• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2009 року N 420-р

Президент України  | Конституційне подання від 30.04.2009
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 30.04.2009
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 30.04.2009
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( Конституційне провадження у справі за конституційним поданням Президента припинено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 61-уп/2009 від 27.10.2009 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 30 квітня 2009 року N 284 "Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2009 року N 420-р" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2009 року N 420-р "Про деякі заходи щодо поліпшення медичного обслуговування громадян".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюся до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність названого акта Кабінету Міністрів України, на даний час не опублікованого.
Пунктом 1 цього розпорядження Кабінет Міністрів України погодився з пропозицією Міністерства охорони здоров'я України щодо надання державним та комунальним закладам охорони здоров'я права за власним бажанням громадян:
які проходять лікування, на забезпечення за відповідну плату виділення ліжко-місця підвищеної комфортності та персонального доглядальника, створення належних соціально-побутових умов;
на проведення на їх замовлення за відповідну плату за межами закладів охорони здоров'я консультування, діагностування, лікування, забору біологічного та іншого матеріалу для клініко-діагностичних та інших досліджень за умови, що вони спроможні за станом здоров'я самостійно відвідувати відповідні заклади (установи).
Зазначене не відповідає статті 49 Конституції України, за якою у державних і комунальних закладах охорони здоров'я медична допомога надається безоплатно. Це є складовою одного з основних конституційних прав громадян - права на охорону здоров'я, медичну допомогу, доступне для всіх медичне обслуговування, що гарантується державою.
Запроваджуючи надання медичної допомоги за відповідну плату, Кабінет Міністрів України фактично поставив одержання громадянами життєво необхідної медичної допомоги у залежність від їх фінансових можливостей, чим порушив і положення статті 24 Конституції України, за якою громадяни мають рівні конституційні права та є рівними перед законом, не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками, зокрема, майнового стану.
Згідно з правовою позицією Конституційного Суду України, висловленою в Рішенні від 29 травня 2002 року N 10-рп/2002 у справі про безоплатну медичну допомогу, індивід, який отримує безоплатну медичну допомогу у державних закладах охорони здоров'я, не повинен відшкодовувати її вартість ні у вигляді будь-яких платежів, ні у будь-якій формі незалежно від часу надання медичної допомоги.
Уведення розпорядженням Кабінету Міністрів України, що розглядається, зазначених обмежень конституційних прав громадян не відповідає також приписам частини другої статті 21 Конституції України, відповідно до якої права людини є невідчужуваними та непорушними, та частини першої статті 64 Основного Закону держави, за якою конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Крім того, вирішуючи актом Уряду питання, яке безпосередньо стосується права громадян на охорону здоров'я і відповідно до Конституції України має визначатися виключно законами (пункти 1, 6 частини першої статті 92) , Кабінет Міністрів України вийшов за межі своїх повноважень, перебравши на себе повноваження Верховної Ради України, яка за статтею 75 Основного Закону держави є єдиним органом законодавчої влади в Україні, до повноважень якої згідно з пунктом 1 частини першої статті 85 Конституції України належить прийняття законів.
Як наголосив Конституційний Суд України у Рішенні N 10-рп/2002, перелік платних медичних послуг не може вторгатися у межі безоплатної медичної допомоги і відповідно до вимог пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України має встановлюватись законом.
Не відповідає Конституції України з наведених підстав і пункт 2 розпорядження Кабінету Міністрів України N 420-р, яким державним та комунальним закладам охорони здоров'я дозволяється для забезпечення медичного обслуговування громадян відповідно до пункту 1 названого розпорядження (тобто на платній основі) надавати в оренду для використання поза робочим часом медичного, діагностичного, лабораторного та іншого спеціалізованого обладнання і приміщень стороннім закладам охорони здоров'я та іншим суб'єктам господарювання.
Кабінет Міністрів України, видавши розпорядження N 420-р, порушив також інші положення Конституції України, за якими нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй (частина друга статті 8) , Кабінет Міністрів України зобов'язаний керуватися у своїй діяльності, зокрема, Конституцією України, діяти на підставі та у спосіб, що нею передбачені (частина друга статті 6, частина друга статті 19, частина третя статті 113) .
Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності розпорядження Кабінету Міністрів України від 14 квітня 2009 року N 420-р "Про деякі заходи щодо поліпшення медичного обслуговування громадян".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М. Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 30 квітня 2009 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)