вигляді, на електронних носіях, засобами зв’язку (у т.ч. розміщення на веб-сайті), шляхом безпосереднього виписування в порядку та умовах, визначених Держстатом України.
7. Конфіденційність
Політика у сфері захисту конфіденційної статистичної інформації забезпечується шляхом захисту первинних даних, отриманих органами державної статистики від респондентів у ході проведення державного статистичного спостереження, а також статистичної інформації, на підставі якої можна визначити інформацію щодо конкретного респондента. Так, при поширенні статистичних даних користувачам органи державної статистики здійснюють контроль дотримання правил конфіденційності даних згідно із
Законом України "Про державну статистику".
Список використаних джерел
Додаток 1
ЕТАПИ ПРОВЕДЕННЯ
державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій
Додаток 2
ЗАГАЛЬНА СХЕМА
проведення державних статистичних спостережень щодо зареєстрованих громадських об’єднань, професійних спілок, політичних партій та благодійних організацій та діяльності громадських організацій
( Текст взято з сайту Держстату України http://www.ukrstat.gov.ua )