• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг

Національний банк України  | Постанова, Положення від 27.12.2023 № 193
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Положення
  • Дата: 27.12.2023
  • Номер: 193
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова, Положення
  • Дата: 27.12.2023
  • Номер: 193
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
27.12.2023 № 193
Про затвердження Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг
( Із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
Відповідно до статей 7, 15, 17, 56 Закону України "Про Національний банк України", статті 28, пункту 30 розділу VII Закону України "Про фінансові послуги та фінансові компанії" , статей 5, 26, 28 Закону України "Про споживче кредитування", з метою врегулювання порядку застосування заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг у частині встановлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) Правління Національного банку України ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг, що додається.
2. Визнати такими, що втратили чинність:
1) постанову Правління Національного банку України від 09 липня 2021 року № 78 "Про затвердження Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг";
2) постанову Правління Національного банку України від 21 січня 2022 року № 6 "Про внесення змін до Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг";
3) пункт 2 постанови Правління Національного банку України від 14 жовтня 2022 року № 220 "Про затвердження Положення про організацію, проведення та оформлення результатів інспекційних перевірок колекторських компаній та внесення змін до Положення про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг".
3. Департаменту методології регулювання діяльності небанківських фінансових установ (Сергій Савчук) довести до відома колекторських компаній інформацію про прийняття цієї постанови.
4. Постанова набирає чинності з 01 січня 2024 року.

Голова

А. Пишний
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
27.12.2023 № 193
ПОЛОЖЕННЯ
про застосування Національним банком України заходів впливу за порушення колекторськими компаніями законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг
I. Загальні положення
1. Це Положення розроблено відповідно до Законів України "Про Національний банк України", "Про фінансові послуги та фінансові компанії" (далі - Закон про фінансові послуги), "Про споживче кредитування" (далі - Закон про споживче кредитування), Закону України "Про адміністративну процедуру" (далі - Закон про адміністративну процедуру), інших законодавчих актів України та з метою врегулювання порядку застосування заходів впливу за порушення колекторськими компаніями, які не є фінансовими установами (далі - колекторські компанії), законодавства про захист прав споживачів фінансових послуг у частині встановлених законодавством України вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки) (далі - законодавство щодо врегулювання простроченої заборгованості).
( Пункт 1 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
2. Терміни, які використовуються в цьому Положенні, вживаються в таких значеннях:
1) документ, у якому зафіксовані порушення, - документ, складений за результатами здійснення в установленому Національним банком України (далі - Національний банк) порядку безвиїзного нагляду, інспекційних перевірок, включаючи перевірки за додержанням колекторською компанією законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості;
2) систематичне порушення законодавства України - вчинення колекторською компанією двох або більше порушень однієї і тієї самої норми законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості (далі - аналогічне порушення) протягом одного року після застосування до такої колекторської компанії заходу впливу за аналогічне порушення;
3) триваюче порушення - порушення, за якого колекторська компанія після вчинення порушення не припиняє його здійснювати;
4) уповноважена посадова особа Національного банку - Голова Національного банку, перший заступник та заступники Голови Національного банку, керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить нагляд за додержанням вимог законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості (далі - структурний підрозділ із захисту прав споживачів), керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить здійснення інспекційних перевірок колекторських компаній, керівник структурного підрозділу Національного банку, до функцій якого належить реєстрація колекторських компаній (далі - структурний підрозділ із реєстрації), заступник керівника структурного підрозділу із захисту прав споживачів, заступник керівника структурного підрозділу із реєстрації, керівник управління в складі структурного підрозділу із реєстрації або особи, які виконують їхні обов’язки.
Термін "адміністративне провадження" уживається в цьому Положенні в значенні, наведеному в Законі про адміністративну процедуру.
( Абзац шостий пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
Термін "споживач" уживається в значенні, наведеному в Законі про споживче кредитування.
( Абзац пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
Інші терміни, що використовуються в цьому Положенні, уживаються в значеннях, визначених у Законі України "Про Національний банк України", Законі про фінансові послуги, Законі про споживче кредитування, Законі про адміністративну процедуру.
( Абзац пункту 2 розділу I в редакції Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024з )
3. Це Положення визначає порядок застосування Національним банком заходів впливу за порушення колекторськими компаніями вимог, установлених законодавством щодо врегулювання простроченої заборгованості (далі - заходи впливу).
( Пункт 3 розділу I із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
II. Заходи впливу, що застосовуються Національним банком
4. Національний банк під час прийняття рішення щодо застосування заходів впливу в разі порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості в межах своїх повноважень має право застосувати до колекторської компанії заходи впливу, визначені в пунктах 1-4 частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування.
( Пункт 4 розділу II із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
5. Національний банк за порушення в діяльності відокремленого підрозділу колекторської компанії застосовує заходи впливу до юридичної особи - колекторської компанії в порядку, визначеному цим Положенням.
III. Підстави та порядок застосування заходів впливу
6. Національний банк застосовує заходи впливу на підставі результатів нагляду за додержанням колекторською компанією законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості, матеріалів позапланових інспекційних перевірок колекторських компаній.
Національний банк під час застосування заходів впливу має право застосовувати професійне судження, сформоване під час здійснення нагляду за додержанням колекторською компанією вимог законодавства України щодо врегулювання простроченої заборгованості.
( Пункт 6 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
7. Національний банк застосовує заходи впливу, визначені в частині першій статті 28 Закону про споживче кредитування, до колекторської компанії за порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості з дотриманням вимог абзацу сьомого частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування, адекватні вчиненому порушенню.
8. Рішення щодо застосування до колекторської компанії заходів впливу (далі - рішення про застосування заходу впливу) приймає Правління / Комітет з питань нагляду.
( Пункт 8 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
9. Рішення щодо застосування заходу впливу повинно обов’язково містити:
1) відомості про встановлені обставини (факти);
2) відомості про результати розгляду пояснень / заперечень колекторської компанії, її посадових осіб, щодо якої прийнято рішення (за наявності);
3) зміст (назву) заходу впливу, що застосовується до колекторської компанії (якщо застосовується захід впливу);
4) відомості про колекторську компанію - повне найменування, місцезнаходження, ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України, інші контактні дані (за наявності);
5) реквізити документа, в якому зафіксовані порушення;
6) строк набрання рішенням чинності та спосіб визначення такого строку відповідно до частини шостої статті 56 Закону про Національний банк (далі - дата набрання чинності) (якщо застосовується захід впливу);
7) відомості, передбачені частиною п’ятою статті 56 Закону про Національний банк (якщо застосовується захід впливу).
( Пункт 9 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
10. Перелік додаткової інформації, яка повинна обов’язково міститися в рішенні про застосування певного заходу впливу, визначено в пункті 27 розділу IV, пункті 33 розділу V, пункті 37 розділу VI цього Положення.
11. Національний банк має право прийняти рішення про застосування заходу впливу у формі електронного документа або в паперовій формі.
12. Національний банк у разі прийняття рішення про застосування заходу впливу протягом трьох робочих днів із дня його прийняття:
1) оприлюднює інформацію про прийняте рішення на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку;
2) повідомляє про прийняте рішення колекторську компанію шляхом надсилання рішення про застосування заходу впливу у:
формі електронного документа - на електронну адресу колекторської компанії, зазначену в реєстрі колекторських компаній (далі - електронна адреса), разом із супровідним листом, підписаним кваліфікованим електронним підписом (далі - КЕП) уповноваженої посадової особи Національного банку; або
паперовій формі (або у формі паперової копії електронного документа / документа в паперовій формі, засвідченої в порядку, установленому законодавством України) - на адресу місцезнаходження колекторської компанії, зазначену в реєстрі колекторських компаній, рекомендованим листом із супровідним листом (у паперовій формі або у формі паперової копії електронного документа, засвідченої в порядку, установленому законодавством України).
Національний банк не оприлюднює інформації та не надсилає рішення колекторській компанії, якщо Правління / Комітет з питань нагляду прийняло/прийняв рішення про незастосування заходу впливу.
( Пункт 12 розділу III доповнено новим абзацом згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
13. Факт доведення рішення про застосування заходу впливу з дотриманням Національним банком відповідних дій, визначених у пункті 12 розділу III цього Положення, фіксується в матеріалах справи щодо застосування відповідного заходу із зазначенням:
1) дня і часу отримання колекторською компанією рішення про застосування заходу впливу, надісланого у формі електронного документа (за наявності підтвердження отримання);
2) дня отримання колекторською компанією рішення про застосування заходу впливу, зазначеного в повідомленні про вручення рішення про застосування заходу впливу, надісланого в паперовій формі.
( Пункт 13 розділу III в редакції Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
13-1. Рішення про застосування заходу впливу, якщо немає підтвердження отримання / у разі неможливості отримання такого підтвердження, вважається доведеним до відома колекторської компанії на п’ятий календарний день із дня виконання Національним банком відповідних дій, визначених у пункті 12 розділу III цього Положення.
( Розділ III доповнено новим пунктом 13-1 згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
14. Національний банк запрошує керівника колекторської компанії, щодо якої розглядатиметься питання про прийняття рішення про застосування заходу впливу (далі - запрошена особа), у разі розгляду Правлінням / Комітетом з питань нагляду питання щодо застосування заходу впливу для участі в засіданні з метою надання пояснень та/або заперечень стосовно встановлених Національним банком фактів.
Запрошена особа має право брати участь у засіданні особисто або дистанційно за допомогою засобів аудіо- / відеозв’язку. Конкретний спосіб участі в засіданні запрошеної особи визначається Національним банком у відповідному запрошенні.
Запрошення надсилається не пізніше ніж за два робочих дні до дати проведення засідання Правління / Комітету з питань нагляду щодо розгляду питання про застосування заходу впливу на електронну адресу або в паперовій формі на поштову адресу колекторської компанії для здійснення офіційної комунікації з Національним банком.
( Абзац третій пункту 14 розділу III із змінами, внесеними згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )( Абзац четвертий пункту 14 розділу III виключено на підставі Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )( Абзац п'ятий пункту 14 розділу III виключено на підставі Постанови Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
14-1. Колекторська компанія не пізніше наступного робочого дня з дня отримання запрошення письмово повідомляє Національний банк про:
1) дату і час отримання запрошення та підтвердження участі;
2) інформацію (ідентифікаційні дані) про запрошену особу в порядку та обсязі, зазначених у запрошенні Національного банку. Запрошена особа особисто надає інформацію про свого представника (далі - представник) у разі неможливості участі запрошеної особи в засіданні Правління / Комітету з питань нагляду;
3) потребу в участі в режимі відеоконференції з обґрунтуванням такої потреби, якщо засідання проводиться за місцезнаходженням Національного банку;
4) потребу в послугах перекладача (включаючи перекладача жестової мови);
5) причини неможливості прибуття / взяття участі дистанційно на запрошення Національного банку (за їх наявності).
( Розділ III доповнено новим пунктом 14-1 згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
14-2. Колекторська компанія надає інформацію про представника в разі неможливості участі керівника колекторської компанії в засіданні Правління / Комітету з питань нагляду.
( Розділ III доповнено новим пунктом 14-2 згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
14-3. Факт отримання колекторською компанією запрошення фіксується в матеріалах адміністративної справи щодо застосування заходу впливу із зазначенням:
1) дня і часу отримання запрошення особою, зафіксовані електронною поштою (за наявності підтвердження отримання);
2) дня отримання запрошення особою, зазначеного в повідомленні про вручення, у разі надсилання запрошення поштою рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
( Розділ III доповнено новим пунктом 14-3 згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
14-4. Запрошена особа / представник, яка / який не пред’явила / не пред’явив документ, що посвідчує особу, та/або не підтвердила / не підтвердив свої повноваження, не допускається до участі в засіданні Правління / Комітету з питань нагляду.
( Розділ III доповнено новим пунктом 14-4 згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )
15. Ненадання інформації щодо участі запрошеної особи / представника, відсутність (нез’явлення або невзяття участі дистанційно) запрошеної особи / представника на засіданні / в засіданні Правління / Комітету з питань нагляду, відсутність документа, що посвідчує особу, та/або відсутність підтвердження повноважень запрошеної особи / представника не є підставою для відкладення Правлінням / Комітетом з питань нагляду розгляду питання щодо застосування заходу впливу до колекторської компанії.
16. Національний банк застосовує заходи впливу протягом шести місяців із дня виявлення порушення, але не пізніше ніж через один рік із дня вчинення порушення колекторською компанією законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості.
Для триваючого порушення днем порушення є кожен день, протягом якого порушення триває.
17. Застосування заходів впливу до колекторської компанії за порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості не звільняє від адміністративної відповідальності винних у вчиненні порушень посадових осіб колекторської компанії.
18. Колекторська компанія не пізніше трьох робочих днів, а у випадках, визначених у пункті 39 розділу VI та пункті 47 розділу VII цього Положення, - не пізніше одного робочого дня з дня набрання чинності рішенням про застосування заходу впливу зобов’язана з урахуванням вимог законодавства України щодо таємниці фінансової послуги оприлюднити на власному (власних) вебсайті (вебсайтах), у програмному застосунку (мобільному застосунку) (за наявності) інформацію про таке рішення із зазначенням:
1) інформації про застосований захід впливу, включаючи розмір накладеного штрафу [у разі застосування заходу впливу у вигляді накладення штрафу (штрафних санкцій)];
2) дати набрання чинності рішенням про застосування заходу впливу та строку, на який такий захід впливу застосований (якщо такий строк визначено рішенням про застосування заходу впливу), що зазначені у такому рішенні.
19. Рішення про застосування заходу впливу до колекторської компанії може бути оскаржене в судовому порядку відповідно до законодавства України.
20. Національний банк здійснює контроль за усуненням колекторською компанією порушень в її діяльності, виконанням рішень про застосування заходів впливу в порядку, установленому цим Положенням та іншими нормативно-правовими актами Національного банку з питань нагляду за додержанням законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості.
21. Колекторська компанія подає до Національного банку всі документи (їх копії), які вимагаються / подаються відповідно до цього Положення, одним із таких способів:
1) у формі електронного документа з накладенням КЕП електронним повідомленням на поштову скриньку Національного банку nbu@bank.gov.ua.
Електронні документи, які подаються до Національного банку, повинні бути належно оформленими та належної якості (у яких можна прочитати всі зазначені в них відомості). Електронні документи подаються у форматі pdf або іншому форматі, визначеному Національним банком;
2) у паперовій формі з одночасним обов’язковим поданням електронних копій цих документів без накладення КЕП на цифрових носіях інформації (USB-флешнакопичувачах).
Електронні копії документів створюються шляхом сканування документів у паперовій формі з урахуванням таких вимог:
документ сканується у файл формату pdf;
сканована копія кожного окремого документа зберігається як окремий файл;
файл повинен мати коротку назву латинськими літерами, що відображає зміст і реквізити документа;
документи, що містять більше однієї сторінки, скануються в один файл;
роздільна здатність сканування має бути не нижчою 300 dpi.
Копії документів, включаючи паперові копії електронних документів, які подаються колекторською компанією до Національного банку, повинні бути належної якості (що дає змогу прочитати всі зазначені в них відомості), засвідчуються підписом керівника (уповноваженої особи) такої колекторської компанії із зазначенням найменування його / її посади, власного імені, прізвища, дати засвідчення та проставленням напису "Згідно з оригіналом".
Сторінки (аркуші) копії документа, який передається колекторською компанією до Національного банку в паперовій формі, повинні бути пронумеровані, прошиті та на зворотному боці останнього аркуша в місці скріплення ниток наклеюється папір розміром 50х50 міліметрів і на ньому зазначається напис: "Пронумеровано та прошито... арк." (зазначається кількість аркушів цифрами та словами) і проставляється відмітка про засвідчення копії документа в порядку, визначеному в абзаці восьмому підпункту 2 пункту 21 розділу III цього Положення.
На лицьовому боці у верхньому правому куті першого аркуша копії документа проставляється відмітка "Копія".
22. Колекторська компанія зобов’язана на запит Національного банку надавати інформацію / документи (їх копії), письмові пояснення з питань діяльності, що характеризують послуги, які нею надаються, та/або щодо дотримання нею вимог законодавства України в порядку та строк, установлені в такому запиті.
23. Перебіг строку прийняття Національним банком рішень, пов’язаних із розглядом питань про усунення колекторською компанією порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості, визначених цим Положенням, зупиняється на строк до отримання Національним банком інформації, документів (їх копій), письмових пояснень та поновлюється після їх отримання (у разі направлення такого запиту Національним банком для цілей прийняття відповідного рішення).
24. Національний банк залишає документи, включаючи звіти, письмові пояснення, які повинні подаватися до Національного банку відповідно до вимог цього Положення, без розгляду, якщо такі документи / їх копії оформлені з порушенням вимог цього Положення або отримані Національним банком після прийняття відповідного рішення. Уповноважена посадова особа Національного банку повідомляє колекторську компанію стосовно залишення документів без розгляду в письмовій формі.
25. Колекторська компанія в разі неможливості дотримання визначених у цьому Положенні вимог щодо оформлення документів (їх копій) або строків їх подання з незалежних від неї причин подає до Національного банку відповідні обґрунтовані пояснення. Національний банк має право розглянути документи (їх копії), оформлені без дотримання визначених у цьому Положенні вимог або подані після закінчення строку для їх подання (у разі визначення такого строку), якщо визнає пояснення заявника обґрунтованими.
IV. Письмове застереження
26. Національний банк у разі виявлення порушення (порушень) колекторською компанією законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості та за потреби висування вимоги щодо усунення цього порушення та/або вжиття заходів для його недопущення в подальшій діяльності має право застосовувати такий захід впливу, як направлення письмового застереження відповідно до пункту 1 частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування (далі - письмове застереження) до колекторської компанії. Рішення про застосування заходу впливу у вигляді направлення письмового застереження приймає Правління / Комітет з питань нагляду.
27. Письмове застереження повинно містити інформацію, зазначену в пункті 9 розділу III цього Положення, а також:
1) вимогу усунути виявлені порушення та/або вжити заходів для недопущення таких порушень у подальшій діяльності;
2) строк, установлений Національним банком для вжиття колекторською компанією заходів для усунення виявлених порушень та/або вжиття заходів для недопущення таких порушень у подальшій діяльності (далі - строк виконання вимоги / вжиття заходів).
Національний банк повідомляє колекторську компанію про прийняте рішення про застосування заходу впливу в порядку та строки, визначені в пункті 12 розділу III цього Положення.
28. Колекторська компанія не пізніше п’яти робочих днів після закінчення строку виконання вимоги / вжиття заходів, визначеного письмовим застереженням, зобов’язана подати до Національного банку:
1) звіт про усунення виявлених порушень та/або вжиття заходів для недопущення таких порушень у подальшій діяльності;
2) документи / копії документів, що підтверджують усунення колекторською компанією порушень та/або вжиття заходів щодо недопущення цих порушень у подальшій діяльності.
29. До колекторської компанії не застосовується захід впливу у вигляді письмового застереження в разі вчинення нею порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості, зазначеного в пункті 26 розділу IV цього Положення, якщо вчинене порушення є систематичним порушенням вимог законодавства України. Національний банк має право розглянути в такому разі питання про застосування до колекторської компанії іншого заходу впливу, адекватного вчиненому порушенню, із дотриманням вимог абзацу сьомого частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування.
30. Національний банк у разі невиконання колекторською компанією вимоги усунути порушення, зазначеної в письмовому застереженні, має право розглянути питання щодо виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру колекторських компаній на підставі пункту 10 частини другої статті 26 Закону про споживче кредитування в порядку, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку з питань реєстрації колекторських компаній.
V. Накладення штрафу
31. Національний банк накладає штраф (штрафну санкцію) на колекторську компанію за порушення законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості, визначений (визначену) у статті 28 Закону про фінансові послуги.
32. Правління / Комітет з питань нагляду приймає рішення про накладення на колекторську компанію штрафу (штрафної санкції) у межах строку, визначеного в пункті 16 розділу III цього Положення.
33. Рішення про накладення штрафу (штрафної санкції) додатково до інформації, зазначеної в пункті 9 розділу III цього Положення, повинно містити:
1) розмір накладеного (накладеної) штрафу (штрафної санкції);
2) реквізити рахунку, на який повинна бути перерахована сума штрафу (штрафної санкції);
3) відомості, визначені в статті 4 Закону України "Про виконавче провадження".
Національний банк повідомляє про прийняте рішення колекторську компанію в порядку та строки, визначені в пункті 12 розділу III цього Положення.
34. Колекторська компанія, яка добровільно виконала рішення про накладення штрафу (штрафної санкції), не пізніше наступного робочого дня після його виконання зобов’язана подати до Національного банку копії документів, що підтверджують сплату суми штрафу (штрафної санкції).
35. Рішення про накладення штрафу (штрафної санкції), якщо таке рішення протягом одного місяця з дня набрання ним чинності не було виконано або не було оскаржено в судовому порядку, визнається виконавчим документом та передається до органів державної виконавчої служби або приватному виконавцю для примусового виконання згідно із Законом України "Про виконавче провадження".
36. Рішення про накладення штрафу (штрафної санкції), якщо таке рішення протягом місяця з дня набрання ним чинності було оскаржено в судовому порядку та адміністративним судом було відкрито провадження у справі про оскарження зазначеного рішення, визнається виконавчим документом з дня набрання законної сили судовим рішенням, яким підтверджено законність і обґрунтованість рішення про накладення штрафу, та передається до органів державної виконавчої служби або приватному виконавцю для примусового виконання згідно із Законом України "Про виконавче провадження".
VI. Тимчасова заборона колекторській компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості
37. Рішення про тимчасову заборону колекторській компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості відповідно до пункту 3 частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування (далі - рішення про тимчасову заборону) додатково до інформації, зазначеної в пункті 9 розділу III цього Положення, повинно містити строк, до якого колекторській компанії потрібно усунути порушення та подати до Національного банку звіт про усунення порушення і засвідчені такою компанією в порядку, установленому в пункті 21 розділу III цього Положення, копії документів, що підтверджують усунення порушення. Рішення про тимчасову заборону колекторській компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості приймає Правління / Комітет з питань нагляду.
38. Колекторська компанія із дня набрання чинності рішенням про тимчасову заборону та до прийняття Національним банком рішення про скасування тимчасової заборони здійснювати врегулювання простроченої заборгованості (далі - рішення про скасування тимчасової заборони) за результатами розгляду документів, визначених у пункті 40 розділу VI цього Положення, втрачає право здійснювати врегулювання простроченої заборгованості за договорами про врегулювання простроченої заборгованості, укладеними з кредитодавцями / новими кредиторами.
39. Колекторська компанія не пізніше одного робочого дня із дня набрання чинності рішенням про тимчасову заборону зобов’язана:
1) оприлюднити на власному (власних) вебсайті (вебсайтах), у програмному застосунку (мобільному застосунку), що використовуються для надання нею послуг, інформацію про:
дату набрання чинності рішенням про тимчасову заборону, що зазначена в рішенні про тимчасову заборону;
втрату колекторською компанією права здійснювати врегулювання простроченої заборгованості за договорами про врегулювання простроченої заборгованості, укладеними з кредитодавцями / новими кредиторами;
2) письмово повідомити щодо рішення про тимчасову заборону всіх кредитодавців / нових кредиторів, з якими укладено договори про врегулювання простроченої заборгованості, які діють на дату набрання чинності рішенням про тимчасову заборону.
40. Колекторська компанія для прийняття Національним банком рішення про скасування тимчасової заборони зобов’язана подати до Національного банку:
1) звіт про усунення порушення та дотримання тимчасової заборони здійснювати врегулювання простроченої заборгованості;
2) документи (їх копії) та/або інформацію, що підтверджують усунення порушень.
41. Національний банк у разі усунення колекторською компанією порушень, які були підставою для прийняття рішення про тимчасову заборону, та надання такою компанією документів, визначених у пункті 40 розділу VI цього Положення:
1) приймає рішення про скасування тимчасової заборони [не пізніше 10 робочих днів із дня надання колекторською компанією документів, визначених у пункті 40 розділу VI цього Положення (крім випадку неусунення колекторською компанією протягом року після тимчасової заборони на здійснення врегулювання простроченої заборгованості порушень вимог законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості)]. Рішення про скасування тимчасової заборони приймає Правління / Комітет з питань нагляду;
2) повідомляє колекторську компанію про прийняте рішення в порядку, визначеному в пункті 12 розділу III цього Положення.
42. Право колекторської компанії здійснювати врегулювання простроченої заборгованості за договорами про врегулювання простроченої заборгованості, укладеними з кредитодавцями / новими кредиторами, поновлюється з дати набрання чинності рішенням про скасування тимчасової заборони, зазначеної в такому рішенні.
43. Національний банк у разі неусунення колекторською компанією протягом року після тимчасової заборони на здійснення врегулювання простроченої заборгованості порушень вимог законодавства щодо врегулювання простроченої заборгованості розглядає питання про виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру колекторських компаній на підставі пункту 11 частини другої статті 26 Закону про споживче кредитування.
44. Національний банк приймає щодо колекторської компанії рішення про виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру колекторських компаній на підставі пункту 11 частини другої статті 26 Закону про споживче кредитування в порядку, визначеному нормативно-правовим актом Національного банку з питань реєстрації колекторських компаній.
VII. Виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру колекторських компаній
45. Рішення про застосування заходу впливу у вигляді виключення відомостей про колекторську компанію з реєстру колекторських компаній відповідно до пункту 4 частини першої статті 28 Закону про споживче кредитування (далі - рішення про виключення з реєстру колекторських компаній) Правління / Комітет з питань нагляду приймає у випадку, визначеному в пункті 5 частини другої статті 26 Закону про споживче кредитування.
Національний банк повідомляє колекторську компанію про прийняте рішення в порядку та строки, що визначені в пункті 12 розділу III цього Положення.
46. Колекторська компанія з дня набрання чинності рішенням про виключення з реєстру колекторських компаній втрачає право здійснювати врегулювання простроченої заборгованості за договорами про врегулювання простроченої заборгованості, укладеними з кредитодавцями / новими кредиторами.
47. Колекторська компанія не пізніше одного робочого дня з дня набрання чинності рішенням про виключення з реєстру колекторських компаній зобов’язана оприлюднити на власному (власних) вебсайті (вебсайтах), у програмному застосунку (мобільному застосунку), що використовуються для надання нею послуг, інформацію про:
1) дату набрання чинності рішенням про виключення з реєстру колекторських компаній, що зазначена в рішенні про виключення з реєстру колекторських компаній;
2) втрату колекторською компанією права здійснювати врегулювання простроченої заборгованості за договорами про врегулювання простроченої заборгованості, укладеними з кредитодавцями / новими кредиторами.
48. Національний банк у разі виключення з реєстру колекторських компаній відомостей про колекторську компанію, яка має укладені договори про здійснення врегулювання простроченої заборгованості, протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення про виключення з реєстру колекторських компаній інформує про таке виключення відповідного кредитодавця / нового кредитора, який має укладений з такою колекторською компанією договір про врегулювання простроченої заборгованості, шляхом надсилання листа із зазначенням інформації про дату набрання чинності рішенням про виключення з реєстру колекторських компаній, а також втрату колекторською компанією права здійснювати врегулювання простроченої заборгованості за договорами про врегулювання простроченої заборгованості, укладеними з кредитодавцями / новими кредиторами, у:
формі електронного документа - на електронну адресу кредитодавця / нового кредитора для здійснення офіційної комунікації з Національним банком або засобами системи електронної пошти Національного банку (за умови підключення кредитодавця / нового кредитора до системи електронної пошти Національного банку); або
паперовій формі (або у формі паперової копії електронного документа / документа в паперовій формі, засвідченої в порядку, установленому законодавством України) - рекомендованим листом на поштову адресу кредитодавця / нового кредитора.
VIII. Окремі процедурні питання здійснення адміністративного провадження
49. Відносини щодо прийняття, набрання чинності та припинення дії адміністративних актів, прийнятих відповідно до цього Положення, регулюються Законом про адміністративну процедуру з урахуванням особливостей, встановлених Законом про фінансові послуги, Законом про споживче кредитування та іншими законами, що регулюють діяльність на ринку фінансових послуг.
50. Національний банк здійснює адміністративне провадження з питань застосування заходів впливу до колекторських компаній у порядку, визначеному цим Положенням з урахуванням Закону про адміністративну процедуру.
Адміністративне провадження щодо застосування заходів впливу за ініціативою Національного банку розпочинається з дня складення документа, у якому зафіксовані порушення в діяльності колекторської компанії.
51. Національний банк повідомляє колекторську компанію про початок адміністративного провадження невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня після його початку, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів після його початку.
Повідомлення про початок адміністративного провадження повинно містити права та обов’язки учасника адміністративного провадження, інформацію про можливість та порядок ознайомлення з матеріалами адміністративної справи, а також способи подання ним своїх пояснень і зауважень у справі та строк, протягом якого учасник адміністративного провадження має право їх подати.
52. Колекторська компанія має право подавати до Національного банку письмові клопотання, визначені у статті 28 Закону про адміністративну процедуру (далі - клопотання), у формі, встановленій у пункті 30 розділу V Положення про здійснення Національним банком України нагляду за додержанням об’єктами нагляду законодавства України про захист прав споживачів фінансових послуг та обмежених платіжних послуг, вимог щодо взаємодії із споживачами при врегулюванні простроченої заборгованості, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 02 вересня 2022 року № 198 (у редакції постанови Правління Національного банку України від 28 вересня 2023 року № 118) (зі змінами) (далі - Положення № 198).
53. Національний банк здійснює розгляд клопотань, поданих колекторською компанією, невідкладно, але не пізніше дня його надходження, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня їх надходження у порядку, визначеному в статті 50 Закону про адміністративну процедуру.
54. Національний банк повідомляє колекторську компанію у листі про результати розгляду клопотання із зазначенням про задоволення клопотання / відмову у задоволенні клопотання.
55. Колекторська компанія для ознайомлення з матеріалами адміністративної справи має подати письмовий запит про доступ до матеріалів адміністративної справи.
56. Національний банк розглядає письмовий запит колекторської компанії про доступ до матеріалів адміністративної справи невідкладно, а за наявності обґрунтованих причин - не пізніше трьох робочих днів із дня його отримання.
57. Національний банк надає колекторській компанії можливість ознайомитися з матеріалами адміністративної справи в розумний строк (у найкоротший строк, достатній для здійснення адміністративного провадження), але не пізніше граничних строків, визначених Законом про адміністративне провадження.
58. Національний банк у разі задоволення повністю або частково запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи повідомляє колекторську компанію про це із зазначенням у листі місця, часу, прізвища, власного імені посадової особи Національного банку, у присутності якої особа може ознайомитися з матеріалами адміністративної справи.
59. Національний банк у разі відмови в задоволенні запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи зобов’язаний невідкладно, але не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення поінформувати про це колекторську компанію з обов’язковим зазначенням мотивів такої відмови.
60. Національний банк у разі задоволення запиту колекторської компанії про доступ до матеріалів адміністративної справи під час здійснення та після завершення адміністративного провадження надає їй можливість ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи (крім відомостей, які відповідно до закону віднесені до інформації з обмеженим доступом та колекторська компанія не є власником чи розпорядником такої інформації), робити з них витяги, знімати копії, включаючи з використанням технічних засобів.
61. Національний банк може обмежити право ознайомлюватися з матеріалами адміністративної справи, одержувати копії документів і відомостей за умови та протягом строку дії обмеження доступу до таких документів та відомостей згідно із законодавством про захист інформації (крім випадків, за яких колекторська компанія є власником чи розпорядником такої інформації).
Національний банк надає документи, що містять персональні дані, комерційну чи професійну таємницю, лише в обсязі, що є об’єктивно необхідним для розгляду адміністративної справи або захисту прав її учасників.
62. Колекторська компанія має право знайомитися з матеріалами адміністративної справи в приміщенні Національного банку в присутності службовця Національного банку.
63. Національний банк може зупинити адміністративне провадження, включаючи за клопотанням колекторської компанії, у разі виникнення обставини, що перешкоджає вирішенню справи.
64. Національний банк зупиняє адміністративне провадження, включаючи за клопотанням колекторської компанії, з підстав, визначених у частині першій статті 64 Закону про адміністративну процедуру.
65. Національний банк поновлює адміністративне провадження за власною ініціативою або за клопотанням колекторської компанії, після припинення обставини, що спричинила зупинення адміністративного провадження.
66. Перебіг строку адміністративного провадження продовжується з моменту, що передував такому зупиненню, з дня, коли обставина, що спричинила зупинення адміністративного провадження, перестала існувати.
67. Перебіг строку провадження у разі зупинення адміністративного провадження за клопотанням колекторської компанії зупиняється та продовжується з дня отримання Національним банком клопотання про поновлення адміністративного провадження, коли обставина, що спричинила зупинення адміністративного провадження, перестала існувати.
68. Національний банк може відмовити з обов’язковим зазначенням мотивів такої відмови у задоволенні клопотання колекторської компанії про:
1) залучення перекладача (особи, яка сприяє розгляду справи);
2) залучення до участі в адміністративному провадженні іншого учасника та/або особи, яка сприяє розгляду справи, крім перекладача;
3) витребування документів або відомостей, необхідних для розгляду та вирішення справи;
4) призначення експертизи, отримання консультації та/або висновку;
5) вчинення іншої дії, що не суперечить закону та сприяє розгляду справи.
69. Національний банк закриває адміністративне провадження, якщо питання, з якого воно було відкрито, або його мета стали неможливими.
70. Процедурними рішеннями, які приймаються під час адміністративного провадження, є рішення про:
1) початок адміністративного провадження;
2) задоволення або відмова в задоволенні клопотання;
3) задоволення або відмова в задоволенні запиту про доступ до матеріалів адміністративної справи;
4) зупинення адміністративного провадження;
5) закриття адміністративного провадження.
71. Повідомлення про початок адміністративного провадження є процедурною дією.
72. Уповноважена посадова особа Національного банку здійснює процедурні дії та приймає процедурні рішення, ініційовані відповідно до Закону про адміністративну процедуру до початку розгляду Правлінням / Комітетом з питань нагляду питання щодо застосування заходів впливу, а також після прийняття рішення про застосування заходу впливу Правлінням / Комітетом з питань нагляду. Процедурні рішення оформляються у формі листа за підписом уповноваженої посадової особи Національного банку.
73. Правління / Комітет з питань нагляду здійснює процедурні дії та приймає процедурні рішення, ініційовані відповідно до Закону про адміністративну процедуру, під час безпосереднього розгляду Правлінням / Комітетом з питань нагляду питання щодо застосування заходів впливу.
74. Повідомлення про процедурні дії та процедурні рішення, здійснені / прийняті в процесі здійснення адміністративного провадження, визначеного цим Положенням, здійснюються з дотриманням вимог, визначених у статті 32 Закону про адміністративну процедуру з урахуванням особливостей, визначених спеціальними законами, у порядку, визначеному цим Положенням та Положенням № 198.
75. Подання клопотань, заяв, визначених цим Положенням, з порушенням строку, визначеного цим Положенням, є підставою для відмови у задоволенні вимог, викладених у такому клопотанні / такій заяві, про що уповноважена посадова особа Національного банку приймає процедурне рішення та у листі повідомляє колекторську компанію протягом трьох робочих днів із дня надходження відповідного клопотання / такої заяви у спосіб, визначений у пункті 12 розділу III цього Положення.
76. Колекторська компанія зобов’язана повідомити Національний банк про будь-які зміни в поданих до Національного банку документах, що сталися протягом строку їх розгляду, не пізніше трьох робочих днів із дня виникнення таких змін.
( Положення доповнено новим розділом VIII згідно з Постановою Національного банку № 193 від 31.12.2024 )