• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження типових програм комплексних перевірок дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів

Державна інспекція навчальних закладів України | Наказ, Програма від 04.07.2012 № 27-а
Реквізити
  • Видавник: Державна інспекція навчальних закладів України
  • Тип: Наказ, Програма
  • Дата: 04.07.2012
  • Номер: 27-а
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна інспекція навчальних закладів України
  • Тип: Наказ, Програма
  • Дата: 04.07.2012
  • Номер: 27-а
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
04.07.2012 № 27-а
Про затвердження типових програм комплексних перевірок дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів
Відповідно до підпункту 11 пункту 4 Положення про Державну інспекцію навчальних закладів України , затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 438, пункту 5 Порядку державного інспектування навчальних закладів , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 2012 р. № 353, та на виконання рішення колегії ДІНЗ України від 26 червня 2012 р. (протокол № 3) "Про типові програми державного інспектування дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів"
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити типові програми комплексних перевірок навчальних закладів (далі - Типові програми), що додаються:
- Типову програму комплексної перевірки дошкільного навчального закладу;
- Типову програму комплексної перевірки загальноосвітнього навчального закладу;
- Типову програму комплексної перевірки позашкільного навчального закладу;
- Типову програму комплексної перевірки професійно-технічного навчального закладу.
2. Управлінню контролю за діяльністю загальноосвітніх і професійно-технічних навчальних закладів (БОНДАР А.В.):
2.1. Забезпечити проведення комплексних перевірок дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів відповідно до Типових програм.
2.2. Використовувати Типові програми для підготовки робочих програм для проведення вибіркових перевірок за напрямами державного інспектування дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів.
2.3. Провести до 01.06.2013 р. за участю місцевих органів управління освітою аналіз стану використання Типових програм для організації та проведення комплексних і вибіркових перевірок дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних професійно-технічних навчальних закладів та подати на розгляд колегії ДІНЗ України відповідні пропозиції.
3. Рекомендувати місцевим органам управління освітою використовувати Типові програми для проведення комплексних і вибіркових перевірок підпорядкованих дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних та професійно-технічних навчальних закладів.
4. Відділу кадрового та організаційного забезпечення (ХАНБЕКЯН О.В.) розмістити наказ та Типові програми, що до нього додаються, на офіційному Web-сайті ДІНЗ України.
5. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Голови ДІНЗ України ДУДНИКА Ю.П. та заступника Голови ДІНЗ України МАРОЧКІНА А.В.
ГоловаМ.Ф. Гончаренко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
|навчальних закладів України
04.07.2012 № 27-а
ТИПОВА ПРОГРАМА
комплексної перевірки дошкільного навчального закладу
ПЕРЕДМОВА
Типова програма комплексної перевірки дошкільного навчального закладу (далі - Типова програма) розроблена для удосконалення програмного забезпечення заходів державного контролю в системі дошкільної освіти та з метою здійснення Державною інспекцією навчальних закладів України (далі - ДІНЗ України) методичного керівництва і координації роботи органів управління з питань організації і проведення контрольних заходів, відповідно до підпункту 11 пункту 4 Положення про ДІНЗ України , затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 212 року № 438, пункту 5 Порядку здійснення державного інспектування (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 2012 року № 353.
Типова програма використовується ДІНЗ України та місцевими органами управління для організації та проведення комплексних перевірок дошкільних навчальних закладів незалежно від типів та форм власності.
На основі Типової програми складається робоча програма комплексної перевірки діяльності конкретного дошкільного навчального закладу.
Структура Типової програми включає вісім розділів (27 питань), що за змістом відповідають основним завданням діяльності дошкільного навчального закладу згідно із законодавством про дошкільну освіту. В Типовій програмі враховані також основі напрямки державного інспектування, визначені вищезазначеним Порядком :
- дотримання навчальним закладом вимог державних стандартів освіти (Базового компонента дошкільної освіти );
- організація навчально-виховної і навчально-методичної і наукової роботи;
- ефективність використання дошкільним навчальним закладом педагогічного потенціалу;
- забезпечення розвитку та ефективність використання навчальним закладом матеріально-технічної та навчально-методичної бази.
Типова програма може використовуватись також для підготовки робочих програм вибіркових (тематичних) перевірок діяльності дошкільних закладів за напрямами державного інспектування.
Зміст розділів Типової програми викладено в трьох складових:
1) питання перевірки;
2) документи та інші джерела інформації, що підлягають аналізу;
3) рекомендації членам комісії, що необхідно з'ясувати, та які зробити висновки.
За результатами перевірки всіх питань Типової програми робиться загальний висновок про стан виконання ДНЗ повноважень, покладених на нього законодавством, зокрема статтею 11 Закону України "Про дошкільну освіту" .
№ п/пПитання перевіркиДокументи та інші джерела інформації, що підлягають аналізуРекомендації членам комісії
Розділ I. Загальна характеристика дошкільного навчального закладу (далі - ДНЗ)
1.1.Нормативно-правові підстави для впровадження діяльності з надання освітніх послуг у сфері дошкільної освітиРозпорядчі документи щодо створення (реорганізації) ДНЗ. Ліцензія на право ведення закладом діяльності з надання освітніх послуг освітньої діяльності (для дошкільного закладу приватної форми власності). Виписка з Єдиного державного реєстру. Свідоцтво про державну атестацію закладу та матеріали державної атестації. Статут закладуЗ'ясувати: - юридичну адресу та фактичне місце розміщення ДНЗ; - час заснування (відкриття, реорганізації, передачі ДНЗ до іншої форми власності); - форму власності дошкільного закладу (державна, комунальна, приватна); - наявність ліцензії на право ведення закладом діяльності з надання освітніх послуг освітньої діяльності, термін дії, ліцензований обсяг дитячого контингенту; - наявність свідоцтва про державну атестацію, термін його дії, рівень освітньої діяльності за результатами державної атестації; - тип закладу; - вид закладу; - мовний режим; - наявність та відповідність вивіски, печатки, штампу статутній назві ДНЗ. Зробити висновок щодо: - відповідності рішення про створення (реорганізацію) ДНЗ визначеному законодавством порядку; - відповідності установчих документів ДНЗ чинному законодавству про дошкільну освіту; - правомірності надання освітніх послуг; - відповідності мовного режиму в ДНЗ законодавству про мови
1.2.Загальний стан укомплектованості ДНЗ дітьми та працівникамиКопії документів статистичної звітності. Штатний розпис. Книга обліку особового складу працівників. Списки (штатний склад) працівників закладу. Довідки про наявність вакантних посад. Журнал прибуття (вибуття) дітей у закладіЗ'ясувати: - кількість груп, з них санаторних, спеціального призначення, короткотривалого перебування, з цілодобовим перебуванням дітей (кількість дітей в них); - загальну кількість працівників, у тому числі педагогічних, обслуговуючого персоналу (помічників вихователів, кухарів); - наявність вакансій. Зробити висновок щодо: - відповідності наповнюваності ДНЗ та груп нормативним вимогам; - відповідності штатного розпису Типовим штатним нормативам; - укомплектованості ДНЗ управлінськими кадрами, педагогічними працівниками, обслуговуючим персоналом відповідно до штатного розпису ДНЗ
1.3.Загальна характеристика приміщення ДНЗТехнічний паспорт ДНЗ. Копії документів статистичної звітності. Технічний паспорт ДНЗ. Акт на право постійного користування земельною ділянкою (у разі його відсутності - рішення про відведення і закріплення земельної ділянки). Акт готовності ДНЗ до навчального року. Акти (приписи) органів санітарно-епідеміологічної служби, охорони праці, пожежної охорониЗ'ясувати: - тип забудови (типове приміщення, пристосоване, окрема будівля (споруда); - власність (власне, орендоване); - проектну потужність будівлі; - площу земельної ділянки, оформлення права на користування нею. Зробити висновок щодо: - наявності матеріально-технічних можливостей для організації навчально-виховного процесу; - наявності необхідних дозволів органів державного нагляду (контролю) на здійснення освітньої діяльності; - відповідності проектної потужності наявному контингенту дітей
Розділ II. Формування дитячого контингенту
2.1.Організація роботи щодо охоплення дітей дошкільною освітоюСтатут закладу. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Книга наказів з основної діяльності. Матеріали щорічного звітування керівника закладу. Журнал прибуття (вибуття) дітей у закладі. Журнал обліку вхідних документівЗ'ясувати: - стан роботи щодо охоплення дітей дошкільного віку відповідної території; - наявність банку даних дітей дошкільного віку; - стан роботи щодо здійснення соціального патронату сімей. Зробити висновок щодо: - стану ведення документації з обліку дітей дошкільного віку; - стану роботи щодо задоволення потреб громадян відповідної території в здобутті дошкільної освіти, забезпечення гарантованого права громадян на отримання дошкільної освіти; - відповідності вибраного типу ДНЗ потребам населення
2.2.Комплектування груп ДНЗСтатут закладу. Копії документів статистичної звітності. Книги наказів з основної діяльності. Книга обліку дітей у ДНЗ. Журнал прийому (вибуття) дітей у закладі. Табелі відвідування дітьми ДНЗ. Направлення в ДНЗЗ'ясувати: - наявність у Статуті ДНЗ положень щодо порядку зарахування дітей, їх зміст; - чи проводиться ознайомлення батьків або осіб, що їх замінюють, із статутом ДНЗ, іншими документами, що регламентують його діяльність; - дотримання порядку прийому, відрахування та збереження за дитиною місця у ДНЗ; - порядок комплектування груп та їх наповнюваність; - які групи функціонують в ДНЗ, кількість дітей в них. Зробити висновок щодо: - відповідності практики прийому дітей до закладу, комплектування груп чинним нормативно-правовим вимогам; - дотримання порядку прийому, відрахування та збереження за дитиною місця у ДНЗ; - дотримання нормативів наповнюваності, санітарно-гігієнічних норм і правил утримання дітей у ДНЗ при комплектуванні груп; - урахування побажань батьків або осіб, які їх замінюють, при комплектуванні груп; - рівня задоволення потреб дітей в отриманні логопедичної допомоги та інших корекційних послуг
Розділ III. Дотримання вимог Базового компонента дошкільної освіти
. Організація навчально-виховної, навчально-методичної роботи і наукової роботи* (для ДНЗ, які мають статус експериментального)
3.1. Стан організації навчально-виховного процесу
3.1.1.Стан планування змісту дошкільної освітиРічний план роботи на навчальний рік та оздоровчий період. План роботи вихователя-методиста. Календарні плани роботи вихователів. Календарні плани педагогічних працівників. Календарний план роботи інструктора з фізкультури. Календарні плани роботи музичного керівника, керівника гуртка. Узагальнені матеріали вивчення стану освітньої роботи. Щорічний звіт керівника закладуЗ'ясувати: - наявність галузевих нормативно-правових та інструктивно-методичних документів, що регламентують діяльність ДНЗ (накази, листи МОНмолодьспорту, місцевих органів виконавчої влади та інші нормативно-правові акти); - наявність необхідних документів з планування; - порядок планування у ДНЗ змісту дошкільної освіти; - наявність аналізу роботи ДНЗ за попередній рік; - наявність річного, поточного (календарного) планів та інших документів, їх зміст. Зробити висновок щодо: - обґрунтування мети й завдань навчально-виховного процесу, передбачення заходів, які забезпечують їх реалізацію; - відповідності планування роботи ДНЗ вимогам програми, за якою здійснюється навчально-виховний процес; - відповідності індивідуального планування педагогічних працівників, що надають платні послуги, вимогам нормативно-правових актів
3.1.2.Стан організації навчально-виховного процесуРічний план роботи на навчальний рік та оздоровчий період. Розклад організованих форм роботи з дітьми. Режим роботи ДНЗ. Розклад музичних, фізкультурних занять, занять з плавання, розваг, гурткової роботи. Календарне планування педагогічних працівників. Журнал планування та обліку гурткової роботиЗ'ясувати: - пріоритетні напрями навчально-виховного процесу, за якими працює ДНЗ; - наявність режиму роботи ДНЗ, погодженого з відповідними органами управління освітою та охорони здоров'я; - стан корекційно-відновлювальної роботи з предметно-практичного навчання, лікувальної фізкультури, соціально-побутової та комунікативної діяльності, просторової орієнтації, розвитку слухового, зорового, дотикового сприймання, формування мовлення; - стан організації навчально-виховного процесу з дітьми 5-річного віку; - стан роботи зі створення розвивального життєвого простору; - стан ефективність гурткової роботи; - стан забезпеченості роздатковим матеріалом для організації індивідуальної і групової роботи; - наявність додаткових освітніх послуг. Зробити висновок щодо: - відповідності змісту освітньої діяльності ДНЗ основним вимогам Базового компонента дошкільної освіти
; - відповідності організації навчально-виховного процесу програмам розвитку, виховання і навчання та віковим особливостям дітей; - створення умов для реалізації завдань розвитку, навчання та виховання дітей з різних розділів програми, за якою працює ДНЗ; - створення умов для своєчасного виявлення, підтримки та розвитку обдарованості, природних нахилів і здібностей дітей; - рівня організації і педагогічного забезпечення індивідуальної освітньо-корекційної роботи з дітьми; - рівня надання додаткових освітніх послуг дітям понад Базовий компонент дошкільної освіти
3.2. Організація навчально-методичної, науково-дослідницької та експериментальної роботи
3.2.1Стан навчально-методичної роботиРічний план роботи на навчальний рік та оздоровчий період. Програми. Навчально-методична література. Методичні авторські розробки; конспекти занять; програми святкових заходів, розваг, театральних вистав; матеріали з досвіду роботи, експериментальних досліджень. Книги обліку (посібників, ігрового, дидактичного обладнання тощо). Картотека публікацій періодичних видань, психолого-педагогічної, методичної літератури. Картотека дидактичних ігор, методичних розробок (конспекти різних видів роботи з дітьми тощо)З'ясувати: - наявність інформаційного банку даних (каталогів і картотек на електронних або/та паперових носіях) з питань змісту дошкільної освіти, організації навчально-виховного процесу; - стан розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури; - стан забезпечення посібниками та іншою навально-методичною літературою для виконання навчальних програм за різними напрямами освітньої діяльності. Зробити висновок щодо: - доцільності та обґрунтування вибору програми (програм), за якою здійснюється навчально-виховний процес; - відповідності навчально-методичного забезпечення вимогам щодо реалізації Базового компонента дошкільної освіти
та відповідних програм, за якими працює ДНЗ; - відповідності переліку навчальної літератури вимогам нормативних документів; - відповідності наявного обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок Переліку обов'язкового обладнання, навчально-наочних посібників та іграшок у ДНЗ
3.2.2.Стан методичної, науково-дослідницької та експериментальної роботи*Накази органів управління освітою. Річний план роботи. Книга наказів з основної діяльності. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Методичні, авторські розробки; конспекти занять; програми святкових заходів, розваг, театральних вистав; матеріали з досвіду роботи, експериментальних досліджень. Посадова інструкція вихователя-методиста. Програма дослідно-експериментальної роботи*. Звіт про роботу експериментального ДНЗ*. Матеріали щорічного звітування керівникаЗ'ясувати: - стан реалізації науково-методичної проблеми ДНЗ; - стан роботи методичних об'єднань, творчих груп педагогів ДНЗ щодо удосконалення навчально-виховного процесу; - стан забезпечення організаційно-педагогічних умов для життєдіяльності дітей, організація розвивального простору в дошкільному навчальному закладі; - стан реалізації педагогічних ініціатив та апробації навчальної літератури, методичних розробок та інше; - стан впровадження нових концептуальних засад функціонування системи дошкільної освіти, освітніх програм, інноваційних технологій і методик розвитку, виховання і навчання дітей в практику роботи ДНЗ; - наявність зразків перспективного і календарного планування освітньої роботи з дітьми за різними моделями, а також методичних розробок різних форм організації дитячої життєдіяльності (свят, розваг, походів за межі дитячого садка, ігор, дослідно-пошукової діяльності, навчально-пізнавальних занять та ін.); - наявність методичних розробок консультацій для педагогів і батьків (педагогічного, методичного, психологічного, медичного, дефектологічного змісту тощо), планів проведення семінарів, практикумів, тренінгів, круглих столів, ділових ігор та інших форм методичної роботи з кадрами; - наявність у педагогічних працівників авторських програм, підручників, посібників, методичних рекомендацій, наукових статей, дисертацій; - наявність зразків навчально-наочних, ігрових та дидактичних матеріалів, посібників; - стан організації науково-дослідної та експериментальної роботи та її результативність*. Зробити висновок щодо: - рівня навчально-методичної роботи; - відповідності роботи та наповнення методичного кабінету завданням і вимогам, визначеними Типовим положенням про методичний кабінет ДНЗ; - відповідності напрямів і змісту діяльності вихователя-методиста посадовій інструкції та повноваженням, визначеними Типовим положенням про методичний кабінет ДНЗ
; - рівень організації і змісту методичної роботи з педпрацівниками закладу та її впливу на результативність навчально-виховного процесу; - дотримання учасниками дослідно-експериментальної роботи умов здійснення інноваційної освітньої діяльності, визначених Положенням про порядок здійснення інноваційної освітньої діяльності
Розділ IV. Якість надання дошкільної освіти
4.1.Результативність навчально-виховного процесуРічний план роботи. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Довідки, доповідні записки про стан навчально-виховної і методичної роботи. Щорічний звіт керівникаЗ'ясувати: - наявність системи індивідуальної роботи з дітьми; - стан соціальної адаптації та загальної компетентності дитини; - стан розвитку у дошкільників пізнавальної активності та здатності дотримуватись певних правил в регламентованій діяльності; - стан комунікативно-мовленнєвого розвитку дошкільників; - дотримання особистісно-орієнтованого підходу під час навчально-виховного процесу; - стан корекційної роботи; - якість надання додаткових освітніх послуг. Зробити висновок щодо: - стану реалізації вимог Базового компонента дошкільної освіти
та чинних програм розвитку, навчання і виховання дітей (визначення компетентності дітей у різних сферах життєдіяльності); - рівня пізнавальної активності дітей та здатності дотримуватись певних правил в регламентованій діяльності; - рівня розвитку дітей, емоційного комфорту; - стану виконання програмних вимог: ігрова діяльність дітей, її рівень; - рівня сформованості у дітей трудових навичок з господарсько-побутової діяльності і, зокрема, з самообслуговування; - рівня знань дітей про сім'ю, дитячий садок, рідне місто (село), працю дорослих тощо; - рівень мовленнєвої культури керівника закладу, вихователів та інших працівників, рівень володіння ними державною українською мовою; - рівня сформованості у дітей навичок культури мовлення; - стану виконання програмних вимог щодо формування у дітей знань про величини предметів, геометричні фігури, орієнтування у просторі, часі; - рівня знань дітей про живу та неживу природу; - рівня пошуково-дослідницької роботи; - рівня знань і практичних умінь та навичок дітей з малювання; - стан виконання програмних вимог щодо формування у дітей навичок співу, слухання музики, музично-ритмічних рухів, танців, участі в хороводах, святах, розвагах та ін.
4.2.Наступність у роботі дошкільного та загальноосвітнього навчального закладуПлан роботи. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Угоди про співпрацюЗ'ясувати: - наявність спільних заходів із загальноосвітнім навчальним закладом; - стан роботи дошкільного закладу та школи в роботі з батьками у забезпеченні готовності дитини до школи. Зробити висновок щодо: - ефективності співпраці ДНЗ і ЗНЗ з реалізації завдань в галузі дошкільної освіти; - рівня форм і змісту ділових професійних зв'язків педагогічного колективу ДНЗ з педколективами конкретних ЗНЗ, у яких переважно продовжують навчання діти
Розділ V. Ефективність використання кадрового потенціалу
5.1.Стан забезпечення кадрами, необхідними для реалізації змісту дошкільної освітиШтатний розпис ДНЗ. Книга обліку особового складу працівників. Особові справи працівників закладу. Протоколи атестаційної комісії. Трудові книжки працівників та книга обліку трудових книжок. Посадові (робочі) інструкції працівників закладуЗ'ясувати: - загальну кількість педагогічних працівників, їх фахову освіту; - освітньо-кваліфікаційний рівень педагогічних працівників; - кількість педагогічних працівників, які працюють без відповідної фахової освіти; - стан забезпечення медичними працівниками (наявність відповідної фахової освіти); - стан забезпечення обслуговуючим персоналом; - стан укомплектованості спеціалістами для забезпечення корекційної, лікувальної роботи (для ДНЗ компенсуючого типу); - кількість педагогічних працівників, які мають педагогічні звання; - кількість працівників (у тому числі педагогічних), які нагороджені державними та відомчими нагородами (орденами, медалями, грамотами); - співвідношення кількості педагогічних працівників, які мають у ДНЗ основну роботу, та кількість педагогів, які здійснюють навчально-виховний процес за сумісництвом; - співвідношення кількості педагогічних працівників пенсійного (окремо предпенсійного) віку до загальної кількості педагогічних працівників, які працюють у ДНЗ; - наявність посадових інструкцій, їх зміст; - плинність кадрів (за період, що перевіряється). Зробити висновок щодо: - стану укомплектованості ДНЗ педагогічними працівниками, медичним та обслуговуючим персоналом; - рівня якісного складу педагогічних працівників; - раціональності добору та розстановки кадрів; - відповідності базової освіти педпрацівників займаним посадам; - рівня стабільності кадрового складу; - причин високої плинності кадрів (у разі встановлення); - відповідності змісту посадових інструкцій вимогам кваліфікаційних характеристик
5.2.Забезпечення умов для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, стан атестації педагогічних працівниківРічний план роботи. Матеріали щодо проведення атестації педагогічних та інших працівників закладу (заяви, списки працівників, які атестуються, та їх характеристики, графік роботи атестаційної комісії тощо). Перспективний план підвищення кваліфікації та проведення атестації педагогічних працівників. Книги наказів. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Матеріали атестаційної комісіїЗ'ясувати: - наявність нормативно-правових документів з проведення атестації педагогічних працівників; - наявність заходів, спрямованих на підвищення педагогічної майстерності педагогічних працівників; - наявність планів та графіків проходження курсів підвищення кваліфікації, стан їх реалізації (за період, що перевіряється); - стан виконання планів підвищення кваліфікації та атестації педагогічних працівників; - стан роботи з атестації педагогічних працівників; - наявність наказів про організацію, хід, підсумки атестації та ознайомлення з ними педагогічних працівників; - наявність умов для підвищення кваліфікації шляхом самоосвіти. Зробити висновок щодо: - дотримання вимог стосовно організації та проведення атестації педагогічних працівників; - рівня забезпечення умов підвищення кваліфікації педагогічних працівників
Розділ VI. Забезпечення розвитку та ефективність використання матеріально-технічної та навчально-методичної бази
6.1.Стан та ефективність використання матеріально-технічної та навчально-методичної базиТехнічний паспорт ДНЗ. Акт готовності ДНЗ до навчального року. Акти-дозволи на експлуатацію окремих приміщень та обладнання, майданчиків закладу (спортивного, ігрового). Акти проведення випробувань на комплектність і міцність кріплення спортивного обладнання; сезонного обстеження будівель, споруд та інженерних мереж. Акти СЕС, МНС. Договори оренди, огляд приміщень ДНЗЗ'ясувати: - технічний стан будівлі, ігрових майданчиків та території ДНЗ; - чи огороджена ділянка ДНЗ парканом; - кількість прогулянкових майданчиків, у тому числі відокремлених; їх обладнання; - наявність та технічний стан тіньових навісів; - наявність та обладнання спортивних та ігрових майданчиків; - наявність та стан господарчих допоміжних будівель; - стан підвальних приміщень, дахів; - наявність та стан групових приміщень, спортивної та музичної зали, методичного кабінету, медичного блоку, харчоблоку, пральні, передбачених для даного типу ДНЗ; - наявність та стан облаштування ігрових зон, спалень; - наявність і зміст персонального сайту ДНЗ; - стан забезпечення технічними засобами навчання; - стан забезпечення меблями та м'яким інвентарем (збереження меблів у групових кімнатах та приміщеннях); - стан систем опалення, освітлення, вентиляції; - стан забезпечення холодною та гарячою проточною водою. Зробити висновок щодо: - відповідності будівель, території, спортивних та ігрових майданчиків, приміщень ДНЗ завданням реалізації дошкільної освіти та санітарним нормам та правилам; - рівня естетичного оформлення приміщень, упорядкованості надвірних споруд, території; - відповідності матеріально-технічного забезпечення вимогам щодо реалізації вимог Базового компонента дошкільної освіти
; - ефективності та раціональності використання приміщень ДНЗ; - створення предметно-розвивального, ігрового середовища, умов для організації оздоровлення, виховання, навчання дітей; - ефективності використання комп'ютерів та інших технічних засобів навчання у навчально-виховному процесі; - стан забезпечення комп'ютерною технікою; - забезпечення приміщень необхідним обладнанням, іграшками, канцелярськими товарами у відповідності до навчальних програм та типу ДНЗ; - відповідності режиму роботи закладу педагогічним і санітарно-гігієнічним вимогам та вимогам охорони праці; - стану дотримання в ДНЗ санітарного законодавства
6.2.Фінансове забезпечення діяльності ДНЗ (потребує включення до складу комісії відповідних фахівців)Накази з фінансово-господарської діяльності. Документи щодо обліку матеріальних цінностей, штатний розпис, кошторис доходів та видатків на поточний рік. Матеріали організації надання додаткових освітніх послуг. Документи про надання благодійної та іншої допомоги ДНЗ. Акти перевірки та ревізії фінансово-господарської діяльності. Щорічний звіт керівникаЗ'ясувати: - джерела фінансування ДНЗ, його обсяги; - стан використання фінансових ресурсів; - стан дотримання лімітів на витрати газу, електроенергії; - стан організації надання додаткових освітніх послуг; - порядок отримання та використання благодійної допомоги; - наявність (відсутність) заборгованості на надання освітніх послуг та зданих в оренду приміщень; - стан залучення позабюджетних коштів (для державних і комунальних ДНЗ); - стан виконання статей кошторису (заробітна плата, комунальні послуги та енергоносії, медикаменти, харчування); - стан фінансової дисципліни ДНЗ. Зробити висновок щодо: - стану фінансування ДНЗ; - раціональності та ефективності використання фінансових ресурсів
Розділ VII. Соціальний захист, збереження та зміцнення здоров'я дітей. Охорона праці і безпека життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу
7.1.Забезпечення соціального захисту, підтримки дітей дошкільного вікуРічний план роботи закладу на навчальний рік та оздоровчий період. Книга наказів з основної діяльності. Копії документів статистичної звітності. Книга протоколів засідань педагогічної радиЗ'ясувати: - кількість дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, дітей соціально вразливих категорій; - стан забезпечення соціально-правових гарантій дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації, а також дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей; - створення умов для навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами; - стан використання можливостей благодійних та громадських об'єднань для здійснення соціальної підтримки дітей пільгової категорії. Зробити висновок щодо: - відповідності встановлених пільг нормативно-правовим актам; - рівня роботи ДНЗ із захисту прав та законних інтересів дітей пільгових категорій
7.2.Стан фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьмиРічний план роботи закладу на навчальний рік та оздоровчий період. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Календарні плани роботи вихователів, інструктора з фізкультури. Режим дня. Книга записів медико-педагогічного контролю за фізичним розвитком дітей. Листок здоров'я. Журнал обліку щоденного відвідування дітьми групиЗ'ясувати: - стан дотримання режиму дня; - стан фізкультурно-оздоровчої роботи, в тому числі з дітьми з послабленим здоров'ям; - стан забезпечення оптимального рухового режиму в ДНЗ; - стан організації оздоровлення дітей у літній період; - стан використання здоров'язберігаючих технологій. Зробити висновок щодо: - рівня фізкультурно-оздоровчої роботи з дітьми; - рівня проведення занять з фізичної культури, забезпечення медичного контролю щодо дозування фізичних навантажень дітей
7.3.Організація медичного обслуговування дітейШтатний розпис. Книги наказів з основної діяльності. Журнали обліку профілактичних щеплень, обліку інфекційних захворювань, обліку відвідування дітьми групи. Книга аналізу захворюваності дітей. Медичні картки дітей. Особові медичні книжки працівників ДНЗ. Приписи санітарно-епідеміологічної службиЗ'ясувати: - стан кадрового забезпечення медичного обслуговування дітей; - наявність медичного кабінету, ізолятора, стан їх обладнання; - стан забезпечення необхідними медичними засобами та ліками; - створення умов для проведення медичної, оздоровчої роботи; - стан захворюваності дітей, наявність обліку захворюваності; - стан санітарно-просвітницької роботи серед дітей, батьків; - стан ведення документації щодо медичного обслуговування дітей; - стан профілактичної роботи щодо попередження спалахів гострих кишкових інфекцій та харчових отруєнь; - стан забезпечення проходження медичних оглядів працівників ДНЗ; - стан виконання графіка проходження періодичних медичних оглядів працівниками дошкільного закладу. Зробити висновок щодо: - дотримання вимог нормативно-правових актів щодо медичного обслуговування дітей та працівників ДНЗ; - рівня медичного обслуговування дітей; - рівня кадрового і базового забезпечення відповідно вимогам чинних нормативно-правових документів; - періодичності проведення та результати медичних оглядів дітей та працівників ДНЗ; - наявності медичних книжок у працівників ДНЗ; - відповідності обладнання медичного кабінету нормативним вимогам; - рівня спільної роботи медперсоналу та педагогів щодо оздоровлення та загартування дітей
7.4.Організація харчування дітейКниги наказів з основної діяльності. Документація з організації харчування дітей у ДНЗ. Журнали: бракеражу сирої та готової продукції, дієтхарчування. Книга складського обліку продуктів харчування. Картотека страв. Перспективне меню. Журнали обліку виконання норм харчування, здоров'я працівників харчоблоку. Щоденне меню-розклад, картотека страв. Приписи санітарно-епідеміологічної службиЗ'ясувати: - стан організації харчування дітей у ДНЗ; - стан кадрового забезпечення харчоблоків, наявність вакансій; - своєчасність проходження медичних оглядів працівниками харчоблоку; - стан матеріально-технічного забезпечення організації харчування; - стан технологічного та холодильного обладнання, його кількість та потреба; - стан виконання натуральних норм харчування; - стан організації дієтичного харчування; - наявність журналу дієтичного харчування; - чи проводиться в дошкільному закладі C-вітамінізація; - відповідність меню-розкладу картотеці справ; - стан дотримання санітарно-гігієнічного режиму на харчоблоці, групових приміщеннях. Зробити висновок щодо: - створення умов для харчування дітей; - дотримання вимог законодавства щодо організації та якості харчування дітей; - рівня організації харчування дітей; - рівня дотримання технології приготування їжі, нормативного порціювання страв, натуральних норм продуктів харчування; - забезпечення збалансованого харчування дітей, дотримання натурального набору (об'єму страв) продуктів
7.5.Організація роботи з профілактики дитячого травматизму, охорони життя, безпеки життєдіяльності дітейРічний план роботи закладу на навчальний рік та оздоровчий період. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Книга наказів з основної діяльності. Журнали обліку проведення інструктажів, нещасних випадків. Журнал реєстрації нещасних випадків. Відомості про нещасні випадкиЗ'ясувати: - стан забезпечення ДНЗ нормативно-правовими документами з безпеки життєдіяльності дітей; - наявність випадків травматизму дітей під час навчально-виховного процесу. Зробити висновок щодо: - рівня безпеки життєдіяльності дітей у ДНЗ; - виконання нормативно-правових актів щодо забезпечення охорони життя і здоров'я дітей; - ефективності роботи щодо створення безпечних та нешкідливих умов розвитку, виховання та навчання дітей; - відповідності режиму, умов для фізичного розвитку та зміцнення здоров'я санітарно-гігієнічним вимогам
7.6.Організація роботи з охорони праці, техніки безпеки, пожежної безпекиДокументація з охорони праці, безпеки життєдіяльності, техніки безпеки, протипожежних заходів, цивільної оборони. Накази, розпорядження з організації охорони праці. Журнали обліку проведення інструктажів, реєстрації нещасних випадків. Акти, накази, розпорядження з охорони праці та безпеки життєдіяльності. Документи з питань атестації робочих місць за умовами праці Колективні договори. Документи (протоколи, доповідні записки, довідки про хід і підсумки виконання умов, угод та колективних договорів. Акти перевірки виконання колективних договорівЗ'ясувати: - стан забезпечення ДНЗ нормативно-правовим документами з охорони праці, техніки безпеки, пожежної безпеки; - наявність програм навчання з охорони праці; - наявність протоколів атестації з охорони праці та безпеки життєдіяльності; - наявність журналів обліку інструктажів з охорони праці; - наявність відомостей про нещасні випадки; - наявність журналів реєстрації нещасних випадків; - наявність актів розслідування професійних захворювань та отруєнь; - стан виконання приписів санітарно-епідеміологічних служб, пожежної охорони, охорони праці; - наявність заходів щодо запобігання випадкам виробничого травматизму; - наявність та стан протипожежного інвентарю; - стан дотримання протипожежних правил. Зробити висновок щодо: - відповідності умов для дотримання техніки безпеки та охорони праці; - рівня роботи з охорони праці, техніки безпеки, пожежної безпеки; - дотримання техніки безпеки, вимог безпечної життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу; - стану виконання колективних договорів
Розділ VIII. Управління дошкільним навчальним закладом
8.1.Стан керівництва ДНЗСтатут. Особові справи керівника ДНЗ, вихователя-методиста. Посадові інструкції керівника та вихователя-методиста. Контрольно-візитаційна книга. Матеріали щорічного звітування керівника закладу. Протоколи засідань педагогічної ради. Книги наказів. Плани роботи. Книга прийому та передачі справ при зміні керівника закладуЗ'ясувати: - освітній рівень керівника та вихователя-методиста; - стан роботи керівника щодо забезпечення контролю за діяльністю ДНЗ; дотримання фінансової дисципліни та збереження матеріально-технічної бази ДНЗ; добору та розстановки працівників; організації харчування і медичного обслуговування дітей, забезпечення дотримання санітарно-гігієнічних, протипожежних норм і правил техніки безпеки, вимог безпечної життєдіяльності дітей і працівників; реалізації завдань дошкільної освіти та забезпечення рівня дошкільної освіти у межах державних вимог до її змісту і обсягу; контролю відповідності застосовуваних форм, методів і засобів розвитку, виховання і навчання дітей їх віковим, психофізіологічним особливостям, здібностям і потребам; підтримки ініціативи щодо вдосконалення навчально-виховної роботи; заохочення творчих пошуків, дослідно-експериментальної роботи педагогів; організації різних форм співпраці з батьками або особами, які їх замінюють. Зробити висновок (з урахуванням висновків, зазначених у всіх розділах) щодо: - повноти виконання керівником ДНЗ та вихователем-методистом обов'язків, покладених на них згідно з нормативно-правовими актами; - рівня управлінської діяльності керівника та вихователя-методиста; - ролі керівника в забезпеченні оптимального соціально-психологічного мікроклімату в колективі; - ефективності впровадження інноваційних управлінських технологій, зокрема комп'ютерних
8.2.Діяльність педагогічної радиПлани роботи. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Матеріали проведення педагогічних рад закладуЗ'ясувати: - склад педагогічної ради; - кількість засідань, що проводиться на рік; - тематику засідань; - рішення, що ухвалюються; - наявність наказів керівника на виконання рішень педагогічної ради; - стан контролю за виконанням рішень педагогічної ради. Зробити висновок щодо: - відповідності діяльності педагогічної ради, тематики її засідань вимогам законодавства про дошкільну освіту; - ролі зазначеного колегіального органу в управлінні ДНЗ
8.3.Формування органів громадського самоврядування ДНЗСтатут закладу. Протоколи загальних зборів (конференцій) працівників закладу. Щорічний звіт керівника. Статут ради ДНЗ. Протоколи засідань ради ДНЗ. Протоколи засідань піклувальної ради. Положення про батьківські комітети ДНЗ. Протоколи засідань батьківських комітетів (рад)З'ясувати: - стан проведення загальних зборів (конференцій) колективу (плановість, періодичність, розгляд питань навчально-виховної, методичної та фінансово-господарської діяльності ДНЗ, рішення); - стан звітування на загальних зборах керівника ДНЗ про здійснення керівництва ДНЗ; - наявність статуту ради ДНЗ; - наявність рішень щодо створення ради, піклувальної ради, батьківських комітетів; - стан роботи ради ДНЗ, піклувальної ради, батьківських комітетів. Зробити висновок щодо: - залучення громадськості до управління ДНЗ; - ефективності діяльності органів громадського самоврядування щодо вдосконалення роботи і розвитку ДНЗ
8.4.Стан ведення ділової документаціїРічний план роботи закладу. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Книги обліку вхідних-вихідних документів. Контрольно-візитаційна книгаЗ'ясувати: - наявність номенклатури справ; - стан дотримання вимог Інструкції про ділову документацію в ДНЗ
; - стан ведення ділової документації та її збереження; - стан дотримання нормативних вимог до складання документів, їх змістовність; - відповідність видання наказів річному плану роботи. Зробити висновок щодо відповідності ведення діловодства у ДНЗ вимогам нормативно-правових актів
8.5.Взаємодія в роботі ДНЗ, сім'ї та громадськостіПлан роботи. Діловий щоденник контролю. Книга протоколів загальних батьківських зборів, засідань батьківського комітету, органів громадського самоврядуванняЗ'ясувати: - наявність матеріалів органів громадського самоврядування; - наявність персонального сайту; - наявність матеріалів щодо досвіду сімейного виховання; - стан просвітницької роботи ДНЗ у пропаганді серед батьків психолого-педагогічних знань, здорового способу життя; - роль батьківського комітету у вирішенні практичних питань функціонування закладу; - наявність матеріалів групових батьківських куточків. Зробити висновок щодо: - ефективності спільної роботи ДНЗ з органами виконавчої влади, підприємствами, установами, організаціями, батьківської громадськістю щодо поліпшення умов утримання дітей у ДНЗ, сприяння зміцнення матеріально-технічної, культурно-спортивної, корекційно-відновлювальної, лікувально-оздоровчої бази; - рівня роботи з батьками
8.6.Суспільний рейтинг ДНЗ (за результатами освітньої діяльності, за відгуками батьків, громадськості, інших навчальних закладів)Журнал обліку вхідних документів та реєстрації документів, створених закладом. Матеріали ЗМІЗ'ясувати: - динаміку скарг громадян щодо діяльності ДНЗ, що надійшли до його керівника, органів управління освітою, стан реагування на них, вжиття відповідних заходів; - стан висвітлення діяльності ДНЗ у засобах масової інформації. Зробити висновок щодо рівня роботи ДНЗ по створенню позитивного іміджу ДНЗ
8.7.Стан роботи щодо усунення порушень вимог законодавства і недоліків у роботі, виявлених під час попереднього заходу державного контролю (атестації, державного інспектування)Матеріали державної атестації ДНЗ. Акти та інші матеріали державного інспектування. Книга наказів з основної діяльності. Книга протоколів засідань педагогічної ради. План заходів щодо усунення порушень вимог законодавства і недоліків у роботі, виявлених під час попереднього заходу державного контролю. Контрольно-візитаційна книга закладуЗ'ясувати: - наявність плану заходів щодо усунення порушень вимог законодавства і недоліків у роботі, відповідність його акту за результатами атестації, державного інспектування: повнота, конкретність, реальність, встановлення строків виконання та визначення відповідальних тощо; - стан виконання вищезазначеного плану заходів. Зробити висновок щодо повноти та якості усунення порушень вимог законодавства і недоліків у роботі, виявлених під час попереднього заходу державного контролю, дотримання встановлених термінів
За результатами комплексної перевірки зробити загальний висновок щодо рівня реалізації завдань і функцій, визначених чинним законодавством про освіту
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції
навчальних закладів України
04.07.2012 № 27-а
ТИПОВА ПРОГРАМА
комплексної перевірки загальноосвітнього навчального закладу
ПЕРЕДМОВА
Типова програма комплексної перевірки загальноосвітнього навчального закладу (далі - Типова програма) розроблена для удосконалення програмного забезпечення заходів державного контролю в системі загальної середньої освіти та з метою здійснення Державною інспекцією навчальних закладів України (далі - ДІНЗ України) методичного керівництва і координації роботи органів управління з питань організації і проведення контрольних заходів, відповідно до підпункту 11 пункту 4 Положення про ДІНЗ України , затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2012 року № 438, пункту 5 Порядку здійснення державного інспектування (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 2012 р. № 353.
Типова програма використовується ДІНЗ України та місцевими органами управління для організації та проведення комплексних перевірок загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від типів і форм власності.
На основі Типової програми складається робоча програма комплексної перевірки діяльності конкретного загальноосвітнього навчального закладу.
Структура Типової програми включає дев'ять розділів (44 питання), що за змістом відповідають основним завданням діяльності загальноосвітнього навчального закладу згідно із законодавством про загальну середню освіту.
Крім того, в Типовій програмі враховані також основні напрями державного інспектування, визначені вищезазначеним Порядком :
- дотримання навчальним закладом вимог державних стандартів освіти;
- якість підготовки навчальним закладом учнів;
- організація у навчальному закладі навчально-виховної, навчально-методичної і наукової роботи;
- ефективність використання навчальним закладом педагогічного та науково-педагогічного потенціалу;
- забезпечення розвитку та ефективність використання навчальним закладом матеріально-технічної бази.
Таким чином, Типова програма може використовуватись також для підготовки робочих програм вибіркових (тематичних) перевірок діяльності загальноосвітніх навчальних закладів за напрямами державного інспектування.
Зміст розділів Типової програми викладено в трьох складових:
1) питання перевірки;
2) документи та інші джерела інформації, що підлягають аналізу;
3) рекомендації членам комісії (що необхідно з'ясувати та які зробити висновки).
За результатами перевірки всіх питань Типової програми робиться загальний висновок про стан виконання ЗНЗ повноважень, покладених на нього законодавством, зокрема статтею 38 Закону України "Про загальну середню освіту"
№ п/пПитання перевіркиДокументи та інші джерела інформації, що підлягають аналізуРекомендації членам комісії
1234
Розділ I. Загальна характеристика загальноосвітнього навчального закладу (далі - ЗНЗ)
1.Нормативно-правові підстави для провадження діяльності з надання освітніх послуг у сфері загальної середньої освітиРішення про створення (реорганізацію) ЗНЗ. Статут та інші документи, що регламентують діяльність ЗНЗ. Виписка із ЄДРПОУ. Ліцензія на провадження діяльності з надання освітніх послуг (для ЗНЗ недержавної форми власності). Свідоцтво про державну атестацію. Колективний договір.З'ясувати: - дату створення ЗНЗ, його засновників, юридичну і фактичну адреси; - тип ЗНЗ, його статус за організаційно-правовою формою; - структуру ЗНЗ (мережу класів); - наявність ліцензії на провадження діяльності з надання освітніх послуг (для ЗНЗ недержавної форми власності), термін її дії, ліцензований обсяг учнівського контингенту; - наявність свідоцтва про державну атестацію, термін його дії, рівень освітньої діяльності за результатами державної атестації; - мову(и) навчання. Зробити висновок щодо: - відповідності рішення про створення (реорганізацію) ЗНЗ визначеному законодавством порядку; - відповідності установчих документів ЗНЗ чинному законодавству про загальну середню освіту; - правомірності надання освітніх послуг, видачі документів про освіту державного зразка; - відповідності мовного режиму в ЗНЗ законодавству про мови.
2.Загальний стан укомплектованості ЗНЗ учнями та працівникамиЗвіти ЗНЗ за формами статистичної звітності. Штатний розпис ЗНЗ. Алфавітна книга запису учнів. Тарифікаційні списки на оплату праці працівників.З'ясувати: - загальну кількість учнів; - середню наповнюваність класів, у т.ч. за ступенями навчання; - загальну кількість працівників, у т.ч. педагогічних кадрів, технічного та іншого персоналу; - наявність вакансій; - змінність навчально-виховного-процесу (одна, дві зміни, підзміни). Зробити висновок щодо: - відповідності структури ЗНЗ учнівському контингентові; - відповідності штатного розпису Типовому; - укомплектованості ЗНЗ управлінськими кадрами, педагогічними працівниками, технічним та іншим персоналом відповідно до Типового штатного розпису ЗНЗ та штатного розпису ЗНЗ, що перевіряється.
3.Загальна характеристика приміщення ЗНЗТехнічний паспорт ЗНЗ. Акт на право постійного користування земельною ділянкою (у разі його відсутності - рішення про відведення і закріплення земельної ділянки). Акт готовності ЗНЗ до навчального року. Акти (приписи) органів санітарно-епідеміологічної служби, охорони праці, пожежної охорони.З'ясувати: - тип забудови (типове приміщення, пристосоване, одна будівля, окремі споруди); - власність (власне, орендоване); - проектну потужність будівлі; - площу земельної ділянки, оформлення права на користування нею. Зробити висновок щодо: - наявності матеріально-технічних можливостей для організації навчально-виховного процесу; - наявності необхідних дозволів органів державного нагляду (контролю) на здійснення освітньої діяльності; - відповідності проектної потужності наявному учнівському контингентові.
Розділ II. Формування учнівського контингенту
4.Стан роботи з обліку та охоплення загальною середньою освітою дітей шкільного віку, які мешкають на закріпленій за ЗНЗ території обслуговування (крім спеціалізованих шкіл, гімназій, ліцеїв, колегіумів)Рішення відповідної районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації або органу місцевого самоврядування щодо закріплення за ЗНЗ території обслуговування. Списки первинного обліку дітей, які підлягають навчанню. Книга обліку руху учнів. Класні журнали. Особові справи учнів. Список учнів, які не прибули на навчання станом на 5 вересня (із зазначенням причини)З'ясувати: - наявність у ЗНЗ необхідної документації з обліку дітей і підлітків шкільного віку, стан дотримання вимог щодо її оформлення; - кількість дітей шкільного віку, які проживають на закріпленій за ЗНЗ території обслуговування (згідно з відповідними списками); - кількість дітей шкільного віку, які проживають на закріпленій території обслуговування і навчаються у даному ЗНЗ; - стан роботи з перевірки щороку до 5 вересня явки дітей і підлітків до ЗНЗ, уточнення списків первинного обліку дітей, які підлягають навчанню, збору і зберігання довідок з місця навчання тих учнів із території обслуговування ЗНЗ, які здобувають загальну середню освіту в інших навчальних закладах; - наявність та стан зберігання довідок випускників базової школи щодо продовження навчання із здобуття повної загальної середньої освіти. Зробити висновок щодо: - повноти охоплення загальною середньою освітою дітей і підлітків шкільного віку, які проживають на закріпленій за ЗНЗ території обслуговування; - стану ведення документації з обліку дітей шкільного віку; - своєчасності інформування органів управління освітою щодо неохоплення загальною середньою освітою на початок навчального року дітей, які проживають на закріпленій за ЗНЗ території обслуговування.
5.Порядок прийому учнів на навчанняСтатут ЗНЗ. Правила та матеріали конкурсного прийому дітей на навчання (для гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл, колегіумів). Книга обліку руху учнів. Алфавітна книга запису учнів. Особові справи учнів.З'ясувати: - наявність у Статуті ЗНЗ положень щодо порядку зарахування учнів на навчання, їх зміст; - наявність правил прийому учнів до ЗНЗ (для гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл, колегіумів, приватних ЗНЗ), їх зміст; - наявність наказів про зарахування учнів на навчання, їхні дати, зміст; - наявність і стан зберігання у ЗНЗ необхідних для зарахування на навчання документів: заяви батьків, копії свідоцтва про народження, медичної довідки встановленого зразка, особової справи (крім першокласників), документа про відповідний рівень освіти (у разі вступу до ЗНЗ III ступеня), висновків психолого-медико-педагогічних консультацій (для зарахування у спеціальні школи); - чи не вимагаються при вступі дитини до ЗНЗ інші документи, не передбачені нормативно-правовими актами, або обов'язкові грошові внески; - наявність матеріалів конкурсних випробувань відповідно до Правил прийому (роботи учнів, протоколи проведення конкурсних випробувань, засідань конкурсної комісії), стан їх оформлення (для гімназій, ліцеїв, спеціалізованих шкіл, колегіумів); - чи не проводяться конкурсні випробування при вступі до початкової школи (крім спеціалізованих шкіл (класів) з поглибленим вивченням окремих предметів); - співвідношення кількості учнів, зарахованих до ЗНЗ на початку року, та кількості учнів, що зараховані впродовж року (по роках, за період, що перевіряється); - кількість учнів інших ЗНЗ, які зараховані на навчання у випускні класи ЗНЗ, що перевіряється, чи є випадки зарахування учнів до 11-х класів ліцеїв. Зробити висновок щодо: - відповідності встановленого в ЗНЗ порядку зарахування учнів на навчання вимогам чинного законодавства, з урахуванням його типу та статусу; - правомірності зарахування до ЗНЗ учнів, які на час перевірки там навчаються.
6.Стан комплектування класів (груп)Звіт ЗНЗ за формою статистичної звітності "ЗНЗ-1"
. Книга наказів із основної діяльності. Класні журнали. Особові справи учнів. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Договір, укладений з батьками учнів або особами, які їх замінюють (для приватних ЗНЗ). Журнали груп продовженого дня (у разі наявності).
З'ясувати: - кількість учнів у кожному класі ЗНЗ; - порядок формування класів із поглибленим вивченням окремих предметів (у разі їх наявності), класів профільного навчання; - наявність класів-комплектів; - порядок поділу класів на групи для вивчення окремих предметів; - наявність та порядок формування груп продовженого дня. Зробити висновок щодо: - дотримання ЗНЗ санітарно-гігієнічних норм та вимог законодавства про загальну середню освіту щодо комплектування класів, поділу їх на групи для вивчення окремих предметів, формування груп продовженого дня; - обгрунтованості зарахування учнів до класів із поглибленим вивченням окремих предметів (у разі їх наявності), до класів старшої школи відповідного профілю.
7.Рух учнівського контингенту. Контроль за відвідуванням учнями навчальних занятьКнига обліку руху учнів. Алфавітна книга запису учнів. Книга наказів.З'ясувати: - плинність учнівського контингенту; - порядок переведення учнів із класу в клас; - порядок випуску учнів із ЗНЗ; - порядок відрахування учнів із ЗНЗ; - стан фіксування у класних журналах відомостей про відсутність учнів на навчальних заняттях; - наявність та зберігання в особових справах учнів медичних довідок та пояснень батьків щодо відсутності дітей на уроках; - наявність актів про відсутність у ЗНЗ учня понад 10 днів без поважної причини. Зробити висновок щодо: - стабільності складу учнівського контингенту, у разі високої плинності - щодо її причин; - дотримання вимог щодо переведення, відрахування, випуску учнів; - системи контролю за станом відвідування учнями навчальних занять, своєчасності відповідного інформування органів управління освітою.
Розділи III - IV. Дотримання вимог державних стандартів освіти. Організація навчально-виховної, навчально-методичної і наукової роботи
8.Стан планування змісту загальної середньої освітиРобочий навчальний план. Книга протоколів засідання педагогічної ради. План роботи ЗНЗ. Заяви, анкети учнів.З'ясувати: - порядок планування у ЗНЗ змісту загальної середньої освіти; - стан оформлення та затвердження робочих навчальних планів ЗНЗ (бажано за період, що перевіряється); - час розроблення та затвердження робочого навчального плану ЗНЗ на поточний навчальний рік; - зміст інваріантної складової робочих навчальних планів ЗНЗ, наявність всіх предметів (навчальних дисциплін), передбачених Державним стандартом, кількість навчальних годин, відведених на вивчення кожного предмета; - зміст варіативної складової робочих навчальних планів ЗНЗ, її структуру (спеціальні курси, курси за вибором, факультативи, індивідуальні заняття), кількість годин, відведених на їх вивчення; - навантаження на одного учня згідно з робочим навчальним планом. Зробити висновок щодо: - відповідності робочих навчальних планів ЗНЗ типовим навчальним планам, затвердженим МОНмолодьспорту, зокрема, щодо переліку предметів інваріантної складової, кількості годин на їх вивчення (крім експериментальних та індивідуальних навчальних планів), гранично допустимого навантаження; - відповідності робочих навчальних планів ЗНЗ типу та заявленому статусу ЗНЗ; - дотримання вимог щодо оформлення та затвердження робочих навчальних планів ЗНЗ.
9.Реалізація інваріантної складової змісту загальної середньої освітиРобочі навчальні плани (за період, що перевіряється). Розклад уроків. Навчальні програми. Підручники, навчальні посібники. Класні журнали.З'ясувати: - стан організації викладання предметів (навчальних дисциплін) інваріантної складової робочих навчальних планів ЗНЗ; - наявність відповідних навчальних програм; - наявність необхідних підручників, посібників, хрестоматій (із грифом МОНмолодьспорту); Зробити висновок щодо: - відповідності розкладу уроків робочому навчальному плану ЗНЗ; - повноти реалізації у ЗНЗ інваріантної складової змісту загальної середньої освіти; - забезпечення наступності в поглибленому вивченні окремих предметів, профільному навчанні.
10.Реалізація варіативної складової змісту загальної середньої освіти, визначеного профілю навчанняРобочі навчальні плани (за період, що перевіряється). Розклад уроків. Навчальні програми. Підручники, навчальні посібники. Класні журнали.З'ясувати: - стан фінансування та використання варіативної складової змісту загальної середньої освіти; - порядок визначення у ЗНЗ змісту варіативної складової робочого навчального плану; - кількість предметів (навчальних дисциплін), що вивчаються за рахунок варіативної складової; - наявність необхідних ресурсів для викладання предметів варіативної складової робочого навчального плану. Зробити висновок щодо: - ефективності використання варіативної складової змісту загальної середньої освіти (за період, що перевіряється); - відповідності змісту варіативної складової робочих навчальних планів спеціалізації (профілю ЗНЗ); - забезпечення у ЗНЗ індивідуальних освітніх потреб учнів.
11.Навчальний рік та режим роботи ЗНЗРобочий навчальний план. План роботи ЗНЗ. Режим роботи. Розклад уроків. Класні журнали.З'ясувати: - структуру навчального року, загальну тривалість канікул, уроків у 1-х, 2 - 4-х, 5 - 11-х (12-х для вечірніх шкіл) класах, перерв; - режим роботи ЗНЗ; - стан оформлення та зміст розкладу уроків та індивідуальних занять. Зробити висновок щодо: - відповідності структури навчального року, режиму роботи та розкладу навчальних занять педагогічним та санітарно-гігієнічним нормам; - дотримання вимог щодо затвердження та оформлення режиму роботи, розкладу навчальних занять ЗНЗ.
12.Вибір форм організації навчально-виховного процесу та створення у ЗНЗ відповідних умовКнига наказів. Режим роботи. Розклад уроків. Класні журнали. Документи щодо організації індивідуального навчання, екстернату (в разі наявності).З'ясувати: - форми організації навчально-виховного процесу в ЗНЗ (групова, індивідуальне навчання, екстернат); - стан роботи щодо їх реалізації. Зробити висновок щодо: - відповідності форм організації навчально-виховного процесу Статуту, специфіці, профілю та іншим особливостям ЗНЗ; - дотримання вимог стосовно організації індивідуального навчання, екстернату, створення умов для прискореного навчання.
13.Стан оцінювання навчальних досягнень учнів, проведення державної підсумкової атестаціїСтатут та інші установчі документи ЗНЗ. Класні журнали. Щоденники учнів. Директорські контрольні роботи. Контрольні роботи, проведені під час перевірки. Книга наказів із основної діяльності. Книга протоколів засідань педагогічної ради. Матеріали державної підсумкової атестації.З'ясувати: - систему оцінювання навчальних досягнень учнів, передбачену Статутом ЗНЗ; - систему оцінювання навчальних досягнень учнів, що фактично застосовується у ЗНЗ; - наявність у вчителів критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів по предметах, визначених МОНмолодьспорту; - стан обліку навчальних досягнень учнів у класних журналах та особових справах учнів; - чи є система оцінювання навчальних досягнень учнів перших класів; - стан оцінювання учителями письмових директорських контрольних робіт, контрольних робіт за завданнями комісії, що здійснює перевірку ЗНЗ; - зміст, форму і порядок державної атестації у ЗНЗ; - кількість учнів, звільнених від проходження державної підсумкової атестації, наявність для цього підстав; - стан оцінювання навчальних досягнень учнів під час проведення державної підсумкової атестації у письмовій формі. Зробити висновок щодо: - відповідності зазначеної в установчих документах та фактичної систем оцінювання навчальних досягнень учнів у ЗНЗ встановленим вимогам згідно з чинним законодавством про загальну середню освіту; - дотримання у ЗНЗ критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів, визначених МОНмолодьспорту (у разі використання іншої системи оцінювання - правомірності її застосування та правильності переведення оцінок з навчальних предметів за семестри, рік, державної підсумкової атестації у бали відповідно до критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів); - дотримання вимог щодо організації та проведення державної підсумкової атестації учнів.
14.Стан науково-дослідної та експериментальної роботиНакази органів управління освітою. Книги наказів. Книга протоколів засідання педагогічної ради. Матеріали щодо діяльності МАН.З'ясувати: - кількість освітніх інновацій, що впроваджуються у навчально-виховний процес; - участь ЗНЗ в експериментальній діяльності; - співвідношення кількості учнів, що беруть участь в науково-дослідницькій роботі, є членами МАН та інших наукових товариств, до загальної кількості учнів (для ЗНЗ II - III ступенів); - співвідношення кількості вчителів, які розробили, використовують інноваційні технології, до загальної кількості педагогічних працівників. Зробити висновок щодо: - рівня інноваційної діяльності ЗНЗ; - участі учнів і вчителів у науково-дослідній та експериментальній роботі.
15.Стан навчально-методичної роботиНакази, листи органів управління освітою, наукових установ. Книги наказів ЗНЗ. Навчально-методична література, авторські програми, розроблені працівниками ЗНЗ. Матеріали роботи методичних об'єднань учителівЗ'ясувати: - стан розроблення педагогічними працівниками навчально-методичної літератури; - кількість розроблених педагогічними працівниками авторських програм для викладання навчальних предметів, курсів за вибором, факультативів; - стан роботи методичних об'єднань, комісій. Зробити висновок щодо рівня навчально-методичної роботи
16.Стан виховної роботиПлани роботи ЗНЗ. Плани виховної роботи ЗНЗ. Програми виховання. Плани роботи класних керівників, соціального педагога (педагога-організатора), практичного психолога. Звіти про роботу ЗНЗ. Матеріали анкетування учасників навчально-виховного процесу.З'ясувати: - стан планування виховної роботи в цілому по ЗНЗ та окремо по класах, визначення цілей виховання, наявність у планах виховної роботи заходів, що відповідають напрямам виховної роботи, рекомендованим МОНмолодьспорту; - стан роботи з реалізації напрямів виховної роботи (громадянське, родинно-сімейне, військово-патріотичне, трудове, художньо-естетичне, моральне, екологічне, превентивне виховання, формування здорового способу життя, сприяння творчому розвиткові особистості); - стан роботи ЗНЗ щодо охоплення учнів позашкільною освітою (позаурочною роботою), організації їх змістовного дозвілля; - стан роботи щодо забезпечення дотримання учнями дисципліни, правил внутрішнього розпорядку та статуту ЗНЗ; - динаміка кількості учнів, які скоїли правопорушення (перебувають на обліку в кримінальній міліції, службі в справах дітей); - чи немає фактів утворення та діяльності в ЗНЗ організаційних структур політичних партій, релігійних організацій та воєнізованих формувань, примусового залучення учнів до вступу в будь-які громадські, громадсько-політичні, релігійні та інші організації; - здійснення соціально-педагогічного патронажу, діяльність психологічної служби ЗНЗ; - стан роботи з батьками учнів; Зробити висновок щодо наявності в ЗНЗ системи виховної роботи, її ефективності.
17.Видача документів про загальну середню освіту державного зразкаКнига протоколів засідання педагогічної ради. Книга наказів. Книга обліку і видачі свідоцтв про базову загальну середню освіту. Книга обліку і видачі атестатів про повну загальну середню освіту. Особові справи учнів.З'ясувати: - порядок замовлення, оформлення та видачі документів про загальну середню освіту державного зразка; - зміст додатків до документів про загальну середню освіту; - стан оформлення і видачі документів про загальну середню освіту екстернам (у разі організації навчання у формі екстернату); - стан обрахунку середнього балу атестата; - стан ведення документації щодо обліку і видачі документів про загальну середню освіту. Зробити висновок щодо: - дотримання вимог нормативно-правових актів щодо замовлення, оформлення та видачі документів про загальну середню освіту державного зразка; - відповідності змісту додатків до документів про загальну середню освіту переліку навчальних предметів, зазначених в інваріантній складовій відповідних Типових навчальних планів; - правильності обрахунків середнього балу атестата.
18.Стан безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесуКнига наказів з основної діяльності. Колективний договір. Посадові інструкції працівників. Інструкції з охорони праці. Журнали обліку проведення інструктажів. Журнал реєстрації нещасних випадків. Програма навчання та протоколи перевірки знань з охорони праці. Класні журнали. Матеріали атестації робочих місць. Акти готовності ЗНЗ до навчального року. План роботи ЗНЗ.З'ясувати: - стан забезпечення ЗНЗ нормативно-правовими документами з безпеки життєдіяльності (охорони праці); - стан проведення первинного та періодичного інструктажів з питань безпеки життєдіяльності (охорони праці) з працівниками та учнями ЗНЗ; - стан забезпечення учнів і працівників засобами індивідуального захисту; - наявність випадків травматизму серед учнів і працівників, у тому числі під час навчально-виховного процесу, їх причини, наслідки; - стан дотримання вимог Положення про розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах
; - стан роботи з вивчення правил безпеки життєдіяльності під час проведення уроків і позаурочних заходів - санітарно-технічний стан приміщень ЗНЗ, їх обладнання; - стан виконання приписів органів СЕС, пожежної охорони, охорони праці. Зробити висновок щодо: - рівня безпеки життєдіяльності в ЗНЗ; - рівня відповідної профілактичної роботи.
Розділ V. Якість підготовки учнів
19Навчальні досягнення учнів за результатами семестрового (річного) оцінювання (крім учнів 1-х класів)Класні журнали. Табелі учнів. Щоденники учнів. Зошити для контрольних робіт.З'ясувати: - рівень навчальних досягнень учнів за результатами останнього семестрового оцінювання (залежно від періоду перевірки); - рівень навчальних досягнень учнів за результатами річного оцінювання по класах за період, що перевіряється. Зробити висновок щодо динаміки навчальних досягнень учнів.
20.Навчальні досягнення учнів за результатами контрольних робіт з предметів інваріантної частини навчального плану, проведених комісією у випускних класах школи кожного ступеня (4-х, 9-х, 11-х), з двох - чотирьох предметів (залежно від строку перевірки)Контрольні роботи. Класні журнали. Зошити для контрольних робіт.З'ясувати: - рівень навчальних досягнень учнів згідно з результатами контрольних робіт по кожному предмету; - типові помилки, допущені учнями в контрольних роботах, оцінки учнів із відповідних тем уроків у класних журналах; - стан оцінювання педагогічними працівниками ЗНЗ контрольних робіт. Зробити висновок щодо: - відповідності рівня навчальних досягнень учнів за результатами контрольних робіт рівню їх навчальних досягнень згідно з семестровим оцінюванням; - об'єктивності оцінювання навчальних досягнень учнів.
21.Стан нагородження учнів за відмінні успіхи в навчанніКнига протоколів засідань педагогічної ради. Книга наказів. Книга обліку і видачі Похвальних листів і Похвальних грамот. Книга обліку і видачі свідоцтв про базову загальну середню освіту. Книга обліку і видачі атестатів про повну загальну середню освіту. Книга протоколів ради ЗНЗ.З'ясувати: - кількість учнів, нагороджених похвальним листом "За високі досягнення у навчанні" (за період, що перевіряється); - кількість випускників школи III ступеня, нагороджених похвальною грамотою "За особливі досягнення у вивченні окремих предметів" (за період, що перевіряється); - кількість випускників школи II ступеня, яким видано свідоцтво про базову загальну середню освіту з відзнакою (за період, що перевіряється); - кількість випускників школи III ступеня, нагороджених медалями - золотою "За високі досягнення у навчанні" та срібною "За досягнення у навчанні" (за період, що перевіряється); - порядок визначення та нагородження учнів за відмінні успіхи в навчанні, обгрунтованість прийняття відповідних рішень. Зробити висновок щодо: - динаміки нагородження учнів за відмінні успіхи в навчанні; - дотримання вимог законодавства стосовно нагородження учнів за відмінні успіхи в навчанні.
22.Результативність участі учнів у міжнародних, всеукраїнських олімпіадах, конкурсах із навчальних дисциплінКнига наказів із основної діяльності. Протоколи проведення шкільного етапу олімпіад. Інформація органів управління освітою, ЗНЗ.З'ясувати: - кількість учнів ЗНЗ, що брали участь в II, III та IV етапах всеукраїнських олімпіад з навчальних дисциплін, їх результати (по роках, за період, що перевіряється); - участь у міжнародних олімпіадах, конкурсах, турнірах, результати (по роках, за період, що перевіряється) Зробити висновок щодо: - динаміки результативності участі учнів ЗНЗ у всеукраїнських олімпіадах та міжнародних змаганнях із навчальних дисциплін; - відповідності навчальних дисциплін, із яких отримано результат навчальним дисциплінам, що вивчаються поглиблено, або профілю навчання.
23.Результативність участі в конкурсах захисту робіт учнів - членів МАНКнига наказів із основної діяльності. Протоколи проведення шкільного етапу конкурсів. Інформація органів управління освітою, ЗНЗ.З'ясувати: - результативність участі учнів ЗНЗ у I, II та III етапах конкурсів захисту робіт учнів - членів МАН по навчальних предметах та в цілому (по роках, за період, що перевіряється); - співвідношення кількості учнів, що стали переможцями та призерами конкурсів, до загальної кількості учнів - членів МАН. Зробити висновок щодо: - динаміки результативності участі учнів ЗНЗ у конкурсах захисту робіт учнів - членів МАН; - відповідності навчальних дисциплін, із яких отримано результат, навчальним дисциплінам, що вивчаються поглиблено, або профілю навчання.
24.Продовження навчання випускників 11-х класівЗвіти та інформація ЗНЗ.З'ясувати: - кількість випускників школи III ступеня, що продовжили навчання у вищих навчальних закладах I - II рівнів акредитації, їх спеціалізація, співвідношення до загальної кількості випускників (по роках); - кількість випускників школи III ступеня, що продовжили навчання у вищих навчальних закладах III - IV рівнів акредитації, їх спеціалізація, співвідношення до загальної кількості випускників (по роках); - кількість випускників школи III ступеня, що продовжили навчання у професійно-технічних навчальних закладах, їх спеціалізація, співвідношення до загальної кількості випускників (по роках); - кількість випускників минулих років, які після закінчення ЗНЗ не продовжили навчання і не були працевлаштовані (станом на 1 вересня нового навчального року); - стан профорієнтаційної роботи в ЗНЗ. Зробити висновок щодо: - динаміки вступу випускників ЗНЗ до вищих навчальних закладів I - II та III - IV рівнів акредитації, ПТНЗ, зокрема, профілюючі вступні іспити до яких відповідають спеціалізації та профілю ЗНЗ (за період, що перевіряється); - рівня профорієнтаційної роботи в ЗНЗ.