• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Інструкції про порядок проведення документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних органів Державної митної служби України

Державна митна служба України  | Наказ, Форма типового документа, Інструкція від 23.06.1997 № 284 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Державна митна служба України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 23.06.1997
  • Номер: 284
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна митна служба України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 23.06.1997
  • Номер: 284
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА МИТНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
Н А К А З
23.06.1997 N 284
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної митної служби N 444 від 16.06.2004 )
Про затвердження Інструкції про порядок проведення документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних органів Державної митної служби України
У зв'язку зі зміною структури відомчого контролю та з метою належної організації контрольно-ревізійної роботи в Державній митній службі України
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про порядок проведення документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних органів Державної митної служби України, яка додається.
2. Управлінню справами Держмитслужби (Максимов Ю.Ю.) забезпечити тиражування Інструкції та доведення цього наказу до митних органів.
3. Накази Держмиткому від 29.08.95 р. N 408, 06.06.96 р. N 242, 17.07.96 р. N 328, лист від 26.11.96 р. N 11/1-8613 вважати такими, що втратили чинність.
4. Контроль за виконанням наказу залишаю за собою.
Голова Служби Л.Деркач
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної митної
служби України
23.06.1997 N 284
ІНСТРУКЦІЯ
про порядок проведення документальної ревізії фінансово-господарської діяльності митних органів Державної митної служби України
I. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Документальна ревізія фінансово-господарської діяльності митних органів митної служби України організується у відповідності до Положення про відомчий контроль за фінансово-господарською діяльністю об'єднань, підприємств, організацій, установ, затвердженого Постановою Ради Міністрів СРСР від 02.04.81 року N 325 і проводиться в обсягах і порядку, передбаченими цією Інструкцією.
Головними завданнями ревізії є контроль за виконанням діючого законодавства України, постанов Кабінету Міністрів України, нормативних актів Міністерства фінансів, Мінпраці, Мінекономіки, Національного банку, Державної митної служби України та інших директивних органів з питань фінансово-господарської діяльності.
1.2. Проведенню ревізії повинно передувати вивчення актів попередньої документальної ревізії або перевірки, звіти керівників митних органів про виконання пропозицій по цих актах, вивчається структура витрат митного органу згідно з кошторисом на її утримання по плану та звіту, нормативні та керівні документи, що регламентують ці витрати.
1.3. Ревізор перед ревізією повинен одержати, а відповідні служби митного органу надати дані про перераховані (передані) митному органу та повернені нею грошові кошти, речове майно, матеріальні цінності та бланки суворої звітності за період, з моменту останньої ревізії до початку чергової ревізії.
1.4. В процесі документальної ревізії ревізуючий перевіряє книги та картки бухгалтерського обліку, всі дійсні грошові виправдовуючі та інші документи, які підтверджують законність та достовірність фінансових операцій, звіти з фінансово-господарської діяльності, посадові інструкції, положення про відділ, робота якого ревізується, його плани роботи, накази щодо фінансово-господарської діяльності тощо.
Ревізія документів проводиться шляхом їх ретельного вивчення та аналізу.
1.5. Ревізуючому повинно бути надано для роботи приміщення, в якому буде забезпечено зберігання документів, які перевіряються, в умовах, коли буде виключено внесення без його відома в ці документи будь-яких виправлень, записів та відміток.
1.6. При проведенні ревізії ревізор документально встановлює суть та причини допущених порушень, розміри завданого державі матеріального збитку, конкретних осіб, по розпорядженню або вині яких допущені порушення або зловживання, та вживає заходи для усунення виявлених порушень. В необхідних випадках ревізуючий вносить пропозиції начальнику митного органу щодо відшкодування завданих державі матеріальних збитків. Якщо в процесі ревізії неможливо встановити причини, розмір, завданого державі матеріального збитку та винних осіб, ревізуючий вносить пропозиції про призначення адміністративного розслідування. У випадках, коли згідно діючого законодавства відшкодування матеріального збитку проводиться в судовому порядку, начальнику митного органу пропонується подати на винних в заподіянні матеріального збитку громадянський позов.
1.7. При виявленні розтрат, крадіжок, незаконних витрат державних коштів, втрати грошових виправдовуючих документів та книг бухгалтерського обліку ревізуючий негайно доповідає про це керівникові, за розпорядженням якого проводиться ревізія. Разом з цим, ревізуючий вживає заходів для призначення керівником митного органу адміністративного розслідування. Якщо документи та книги обліку не будуть знайдені, ревізуючий вимагає від керівника митного органу організувати роботу по їх поновленню, аж до одержання із установ та організацій, з якими були проведені господарські операції, втрачених документів, визначення законності списання грошових коштів по відсутніх документах.
II. ОРГАНІЗАЦІЯ КОНТРОЛЮ ЗА СТАНОМ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
2.1. В митних органах Державної митної служби України здійснюється фінансово-господарський контроль:
- попередній - оперативний контроль проводиться шляхом перевірки кошторисно-планових, договірних, розрахункових та інших документів в процесі фінансового планування;
- наступний - проводиться шляхом ревізії фінансово-господарської діяльності по облікових та звітних даних, який, як правило, здійснюється контролюючими органами (відомчі ревізори, податкові інспекції, ревізори контрольно-ревізійної служби України);
2.2. Організація контролю за фінансово-господарською діяльністю підвідомчих митних органів, загальне керівництво контрольно-ревізійною роботою покладається на голову Держмитслужби, начальників регіональних митниць, які зобов'язані:
- розглядати та затверджувати плани проведення ревізій чи перевірок підвідомчих органів, заслуховувати доповіді та інформації начальника контрольно-ревізійного відділу Держмитслужби, головних бухгалтерів регіональних митниць про організацію та стан контрольно-ревізійної роботи;
- розглядати матеріали ревізій чи перевірок, вживати невідкладних заходів для поліпшення фінансової дисципліни, попередження фактів безгосподарності та марнотратства у використанні грошових коштів та матеріальних цінностей.
2.3. Безпосереднє керівництво контрольно-ревізійною роботою покладається:
- в Держмитслужбі - на начальника контрольно-ревізійного відділу, на якого також покладається координація контрольно-ревізійної роботи в Державній митній службі України;
- в митних органах Державної митної служби України - на головного бухгалтера.
2.4. На начальника контрольно-ревізійного відділу Держмитслужби та головних бухгалтерів регіональних митниць покладаються такі основні обов'язки по контролю за станом фінансово-господарської діяльності:
- організація роботи по підготовці планів проведення ревізій або перевірок фінансово-господарської діяльності та контроль за їх виконанням;
- проведення інструктажу ревізорів або інших посадових осіб, які залучаються для проведення ревізій та перевірок;
- розгляд актів документальних ревізій або перевірок, проектів наказів та інших документів, запропонованих по результатах проведених ревізій, перевірок та доповідь їх керівнику, призначившому ревізію, перевірку;
- узагальнення, аналіз матеріалів ревізій та перевірок та доповідь керівнику митного органу, призначившому ревізію чи перевірку про результати їх проведення, внесення пропозицій по усуненню недоліків, порушень, виявлених під час ревізії або перевірки;
- організація контролю за виконанням пропозицій по актах документальних ревізій та перевірок, інформування керівника, який призначив ревізію або перевірку про виконання пропозицій та рішень, прийнятих по результатах ревізій або перевірок.
2.5. Документальні ревізії та перевірки фінансово-господарської діяльності (комплексні або цільові) підвідомчих митних органів проводяться контрольно-ревізійним відділом Державної митної служби України, відділами бухгалтерського обліку, звітності, контролю та розрахунків по митних платежах регіональних митниць із залученням, при необхідності, спеціалістів інших митних органів або їх підрозділів.
Проведенню ревізій фінансово-господарської діяльності митних органів повинні передувати перевірки окремих її аспектів з метою ознайомлення із загальним станом фінансової та штатно-кошторисної дисципліни, надання практичної допомоги в питаннях постановки бухгалтерського обліку для попередження порушень фінансової та штатно-кошторисної дисципліни. Зазначені перевірки проводяться відділами бухгалтерського обліку, звітності, контролю та розрахунків по митних платежах регіональних митниць.
2.6. Перевірка підвідомчих митних постів, матеріальних складів, кас, наявності матеріальних цінностей та документів суворої звітності у підзвітних осіб (оперативний, попереджувальний контроль) проводиться відділами бухгалтерського обліку, звітності, контролю та розрахунків по митних платежах митних органів митної служби, крім того, Управлінням бухгалтерського обліку, звітності та економічного аналізу Держмитслужби - підвідомчих митних органів в частині перевірки стану та організації бухгалтерського обліку.
III. ПЕРІОДИЧНІСТЬ І ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ДОКУМЕНТАЛЬНИХ РЕВІЗІЙ ТА ПЕРЕВІРОК
3.1. Періодичність проведення документальних ревізій фінансово-господарської діяльності встановлюється такою:
- комплексні ревізії фінансово-господарської діяльності митних органів митної служби - не рідше одного разу на два роки;
- за вказівкою вищестоящих організацій та установ;
- за вимогами слідчо-прокурорських або судових органів;
- при розформуванні митного органу;
- перевірки стану підвідомчого господарства, оговорені в п. 2.6, проводяться в порядку і строки, обумовлені Положенням по бухгалтерський облік та звітність в Україні, але не рідше одного разу на рік.
Під час комплексної ревізії фінансово-господарської діяльності митного органу перевіряються всі аспекти фінансово-господарської діяльності, викладені в цій Інструкції.
3.2. Документальні тематичні перевірки окремих аспектів фінансово-господарської діяльності проводяться в періоди між комплексними ревізіями згідно з планом, а також при звільненні або за переводом на нову посаду керівника митного органу або головного бухгалтера. У даному випадку, при необхідності можуть проводитись комплексні позапланові документальні ревізії фінансово-господарської діяльності.
3.3. Ревізії та перевірки проводяться штатними інспекторами - ревізорами контрольно-ревізійного відділу Держмитслужби, відділів бухгалтерського обліку, звітності, контролю та розрахунків по митних платежах регіональних митниць або іншими посадовими особами, які в цьому випадку несуть відповідальність, виконують обов'язки та користуються правами штатних інспекторів-ревізорів.
3.4. До участі в ревізії фінансово-господарської діяльності митного органу можуть залучатися спеціалісти підрозділів митних органів Державної митної служби України регіонального підпорядкування, а у разі необхідності, по узгодженню з Держмитслужбою - з іншого регіону.
3.5. При проведенні ревізій та перевірок ревізуючий керується цією Інструкцією, діючим законодавством та нормативними матеріалами з питань регулювання фінансово-господарських відносин.
3.6. Основним методом ревізії є документальна перевірка законності та достовірності виконаних фінансово-господарських операцій по дійсних первинних документах за весь період, що пройшов з початку проведення попередньої ревізії або за інший, встановлений керівником, що призначив ревізію, строк.
При проведенні ревізії або перевірки фінансово-господарської діяльності митного органу спеціалістами відомчого контролю можливо враховувати матеріали перевірок або ревізій, проведених іншими контролюючими органами, якщо такі проводились, про що робиться оговорений в акті ревізії або іншому документі, який готується за результатами ревізії, перевірки.
Перевірка законності та достовірності операцій проводиться в комплексі з перевірками фактичної наявності грошових коштів, матеріальних цінностей та аналізом доцільності проведених витрат з урахуванням фінансового стану установи.
3.7. Для проведення ревізії визначається реально необхідний строк, але не більше одного місяця. Продовження цього строку можливе лише з дозволу керівника, який призначив ревізію, а при проведенні ревізії на вимогу слідчо-прокурорських органів - з їх згоди.
3.8. Керівник ревізійної групи (ревізуючий), який прибув для проведення ревізії або перевірки, відрекомендовується начальнику митного органу та повідомляє його про мету, строки та обсяги призначеної ревізії або перевірки, а також про склад ревізійної групи.
3.9. Начальники митних органів та інші посадові особи, діяльність яких ревізується або перевіряється, зобов'язані:
- створити умови для нормальної роботи ревізуючих, надаючи їм допомогу у проведенні ревізій та перевірок, надати дійсні документи, належні до перевірки, по вимозі ревізуючих давати довідки, а в необхідних випадках - роз'яснення в письмовій або усній формі з питань, які відносяться до ревізії або перевірки;
- на вимогу ревізуючих забезпечити проведення позачергової повної або часткової інвентаризації матеріальних цінностей, контрольних замірів виконаних будівельно-монтажних та інших робіт, а також присутність при цьому зацікавлених матеріально-відповідальних та інших посадових осіб;
- вживати заходи щодо усунення виявлених в ході ревізії або перевірки недоліків, попередження або припинення порушень та зловживань, притягати винних посадових осіб до відповідальності та відшкодуванню завданих ними державі матеріальних збитків.
IV. ОБОВ'ЯЗКИ ТА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ІНСПЕКТОРА-РЕВІЗОРА
4.1. Інспектор-ревізор зобов'язаний:
- при проведенні ревізій та перевірок виходити із інтересів держави, суворо виконувати закони України, укази Президента, постанови Кабінету Міністрів, нормативні акти інших повноважних органів з питань регулювання фінансово-господарської діяльності:
- ознайомитись з умовами, в яких ведеться фінансово-господарська діяльність та матеріально-технічне забезпечення митного органу, в якому проводиться ревізія, на основі первинних документів розібратись в суті проведених господарських операцій, мати уяву про реальні потреби в грошових коштах, матеріальному забезпеченні та дати вірну оцінку законності та доцільності проведених витрат;
- документально встановити суть виявлених недоліків та порушень, розмір завданих державі матеріальних збитків, причини попущених порушень та винних в цьому посадових осіб;
- в процесі ревізії або перевірки ставити до відома начальника митного органу, що перевіряється, про виявлені порушення, домагаючись вжиття термінових заходів до їх припинення та попередження, а при виявленні фактів зловживань доповісти безпосередньо керівникові, призначившому ревізію;
- проявляти непримириме ставлення до марнотратства та безгосподарності, бути принциповим, об'єктивним в оцінці виявлених зловживань та порушень.
4.2. Ревізор має право:
- в необхідних випадках опечатувати приміщення кас, склади, комори та архіви, вимагати від посадових осіб надання письмових довідок та пояснень з питань, порушених в ході ревізії або перевірки;
- проводити зустрічні перевірки достовірності проведених господарських операцій, а саме: звіряти записи в книгах та картках обліку з первинними документами, які знаходяться у постачальників та замовників, в обслуговуючих банках і місцевих фінансових органах, а також одержувати від інших об'єднань, установ, організацій, підприємств довідки і копії документів по операціях з митним органом, що ревізується;
- перевіряти плани, кошториси, грошові та бухгалтерські документи, звіти й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей;
- призначати та проводити, при необхідності, позачергові повні або часткові інвентаризації матеріальних цінностей, контрольні обміри виконаних будівельно-монтажних та інших робіт, перевіряти правильність застосування норм природного зменшення кількості товару при транспортуванні та зберіганні;
- залучати спеціалістів для перевірки якості товарів, які зберігаються в митних органах, вартості та обсягів виконаних робіт або наданих послуг, фактичних витрат сировини, матеріалів, палива, тепла, води, електроенергії, стану обладнання, будівель та споруд, умов зберігання та експлуатації державного майна та техніки у випадках, які потребують висновків осіб (експертів) зі спеціальними знаннями. Робота експертів забезпечується та підлягає оплаті у встановленому порядку;
- при виявленні зловживань вилучати у встановленому порядку первинні та облікові документи, якщо збереження їх не гарантується, в необхідних випадках одержувати від посадових осіб митного органу, що перевіряється, копій або виписок з документів, які відносяться до факту порушень;
- вносити пропозиції про усунення виявлених ревізією або перевіркою недоліків, відшкодуванню нанесених матеріальних збитків, а в необхідних випадках - про призначення адміністративного розслідування для встановлення винних посадових осіб та розміру збитків, нанесених по вині кожного з них, якщо цього неможливо було встановити в процесі ревізії або перевірки.
V. ПЛАНУВАННЯ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНОЇ РОБОТИ
5.1. План контрольно-ревізійної роботи складається відділами бухгалтерського обліку, звітності, контролю та розрахунків по митних платежах регіональних митниць та контрольно-ревізійним відділом Держмитслужби на півріччя:
- до 1 грудня - на I півріччя наступного року;
- до 1 червня - на II півріччя поточного року.
Відділи бухгалтерського обліку регіональних митниць у вищезазначені терміни надають плани до контрольно-ревізійного відділу Держмитслужби, який на підставі наданих планів ревізійної роботи, спільно з Управлінням бухгалтерського обліку, звітності та економічного аналізу Держмитслужби складає піврічні плани ревізійної роботи Державної митної служби України.
5.2. До плану контрольно-ревізійної роботи включаються належні до обревізування митні органи, вказується рік та місяць попередньої ревізії або перевірки, їх тематика, відповідальні особи за проведення ревізії чи перевірки, передбачається період (квартал) наступної перевірки чи ревізії. При цьому необхідно виходити з того, що кожна ревізія чи перевірка, як правило, не повинна перевищувати 30 днів, а також те, що в процесі їх проведення доводиться виконувати окремі позапланові завдання та доручення.
5.3. В плані ревізій та перевірок рекомендуються слідуючі розділи:
1. Комплексні ревізії фінансово-господарської діяльності митних органів.
2. Тематичні перевірки окремих аспектів фінансово-господарської діяльності.
3. Перевірки ходу виконання рішень та вказівок, прийнятих за попередніми ревізіями та перевірками.
Крім того, в плані контрольно-ревізійної роботи необхідно передбачити:
- перевірки та надання практичної допомоги в роботі ревізійних працівників підвідомчих митних органів (для контрольно-ревізійного відділу Держмитслужби);
- організаційну роботу (проведення семінарів та інших форм підвищення кваліфікації, узагальнення ревізійних матеріалів тощо);
- аналіз актів ревізій та перевірок.
5.4. План затверджується начальником митного органу (головою Держмитслужби, начальником регіональної митниці).
При необхідності проводяться позапланові ревізії та перевірки.
5.5. Контрольно-ревізійний відділ Держмитслужби на підставі наданих планів контрольно-ревізійної роботи регіональних митниць координує контрольно-ревізійну роботу в митній службі України.
5.6. Контрольно-ревізійний відділ Держмитслужби здійснює методологічне забезпечення ревізійної роботи в Державній митній службі України, перевіряє стан відомчого контролю в регіональних митницях, надає практичну допомогу ревізійним працівникам в регіональних митницях з питань порядку проведення ревізій.
5.7. Перевірка стану відомчого контролю в регіональних митницях, як правило, проводиться при ревізіях їх фінансово-господарської діяльності, але не рідше 1 разу на два роки.
5.8. Комплексні ревізії фінансово-господарської діяльності проводяться групою ревізійних працівників. Організація такої ревізії покладається на керівника групи, який складає проект програми, розподіляє обов'язки між членами комплексної бригади, здійснює зв'язок з керівництвом митного органу, що ревізується чи перевіряється, слідкує за роботою окремих ревізорів, відвідує об'єкти ревізії, приймає в ході ревізії необхідні додаткові заходи, що забезпечують нормальну роботу всіх членів бригади. На керівника комплексної бригади покладається також узагальнення матеріалів членів комплексної бригади вкладання акту та реалізація підсумків комплексної ревізії.
Програма ревізії або перевірки затверджується Головою Держмитслужби, начальником регіональної митниці.
5.9. Облік виконання плану проводиться з моменту видання наказу на проведення ревізії чи перевірки, до її закінчення та прийняття рішення за її результатами. Зазначену роботу здійснює службова особа контрольно-ревізійного відділу Держмитслужби, відділу бухгалтерського обліку регіональної митниці, в посадовій інструкції якої передбачена зазначена робота.
Облік виконання плану проводиться в книзі обліку проведених ревізій чи перевірок встановленого зразка (додаток 1).
Звіти про контрольно-ревізійну роботу та пояснювальні записки до нього повинні складатися на підставі аналізу плану, кожний факт або цифру необхідно детально перевірити, викрити причини тих чи інших фінансових порушень та недоліків. Форма звіту та пояснювальної записки наведена в додатках NN 2, 3.
Звіти про контрольно-ревізійну роботу регіональної митниці повинні надаватися ними в Держмитслужбу (контрольно-ревізійний відділ) спільно з пояснювальною запискою, щоквартально до 15 числа наступного за звітним періодом місяця, наростаючим підсумком з початку року.
VI. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ДОКУМЕНТАЛЬНОЇ РЕВІЗІЇ КАСИ
6.1. Документальну ревізію касових операцій слід розпочинати з ознайомлення з посадовими інструкціями осіб, яким доручено ведення касових операцій та контроль за ними. З посадовими інструкціями посадові особи повинні бути ознайомлені під розпис.
При ревізії касових операцій використовують: касові книги, касові звіти, прибуткові та видаткові касові ордери, платіжні відомості та книги реєстрації зазначених первинних документів, інші грошові документи, виписки установ банку, чекові книжки, корінці використаних та анульованих чеків, накопичувальні відомості, журнали-ордери, книги цільового використання грошових коштів, головну книгу, балансові звіти, акти ревізій, інвентаризацій грошових коштів тощо, а також переписку митного органу, установи з іншими державними органами з питань касової дисципліни.
6.2. Ревізія каси та бланків суворої звітності проводиться раптово, на початку документальної ревізії, в присутності головного бухгалтера (керівника фінансової служби) та касира. При ревізії каси перевіряється все, що зберігається в касі: гроші, цінні папери, цінності, коштовності, бланки суворої звітності, документи. На час перевірки касові операції припиняються і сторонні особи в приміщення каси не допускаються.
6.3. Перед ревізією каси ревізуючий уточнює (письмово або усно) у головного бухгалтера (начальника фінансової служби) та касира, чи не було випадків нестач або надлишків грошей в касі з дня останньої документальної ревізії. При відсутності касира ревізуючий опечатує касу і надалі організує свою роботу згідно з наміченим планом.
6.4. Після раптової перевірки каси митного органу проводяться раптові перевірки наявності грошей та бланків суворої звітності у всіх структурних підрозділах, яким дозволено приймання грошей, цінних паперів та інших цінностей. За рішенням ревізуючого, в період документальної ревізії митного органу, можуть проводитись повторні перевірки каси.
6.5. Ревізуючий встановлює відповідність пред'явленої готівки, цінних паперів, цінностей та бланків суворої звітності залишкам, відображеним на день перевірки в касовій книзі, книзі обліку цінностей та бланків суворої звітності. Якщо при перевірці будуть пред'явлені належним чином оформлені грошові документи, які не проведені по касовій книзі, вказані документи в присутності ревізуючого проводяться по касовій книзі (крім платіжних відомостей на заробітну плату за черговий платіжний період), після чого в касовій книзі виводяться підсумки та залишок.
6.6. При наявності платіжних відомостей на заробітну плату не проведених по обліку, ревізуючий перевіряє законність проведених видатків, підраховує видану по цим відомостям суму та виключає її із залишку, який враховано по касовій книзі на день перевірки. Результати перевірки наявності грошей з вказаною сумою залишку записуються цифрами та прописом у касовій книзі, підписуються ревізуючим та касиром, а у разі його відсутності - головним бухгалтером (начальником фінансової служби) митного органу. В подальшому цей запис переноситься в акт ревізії.
6.7. Якщо при перевірці каси будуть виявлені розбіжності між обліковими даними та фактичною наявністю грошових коштів, цінних паперів, цінностей та бланків суворої звітності, складається проміжний акт. При цьому надлишки грошей, цінних паперів та бланків суворої звітності в присутності ревізуючого оприбутковуються по обліку, а виявлені нестачі списуються у видатки по касовій книзі на підставі наказу по митному органу за рахунок джерел грошових коштів, визначених начальником митного органу, в порядку, встановленому законодавством, та записуються в книгу обліку нестач. Нестачі грошових коштів у підзвітних осіб записуються в книжку обліку нестач та відшкодовуються за їх рахунок у грошовій одиниці, передбаченій чинним законодавством. При виявленні нестачі цінних паперів, бланків суворої звітності та інших цінностей, ревізуючий вживає заходи для призначення адміністративного розслідування та їх розшуку.
6.8. Якщо в процесі ревізії ревізуючим будуть виявлені помилки обліку, що призвели до появи нестач, то внесені на погашення цих нестач грошові кошти можуть бути повернуті касиру або іншій особі, яка внесла гроші в касу тільки в тому випадку, якщо нестача готівки була погашена та відображена в регістрах бухгалтерського обліку у встановленому порядку на час її виникнення.
6.9. При перевірці касової дисципліни ревізуючий перевіряє:
- наявність договорів про повну матеріальну відповідальність з посадовими особами, уповноваженими проводити операції з готівкою, цінностями, коштовностями, бланками суворої звітності;
- виконання встановленого Порядку ведення касових операцій у народному господарстві України;
- відповідність сум, які записані в касовій книзі, сумам, вказаним у первинних прибутково-видаткових документах та правильність відображення касових операцій на рахунках бухгалтерського обліку;
- факти перевищення ліміту залишку готівки в касі та своєчасність здачі надлишків готівки в банк;
- факти перевищення норм видачі готівки на госппотреби;
- своєчасність та правильність здачі в касу інспекторським складом митних органів затриманих грошових коштів та інших цінностей разом з відповідними документами, повноту оприбуткування зазначених коштів;
- виконання у встановленому порядку купівлі промислових товарів за готівку і належного оформлення цих покупок, наявність письмового дозволу керівника митного органу на одержання та використання готівкових коштів на господарські потреби;
- наявність фактів неналежно оформлених дострокових виплат (позики, кошти на госппотреби тощо) несвоєчасних авансових виплат заробітної плати та видачі готівки по дорученнях без їх фактичної наявності;
- наявність наказу по митному органу, яким затверджений перелік осіб, які мають право одержувати грошові кошти підзвіт, визначення переліку посадових осіб, які мають право підпису грошових та фінансових документів, ревізор перевіряє відповідність підписів на первинних документах;
- правильність депонування готівкових коштів;
- правильність оформлення, прийняття та здачі справ, грошових коштів та цінностей при тимчасовому вибутті або звільненні матеріально-відповідальних осіб;
- облік і зберігання грошей та інших цінностей, затриманих працівниками митниці у встановленому порядку, які знаходяться в касі. При необхідності перевіряється, вибірково або в повному обсязі, вміст пакетів по даних прибуткових квитанцій та книг обліку цінностей;
- забезпечення збереження грошових коштів, цінностей тощо, що знаходяться в приміщенні каси;
- наявність кореспондуючих рахунків в касових книгах, звітах, прибуткових, видаткових касових ордерах;
- наявність наказу по митному органу про проведення інвентаризації готівкових коштів, цінностей, бланків суворої звітності в касі, актів раптових перевірок каси;
- цільове використання грошових коштів.
VII. ПЕРЕВІРКА ОПЕРАЦІЙ ПО НАЯВНОСТІ ТА РУХУ ГРОШОВИХ КОШТІВ НА БАНКІВСЬКИХ РАХУНКАХ
7.1. Ревізуючий перевіряє:
- в яких банківських установах і які рахунки відкриті митному органу;
- наявність рахунків, відкритих без погодження з Держмитслужбою та в установах банків, не уповноважених Держмитслужбою на обслуговування митних органів;
- відповідність залишків грошових коштів на день початку ревізії по журналу-ордеру 2 чи м/о 2 та по випискам з рахунків в установах банків на цей день;
- облік чекових книжок, одержаних в установах банків, правильність використання чеків та дотримання порядку їх списання, чи не допускається попереднє підписання начальником митного органу незаповнених чеків та чи не завіряються непідписані чеки гербовою печаткою. При виявленні таких чеків ревізуючий повинен негайно погасити їх шляхом перекреслення, про що робиться запис в акті;
- повноту оприбуткування сум, що надійшли по бюджетному фінансуванню, поточному фінансуванню з вищестоящого митного органу, в розрахунок митних платежів від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб шляхом звірки даних регістрів синтетичного та аналітичного обліку митного органу з копіями платіжних доручень (реєстрами), одержаними від установ банків при виписках з рахунків. Якщо деяких документів на одержані суми не буде в наявності, то ці документи вимагаються в установах банків або від відповідальних платників;
- відповідність записів в ж. о. 2 м/о 2 по видатках з виписками установ банків та копіями платіжних доручень, даними, відображеними в головній книзі або журналі - головних та балансових звітах;
- відсутність випадків незаконного перерахування підприємствам та організаціям грошових коштів, з метою створення видимості повного використання по прямому призначенню виділених коштів;
- обгрунтованість проведених операцій по банківських рахунках;
- повноту оприбуткування оплачених та отриманих матеріальних цінностей, прийняття виконаних робіт та наданих послуг, наявність виправдовуючих документів на проведені по банківських рахунках операціях;
- повноту, своєчасність оприбуткування та цільове використання одержаної в установі банку готівки шляхом звірки записів в касовій книзі із записами виписок банку та корінців чекових книжок, книги цільового використання грошових коштів:
- своєчасність та повноту перерахування за призначенням обов'язкових платежів (прибуткового податку, коштів соціального страхування, мита, коштів за реалізовані конфісковані товари, митні збори, інших митних платежів, належних до перерахування в бюджет);
- правильність віднесення проведених операцій на відповідні кореспондуючі рахунки та їх наявність на виписках банку, ідентичність відображених на виписках банку кореспондуючих рахунків з тими, що відображені в накопичувальних відомостях при розробці банківських операцій, журналі-ордері 2 чи м/о 2;
- обґрунтованість виправних та сторнуючих записів по рахунках шляхом вивчення первинних документів та кореспонденцій по суті проведених операцій.
7.2. При ревізії банківських операцій основним завданням є перевірка законності, необхідності та достовірності проведених операцій, правильність оформлення виправдовуючих документів, обґрунтованість відображення їх в облікових регістрах.
Банківські операції по кожному відкритому рахунку перевіряються наскрізним методом по первинних документах, бухгалтерських записах та виписках банків.
7.3. Ревізор зобов'язаний впевнитися в тому, що представлені документи не являються фальшивими, звертаючи увагу на правильність номера банківського рахунку, наявність дати та порядкового номера підписки, підписів працівників банку, штампу та печаті відповідного банку, відповідність оборотів по виписках, з документами, що до неї додаються, правильність вхідного та вихідного залишку, відображеного в виписці банку, наявність підчисток та виправлень. В разі виникнення сумніву щодо правдивості документів, ревізуючий повинен провести зустрічну перевірку в установі обслуговуючого банку за даними особистого рахунку, а при необхідності - і в організації, де був виписаний документ.
7.4. Якщо в ході ревізії операцій по банківських рахунках зустрінуться сторніровочні записи, тоді необхідно в них ретельно розібратися, маючи на увазі, що вони можуть свідчити про зловживання працівників обліку. В цьому випадку ревізор зобов'язаний всебічно вивчити первинні документи та відновити правильну кореспонденцію рахунків, на яких необхідно відобразити ці операції.
7.5. У разі виникнення сумнівів щодо правильності відображення надійшовших та сплачених грошових коштів на рахунках синтетичного та аналітичного обліку, необхідно вияснити, чи не допущено в цих записах завуалювання зловживань чи крадіжок. Ревізору необхідно пам'ятати, що всі проведені операції, записи повинні бути підтверджені відповідними виправдовуючими документами.
VIII. ПЕРЕВІРКА ОРГАНІЗАЦІЇ ФІНАНСОВОГО ГОСПОДАРСТВА
8.1. В організації роботи фінансового господарства ревізуючий перевіряє:
- наявність затверджених у встановленому порядку Положення про відділ бухгалтерського обліку, контролю, звітності, розрахунків по митних платежах (фінансову службу) митного органу та посадових інструкцій службових осіб:
- наявність окремого обладнаного приміщення для розташування бухгалтерії (фінансової служби) та забезпечення збереження документів, грошових коштів та інших цінностей;
- наявність регістрів бухгалтерського обліку, передбачених Положенням про бухгалтерський облік та звітність, їх оформлення у відповідності до встановленого порядку;
- достовірність балансових звітів, відповідність даних, відображених на рахунках аналітичного, синтетичного обліку тим, що зазначені у відповідних журналах-ордерах, головній книзі, балансовому звіті та інших облікових регістрах та звітних формах;
8.2. Перевірка стану внутрішнього фінансово-господарського контролю (з метою попередження порушень в фінансово-господарській діяльності) проводиться шляхом ознайомлення з актами внутрішніх перевірок, наказами начальника митного органу по результатах цих перевірок та іншими документами.
При цьому необхідно встановити:
- наявність наказу начальника митного органу про призначення внутрішньої перевірочної комісії та проведення нею документальних перевірок фінансового господарства;
- виконання вказівок Держмитслужби та вищестоящих митних органів по результатах розгляду актів внутрішніх перевірочних комісій, якщо такі акти направлялись на перевірку та прийняття рішень;
- виконання посадовими особами наказів Держмитслужби та вищестоящих митних органів з питань, що стосуються фінансово-господарської діяльності;
- які заходи вживались начальником митного органу для усунення порушень та недоліків, виявлених перевіркою фінансового господарства внутрішньою перевірочною комісією.
8.3. При перевірці фінансового планування ревізуючий перевіряє:
- реальність, обґрунтованість кошторисів видатків, їх відповідність затвердженим лімітам та своєчасність надання у Держмитслужбу;
- організація роботи підрозділів митного органу у фінансовому плануванні, якість та обґрунтованість представлених ними розрахунків витрат митного органу;
- наявність звернень митного органу про коригування призначених по кошторису видатків грошових коштів;
- наявність перевитрат грошових коштів проти призначених, та аналіз причин їх виникнення.
IX. РЕВІЗІЯ ПРАВИЛЬНОСТІ НАРАХУВАННЯ ТА ВИПЛАТИ ГРОШОВОГО УТРИМАННЯ ПРАЦІВНИКІВ МИТНИХ ОРГАНІВ ДЕРЖМИТСЛУЖБИ
9.1. Ревізуючий перевіряє:
- наявність затвердженого та оформленого у встановленому порядку штатного розкладу і своєчасність внесення в нього послідуючих змін;
- правильність встановлення надбавок до посадових окладів;
- відповідність виконуємої роботи обов'язкам, передбаченим посадовими інструкціями;
- наявність розробленого та затвердженого у встановленому порядку Положення про преміювання працівників митного органу, облік виконання показників та умов преміювання, правильність нарахування та виплата премій з наданням належно оформлених обґрунтовуючих документів;
- правильність оформлення та своєчасність подання в бухгалтерію табелів обліку робочого часу, наявність трудових книжок працівників, які зазначені в платіжних відомостях на заробітну плату:
- правильність встановлення та виплати посадових окладів та ставок заробітної плати працівникам митного органу, правильність виплати додаткових видів грошового забезпечення та надбавок;
- своєчасність виплати грошового забезпечення (зарплати) працівникам митного органу;
- правильність підсумків, виведених у платіжних відомостях;
- наявність випадків подвійної видачі грошового забезпечення, при цьому платіжні відомості на заробітну плату працівників митних органів звіряються з табелями, лікарняними листками, посвідченнями на відрядження, наказами по митному органу;
- правильність обчислення податків та законність надання пільг по оподаткуванню працівникам митних органів;
- правильність проведених нарахувань по листкам непрацездатності;
- правильність проведених нарахувань працівникам митних органів за час перебування їх у учбових та чергових відпустках;
- правильність утримань, проведених із заробітної плати: аліментів, прибуткового податку, різного роду заборгованостей;
- своєчасність перерахування необхідних платежів (утримань із заробітної плати) за призначенням:
- правильність, повноту, своєчасність відображення проведених операцій по заробітній платі у регістрах бухгалтерського обліку;
- правильність проведених нарахувань за роботу в нічний час, за роботу у вихідні та святкові дні;
- законність видатків на виплату заробітної плати позаштатним працівникам, наявність необхідних виправдовуючих документів на проведені виплати;
- правильність нарахування "харчових", матеріальної допомоги та правильність проведених з них утримань;
- доцільність та законність залучення викладачів до проведення учбових занять з виплатою погодинної винагороди та правильність застосування норм виплат;
- при перевірці виконання штатної дисципліни встановлюється відповідність штатної чисельності митного органу доведеній граничній чисельності та затвердженій структурі на підставі наказів Держмитслужби: при наявності фактів використання особового складу митниць, де за штатним розкладом визначаються причини зазначеного, а в разі здійснення оперативного перерозподілу особового складу митних органів регіону - наявність погодження проведених дій з Держмитслужбою.
9.2. Ревізуючий при ревізії видатків по грошовому утриманню встановлює суму переплат, недоплат або неналежних виплат грошового утримання їх причини та винних осіб. Суми переплат та неналежних виплат визначаються з врахуванням нарахованих сум податків. В разі виявлення систематичних порушень в питаннях нарахування заробітної плати, які призвели до значної кількості фактів переплат, недоплат, ревізор вживає заходи та встановлює терміни проведення відповідних перерахунків заробітної плати посадовими особами митного органу, що ревізується, роблячи при цьому обмовку в акті, довідці ревізії, перевірки. Проте в подальшому дані щодо проведених перерахунків заробітної плати додаються до акта, довідки ревізії, перевірки та враховуються у звіті про контрольно-ревізійну роботу відповідного митного органу.
X. РЕВІЗІЯ ІНШИХ ФІНАНСОВО-ГОСПОДАРСЬКИХ ОПЕРАЦІЙ ПО ВИКОНАННЮ КОШТОРИСУ ВИДАТКІВ НА УТРИМАННЯ МИТНИХ ОРГАНІВ
10.1. При ревізії інших фінансово-господарських операцій ревізуючий встановлює:
- законність та доцільність видатків грошових коштів, правильність віднесення видатків на відповідні розділи затвердженого кошторису митного органу;
- відсутність фактів використання грошових коштів не за цільовим призначенням, в тому числі на позапланове капітальне будівництво та придбання матеріалів, устаткування та майна, яким митний орган забезпечується централізовано;
- наявність видатків, які нанесли збитки бюджету та кошторису митного органу (сплата штрафів, пені, відшкодування збитків і т.п.), суму та характер таких видатків, винних в цьому посадових осіб та вжиття заходів по відшкодуванню зазначених витрат, джерела їх відшкодування та відшкодовану суму, проведену митним органом роботу щодо попереджання таких видатків;
- доцільність придбання предметів господарського призначення та обладнання;
- законність оплати телефонних переговорів та телеграм, випадки оплати телефонно-телеграфних переговорів з особистих питань за рахунок кошторису митного органу, суми понесених необгрунтованих витрат, вжиті заходи;
- виконання кошторису видатків по утриманню автотранспорту, обгрунтованість витрат на його утримання;
- законність установки та сплати за радіозв'язок на службових автомобілях;
- дотримання встановлених тарифів на комунальні послуги (теплоенергія, вода, електроенергія, газ);
- обґрунтованість витрат на оренду майна, приміщень, наявність та дотримання обґрунтовуючих документів;
- забезпеченість митного органу електролічильниками, водомірами та вжиття заходів для економії ресурсів.
10.2. При ревізії видатків на капітальний або поточний ремонт та експлуатацію будівель і споруд ревізуючий перевіряє:
- наявність належним чином оформлених документів на поточний ремонт, правильність розрахунків за виконані роботи, відповідність фактично виконаних робіт плану, оформленим нарядам та актам прийому виконаних робіт;
- наявність фактів надлишкових невиправданих витрат грошових коштів на ремонт окремих службових приміщень, замість виконання першочергових робіт по ремонту будівель та споруд;
- чи не витрачаються відпущені на поточний ремонт грошові кошти та матеріальні цінності на капітальний ремонт, капітальне будівництво та інші потреби митного органу;
- стан обліку будівельних матеріалів, правильність та своєчасність їх списання, якість, обгрунтованість оформлених документів;
- відповідність звітних даних про залишки будівельних матеріалів залишкам, які знаходяться на обліку;
- наявність виписок із затверджених титульного списку та плану фінансування, забезпеченість будівництва затвердженою проектно-кошторисною документацією;
- наявність випадків виконання робіт по капітальному будівництву або капітальному ремонту об'єктів, які не включені в план капітального будівництва або капітального ремонту (позапланове будівництво) та не забезпечені проектно-кошторисною документацією;
- правильність використання авансів підрядними організаціями, одержаних ними на закупівлю матеріалів, а також використання цих авансів і одержаних матеріалів за призначенням;
- правильність відображення проведених операцій по капітальному або поточному ремонту в регістрах бухгалтерського обліку, головній книзі, балансовому звіті та інших звітних формах.
10.3. Ревізія розрахунків з постачальниками та підрядчиками, підзвітними особами та іншими дебіторами та кредиторами передбачає перевірку:
- наявності договорів зі сторонніми організаціями та підприємствами, рахунків-фактур та інших обґрунтовуючих документів на виконання робіт, надання послуг, поставку матеріальних цінностей, правильність розрахунків по них, повноту та своєчасність виконання договірних умов;
- наявності, обґрунтованості, правильності оформлення документів на оприбуткування товарно-матеріальних цінностей, актів виконаних робіт, наданих послуг;
- правильності віднесення проведених операцій на відповідні кореспондуючі рахунки;
- реальності дебіторської та кредиторської заборгованості, своєчасність її погашення;
- наявності актів інвентаризацій розрахунків, дотримання умов проведення інвентаризацій у відповідності до Інструкції, затвердженої наказом Мінфіну від 11.08.94 р. N 69;
- наявності наказу по митному органу про призначення переліку осіб, які мають право отримувати грошові кошти підзвіт на госппотреби;
- своєчасності відзвітування за отримані грошові кошти;
- наявності належно оформлених заяв на видачу грошових коштів підзвіт на госппотреби;
- оформлення авансових звітів за кошти, видані на відрядження (правильність застосування норм добових, оплати за проїзд, за надання житла тощо), своєчасність відзвітування за видані на відрядження кошти;
- правильності, обґрунтованості оплати компенсації за проїзд під час чергової відпустки, наявності належно оформлених документів;
- наявності належно оформлених документів в разі використання грошових коштів на представницькі цілі.
10.4. В процесі ревізії обліку матеріальних цінностей перевіряється:
- стан обліку, зберігання, обґрунтованість використання та списання бланків суворої звітності, основних засобів, в т.ч. зброї, автотранспортних засобів, паливно-мастильних матеріалів та інших матеріальних цінностей в розрізі балансових рахунків, за місцями їх зберігання, використання;
- наявності затвердженого наказом переліку осіб, які мають право на отримання доручень, матеріальних цінностей, в т.ч. зі складу, право підпису документів на видачу зі складу матеріальних цінностей;
- наявності книг реєстрації накладних, актів на списання матеріальних цінностей, договорів на постачання товарно-матеріальних цінностей, книг реєстрації доручень, інвентарних карток та інших облікових регістрів;
- порядок відображення операцій з матеріальними цінностями в регістрах синтетичного та аналітичного обліку;
- своєчасність та правильність оприбуткування закуплених або переданих централізовано матеріальних цінностей, наявність відміток на первинних документах про оприбуткування цих цінностей та прийняття їх на відповідальне зберігання;
- дотримання відповідальними працівниками митного органу Порядку обліку матеріальних цінностей згідно додатка 1 до наказу ДМКУ N 393 від 07.12.94 року та інших нормативних актів та інструкцій;
- своєчасність та повноту проведення інвентаризацій матеріальних цінностей, грошових коштів, документів тощо згідно Інструкції Міністерства фінансів України N 69 від 11.08.94 року. На власний розсуд ревізуючого або по спеціальній вказівці керівника, що призначив ревізію, суцільним порядком перевіряється фактична наявність окремих матеріальних цінностей на складі митного органу, законність їх використання та правильність списання на видатки;
- повнота та своєчасність записів нестач та втрат грошових коштів і матеріальних цінностей в книгах обліку нестач, суми нарахованих грошових стягнень (нарахувань) та суми відшкодованих стягнень;
- наявність фактів несвоєчасного проведення адміністративного розслідування та прийняття рішення по виявлених матеріальних збитках;
- наявність договорів про повну матеріальну відповідальність з працівниками митного органу, робота яких пов'язана із зберіганням та витратами матеріальних цінностей та грошових коштів;
- правильність визначення цін на втрачене майно з урахуванням збитків, нанесених державі, та забезпечення своєчасного стягнення сум погашення цих збитків, в тому числі по виконавчим приписам судових органів;
- правильність та своєчасність нарахування зносу на основні засоби;
- порядок документального оформлення та своєчасного відображення в облікових регістрах надходження основних засобів, їх руху в межах митної установи та вибуття (в т.ч. реалізація), а також контроль за збереженням та правильним використанням кожного об'єкту.
XI. РЕВІЗІЯ ПИТАНЬ, ПОВ'ЯЗАНИХ З ВИКОНАННЯМ КОШТОРИСІВ ПО ВИКОРИСТАННЮ ФОНДІВ
11.1. Ревізія проводиться шляхом перевірки:
- наявності Положення про порядок створення та використання фондів митного органу (матеріального заохочення, соціально-культурних заходів, фонду розвитку);
- порядку формування фондів у відповідності до діючого Положення про порядок створення та використання митними органами фондів матеріального заохочення, соціально-культурних заходів, резервного фонду Голови Держмитслужби;
- наявності затверджених кошторисів митного органу на зазначені фонди, обгрунтованості витрат, передбачених в них;
- наявності та обгрунтованості наказів по митному органу на поточне преміювання, надання матеріальної допомоги, позик (наявність належно оформлених заяв, рапортів, тощо);
- аналізу фінансування, касових та фактичних витрат коштів фондів у відповідності до затверджених кошторисів в розрізі напрямків використання та обгрунтованість проведених видатків;
- стану синтетичного та аналітичного обліку фондів.
XII. ОСОБЛИВОСТІ РЕВІЗІЇ ОБЛІКУ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПРАЦІВНИКІВ МИТНИХ ОРГАНІВ ФОРМЕНИМ ОДЯГОМ
12.1. Ревізуючий перевіряє:
- аналіз наявних запасів митного органу у форменому одязі з метою визначення реальної потреби в ньому;
- наявність авізо та прибуткових накладних на отримання форменого одягу та тканин із Постачального господарства Держмитслужби;
- наявність та правильність оформлення відомостей на отримання форменого одягу;
- дотримання встановлених термінів носіння та норм видачі форменого та спецодягу;
- обґрунтованість забезпечення працівників спецодягом;