• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність деяких положень розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1361-р

Президент України  | Конституційне подання від 25.11.2009
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 25.11.2009
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 25.11.2009
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 2-у/2010 від 27.01.2010 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 25 листопада 2009 року N 967 "Про зупинення дії деяких положень розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1361-р" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію пунктів 1-3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1361-р "Деякі питання проведення конверсії смуг радіочастот".
У зв'язку з цим відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність наведених положень розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1361-р "Деякі питання проведення конверсії смуг радіочастот", на даний час неопублікованого.
Названим розпорядженням Кабінет Міністрів України доручив: Міністерству оборони України, Міністерству транспорту та зв'язку України, Національній комісії з питань регулювання зв'язку України з урахуванням висновків міжвідомчої комісії з обгрунтування обсягів та витрат, пов'язаних із проведенням конверсії радіочастотного ресурсу, провести конверсію смуг радіочастот 1920-1935 МГц, 1950-1980 МГц, 2010-2015 МГц, 2020-2025 МГц, 2110-2125 МГц, 2140-2170 МГц для запровадження системи мобільного зв'язку третього покоління стандарту ІМТ-2000 (UMTS) шляхом зміни частотних присвоєнь радіоелектронних засобів спеціальних користувачів, які працюють у зазначених смугах радіочастот, і переведення їх поза такі смуги радіочастот у межах асигнувань, виділених для утримання зазначених центральних органів виконавчої влади ( пункт 1) ;
Національній комісії з питань регулювання зв'язку України забезпечити проведення тендерів (відкритих аукціонів) на видачу ліцензії на користування радіочастотним ресурсом у смугах радіочастот 1920-1935 МГц, 1950-1980 МГц, 2010-2015 МГц, 2020-2025 МГц, 2110-2125 МГц, 2140-2170 МГц для впровадження радіотехнології "Цифровий стільниковий радіозв'язок ІМТ-2000 (UMTS)" ( пункт 2) .
У зв'язку з цим Міністерству фінансів України доручено під час доопрацювання проекту Закону України "Про Державний бюджет України на 2010 рік" та розроблення проекту Закону про Державний бюджет України на 2011 рік передбачити асигнування Міністерству оборони України для забезпечення переозброєння Збройних Сил України засобами радіорелейного зв'язку та радіолокації у сумі 941,334 млн. гривень за рахунок коштів, отриманих за видачу ліцензій на користування радіочастотним ресурсом України для впровадження радіотехнології "Цифровий стільниковий радіозв'язок ІМТ-2000 (UMTS)". Фінансування ж заходів, пов'язаних з переозброєнням спеціальних користувачів радіочастотного ресурсу засобами радіорелейного зв'язку та радіолокації протягом 2012-2014 років у розмірі 1568,286 млн. гривень, Уряд передбачає здійснити за рахунок видатків на закупівлю та модернізацію озброєння та військової техніки (пункт 3 розпорядженнях N 1361-р) .
Розпорядження Кабінету Міністрів України N 1361-р не відповідає Конституції України, виходячи з такого.
Відповідно до статті 17 Конституції України захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави ( частина перша) ; оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності і недоторканності покладаються на Збройні Сили України ( частина друга) ; забезпечення державної безпеки і захист державного кордону України покладаються на відповідні військові формування та правоохоронні органи держави, організація і порядок діяльності яких визначаються законом ( частина третя) .
За Законом України "Про оборону України" оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх ланок воєнної організації України, органів місцевого самоврядування, єдиної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони ( стаття 2) ; підготовка держави до оборони в мирний час включає, зокрема, підтримання на належному рівні боєздатності Збройних Сил України та інших військових формувань, їх бойової готовності до оборони держави, забезпечення охорони державного кордону України, захист інформаційного простору України ( стаття 3) .
Як відзначив Конституційний Суд України у Рішенні від 25 лютого 2009 року N 5-рп/2009, оборона України як система політичних, економічних, соціальних, воєнних, наукових, науково-технічних, інформаційних, правових, організаційних, інших заходів держави щодо підготовки до збройного захисту та її захист у разі збройної агресії або збройного конфлікту (абзац другий статті 1 Закону України "Про оборону України") є важливою сферою діяльності держави, ефективність якої потребує координації та узгодженості дій органів влади.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України N 1361-р передбачено конверсію смуг радіочастот, які використовуються Збройними Силами України та іншими спеціальними користувачами, зокрема Міністерством внутрішніх справ України, Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України, для виконання своїх функціональних обов'язків в інтересах національної безпеки та оборони України, охорони громадського порядку, боротьби зі злочинністю, і передачу права на користування такими радіочастотами операторам мобільного зв'язку. При цьому можливість фінансування заходів, пов'язаних із переозброєнням Збройних Сил України, інших спеціальних користувачів радіочастотного ресурсу відповідними засобами, передбачено лише, починаючи відповідно з 2010, 2012 років.
За Законом України "Про радіочастотний ресурс України" конверсія радіочастотного ресурсу України передбачає комплекс заходів, у результаті виконання яких відбувається вивільнення частини радіочастотного ресурсу України (радіочастот та/або смуг радіочастот) для подальшого її використання користувачами інших категорій та/або впровадження інших стандартів і технологій; конверсія радіочастотного ресурсу України здійснюється на виконання та відповідно до Плану використання радіочастотного ресурсу України, а також згідно із стратегічними завданнями держави щодо впровадження сучасних телекомунікаційних та інформаційних технологій; конверсія радіочастотного ресурсу України щодо смуг радіочастот спеціального користування здійснюється за рахунок Державного бюджету України; Кабінет Міністрів України для проведення конверсії радіочастотного ресурсу України може залучати додаткові позабюджетні кошти (частини перша, друга, п'ята статті 22) .
Таким чином, вивільнення відповідного радіочастотного ресурсу спеціальними користувачами, зокрема Збройними Силами України, Міністерством внутрішніх справ України, Державною службою спеціального зв'язку та захисту інформації України, які використовують радіоелектронні засоби виключно для виконання функціональних обов'язків (частина друга статті 5 Закону України "Про радіочастотний ресурс України") , має передбачати комплекс заходів, який би забезпечував безперешкодне переведення радіоелектронних засобів таких користувачів на інші смуги радіочастот, зокрема їх завчасне переозброєння відповідними засобами.
Визначений же у названому розпорядженні механізм вивільнення радіочастотного ресурсу відповідних підготовчих заходів не передбачає, а отже, не забезпечує безперервне виконання Збройними Силами України, іншими спеціальними користувачами радіочастотного ресурсу їх функціональних обов'язків у повному обсязі.
Реалізація заходів, передбачених розпорядженням N 1361-р, призведе, зокрема, до суттєвого обмеження можливостей використання засобів радіорелейного зв'язку, призначених для розгортання польових опорних мереж зв'язку стратегічної і оперативної ланок управління Збройних Сил України та мереж зв'язку спеціальних користувачів України, до зниження розвідзахищеності радіорелейних ліній зв'язку та, як наслідок, до зниження стійкості системи управління Збройних Сил України; виведення з експлуатації засобів утворення єдиного радіолокаційного поля України, різкого погіршення стану безпеки, спостереження і контролю за польотами повітряних суден над територією України і поблизу її кордонів, можливості впливу на систему протиповітряної оборони за рахунок визначення неконтрольованих зон у єдиному радіолокаційному полі України; до значного скорочення рубежів видачі бойової радіолокаційної інформації для наведення винищувальної агітації та цілевказання вогневим засобам зенітних ракетних військ Повітряних Сил Збройних Сил України.
Відтак, визначений розпорядженням N 1361-р механізм матиме наслідком зниження рівня боєздатності Збройних Сил України та інших військових формувань, їх бойової готовності до оборони держави. Підтримання ж на належному рівні боєздатності Збройних Сил України та інших військових формувань, їх бойової готовності до оборони держави є необхідною складовою підготовки держави до оборони в мирний час (стаття 3 Закону України "Про оборону України") .
Отже, реалізація передбачених названим розпорядженням заходів знизить рівень оборонного потенціалу України, що, виходячи зі змісту Закону України "Про основи національної безпеки України", становить загрозу національним інтересам і національній безпеці держави. Зосередження ж діяльності всіх державних органів, зокрема, на підтриманні на належному рівні оборонного потенціалу і обороноздатності України є одним з основних напрямів державної політики з питань національної безпеки (частина перша статті 8 названого Закону) .
Проведення конверсії у спосіб, передбачений розпорядженням N 1361-р, унеможливить і повноцінне виконання покладених на Державну службу спеціального зв'язку та захисту інформації України завдань щодо забезпечення функціонування підсистеми урядового польового зв'язку Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України.
Слід також зауважити, що в разі проведення конверсії у передбачений названим розпорядженням спосіб існує ризик неповного та невчасного фінансування заходів конверсії, що матиме наслідком втрату Міністерством внутрішніх справ України двох радіорелейних напрямів, які забезпечують резервування прив'язки пункту управління внутрішніх військ, резервують канали зв'язку частини внутрішніх військ, учбових центрів внутрішніх військ та Головного управління боротьби з організованою злочинністю Міністерства внутрішніх справ України, а відтак, призведе до погіршення оперативності управління підрозділами Міністерства внутрішніх справ України, зниження ефективності виконання ними завдань з охорони громадського порядку та боротьби зі злочинністю, а в разі порушення діючих каналів - до втрати управління підрозділами в цілому.
Отже, передбачені розпорядженням N 1361-р заходи негативно вплинуть на рівень захищеності прав і свобод громадян. Загроза ж посягань на права і свободи громадян, поширення організованої злочинності є однією із загроз національним інтересам і національній безпеці України (стаття 7 Закону України "Про основи національної безпеки України") .
Таким чином, назване розпорядження Уряду не відповідає наведеним положенням статті 17 Конституції України.
Слід також зауважити, що Основним Законом держави на Кабінет Міністрів України покладено здійснення заходів щодо забезпечення обороноздатності і національної безпеки України, громадського порядку, боротьби зі злочинністю (пункт 7 статті 116) .
Проте Уряд зазначеним розпорядженням передбачив заходи, що призведуть до зниження рівня боєздатності Збройних Сил України та інших військових формувань, їх бойової готовності до оборони держави, а відповідно, - до зниження рівня обороноздатності України, негативно вплинуть на ефективне виконання правоохоронними органами завдань з охорони громадського порядку та боротьби зі злочинністю, а отже, діяв усупереч наведеним нормам статті 17, пункту 7 статті 116 Конституції України.
З урахуванням вищевикладеного Кабінет Міністрів України порушив і вимогу частини третьої статті 113 Конституції України, згідно з якою Кабінет Міністрів України зобов'язаний керуватися у своїй діяльності Конституцією та законами України.
Таким чином, пункти 1-3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1361-р не відповідають положенням частин першої, третьої статті 17, частини третьої статті 113, пункту 7 статті 116 Конституції України.
З огляду на наведене прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності пунктів 1-3 розпорядження Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2009 року N 1361-р "Деякі питання проведення конверсії радіочастот".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 25 листопада 2009 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)