ДЕРЖАВНА ІНСПЕКЦІЯ ЯДЕРНОГО РЕГУЛЮВАННЯ УКРАЇНИ
НАКАЗ
| 05.09.2025 м. Київ № 1032 |
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
13 жовтня 2025 р. за № 1475/44881
Про затвердження Порядку звільнення від регулюючого контролю діяльності з радіоактивними матеріалами
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Порядок звільнення від регулюючого контролю діяльності з радіоактивними матеріалами, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного комітету ядерного регулювання України від 01 липня 2010 року № 84 "Про затвердження Порядку звільнення радіоактивних матеріалів від регулюючого контролю у рамках практичної діяльності", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20 серпня 2010 року за
№ 718/18013.
3. Департаменту з безпеки радіаційних технологій та поводження з РАВ (Наталія РИБАЛКА) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Голова - Головний державний інспектор з ядерної та радіаційної безпеки України | Олег КОРІКОВ |
ПОГОДЖЕНО: | |
Т. в. о. Голови Державного агентства України з управління зоною відчуження | Володимир ФЕЩЕНКО |
Голова Державної регуляторної служби України | Олексій КУЧЕР |
Міністр економіки, довкілля та сільського господарства України | Олексій СОБОЛЕВ |
Міністр енергетики України | Світлана ГРИНЧУК |
Міністр охорони здоров'я України | Віктор ЛЯШКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної інспекції ядерного регулювання України
05 вересня 2025 року № 1032
Порядок звільнення від регулюючого контролю діяльності з радіоактивними матеріалами
I. Загальні положення
1. Цей Порядок встановлює цілі та критерії звільнення діяльності, пов'язаної з радіоактивними матеріалами (далі - РМ), від регулюючого контролю (далі - звільнення РМ від регулюючого контролю) і порядок здійснення діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю.
2. Цей Порядок обов'язковий для суб'єктів діяльності, які здійснюють або планують здійснювати діяльність із звільнення РМ від регулюючого контролю (далі - суб'єкт РМ).
3. Цей Порядок поширюється на звільнення від регулюючого контролю твердих та рідких РМ, які містять радіонукліди штучного та/або природного походження і утворились під час здійснення діяльності у сфері використання ядерної енергії, та під час поводження з матеріалами з підвищеним вмістом природних радіонуклідів, що утворюються та/або виробляються в результаті провадження видів діяльності, не пов'язаних з використанням ядерної енергії.
4. Цей Порядок не поширюється:
на звільнення від регулюючого контролю діяльності на майданчиках, на яких розташовані радіаційно-ядерні об'єкти, а також на споруди на цих майданчиках, що не демонтуються;
на звільнення від регулюючого контролю діяльності з ядерними матеріалами та відпрацьованими джерелами іонізуючого випромінювання;
на діяльність, пов'язану з рідинними скидами під час здійснення практичної діяльності.
5. Суб'єкт РМ здійснює діяльність із звільнення РМ від регулюючого контролю у межах діяльності у сфері використання ядерної енергії, дозволеної відповідною ліцензією, та/або під час поводження з матеріалами з підвищеним вмістом природних радіонуклідів, що утворюються та/або виробляються в результаті провадження видів діяльності, не пов'язаних з використанням ядерної енергії.
6. Звільнення РМ від регулюючого контролю може бути повним або обмеженим.
7. У цьому Порядку наведені нижче терміни вживаються у таких значеннях:
вид РМ - РМ з подібними фізико-хімічними характеристиками, які можуть мати однакові або відмінні один від одного радіологічні характеристики;
диференційований підхід - визначення обсягів і змісту заходів щодо забезпечення відповідності звільнення РМ від регулюючого контролю встановленим критеріям та вимогам залежно від радіологічних ризиків, пов'язаних із поводженням з РМ, що звільняються;
ділянка звільнення РМ - ділянка, призначена для перевірки відповідності партії РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю;
ділянка формування партій РМ - ділянка, призначена для формування партій РМ відповідно до критеріїв їх приймання на ділянку звільнення РМ;
діяльність із звільнення РМ від регулюючого контролю - комплекс заходів, що плануються та здійснюються суб'єктом РМ з метою доведення, що радіаційні характеристики РМ відповідають рівням та відповідним критеріям звільнення від регулюючого контролю;
звільнення РМ від регулюючого контролю - припинення регулюючого контролю РМ, який здійснювався в межах практичної діяльності в цілях забезпечення радіаційного захисту;
коефіцієнт звільнення - сума співвідношень питомих активностей радіонуклідів в РМ, визначених на основі результатів вимірювань, та рівнів звільнення цих радіонуклідів;
коефіцієнт масштабування - співвідношення питомих активностей реперного (ключового) легко вимірюваного радіонукліда та іншого радіонукліда, що містяться в РМ;
критерії звільнення від регулюючого контролю - кількісні та якісні показники, яким має відповідати партія РМ для прийняття рішення про можливість звільнення РМ цієї партії від регулюючого контролю;
легко вимірюваний радіонуклід - g-випромінюючий радіонуклід, питома активність якого в РМ може бути виміряна неруйнівними методами;
матеріал з підвищеним вмістом природних радіонуклідів - радіоактивний матеріал, у складі якого містяться виключно радіонукліди природного походження, природна концентрація та розподіл яких змінені внаслідок техногенних процесів, або цілісний об'єкт з поверхневим забрудненням радіонуклідами природного походження, у яких питома активність природних радіонуклідів чи рівень поверхневого забруднення природними радіонуклідами перевищують рівні звільнення радіоактивних матеріалів від регулюючого контролю;
обмежене звільнення РМ - звільнення від регулюючого контролю конкретних видів РМ із встановленням певних обмежень та умов щодо обсягів звільнення РМ та подальшого поводження із звільненими РМ (повторне використання, переробка, плавлення, спалювання тощо);
партія РМ - сукупність елементів твердих РМ, тверді РМ у вигляді цілісного об'єкта або рідкі РМ в ємності, підготовлені для проведення перевірки відповідності характеристик партії РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю;
повне звільнення РМ - звільнення від регулюючого контролю РМ без встановлення обмежень та умов щодо обсягів звільнення РМ та шляхів подальшого поводження із звільненими РМ;
потік РМ - РМ, які характеризуються однаковими природою радіоактивного забруднення, радіонуклідним вектором та фізико-хімічними властивостями;
похідний рівень звільнення РМ - розраховане на основі рівня звільнення значення параметра, іншого ніж питома активність радіонукліда в РМ, яке використовується під час звільнення РМ від регулюючого контролю як критерій звільнення;
радіонукліди природного походження - радіонукліди ланцюгів розпаду урану-235, урану-238, торію-232 та калію-40, що містяться в природному середовищі та утворилися внаслідок природних процесів;
радіонукліди штучного походження - радіонукліди, які утворюються під час здійснення практичної діяльності в сфері використання ядерної енергії;
радіонуклідний вектор - перелік радіонуклідів, що містяться в РМ і враховуються під час звільнення РМ від регулюючого контролю, з визначенням реперного (ключового) радіонукліда та значень коефіцієнтів масштабування для кожного з цих радіонуклідів;
регулюючий контроль - діяльність органу державного регулювання ядерної та радіаційної безпеки, що передбачає нормування, дозвільну діяльність та нагляд за дотриманням норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки;
реперний (ключовий) радіонуклід - легко вимірюваний радіонуклід, питома активність якого вимірюється в РМ та використовується для розрахунку питомих активностей інших радіонуклідів у РМ із використанням коефіцієнтів масштабування;
рівні звільнення РМ - граничні значення питомих активностей радіонуклідів, за яких або нижче яких РМ може бути звільнений від регулюючого контролю;
рідкі РМ - РМ, які на час їх звільнення від регулюючого контролю знаходяться у рідкому агрегатному стані;
тверді РМ - РМ, які на час їх звільнення від регулюючого контролю знаходяться у твердому агрегатному стані;
цілісний об'єкт - великогабаритні РМ без зовнішньої тари або РМ, що не можуть бути розділені на окремі елементи, які звільняються від регулюючого контролю як окремі партії РМ.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у
Законах України "Про використання ядерної енергії та радіаційну безпеку", "Про дозвільну діяльність у сфері використання ядерної енергії", Державних гігієнічних нормативах "Норми радіаційної безпеки України (НРБУ-97)", затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14 липня 1997 року № 208, введених у дію постановою Головного державного санітарного лікаря України від 01 грудня 1997 року № 62, Основних санітарних правилах забезпечення радіаційної безпеки України, затверджених наказом Міністерства охорони здоров'я України від 02 лютого 2005 року № 54, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 20 травня 2005 року за
№ 552/10832.
II. Мета та підходи до звільнення РМ від регулюючого контролю
1. Загальною метою звільнення РМ від регулюючого контролю є забезпечення оптимізації радіаційного захисту шляхом мінімізації обсягів радіоактивних відходів за умови неперевищення допустимих радіаційних впливів від звільнених РМ на людину та навколишнє природне середовище.
2. Діяльність із звільнення РМ від регулюючого контролю передбачає:
етап визначення РМ, які потенційно можуть бути звільненні від регулюючого контролю;
етап формування партій РМ для звільнення від регулюючого контролю;
етап звільнення від регулюючого контролю РМ, що належать до партії.
Окремі із зазначених етапів допускається об'єднувати.
3. На етапі визначення РМ, які потенційно можуть бути звільненні від регулюючого контролю, суб'єкт РМ виконує ідентифікацію відповідних РМ або потоків РМ, здійснює попередню характеризацію РМ і приведення РМ до стану, прийнятного для поводження з РМ на етапі формування партій РМ.
4. На етапі формування партій РМ суб'єкт РМ виконує підготовку партій РМ відповідно до критеріїв, встановлених суб'єктом РМ для виконання вимірювань, досліджень, розрахунків на етапі звільнення РМ партії з метою доведення відповідності партії РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю та подальшого прийняття рішення про звільнення РМ цієї партії від регулюючого контролю.
5. На етапі звільнення від регулюючого контролю РМ партії суб'єкт РМ виконує вимірювання, дослідження, розрахунки радіаційних характеристик партій РМ, демонструє, що значення радіаційних та інших показників партії РМ відповідають критеріям звільнення від регулюючого контролю, а також виконує заходи з підготовки та прийняття рішення стосовно звільнення РМ цієї партії від регулюючого контролю.
Критерії звільнення від регулюючого контролю охоплюють встановлені суб'єктом РМ та обгрунтовані відповідно до цього Порядку:
критерії формування партій РМ з метою виконання вимірювань, досліджень, розрахунків на етапі звільнення РМ цієї партії;
граничні значення коефіцієнтів звільнення та інших радіаційних параметрів, з якими мають порівнюватися результати вимірювань, досліджень, розрахунків радіаційних характеристик партії РМ, які виконуються з метою доведення, що РМ цієї партії можуть бути звільнені від регулюючого контролю.
6. Суб'єкт РМ здійснює діяльність на етапах звільнення РМ від регулюючого контролю із застосуванням диференційованого підходу з урахуванням радіологічних ризиків, пов'язаних із подальшим поводженням з РМ. Диференційований підхід до процесу звільнення застосовується з урахуванням таких факторів:
складність об'єкта та технологічного процесу, що призвели до утворення РМ;
обсяги та ступінь достовірності документованих даних про процеси, що характеризують утворення РМ, що потенційно можуть бути звільнені від регулюючого контролю;
обсяги РМ, що потенційно можуть бути звільнені від регулюючого контролю;
радіаційні, фізико-хімічні характеристики РМ, що підлягають звільненню від регулюючого контролю;
можливі шляхи подальшого використання та/або поводження з РМ після обмеженого звільнення від регулюючого контролю.
7. На різних етапах діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю суб'єкт РМ визначає та обгрунтовує обсяги вимірювань радіаційних характеристик РМ на основі диференційованого підходу з урахуванням радіологічних ризиків, обумовлених:
можливим перевищенням рівнів звільнення в окремих складових партій РМ;
можливою наявністю поверхневого забруднення, що знімається, на окремих ділянках поверхні партії твердих РМ.
Допускається не виконувати вимірювання радіаційних характеристик РМ, якщо суб'єкт РМ надав докази, що матеріал знаходився та/або використовувався із забезпеченням умов, за яких унеможливлювалось радіоактивне забруднення та активація цього матеріалу. Звільнення таких матеріалів від регулюючого контролю здійснюється на підставі прийнятих та обгрунтованих суб'єктом РМ і погоджених Держатомрегулюванням окремих рішень про звільнення від регулюючого контролю РМ конкретних партій.
8. Не допускається здійснення навмисного змішування/розбавлення РМ нерадіоактивними матеріалами з метою досягнення рівнів звільнення РМ від регулюючого контролю, якщо це не передбачено умовами, визначеними суб'єктом РМ в документах, погоджених Держатомрегулюванням, зокрема, в проєкті (робочому проєкті) і звіті з аналізу безпеки (далі - ЗАБ) інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю, регламенті звільнення РМ від регулюючого контролю, програмі звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю.
9. У разі звільнення РМ, що містять токсичні, патогенні, інші небезпечні речовини, подальше поводження з такими матеріалами здійснюється з дотриманням екологічних та/або санітарних вимог безпеки, встановлених законодавством.
III. Система управління діяльністю із звільнення РМ від регулюючого контролю
1. Суб'єкт РМ у межах системи управління діяльністю на радіаційно-ядерному об'єкті забезпечує впровадження системи управління діяльністю із звільнення РМ від регулюючого контролю, яка застосовується на всіх етапах діяльності з планування, підготовки та звільнення РМ від регулюючого контролю.
2. Система управління діяльністю із звільнення РМ від регулюючого контролю розробляється та впроваджується на основі диференційованого підходу з метою гарантування того, що звільнення РМ від регулюючого контролю здійснюється відповідно до норм і правил з ядерної та радіаційної безпеки.
3. Суб'єкт РМ з метою планування, підготовки та здійснення діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю визначає:
організаційну структуру з чітким підпорядкуванням структурних підрозділів керівництву, розподілення між структурними підрозділами функцій, які охоплюють зазначену діяльність;
чіткі повноваження та обов'язки кожної особи щодо дотримання вимог, необхідних для гарантування відповідності РМ, звільнених від регулюючого контролю, встановленим критеріям.
4. Суб'єкт РМ з метою планування, підготовки та здійснення діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю розробляє та реалізує:
систему професійної підготовки, перепідготовки, навчання та перевірки знань персоналу, допуску персоналу до самостійної роботи;
систему заходів щодо забезпечення та підтримки культури безпеки.
5. Суб'єкт РМ розробляє та впроваджує систему взаємопов'язаних організаційних і технічних заходів та процедур для поводження з РМ на всіх етапах підготовки та звільнення РМ від регулюючого контролю, від визначення РМ, що потенційно можуть бути звільнені від регулюючого контролю, до передачі звільнених РМ іншому суб'єкту для подальшого використання або поводження.
6. Суб'єкт РМ розробляє та впроваджує систему взаємопов'язаних заходів з характеризації РМ на різних етапах діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю в обсягах, достатніх для підтвердження відповідності партії РМ встановленим критеріям звільнення від регулюючого контролю.
7. Суб'єкт РМ розробляє та впроваджує систему заходів із забезпечення на всіх етапах діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю щодо обліку РМ, контролю за їх місцезнаходженням та переміщенням, включно з обліком та збереженням інформації про кількість та характеристики РМ.
8. Суб'єкт РМ розробляє та впроваджує систему заходів із забезпечення безпеки під час поводження з РМ, що звільняються від регулюючого контролю, на всіх етапах діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю.
9. Суб'єкт РМ розробляє та реалізує систему заходів щодо забезпечення засобами вимірювальної техніки та установками, на яких здійснюються вимірювання радіаційних та інших характеристик РМ з метою підтвердження відповідності партій РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю, їх своєчасного технічного обслуговування та ремонту, перевірок та випробовувань, забезпечення єдності вимірювань, а також щодо порядку здійснення та документування зазначених заходів.
10. Суб'єкт РМ оцінює систему управління діяльністю підрядних організацій та постачальників послуг щодо виконання робіт, до яких суб'єкт РМ залучив ці організації та постачальників, під час здійснення діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю.
11. Суб'єкт РМ розробляє та впроваджує програму забезпечення якості з планування, підготовки, здійснення та контролю всієї діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю. Цю програму допускається включати окремим розділом до загальної настанови з якості суб'єкта РМ.
12. Суб'єкт РМ розробляє та погоджує з Держатомрегулюванням:
регламент звільнення РМ від регулюючого контролю - у випадку звільнення від регулюючого контролю певних потоків РМ;
програму звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю - у випадку звільнення від регулюючого контролю окремої партії РМ.
У цих документах встановлюється детальний порядок виконання діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю і визначаються критерії звільнення РМ від регулюючого контролю.
IV. Рівні звільнення РМ від регулюючого контролю
1. Рівні повного або обмеженого звільнення РМ визначаються з огляду на одночасне неперевищення таких значень річної ефективної дози опромінення людини, обумовленої її опроміненням від звільнених РМ:
0,01 мЗв-у разі реалізації прогнозованих сценаріїв з річною ймовірністю, яка дорівнює або вища 1·10--2;
1 мЗв-у разі реалізації прогнозованих сценаріїв з річною ймовірністю нижче 1·10--2.
2. Рівнями повного звільнення від регулюючого контролю твердих РМ, що містять радіонукліди штучного походження, є значення питомих активностей радіонуклідів у РМ, наведені у додатку 1 до цього Порядку.
3. Рівнями повного звільнення від регулюючого контролю твердих РМ, що містять радіонукліди природного походження, є значення питомих активностей радіонуклідів у РМ, наведені у додатку 2 до цього Порядку.
4. Допускається для конкретного виду РМ визначати обґрунтовані рівні повного звільнення РМ від регулюючого контролю, що відрізняються від встановлених цим Порядком. Ці рівні погоджуються Держатомрегулюванням.
5. Суб'єкт РМ визначає та обґрунтовує рівні обмеженого звільнення для конкретного виду РМ, обсяги звільнення РМ, умови та способи подальшого поводження з обмежено звільненими РМ.
6. З метою обмеженого звільнення твердих РМ, що містять радіонукліди штучного походження, допускається застосовувати значення рівнів обмеженого звільнення від регулюючого контролю металовмісних РМ, що містять радіонукліди штучного походження, для їх переробки шляхом плавлення, в одиницях питомої активності радіонуклідів у РМ, наведені у додатку 3 до цього Порядку.
7. З метою обмеженого звільнення рідких РМ допускається застосовувати значення рівнів повного звільнення твердих РМ, наведені у додатках 1 та 2 до цього Порядку, якщо під час поводження із звільненими рідкими РМ виконуються умови пункту 7 додатка 4 до цього Порядку.
8. Для конкретного виду твердих РМ, що містять радіонукліди штучного походження з відомим співвідношенням питомих активностей радіонуклідів, можуть встановлюватися похідні рівні звільнення Clb (Бк·см--2) та/або Clg (Бк·см--2) за параметрами поверхневого b- та/або g-забруднення відповідно.
У разі забруднення поверхні g-випромінюючими радіонуклідами допускається встановлювати похідний рівень звільнення за параметром потужності дози g-випромінювання (мкЗв·год--1) від елемента поверхні РМ площею не більше 50 см-2.
9. З метою обґрунтування рівнів повного або обмеженого звільнення РМ, які відрізняються від встановлених у цьому Порядку, суб'єкт РМ виконує оцінки безпеки. Оцінки безпеки охоплюють:
аналіз можливих видів діяльності, що можуть призвести до опромінення людини від звільнених РМ;
врахування обсягів РМ, що планується звільнити, та ступеню неоднорідності (або її відсутності) розподілу відповідних радіонуклідів в РМ;
аналіз фізико-хімічних властивостей РМ, які можуть впливати на величину дози опромінення людини від звільнених РМ;
визначення на основі результатів вищезазначених аналізів обґрунтованого переліку сценаріїв, що можуть спричинити опромінення людини від звільнених РМ, та ймовірностей реалізації цих сценаріїв;
для кожного сценарію з визначеного переліку розрахунки доз опромінення репрезентативної особи від РМ, що містить певний радіонуклід питомої активності 1 Бк/г;
на основі зазначених розрахунків визначення для кожного радіонукліда сценарію, який призводить до найбільшої дози.
Суб'єкт РМ визначає рівень звільнення РМ, що містить конкретний радіонуклід, як розрахункове значення питомої активності радіонукліда, за якого річна ефективна доза для репрезентативної особи за сценарієм, що призводить до найбільшої дози, дорівнює значенню, встановленому у пункті 1 розділу IV цього Порядку.
Під час обґрунтування рівнів обмеженого звільнення, крім переліченого, в оцінці безпеки також враховуються прийняті припущення щодо обсягів РМ, що звільняються, та умов поводження із звільненими РМ.
10. Суб'єкт РМ наводить детальні описи та результати виконаних з метою обґрунтування рівнів звільнення оцінок безпеки, а також визначені рівні звільнення у розробленому звіті з обґрунтування рівнів звільнення для РМ певного виду. Цей звіт погоджується Держатомрегулюванням.
11. Вимоги до застосування рівнів звільнення РМ від регулюючого контролю наведені у додатку 4 цього Порядку.
V. Порядок створення інфраструктури для звільнення від регулюючого контролю певних потоків РМ
1. Суб'єкт РМ створює інфраструктуру, необхідну для забезпечення діяльності на всіх етапах звільнення від регулюючого контролю РМ, що віднесені до певних потоків.
Суб'єкт РМ до виконання певних заходів із звільнення РМ від регулюючого контролю може залучати підрядні організації та постачальників послуг із відповідними установками, системами та засобами вимірювальної техніки, кваліфікованим персоналом.
2. Створення інфраструктури для звільнення РМ певних потоків від регулюючого контролю передбачає такі основні етапи:
розроблення та затвердження проєкту (робочого проєкту) інфраструктури;
будівництво/монтаж об'єктів інфраструктури;
введення в експлуатацію інфраструктури.
3. У проєкті (робочому проєкті) інфраструктури для звільнення РМ певних потоків від регулюючого контролю визначаються:
послідовні взаємоузгоджені організаційно-технічні заходи, які виконують на всіх етапах діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю, та відповідні об'єкти інфраструктури, що потрібно створити для реалізації цих заходів;
проєктні рішення інфраструктури загалом та кожного об'єкта інфраструктури.
4. Відповідність визначеної в проєкті (робочому проєкті) інфраструктури та здійснення діяльності із звільнення від регулюючого контролю РМ певних потоків вимогам безпеки обґрунтовуються у ЗАБ на етапі проєктування інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю.
Проєкт (робочий проєкт) інфраструктури і ЗАБ на етапі проєктування інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю погоджуються Держатомрегулюванням за результатами державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки.
У ЗАБ наводяться аналіз та обґрунтування за такими основними питаннями:
ідентифікація потоків РМ, які потенційно можуть бути звільнені від регулюючого контролю, їх попередня характеризація, оцінки обсягів;
основні заходи та відповідні об'єкти інфраструктури для поводження з РМ ідентифікованих потоків на взаємопов'язаних етапах діяльності із звільнення цих РМ від регулюючого контролю;
границі ідентифікованих потоків РМ;
підготовка РМ до стану, прийнятного для поводження з РМ на етапі формування партій РМ (критерії, заходи, ділянки та засоби вимірювальної техніки, процедури);
формування партій РМ з ідентифікованих потоків з метою поводження з РМ на етапі звільнення від регулюючого контролю РМ партії (критерії, заходи, ділянки та засоби вимірювальної техніки, процедури);
поводження з партіями РМ з ідентифікованих потоків на етапі звільнення від регулюючого контролю РМ партій (критерії, заходи, ділянки та засоби вимірювальної техніки, процедури);
демонстрація відповідності партії РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю;
порядок підготовки, прийняття та реалізації рішень про звільнення від регулюючого контролю РМ партій, які відповідають критеріям звільнення від регулюючого контролю;
забезпечення радіаційної безпеки під час здійснення діяльності із звільнення від регулюючого контролю РМ ідентифікованих потоків;
контроль та облік РМ ідентифікованих потоків;
забезпечення звітності про звільнення РМ ідентифікованих потоків від регулюючого контролю;
виконання будівництва та монтажу об'єктів інфраструктури для звільнення РМ ідентифікованих потоків від регулюючого контролю;
виконання випробувань окремих об'єктів та в цілому інфраструктури для звільнення РМ ідентифікованих потоків від регулюючого контролю;
експлуатація інфраструктури для звільнення РМ ідентифікованих потоків від регулюючого контролю;
управління та забезпечення якості діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю.
У разі використання в інфраструктурі для звільнення від регулюючого контролю певних потоків РМ споруд, систем та обладнання, які експлуатуються на радіаційно-ядерному об'єкті в межах дозволеної Держатомрегулюванням діяльності, в ЗАБ на етапі проєктування цієї інфраструктури допускається надавати посилання на відповідні розділи погодженого Держатомрегулюванням ЗАБ радіаційно-ядерного об'єкта без приведення детального опису цих споруд, систем та обладнання.
5. Детальні проєктні рішення для систем та обладнання, призначених для перевірки відповідності партій РМ критеріям звільнення РМ від регулюючого контролю, визначаються в технічних умовах (технічних специфікаціях - для імпортних поставок) на ці системи та обладнання, які погоджуються Держатомрегулюванням.
6. Суб'єкт РМ на етапі будівництва об'єктів інфраструктури проводить приймальні випробування змонтованих систем та обладнання об'єктів інфраструктури за погодженими Держатомрегулюванням програмами.
7. Суб'єкт РМ після завершення будівельно-монтажних робіт на етапі введення об'єктів інфраструктури в експлуатацію проводить комплексні приймальні випробування інфраструктури для звільнення РМ певних потоків від регулюючого контролю за погодженою Держатомрегулюванням програмою.
8. Суб'єкт РМ до початку комплексних приймальних випробувань об'єктів інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю:
розробляє та погоджує з Держатомрегулюванням регламент звільнення РМ від регулюючого контролю;
забезпечує необхідну кількість підготовленого персоналу;
забезпечує наявність достатньої кількості РМ, що передбачено використовувати в програмі випробувань, та виконує необхідну для проведення випробувань характеризацію РМ.
9. В регламенті звільнення РМ від регулюючого контролю суб'єкт РМ визначає:
ідентифіковані потоки РМ та їх границі;
детальний порядок виконання заходів на кожному етапі діяльності із звільнення від регулюючого контролю певних потоків РМ та на кожному об'єкті інфраструктури, охоплюючи організацію робіт, розподіл обов'язків, технологічні процеси поводження з РМ;
критерії звільнення від регулюючого контролю, порядок перевірки відповідності партій РМ певних потоків цим критеріям;
порядок контролю та обліку РМ ідентифікованих потоків.
У разі проведення комплексних приймальних випробувань окремих об'єктів інфраструктури в регламенті розробляється детальний порядок діяльності на цих об'єктах.
10. Під час комплексних приймальних випробувань об'єктів інфраструктури здійснюється перевірка:
функціонування споруд, систем та обладнання, фактичної організації робіт, технологічних процесів поводження з РМ відповідно до проєкту (робочого проєкту), ЗАБ та регламенту звільнення РМ від регулюючого контролю;
відповідності партій РМ критеріям звільнення РМ від регулюючого контролю.
У разі виявлення під час проведення комплексних приймальних випробувань недоліків суб'єкт РМ здійснює аналіз їх причин, розробляє та впроваджує коригувальні заходи.
11. Суб'єкт РМ документує результати комплексних приймальних випробувань у звіті про проведення комплексних приймальних випробувань інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю, який погоджується Держатомрегулюванням.
Допускається підготовка звітів про проведення комплексних приймальних випробувань окремих об'єктів інфраструктури.
12. Суб'єкт РМ з урахуванням фактично виконаних будівельно-монтажних робіт зі створення інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю та комплексних приймальних випробувань інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю коригує регламент звільнення РМ від регулюючого контролю та розробляє ЗАБ на етапі експлуатації об'єктів інфраструктури, який погоджується Держатомрегулюванням за результатами державної експертизи ядерної та радіаційної безпеки.
13. Держатомрегулювання проводить інспекційну перевірку суб'єкта РМ з метою проведення оцінки відповідності суб'єкта РМ вимогам ядерної та радіаційної безпеки під час здійснення діяльності із звільнення потоків РМ від регулюючого контролю, як це передбачено Порядком здійснення державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 року
№ 824.
VI. Порядок підготовки РМ та перевірки партій РМ певних потоків на відповідність критеріям звільнення від регулюючого контролю
1. Визначення РМ, які потенційно можуть бути звільнені від регулюючого контролю
1. Суб'єкт РМ виконує аналіз джерел, процесів утворення РМ, ділянок з відповідним обладнанням, на яких утворюються РМ, з цілями:
визначити РМ, які потенційно можуть бути звільнені від регулюючого контролю;
визначити РМ з подібними фізико-хімічними властивостями, характером забруднення, які потенційно можуть належати до певних потоків РМ.
2. Суб'єкт РМ проводить обстеження зон/ділянок з РМ і досліджує характеристики цих РМ з метою визначення можливості встановлення критеріїв належності РМ до певних потоків РМ (встановлення границь потоків РМ).
3. Суб'єкт РМ за результатами виконаних заходів відповідно до вимог пунктів 1 та 2 цієї глави встановлює границі потоків РМ, охоплюючи: границі ділянок РМ, на яких утворюються РМ; перелік відповідного обладнання на цих ділянках; критерії віднесення РМ до певних потоків за фізико-хімічними властивостями та радіаційними характеристиками РМ.
4. Суб'єкт РМ виконує радіаційну характеризацію певних потоків РМ з метою визначення переліку радіонуклідів, що містяться в РМ, значень та співвідношень питомих активностей радіонуклідів в РМ, розподілу радіонуклідів в об'ємі РМ, характеристик поверхневого забруднення твердих РМ. Характеризація РМ виконується за погодженими Держатомрегулюванням процедурами, в яких визначаються та обґрунтовуються:
радіаційні параметри РМ, що вимірюються та досліджуються;
репрезентативні вибірки для вимірювання та дослідження за кожним радіаційним параметром, що забезпечуватиме отримання радіаційних характеристик РМ з довірчою ймовірністю 0,95 (допускається застосування іншого обґрунтованого на основі диференційованого підходу значення довірчої ймовірності);
методи, що застосовуються для вимірювань та досліджень кожного радіаційного параметра РМ, з обґрунтуванням мінімального значення радіаційного параметра, який може бути визначено.
5. Суб'єкт РМ за результатами виконаної характеризації РМ визначає потреби дезактивації твердих РМ (очищення рідких РМ), які планується звільнити від регулюючого контролю.
6. Суб'єкт РМ, у разі прийняття рішення про проведення дезактивації твердих РМ (очищення рідких РМ), визначає методи дезактивації та проводить дослідження дезактивованої (очищеної) репрезентативної вибірки зразків твердих (рідких) РМ. Суб'єкт РМ проводить додаткову характеризацію дезактивованих твердих РМ (очищених рідких РМ) з метою визначення радіаційних характеристик дезактивованих твердих РМ (очищених рідких РМ).
7. Суб'єкт РМ, виходячи з результатів виконаної характеризації РМ за вимогами пункту 4 цієї глави, підтверджує або корегує границі потоків РМ та, за необхідності, визначає вимоги щодо додаткового розділення РМ за потоками (зокрема, дезактивованих та недезактивованих твердих РМ) або об'єднує певні потоки РМ.
8. Якщо на етапі звільнення партії РМ від регулюючого контролю з метою підтвердження відповідності РМ встановленим критеріям звільнення виконуються вимірювання питомої активності реперних (ключових) радіонуклідів, суб'єкт РМ визначає для цих радіонуклідів радіонуклідні вектори згідно із погодженою Держатомрегулюванням процедурою характеризації РМ, в якій описує алгоритм та методи визначення радіонуклідних векторів.
9. Коректність вимірювань питомих активностей радіонуклідів в репрезентативних зразках РМ підтверджується дослідженнями цих зразків із використанням погоджених Держатомрегулюванням процедур, а також засобів вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність.
10. Суб'єкт РМ документує опис і результати виконаних аналізів, досліджень, обстежень, характеризації РМ у звіті з визначення границь та характеристик потоків РМ, який погоджується Держатомрегулюванням.
У цьому звіті суб'єкт РМ визначає та обгрунтовує набір критеріїв віднесення РМ до певного потоку, перелік характеристик РМ, що будуть використовуватися на подальших етапах діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю, радіонуклідні вектори (у разі їх застосування).
11. Суб'єкт РМ щорічно розглядає питання щодо необхідності уточнення або перегляду границь та характеристик потоків РМ (зокрема, радіонуклідних векторів) та, за потреби, з цією метою виконує відповідні аналізи, дослідження та характеризацію РМ. Суб'єкт РМ встановлює обгрунтовані критерії прийняття рішення про виконання цього заходу у звіті з визначення границь та характеристик потоків РМ.
2. Формування партій РМ
1. Суб'єкт РМ виконує збір та сортування РМ із розділенням РМ на потоки відповідно до встановлених границь потоків РМ. Забезпечується запобігання потраплянню до певного потоку таких РМ, що не відповідають встановленим границям потоку РМ.
2. Суб'єкт РМ виконує, за необхідності, дезактивацію твердих РМ (очищення рідких РМ) із забезпеченням відповідності дезактивованих твердих РМ (очищених рідких РМ) встановленим критеріям.
3. Формування партій РМ відбувається з використанням РМ одного потоку відповідно до критеріїв приймання партії РМ на відповідний об'єкт інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю. Такими критеріями можуть бути, зокрема, радіаційні, геометричні параметри, показники однорідності РМ, маса та/або об'єм партії РМ.
4. Суб'єкт РМ виконує формування партій РМ на спеціально обладнаній ділянці у складі інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю, на якій забезпечується:
прийняття РМ з контролем належності РМ до певного потоку;
радіаційне обстеження поверхневого забруднення твердих РМ на відповідність критеріям формування партій РМ за поверхневим забрудненням;
виконання технологічних операцій з підготовки партій РМ;
паспортизація партій РМ;
відправлення партій РМ на об'єкт інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю.
Допускається здійснювати:
формування партій рідких РМ безпосередньо на об'єкті інфраструктури для звільнення РМ;
передачу цілісного об'єкта, як окремої партії РМ, безпосередньо на об'єкт інфраструктури для звільнення РМ.
5. РМ, що не відповідають критеріям, застосованим під час формування партій РМ, видаляються з ділянки формування партій РМ для прийняття рішення щодо подальшого поводження з цими РМ.
6. На ділянці формування партій РМ забезпечується відповідність стану цієї ділянки встановленим радіаційним критеріям із цілями:
прийнятності фонових умов для вимірювання радіаційних характеристик РМ;
запобігання додатковому забрудненню твердих РМ.
Забезпечується моніторинг радіаційного стану ділянки формування партій РМ.
7. Суб'єкт РМ забезпечує облік РМ, простежуваність переміщення РМ під час збирання, сортування РМ, дезактивації твердих РМ (очищення рідких РМ), передачі на ділянку формування партій РМ, виконання операцій на ділянці, направлення партій РМ на об'єкт інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю.
3. Перевірки відповідності партій РМ критеріям звільнення РМ від регулюючого контролю
1. Суб'єкт РМ виконує перевірки відповідності партій РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю на відповідному об'єкті інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю, який розділений на зони, зокрема: приймання партій РМ, вимірювання характеристик партій РМ, зберігання партій РМ після вимірювань. Суб'єкт РМ визначає та забезпечує заходи із запобігання несанкціонованому переміщенню партій РМ між зонами.
Допускається об'єднання зазначених зон під час звільнення від регулюючого контролю рідких РМ.
2. У зонах об'єкта інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю забезпечується:
прийнятність фонових умов для вимірювання радіаційних характеристик партій РМ;
запобігання додатковому забрудненню партій твердих РМ, зокрема з урахуванням вимог пункту 8 додатка 4 до цього Порядку;
моніторинг радіаційного стану ділянки звільнення РМ.
3. Під час приймання партії твердих РМ (або рідких РМ) на об'єкт інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю виконується вхідний контроль партій твердих РМ (або рідких РМ) щодо їх відповідності критеріям приймання на цей об'єкт.
4. Вимірювання та розрахунки радіаційних характеристик партій РМ виконуються з використанням погоджених Держатомрегулюванням процедур, а також із застосуванням відповідних засобів вимірювальної техніки, які відповідають вимогам законодавства про метрологію та метрологічну діяльність, та мають забезпечити коректне і достовірне визначення значень та похибок значень характеристик партій РМ, які порівнюються з критеріями звільнення від регулюючого контролю (значення та похибки коефіцієнтів звільнення або значення та похибки поверхневого b- або g-забруднення тощо). Забезпечується проведення перевірок коректності вимірювань характеристик партій РМ з використанням РМ з відомими радіаційними характеристиками.
5. Детальні організаційні та технологічні процедури перевірок відповідності партій РМ критеріям звільнення визначаються у регламенті звільнення РМ від регулюючого контролю.
6. Суб'єкт РМ веде облік результатів перевірок партій РМ на відповідність критеріям звільнення РМ від регулюючого контролю.
7. Партії РМ, що за результатами перевірок відповідають критеріям звільнення від регулюючого контролю, розміщують у зоні зберігання таких партій РМ до прийняття рішення про звільнення РМ цих партій від регулюючого контролю. Забезпечується запобігання несанкціонованого доступу в цю зону.
Допускається партію рідких РМ зберігати в ємностях, що розміщуються в зоні вимірювання характеристик партій РМ.
8. Суб'єкт РМ оформляє паспорт на партію РМ, в якому наводить дані про:
походження РМ;
обсяги РМ;
спосіб і результати дезактивації твердих РМ (у разі її проведення);
фізико-хімічні властивості РМ;
радіаційні характеристики РМ (перелік присутніх у РМ радіонуклідів, радіонуклідний вектор (у разі його застосування), поверхневе забруднення тощо);
характеристики сформованої партії РМ;
результати порівняння визначених характеристик партій РМ із критеріями звільнення від регулюючого контролю.
Зразок паспорта на партію РМ наведено в додатку 5 до цього Порядку.
Паспорт підписує особа, яка в установленому порядку призначена відповідальною за оформлення паспорта.
9. Партії РМ (або рідкі РМ), що не відповідають критеріям приймання на об'єкт інфраструктури для звільнення РМ від регулюючого контролю або критеріям звільнення від регулюючого контролю, переміщують з цього об'єкта на окремий об'єкт (ділянку, майданчик) для прийняття рішення про подальше поводження з цими РМ.
VII. Порядок підготовки та перевірки окремих партій РМ на відповідність критеріям звільнення від регулюючого контролю
1. Суб'єкт РМ під час практичної діяльності виконує аналіз джерел, процесів утворення РМ, ділянок, на яких утворюються РМ, виконує обстеження утворюваних РМ з метою визначення РМ з однаковими фізико-хімічними властивостями, характером забруднення, які потенційно можуть бути об'єднані в окрему партію РМ, яка потенційно може бути звільнена від регулюючого контролю.
Суб'єкт РМ, за необхідності, визначає матеріали, які знаходяться під регулюючим контролем, але розташовані та/або використовувались із забезпеченням умов, за яких потенційно неможливе радіаційне забруднення та активація цих матеріалів.
2. Суб'єкт РМ здійснює діяльність щодо звільнення окремої партії РМ відповідно до програми звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю. В програмі звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю суб'єкт РМ визначає:
конкретну партію РМ, що передбачається звільнити від регулюючого контролю (вказує джерела походження, процеси утворення РМ, попередні дані про обсяг РМ, основні фізико-хімічні властивості, радіаційні характеристики тощо);
застосовні для партії РМ критерії звільнення від регулюючого контролю;
порядок перевірки відповідності партії РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю, документування результатів перевірок;
критерії та порядок підготовки партії РМ для перевірки партії РМ на відповідність критеріям звільнення від регулюючого контролю;
порядок прийняття суб'єктом РМ рішення про можливість звільнення партії РМ від регулюючого контролю;
порядок зберігання партії РМ після проведення її перевірки із забезпеченням запобігання несанкціонованого доступу та додаткового радіоактивного забруднення партій РМ;
посилання на програму забезпечення якості діяльності із звільнення РМ від регулюючого контролю (яка додається до програми звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю).
Для окремої партії матеріалів, які знаходяться під регулюючим контролем але потенційно не зазнали радіаційного забруднення та активації, питання характеризації та перевірки цієї партії розглядаються з метою збирання та надання доказів, що матеріал розташовано та/або використовувався із забезпеченням умов, за яких унеможливлювалося його радіоактивне забруднення та активація.
3. Держатомрегулювання проводить інспекційну перевірку суб'єкта РМ з метою проведення оцінки відповідності суб'єкта РМ вимогам ядерної та радіаційної безпеки під час здійснення діяльності із звільнення окремих партій РМ від регулюючого контролю, як це передбачено Порядком здійснення державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13 листопада 2013 року
№ 824.
4. Суб'єкт РМ за погодженням з Держатомрегулюванням може застосовувати погоджену Держатомрегулюванням програму звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю для звільнення від регулюючого контролю РМ інших партій. Суб'єкт РМ направляє до Держатомрегулювання дані про партію РМ, яку передбачається звільнити від регулюючого контролю, із демонстрацією того, що характеристики та властивості цієї партії РМ аналогічні вказаним у погодженій Держатомрегулюванням програмі.
VIII. Рішення та умови звільнення РМ від регулюючого контролю
1. Суб'єкт РМ під час здійснення діяльності із звільнення від регулюючого контролю певних потоків РМ відповідно до встановлених Держатомрегулюванням умов ліцензії на провадження діяльності у сфері використання ядерної енергії, в результаті якої утворились РМ, що звільняються від регулюючого контролю, приймає рішення про звільнення партій РМ від регулюючого контролю у межах цих потоків РМ.
2. Суб'єкт РМ щорічно до 01 лютого наступного за звітним року надає до Держатомрегулювання звіт про виконання діяльності та результати звільнення від регулюючого контролю певних потоків РМ, в якому наводить таку інформацію:
повний перелік партій РМ, що були звільнені від регулюючого контролю, та дані про кожну партію (до звіту додаються копії паспортів на кожну партію РМ);
дотримання встановлених обмежень та умов щодо обсягів звільнення РМ та подальшого поводження із звільненими РМ (у разі обмеженого звільнення РМ від регулюючого контролю);
випадки виявлених на ділянці звільнення РМ невідповідностей партій РМ критеріям звільнення від регулюючого контролю та характеристики цих партій РМ;
дотримання вимог програми забезпечення якості та регламенту звільнення РМ від регулюючого контролю (випадки відхилення від цих вимог, застосовані коригуючі заходи щодо запобігання таким відхиленням).
3. Суб'єкт РМ під час здійснення діяльності із звільнення від регулюючого контролю РМ окремої партії направляє до Держатомрегулювання звіт про виконання діяльності, що була проведена з метою звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю відповідно до програми звільнення окремої партії РМ. У цьому звіті наводять таку інформацію:
дані про фактичні властивості та характеристики окремої партії РМ, що планується звільнити від регулюючого контролю, порівняння цих даних з попередніми даними, наведеними в програмі звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю;
документи з описом виконання вимірювань характеристик окремої партії РМ, дані вимірювань, опис їх аналізу з метою визначення значень та похибок параметрів, що порівнюють з критеріями звільнення від регулюючого контролю;
порівняння фактичних характеристик окремої партії РМ з критеріями звільнення від регулюючого контролю;
виконання заходів, передбачених програмою звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю;
обґрунтовані висновки щодо можливості звільнення окремої партії РМ від регулюючого контролю, що базуються на результатах оцінок безпеки, з визначенням конкретних обмежень щодо поводження із звільненими РМ (у разі обмеженого звільнення РМ окремої партії).
Разом із зазначеним звітом суб'єкт РМ направляє до Держатомрегулювання проєкт рішення про звільнення від регулюючого контролю РМ окремої партії, в якому зазначає:
характеристики окремої партії РМ, що звільняється від регулюючого контролю (джерела походження, процеси утворення РМ, дані про обсяг РМ, основні фізико-хімічні властивості, радіаційні характеристики тощо);
перелік конкретних обмежень та умов подальшого поводження із звільненими РМ (у разі обмеженого звільнення РМ).
4. Держатомрегулювання за результатами розгляду звіту про виконання діяльності із звільнення від регулюючого контролю РМ окремої партії приймає рішення щодо погодження наданого суб'єктом РМ проєкту рішення про звільнення РМ окремої партії від регулюючого контролю.
Держатомрегулювання за результатами розгляду вказаної документації може запропонувати додаткові обмеження та умови звільнення РМ окремої партії від регулюючого контролю.
5. Суб'єкт РМ, після погодження Держатомрегулюванням проєкту відповідного рішення про звільнення РМ окремої партії від регулюючого контролю, затверджує це рішення відповідним розпорядчим документом, копію якого направляє до Держатомрегулювання.
6. У разі обмеженого звільнення від регулюючого контролю партії РМ суб'єкт РМ може передавати звільнені РМ іншому суб'єкту діяльності за умови забезпечення дотримання цим суб'єктом діяльності встановлених обмежень та умов щодо поводження із звільненими РМ, визначених у рішенні про звільнення РМ. Суб'єкт діяльності, якому передаються обмежено звільнені РМ, надає суб'єкту РМ звіти з інформацією щодо поводження із обмежено звільненими РМ, періодичність та тривалість надання яких встановлюється у рішенні про звільнення РМ.
Директор Департаменту з безпеки радіаційних технологій та поводження з РАВ - заступник Головного державного інспектора з ядерної та радіаційної безпеки України | Наталія РИБАЛКА |
Додатки
до Порядку звільнення від регулюючого контролю діяльності з радіоактивними матеріалами