КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
РІШЕННЯ
N 79/1513 від 8 листопада 2001 року
Про Програму земельної реформи
у місті Києві
на 2001-2005 роки
( Із змінами, внесеними згідно з Рішенням Київміськради N 126/126 ( ra0126023-02 ) від 11.07.2002 )
З метою визначення основних засад реформування земельнихвідносин на основі раціонального та ефективного використанняземлі, гарантування громадянам та юридичним особам права власностіна землю, права користування землею та відповідно до пункту 3Указу Президента України "Про Основні напрями земельної реформи вУкраїні на 2001 - 2005 роки" від 30.05.2001 N 372/2001( 372/2001 ) Київська міська рада
В И Р І Ш И Л А:
1. Затвердити Програму земельної реформи у м. Києві на 2001 -2005 роки (далі - Програма земельної реформи) згідно з додатком.
2. Головному управлінню земельних ресурсів Київської міськоїдержавної адміністрації:
2.1. Щорічно розробляти План заходів щодо реалізації Програмиземельної реформи.
2.2. При зміні чинного законодавства вносити уточнення ідоповнення до Плану заходів щодо реалізації Програми земельноїреформи.
( Пункт 2 із змінами, внесеними згідно з Рішенням КиївміськрадиN 126/126 ( ra0126023-02 ) від 11.07.2002 )
3. Обсяги витрат на проведення заходів щодо реалізаціїПрограми земельної реформи передбачати щорічно при затвердженнібюджетів м. Києва на 2002 - 2005 роки.
4. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійнікомісії Київради з питань містобудування та землекористування та зпитань бюджету, фінансів та соціально-економічного розвитку.
Київський міський голова О.Омельченко
Додаток
Програма
земельної реформи у місті Києві
на 2001 - 2005 роки
Вступ
Метою земельної реформи в 2001 - 2005 роках є забезпеченняефективного використання та підвищення цінності земельнихресурсів, створення оптимальних умов для суттєвого збільшеннясоціального, інвестиційного і виробничого потенціалів землі,перетворення її у самостійний фактор економічного зростання.
Формування земельних відносин у найближчі роки має базуватисяна принципах:
непорушності права приватної власності на землю;
включення землі у ринковий обіг;
соціальної справедливості у перерозподілі земель;
поєднання високої економічної ефективності та екологічноїбезпеки використання земель;
можливості здійснення майнових угод із землею і платнийхарактер землекористування.
Центральне місце в реформуванні земельних відносин в містіналежить реалізації конституційного права приватної власності наземлю громадян і юридичних осіб. Саме власність на землю зумовлюєв сучасних умовах зміст інтересів суб'єктів земельних відносин,суть та характер організації управління землекористуванням вцілому. Земельна власність в місті не носить абсолютного характеруі пов'язана із необхідністю розміщення виробничих, інших об'єктівта житла в певних місцях, спрямована на забезпечення вільногообігу земель, свободи відчуження, визначеного законом; зниженнярівня конфліктності, пов'язаного із суперечливістю інтересівсуб'єктів земельної власності.
Саме через власність на землю набувається можливість найбільшповної реалізації інтересів громадян та міста. Лише власникиземлі, намагаючись максимально збільшити свій прибуток,використовують землю якомога ретельніше, здійснюють значнікапіталовкладення як у земельні удосконалення, так і у розвитокміської інфраструктури, що тісно пов'язано із зростанням вартостіприватних земельних ділянок.
Одночасно розвиток приватного землеволодіння в містах маєсвої межі. У комунальній власності повинні залишатись резервнітериторії для розвитку міста, земельні ділянки під об'єктамиісторико-культурної спадщини та природно-заповідного фонду, землізагального користування тощо. Через землі, що знаходяться укомунальній власності, місто не лише розвиваєінженерно-транспортну, соціальну та природоохороннуінфраструктуру, а і виступає на земельному ринку як рівноправнийпартнер, який використовує землі комунальної власності якфінансово-економічну основу місцевого самоврядування. Длятериторіальної громади міські землі є основною нерухомістю, якадає постійний, зростаючий прибуток. Поставляючи на ринок земельніділянки, територіальна громада може регулювати ціни на землюшляхом збільшення пропозицій цих ділянок. Як учасник земельногоринку місто здійснює цілеспрямовану політику щодо свого розвиткушляхом примусового відчуження (викупу) для суспільних потребземельних ділянок, необхідних для використання у потрібних йомувидах діяльності.
Розвиток земельного ринку в містах неможливий без чітковизначених земельних майнових прав (права власності, правазабудови, права оренди, права застави, сервітутів, правапереважного придбання тощо), які можуть легко передаватись відпродавця до покупця в порядку укладення цивільно-правових угод.
Нові земельні відносини в місті вимагають здійсненняоновлених методів управління землекористуванням.
Місто Київ, як столиця держави, має свої, специфічні умовирозвитку земельних відносин. Великий соціально-економічнийпотенціал міста, його міжнародний статус обумовлюють необхідністьактивно сприяти підвищенню ефективності використання земель,невпинному зростанню їх вартості, суттєвому поповненню міськогобюджету.
Заходи у регулюванні земельних відносин у місті, здійснені упопередні роки, створили певні передумови для їх рішучогооновлення на ринкових засадах.
Відбуваються принципові, глибинні зміни у формах власності наземлю. Органи місцевого самоврядування в місті набули праворозпорядження - 81,5 тис. га земель.
Формуються основи земельного ринку і його інфраструктури.
Приватизували присадибні земельні ділянки 12,2 тис. громадяні 18,1 тис. - садові земельні ділянки. Розпочались процесикупівлі-продажу земельних ділянок несільськогосподарськогопризначення для здійснення підприємницької діяльності.
У місті орендуються земельні ділянки на площі 2,12 тис. га.
Запроваджена плата за землю. Ставки земельного податкудиференціюються в залежності від місця розташування земельнихділянок. Завершені роботи щодо визначення грошової оцінки земельміста. З цього питання прийняте рішення Київміськради від27.04.2000 N 104/825 ( ra0104023-00 ).
Надходження в бюджет від плати за землю склали: в 1997 році -86,0 млн. грн., в 1998 році - 96,7 млн. грн., в 1999 році - 126,5млн. грн., в 2000 році - 205,1 млн. грн. (в цінах відповіднихроків).
Проте земельні відносини в місті в основному ще не враховуютьсоціально-економічну значимість міських земель у формуванніблагоустроєного життєвого середовища. Не сприяють земельнимперетворенням повільні зміни в організації містобудівноїдіяльності. Містобудівна документація ще не враховує в достатніймірі економічну цінність землі, не містить необхіднихобгрунтовуючих варіантів визначення містобудівних умоввикористання земельних ділянок.
Сучасна інтенсивність використання та щільність забудовитериторії міста в 1,4 - 1,6 рази поступається відповіднимпоказникам співставимих за масштабами міст розвинених країн.Більше як 50 % території мікрорайонів існуючої багатоповерховоїзабудови, загальна площа яких становить біля 4,5 тис. га, маютьщільність житлового фонду та населення менше нормативної на 30 % -40 %. В основному, це мікрорайони 5-поверхової забудови 60-хроків, які концентруються на житлових масивах Воскресенський,Комсомольський, Соцмістечко, Нивки, Відрадний, Сирець та інші.
Внаслідок заборони на будівництво приватних житловихбудинків, яка діяла на протязі майже 40 років, територія садибноїзабудови використовується неефективно, невпорядкована, практичноне обладнана інженерними мережами.
Щільність населення в індивідуальній забудові більшостірайонів становить 40 % - 70 % від нормативного показника, житловазабезпеченість в середньому біля 16 кв. м на одного мешканця(проти 18,5 кв. м в середньому по місту).
Відсутність зонування земель міста створює для інвесторівправову невизначеність щодо придбання і облаштування земельнихділянок, органи влади втрачають ефективний інструмент регулюваннясоціально-економічного розвитку міста.
Саме для забезпечення цілеспрямованої, скоординованоїдіяльності у галузі регулювання земельних відносин розроблена"Програма земельної реформи у місті Києві на 2001 - 2005 роки".Програма розроблена на доручення голови Київської міськоїдержавної адміністрації, обговорена громадськими організаціямиміста, попередньо погоджена з відповідними центральними органамивиконавчої влади.
1. Мета, цілі, основні пріоритети розвитку
земельних відносин в місті
Метою удосконалення земельних відносин у місті є створенняефективної системи планування використання міських земель,територіального його розвитку, усунення юридичних перешкод нашляху вільного обігу землі серед громадян і юридичних осіб,гарантування прав власності на землю і землекористування,організація використання земель на платній основі, забезпечення їхохорони в інтересах територіальної громади, населення країни вцілому.
Враховуючи специфічність сучасних соціально-економічних умов,гальмування процесів удосконалення земельних відносин в містінеприпустиме. Земельні ресурси міста є величезним його багатством.Необхідно рішуче провести невідкладні заходи з метою максимальногоефективного їх використання, суттєвого поповнення внаслідок цьогомісцевого бюджету.
Система управління землекористуванням в місті базуватиметьсявиключно на чинному законодавстві, в тому числі законах іпостановах Верховної Ради України, постановах Кабінету МіністрівУкраїни, нормативно-правових документах Держкомзему України,міністерств і відомств в межах їх компетенції, рішеннях ірозпорядженнях міської ради і міського голови, що приймаються уйого розвиток. Будь-які дії, пов'язані із використанням земель вмісті в такий спосіб, будуть передбачуваними і стандартизованими,забезпечать свободу вибору управлінських рішень органів влади,юридичних осіб і громадян, а також швидке реагування на динамічнузміну економічних і соціальних умов.
Зміна характеру використання земель, як тих, що знаходяться увласності або користуванні, так і тих, права на яких набуваються впорядку трансакцій, буде здійснюватись у відповідності доідеології генерального плану міста, на підставі планівземельно-господарського устрою окремих районів міста та офіційнозатвердженого функціонального зонування території.
Місто пріоритетно сприятиме максимальному залученнювітчизняних та іноземних інвестицій у сферу торгового, готельного,транспортного, офісного будівництва, зовнішній благоустрійтериторії, рекреаційну діяльність, реконструкцію неефективнихвиробництв у офісні центри тощо шляхом цільового надання земельнихділянок у довгострокове користування з правом продовження термінівземлекористування на бажаний інвестору строк або викупу їх увідповідності до закону.
Постійно надаватиметься інвесторам широкий вибір земельнихділянок із земель державної і комунальної власності для здійсненнямайбутньої підприємницької діяльності, стимулюватиметься розвитокземельного обігу на ринку. Будуть пріоритетно визначені тазапропоновані інвесторам земельні ділянки для будівництва сучаснихкомплексів складських приміщень, транспортних засобів та засобівпостачальницької мережі, в першу чергу в районі аеропорту Жуляни,вздовж залізниць та автомагістралей з використанням їх захисних іохоронних зон.
Одночасно поступово здійснюватимуться заходи щодоупорядкування існуючої торговельної мережі з ліквідацією стихійнихта тимчасових відкритих "кіосків", неблагоустроєних ринківпродовольчих та інших товарів.
З метою забезпечення раціонального використання та створенняефективного ринку землі місто буде регулювати попит на землюшляхом:
- належного територіального планування і функціональногозонування за напрямками можливого дозволеного використанняземельних ділянок, що пропонуються на продаж;
- створення периферійних резервних територій і розвиткуміської інфраструктури на незабудованих резервних територіях;
- знесення застарілих будівель і споруд неефективнофункціонуючих виробництв, об'єктів соціальної сфери і житла уцентральних забудованих районах;
- регулювання розміру податку на землю, а також орендноїплати на землях державної і комунальної власності в різних районахміста;
- регулювання обсягів забудови певного функціональноговикористання у відповідності із розвитком міської інфраструктури,екологічними вимогами та вимогами щодо збереження продуктивнихсільськогосподарських угідь, лісів і лісових насаджень;
- надання містом пільгових кредитів переважно індивідуальнимжитловим забудовникам, а також підприємцям, які здатні і згідніперемістити неефективне виробництво із центральних районів містана периферію чи у приміську зону;
- встановлення розмірів відшкодування втрат з урахуваннямвитрат на повторне освоєння земельних ділянок з незначноющільністю забудови, застарілими і аварійними будинками зурахуванням вартості їх знесення та відселення мешканців.
Відчуження земельних ділянок, які знаходяться у власностіюридичних осіб і громадян, матиме місце у відповідності до законуу випадках виникнення суспільної потреби, з попередньоюкомпенсацією їх вартості.
Кожен власник землі матиме право на свій розсуд розпорядитисьсвоєю власністю у відповідності до закону та ідеологіїгенерального плану.
Органи влади міста будуть здійснювати постійний контроль зафункціональним використанням орендованих і приватизованихземельних ділянок. Зміна цільового використання продуктивних угідьбуде здійснюватись виключно із застосуванням механізміввідшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарськоговиробництва.
Органи влади міста будуть проводити політику максимальноможливого підвищення вартості земель державної і комунальної таприватної власності, створення належних умов для інвестуванняміського будівництва, підвищення якості міського середовища шляхомрозвитку інженерної інфраструктури, благоустрою, інженерноїпідготовки території.
З цією метою місто, за рахунок коштів, які надходять відземельного податку, а також оренди земель державної і комунальноївласності, будуть виконувати відповідні будівельні програми.
Політика міста щодо регулювання забудови буде здійснюватисьпереважно економічними методами, в першу чергу шляхомдиференціації ставок земельного податку, запровадженням субсидій,пільгового кредитування тощо. За понаднормативні площі земельнихділянок їх власники і землекористувачі сплачуватимуть підвищенийземельний податок.
В місті буде удосконалюватись система справляння плати заземлю, як важливого джерела формування прибуткової частини бюджетута засобу раціоналізації землекористування.
Постійно проводитиметься аналіз складу пільгових категорійплатників земельного податку. Оперативно диференціюватимутьсяставки земельного податку. Розміри ставок земельного податку більшзважено встановлюватимуться в залежності від напрямівмістобудівного використання земель, існуючих обмежень і обтяженьземельних ділянок.
Здійснюватиметься жорсткий контроль за справлянням земельногоподатку.
Закінчаться роботи щодо інвентаризації земель, удосконалитьсяїх облік, запроваджуватиметься сучасна система державноїреєстрації земельних ділянок і прав на них. Зазначені діїзабезпечать повну інформаційну базу щодо суб'єктів права власностіна земельні ділянки і користування ними, що дозволить визначитиреальних платників земельного податку.
Основним засобом набуття громадянами і юридичними особамиправ на володіння і користування земельними ділянками із земельдержавної і комунальної власності буде довгострокова оренда землі.Договори оренди землі укладатимуться, як правило, через аукціониабо конкурсні тендери. Орендарям надаватиметься переважне правопродовження строків дії договорів оренди та викупу орендованихземельних ділянок у відповідності до закону.
Орендарям будуть надані можливості застави правадовгострокової оренди землі, обміну його, передачі у спадщину.Орендарі зможуть вільно передавати право довгострокової орендибудь-кому, хто погодиться виконувати умови договору оренди.
Крім щорічної орендної плати, орендарі одноразовосплачуватимуть кошти за право укладення договорів оренди.Зазначені кошти та орендна плата будуть надходити до бюджету містаі використовуватись на розвиток інженерної інфраструктури,благоустрій та інженерну підготовку території.
Право постійного користування земельними ділянками будепоширюватись, як правило, на державних і комунальних юридичнихосіб, діяльність яких фінансується за рахунок коштів державного імісцевого бюджетів. В результаті приватизації державних ікомунальних підприємств їх власники повинні будуть викупитиземельні ділянки, на яких розташовані ці підприємства, або укластиіз органами влади міста довгострокові договори оренди.
Набуде стрімкого розвитку земельний ринок в місті, як системаюридичних, економічних і соціальних відносин, за якою права наволодіння, користування і розпорядження земельними ділянкамивільно обмінюються за цивільно-правовими угодами між громадянами іюридичними особами без втручання в процеси обміну держави чиорганів місцевого самоврядування.
З метою забезпечення гарантій прав власності на землю ікористування нею, а також унеможливлення протиправних угод щодокупівлі-продажу земельних ділянок, іпотечного кредитуваннязапровадиться сучасна державна система реєстрації прав на землю таіншу нерухомість.
Міські органи влади здійснюватимуть контроль за діяльністюземельного ринку лише шляхом прийняття на базі законів відповіднихінструктивно-нормативних документів і методичних матеріалів,однаково обов'язкових для виконання усіма суб'єктами ринковихвідносин.
Як передумова функціонування ринку землі в місті, будестимулюватись масова первинна приватизація земельних ділянокрізного функціонального призначення. Набудуть розвитку орендніземельні відносини. Одночасно опрацьовуватимуться ізапроваджуватимуться механізми ринкової інфраструктури,нормативного регулювання обігу земель.
Органи влади міста будуть сприяти здійсненню напідприємницьких засадах ліцензованими юридичними особами ігромадянами діяльності щодо оцінки вартості земельних ділянок,брокерських і нотаріальних дій, проведення конкурсів і аукціонів,формування земельних ділянок, проведення відповіднихземлевпорядних кадастрових зйомок.
Оформлення правовстановлюючих документів на землю, внесеннязмін і доповнень до них, державна реєстрація прав на землюпродовжуватиме здійснюватись державними землевпоряднимиорганізаціями.
Будуть напрацьовані юридичні стандарти, технічні форми тачіткі процедури щодо відповідних цивільно-правових угод,посвідчення права власності на землю і користування нею,гарантування державою і міською владою дійсності цих прав. Покупціі продавці земельних ділянок, а також орендарі і орендодавцівнаслідок цього матимуть повні можливості без втручання органіввлади спілкуватись між собою, укладати відповідні цивільно-правовіугоди, однакові (стандартизовані) для усіх за правами таобов'язками сторін. При цьому необхідні адміністративні процесиздійснюватимуться без зволікань та зазіхань чиновників навтручання у визначений процедурами процес.
В місті відпаде необхідність контролювати коло осіб, якіможуть згідно закону набути право власності на землю або правокористування нею, а також конкретні договори купівлі-продажу чиоренди землі та ціни на землю (крім земель державної і комунальноївласності).
Місто Київ має унікальні пам'ятки історії, культури, якімають загальносвітове значення
Використання земель міста і його забудова відбуватимуться втісній ув'язці із завданнями щодо охорони навколишньогосередовища.
Використання земель міста буде визначатись і здійснюватись зурахуванням історичної спадщини держави на терені земель сучасногоКиєва. В місті буде здійснено зонування його території щодовиявлення знаходження осередків давньої культури з метоюпопередження їх пошкодження під час здійсненняземельно-господарського устрою та внаслідок господарськоїреалізації запланованих заходів.
В межах історичної забудови міста здійснюватимутьсярегулювання використання земельних ділянок, прилеглих доісторико-архітектурних пам'яток. Провадитиметься охорона земельнихділянок, зруйнованих та втрачених пам'яток.
Територіальний розвиток міста відбуватиметься шляхомукладення органами влади міста відповідних договорівкупівлі-продажу прилеглих до міста земельних ділянок, у якихвиникла потреба, з їх власниками.
Передача місту земельних ділянок із земель державної ікомунальної власності, які знаходяться у віданні відповіднихприміських та інших органів місцевого самоврядування і відповіднихмісцевих органів виконавчої влади, здійснюватиметься з урахуваннямвзаємних інтересів сторін.
У засобах масової інформації проводитиметься систематичнаробота по інформуванню населення щодо сутності, напрямків таздійснення заходів з удосконалення земельних відносин, правах іобов'язках громадян і юридичних осіб, механізмах захисту прав наземлю.
З цією метою буде організовано видання популярних брошур,систематична публікація в періодичних виданнях правових актів,інструктивно-методичних матеріалів із земельних питань, а такожкоментарів спеціалістів до них. На місцевому радіо і телебаченнібудуть створені спеціальні передачі.
Передбачено створення самостійного спеціалізованогоінформаційно-консультативного центру з частковим фінансуваннямйого діяльності за рахунок коштів місцевого бюджету. Завданнямицентру повинно бути проведення консультацій і надання практичноїорганізаційної і правової допомоги громадянам та юридичним особамв реалізації їх прав на земельні ділянки, виборі найбільшдоцільного варіанту розпорядження земельною власністю, а такождокументальному оформленні договірних відносин між користувачами івласниками землі, здійсненні інших операцій із землею.
2. Засоби досягнення політичних цілей
розвитку земельних відносин в місті
2.1. Формування раціональної межі міста, визначення
та юридичне оформлення прав міста на земельні ділянки,
що знаходяться у віданні міста поза його межами
Існуючі межі міста не відповідають вимогам йоготериторіального розвитку та поточним змінам, які відбулися впроцесі реалізації Генерального плану.
Передбачається здійснити аналіз меж міста, обгрунтувати таузгодити із суміжними територіальними громадами їх оптимальнерозміщення, у встановленому порядку затвердити межі міста таздійснити перенесення їх в натуру (на місцевість).
Одночасно передбачено визначення правового режиму земельміста, які знаходяться поза його межами, зокрема земельних ділянокпід цвинтарями, водозабірними та очисними спорудами, об'єктамиутилізації побутових та промислових відходів та відходівбіологічного походження.
Основні заходи щодо формування межі міста, обсяги робіт тапотреба у фінансуванні визначені в таблиці 2.1.
Таблиця 2.1.
----------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця |Обсяги та| Роки |
| | виміру | вартість|----------------------------------------|
| | | роботи |2001|2002 - 2005| в тому числі |
| | | | | всього |-----------------------|
| | | | | |2002 |2003 |2004 |2005 |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|1. Аналіз стану меж|млн. грн.| 0,025 | | |0,025| | | |
|міста та земельних | | | | | | | | |
|ділянок, що | | | | | | | | |
|знаходяться поза | | | | | | | | |
|його межами | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|2. Складання та |млн. грн.| 0,150 | | 0,150 |0,125|0,025| | |
|узгодження проектів| | | | | | | | |
|встановлення меж | | | | | | | | |
|міста та меж | | | | | | | | |
|земельних ділянок, | | | | | | | | |
|що знаходяться поза| | | | | | | | |
|його межами | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|3. Перенесення меж |млн. грн.| 0,275 | | 0,275 | |0,125|0,125|0,025|
|міста в натуру (на | | | | | | | | |
|місцевість) | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|4. Виготовлення |млн. грн.| 0,050 | | 0,050 | | | |0,050|
|державних актів | | | | | | | | |
|-------------------+---------+---------+----+-----------+-----+-----+-----+-----|
|Всього |млн. грн.| 0,500 | | 0,500 |0,150|0,150|0,125|0,075|
----------------------------------------------------------------------------------
2.2. Земельно-кадастрова інвентаризація території
міста та ділянок, що знаходяться у
віданні міста поза його межами
В місті допущено певне затягування робіт з проведенняземельно-кадастрової інвентаризації. За вісім років виконаніроботи лише на третині (35,0 %) території міста, внаслідок чогозначні суми від плати за землю не надходять до міського бюджету.
Передбачається до 2005 року завершити земельно-кадастровуінвентаризацію території міста. Обсяги її проведення визначені втаблиці 2.2.
Таблиця 2.2.
-------------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця | Обсяги |Передбачувані| Роки |
| | виміру |виконаних| обсяги та |-------------------------------|
| | | робіт | вартість |2001|2002 -| в тому числі |
| | | | робіт | |2005 |-------------------|
| | | | | |всього|2002|2003|2004|2005|
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1. Проведення | тис. га | 28,6 | 55,0 |10,4| 44,6 |13,0|10,5|10,5|10,6|
|робіт з земельно-|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|кадастрової |млн. грн.| | 5,00 | 1,0| 4,0 |1,2 | 0,9|0,9 |1,0 |
|інвентаризації - | | | | | | | | | |
|-----------------+-----------------------------------------------------------------|
|у тому числі: | |
|-----------------+-----------------------------------------------------------------|
|1.1. земель | тис. га | 24,6 | 7,3 | 1,4| 5,9 |1,4 | 1,5|1,5 |1,5 |
|підприємств, |---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|організацій та |млн. грн.| | 2,00 | 0,4| 1,6 |0,4 | 0,4|0,4 |0,4 |
|установ | | | | | | | | | |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.2. земель | тис. га | | 5,2 | 1,0| 4,2 |1,2 | 1,0|1,0 |1,0 |
|багатоповерхової |---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|житлової забудови|млн. грн.| | 1,10 | 0,2| 0,9 |0,3 | 0,2|0,2 |0,2 |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.3. присадибних | тис. га | 4,0 | 1,2 | | 1,2 |1,2 | | | |
|земельних ділянок|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|та ділянок |млн. грн.| | 0,10 | | 0,10 |0,10| | | |
|садівницьких | | | | | | | | | |
|товариств | | | | | | | | | |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.4. | тис. га | | 34,6 | 6,9| 27,7 |6,9 | 6,9|6,9 |7,0 |
|лісогосподарських|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|підприємств |млн. грн.| | 1,20 | 0,3| 0,9 |6,2 | 0,2|0,2 |0,3 |
|-----------------+---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.5. | тис. га | | 6,7 | 1,1| 5,6 |2,3 | 1,1|1,1 |1,1 |
|водогосподарських|---------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|підприємств |млн. грн.| | 0,60 | 0,1| 0,5 |0,2 | 0,1|0,1 |0,1 |
-------------------------------------------------------------------------------------
За результатами земельно-кадастрової інвентаризації територіїміста і буде створена сучасна інформаційна база для здійсненняефективного і певного справляння плати за землю, підтвердженняправа на землю суб'єктів земельних відносин, виявлення можливостейпідвищення вартості земельних ділянок, одержання достовірних данихдля ведення державного земельного кадастру.
Очікується, що за період здійснення Програми лише за рахунокуточнення бази оподаткування внаслідок завершенняземельно-кадастрової інвентаризації до місцевого бюджету від платиза землю надходження збільшаться на 3,7 млн. гривень та відкорегувань показників грошової оцінки земель - 27,6 млн. грн.
2.3. Оформлення права власності на землю та права
користування землею, у тому числі на умовах оренди
У відповідності до пункту 6 Постанови Верховної Ради України"Про земельну реформу" ( 563-12 ) від 18.12.90 громадяни,підприємства, установи й організації, які мали у користуванніземельні ділянки, надані їм у попередні роки, повинні були до 15березня 1994 року оформити право власності або користуванняземлею. Дія пункту 6 цієї Постанови ( 563-12 ) продовжувалась надекілька років. Після закінчення строку продовження суб'єктиземельних відносин мають оформити право використання земельнихділянок на умовах оренди або викупити ці ділянки.
Передбачається продаж біля 200 земельних ділянок юридичнимособам міста орієнтовною площею 70 гектарів, що буде складати біляшести відсотків від загальної кількості земельних ділянок, якимикористуються юридичні особи.
Обсяги робіт щодо оформлення права власності на землю таправа користування нею визначені у таблиці 2.3.
Таблиця 2.3.
--------------------------------------------------------------------------------------
| Заходи |Фактичний| Передбачені | Роки |
| | обсяг | обсяги та |---------------------------------------|
| |виконаних|вартість робіт|2001|2002 - 2005| в тому числі |
| | робіт | | | всього |----------------------|
| | | | | |2002|2003 |2004 | 2005|
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|1. Громадяни |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|1. Оформлення права| | | | | | | | |
|власності на: | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|1.1. Присадибні | | | | | | | | |
|ділянки | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 12178 | 10000 |2000| 8000 |2600|2700 | 2700| - |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| млн. грн.| - | 5,00 |1,00| 4,00 |1,30|1,35 | 1,35| - |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|1.2. Садові ділянки| | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 18088 | 4200 | 840| 3360 |1120|1120 | 1120| - |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| млн. грн.| - | 0,80 |0,16| 0,64 |0,21|0,21 | 0,22| - |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|Разом: млн. грн. | | 5,80 |1,16| 4,64 |1,51|1,56 | 1,57| |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|2. Юридичні особи |
|------------------------------------------------------------------------------------|
|2.1. Оформлення | | | | | | | | |
|права власності | | | | | | | | |
|(викуп) | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 9 | 198 | 28 | 170 | 33 | 39 | 46 | 52 |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| тис. га| 4 | 67 | 9 | 58 | 11 | 13 | 15 | 19 |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|2.2. Оформлення | | | | | | | | |
|права користування | | | | | | | | |
|- всього | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 2080 | 3856 | 550| 3306 |900 | 800 | 800 | 806 |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| тис. га| 4,4 | 56,42 |8,00| 48,42 |3,20|11,70|11,70|11,82|
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|в тому числі: | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|- на умовах оренди | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
|одиниця виміру: | 1002 | 2700 | 450| 2250 |550 | 550 | 550 | 600 |
|ділянка | | | | | | | | |
|-------------------+---------+--------------+----+-----------+----+-----+-----+-----|
| тис. га| 2,12 | 3,25 |0,42| 2,83 |0,66|0,66 | 0,66| 0,85|
--------------------------------------------------------------------------------------
2.4. Визначення фондів та розмежування земель державної
і комунальної власності. Визначення меж прибудинкових
територій у зоні житлової забудови
Розмежування земель державної і комунальної власності будепроведено шляхом встановлення в натурі (на місцевості) межземельних ділянок, що залишаються у державній власності та таких,що передаються до комунальної власності.
В державній власності в межах міста залишаються землі:
- збройних сил України та інших військових формувань,створених відповідно до законодавства України, крім земельнихділянок цих структур під об'єктами культурного, виробничого тажитлового призначення;
- під судноплавною частиною водних об'єктівзагальнодержавного значення;
- земельні ділянки, які використовуються для забезпеченнядіяльності Президента України, Верховної Ради України, КабінетуМіністрів України.
На підставі прогнозного розрахунку визначено, що в межахміста землі державної власності будуть складати біля 11,5 тис. га(13,7 % загальної площі міста), комунальної - 70,5 тис. га (84,3%). Для проведення робіт з розмежування земель державної такомунальної власності потребується фінансування в розмірі біля 1,3млрд. гривень, у тому числі в 2002 - 2005 рр. - 18,0 млн. грн., по4,5 млн. щорічно. Вказані роботи в основному будуть завершені до2010 року.
Визначення меж прибудинкових територій у зоні житловоїзабудови буде проводитись за проектами поділу територіїмікрорайонів (кварталів) та проектами забудови земельних ділянокбагатоквартирної несадибної житлової забудови.
Встановлення та закріплення меж прибудинкових територійіснуючого житлового фонду та надання у спільне користування абоспільну сумісну власність земельних ділянок буде сприяти належномуутриманню цих територій, визначенню додаткових площ, придатних длянового будівництва, та встановленню відповідної плати закористування землею.
Встановлення меж прибудинкових територій дасть можливість зарахунок виділення об'єктів нежитлового призначення радикальнозменшити пільги щодо плати за землю під об'єктами багатоповерховоїжитлової забудови, які в 1999 році склали 8,0 млн. гривень.
Для проведення робіт по визначенню меж прибудинковихтериторій в 2002 - 2005 рр. потребується фінансування в розмірі8,0 млн., по 2,0 млн. грн. щорічно.
Затрати на проведення вказаних робіт практично окупляться заперіод здійснення Програми і до бюджету міста додатково надійдебіля 15 млн. гривень.
Одночасно з визначенням прибудинкових територій будепроведено інвентаризацією земельних ділянок, на яких розміщенііндивідуальні гаражі, за дозволами районних органів влади тасамовільно встановлені. Враховуючи складність процедури знесення(відсутність правого механізму, невизначеність органів, якіздійснюють знесення та економічні витрати), доцільно прийнятирішення міської ради з цього питання і запровадити наданнятимчасового дозволу на користування вказаними земельними ділянкамина умовах оренди. Орендна плата за користування ними складе біля0,5 млн. гривень на рік.
2.5. Функціональне зонування території міста.
Земельно-господарський устрій
території адміністративних районів
Активізація інвестиційної діяльності в місті, спрощеннядозвільної системи в галузі будівництва, і, як наслідок,підвищення ефективності використання міських земель неможливі безрозробки системи зонування міської території ("Зонінгу"),доведеної до окремих елементів планувально-функціональноїструктури, а згодом і до кожного землекористувача.
"Зонінг" встановлює комплексний перелік передумов та обмеженьдля використання кожної земельної ділянки в місті і є запорукоюпрактично повного викорінення суб'єктивізму при прийнятті рішеньщодо характеру та інтенсивності використання окремих ділянок, вдекілька разів прискорює процес одержання дозвільної документаціїна будівництво.
Для обгрунтування, розробки і подальшої реалізації на земляхміста необхідного обсягу організаційних та інженерно-технічнихзаходів щодо удосконалення територіальної структури міста,освоєння земель, здійснення земельного обігу, поліпшення системисправляння плати за землю, організації управління землями містапередбачено складання планів земельно-господарського устрою врозрізі адміністративних районів.
Напрацювання відповідної методичної бази виконання вказанихробіт передбачено на території Шевченківського району міста.
Обсяги робіт щодо функціонального зонування території містата земельно-господарського устрою, запровадження порядкуекономічного стимулювання раціонального використання земельнихресурсів, визначення меж прибудинкових територій, запровадженнясистеми державного моніторингу земельних ресурсів іземлекористування, наведені в таблиці 2.4.
Таблиця 2.4.
-------------------------------------------------------------------------------
| Заходи | Одиниця |Передбачувані| Роки |
| | виміру | обсяги та |-------------------------------|
| | | вартість |2001|2002 -| в тому числі |
| | | робіт | | 2005 |-------------------|
| | | | |всього|2002|2003|2004|2005|
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
| 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | | 9 |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1. Розробка проекту | тис. га | 83,6 | | 9,0 | 1,7| 3,3| 2,0| 2,0|
|зонування території |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|міста всього, в тому |млн. грн.| 9,0 | | | | | | |
|числі | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.1. Розробка |млн. грн.| 0,3 | | | 0,3| | | |
|правового та науково-| | | | | | | | |
|методичного | | | | | | | | |
|забезпечення | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.2. Розробка | тис. га | 83,6 | | 2,7 | 1,4| 1,3| | |
|концепції розвитку |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|зонінгу |млн. грн.| 2,7 | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.3. Розробка | тис. га | 5,4 | | 1,0 | | 1,0| | |
|пілотного проекту на |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|центральну |млн. грн.| 1,0 | | | | | | |
|планувальну зону | | | | | | | | |
|міста | | | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|1.4. Зонінг по | тис. га | 78,2 | | 5,0 | | 1,0| 2,0| 2,0|
|адміністративних |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|районах |млн. грн.| 5,0 | | | | | | |
|---------------------+---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|2. Розробка планів | тис. га | 83,6 | | | | | | |
|земельно- |---------+-------------+----+------+----+----+----+----|
|господарського устрою|млн. грн.| 4,7 | - | 4,7 | 1,2| 1,2| 1,2| 1,1|