• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення регіональних планів управління відходами

Міністерство охорони навколишнього природного середовища України  | Наказ, Форма типового документа, Структура, Рекомендації від 12.04.2019 № 142 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство охорони навколишнього природного середовища України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Структура, Рекомендації
  • Дата: 12.04.2019
  • Номер: 142
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство охорони навколишнього природного середовища України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Структура, Рекомендації
  • Дата: 12.04.2019
  • Номер: 142
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ЕКОЛОГІЇ ТА ПРИРОДНИХ РЕСУРСІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.04.2019 № 142
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів № 586 від 10.09.2021 )
Про затвердження Методичних рекомендацій з розроблення регіональних планів управління відходами
Відповідно до Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2017 року № 820, та до пункту 3 Національного плану управління відходами до 2030 року, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 117-р, з метою уніфікації підходів до розроблення регіональних планів управління відходами НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Методичні рекомендації з розроблення регіональних планів управління відходами (далі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту екологічної безпеки та дозвільно-ліцензійної діяльності (Лук'янчук С.І.) забезпечити розміщення Методичних рекомендації на офіційному веб-сайті Мінприроди та інформування органів виконавчої влади про затвердження.
3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Вакараша В.М.

Міністр

О. Семерак
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
екології та природних
ресурсів України
12.04.2019 № 142
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
з розроблення регіональних планів управління відходами
I. Загальні положення
1. Методичні рекомендації з розроблення регіональних планів управління відходами (далі - Методичні рекомендації) підготовлено з метою встановлення уніфікованих методологічних підходів до розроблення регіональних планів управління відходами.
2. Методичні рекомендації підготовлено з урахуванням вимог Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2017 року № 820-р, Національного плану управління відходами до 2030 року, схваленого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 року № 117-р, положень Рамкової Директиви 2008/98/ЄС про відходи (в частині, що стосується розроблення планів управління відходами).
II. Визначення термінів
1. У цих Методичних рекомендаціях терміни вживаються у такому значенні:
відновлення відходів - будь-яка операція, у результаті якої матеріали, отримані з відходів, можуть використовуватися як вторинна сировина, яка здатна замінити первинну сировину, необхідну для виробництва нової продукції, або відходи, підготовлені для заміни первинної сировини;
захоронення відходів - розміщення відходів на поверхні чи в землі, у спосіб, що не становить загрози для здоров'я людини та навколишнього природного середовища і не передбачає їх подальшого оброблення;
комунальний пункт збирання відходів - спеціально обладнаний майданчик, призначений для приймання таких видів відходів: небезпечних відходів у складі побутових; великогабаритних відходів (меблів, великих речей домашнього вжитку тощо); вторинної сировини; відходів електричного та електронного обладнання, відпрацьованих батарейок, батарей та акумуляторів; садових та паркових відходів біологічного походження (трави, листя, гілок тощо); відходів будівельно-ремонтних робіт.
муніципальні відходи:
а) побутові відходи:
відходи від домогосподарств, включаючи папір, картон, скло, метали, пластик, біовідходи, деревину, текстиль, упаковку, відходи електричного та електронного обладнання, відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори, а також великогабаритні відходи;
відходи з інших джерел, якщо ці відходи подібні за своїм складом до відходів з домогосподарств;
б) відходи інфраструктури населеного пункту:
відходи об'єктів благоустрою населених пунктів (включаючи відходи від зелених насаджень);
вуличний змет;
оброблення відходів - здійснення операцій з відновлення або видалення відходів, включаючи попередню підготовку до них;
регіональний план управління відходами (далі - Регіональний план) - комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, узгоджених за строками та ресурсним забезпеченням з усіма задіяними виконавцями, спрямованих на забезпечення сталого управління відходами в регіоні, враховуючи принцип співробітництва органів місцевого самоврядування, та сформованих, виходячи з оцінки поточного стану сфери управління відходами й та вже розроблених моделей.
рециклінг - операція з відновлення, коли відходи переробляються у продукцію, матеріали або речовини (яка включає перероблення органічного матеріалу, але не включає відновлення енергії чи перероблення у матеріали, що будуть використовуватися як паливо або матеріали для зворотного заповнення);
управління відходами - збирання, перевезення, оброблення відходів, включаючи нагляд за такими операціями та подальший догляд за об'єктами видалення відходів.
III. Розроблення Регіонального плану
1. Розробникам Регіонального плану рекомендується включати наступні розділи у план:
Вступ.
Рoзділ I. Характеристика регіону.
Рoзділ II. Аналіз поточного стану системи управління відходами в регіоні.
Рoзділ III. Планування системи управління відходами в регіоні.
Рoзділ IV. Індикатори та моніторинг виконання плану.
Рoзділ V. Інформація про Стратегічну екологічну оцінку (СЕО);
Додатки:
2. Рекомендована структура Регіонального плану наведена у Додатку I до цих Методичних рекомендацій.
3. Під час інформаційного наповнення розділів розробникам Регіонального плану пропонується враховувати наступне:
3.1. У Розділі "Вступ" наводяться нормативно-правові акти та програмні документи національного рівня, зокрема Національна стратегія управління відходами, на виконання яких розробляється Регіональний план та основна мета Регіонального плану.
3.2. У Розділі I. "Характеристика регіону" відображаються регіональні особливості, які відіграють важливе значення для визначення параметрів системи управління відходами, зокрема:
адміністративно-територіальний устрій регіону (райони, об'єднані територіальні громади, міста, райони у містах, селища міського типу, сільські населені пункти) та карта адміністративно-територіального устрою;
характеристика природно-географічного стану з виділенням територіальних особливостей, що мають значення для вирішення питань управління відходами (рельєф, геологічні особливості, сейсміко-тектонічні характеристики, кліматичні умови, ландшафтні особливості рельєфу, характеристика ґрунтів, гідрологія, природно-ресурсний потенціал, природоохоронні території);
динаміка та особливості демографічного та соціального розвитку за останні десять років та десятирічний прогноз розвитку (чисельність населення за типом поселення; доходи населення загалом та у розрахунку на одну особу); фактичні та прогнозні дані щодо чисельності населення регіону у вигляді таблиць, приклади яких наведено у Додатках 2-3 до цих Методичних рекомендацій; фактичні та прогнозні дані щодо динаміки показників середнього наявного доходу населення регіону у вигляді таблиці за формою, наведеною у Додатку 4 до цих Методичних рекомендацій;
динаміка та особливості економічного розвитку за останні десять років та десятирічний прогноз розвитку (коротка характеристика народногосподарського комплексу), наявна транспортна мережа у вигляді таблиць, графіків, карт, схем з коротким узагальненням.
3.3. У Розділі II. "Аналіз поточного стану системи управління відходами в регіоні" надається загальна характеристика системи управління відходами; опис поточного стану за видами відходів; SWOT-аналіз стану системи управління відходами в регіоні, зокрема:
3.3.1. у частині "Загальна характеристика системи управління відходами" представляються такі складові: обсяги утворення відходів та наявна інфраструктура; інституційна структура управління відходами; особливості регіонального планування управління відходами; фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами;
3.3.2. у частині "Обсяги утворення відходів та наявна інфраструктура" подаються дані, що характеризують існуючий стан системи управління відходами, у тому числі: утворено відходів, отримано зі сторони, утилізовано, оброблено (перероблено), спалено, передано на сторону, видалено у спеціально відведені місця та об'єкти, видалено у місця неорганізованого зберігання, накопичено протягом експлуатації, у місцях видалення відходів, утворення відходів за категоріями;
3.3.3. у частині "Інституційна структура управління відходами" наводиться інформація щодо розподілу функцій і повноважень учасників системи управління відходами, особливостей їх взаємодії; інструментів, які застосовуються для управління системою, аналіз їх ефективності, можливостей, обмежень; аналізу інституційної спроможності відповідних структур, у тому числі опис існуючих національних, регіональних та районних адміністративних структур, відповідальних за управління відходами; розподіл обов'язків між різними установами та відомствами регіональної (обласної) адміністрації щодо діяльності у сфері управління відходами; опис конкретних обов'язків та штатного розкладу адміністрацій, безпосередньо відповідальних за послуги з управління відходами; опис контрактних відносин між адміністрацією, джерелами (утворювачами) відходів та комунальними підприємствами / компаніями з управління відходами; короткий опис діючих систем реєстрації, надання дозволів та контролю.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, є основою для визначення можливостей взаємодії відповідальних виконавців із іншими зацікавленими сторонами; заходів, необхідних для підсилення інституційної спроможності учасників системи управління відходами тощо.
3.3.4. у частині "Особливості регіонального планування щодо управління відходами" відображається інформація щодо:
планування та реалізації на рівні регіону діяльності у сфері управління відходами, яка наводиться за даними програмних документів регіонального рівня (плани, програми, стратегії із зазначенням їх назви, терміну дії, короткого опису запланованих заходів, що стосуються сфери управління відходами) та аналізів про їх виконання, звітів щодо виконання заходів у сфері управління відходами, інших доступних джерел інформації та оформляється у вигляді таблиці згідно з додатком 5 до цих Методичних рекомендацій;
заходів, що вживаються для попередження потрапляння на полігони відходів, придатних для рециклінгу та відновлення, розширення практики роздільного збирання побутових відходів тощо;
переліку заходів, не включених у діючі програми, стратегії, плани, а саме: пілотні проекти, ініціативи, проведені інформаційно-просвітницькі кампанії тощо, разом із стислим аналізом цих заходів.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, можуть бути використані для визначення сценарію розвитку системи управління відходами в регіоні.
3.3.5. у частині "Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами" наводиться короткий опис та аналіз фінансування програм та заходів у сфері управління відходами, із зазначенням джерел фінансування (бюджет, тариф, інвестиції), стану фінансування діючих програм, заходів, що стосуються управління відходами за останні п'ять років, а також коштів для фінансування діючих програм на період до закінчення терміну їх реалізації та інформацію щодо тарифів у сфері управління побутовими відходами.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу, можуть бути основою для визначення потенціалу на рівні регіону щодо фінансового забезпечення виконання заходів, передбачених Регіональним планом.
3.3.6. у частині "Опис поточного стану системи за видами відходів" відображається детальний аналіз (джерела утворення та обсяги відходів; система управління відходами; інфраструктура оброблення відходів; проблеми та загрози, пов'язані з відходами і заходи, що вживаються для їх розв'язання) за такими видами відходів:
муніципальні відходи (окремо побутові відходи; відходи інфраструктури населених пунктів);
небезпечні відходи (окремо відпрацьовані нафтопродукти; відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі);
промислові відходи (окремо відходи видобувної промисловості);
відходи будівництва та знесення;
відходи сільського господарства;
відходи упаковки;
відходи електричного та електронного обладнання;
відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори;
медичні відходи;
зняті з експлуатації транспортні засоби;
осади стічних вод від комунальних очисних споруд;
інші специфічні види відходів.
3.3.7. у частині "Джерела утворення та обсяги відходів" наводяться дані у вигляді таблиць та графіків з коротким узагальненням, зокрема:
динаміка кількісних показників управління відходами в регіоні за 10-річний період (обсяги утворення, збирання, вивезення і ввезення (розуміється рух відходів як за межі регіону (у межі регіону), так і країни), оброблення відходів (за кожною з операцій та видом відходів);
основні джерела утворення відходів, їх характеристика, а також прогнозна оцінка утворення відходів у майбутньому, зокрема на період дії Регіонального плану, яка відображає як загальну кількість різних потоків утворених відходів, так і очікувані зміни у складі відходів протягом планового періоду, враховуючи, що:
прогнози можуть ґрунтуватися на наявних даних про кількість та склад відходів, зростання населення та очікуваний економічний розвиток регіону;
прогнози для міських та сільських районів робляться окремо, а показники утворення відходів на душу населення та склад відходів мають відмінності;
прогнози відображають різницю між відходами, що утворюються у домогосподарствах, та відходами комерційного або промислового походження;
прогнози враховують будь-які інші специфічні умови на регіональному або районному рівні;
усереднений морфологічний склад побутових відходів (окремо для сіл, селищ; міст; обласного центру). За відсутності даних за результатами проведених досліджень рекомендується використовувати відповідні дані, доступні в інших джерелах (наприклад, дослідження у подібному середовищі, типах поселень тощо);
аналіз поточного стану управління небезпечними відходами в цілому, окремо виділяючи відпрацьовані нафтопродукти та відходи, що містять стійкі органічні забруднювачі;
обґрунтування переліку промислових відходів, що розглядаються детально та відносно яких в подальшому плануються заходи з управління. Можуть виділятися відходи окремих галузей промисловості, багатотоннажні відходи, інші відходи, характерні для регіону, а також окремо виділяються відходи видобувної промисловості з аналізом поточного стану управління в цілому;
обґрунтування переліку відходів сільського господарства, що розглядаються детально та відносно яких у подальшому плануються заходи з управління, а також окремо розглядаються відходи сільського господарства рослинного та тваринного походження.
3.3.8. у частині "Система управління відходами" наводиться інформація, що характеризує збирання, перевезення та оброблення відходів, зокрема:
кількість підприємств, що надають послуги зі збирання побутових відходів (приватних, комунальних);
кількість населених пунктів, в яких впроваджено роздільне збирання побутових відходів, обсяги роздільно зібраних ресурсоцінних компонентів відходів (згідно з даними офіційного обліку);
перелік суб'єктів господарювання, що здійснюють збирання відходів як вторинної сировини;
перелік комунальних пунктів збирання відходів тощо;
опис системи збирання небезпечних відходів у складі побутових (чи наявна централізована система збирання / пілотні проекти / пересувні пункти збирання / спеціальні контейнери);
опис системи вивезення великогабаритних, відходів будівництва та знесення від населення;
перелік наявних сміттєперевантажувальних станцій;
аналіз об'єктів інфраструктури та основних технологій, що впроваджені на території регіону для оброблення відходів. При описі об'єктів інфраструктури:
виділяються наступні групи, зокрема: об'єкти з оброблення відходів як вторинної сировини (картонно-паперові фабрики, склозаводи, підприємства, що використовують для виробництва продукції вторинні полімери тощо); сміттєсортувальні лінії; об'єкти з рециклінгу відходів, що біологічно розкладаються (у тому числі централізованого компостування харчових відходів та відходів зелених насаджень); комплекси з анаеробного розкладу; сміттєспалювальні заводи; піролізні установки; установки з газифікації відходів; об'єкти, що використовують відходи як альтернативне паливо; об'єкти з механіко-біологічного оброблення; полігони відходів;
дані представляються відносно діючих об'єктів оброблення відходів та таких, що знаходяться на стадії будівництва та введення в експлуатацію, законсервованих та виведених з експлуатації (якщо вони потребують подальшого догляду, впровадження заходів зі зниження навантаження на довкілля тощо);
для об'єктів інфраструктури оброблення відходів включаються такі дані: найменування, власник, призначення об'єкту; дата введення в експлуатацію, фактичного чи планового завершення експлуатації; загальна проектна та фактична потужність; інші характеристики та додаткові дані у разі їх наявності, зумовлені специфікою конкретних об'єктів;
для полігонів відходів також наводяться переліки об'єктів, що мають бути закриті, можуть продовжувати функціонування та такі, що мають спочатку бути приведені у відповідність до належних вимог.
Інформацію щодо полігонів можливо підготувати на підставі проведеної інвентаризації полігонів та сміттєзвалищ з моменту прийняття відповідного законодавства. До прийняття законодавства, яким визначатиметься порядок проведення інвентаризації та критерії віднесення полігонів до категорії тих, що мають бути закриті, доцільно скласти загальний перелік наявних в області полігонів та сміттєзвалищ (за виключенням несанкціонованих).
З моменту прийняття законодавства із впровадження принципу розширеної відповідальності виробника в рамках опису системи управління відходами по окремих видах відходів у Регіональному плані можна надати інформацію щодо реалізації цього принципу у регіоні.
Перелік та опис характеристик об'єктів інфраструктури оброблення відходів оформлюється у вигляді таблиць відповідно до додатків 6 - 13, а об'єкти інфраструктури, наведені в описі системи збирання, вивезення та оброблення, що мають регіональне значення, наносяться на карту регіону.
3.3.9. у частині "Проблеми та загрози, пов'язані з відходами" на основі проведеного аналізу за кожним з видів відходів наводиться перелік основних проблем, які потребують особливої уваги при розробленні Регіонального плану, та загроз виникнення проблем у майбутньому, зокрема:
санітарно-екологічні (пов'язані з впливом конкретних об'єктів на довкілля та людину);
соціально-економічні (пов'язані з виникненням соціальної напруги та з обмеженням діяльності галузей господарства чи окремих суб'єктів тощо);
інституційні (пов'язані з функціонуванням системи управління).
3.3.10. у частині "SWOT-аналіз стану системи управління відходами в регіоні" визначаються внутрішні сильні та слабкі сторони, зовнішні можливості та загрози з метою виявлення найбільш важливих внутрішніх і зовнішніх факторів, що мають значення для розвитку такої системи, зокрема:
узагальнюються проблеми та загрози, пов'язані з відходами, зазначені у попередньому підрозділі; визначаються регіональні умови, з урахуванням планів районування в інших сферах розвитку регіону та процесів розвитку місцевої промисловості чи інших секторів господарства (що може впливати на обсяги утворення відходів в майбутньому);
наводиться інформація щодо врахування обмежень, пов'язаних зі створенням інфраструктурних об'єктів, що можуть виникати внаслідок неузгодженості з регіональним планом розвитку регіону та інші обмеження, зумовлені регіональними особливостями, у тому числі об'єктів природно-заповідного фонду, національної екологічної мережі з урахуванням перспектив її розвитку.
Висновки, одержані внаслідок проведеного аналізу поточної ситуації та SWOT-аналізу системи управління відходами, є основою для опису Розділу III "Планування системи управління відходами в регіоні".
3.4. У Розділі III. "Планування системи управління відходами в регіоні" відображаються цілі та цільові показники, сценарії розвитку системи управління відходами, поділ регіону на "території охоплення" - кластери, розвиток інфраструктури, заходи з досягнення цілей та фінансово-економічне забезпечення системи, зокрема:
3.4.1. у частині "Цілі та цільові показники" на основі аналізу поточного стану системи управління відходами та з врахуванням Національної стратегії управління відходами в Україні до 2030 року та Національного плану управління відходами до 2030 визначаються цілі Регіонального плану та цільові показники.
Визначення цілей та встановлення цільових показників здійснюється для кожного виду відходів, при цьому враховуються цільові показники, встановлені Національною стратегією управління відходами та Національним планом управління відходами. Ці цільові показники представляються у табличній формі відповідно до Додатка 14 до цих Методичних рекомендацій із вказанням їх фактичного значення на момент розроблення Регіонального плану;
3.4.2. у частині "Сценарії розвитку регіональної системи управління" наводяться шляхи розвитку сфери управління відходами - це технічний та фінансово-економічний аналіз, у межах якого обґрунтовується обраний спосіб або способи розвитку сфери управління відходами.
Розглядаються як мінімум два типи альтернативних сценаріїв щодо:
меж кластерів з управління побутовими відходами;
різних способів збирання (у тому числі роздільного) та оброблення побутових відходів всередині визначених кластерів, які б у своїй сукупності дозволяли б досягти цілей Регіонального плану.
Аналіз альтернатив та визначення на його основі оптимального сценарію ґрунтується на критеріях відбору.
При аналізі можливих альтернатив щодо меж кластерів враховується, що кластери мають стосуватися побутових відходів, а також медичних відходів у випадку, якщо передбачено створення регіональних підприємств з оброблення медичних відходів.
Критерії, які рекомендовано використовувати при формуванні кластерів щодо управління побутовими відходами, є наступні:
охоплене населення та обсяги утворення відходів у кластері: рекомендоване охоплення населення - не менше 150 тис. осіб (еквівалентно близько 50 тис. т на рік утворення відходів);
мінімальна потужність нових регіональних полігонів, що визначається кількістю мешканців, охоплених послугами, та відповідною кількістю утворених відходів;
максимальні відстані при перевезенні відходів, з урахуванням конкретних місцевих умов, таких як транспортна інфраструктура, рельєф території, умови перевезення взимку тощо;
місцеві обмеження на розташування полігону через погані геологічні/гідрогеологічні умови, схильні до затоплення райони, близькість до природоохоронних зон тощо.
Визначення меж кластерів є етапом роботи, підсумки якої переносяться у Регіональний план. Приклад визначення кластерів щодо побутових відходів наведено в додатку 15 до цих Методичних рекомендацій.
У Регіональному плані наводиться короткий опис обраного сценарію, в якому розглядаються та порівнюються декілька варіантів поділу регіону на кластери. Для обраного варіанту розподілу регіону на кластери наводиться наступна інформація:
графічно позначені на карті межі кластерів;
адміністративні одиниці (перелік районів, окремих територіальних громад, рад, що увійшли до кожної зони (у форматі таблиці);
чисельність населення та обсяги утворення відходів на момент розроблення плану для кожного із кластерів (у форматі таблиці).
Під час аналізу можливих альтернатив щодо способів збирання та оброблення відходів принаймні, доцільно розглядати наступні альтернативи:
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати максимально близько до джерел утворення або на них;
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати в межах населеного пункту (об'єднаної територіальної громади);
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати на регіональних об'єктах, спеціально визначених у межах однієї зони оптимального охоплення як об'єкти спільного користування незалежно від обраного інституційного рішення;
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати на регіональних об'єктах, спеціально визначених для кількох (двох та більше) зон оптимального охоплення як об'єкти спільного користування незалежно від обраного інституційного рішення;
оброблення відходів здійснюється / планується здійснювати на підприємствах за межами регіону;
відходи вивозяться / планується їх вивезення для оброблення за межі України.
Обраний сценарій повинен відповідати ієрархії управління відходами, принципам екологічної політики України щодо відходів, узгоджувався з напрямками розвитку, визначеними Національною стратегією управління відходами до 2030 року та Національним планом управління відходами до 2030 року, а також бути технологічно та економічно доступним.
Для обраного оптимального сценарію наводиться його фінансово-економічні показники: вартість реалізації сценарію (загальний обсяг капітальний інвестицій, у розрізі років та операційних витрат) з можливостями його фінансового забезпечення (зазначається щорічне розрахункове фінансування за окремими джерелами, оцінюється потенційний обсяг фінансових ресурсів, що можливо залучити для реалізації сценарію) та відшкодуванням витрат.
Для побутових відходів окремо наводиться порівняльний аналіз усередненого розрахункового тарифу для населення на послуги з управління побутовими відходами та частки плати за відходи від середнього наявного річного доходу на душу населення та одне домогосподарство. Тариф має бути економічно обґрунтованим, а частка плати визначена з урахуванням соціального аспекту. Один із прикладів визначення регіональних об'єктів оброблення для побутових відходів, що може бути використаний, наведено в додатку 16 до цих Методичних рекомендацій.
Розвиток інфраструктури управління побутовими відходами включає інформацію про модернізацію існуючих та планування будівництва нових об'єктів оброблення відходів за окремими їх категоріями (об'єкти термічного оброблення, об'єкти з рециклінгу відходів, полігони тощо) для побутових відходів у Регіональному плані.
Інформація наводиться в узагальненому вигляді, а також у вигляді таблиць відповідно до додатків 17-18 до цих Методичних рекомендацій. До цього підрозділу додаються карти, на яких доцільно умовно позначити заплановані до будівництва об'єкти інфраструктури з оброблення відходів та ті об'єкти, що функціонують на момент розроблення Регіонального плану.
Ключовими рекомендованими критеріями для визначення розташування регіональних об'єктів оброблення відходів для побутових відходів є близькість розташування планованого об'єкту до населених пунктів з найбільшими обсягами утворення відходів та наявність відповідного транспортного сполучення. Для полігонів відходів рекомендована оптимальна потужність становить від 100 тис. тон на рік. Не рекомендовано планування полігонів відходів потужністю менше ніж 50 тис. тон на рік.
Щодо закриття несанкціонованих сміттєзвалищ та сміттєзвалищ, що не відповідають санітарним та екологічним вимогам, то в Регіональному плані потрібно визначити необхідні заходи для закриття існуючих звалищ та терміни їх реалізації. План може встановлювати часові рамки для завершення інвентаризації існуючих звалищ у регіоні та забезпечити основу для прийняття майбутніх рішень щодо визначення пріоритетів рекультивації та пошуку необхідних коштів. Також рекомендується навести інформацію щодо управління специфічними потоками відходів.
Після визначення регіональних цілей та показників, яких потрібно досягти необхідно підготувати план заходів з їх досягнення. Цей план повинен зосередитися на пріоритетах та основних інвестиціях в інфраструктуру, а також інших заходах, які необхідно реалізувати. Серед комплексу заходів для реалізації плану необхідно виділити короткострокові (на період до трьох років) та довгострокові (на період до п'яти років). Зміст короткострокових заходів може стосуватися найбільш гострих проблем та недоліків існуючої системи управління відходами та необхідності створення фундаменту для майбутньої такої системи в регіоні.
Для кожного із запланованих заходів необхідно визначити індикатори виконання у вигляді таблиці як наведено у Додатку 19 до цих Методичних рекомендацій.
У Регіональному плані необхідно надати інформацію про фінансово-економічне забезпечення системи (інвестиційний план), в якій розкриваються питання щодо витрат на впровадження, тарифна політика, зокрема з огляду на доступність плати, та надається інвестиційний план.
Джерела коштів, з яких мають фінансуватись інвестиційні витрати, а також тарифи, які мають сплачувати користувачі, зокрема доступність цих тарифів є ключовими факторами в процесі планування. Послуги, що будуть надаватись, повинні бути відповідними з огляду на їх обсяг, масштаб та вартість; інвестиційні та експлуатаційні витрати повинні бути реальними з огляду на їх фінансування.
Систематична оцінка витрат, доходів і доступності є ключовим елементом при визначенні того, чи пропозиція є соціально виправданою та фінансово життєздатною.
3.5. У Розділі IV. "Індикатори та моніторинг виконання плану" визначаються індикатори виконання заходів, які повинні бути конкретні, вимірювані, досяжні, відповідні для програми, й обмежені в часі, а також періодичність моніторингу та відповідальні за здійснення моніторингу.
3.6. У Розділі V. "Інформація про Стратегічну екологічну оцінку (СЕО)" наводиться інформація про здійснену стратегічну екологічну оцінку відповідно до вимог Закону України "Про стратегічну екологічну оцінку".

Директор Департаменту
екологічної безпеки
та дозвільно-ліцензійної
діяльності




С.І. Лук'янчук
Додаток 1
до Методичних рекомендацій
з розроблення регіональних планів
управління відходами
СТРУКТУРА
регіонального плану управління відходами
Перелік умовних позначень, символів, скорочень
Перелік таблиць
Перелік карт
Перелік рисунків
ВСТУП
РOЗДІЛ I. ХАРАКТЕРИСТИКА РЕГІОНУ
1.1. Адміністративно-територіальний устрій регіону
1.2. Характеристика природно-географічного стану
1.3. Демографічна та соціальна характеристика
1.4. Економічна характеристика регіону
РOЗДІЛ II. АНАЛІЗ ПОТОЧНОГО СТАНУ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ В РЕГІОНІ
2.1. Загальна характеристика системи управління відходами
2.1.1. Обсяги утворення відходів та наявна інфраструктура
2.1.2. Інституційна структура управління відходами
2.1.3. Програми, стратегії, плани дій
2.1.4. Фінансово-економічне забезпечення функціонування системи управління відходами
2.2. Опис поточного стану системи за видами відходів
2.2.1 Муніципальні відходи
2.2.1.1. Побутові відходи
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.1.2. Відходи інфраструктури населених пунктів
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.2. Небезпечні відходи
2.2.2.1. Небезпечні відходи
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.2.2. Відпрацьовані нафтопродукти
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.2.3. Відходи, що містять СОЗ
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.3. Промислові відходи
2.2.3.1. Промислові відходи
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.3.2. Відходи видобувної промисловості
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.4. Відходи будівництва та знесення
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.5. Відходи сільського господарства
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.6. Відходи упаковки
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.7. Відходи електричного та електронного обладнання
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.8. Відпрацьовані батарейки, батареї та акумулятори
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.9. Медичні відходи
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.10. Зняті з експлуатації транспортні засоби
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.2.11. Осади стічних вод від комунальних очисних споруд
Джерела утворення та обсяги відходів
Система управління відходами
Інфраструктура оброблення відходів
Проблеми та загрози
2.3. SWOT-аналіз стану системи управління відходами в регіоні
РOЗДІЛ III. ПЛАНУВАННЯ СИСТЕМИ УПРАВЛІННЯ ВІДХОДАМИ В РЕГІОНІ
3.1. Цілі та цільові показники Регіонального плану
3.2. Сценарії регіонального управління відходами
3.2.1. Сценарій для створення зон оптимального охоплення щодо управління побутовими відходами
3.2.2. Сценарій щодо способів збирання (у тому числі роздільного) та оброблення побутових відходів всередині визначених зон оптимального охоплення
3.3. Закриття несанкціонованих сміттєзвалищ та сміттєзвалищ, що не відповідають санітарним та екологічним вимогам
3.4. Управління специфічними потоками відходів
3.5. Розвиток інфраструктури управління побутовими відходами
3.6. Регіональний план дій
3.7. Фінансово-економічне забезпечення системи (інвестиційний план)
3.7.1 Витрати на впровадження заходів
3.7.2. Тарифна політика та доступність
3.7.3. Пріоритетний інвестиційний план
РOЗДІЛ IV. ІНДИКАТОРИ ТА МОНІТОРИНГ ВИКОНАННЯ ПЛАНУ
4.1. Розробка індикаторів виконання
4.2. Моніторинг Регіонального плану
РOЗДІЛ V. ІНФОРМАЦІЯ ПРО СТРАТЕГІЧНУ ЕКОЛОГІЧНУ ОЦІНКУ (СЕО)
ДОДАТКИ
Додаток 2
до Методичних рекомендацій
з розроблення регіональних планів
управління відходами
ТАБЛИЦЯ
Чисельність населення області
див. зображення
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Всього, тис. осіб у тому числі:
Сільського, тис. осіб
Міського, тис. осіб
Джерело: дані головного управління статистики у відповідній області
Наприклад, http://www.vn.ukrstat.gov.ua/index.php/statistical-information/5188-1995-2010.html
Щороку публікуються збірники Державної статистичної служби України з даними про чисельність наявного населення України з деталізацією по областях. Для областей в збірниках наводяться дані в розрізі районів, міст, селищ міського типу з виділенням міського та сільського населення. Ці дані можуть бути використані для більш детального аналізу демографічних процесів.
Додаток 3
до Методичних рекомендацій
з розроблення регіональних планів
управління відходами
ТАБЛИЦЯ
Прогноз чисельності населення області
див. зображення
2020 2024 2030
Чисельність населення, тис. осіб
у тому числі:
Сільського, тис. осіб
Міського, тис. осіб
Джерело: дані офіційних прогнозів (за наявності).
За відсутності офіційного прогнозу розробник Регіонального плану робить обґрунтовані власні припущення щодо чисельності населення на майбутній період.
Додаток 4
до Методичних рекомендацій
з розроблення регіональних планів
управління відходами
ТАБЛИЦЯ
Динаміка показників середнього наявного доходу на одну особу та на одне домогосподарство на рік протягом 2009-2018 роки
див. зображення
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018
Середній наявний дохід на одну особу а
грн на рік б
грн на місяць в
Середній наявний дохід на одне домогосподарство г
грн на рік д
грн на місяць е
Джерело: дані Головного управління статистики області
Наприклад:
За посиланням: Структура сукупних ресурсів (1999-2017 р. р.) http://wvsw.vn.ukrstat.gov.ua/index.php/statistical-information/5176--1999-2010.html наведені дані для домогосподарства.
Дані рядку "Сукупні ресурси в середньому за місяць у розрахунку на одне домогосподарство, грн" наводяться в рядку е таблиці 3.
Рядок д = рядок е * 12 місяців
Рядок б = рядок д / середній розмір домогосподарства (осіб)
Рядок в = рядок е / середній розмір домогосподарства (осіб)
Середній розмір домогосподарства (осіб) наведений за посиланням http://www.vn.ukrstat.gov.ua/index.php/statistical-information/5177-1999-2010.html.
За даними таблиці 3 виконується прогноз аналогічних показників на майбутнє. Для цього рекомендуємо добавити таблицю 4. Ці прогнозні дані потрібні для оцінки доступного розміру тарифу на вивезення ТПВ (1-1,5 % від середнього наявного доходу на одну особу).
Додаток 5
до Методичних рекомендацій
з розроблення регіональних планів
управління відходами
ТАБЛИЦЯ
Перелік чинних обласних стратегій, програм, планів дій та мають взаємозв'язок із сферою управління відходами
Назва програми (рішення обласної ради, дата, №) Термін дії програми Короткий опис завдань та заходів, що стосуються відходів Проходження документом СЕО, так/ні Виконання завдань й заходів, що стосуються відходів -1
Джерело: за даними наданими органами місцевого самоврядування, районної та обласної адміністрації.
__________
-1Зазначається, чи завдання виконуються відповідно до встановлених термінів; не виконані; виконуються частково (зазначається, яка частина завдань із запланованих виконана).
Додаток 6
до Методичних рекомендацій
з розроблення регіональних планів
управління відходами
ТАБЛИЦЯ
Сміттєперевантажувальні станції
Район -2Назва об'єкту Назва та адреса власника об'єкту Адреса фактичного розташування об'єкту Проектна потужність, т/рік Фактична потужність, т/рік Примітки
Що функціонують
Що будуються
Закриті