• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про додаткові вимоги до договорів про надання платіжних послуг, укладених небанківськими надавачами платіжних послуг зі споживачами

Національний банк України  | Постанова, Вимоги, Положення від 25.11.2022 № 233
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Вимоги, Положення
  • Дата: 25.11.2022
  • Номер: 233
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Вимоги, Положення
  • Дата: 25.11.2022
  • Номер: 233
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
25.11.2022 № 233
Про затвердження Положення про додаткові вимоги до договорів про надання платіжних послуг, укладених небанківськими надавачами платіжних послуг зі споживачами
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 55-1, 56 Закону України "Про Національний банк України", статей 6, 20, 21, 27, 28 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", статей 8, 21, 22, 29 Закону України "Про платіжні послуги", з метою забезпечення захисту прав та інтересів споживачів фінансових послуг під час укладання ними договорів про надання платіжних послуг із небанківськими надавачами платіжних послуг, а також контролю за прозорістю та відкритістю платіжного ринку Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про додаткові вимоги до договорів про надання платіжних послуг, укладених небанківськими надавачами платіжних послуг зі споживачами (далі - Положення), що додається.
2. Небанківським надавачам платіжних послуг протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією постановою привести свою діяльність у відповідність до вимог Положення.
3. Управлінню захисту прав споживачів фінансових послуг (Ольга Лобайчук) після офіційного опублікування цієї постанови забезпечити доведення до відома небанківських надавачів платіжних послуг інформації про її прийняття.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на Голову Національного банку України Андрія Пишного.
5. Постанова набирає чинності з дня, наступного за днем її офіційного опублікування.

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
25.11.2022 № 233
ПОЛОЖЕННЯ
про додаткові вимоги до договорів про надання платіжних послуг, укладених небанківськими надавачами платіжних послуг зі споживачами
( У тексті Положення слова "супровідні послуги" у всіх відмінках замінено словами "додаткові та/або супутні послуги" у відповідних відмінках згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблене відповідно до вимог Законів України "Про Національний банк України", "Про платіжні послуги" (далі - Закон про платіжні послуги), "Про фінансові послуги та фіансові компанії", "Про споживче кредитування" (далі - Закон про кредитування), "Про електронну комерцію" (далі - Закон про електронну комерцію), "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги".
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
2. Терміни в цьому Положенні вживаються в таких значеннях:
1) засвідчена копія договору - копія договору, що містить реквізити, які надають їй юридичної сили оригіналу;
( Підпункт 1 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
1-1) канал комунікації - канал, що забезпечує небанківському надавачу платіжних послуг передавання споживачу інформації або поширення реклами про його послуги, включно із медіа (телебачення, радіо, періодичні друковані видання, інтернет, блоги, онлайн-платформи), соціальними мережами, платіжними, включно з мобільними, застосунками, телефонними дзвінками, інтерактивними голосовими дзвінками (англійською мовою Interactive Voice Response, IVR - дзвінки на телефонний номер споживача з автоматичним відтворенням аудіоролика та, за технічної можливості, подальшим доступом споживача до подробиць інформації, що йому озвучено, через спеціальне меню за допомогою натискання клавіш у тоновому режимі або голосу), зовнішньою рекламою (білборди, постери, відеопанелі, розтяжки, об’яви та інші аналогічні рекламоносії), каналами дистанційного електронного обслуговування [телефон, месенджер, банкомат, пристрій із функцією приймання готівки (cash-in), мережа Інтернет та інші засоби, пов’язані з електронною комунікаційною мережею], крім власних вебсайтів небанківського надавача платіжних послуг;
( Підпункт 1-1 пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
2) мобільний застосунок - комп’ютерна програма (програмне забезпечення), призначена для роботи на мобільних пристроях, за допомогою якої через мережу Інтернет здійснюється надання фінансових та/або платіжних послуг;
3) уповноважений працівник небанківського надавача платіжних послуг - працівник небанківського надавача платіжних послуг, якого відповідно до вимог законодавства України було уповноважено на підписання зі споживачами договорів та інших документів від імені небанківського надавача платіжних послуг.
( Абзац шостий пункту 2 розділу I виключено на підставі Постанови Національного банку № 27 від 14.03.2024 )
Термін "пункт надання фінансових послуг" використовується у значенні, визначеному Інструкцією про порядок організації касової роботи банками та проведення платіжних операцій надавачами платіжних послуг в Україні, затвердженою постановою Правління Національного банку України від 25 вересня 2018 року № 103 (зі змінами).
Інші терміни в цьому Положенні вживаються в значеннях, визначених законами України.
3. Це Положення визначає додаткові вимоги до договорів про надання фінансових платіжних послуг (далі - платіжні послуги), уключаючи індивідуальну частину договорів приєднання про надання цих послуг, та договорів платіжного рахунку (далі - договори), що укладаються між споживачами та небанківськими надавачами платіжних послуг (далі - надавач платіжних послуг).
4. Вимоги цього Положення не поширюються на публічний договір та/або публічну частину договорів приєднання про надання платіжних послуг (далі - публічна пропозиція) надавача платіжних послуг.
II. Додаткові вимоги до договорів
5. Договір викладається з дотриманням технічних вимог до договорів, наведених у додатку до цього Положення.
6. Паперова або електронна копія (засвідчена/незасвідчена) договору та додатка до нього (за наявності) не повинна надаватися споживачу замість примірника договору та додатка до нього (за наявності), що укладений у вигляді паперового документа.
7. Умова договору, яка за змістом належить до одного розділу договору, не повинна викладатися в іншому розділі (не стосується умови, яка конкретизується умовою в іншому розділі договору).
8. Договір повинен містити:
1) повне найменування надавача платіжних послуг відповідно до його установчих документів та відомостей Реєстру платіжної інфраструктури, що ведеться Національним банком України (далі - Реєстр), разом з інформацією про дату та номер рішення про включення надавача платіжних послуг до Реєстру (якщо включення до Реєстру передбачено Законом про платіжні послуги);
2) дату укладення;
3) поняття для визначення сутності предметів та подій в межах договору (далі - поняття) у термінах, які містяться в законодавчій термінології відповідного предмета правового регулювання та визначені законодавством України, що регулює відповідний ринок фінансових і платіжних послуг (якщо такі поняття передбачено для відповідного виду договору);
4) назви видів грошових зобов’язань (комісії та інші платежі за надання та користування платіжними послугами; проценти, комісії та інші обов’язкові платежі за користування кредитом; пені, штрафи, неустойки та інші види компенсації, які застосовуються чи стягуються в разі невиконання або неналежного виконання зобов’язання) та інші терміни, що використовуються за текстом договору, із роз’ясненням їх економічної сутності, бази розрахунку та порядку обчислення;
5) зазначення виду платіжного інструменту, що надається споживачу надавачем платіжних послуг для здійснення платіжних та інших операцій (якщо передбачено відповідним видом договору);
6) вартість випуску (надання) споживачу платіжного інструменту (якщо передбачено відповідним видом договору);
7) розмір комісійної винагороди за обслуговування платіжного інструменту, наданого споживачу, за календарний місяць, рік та/або порядок розрахунку такої комісійної винагороди під час строку дії договору (якщо передбачено відповідним видом договору);
8) порядок (правила) належного зберігання платіжного інструменту, що надається споживачу надавачем платіжних послуг, а також інформацію про заходи безпеки, яких повинні вживати сторони договору під час користування споживачем платіжною послугою/інструментом, включно з порядком взаємодії надавача платіжних послуг і споживача на випадок шахрайства/підозри шахрайства або загрози безпеці виконання платіжної операції;
9) перелік платіжних операцій, що доступні споживачу в межах платіжної послуги, із посиланням (гіперпосиланням для договору, що укладається у вигляді електронного документа) на всі тарифи, комісійні винагороди та інші збори, що підлягають сплаті за такі послуги та операції (за наявності);
10) порядок сплати споживачем надавачу платіжних послуг вартості наданих платіжних послуг і операцій, а також послуг, що є допоміжними до платіжних послуг;
11) перелік та вартість послуг, що є допоміжними до платіжних послуг та надаються під час надання платіжних послуг та проведення платіжних операцій, з посиланням (гіперпосиланням для договору, що укладається у вигляді електронного документа) на всі тарифи, комісійні винагороди та інші збори, що підлягають сплаті за такі послуги (за наявності);
12) назву платіжного, включно з мобільним, застосунку надавача платіжних послуг мовою, якою такий застосунок представлений в онлайн- магазинах застосунків App Store, Google Play та інших, з використанням якого споживачу рекомендується ініціювати платіжну операцію з платіжного рахунку (далі - рахунок) та на рахунок, включно за допомогою наданих платіжних інструментів, та/або здійснювати інші операції;
13) інформацію про ліміти та/або обмеження за платіжними операціями (максимальна сума разової платіжної операції, загальна сума платіжних операцій за день, календарний місяць, гривень/іншій валюти, або порядок її розрахунку), включно з використанням платіжних інструментів, та порядок їх зміни споживачем (якщо передбачено відповідним видом договору);
14) інформацію про наявність у споживача права змінювати персональний ідентифікаційний номер (далі - ПІН) до наданого платіжного інструменту одразу після його надання та впродовж дії строку договору (якщо передбачено відповідним видом договору);
15) порядок і строк виконання платіжних операцій в розрізі доступних споживачу видів таких операцій, включно із застосуванням платіжного інструменту споживача, через платіжні пристрої або пункти надання фінансових послуг, включно з технічними засобами електронних комунікацій;
16) інформацію про здійснення послуги з переказу коштів без відкриття рахунку, включно з операціями з оплати комунальних платежів, виключно платником (ініціатором), ідентифікацію та верифікацію якого було здійснено у порядку, визначеному Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" та нормативно-правовим актом Національного банку України з питань здійснення установами фінансового моніторингу (далі - законодавство про ПВК/ФТ) (якщо послугу передбачено відповідним видом договору);
17) порядок надання споживачу документа, що підтверджує виконання платіжної операції у платіжному пристрої або пункті надання фінансових послуг, за допомогою якого/через який здійснено таку операцію;
18) порядок надання споживачем згоди на виконання платіжної операції, а також форму та порядок надання споживачем розпорядження про відкликання платіжної інструкції до настання моменту безвідкличності платіжної інструкції для відкликання згоди на виконання платіжної операції;
19) інформацію про те, що протягом строку дії договору тарифи, комісійні винагороди та інші збори за платіжними послугами, а також за допоміжними послугами надавача платіжних послуг чи третіх осіб, залишаються незмінними або можуть бути змінені;
20) зазначення, що сторона договору, яка порушила зобов’язання, звільняється від відповідальності за порушення зобов’язання, якщо вона доведе, що це порушення сталося внаслідок випадку або форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили), що засвідчуються Торгово-промисловою палатою України та уповноваженими нею регіональними торгово- промисловими палатами;
21) інформацію про наслідки невиконання або неналежного виконання надавачем платіжних послуг обов’язків за договором;
22) інформацію про порядок звернення споживача з питань виконання сторонами умов договору до надавача платіжних послуг;
23) порядок і вартість надання споживачу будь-якої додаткової до мінімально визначеного законами України та нормативно-правовим актом Національного банку України з питань емісії та еквайрингу платіжних інструментів переліку інформації за його рахунком та здійсненими платіжними та іншими операціями, включно із застосуванням наданого платіжного інструменту споживача;
24) порядок інформування споживача про зміни в умовах надання платіжної послуги, щодо якої укладено договір, та канал комунікації для такого інформування (якщо такі зміни передбачено відповідним видом договору);
25) порядок унесення змін до договору та зазначення обов’язку надавача платіжних послуг повідомити споживача про такі зміни не пізніше 30 календарних днів до дати настання таких змін через погоджений надавачем платіжних послуг і споживачем канал комунікації, не включаючи власний вебсайт надавача платіжних послуг;
26) відомості про право споживача розірвати договір до дати, з якої застосовуватимуться зазначені в підпунктах 24, 25 пункту 8 розділу II цього Положення зміни, без будь-якої плати за його розірвання, а також інформацію про те, що такі зміни є погодженими споживачем у разі неповідомлення надавача платіжних послуг про розірвання договору до дати, з якої застосовуватимуться такі зміни, у спосіб, визначений договором;
27) інформацію про підстави у надавача платіжних послуг зупинити право споживача на користування платіжним інструментом, аж до його вилучення, разом із обов’язком надавача платіжних послуг поінформувати споживача про таке зупинення через погоджений сторонами канал комунікації для такого інформування перед або негайно після такого зупинення;
28) зазначення обов’язку надавача платіжних послуг повідомити споживача про закінчення терміну дії (у разі наявності) його платіжного інструменту щонайменше за 10 календарних днів до закінчення терміну його дії через погоджений надавачем платіжних послуг і споживачем канал комунікації (якщо надання платіжного інструменту передбачено відповідним видом договору);
29) інформацію про забезпечення або незабезпечення збереження коштів споживача шляхом страхування відповідальності надавача платіжних послуг на випадок неможливості виконання фінансових зобов’язань перед споживачем, або забезпечення чи незабезпечення таких коштів банківською гарантією;
30) найменування уповноважених державних органів, до яких відповідно до законодавства України має право звернутися споживач з питань захисту прав споживачів платіжних послуг.
9. Договір, умови якого передбачають надання споживачу кредиту для виконання платіжних операцій з рахунку/на рахунок споживача, крім платіжних операцій з електронними грошима, з урахуванням вимог пункту 8 розділу II цього Положення та статті 22 Закону про платіжні послуги, повинен містити:
1) дати надання та повернення (виплати) кредиту;
2) умови надання кредиту;
3) інформацію про умови, що дозволяють зміну процентної ставки або інших платежів за послугу з надання кредиту, включених до загальних витрат за кредитом (якщо такі умови передбачено законами України для відповідного виду договору);
4) зазначення предмета застави, відомостей про проведення/непроведення його оцінки (із зазначенням, ким вона проводиться, з якою періодичністю та хто сплачує її проведення) (якщо виконання зобов’язання за кредитом забезпечується заставою та не укладається окремий договір застави);
5) порядок інформування споживача про поточний розмір його заборгованості, включно з платежами, які належить сплатити до кінця строку кредитування;
6) інформацію про наявність у споживача права відмовитись від кредиту, а також умови і порядок реалізації такого права споживачем в односторонньому порядку, включно з інформацією про строк, протягом якого споживач має право використати таке право відмови (якщо таке право передбачено законами України для відповідного виду договору);
7) перелік та вартість додаткових та/або супутніх послуг, що надаються надавачем платіжних послуг як кредитодавцем, з посиланням (гіперпосиланням для договору, що укладається у вигляді електронного документа) на всі тарифи, комісії та інші платежі, що підлягають сплаті за такі послуги (якщо такі послуги передбачені відповідним видом договору);
8) порядок відмови споживача від додаткових та/або супутніх послуг надавача платіжних послуг як кредитодавця та послуг третіх осіб (якщо передбачено умовами публічної пропозиції надавача платіжних послуг для відповідного виду договору);
9) інформацію про те, що протягом строку надання кредиту тарифи, комісії та інші платежі за кредитом, а також за супровідними до нього послугами, залишаються незмінними або можуть бути змінені;
10) порядок інформування споживача про зміни в умовах надання кредиту та канал комунікації для такого інформування (якщо такі зміни передбачено відповідним видом договору);
11) інформацію про відсутність або наявність у споживача права продовжувати строк кредитування або строк виплати кредиту, установлених договором, але в межах строку, що не може перевищувати 12 місяців з дати надання коштів, на підставі звернення до надавача платіжних послуг як кредитодавця в паперовій формі або в електронній формі із застосуванням одноразового ідентифікатора кожного разу під час реалізації споживачем такого права;
12) інформацію про те, що ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку кредитування/строку договору відбувається без змін або зі зміною попередніх умов надання кредиту у бік погіршення для споживача, разом із зазначенням переліку та цифрового значення умов, що підлягають зміні [якщо таке продовження (лонгація, пролонгація) передбачено для відповідного виду договору];
13) відомості про відсутність або наявність у надавача платіжних послуг як кредитодавця права передати іншій особі свої права кредитора за правочином відступлення права вимоги без згоди або за згодою споживача, а також обов’язок надавача платіжних послуг як кредитодавця повідомити споживача про відступлення права вимоги протягом 10 робочих днів із дати такого відступлення;
14) інформацію про обов’язок здійснення надавачем платіжних послуг як кредитодавцем, новим кредитором, а в разі залучення - колекторською компанією фіксування кожної безпосередньої взаємодії з питань врегулювання простроченої заборгованості (у разі виникнення) зі споживачем, його близькими особами, представником, спадкоємцем, поручителем, майновим поручителем або третіми особами, взаємодія з якими передбачена договором та які надали згоду на таку взаємодію, за допомогою відео- та/або звукозаписувального технічного засобу, а також про обов’язок попередити зазначених осіб про таке фіксування;
15) інформацію про:
порядок надання згоди споживача на списання коштів із рахунку споживача на користь надавача платіжних послуг як кредитодавця, а також порядок припинення такого списання з урахуванням підпункту 18 пункту 8 розділу II цього Положення;
те, що списання на користь надавача платіжних послуг як кредитодавця здійснюються відповідно до графіка платежів із визначеними кількістю платежів, їх розміром та періодичністю сплати.
Зазначені в підпункті 15 пункту 9 розділу II цього Положення вимоги застосовуються, якщо для виконання зобов’язання за кредитом умовами договору передбачено списання коштів із рахунку споживача на користь надавача платіжних послуг як кредитодавця.
10. Договір, умови якого передбачають відкриття рахунку споживачу для виконання платіжних операцій, повинен містити:
1) реквізити рахунку, що відкривається споживачу надавачем платіжних послуг, у форматі, визначеному законодавством України;
2) розмір комісійної винагороди за обслуговування рахунку;
3) інформацію про підстави зупинення або припинення надавачем платіжних послуг платіжних операцій з рахунку/на рахунок споживача, включно з використанням наданого платіжного інструменту, уключаючи на вимогу законодавства про ПВК/ФТ;
4) інформацію про підстави списання надавачем платіжних послуг коштів з рахунку споживача (якщо таке списання передбачено законами України та умовами договору);
5) порядок і терміни надання платіжної послуги із зарахування/зняття готівкових коштів на рахунок/з рахунку споживача, включно з використанням наданого платіжного інструменту;
6) зазначення обов’язку надавача платіжних послуг повідомити споживача про зміну в тарифах, комісійних винагородах та інших зборах, що підлягають сплаті споживачем за обслуговування рахунку та/або платіжного інструменту, а також про зміну розміру винагороди споживачу надавачем платіжних послуг за користування споживачем рахунком та/або платіжним інструментом, не пізніше 30 календарних днів до дати такої зміни через погоджений надавачем платіжних послуг і споживачем канал комунікації для інформування, не включаючи власний вебсайт надавача платіжних послуг;
7) інформацію про право споживача в разі незгоди зі зміною тарифів, комісійних винагород та інших зборів або будь-якого іншого самостійного рішення відмовитися від користування рахунком та/або наданим платіжним інструментом шляхом подання надавачу платіжних послуг заяви про закриття рахунку в паперовій/електронній формі та/або про відмову від користування платіжним інструментом;
8) зазначення обов’язку надавача платіжних послуг щонайменше один раз на календарний місяць безоплатно надавати споживачу виписку за рахунком за такий місяць у паперовій/електронній формі у спосіб, визначений договором.
11. Договір, умови якого передбачають надання платіжної послуги з виконання окремої або разової платіжної операції, повинен укладатися шляхом приєднання споживача до договору, який може бути наданий йому у вигляді електронного документа у засобі дистанційної комунікації, через який надається така послуга, та/або розміщений у доступному для споживача місці у небанківського надавача платіжних послуг, ініціюванням споживачем платіжної інструкції на виконання такої платіжної операції, яка містить згоду споживача з умовами договору.
12. Договір не повинен містити:
1) понять/термінів, що вже визначені законодавством України, у власній інтерпретації понять/термінів надавачем платіжних послуг;
2) понять/термінів, які вводять або можуть увести споживача в оману через перетинання або збіг їх економічної сутності з іншими термінами, які визначені законодавством України, що регулює відповідний ринок фінансових і платіжних послуг (з урахуванням підпункту 3 пункту 8 розділу II цього Положення);
3) заборони або обмеження права споживача подати скаргу, позов до суду або застосувати іншу аналогічну за змістом процедуру щодо виконання договору надавачем платіжних послуг або містять вимогу реалізовувати таке право виключно через посередництво або арбітраж;
4) права на односторонню зміну (згідно з договором або законами України) умов договору без фактичного надсилання повідомлення споживачу погодженим надавачем платіжних послуг і споживачем каналом комунікації, що дає змогу встановити дату надсилання, з урахуванням особливостей, визначених Законом про електронну комерцію;
5) зобов’язання споживача повідомити надавача платіжних послуг про свій намір розірвати договір або достроково виконати зобов’язання за договором у строк, що не є розумним (достатнім з урахуванням обставин для вчинення надавачем платіжних послуг відповідно до умов договору або законодавства України дії без необґрунтованих зволікань), або необґрунтовано завчасно;
6) права надавача платіжних послуг вимагати від споживача сплати його послуг або послуг третіх осіб, строк (термін) надання яких за договором ще не настав, якщо інше не визначено законами України та нормативно-правовими актами Національного банку України, які містять норми щодо договірних відносин у частині надання фінансових і платіжних послуг;
7) положень, які в будь-який спосіб обмежують право споживача повністю або частково достроково повернути кредит або встановлюють плату, включаючи будь-яку компенсацію, за повне або часткове дострокове повернення кредиту;
8) положень про:
зобов’язання споживача сплатити проценти, комісії за користування кредитом або будь-які інші платежі, пов’язані з його обслуговуванням, за весь строк кредитування, що його визначено в договорі, безвідносно фактичному достроковому повному або частковому поверненню кредиту;
визнання дати надання/видачі кредиту, дати часткового повернення кредиту або дати виникнення заборгованості за кредитом фактом ініціювання споживачем продовження (лонгації, пролонгації) строку кредитування з урахуванням підпункту 12 пункту 9 розділу II цього Положення;
право надавача платіжних послуг як кредитодавця в односторонньому порядку продовжувати строк кредитування, установлений договором, або строк виплати кредиту після настання визначених договором обставин;
9) виключне право надавача платіжних послуг визначати належність виконання сторонами умов договору;
10) положень, що передбачають звільнення надавача платіжних послуг від відповідальності за дії чи бездіяльність третіх осіб, залучених надавачем платіжних послуг для виконання операційних функцій надавача платіжних послуг, та інших третіх осіб, залучених надавачем платіжних послуг для надання цих послуг;
11) безумовну відповідальність споживача за неналежну платіжну операцію, крім доведених випадків, що дії чи бездіяльність споживача призвели до втрати платіжного інструменту споживача, втрати/розголошення ПІН до емітованого платіжного інструменту та іншої індивідуальної облікової інформації споживача (ідентифікаційних даних та/або номера мобільного телефону, на який здійснюється відправлення одноразових цифрових паролів та додаткових засобів автентифікації), яка дає змогу ініціювати/здійснити платіжну операцію з використанням цього інструменту;
12) безумовну відповідальність споживача за отримання третьою особою доступу до пристрою споживача, за допомогою якого здійснюється доступ до інформаційно-телекомунікаційної системи надавача платіжних послуг;
13) зняття відповідальності з надавача платіжних послуг за несвоєчасне (з невиправданими затримками) з будь-яких причин блокування дії наданого платіжного інструменту споживача після відповідної заяви споживача.
III. Додаткові вимоги до договорів, що укладаються у вигляді електронного документа
13. Примірник договору, що укладається у вигляді електронного документа та надається споживачу, повинен містити:
1) електронний підпис споживача з урахуванням вимог законодавства України;
2) кваліфікований електронний підпис уповноваженого працівника надавача платіжних послуг із кваліфікованою електронною позначкою часу, накладений уповноваженим працівником надавача платіжних послуг;
3) дату та час його укладення;
4) адресу вебсайту надавача платіжних послуг у шаблоні (URL-доменне ім’я вебсайту) або назву платіжного, включно з мобільним, застосунку мовою, якою такий застосунок представлений в онлайн-магазинах застосунків App Store, Google Play та інших аналогічних онлайн-магазинах, з використанням якого укладено договір;
5) відомості про:
технологію (порядок) його укладення;
порядок накладання електронних підписів сторонами договору;
спосіб (способи) ідентифікації та верифікації споживача з урахуванням вимог, визначених нормативно-правовим актом Національного банку України з питань здійснення установами фінансового моніторингу;
6) узгоджений сторонами спосіб надсилання (повторного надсилання) підписаного договору споживачу;
7) умови виготовлення та отримання засвідчених копій договору на папері з електронного документа.
14. Примірник договору, а також додаток до нього (за наявності), укладені у вигляді електронного документа, надсилаються споживачу одразу після його підписання, але до початку надання йому платіжної послуги.
15. Договір, що укладається у вигляді електронного документа, повинен бути в форматі, який відображається на екранах різних технічних засобів електронних комунікацій зі збереженням цілісності (зміст тексту договору не втрачено і не змінено з моменту його укладення) та читабельності.
Додаток
до Положення про додаткові вимоги
до договорів про надання платіжних
послуг, укладених небанківськими
надавачами платіжних послуг
зі споживачами
(пункт 5 розділу II)
ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ
до договорів
1. Договір, додаток та додатковий договір до нього (за наявності) до моменту їх підписання споживачем заповнюються в усіх передбачених для внесення інформації полях, які неможливо змінити після підписання споживачем.
2. Текст договору викладається:
1) з використанням шрифту:
чорного кольору;
типової (не різновиду) гарнітури Arial, Verdana, Tahoma, Times New Roman або однієї з тих, що затверджені брендбуком надавача платіжних послуг (за винятком декоративних і рукописних шрифтів);
кегля не менше 11 друкарських пунктів;
2) з міжрядковим інтервалом не менше одинарного;
3) напівжирним накресленням:
цифрового значення вартості та кількісних характеристик платіжної послуги, а також цифрового значення умов її надання;
цифрового значення вартості послуг, що є допоміжними до платіжної послуги, та інших витрат за платіжною послугою (додаткові послуги);
цифрового значення розміру власної комісійної винагороди надавача платіжних послуг за виконання платіжної операції (за наявності такої комісійної винагороди);
рекомендованих строку та/або дати внесення споживачем грошових коштів на рахунок для виконання платіжної операції не на умовах кредиту;
рекомендованої дати внесення споживачем грошових коштів для уникнення простроченої заборгованості за кредитом, що виник у зв’язку з виконанням платіжної операції на умовах кредиту;
попередження споживача про можливі наслідки внесення суми грошового зобов’язання в останній день строку надання кредиту або після нього;
цифрового значення вартості продовження строку кредитування/строку виплати кредиту з урахуванням статті 22 Закону про платіжні послуги (за наявності);
переліку штрафних (фінансових) санкцій, а також цифрового значення суми та/або розміру відшкодування, підвищених процентів, пені та штрафів, іншої відповідальності, які можуть бути застосовані до споживача за невиконання або неналежне виконання зобов’язань за договором.
3. Гіперпосилання для договору, що укладається у вигляді електронного документа, допускається викладати шрифтом синього кольору.