• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Інструкції про організацію патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України

Міністерство оборони України  | Наказ, Зразок, Протокол, Список, Журнал, Вимоги, Картка, Схема, План, Форма типового документа, Інструкція від 10.10.2016 № 515
Реквізити
  • Видавник: Міністерство оборони України
  • Тип: Наказ, Зразок, Протокол, Список, Журнал, Вимоги, Картка, Схема, План, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 10.10.2016
  • Номер: 515
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство оборони України
  • Тип: Наказ, Зразок, Протокол, Список, Журнал, Вимоги, Картка, Схема, План, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 10.10.2016
  • Номер: 515
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОБОРОНИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
10.10.2016 № 515
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 листопада 2016 р.
за № 1429/29559
Про затвердження Інструкції про організацію патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Міністерства оборони № 539 від 19.10.2017 № 164 від 21.05.2020 № 169 від 22.06.2021 )
Відповідно до абзацу четвертого пункту 2 розділу VII "Прикінцеві положення" Закону України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України" та з метою удосконалення порядку організації та несення патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України, підвищення ефективності виконання завдань щодо забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію про організацію патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України, що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства оборони України від 07 лютого 2012 року № 62 "Про затвердження Інструкції про порядок організації патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 20 лютого 2012 року за № 252/20565 (зі змінами).
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
Міністр оборони України
генерал армії України

С.Т. Полторак
ПОГОДЖЕНО:
Голова Державної служби
спеціального зв'язку
та захисту інформації України
Голова Національної поліції України
Голова Державної
прикордонної служби України
Перший заступник Голови
Служби безпеки України
генерал-майор
Т.в.о. Голови
Служби зовнішньої розвідки України
Міністр інфраструктури України
В.о. Міністра охорони здоров'я України
Заступник Міністра внутрішніх справ України -
керівник апарату



Л.О. Євдоченко
Х. Деканоідзе

В. Назаренко


П. Демчина

І. Разінков
В. Омелян
У. Супрун

О.В. Тахтай
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ
Міністерства оборони України
10.10.2016 № 515
(у редакції наказу
Міністерства оборони України
від 21 травня 2020 року № 164
)
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
02 листопада 2016 р.
за № 1429/29559
ІНСТРУКЦІЯ
про організацію патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України
( У тексті Інструкції слова "матеріально-технічне" у всіх відмінках замінено словом "логістичне" у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
I. Загальні положення
1. Ця Інструкція визначає основні завдання, механізм організації та несення патрульно-постової служби Військовою службою правопорядку у Збройних Силах України (далі - Служба правопорядку) щодо забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців у місцях дислокації військових частин, військових навчальних закладів, установ та організацій (далі - військова частина), на вулицях і в громадських місцях, а також у військових містечках Збройних Сил України (далі - військові містечка), права та обов’язки патрулів і посадових осіб Служби правопорядку під час несення служби, порядок застосування ними заходів адміністративного примусу до військовослужбовців, військовозобов’язаних і резервістів під час проходження зборів (далі - військовозобов’язані), а також працівників Збройних Сил України (далі - працівники) під час виконання ними службових обов’язків.
2. У цій Інструкції наведені нижче терміни вживаються в таких значеннях:
військовий комендант на транспорті - у значенні, наведеному в Статуті гарнізонної та вартової служб Збройних Сил України;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
військова частина Служби правопорядку - організаційна одиниця Служби правопорядку (спеціальний відділ, окремий батальйон, окрема рота тощо), що утримується на окремому штаті та підпорядковується начальнику органу управління Служби правопорядку;
громадське місце - будівля (споруда) або будь-яка її частина з вільним доступом до неї населення або за запрошенням, або за плату, або постійно, або періодично, зокрема під’їзди, підземні переходи, стадіони тощо;
( Пункт 2 розділу I доповнено новим абзацом п’ятим згідно з Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
патрульно-постова служба у Збройних Силах України - комплекс заходів, які виконуються підрозділами Служби правопорядку для забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних) у місцях дислокації військових частин, у військових містечках, на вулицях і в громадських місцях;
підрозділ Служби правопорядку - структурний підрозділ органу управління (військової частини) Служби правопорядку, що залучається до несення патрульно-постової служби;
підрозділ Служби правопорядку в гарнізоні - окремий або тимчасово створений підрозділ (відділ, відділення, група, військова комендатура тощо), що підпорядковується начальнику органу управління Служби правопорядку та дислокується в окремому гарнізоні;
посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби,- начальник або старший офіцер (офіцер) відділу (відділення, групи) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку в гарнізонах органу управління Служби правопорядку, а також офіцер військової частини Служби правопорядку, підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні.
3. Під час несення патрульно-постової служби посадові особи органів управління (військових частин та підрозділів) Служби правопорядку керуються Конституцією України, Законом України "Про Військову службу правопорядку у Збройних Силах України", Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), статутами Збройних Сил України, цією Інструкцією та іншими нормативно-правовими актами.
4. Основними завданнями патрульно-постової служби є:
забезпечення правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних) у місцях дислокації військових частин, у військових містечках, на вулицях і в громадських місцях, у місцях проведення заходів за участю військовослужбовців (військовозобов’язаних);
запобігання вчиненню і припинення кримінальних та інших правопорушень у Збройних Силах України;
припинення або участь у припиненні протиправних дій цивільних осіб, направлених проти військовослужбовців (військовозобов’язаних);
сприяння в межах компетенції органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам військового управління та військовому командуванню у виконанні покладених на них відповідно до чинного законодавства обов’язків;
здійснення за дорученням начальника органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) розшуку військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини або місця служби;
забезпечення дотримання комендантської години в гарнізонах.
( Пункт 4 розділу I доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
5. Успішне виконання завдань патрульно-постової служби підрозділами Служби правопорядку забезпечується:
підтриманням постійної готовності підрозділів Служби правопорядку та патрулів до виконання завдань за призначенням;
вихованням в особового складу вірності Військовій присязі, самовідданості, навчанням високої пильності та постійної готовності до виконання своїх посадових обов’язків;
високим рівнем підготовки, вмілими та активними діями особового складу підрозділів Служби правопорядку та патрулів;
умілою організацією патрульно-постової служби з боку начальників органів управління Служби правопорядку та командирів підрозділів Служби правопорядку;
знанням особовим складом підрозділів Служби правопорядку своїх службових обов’язків, нормативно-правових актів, обстановки на маршрутах патрулювання та особливостей патрулювання;
оперативним реагуванням на повідомлення про кримінальні правопорушення, порушення громадського порядку та військової дисципліни, які вчинені (вчиняються або будуть вчинені) військовослужбовцями (військовозобов’язаними) та працівниками, умілими й активними діями для їх припинення (попередження);
раціональною розстановкою патрулів та постійною взаємодією з органами Національної поліції України (далі - Національна поліція) та органами військового управління, з’єднаннями, військовими частинами, вищими військовими навчальними закладами, військовими підрозділами закладів вищої освіти, навчальними військовими частинами (центрами), базами, закладами охорони здоров’я та установами Національної гвардії України (далі - підрозділи Національної гвардії України);
урахуванням змін стосовно особливостей виконання обов’язків патрулями на визначених маршрутах у вихідні, неробочі та святкові дні;
впровадженням у практику дій патрулів періодичної зміни маршрутів патрулювання відповідно до місць проведення суспільно-політичних заходів, державних свят та гарнізонних заходів;
диференційним використанням різноманітних методів несення патрульно-постової служби, патрулювання за визначеними маршрутами як у пішому порядку, так і на автомобілі;
щодобовим прийняттям рішення щодо визначення необхідної кількості патрулів на наступну добу з урахуванням заходів, які плануються в гарнізоні;
щомісячним аналізом стану несення патрульно-постової служби Службою правопорядку в гарнізонах;
організацією систематичного контролю за несенням патрульно-постової служби;
повним логістичним забезпеченням підрозділів Служби правопорядку та патрулів.
6. Відповідальними за організацію та несення патрульно-постової служби, рівень підготовки особового складу та його здатність виконувати завдання за призначенням є відповідні начальники органів управління Служби правопорядку.
7. У підрозділі Служби правопорядку в гарнізоні організація підготовки особового складу до несення патрульно-постової служби, проведення розводу патрулів, підтримання зв’язку з патрулем та координація його дій під час несення служби, здійснення перевірки несення служби патрулями, прийняття рішення про затримання військовослужбовців (військовозобов’язаних) та працівників, а також складання протоколів про адміністративне правопорушення та адміністративне затримання покладаються на начальника підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні.
8. Для виконання завдань патрульно-постової служби залучається особовий склад органів управління (військових частин) Служби правопорядку (підрозділів Служби правопорядку в гарнізоні).
9. До виконання завдань Служби правопорядку щодо охорони об’єктів, підтримання військової дисципліни серед військовослужбовців на вулицях та в громадських місцях, запобігання правопорушенням, які вчиняються військовослужбовцями, та їх припинення можуть залучатися військовослужбовці військових частин.
10. До засобів патрульно-постової служби належать вогнепальна зброя, спеціальні засоби, транспортні засоби (легкові, бронеавтомобілі тощо) та засоби зв’язку.
Вогнепальна зброя, транспортні засоби та інша техніка (майно), призначені для забезпечення несення служби патрулями, повинні бути повністю укомплектованими, справними та використовуватись тільки за призначенням із дотриманням установлених норм та правил.
Вогнепальна зброя, спеціальні засоби та автомобілі підрозділів Служби правопорядку повинні бути в постійній готовності до застосування.
Особовий склад патрулів озброюється вогнепальною зброєю, спеціальними засобами та забезпечується засобами зв’язку й транспортними засобами за наказом начальника органу управління Служби правопорядку.
11. Для несення патрульно-постової служби призначаються патрулі Служби правопорядку.
До складу патруля входять начальник патруля і два-три військовослужбовці підрозділу Служби правопорядку.
Начальником патруля залежно від покладених завдань може призначатися військовослужбовець з числа офіцерського, сержантського (старшинського) та рядового складу (крім військовослужбовців строкової військової служби).
Патрулювання здійснюється в пішому порядку чи на автомобілі протягом доби або на певний час дня чи ночі.
Патрулю, призначеному на добу, через кожні чотири години виконання своїх обов’язків дозволяється відпочивати протягом двох годин у приміщенні органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) або в іншому місці за наявності умов для відпочинку, визначеному начальником органу управління Служби правопорядку.
Час виставлення патрулів, тривалість несення служби та кількість патрулів встановлюються начальником органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) з урахуванням найбільш напруженого часу доби, місць, де найбільш вірогідні порушення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних) та обстановки на місцях.
Перед патрулюванням посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, визначає патрулю для виконання завдань маршрут патрулювання, що включає місцевість, яка прилягає до основного напрямку руху патруля в межах можливого спостереження. Ширина смуги маршруту патрулювання уточнюється начальником патруля на місцевості, що прилягає до основного напрямку руху патруля в межах закріпленої за ним території.
Довжина маршруту патрулювання на автомобілі становить 6-8 км, пішого патрулювання - 1-1,5 км. Довжина маршрутів патрулювання може бути збільшена або зменшена начальником органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) залежно від їх особливостей та обстановки на них.
Несення служби патрулем може здійснюватись на одному або декількох маршрутах. Під час проведення інструктажу посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, вказує послідовність і порядок переміщення патруля з одного маршруту на інший.
Для вирішення завдань, що раптово виникають у зв’язку зі зміною обстановки, а також для несення служби на маршрутах патрулювання на час прийняття їжі основним складом патруля начальник органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) призначає резервний патруль Служби правопорядку.
Військовослужбовці несуть патрульно-постову службу у формі одягу, яка визначається наказом начальника гарнізону.
Особовий склад патруля під час виконання своїх службових обов’язків повинен суворо дотримуватися військової дисципліни, мати охайний вигляд та бути ввічливим.
II. Планування заходів патрульно-постової служби в органах управління Служби правопорядку
1. Планування заходів патрульно-постової служби організовує начальник штабу органу управління Служби правопорядку спільно з посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби. До планування заходів залучаються офіцери відділу (відділення, групи) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку в гарнізонах, морально-психологічного та логістичного забезпечення Служби правопорядку, а також начальники підрозділів Служби правопорядку в гарнізонах.
2. На підставі отриманих завдань (вказівок) старшого начальника, оцінки обстановки в гарнізонах, пропозицій та розрахунків, підготовлених посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, начальник органу управління Служби правопорядку приймає рішення про організацію патрульно-постової служби.
3. Перед прийняттям рішення про організацію патрульно-постової служби начальник органу управління Служби правопорядку повинен з’ясувати завдання щодо забезпечення правопорядку і військової дисципліни та оцінити наявність факторів й умов, що можуть вплинути на виконання завдання.
4. Під час з’ясування завдання начальник органу управління Служби правопорядку повинен усвідомити мету застосування, порядок використання сил і засобів підрозділів Служби правопорядку та їх роль і місце у забезпеченні правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних).
5. Оцінка обстановки здійснюється за такими показниками:
стан правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних) у гарнізонах;
готовність підрозділів Служби правопорядку до виконання завдань;
особливості місцевості району виконання завдань патрульно-постової служби.
6. Під час оцінювання стану правопорядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних) у гарнізоні начальник органу управління Служби правопорядку разом з начальником гарнізону з’ясовує:
місця дислокації військових частин, місця розташування органів Національної поліції, підрозділів Національної гвардії України та інших правоохоронних органів;
загальний стан правопорядку і військової дисципліни в гарнізонах;
кількість і характер вчинених військовослужбовцями (військовозобов’язаними) у місцях дислокації військових частин, у військових містечках, на вулицях і в громадських місцях правопорушень;
випадки групових порушень громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних);
місця (об’єкти), де найбільш імовірні порушення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних).
7. Оцінка можливостей підрозділів Служби правопорядку включає:
укомплектованість підрозділів Служби правопорядку особовим складом, транспортними засобами, засобами зв’язку та їх готовність до виконання завдань за призначенням;
рівень фахової підготовленості, військової дисципліни та морально-психологічного стану особового складу підрозділів Служби правопорядку;
стан засобів логістичного забезпечення та навчально-матеріальної бази підрозділів Служби правопорядку;
наявність патрульних нарядів Національної поліції та підрозділів Національної гвардії України в районах виконання завдань підрозділами Служби правопорядку, а за потреби за попереднім узгодженням можливість їх взаємодії (спільних дій) щодо надання допомоги в забезпеченні громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних).
8. Під час з’ясування особливостей місцевості району виконання завдань патрульно-постової служби начальник органу управління Служби правопорядку вивчає:
наявність і стан доріг на маршрутах руху та в районах несення служби патрулями;
режим роботи підприємств, культурно-просвітницьких та інших установ (магазинів, ресторанів, кафе, клубів, кінотеатрів, зупинок транспорту тощо);
стан і час освітлення місцевості в районі виконання завдань патрулями;
наявність телефонної мережі і можливість використання її патрулями під час виконання завдань;
ступінь впливу пори року та метеорологічних умов у районі виконання завдань патрулями, використання транспортних і технічних засобів.
9. За результатами оцінки обстановки начальник органу управління Служби правопорядку визначає:
гарнізони, райони, об’єкти (місця), де найбільш поширені (ймовірні) порушення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних);
сили та засоби підрозділів Служби правопорядку, що залучаються до виконання завдань патрульно-постової служби в зоні діяльності;
ділянки зосередження основних зусиль патрулювання;
маршрути патрулювання та порядок несення служби на них;
порядок організації взаємодії між патрулями Служби правопорядку, патрульними нарядами Національної поліції та підрозділів Національної гвардії України щодо забезпечення громадського порядку і військової дисципліни серед військовослужбовців (військовозобов’язаних);
порядок висування патрулів з органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) до місць несення служби в гарнізонах та у зворотному напрямку;
заходи щодо удосконалення фахової підготовки, зміцнення військової дисципліни та підвищення морально-психологічного стану особового складу підрозділів Служби правопорядку, поліпшення логістичного забезпечення та удосконалення навчально-матеріальної бази підрозділів Служби правопорядку.
10. Після оцінки обстановки начальник органу управління Служби правопорядку спільно з посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, проводить рекогносцировку, під час якої уточнює райони виконання завдань патрулями, маршрути патрулювання, види, склад, особливі обов’язки патрулів і порядок виконання ними завдань.
11. Після проведення рекогносцировки начальник органу управління Служби правопорядку приймає рішення про організацію патрульно-постової служби, яке доводить до відома своїх заступників, начальника підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні, командира військової частини Служби правопорядку та посадової особи органу управління Служби правопорядку, відповідальної за організацію патрульно-постової служби, після чого визначає порядок та строки планування заходів.
12. Рішення начальника органу управління Служби правопорядку про організацію патрульно-постової служби відображається в наказі начальника органу управління Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання.
У Центральному управлінні Служби правопорядку (по м. Києву і Київській області) та територіальному управлінні Служби правопорядку розробляється наказ про організацію службової діяльності.
У військовій частині Служби правопорядку рішення начальника органу управління Служби правопорядку про організацію патрульно-постової служби відображається в наказі командира військової частини Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання.
13. У наказі начальника органу управління Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання (про організацію службової діяльності) визначаються:
склад патрулів, їх озброєння;
порядок забезпечення патрулів засобами зв’язку та транспортними засобами;
склад резерву, його розміщення та порядок використання;
посадові особи, які відповідають за організацію патрульно-постової служби в підпорядкованих військових частинах Служби правопорядку та підрозділах Служби правопорядку в гарнізоні;
порядок організації патрульно-постової служби в підпорядкованих військових частинах Служби правопорядку та підрозділах Служби правопорядку в гарнізоні;
категорії військовослужбовців, які мають право нести службу як начальники патрулів та патрульні;
керівники занять, час, місце і порядок проведення занять з теоретичної і практичної підготовки та інструктажу патрулів;
час і місце підбиття підсумків з особовим складом патрулів після закінчення несення служби;
посадові особи, уповноважені складати протоколи про адміністративні правопорушення та протоколи про адміністративне затримання, проводити особистий огляд та огляд речей затриманих;
місця зберігання вилучених речей і документів у затриманих до розгляду справи про адміністративне правопорушення;
час і місце проведення розводу патрулів;
порядок харчування та відпочинку особового складу патрулів;
порядок організації та здійснення контролю за несенням патрульно-постової служби;
час і місце проведення медичного огляду особового складу, який залучається до несення патрульно-постової служби.
( Абзац п’ятнадцятий пункту 13 розділу II в редакції Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
Додаток до наказу начальника органу управління Служби правопорядку містить:
список військовослужбовців, допущених до несення служби начальниками патрулів та патрульними;
склад комісії щодо вивчення соціально-психологічних якостей та допуску військовослужбовців до несення патрульно-постової служби.
У разі дислокації підпорядкованої військової частини (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) у зоні діяльності іншого органу управління Служби правопорядку, у наказі начальника органу управління Служби правопорядку про організацію служби військ і бойового навчання (про організацію службової діяльності) питання організації патрульно-постової служби відображаються з урахуванням специфіки діяльності органу управління Служби правопорядку, у зоні діяльності якого дислокується ця військова частина (підрозділ Служби правопорядку в гарнізоні).
14. Перед початком навчального року витяг із наказу про організацію служби військ і бойового навчання (про організацію службової діяльності) надається штабом органу управління Служби правопорядку до підпорядкованих військових частин (підрозділів Служби правопорядку в гарнізоні), а також до органу управління Служби правопорядку, у зоні діяльності якого дислокується підпорядкована військова частина Служби правопорядку (підрозділ Служби правопорядку в гарнізоні).
15. На основі рішення начальника органу управління Служби правопорядку начальник штабу та посадова особа органу управління Служби правопорядку, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, розробляють план організації патрульно-постової служби в гарнізонах, що входять до зони діяльності органу управління Служби правопорядку, схеми маршрутів патрулювання на території міст (гарнізонів), інструкції для патрулів та картки маршрутів патрулів.
16. План організації патрульно-постової служби в гарнізонах, що входять до зони діяльності (далі - План) (додаток 1) оформлюється на топографічній карті масштабу 1 : 50 000 (1 : 100000) або на інших картах (схемах), які забезпечують повноту відображення необхідної інформації.
На графічній частині Плану відображаються:
межі зони діяльності органу управління Служби правопорядку;
найменування гарнізонів, які входять до зони діяльності органу управління Служби правопорядку, їх межі та зони відповідальності;
перелік військових частин, які входять до складу кожного гарнізону;
місця розташування органу управління Служби правопорядку та підпорядкованих підрозділів Служби правопорядку в гарнізоні;
місця розташування органів Національної поліції, підрозділів Національної гвардії України та інших правоохоронних органів;
райони несення служби патрулями в гарнізонах;
маршрути висування патрулів з органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) до місць несення служби в гарнізонах та у зворотному напрямку.
До Плану додаються (у вигляді пояснювальних таблиць):
розрахунок сил та засобів, які залучаються до несення патрульно-постової служби від підпорядкованого органу управління (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні);
порядок підтримання під час несення патрульно-постової служби зв’язку із взаємодіючими органами.
План підписує начальник штабу органу управління Служби правопорядку, затверджує - начальник органу управління Служби правопорядку.
17. Схема маршрутів патрулювання (додаток 2) розробляється графічно на картах (планах місцевості), підписується посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, погоджується начальником відповідного гарнізону та затверджується начальником органу управління Служби правопорядку.
На схемі маршруту патрулювання відображаються:
маршрути патрулювання (за номерами та варіантами);
пункти зупинок патрулів на автомобілях, маршрути їх пішого патрулювання;
маршрути несення служби патрульними нарядами Національної поліції та підрозділів Національної гвардії України, які проходять поблизу або перетинаються з маршрутами руху патрулів Служби правопорядку;
маршрути висування патрулів з органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) до районів виконання завдань та у зворотному напрямку;
місця розташування органів державної влади та місцевого самоврядування;
місця розташування військових частин, у тому числі комендатур військових сполучень, військових комісаріатів;
місця розташування органів Національної поліції, підрозділів Національної гвардії України та інших правоохоронних органів;
місця розташування закладів охорони здоров’я;
місця розміщення громадських місць (розважальних закладів) поблизу військових частин, які відвідують військовослужбовці (військовозобов’язані), та тих, які знаходяться в межах маршруту патрулювання;
місця розташування аеропортів, вокзалів (залізничні, морські, річкові, автомобільні);
місця розташування станцій метро;
місця розташування відділень зв’язку (телефонів для зв’язку).
До схеми маршрутів патрулювання додаються (у вигляді пояснювальних таблиць):
розрахунок сил та засобів, які залучаються до несення патрульно-постової служби від підпорядкованого органу управління (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні);
порядок підтримання під час несення патрульно-постової служби зв’язку із взаємодіючими органами.
18. Інструкції для патрулів розробляються для кожного гарнізону окремо, підписуються посадовою особою органу управління Служби правопорядку, відповідальною за організацію патрульно-постової служби, і затверджуються начальником органу управління Служби правопорядку.
В інструкції для патрулів визначаються:
завдання патрулів на території населеного пункту (гарнізону);
маршрути патрулювання, їх довжина та межі;
особливості несення служби на кожному маршруті;
місця, які потребують особливої уваги;
обставини та порядок застосування заходів фізичного впливу, вогнепальної зброї та спеціальних засобів;
місця розташування на маршрутах патрулювання органів Національної поліції, підрозділів Національної гвардії України та інших правоохоронних органів;
місця розміщення на маршрутах патрулювання засобів зв’язку;
порядок підтримання зв’язку та взаємодії між патрулями, оперативним черговим органу управління Служби правопорядку (посадовою особою підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні, відповідальною за організацію патрульно-постової служби (далі - посадова особа підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні)),органами Національної поліції, підрозділами Національної гвардії України та іншими правоохоронними органами;
порядок руху та дій на маршрутах;
час виконання завдань та порядок надання доповіді.
19. Картка маршруту пішого патруля (додаток3) розробляється на кожний маршрут патрулювання. Картку маршруту пішого патруля підписує посадова особа органу управління Служби правопорядку, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, і затверджує начальник органу управління Служби правопорядку. Картка маршруту пішого патруля оформлюється у вигляді книжки розміром 9 ґ 12 см, аркуші нумеруються.
У картці маршруту пішого патруля відображаються:
маршрут патрулювання, його довжина та межі;
час несення служби та виходу на зв’язок з оперативним черговим органу управління Служби правопорядку (посадовою особою підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні);
особливі обов’язки патруля;
способи зв’язку із сусідніми патрулями, з оперативним черговим органу управління Служби правопорядку (посадовою особою підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні), з оперативними черговими органу Національної поліції та підрозділів Національної гвардії України;
місця, які потребують особливої уваги;
порядок руху та дій на маршруті.
20. У картці маршруту патруля на автомобілі (додаток 4) відображаються відомості, визначені пунктом 19 цього розділу, а також додатково:
пункти та номери зупинок;
послідовність переміщення з одного пункту в інший;
завдання, час і тривалість пішого патрулювання в кожному пункті зупинки.
21. До карток маршрутів патрулів додаються списки військовослужбовців, які самовільно залишили військові частини або місця служби та розшукуються в зоні діяльності органу управління Служби правопорядку, із зазначенням прізвищ, імен, по батькові, дат народження. За потреби також надаються фотокартки чи словесні портрети цих військовослужбовців.
22. У разі змін в обстановці здійснюються аналіз, оцінювання та уточнення Плану, схем маршрутів патрулювання, інструкцій для патрулів та карток маршрутів піших патрулів (патрулів на автомобілі).
23. Перед початком нового навчального року штаб органу управління Служби правопорядку надає:
до підпорядкованих підрозділів Служби правопорядку в гарнізоні - другі примірники схем маршрутів патрулювання, інструкції для патрулів та картки маршрутів піших патрулів (патрулів на автомобілі);
до підпорядкованих військових частин Служби правопорядку - другі примірники схем маршрутів патрулювання та інструкції для патрулів.
У разі дислокації підпорядкованої військової частини (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) у зоні діяльності іншого органу управління Служби правопорядку зазначені документи надаються до цієї військової частини (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні) штабом органу управління Служби правопорядку, у зоні діяльності якого дислокується військова частина (підрозділ Служби правопорядку в гарнізоні).
24. Результати несення служби патрулями відображаються окремим розділом в аналізі стану служби військ та в наказі начальника органу управління, Служби правопорядку про стан служби військ за місяць, квартал, рік.
25. Аналізи стану служби військ та накази видаються з періодичністю:
у Центральному управлінні Служби правопорядку (по м. Києву і Київській області) та територіальних управліннях Служби правопорядку - щокварталу та в кінці року;
у зональному відділі (відділенні) Служби правопорядку - щомісяця та в кінці року.
26. В аналізі стану служби військ відображаються:
стан виконання поставлених завдань за місяць (квартал, навчальний рік) щодо поліпшення стану патрульно-постової служби, якою мірою їх виконання дало змогу забезпечити правопорядок і військову дисципліну серед військовослужбовців (військовозобов’язаних);
оцінка кожного підрозділу Служби правопорядку за результатами виконання поставлених на поточний місяць (квартал, навчальний рік) завдань;
назви підрозділів, які досягли кращих результатів стосовно організації патрульно-постової служби;
назви підрозділів, де організація патрульно-постової служби не в повному обсязі відповідає вимогам наказів організаційно-розпорядчого характеру, характерні недоліки;
результати перевірок старшими начальниками несення служби патрулями, особистих перевірок начальником органу управління Служби правопорядку(командиром військової частини) Служби правопорядку та їх заступниками;
пріоритетні завдання на наступний місяць (квартал, рік) щодо поліпшення стану патрульно-постової служби в органі управління (військовій частині) та підрозділах Служби правопорядку.
27. У наказі про стан служби військ на підставі аналізу стану патрульно-постової служби надається оцінка підрозділам Служби правопорядку за виконання завдань стосовно покращення патрульно-постової служби, зазначаються характерні порушення та основні причини недоліків, що мають місце в організаторській та практичній роботі підлеглих командирів (начальників), в організації патрульно-постової служби. Визначаються конкретні завдання, спрямовані на покращення стану патрульно-постової служби, терміни їх виконання і виконавці та заходи щодо недопущення недоліків, що мали місце під час організації та несення патрульно-постової служби.
28. Аналіз стану служби військ та витяг із наказу про стан служби військ надається штабом органу управління Служби правопорядку до підпорядкованих військових частин (підрозділів Служби правопорядку в гарнізоні), а також до органу управління Служби правопорядку, у зоні діяльності якого дислокується підпорядкована військова частина (підрозділ Служби правопорядку в гарнізоні).
29. У разі прийняття рішення військовим командуванням або військовою адміністрацією (у разі її утворення) про залучення військовослужбовців Служби правопорядку до спільного патрулювання по забезпеченню дотримання комендантської години в гарнізоні, який розташований в місцевості, де запроваджено комендантську годину, начальник органу управління Служби правопорядку, після отриманого наказу про запровадження комендантської години від керівника військового командування або військової адміністрації (у разі її утворення), повинен:
1) усвідомити завдання щодо забезпечення здійснення заходів під час запровадження комендантської години, під час якого вивчити:
межі території, де запроваджено комендантську годину;
завдання, місце і роль Служби правопорядку в забезпеченні заходів комендантської години;
завдання, місце і роль правоохоронних органів та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, щодо порядку виконання ними завдань у забезпеченні здійснення заходів під час запровадження комендантської години;
2) організувати взаємодію з керівником військового командування або військової адміністрації (у разі її утворення), комендантом, керівниками відповідних правоохоронних органів та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, щодо порядку організації та несення патрульної служби;
3) провести рекогносцировку, під час якої уточнити райони виконання завдань патрулями, маршрути патрулювання, види, склад, особливі обов’язки патрулів і порядок виконання ними завдань;
4) уточнити рішення про організацію патрульно-постової служби, яке довести до відома своїх заступників, начальника підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні, командира військової частини Служби правопорядку та посадової особи органу управління Служби правопорядку, відповідальної за організацію патрульно-постової служби;
5) визначити завдання відповідним посадовим особам Служби правопорядку щодо відпрацювання (уточнення) документів з питань організації та несення патрульно-постової служби Службою правопорядку та строки їх підготовки.
( Розділ II доповнено новим пунктом 29 згідно з Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
30. Залучення військовослужбовців Служби правопорядку до спільного патрулювання по забезпеченню дотримання комендантської години в гарнізоні, який розташований в місцевості, де запроваджено комендантську годину, здійснюється на підставі письмового наказу керівника військового командування або військової адміністрації (у разі її утворення) та наказу відповідного начальника органу управління Служби правопорядку.
( Розділ II доповнено новим пунктом 30 згідно з Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
31. Координація дій під час несення патрульної служби по забезпеченню здійснення заходів під час запровадження комендантської години, а також здійснення контролю за її несенням покладається на коменданта.".
( Розділ II доповнено новим пунктом 31 згідно з Наказом Міністерства оборони № 169 від 22.06.2021 )
III. Організація підготовки і допуску особового складу до несення патрульно-постової служби
1. Підготовка особового складу до несення патрульно-постової служби організовується відповідними начальниками органів управління (командирами військових частин) Служби правопорядку, начальниками підрозділів Служби правопорядку в гарнізонах і здійснюється під час бойової підготовки, проведення інструкторсько-методичних занять, теоретичних та практичних занять.
2. Допуск військовослужбовців, які прибули в орган управління (військову частину) Служби правопорядку для проходження служби, до несення патрульно-постової служби здійснюється тільки після їх адаптації у військовому колективі, проведення занять з вивчення вимог нормативно-правових актів, обов’язків та інструкцій патрулів, матеріальної частини стрілецької зброї, правил застосування спеціальних засобів та заходів безпеки під час поводження з ними, а також ознайомлення з маршрутами патрулювання.
Головним завданням добору військовослужбовців до несення патрульно-постової служби є:
визначення військовослужбовців, які за своїми морально-діловими та психологічними якостями спроможні забезпечити якісне несення служби у патрулі;
унеможливлення допуску до несення патрульно-постової служби військовослужбовців, яких віднесено до групи посиленої психологічної уваги.
Робота щодо допуску військовослужбовців до несення патрульно-постової служби організовується та здійснюється один раз на рік (за потреби в інші строки) спеціально призначеними комісіями на чолі із заступниками начальників органу управління (командирів військової частини) Служби правопорядку, до складу яких входять посадові особи, відповідальні за організацію патрульно-постової служби, командири підрозділів Служби правопорядку, медичні працівники (начальник служби - начальник медичного пункту або санітарний інструктор), офіцери з морально-психологічного забезпечення.
Комісії зобов’язані:
всебічно вивчати морально-ділові та психологічні якості, фізичний та сімейний стан кожного військовослужбовця;
організовувати та здійснювати контроль за проведенням медичного обстеження особового складу;
перевіряти результати здавання військовослужбовцями заліків зі знання вимог нормативно-правових актів, обов’язків та інструкцій патрулів, матеріальної частини стрілецької зброї, правил застосування спеціальних засобів та заходів безпеки під час поводження з ними, а також результати виконання практичних стрільб та здачі нормативів з фізичної підготовки.
За підсумками роботи комісії складається акт, який затверджується начальником органу управління (командиром військової частини) Служби правопорядку.
3. На підставі затвердженого акта з висновками про допуск кожного військовослужбовця до несення служби в патрулі начальник органу управління (командир військової частини) Служби правопорядку перед початком навчального року видає наказ про допуск військовослужбовців до несення патрульно-постової служби.
До акта додаються відомості про результати здавання заліків зі знання військовослужбовцями вимог нормативно-правових актів, обов’язків та інструкцій патрулів, матеріальної частини стрілецької зброї, правил застосування спеціальних засобів та заходів безпеки під час поводження з ними, а також відомості про результати виконання практичних стрільб, здачі заліків із фізичної підготовки.
Зазначені відомості готуються командирами підрозділів Служби правопорядку за результатами проведення занять з підготовки особового складу до несення патрульно-постової служби і подаються на розгляд призначеній комісії для використання в роботі з вивчення військовослужбовців та прийняття остаточного рішення щодо їх допуску до несення служби в патрулі.
Витяги з цього наказу та списки військовослужбовців, які не допускаються до несення служби в патрулі, надаються:
штабом органу управління Служби правопорядку - начальникам підпорядкованих підрозділів Служби правопорядку в гарнізоні, командирам підрозділів Служби правопорядку, посадовій особі органу управління Служби правопорядку, відповідальній за організацію патрульно-постової служби, оперативному черговому органу управління Служби правопорядку, начальнику медичної служби органу управління Служби правопорядку;
штабом військової частини Служби правопорядку - безпосередньому начальнику органу управління Служби правопорядку, посадовій особі військової частини, відповідальній за організацію патрульно-постової служби, командирам підрозділів Служби правопорядку, оперативному черговому військової частини, начальнику медичної служби, а також начальнику органу управління Служби правопорядку у разі, якщо військова частина дислокується в зоні діяльності даного органу управління Служби правопорядку.
У разі переведення військовослужбовців з інших органів управління (військових частин) Служби правопорядку їх допуск до несення патрульно-постової служби здійснюється в тому самому порядку і тільки після їх адаптації у військових колективах. Стан адаптації у військовому колективі визначає командир підрозділу Служби правопорядку з урахуванням висновків прямих начальників військовослужбовця.
4. Військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової військової служби) залучаються до несення патрульно-постової служби згідно із щомісячним графіком нарядів, який складається у штабі органу управління (військової частини) Служби правопорядку, підрозділі Служби правопорядку в гарнізоні.
Командир підрозділу Служби правопорядку напередодні дня заступання в патруль записує військовослужбовців строкової військової служби до книги добору добового наряду підрозділу. Старшина роти або особа, яка його заміщає, оголошує склад патруля на вечірній перевірці.
Призначення особового складу до несення патрульно-постової служби здійснюється на підставі щоденного наказу начальника органу управління (командира військової частини) Служби правопорядку, який видається напередодні дня заступання в патруль.
Витяг із зазначеного наказу щодня доводиться до підпорядкованих підрозділів Служби правопорядку в гарнізонах.
5. Щотижня в години, визначені розпорядком дня, з військовослужбовцями військової служби за контрактом, які залучаються до несення патрульно-постової служби (із військовослужбовцями строкової військової служби - напередодні дня заступання в наряд), протягом 50 хвилин проводяться теоретичні заняття щодо порядку несення служби в патрулі.
Теоретичні заняття з вивчення вимог відповідних нормативно-правових актів, схем патрулювання, інструкцій для патрулів, особливостей патрулювання в місті (гарнізоні), матеріальної частини вогнепальної зброї, інструкцій та рекомендацій щодо застосування спеціальних засобів та заходів безпеки під час поводження з ними проводяться в класах (місцях) підготовки патруля, які обладнуються в органах управління (військових частинах) Служби правопорядку, підрозділах Служби правопорядку в гарнізонах.
Вимоги до обладнання навчального класу (місця) для підготовки особового складу патрулів Служби правопорядку викладені в додатку 5 до цієї Інструкції.
Теоретичні заняття проводяться під особистим керівництвом посадової особи, відповідальної за організацію патрульно-постової служби.
Облік занять здійснюється в журналі обліку проведених занять з патрулем (додаток 6). Журнал зберігається у відділі (відділенні, групі) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку в гарнізонах (підрозділі Служби правопорядку в гарнізоні) протягом одного року після заведення нового та знищується в установленому порядку.
6. Щодня в день заступання в патруль у години, визначені розпорядком дня, з військовослужбовцями, які залучаються до несення патрульно-постової служби, протягом 25 хвилин проводяться практичні заняття щодо порядку несення служби.
Практичні заняття проводяться в місці, визначеному начальником органу управління (командиром військової частини) Служби правопорядку. На заняттях відпрацьовуються порядок дій патруля на маршруті патрулювання, прийоми рукопашного бою, порядок застосування спеціальних засобів, додержання заходів безпеки та інші питання практичного несення служби.
Практичні заняття проводяться під особистим керівництвом посадової особи, відповідальної за організацію патрульно-постової служби. До проведення занять залучаються командири підрозділів Служби правопорядку, офіцери відділу (відділення, групи) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку в гарнізонах, фахівці з рукопашного бою.
Командир підрозділу Служби правопорядку, від якого призначено особовий склад патруля, видає патрульним нарукавні пов’язки військовослужбовця Служби правопорядку та забезпечує своєчасне прибуття патруля у визначене місце для проведення інструктажу.
Після проведення практичних занять посадовою особою органу управління Служби правопорядку (підрозділу Служби правопорядку в гарнізоні), відповідальною за організацію патрульно-постової служби, у класі (місці) підготовки патрулів протягом 25 хвилин проводиться інструктаж особового складу патрулів.
Про проведення інструктажу особовий склад патрулів розписується в книзі інструктажу патрулів (додаток 7), яка зберігається у відділі (відділенні, групі) організації охорони, патрульно-постової служби, розшуку та діяльності Служби правопорядку в гарнізонах протягом одного року після заведення нової та знищується в установленому порядку.
7. Перед проведенням інструктажу посадова особа, відповідальна за організацію патрульно-постової служби, повинна: