СЛУЖБА ЗОВНІШНЬОЇ РОЗВІДКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 листопада 2024 року
за № 1772/43117
Про затвердження Положення про Експертну комісію Служби зовнішньої розвідки України з проведення досліджень та (або) оцінювання технічних засобів щодо належності їх до технічних засобів розвідки
Відповідно до пункту 23 частини першої
статті 12 Закону України "Про розвідку", пункту 23-1 частини першої
статті 7 Закону України "Про ліцензування видів господарської діяльності", пункту 4 Критеріїв належності технічних засобів до технічних засобів розвідки, затверджених наказом Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Служби зовнішньої розвідки України, Управління розвідки Адміністрації Державної прикордонної служби України від 08 липня 2022 року № 16/1079-ВС/85-Р,
зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 13 липня 2022 року за № 773/38109, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про Експертну комісію Служби зовнішньої розвідки України з проведення досліджень та (або) оцінювання технічних засобів щодо належності їх до технічних засобів розвідки, що додається.
2. Юридичному управлінню спільно з 2 департаментом забезпечити подання цього наказу в установленому законодавством порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Голова Служби | Олег ІВАЩЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Служби зовнішньої
розвідки України
11 листопада 2024 року № 644
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 листопада 2024 року
за № 1772/43117
ПОЛОЖЕННЯ
про Експертну комісію Служби зовнішньої розвідки України з проведення досліджень та (або) оцінювання технічних засобів щодо належності їх до технічних засобів розвідки
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає механізм утворення, основні завдання й загальні організаційні та процедурні засади діяльності Експертної комісії Служби зовнішньої розвідки України з проведення досліджень та (або) оцінювання технічних засобів щодо належності їх до технічних засобів розвідки (далі - Експертна комісія).
2. Вимоги цього Положення застосовуються в разі проведення досліджень та (або) оцінювання технічних і програмних засобів, устаткування, апаратури, приладів, пристроїв, препаратів та інших виробів, спеціально розроблених, створених, запрограмованих, придбаних, модернізованих, пристосованих або вироблених (далі - вироблених) СЗРУ, спеціальних технічних засобів для зняття інформації з каналів зв’язку та інших технічних засобів негласного отримання інформації, які необхідні СЗРУ для здійснення та забезпечення розвідувальної діяльності (далі - ТЗ), а також у разі проведення досліджень ТЗ, які розробляються, виготовляються, постачаються як технічні засоби розвідки (далі - ТЗР) суб’єктами господарювання на замовлення СЗРУ.
3. У цьому Положенні терміни вживаються в таких значеннях:
акт Експертної комісії - документ, підготовлений за результатами досліджень та (або) оцінювання, проведених Експертною комісією;
верифікація - дослідження ТЗ, які здійснюються з метою встановлення їх відповідності контрольному зразку;
висновок СЗРУ - документ, виданий СЗРУ на підставі акта Експертної комісії, який підтверджує належність чи неналежність ТЗ до ТЗР;
дослідження ТЗ - діяльність із дослідження та аналізу конкретних властивостей і технічних характеристик ТЗ з метою визначення його відповідності вимогам щодо одночасної призначеності та придатності для здійснення й забезпечення розвідувальної діяльності;
замовник - функціональний структурний підрозділ СЗРУ, який замовляє дослідження та (або) оцінювання та який відповідно до повноважень використовує (планує використовувати) ТЗР для здійснення й забезпечення розвідувальної діяльності у власних інтересах, або структурний підрозділ СЗРУ, який здійснює таке замовлення в інтересах іншого структурного підрозділу СЗРУ;
зразок ТЗ - ТЗ, дослідження та (або) оцінювання якого здійснює Експертна комісія;
контрольний зразок - зразок ТЗ, який отримав висновок СЗРУ щодо належності його до ТЗР та придатний для проведення верифікації інших зразків ТЗ на відповідність цьому зразку;
матеріали досліджень та (або) оцінювання - всі документи та матеріали щодо ТЗ (у тому числі програми й методики проведення досліджень та (або) оцінювання, описи, протоколи, звіти та рекомендації), отримані або створені під час проведення досліджень та (або) оцінювання;
об’єкт оцінювання - відомості про ТЗ, викладені в технічному описі, технічній документації, інших документах і матеріалах до ТЗ;
оцінювання об’єкта оцінювання (далі - оцінювання) - діяльність з аналізу та оцінювання конкретних відомостей про ТЗ, викладених у технічному описі, технічній документації, інших документах і матеріалах до ТЗ, з метою визначення його відповідності вимогам щодо одночасної призначеності та придатності для здійснення та забезпечення розвідувальної діяльності;
підрозділ-організатор - структурний підрозділ СЗРУ, до повноважень якого належать організація та забезпечення діяльності Експертної комісії, зберігання відповідно до законодавства документів, підготовлених за результатами її діяльності.
4. Вироблення ТЗР може здійснюватися структурними підрозділами СЗРУ, в тому числі шляхом проведення науково-дослідних та дослідно-конструкторських робіт.
Суб’єкти господарювання, які мають відповідну ліцензію на діяльність, пов’язану з розробленням, виготовленням, постачанням технічних засобів розвідки, можуть здійснювати розроблення, виготовлення, постачання ТЗР на замовлення СЗРУ відповідно до законодавства.
5. У разі необхідності розроблення, виготовлення або постачання ТЗР на замовлення СЗРУ між СЗРУ та суб’єктом господарювання, в якого є відповідна ліцензія, укладається договір на розроблення, виготовлення або постачання ТЗР після отримання висновку СЗРУ щодо належності ТЗ до ТЗР.
6. Дослідженню та оцінюванню підлягають зразки ТЗ, які можуть бути представлені Експертній комісії.
7. Якщо зразок ТЗ відсутній (здійснюється його розроблення, виготовлення чи постачання) або не може бути наданий для досліджень Експертній комісії з інших об’єктивних причин, проводиться його оцінювання.
8. Висновок СЗРУ щодо належності ТЗ до ТЗР, отриманий за результатами оцінювання, підлягає перегляду після можливості надання такого ТЗ Експертній комісії для проведення дослідження та оцінювання. До затвердження висновку СЗРУ за результатами дослідження та оцінювання діє висновок СЗРУ за результатами оцінювання.
9. Якщо ТЗ не підлягає транспортуванню та/або потребує монтажу на місці експлуатації чи під час досліджень необхідно використовувати унікальне дослідницьке обладнання, допускається проведення досліджень у місці його виготовлення або експлуатації.
II. Організаційні засади діяльності Експертної комісії
1. У СЗРУ утворюється Експертна комісія, склад якої затверджується наказом СЗРУ.
2. Експертна комісія у своїй діяльності керується
Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами СЗРУ, в тому числі цим Положенням.
3. Основними завданнями Експертної комісії є:
розгляд заяв на проведення досліджень та (або) оцінювання;
визначення схем проведення досліджень та (або) оцінювання, переліку додаткових документів та матеріалів, необхідних для їх проведення;
проведення досліджень та (або) оцінювання;
розроблення програм і методик проведення досліджень та (або) оцінювання;
аналіз стану та розроблення пропозицій щодо вдосконалення методології проведення досліджень та (або) оцінювання;
формування й розгляд пропозицій щодо розроблення та вдосконалення нормативно-правових актів із питань організації та проведення досліджень (або) оцінювання;
формування в актах Експертної комісії пропозицій про надання (анулювання) висновків щодо належності/неналежності ТЗ до ТЗР;
розгляд та узгодження питань, що виникають під час організації та проведення досліджень та (або) оцінювання.
4. Голова Експертної комісії:
очолює Експертну комісію, здійснює загальне керівництво Експертною комісією та організовує її роботу;
визначає завдання членам Експертної комісії;
вносить пропозиції щодо змін у складі Експертної комісії;
забезпечує виконання покладених на Експертну комісію завдань.
5. Секретар Експертної комісії:
веде та оформляє протоколи засідань, акти Експертної комісії;
забезпечує інформування членів Експертної комісії щодо організаційних питань її діяльності;
за дорученням голови Експертної комісії виконує інші організаційні заходи.
6. Члени Експертної комісії:
мають право на занесення своєї окремої думки до протоколів засідань Експертної комісії;
зобов’язані дотримуватись законодавства, в тому числі цього Положення;
зобов’язані об’єктивно та неупереджено вирішувати питання, що належать до діяльності Експертної комісії;
за дорученням голови Експертної комісії виконують завдання, які покладаються на Експертну комісію.
7. Організаційною формою роботи Експертної комісії є засідання, які проводяться у п’ятиденний строк із дня надходження заяви на проведення досліджень та (або) оцінювання, а також в інших випадках для реалізації завдань, які покладаються на Експертну комісію.
Засідання Експертної комісії вважається правомочним, якщо на ньому присутня більшість її членів.
8. Рішення Експертної комісії приймається кваліфікованою більшістю (двома третинами) голосів її членів, присутніх на засіданні.
У разі рівного розподілу голосів членів Експертної комісії вирішальним є голос голови Експертної комісії.
9. Рішення Експертної комісії оформляються протоколами засідання, які затверджуються головою, підписуються секретарем та іншими членами Експертної комісії, присутніми на її засіданні.
10. Результати досліджень та (або) оцінювання оформляються актом Експертної комісії, який затверджується головою, підписується секретарем та іншими членами Експертної комісії, присутніми на її засіданні.
III. Процедурні засади діяльності Експертної комісії
1. Для проведення досліджень та (або) оцінювання замовник подає до Експертної комісії через підрозділ-організатор заяву на проведення досліджень та (або) оцінювання (додаток 1) (далі - заява). До заяви додаються технічний опис або технічна документація до ТЗ, інші документи та матеріали, які містять відомості про ТЗ (далі - документи та матеріали).
2. Документи та матеріали оформляються українською мовою.
3. Під час розгляду заяви Експертна комісія перевіряє:
повноту поданих документів та матеріалів, а також зразків ТЗ;
наявність документів, що підтверджують походження ТЗ;
можливість ідентифікації зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання;
достовірність, правильність оформлення та строк дії наданої замовником документації;
можливість Експертної комісії проводити відповідні дослідження та (або) оцінювання.
4. Секретар Експертної комісії протягом п’яти робочих днів із дня надходження заяви організовує для її розгляду засідання Експертної комісії.
5. Експертною комісією може бути обґрунтовано визначено необхідність надання замовником додаткових документів та матеріалів через особливості проведення досліджень та (або) оцінювання, можливість (необхідність) виходу з ладу або руйнації зразка ТЗ, його габаритні показники.
6. У разі невідповідності заяви вимогам пунктів 1-3 цього розділу Експертна комісія приймає рішення про відмову в проведенні досліджень та (або) оцінювання із зазначенням обґрунтованих причин, через які їх проведення неможливе. Після усунення причин неможливості проведення досліджень та (або) оцінювання замовник може подати нову заяву.
7. У разі відповідності заяви вимогам пунктів 1-3 цього розділу Експертна комісія на своєму засіданні визначає дату, строк, порядок відбору, ідентифікації та кількість зразків ТЗ для проведення досліджень та (або) оцінювання, строк проведення досліджень та (або) оцінювання, який не може перевищувати сімдесяти робочих днів із дня надходження заяви, перелік документів та матеріалів, необхідних для їх проведення, схему проведення досліджень та (або) оцінювання за варіантами схем проведення досліджень та (або) оцінювання (додаток 2), а також вирішує інші організаційні питання, необхідні для проведення досліджень та (або) оцінювання.
8. Визначені в протоколі засідання рішення Експертної комісії протягом трьох робочих днів із дня засідання Експертної комісії надсилаються секретарем Експертної комісії до замовника.
9. Відбір та ідентифікація зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання проводяться представниками з числа членів Експертної комісії в присутності представників замовника після підписання протоколу Експертної комісії.
10. Відбір зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання оформляється актом відбору зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання (додаток 3).
11. Ідентифікація зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання оформляється актом ідентифікації зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання (додаток 4).
З метою ідентифікації програмних засобів (їх складових або фрагментів) для обчислення геш-функції ТЗ використовується програмне забезпечення, яке має позитивний експертний висновок у сфері криптографічного захисту інформації. При цьому в акті ідентифікації зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання вказується значення обраного стартового вектора та значення довгострокового ключового елемента, а також результат гешування програмних засобів (їх складових або фрагментів) (далі - значення щодо гешування).
12. Під час відбору та ідентифікації зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання перевіряються найменування ТЗ, комплектність, наявність необхідної технічної та (або) програмної й іншої документації, відповідність серійних (заводських) номерів зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання номерам, що зазначені в документації.
13. Відомості, що вказуються в актах приймання-передавання, які складаються під час передавання представником замовника та приймання представником із числа членів Експертної комісії зразків ТЗ, технічної та (або) програмної й іншої документації та надалі під час їх повернення, повинні відповідати відомостям, що вказуються в актах відбору та ідентифікації.
14. Для проведення досліджень та (або) оцінювання Експертною комісією в десятиденний строк із дня отримання зразка ТЗ і (або) документів та матеріалів розробляються та затверджуються головою Експертної комісії програма та методика проведення досліджень та (або) оцінювання, а також приймається рішення про визначення членів Експертної комісії, які проводитимуть дослідження та (або) оцінювання відповідно до цих програми та методики.
15. До підготовки програми та методики проведення досліджень та (або) оцінювання, а також до проведення досліджень та (або) оцінювання Експертна комісія може залучати представників замовника, експертів та консультантів, у тому числі фахівців інших органів державної влади, підприємств, установ, організацій.
16. За результатами досліджень та (або) оцінювання готується протокол досліджень та (або) оцінювання, в якому зазначаються обґрунтовані висновки й рекомендації щодо належності чи неналежності ТЗ до ТЗР.
17. Зміст протоколу досліджень та (або) оцінювання повинен відповідати вимогам програми та методики проведення досліджень та (або) оцінювання.
18. Протокол досліджень та (або) оцінювання розглядається Експертною комісією в десятиденний строк із дня його отримання щодо відповідності змісту протоколу програмі та методиці проведення досліджень та (або) оцінювання, повноти проведених досліджень та (або) оцінювання, їх об’єктивності, достатності та інших характеристик.
19. У разі встановлення факту неповного проведення досліджень та (або) оцінювання, їх необ’єктивності чи недостатності, невідповідності змісту протоколу досліджень та (або) оцінювання програмі та методиці проведення досліджень та (або) оцінювання протокол у межах строку його розгляду, зазначеного в пункті 18 цього розділу, повертається на доопрацювання.
20. У разі відповідності досліджень та (або) оцінювання програмі та методиці проведення досліджень (оцінювання) та згоди членів Експертної комісії з висновками й рекомендаціями, наведеними в протоколі досліджень та (або) оцінювання, Експертна комісія в межах строку розгляду протоколу, зазначеного в пункті 18 цього розділу, оформляє акт Експертної комісії (додаток 5), в якому зазначаються обґрунтовані висновки й рекомендації щодо належності чи неналежності ТЗ до ТЗР.
На підставі зазначеного акта Експертна комісія протягом п’яти робочих днів із дати його підписання готує висновок СЗРУ (додаток 6) та проєкт наказу СЗРУ про його затвердження. Копії висновку СЗРУ та наказу СЗРУ про його затвердження в цей же строк надсилаються замовнику.
21. Затверджений наказом СЗРУ висновок СЗРУ є підставою для використання відповідного ТЗР.
22. У висновку СЗРУ на програмний ТЗР наводиться значення щодо гешування такого ТЗР (програмного коду, його складових, програмних модулів тощо), яке здійснюється відповідно до пункту 11 цього розділу.
23. Висновок СЗРУ, виданий на конкретний програмний засіб, поширюється на його копії, вироблені СЗРУ або на її замовлення, якщо результати їх гешування, обчислені із застосуванням програмного забезпечення, зазначеного в пункті 11 цього розділу, збігаються з результатом гешування, наведеним у висновку СЗРУ.
24. Після завершення досліджень та (або) оцінювання, верифікації й затвердження висновку СЗРУ ТЗ, документи та матеріали, отримані від замовника, протягом десяти робочих днів із дати затвердження висновку СЗРУ повертаються представнику замовника на підставі акта приймання-передавання. Повернення ТЗ, документів та матеріалів може здійснюватися і в інших випадках за ініціативою замовника або Експертної комісії.
25. Висновок СЗРУ може бути виданий на один ТЗ або партію ТЗ. Для видачі висновку на партію ТЗ проводиться дослідження не менше 20 % зразків ТЗ, які вибірково відбираються представниками з числа членів Експертної комісії.
26. За заявою замовника, поданою до Експертної комісії через підрозділ-організатор, може проводитись верифікація. До заяви додається комплект документів та матеріалів, визначених у пункті 1 цього розділу.
27. Для проведення верифікації Експертною комісією в триденний строк із дня отримання зразка ТЗ для проведення досліджень та контрольного зразка й необхідних документів приймається рішення про призначення членів Експертної комісії, які проводять верифікацію та готують за її результатами протокол, в якому зазначаються обґрунтовані висновки щодо встановлення чи невстановлення відповідності ТЗ контрольному зразку (далі - протокол верифікації).
28. За результатами розгляду протоколу верифікації Експертна комісія оформляє акт Експертної комісії, в якому зазначаються обґрунтовані висновки й рекомендації щодо встановлення чи невстановлення відповідності ТЗ, що подавався на верифікацію, контрольному зразку. На ТЗ, що пройшли верифікацію, затверджується висновок СЗРУ щодо належності їх до ТЗР. Строк проведення верифікації, підготовки та надсилання висновку СЗРУ замовнику не повинен перевищувати тридцяти робочих днів із дати отримання Експертною комісією відповідної заяви замовника.
29. Строки проведення досліджень та (або) оцінювання, верифікації, визначені цим Положенням, можуть бути продовжені Головою СЗРУ на строк до 30 робочих днів на підставі мотивованої доповідної записки голови Експертної комісії.
30. У разі виникнення необхідності внесення змін до ТЗР або до документів на нього, змін до документів, відповідно до яких здійснюються розроблення, виготовлення чи постачання ТЗР (далі - зміни до ТЗР), замовник повинен письмово повідомити про це Експертну комісію та надати відповідні матеріали з пояснювальною запискою щодо обґрунтування впливу змін на якості, характеристики та ознаки ТЗР.
Експертна комісія за результатами аналізу наданих замовником матеріалів протягом двадцяти робочих днів із дня їх надходження приймає рішення щодо надання дозволу на внесення змін до ТЗР або необхідності проведення досліджень та (або) оцінювання та в цей же строк повідомляє замовника про прийняте рішення.
31. Висновок СЗРУ анульовується наказом СЗРУ, підготовленим Експертною комісією, на підставі відповідного акта Експертної комісії в разі:
внесення змін до ТЗР або документації на нього чи до документів, відповідно до яких здійснюються розроблення, виготовлення чи постачання ТЗР, без дотримання вимог пункту 30 цього розділу;
виявлення факту надання недостовірної інформації в документах та матеріалах, що додаються до заяви на проведення досліджень та (або) оцінювання, якщо така інформація мала значення для вирішення питання про видання висновку;
мотивованого звернення замовника про анулювання висновку СЗРУ.
32. Про анулювання висновку СЗРУ підрозділ-організатор протягом двох робочих днів із дня прийняття такого рішення інформує замовника, який повинен вжити відповідних заходів щодо припинення подальшого розроблення, виготовлення, постачання, використання ТЗР.
Директор 2 департаменту Служби зовнішньої розвідки України | Олег КИРІЙ |
Додаток 1
до Положення про Експертну
комісію Служби зовнішньої
розвідки України з проведення
досліджень та (або) оцінювання
технічних засобів щодо належності
їх до технічних засобів розвідки
(пункт 1 розділу III)
ЗАЯВА
Додаток 2
до Положення про Експертну
комісію Служби зовнішньої
розвідки України з проведення
досліджень та (або) оцінювання
технічних засобів щодо належності
їх до технічних засобів розвідки
(пункт 7 розділу III)
ВАРІАНТИ СХЕМ
проведення досліджень та (або) оцінювання
ТЗ, об’єкти оцінювання | Дослідження та (або) оцінювання, що здійснюється | Документ, що видається |
Одиночні ТЗ | Здійснюються дослідження та оцінювання кожного ТЗ | Висновок СЗРУ щодо належності чи неналежності ТЗ до ТЗР на кожний засіб |
Партія ТЗ | Здійснюються дослідження та оцінювання ТЗ, відібраних у порядку та кількості, визначених Експертною комісією | Висновок СЗРУ щодо належності чи неналежності ТЗ до ТЗР на партію ТЗ |
Відомості про ТЗ, викладені в технічному описі, технічній документації, інших документах і матеріалах до ТЗ | Здійснюється оцінювання відомостей про ТЗ, викладених у технічному описі, технічній документації, інших документах і матеріалах до ТЗ | Висновок СЗРУ щодо належності чи неналежності ТЗ до ТЗР, відомості про який(-і) оцінювалися |
Додаток 3
до Положення про Експертну
комісію Служби зовнішньої
розвідки України з проведення
досліджень та (або) оцінювання
технічних засобів щодо належності
їх до технічних засобів розвідки
(пункт 10 розділу III)
АКТ
відбору зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання
Додаток 4
до Положення про Експертну
комісію Служби зовнішньої
розвідки України з проведення
досліджень та (або) оцінювання
технічних засобів щодо належності
їх до технічних засобів розвідки
(пункт 11 розділу III)
АКТ
ідентифікації зразків ТЗ для проведення досліджень та оцінювання
Додаток 5
до Положення про Експертну
комісію Служби зовнішньої
розвідки України з проведення
досліджень та (або) оцінювання
технічних засобів щодо належності
їх до технічних засобів розвідки
(пункт 20 розділу III)
АКТ
Експертної комісії
Додаток 6
до Положення про Експертну
комісію Служби зовнішньої
розвідки України з проведення
досліджень та (або) оцінювання
технічних засобів щодо належності
їх до технічних засобів розвідки
(пункт 20 розділу III)
ВИСНОВОК
Служби зовнішньої розвідки України