• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень та внесення зміни до Класифікатора соціальних послуг

Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України | Наказ від 29.09.2025 № 489-Н
Реквізити
  • Видавник: Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 29.09.2025
  • Номер: 489-Н
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство соціальної політики, сім’ї та єдності України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 29.09.2025
  • Номер: 489-Н
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ, СІМ'Ї ТА ЄДНОСТІ УКРАЇНИ
НАКАЗ
29.09.2025 м. Київ № 489-Н
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
30 жовтня 2025 р. за № 1583/44989
Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень та внесення зміни до Класифікатора соціальних послуг
Відповідно до статей 11, 16, 17 Закону України "Про соціальні послуги", пункту 8 Положення про Міністерство соціальної політики, сім'ї та єдності України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2025 року № 904, з метою забезпечення надання соціальних послуг окремим категоріям громадян
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Державний стандарт соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень, що додається.
2. Розділ II Класифікатора соціальних послуг, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 23 червня 2020 року № 429, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 липня 2020 року за № 643/34926, після рядка 2 доповнити рядком 3 такого змісту:
"
3. 002.01 Консультування з пристосування житлових приміщень допомога в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх розв'язання, консультування щодо облаштування житлових приміщень допоміжними засобами реабілітації, технічними та іншими засобами реабілітації особи з інвалідністю або особи з обмеженням повсякденного функціонування (до встановлення інвалідності), які за результатами оцінювання повсякденного функціонування (медико-соціальної експертизи), або реабілітаційного обстеження, або оцінювання потреб соціальним працівником, залученим до роботи мультидисциплінарної реабілітаційної команди, мають потребу в пристосуванні житлового приміщення, члени сім'ї та/або законні представники таких осіб за місцем проживання/перебування отримувача соціальної послуги (вдома);
у приміщенні надавача соціальної послуги
тимчасово/одноразово
".
У зв'язку з цим рядки 3 - 45 вважати рядками 4 - 46 відповідно.
3. Директорату розвитку соціальних послуг забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
 

Міністр соціальної політики,
сім'ї та єдності України

Денис УЛЮТІН

ПОГОДЖЕНО:

 

Міністр
охорони здоров'я України

Віктор ЛЯШКО

Голова Національної соціальної
сервісної служби України

Василь ЛУЦИК

Перший заступник Міністра
цифрової трансформації України

Олексій ВИСКУБ

Виконавчий директор
Асоціації міст України

Олександр СЛОБОЖАН

В. о. Голови Державної
регуляторної служби України

Олександр КРАСНОЛУЦЬКИЙ

Керівник Секретаріату СПО
роботодавців на національному рівні

Руслан ІЛЛІЧОВ

Голова
СПО об'єднань профспілок

Сергій БИЗОВ

Уповноважений Верховної
Ради України з прав людини

Дмитро ЛУБІНЕЦЬ

Генеральний директор Фонду
соціального захисту осіб
з інвалідністю

Віталій МУЗИЧЕНКО
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної політики, сім'ї та єдності України
29 вересня 2025 року № 489-Н
Державний стандарт
соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень
I. Загальні положення
1. Цим Державним стандартом визначено зміст, обсяг, умови та порядок надання соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень (далі - соціальна послуга), показники її якості для надавачів цієї послуги усіх форм власності.
2. Цей Державний стандарт застосовується для:
організації надання соціальної послуги особам з інвалідністю та особам з обмеженням повсякденного функціонування, які мають потребу в пристосуванні житлових приміщень;
проведення моніторингу надання та оцінювання якості соціальної послуги.
3. Соціальна послуга в порядку та обсязі, визначених цим Державним стандартом, надається безоплатно, за плату або з установленням диференційованої плати.
4. У цьому Державному стандарті терміни вживаються в таких значеннях:
групове консультування - консультування отримувачів соціальної послуги (двох і більше осіб з подібними обмеженнями повсякденного функціонування) за однаковим запитом щодо очікуваної допомоги;
дистанційне консультування - заочне консультування, яке проводить надавач соціальних послуг за запитами отримувачів соціальної послуги за допомогою технічних засобів (телефонне, онлайн-консультування);
житло особи з інвалідністю / особи з обмеженням повсякденного функціонування (далі - житло) - жилі будинки, жилі приміщення, що належать до житлового фонду, в тому числі житловому фонду соціального призначення, соціальні гуртожитки в якому/яких проживають постійно/тимчасово особи з інвалідністю або особи з обмеженням повсякденного функціонування, перебуває у приватній/спільній/частковій власності, або передано в оренду/користування, яке потребує адаптації простору, облаштування допоміжними засобами реабілітації (далі - ДЗР) та асистивними технологіями, а також пристосування до потреб особи з інвалідністю / особи з обмеженням повсякденного функціонування;
індивідуальне консультування - персональне консультування отримувача соціальної послуги, спрямоване на розвиток його компетентності щодо пристосування житла, розвиток навичок для виконання заняттєвих активностей, у тому числі з використанням ДЗР, самообслуговування та мобільності, на реалізацію прав, мобілізацію ресурсів і потенціалу для адаптації до нових умов проживання;
індивідуальний план надання соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень (далі - індивідуальний план) - документ, складений на підставі проведеного оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, в якому визначено заходи, що мають бути реалізовані в межах надання соціальної послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки проведення заходів, відповідальних за їх виконання та інформацію щодо перегляду індивідуального плану;
консультування за принципом "рівний - рівному" - консультування, яким передбачено залучення до надання соціальної послуги як консультанта особи, яка має досвід пристосування житлового приміщення, користування ДЗР або розв'язання інших питань, які відповідають потребам отримувача соціальної послуги;
консультування членів сім'ї / законних представників - консультування членів сім'ї / законних представників, що перебувають у родинних стосунках або проживають однією сім'єю з отримувачем соціальної послуги;
мультидисциплінарна команда - функціонально виокремлена група фахівців, об'єднаних спільними метою та завданнями щодо надання соціальної послуги. До складу мультидисциплінарної команди можуть входити фахівець із соціальної роботи, соціальний працівник, соціальний менеджер, інженер, архітектор, фахівець, який може бути залучений для проведення аналізу архітектурних і технічних характеристик будівлі/приміщення, фахівець із супроводу ветеранів війни та демобілізованих осіб, інші фахівці, зокрема медичні працівники;
надавач соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень (далі - надавач соціальної послуги) - юридична особа або фізична особа - підприємець, відомості про яку внесено до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг;
отримувач соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень (далі - отримувач соціальної послуги) - особа з інвалідністю або особа з обмеженням повсякденного функціонування (до встановлення інвалідності), яка за результатами оцінювання повсякденного функціонування (медико-соціальної експертизи), або реабілітаційного обстеження, або оцінювання потреб соціальним працівником, залученим до роботи мультидисциплінарної реабілітаційної команди, має потребу в пристосуванні житлового приміщення, та члени її сім'ї та/або її законний представник;
соціальна послуга консультування з пристосування житлових приміщень - комплекс заходів, що проводяться за місцем проживання отримувача соціальної послуги (вдома) та/або дистанційно (за потреби) у вигляді консультування щодо облаштування житла особи з інвалідністю / особи з обмеженням повсякденного функціонування для забезпечення доступності, безбар'єрності та можливості виконання необхідних заняттєвих активностей попри незворотні анатомічні чи інші зміни, створення умов для підтримки або поліпшення повсякденного функціонування та незалежності особи (в тому числі для самообслуговування) та сприяння її добробуту, надання пропозицій щодо пристосування житлового приміщення.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про соціальні послуги", "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", "Про реабілітацію осіб з інвалідністю в Україні", "Основи законодавства України про охорону здоров'я", "Про реабілітацію у сфері охорони здоров'я" та інших нормативно-правових актах з питань забезпечення соціального захисту, організації та надання соціальних послуг, провадження соціальної роботи.
II. Загальні підходи до організації надання соціальної послуги
1. Для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів отримувач соціальної послуги звертається до районної у місті Києві та Севастополі державної адміністрації, виконавчого органу сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її утворення) ради (далі - уповноважений орган) за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) з письмовою заявою відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
Під час дії на території України або адміністративно-територіальної одиниці надзвичайного або воєнного стану заяву може бути подано за місцем звернення отримувача соціальної послуги незалежно від її задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування).
Заява може подаватись в електронній формі з використанням державних електронних інформаційних ресурсів з накладанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
Підставою для надання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів є рішення уповноваженого органу.
Для об'єктивного прийняття рішення щодо надання соціальної послуги уповноважений орган може враховувати наявність у потенційного отримувача соціальної послуги потреби в пристосуванні житлових приміщень (в тому числі пристосування меблів, установлення обладнання тощо), зокрема, відповідно до рекомендацій експертної команди оцінювання повсякденного функціонування (результатів проведеної медико-соціальної експертизи), результатів реабілітаційного обстеження або оцінювання потреб соціальним працівником, залученим до роботи мультидисциплінарної реабілітаційної команди.
Також підставою для розгляду питання про надання соціальної послуги є звернення, повідомлення інших осіб в інтересах особи, яка потребує соціальної послуги, подане відповідно до вимог законодавства.
Рішення про надання / відмову у наданні соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів уповноважений орган приймає відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
2. Рішення про надання / відмову у наданні соціальної послуги надавачем соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач на підставі письмової заяви отримувача соціальної послуги (у випадку надання соціальної послуги не за рахунок бюджетних коштів).
Для отримання соціальної послуги у надавача недержавного сектору заява подається безпосередньо такому надавачу. Рішення про надання / відмову у наданні соціальної послуги надавачем соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач на підставі заяви потенційного отримувача соціальної послуги або його законного представника та документів (за потреби), визначених у пункті 4 цього розділу (у разі надання соціальної послуги не за рахунок бюджетних коштів) та інформує про прийняте рішення уповноважений орган.
3. Відмова в наданні соціальної послуги та припинення її надання здійснюються з підстав, передбачених частинами першою, другою статті 24 Закону України "Про соціальні послуги".
4. До заяви додаються:
для громадян України - паспорт громадянина України / паспорт громадянина України для виїзду за кордон / тимчасове посвідчення громадянина України / е-паспорт громадянина України / е-паспорт громадянина України для виїзду за кордон / е-документ, посвідчення про взяття на облік бездомної особи; для іноземців та осіб без громадянства - довідка про звернення за захистом в Україні / посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту / посвідчення біженця / паспортний документ іноземця та посвідка на тимчасове проживання або посвідка на постійне проживання;
копія документа, що засвідчує реєстрацію особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (картки платника податків), або дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, внесені до паспорта громадянина України (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомили про це контролюючий орган і мають відповідну відмітку у паспорті);
копії рекомендацій, які є частиною індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (за наявності);
копія висновку про необхідність забезпечення особи з обмеженнями повсякденного функціонування допоміжними засобами реабілітації (технічними та іншими засобами реабілітації) (за наявності);
копія індивідуального реабілітаційного плану (за наявності);
копія індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю (за наявності);
згода власника/співвласника/орендодавця інших осіб, які проживають у приміщенні (довільна форма).
Зазначені копії документів засвідчуються посадовими особами уповноваженого органу, яким прийнято заяву.
У разі подання заяви в електронній формі потенційний отримувач соціальної послуги або його законний представник додає скановані копії зазначених документів з накладенням свого кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису.
Якщо у державних електронних інформаційних ресурсах наявні необхідні відомості, відповідні документи/копії не подаються.
5. Підготовка фахівців для надання соціальної послуги (фахівців із соціальної роботи, соціальних працівників, соціальних менеджерів, інших фахівців надавача соціальної послуги) здійснюється обласними, Київським міським центрами соціальних служб, громадськими організаціями за відповідними навчальними курсами. Також можливе самостійне проходження такими фахівцями онлайн-курсів за відповідними навчальними програмами з отриманням сертифіката/довідки.
6. Мультидисциплінарна команда створюється та координується надавачем соціальної послуги.
7. У разі виявлення особи, яка за станом здоров'я неспроможна самостійно прийняти рішення про необхідність надання їй соціальних послуг, заяву про надання соціальних послуг зобов'язані подати законний представник такої особи, орган опіки та піклування або уповноважений орган.
III. Оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги
1. Оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться фахівцем із соціальної роботи із залученням представників мультидисциплінарної команд протягом 5 робочих днів з дати отримання заяви про надання соціальної послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Державного стандарту.
При оцінюванні індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги фахівець із соціальної роботи та представники мультидисциплінарної команд:
установлює контакт з отримувачем соціальної послуги, зокрема, вивчає обставини, які склалися в отримувача соціальної послуги на дату звернення за наданням соціальної послуги та визначає необхідність її надання;
формує довірливі та партнерські стосунки із отримувачем соціальної послуги;
активно залучає отримувача соціальної послуги або його законного представника до оцінювання його індивідуальних потреб, вивчає та враховує рівень його мотивації до розв'язання виявлених проблемних питань;
визначає питання, які потребують першочергового розв'язання у життєвій ситуації відповідно до їх важливості й терміновості;
визначає перелік наявних та/або призначених ДЗР;
проводить первинне оцінювання житла отримувача соціальної послуги та його загальний стан доступності;
узгоджує з отримувачем соціальної послуги правила співпраці та послідовність подальшої роботи.
2. Результати оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги є основою для складання індивідуального плану.
IV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги
1. Індивідуальний план є основою для надання соціальної послуги та ґрунтується на результатах оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги.
2. Індивідуальний план складається фахівцем надавача соціальної послуги із залученням отримувача соціальної послуги за формою згідно з додатком 3 до цього Державного стандарту та є невід'ємною частиною договору про надання соціальної послуги.
3. Індивідуальний план підписується отримувачем соціальної послуги або його законним представником і надавачем соціальної послуги одночасно з укладенням договору про надання соціальної послуги.
4. Індивідуальний план складається впродовж 5 робочих днів із дати завершення оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, переглядається через 30 днів з початку надання соціальної послуги, надалі - за потреби.
V. Укладання договору про надання соціальної послуги
1. Договір про надання соціальної послуги укладається на період надання соціальної послуги в письмовій формі між надавачем та отримувачем соціальної послуги або його / її законним представником у письмовій формі відповідно до Типового договору про надання соціальних послуг, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 23 грудня 2020 року № 847, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 лютого 2021 року за № 214/35836.
2. Кожна зі сторін отримує по одному примірнику договору та індивідуального плану.
VI. Місце та строки надання соціальної послуги
1. Соціальна послуга надається за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) отримувача соціальної послуги (вдома) та/або дистанційно (за потреби).
Дистанційне надання соціальної послуги забезпечується за допомогою технічних засобів (телефон, смартфон, планшет, онлайн-зв'язок).
2. Строк надання соціальної послуги визначається індивідуально залежно від мети та обсягу соціальної послуги з урахуванням індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, рівня його мотивації, і зазначається в індивідуальному плані.
VII. Принципи надання соціальної послуги
1. Доступність та відкритість:
надавач соціальної послуги вживає заходів щодо інформування отримувачів соціальної послуги та/або їх законних представників про її зміст, порядок звернення за її наданням, порядок та умови надання.
Інформація про соціальну послугу розміщується на офіційному сайті органу місцевого самоврядування та надавача соціальної послуги, на спеціальних стендах у доступному місці приміщення надавача соціальної послуги, надається у спеціальних листівках, буклетах, брошурах, висвітлюється в медіа. Інформація подається мовою, доступною для отримувачів соціальної послуги, в тому числі українською жестовою мовою, та з урахуванням вимог її доступності для сприйняття відповідно до ДБН В.2.2-40:2018 "Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення" та ДСТУ ISO/IEC 40500:2015 "Інформаційні технології. Настанова з доступності веб-контенту W3C (WCAG) 2.0";
надавач соціальної послуги організовує свою діяльність у приміщеннях, спеціально обладнаних і пристосованих для обслуговування в них осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до державних будівельних норм і стандартів. За потреби з урахуванням категорії отримувачів соціальної послуги аналогічно облаштовується територія, прилегла до приміщень надавача соціальної послуги, призначених для надання такої послуги;
надавач соціальної послуги використовує чітку та зрозумілу мову для інформування отримувачів соціальної послуги про мету її надання, наявні чи можливі обмеження в доступі до інших соціальних послуг, наявні альтернативи, право отримувачів відмовитися від отримання соціальної послуги, строки її надання тощо. Інформування отримувача соціальної послуги здійснюється на засадах відкритості, чесності та правдивості інформації;
надавач соціальної послуги надає соціальну послугу, яка відповідає вимогам цього Державного стандарту, з дотриманням принципів безбар'єрності, універсального дизайну та розумного пристосування.
2. Визнання гідності, повага, партнерство та недискримінація:
працівники надавача соціальної послуги з повагою і толерантністю ставляться до отримувачів соціальної послуги, дотримуються принципів недискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, стану здоров'я, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), мовними та іншими ознаками, які були, є та можуть бути дійсними або припущеними відповідно до Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні";
працівники надавача соціальної послуги забезпечують право отримувача соціальної послуги, його законного представника вільно висловлювати свою думку з усіх питань, що стосуються отримувача соціальної послуги, враховують цю думку при плануванні та наданні соціальної послуги, ставляться з повагою до інтересів та переконань отримувача соціальної послуги;
соціальна послуга надається на основі довірчих партнерських стосунків між отримувачем соціальної послуги і надавачем соціальної послуги, а також фахівцями, які входять до складу мультидисциплінарної команди та залучені до надання соціальної послуги. Для формування довірчих стосунків надавач соціальної послуги, а також фахівці зі складу мультидисциплінарної команди мають дотримуватися етичних принципів своєї професії, делікатно та з повагою ставитися до отримувача соціальної послуги, бути компетентними у виконанні завдань, передбачених індивідуальним планом надання соціальної послуги.
3. Забезпечення автономії та незалежності:
надавач соціальної послуги прагне забезпечити найкращі інтереси отримувача соціальної послуги в досягненні його максимально можливої автономії та незалежності в побутовому житті та заняттєвих активностях від інших осіб та сторонньої допомоги.
4. Індивідуальний підхід і комплексність:
надавач соціальної послуги при її плануванні та наданні визначає та враховує потреби отримувача соціальної послуги, характеристики його житла та прилеглої до житла території, його фізичний та психічний стан, поведінкові особливості, характеристики діяльності та участі в різних сферах життєдіяльності з урахуванням його сильних сторін;
отримувачу соціальної послуги, законному представнику пропонуються можливі рішення та рекомендації для досягнення визначених в індивідуальному плані цілей, його думка враховується при розробленні та виконанні індивідуального плану.
Надавач соціальної послуги організовує співпрацю з іншими фахівцями та службами для забезпечення комплексного підходу до задоволення потреб отримувача соціальної послуги.
5. Законність та безпека отримувачів та надавачів соціальної послуги:
надавач соціальної послуги не допускає негуманних і дискримінаційних дій щодо отримувача соціальної послуги, жорстокого поводження з ним;
надавач соціальної послуги інформує отримувачів соціальної послуги про їхні права, обов'язки, порядок оскарження дій працівників надавача соціальної послуги;
надавач соціальної послуги інформує отримувача соціальної послуги про відповідальність згідно із законодавством у разі застосування ним фізичного чи інших форм насильства відносно працівників надавача соціальної послуги;
працівникам надавача соціальної послуги забороняється використовувати в особистих цілях речі та майно отримувачів соціальної послуги, отримувати від них неправомірну вигоду, подарунки тощо;
надавач соціальної послуги в разі виявлення факту жорстокого поводження, загрози життю чи здоров'ю отримувача соціальної послуги, домашнього насильства інформує про це відповідального працівника / виконавчий орган місцевої ради, який проводить роботу з прийому та реєстрації заяв і повідомлень про вчинення насильства, уповноважені підрозділи органів Національної поліції України в порядку, встановленому законодавством.
6. Право на приватність та конфіденційність:
надавач соціальної послуги поважає право отримувача соціальної послуги на приватність, не повинен вимагати від отримувача послуги інформації особистого характеру, яка не має важливого значення для оцінювання індивідуальних потреб та/або організації надання соціальної послуги. До інформації, отриманої надавачем соціальної послуги, застосовується принцип конфіденційності;
надавач соціальної послуги вживає заходів щодо захисту персональних даних відповідно до вимог законів України "Про інформацію", "Про захист персональних даних", "Про психіатричну допомогу", іншої конфіденційної інформації щодо отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників;
надавач соціальної послуги зобов'язаний ознайомити отримувача соціальної послуги із заходами для дотримання принципу конфіденційності. Працівники надавача соціальної послуги, які безпосередньо надають соціальну послугу, інформують отримувача соціальної послуги про їхній обов'язок не розголошувати отриману ними конфіденційну інформацію. Надавач соціальної послуги може розкривати конфіденційну інформацію за наявності згоди отримувача соціальної послуги або у випадках, установлених законодавством;
при наданні соціальної послуги забезпечується дотримання інших принципів, визначених законодавством та рекомендованих об'єднаннями працівників системи надання соціальних послуг, об'єднаннями надавачів та отримувачів соціальних послуг.
VIII. Зміст соціальної послуги
1. Основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги, форми роботи та орієнтовний час їх виконання, визначено в додатку 4 до цього Державного стандарту. Такі заходи проводяться під час відвідування отримувача соціальної послуги за його задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) або в приміщенні надавача соціальної послуги, в тому числі із застосуванням дистанційного консультування, та передбачають:
залучення отримувача соціальної послуги до планування та виконання завдань з визначення необхідних пристосувань житлового приміщення;
організаційні, координаційні та представницькі заходи;
сприяння в отриманні інших послуг і консультацій відповідно до виявлених потреб, допомога в оформленні необхідних документів;
заходи зі сприяння адаптації та інтеграції у соціальне середовище;
заходи з обстеження житла, підбору, налаштування та навчання користуванню допоміжними засобами реабілітації, формування та розвитку навичок самообслуговування;
2. Зміст, обсяг та особливості соціальної послуги для кожного отримувача соціальної послуги визначаються індивідуально залежно від ступеня індивідуальної потреби отримувача соціальної послуги та зазначаються в індивідуальному плані.
IX. Використання ресурсів під час організації надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги забезпечує необхідну кількість працівників, які надають соціальну послугу, відповідно до результатів оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та згідно зі штатним розписом, складеним в установленому порядку.
2. Безпосереднє надання соціальної послуги забезпечують працівники надавача соціальної послуги та/або залучені ним фахівці, які мають необхідну для надання послуги кваліфікацію та/або пройшли відповідне навчання.
3. Працівники надавача соціальної послуги мають володіти знаннями і навичками, необхідними для її надання, та відповідати кваліфікаційним вимогам до відповідних фахівців, визначеним у Випуск 80 "Соціальні послуги" Довідника кваліфікаційних характеристик професій працівників, затвердженому наказом Міністерства соціальної політики України від 29 березня 2017 року № 518. Залучені фахівці мають відповідати кваліфікаційним вимогам, що регламентують їхню професійну діяльність у межах надання відповідної соціальної послуги.
4. Працівники надавача соціальної послуги, які надають соціальну послугу, повинні проходити обов'язкові медичні огляди відповідно до законодавства.
X. Приміщення та обладнання для надання соціальної послуги
1. Приміщення надавача соціальної послуги мають відповідати протипожежним вимогам та бути забезпечені гарячим і холодним водопостачанням і водовідведенням, каналізацією, припливно-витяжною вентиляцією, освітленням, опаленням відповідно до вимог ДБН В.2.2-9:2018 "Громадські будинки та споруди. Основні положення".
2. Для забезпечення безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення приміщення надавача соціальної послуги мають бути облаштовані відповідно до державних будівельних норм ДБН В.2.2-40:2018 "Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення".
3. Надавач соціальної послуги забезпечує працівників робочим місцем, обладнанням, інвентарем, витратними матеріалами, засобами індивідуального захисту, технічними засобами зв'язку для дистанційного консультування чи іншими засобами, необхідними для виконання їхніх посадових обов'язків з надання соціальної послуги.
XI. Інформаційно-методичне забезпечення організації та надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги організовує інформаційно-методичне забезпечення своєї діяльності, зокрема, забезпечує своїх працівників нормативно-правовими актами, методичними та іншими матеріалами у сфері надання соціальних послуг.
2. Надавач соціальної послуги створює можливості для професійного навчання своїх працівників, обміну досвідом з працівниками інших надавачів соціальної послуги, вживає заходів щодо:
підвищення кваліфікації працівників, які надають соціальну послугу, відповідно до вимог законодавства;
запобігання професійному (емоційному) вигоранню працівників, зокрема, шляхом організації обміну досвідом і супервізії;
проведення атестації працівників у встановленому законодавством порядку.
XII. Взаємодія з іншими суб'єктами для надання соціальної послуги
1. Для виконання заходів, передбачених індивідуальним планом, надавач соціальної послуги може залучати надавачів інших послуг, зокрема підприємства, установи, організації, заклади, фізичних осіб - підприємців, інших фізичних осіб, зокрема волонтерів.
2. У разі необхідності залучення надавачів інших послуг надавач соціальної послуги надсилає запити до відповідних підприємств, установ, організацій, закладів, фізичних осіб - підприємців та інших фізичних осіб, зокрема волонтерів, для подання ними відповідних кандидатур. Перевага надається фахівцям, які мають досвід роботи з особами з інвалідністю, працюють/працюватимуть із ними в межах виконання своїх обов'язків і можуть забезпечити послідовність роботи під час надання соціальної послуги.
3. Мультидисциплінарна команда має дотримуватись узгодженого підходу до роботи з отримувачем соціальної послуги та принципів надання соціальної послуги, зазначених у цьому Державному стандарті. Координацію роботи мультидисциплінарної команди забезпечує надавач соціальної послуги.
XIII. Документація для організації процесу надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги провадить свою діяльність відповідно до установчих документів (положення, статуту), цивільно-правових договорів (для фізичних осіб - підприємців) і нормативно-правових актів з питань, що регулюють його діяльність.
2. Документація ведеться, оформляється та зберігається відповідно до вимог законодавства.
XIV. Моніторинг надання та оцінка якості соціальної послуги
1. Діяльність надавача соціальної послуги підлягає моніторингу, внутрішній та зовнішній оцінці якості надання соціальної послуги, що проводяться відповідно до Порядку проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 449.
Результати моніторингу та оцінки якості надання соціальної послуги використовуються для усунення виявлених недоліків, вжиття заходів із поліпшення діяльності надавача соціальної послуги, розвитку соціальної послуги відповідно до потреб жителів адміністративно-територіальної одиниці.
2. При проведенні моніторингу застосовуються статистичні, адміністративні та оперативні дані щодо надання соціальної послуги.
3. При проведенні внутрішньої та зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги застосовуються показники якості за визначеними критеріями згідно з формою, наведеною в додатку 5 до цього Державного стандарту.
4. Надавач соціальної послуги забезпечує:
інформування отримувачів соціальної послуги, їхніх законних представників про проведення внутрішньої та зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги;
безперешкодний доступ отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників до представників уповноваженого органу, що здійснює зовнішню оцінку якості соціальної послуги.
До проведення зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги залучаються представники громадських об'єднань, діяльність яких спрямовується на захист прав та інтересів осіб з інвалідністю, ветеранів і членів їхніх сімей, розвиток соціальних послуг (за згодою).
5. Надавач соціальної послуги зобов'язаний сприяти проведенню зовнішньої оцінки якості соціальної послуги уповноваженими органами у порядку, визначеному законодавством.
6. Результати моніторингу та оцінки якості надання соціальної послуги оприлюднюються на офіційному вебсайті надавача соціальної послуги, його засновника і поширюються серед отримувачів соціальної послуги, їхніх законних представників, населення адміністративно-територіальної одиниці, де провадить діяльність надавач соціальної послуги.
XV. Фінансово-економічне обґрунтування вартості соціальної послуги
1. Вартість соціальної послуги визначається з урахуванням її собівартості, адміністративних витрат і податку на додану вартість відповідно до законодавства.
2. Вартість соціальної послуги, що надається за рахунок бюджетних коштів, формується з урахуванням фінансових можливостей відповідного місцевого бюджету і дотриманням положень цього Державного стандарту.
 

Керівник експертної групи
з питань підтримки вразливих
верств населення Директорату
розвитку соціальних послуг

Володимир ХАДЖИНОВ
 
Додатки
до Державного стандарту соціальної послуги консультування з пристосування житлових приміщень