• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про звернення до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність постанов Кабінету Міністрів України від 16 січня 2007 року N 35 та від 14 березня 2007 року N 443

Президент України  | Конституційне подання від 08.04.2008
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 08.04.2008
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Президент України
  • Тип: Конституційне подання
  • Дата: 08.04.2008
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРЕЗИДЕНТ УКРАЇНИ
КОНСТИТУЦІЙНЕ ПОДАННЯ
( У відкритті конституційного провадження відмовлено згідно з Ухвалою Конституційного Суду N 25-у/2008 від 02.07.2008 )
З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від 8 квітня 2008 року N 313 згідно з пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України зупинено дію постанов Кабінету Міністрів України від 16 січня 2007 року N 35 "Питання Київського національного університету імені Тараса Шевченка" та від 14 березня 2007 року N 443 "Про затвердження Статуту Київського національного університету імені Тараса Шевченка".
У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106, статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний Суд України" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційність названих постанов Кабінету Міністрів України опублікованих в "Офіційному віснику України" (2007 р., N 4, ст.153 та N 20, ст.799).
Як зазначено у преамбулі постанови від 16 січня 2007 року N 35, вона видана відповідно до статті 5 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" та Закону України "Про вищу освіту".
За названою постановою Кабінет Міністрів України:
погодився з рішенням конференції трудового колективу Київського національного університету імені Тараса Шевченка та установив, що зазначений Університет підпорядковується Кабінету Міністрів України (абзац перший пункту 1) ;
підтвердив повноваження В.Скопенка як ректора Київського національного університету імені Тараса Шевченка та доручив Віце-прем'єр-міністрові України Д.Табачнику підписати з В.Скопенком контракт (абзац другий пункту 1) .
Пунктом 2 названої постанови Міністерству освіти і науки України разом з іншими заінтересованими центральними органами виконавчої влади доручено розглянути прийнятий конференцією трудового колективу Статут Київського національного університету імені Тараса Шевченка та подати його в установленому порядку Кабінету Міністрів України.
14 березня 2007 року Кабінет Міністрів України постановою N 443 затвердив Статут Київського національного університету імені Тараса Шевченка, за яким до повноважень Кабінету Міністрів України віднесено, зокрема, питання призначення за поданням конференції трудового колективу ректора названого Університету (пункти 15, 16) .
Зазначені нормативно-правові акти Кабінету Міністрів України не відповідають пункту 5 статті 116 Конституції України, за яким Кабінет Міністрів України здійснює управління об'єктами державної власності відповідно до закону.
Законом, що визначає правові основи управління об'єктами державної власності, є Закон України "Про управління об'єктами державної власності". Вичерпний перелік об'єктів державної власності, управління якими здійснюється за цим Законом, наведено в його статті 3. Відповідно до цієї статті до зазначених об'єктів належать:
майно, яке передане казенним підприємствам в оперативне управління;
майно, яке передане державним комерційним підприємствам, установам та організаціям;
майно, яке передане державним господарським об'єднанням;
корпоративні права, що належать державі у статутних фондах господарських організацій;
державне майно, що забезпечує діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України, управління яким здійснюється в порядку, визначеному окремими законами;
державне майно, передане в оренду, лізинг, концесію;
державне майно, що перебуває на балансі господарських організацій і не увійшло до їх статутних фондів або залишилося після ліквідації підприємств та організацій;
державне майно, передане в безстрокове безоплатне користування Національній академії наук України, галузевим академіям наук;
безхазяйне та конфісковане майно, що переходить у державну власність за рішенням суду.
Таким чином, серед об'єктів державної власності, управління якими здійснюється за Законом України "Про управління об'єктами державної власності", майна вищих навчальних закладів державної форми власності немає.
У зв'язку з цим повноваження Кабінету Міністрів України у сфері управління об'єктами державної власності, передбачені вищезгаданим Законом, не поширюються на вищі навчальні заклади державної форми власності.
Спеціальним законом, що регулює питання управління вищими навчальними закладами державної форми власності, є Закон України "Про вищу освіту". Стаття 17 цього Закону покладає на Кабінет Міністрів України здійснення через систему органів виконавчої влади державної політики у галузі вищої освіти, організації розроблення та здійснення відповідних загальнодержавних та інших програм, видання у межах своїх повноважень нормативно-правових актів з питань вищої освіти, забезпечення контролю за виконанням законодавства про вищу освіту.
Зазначений Закон не відносить до повноважень Кабінету Міністрів України здійснення управління вищими навчальними закладами державної форми власності, в тому числі призначення керівників та затвердження статутів вищих навчальних закладів державної форми власності.
Слід також зауважити, що Закон України "Про вищу освіту" не передбачає можливості вирішення питань підпорядкування державного вищого навчального закладу у спосіб, передбачений абзацом першим пункту 1 постанови від 16 січня 2007 року N 35, та призначення керівників вищих навчальних закладів шляхом підтвердження їх повноважень.
Відтак, видавши постанови від 16 січня 2007 року N 35 та від 14 березня 2007 року N 443, Кабінет Міністрів України вийшов за межі повноважень, визначених частиною п'ятою статті 116 Конституції України.
У зв'язку з цим Кабінет Міністрів України порушив і положення частини другої статті 6, частини другої статті 19 та частини третьої статті 113 Основного Закону держави, які зобов'язують Кабінет Міністрів України керуватися у своїй діяльності Конституцією та законами України, а також діяти в межах повноважень, на підставі та у спосіб, що ними передбачені.
Ураховуючи наведене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо конституційності постанов Кабінету Міністрів України від 16 січня 2007 року N 35 "Питання Київського національного університету імені Тараса Шевченка" та від 14 березня 2007 року N 443 "Про затвердження Статуту Київського національного університету імені Тараса Шевченка".
Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України - Представника Президента України у Конституційному Суді України М.Ставнійчук.
Президент України В.ЮЩЕНКО
м. Київ, 8 квітня 2008 року
(Джерело - Офіційне Інтернет-представництво Президента України)