МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
01.09.2025 № 1201
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 вересня 2025 року
за № 1342/44748
Про внесення змін до Типового переліку засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій
НАКАЗУЮ:
2. Директорату шкільної освіти (Альохін Михайло) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.
3. Департаменту забезпечення документообігу, контролю та інформаційних технологій (Єрко Інна) зробити відмітки в справах архіву.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Кузьмичову Надію.
Т.в.о. Міністра | Євген КУДРЯВЕЦЬ |
ПОГОДЖЕНО: Перший заступник Міністра цифрової трансформації України Голова Антимонопольного комітету України | Олексій ВИСКУБ Павло КИРИЛЕНКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
освіти і науки України
29 квітня 2020 року № 574
(у редакції наказу
Міністерства освіти
і науки України
від 01 вересня 2025 року № 1201)
( Гриф затвердження із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1270 від 23.09.2025 )
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
16 вересня 2025 року
за № 1342/44748
Типовий перелік
засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів і STEM-лабораторій
1. Типовий перелік визначає вимоги до засобів навчання та обладнання, якими можуть бути оснащені навчальні кабінети закладів освіти державної та комунальної форм власності, що забезпечують здобуття базової та повної загальної середньої освіти (профільної середньої освіти) (далі — Типовий перелік). Типовий перелік укладено з урахуванням вимог новітніх освітніх технологій, сучасних методів навчання та компетентнісного підходу.
2. У цьому Типовому переліку терміни вжито в таких значеннях:
гербарій — колекція (зібрання) спеціально зібраних і засушених рослин, призначена для навчальних цілей;
засоби навчання — матеріальні та інформаційні об’єкти, що використовуються для організації, забезпечення та реалізації освітнього процесу (дидактичні матеріали, електронні освітні ресурси тощо);
інструменти навчальні — ручні та механізовані знаряддя або пристрої (обробні, монтажні, контрольно-вимірювальні, креслярські, художні, садово-городні), призначені для виконання здобувачами освіти практичної роботи;
карта навчальна — картографічний твір встановленого формату, що побудований у картографічній проекції, узагальнений і виконаний у певній системі умовних позначень зображення поверхні Землі, іншого небесного тіла чи наземного простору з розміщеними на них об’єктами реальної дійсності, зміст якого визначається навчальними програмами;
колекція — зібрання однорідних предметів, підібраних за родовими і систематизованих за видовими ознаками, яке використовують як навчально-наочний посібник;
комплекс — системна комбінація будь-яких видів засобів навчання, обладнання, функційно пов’язаних між собою та організованих як єдине ціле для забезпечення досягнення визначеної освітньої мети;
комплект — це набір засобів навчання та/або обладнання, змістовно пов’язаних між собою і призначених для досягнення визначеної освітньої мети. Комплект може формуватися закладом освіти з урахуванням потреб педагогічних працівників, що забезпечує можливість організації якісного освітнього процесу;
лабораторія — це навчальний кабінет закладу загальної середньої освіти, спеціально облаштований для організації експериментальної, дослідницької та практичної діяльності здобувачів освіти відповідно до навчальних програм з природничих предметів (фізика, хімія, біологія);
майстерня — це навчальний кабінет, спеціально облаштований для реалізації змісту технологічної галузі освіти. Вона забезпечує організацію практичної діяльності здобувачів освіти відповідно до навчальних програм, зокрема щодо проєктування, моделювання, виготовлення виробів, застосування технологій обробки матеріалів (дерева, металу, текстилю тощо), кулінарії, електромонтажних і конструкторських робіт тощо.
макет — різновид моделі навчальної, яка є об’ємно-просторовою композицією комплексу структурно взаємопов’язаних окремих об’єктів, яку вивчають або використовують в освітньому процесі;
мікропрепарати — дрібні об’єкти, які важко розпізнати неозброєним оком (цілі організми, клітини та зрізи клітин і тканин рослин, тварин і людини) і які потребують використання електронної та оптичної апаратури;
модель навчальна — засіб навчання переважно демонстраційного типу, що спрощено відтворює об’єкт вивчення, якщо його неможливо або складно демонструвати в натуральному вигляді; об’ємне або площинне відображення (копія) об’єкта, процесу чи явища, взаємозв’язків між їх частинами, з більшою або меншою умовністю у відтворенні принципів, властивостей будови та функціонування, що вивчаються чи використовуються в освітньому процесі;
набір — сукупність однорідних предметів, які разом становлять ціле;
посуд — порожнисті вироби зі скла, глини, пластику, металу та інших твердих матеріалів, призначені для зберігання речовин, препаратів тощо;
таблиця навчальна — друкований наочний посібник, що містить цифровий чи текстовий матеріал, малюнки, графічні зображення для ілюстрації теми чи розділу навчальної програми з розташуванням їх за певною системою і призначений для демонстрації в умовах навчальної аудиторії;
стенд — це обладнання загального призначення, що забезпечує візуалізацію навчального матеріалу у формі текстових, графічних або інтегрованих (цифрово-друкованих) зображень, розміщених на основі (щиті) за тематичною структурою. Використовується для ілюстрації тем або розділів навчальної програми в аудиторіях і кабінетах.
STEM-лабораторія — навчальний кабінет або приміщення закладу освіти, оснащене сучасними засобами навчання та обладнанням, для залучення здобувачів освіти до навчально-дослідницької, дослідницько-експериментальної, конструкторської, винахідницької та пошукової діяльності відповідно до стандартів освіти, освітніх та навчальних програм з використанням проєктних технологій в освітньому процесі.
Поглиблене вивчення предметів та інтегрованих курсів — це організація освітнього процесу на рівнях базової або профільної середньої освіти, яка передбачає вивчення відповідних навчальних предметів більшу кількість годин, ніж передбачено типовими освітніми програмами, що забезпечується шляхом:
використання в освітньому процесі модельних навчальних програм для поглибленого вивчення предметів та інтегрованих курсів (для профільної середньої освіти) або розширених і доповнених навчальних програм, розроблених на основі модельних (для базової середньої освіти);
( Абзац двадцятий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1270 від 23.09.2025 )
збільшення кількості годин на вивчення відповідних освітніх компонентів (предметів або курсів) у навчальному плані закладу освіти;
( Абзац двадцять перший пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1270 від 23.09.2025 )
наявності у закладі освіти відповідної освітньої програми та навчального плану, що підтверджують запровадження поглибленого вивчення, зокрема через зазначення профілю навчання (для 10–12 класів) або розширеного змісту (для 5–9 класів).
( Абзац двадцять другий пункту 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1270 від 23.09.2025 )
3. У цьому Типовому переліку для характеристики кількісних показників ужито скорочення, що мають такі значення:
Д — демонстраційний примірник (1 на кабінет).
В — кількість визначає заклад освіти на основі аргументованого запиту педагогічного працівника.
Г — комплект для групової роботи (1 на 5, 6 учнів).
( Абзац четвертий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти і науки
№ 1270 від 23.09.2025 )
Ф — комплект для фронтальної роботи (1 на 2 учні).
К — комплект на клас (по 1 на кожного учня + 1 для вчителя за потреби).
Кількість одиниць засобів навчання та обладнання, що входять до комплектів, визначається відповідно до середньої наповнюваності класу закладу загальної середньої освіти.
Цифрові позначення, наявні у графі "Кількість" для окремих позицій переліку, визначають максимальну граничну кількість відповідних одиниць обладнання.
4. Оснащення навчальних кабінетів повинно відповідати вимогам:
законодавства про мову (у тому числі для програмного забезпечення та методичних матеріалів);
державним стандартам освіти — з урахуванням очікуваних результатів навчання, визначених у модельних навчальних програмах;
необхідності та достатності матеріального й методичного забезпечення освітнього процесу для повної реалізації змісту навчальних програм;
комплектності, модульності та адаптивності — з урахуванням реальних умов і особливостей функціонування закладів загальної середньої освіти, чисельного складу учнів та потреб учасників освітнього процесу;
відповідності вимогам санітарного законодавства, пожежної та електробезпеки, охорони праці працівників і збереження здоров’я здобувачів освіти;
універсальності використання — можливості застосування засобів навчання та обладнання під час урочної, проєктної, дослідницької, гурткової та позакласної діяльності, а також у межах різних освітніх галузей і методик навчання;
ергономічності — забезпечення безпечного, зручного та ефективного режиму роботи учасників освітнього процесу;
узгодженості та сумісності засобів — зокрема, змістової, функційної, технологічної, конструктивної й програмної сумісності між елементами обладнання одного кабінету та загальношкільної інфраструктури.
5. Усі навчальні кабінети, класні кімнати, лабораторії та майстерні закладів загальної середньої освіти повинні бути оснащені: комп’ютерним обладнанням, мультимедійним обладнанням, обладнанням загального призначення та меблями відповідно до змісту модельних навчальних і навчальних програм, освітніх потреб здобувачів освіти та кількісного складу класів, а також витратними матеріалами, необхідними для використання обладнання та засобів навчання відповідно до навчальних програм.
Оснащення витратними матеріалами має здійснюватися щороку в обсягах, достатніх для повноцінної реалізації освітнього процесу. Заклади освіти мають право уточнювати потребу у витратних матеріалах у межах бюджетного запиту та інших джерел фінансування, не заборонених законодавством.
6. Вимоги до комп’ютерного обладнання (у тому числі флеш-накопичувачів, навушників, мережевого обладнання, модуля для зберігання планшетів і ноутбуків), яким комплектуються навчальні кабінети закладів загальної середньої освіти, визначаються відповідно до
Типового переліку комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 02 листопада 2017 року № 1440, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 січня 2018 року за № 55/31507. Характеристики комп’ютерного обладнання, яким комплектуються навчальні кабінети, повинні відповідати оптимальним вимогам для програмного забезпечення такого навчального кабінету. Комп’ютерне обладнання повинне бути сумісним з іншим обладнанням (багатофункціональний пристрій, документ-камера тощо) навчального кабінету. Програмне забезпечення повинно мати інтерфейс українською мовою.
7. Вимоги до меблів визначаються відповідно до санітарного законодавства та національних стандартів України, зокрема ДСТУ 22046:2004 "Меблі для навчальних закладів. Загальні технічні умови", ГОСТ 11015-93 (ИСО 5970-79) "Столи учнівські. Типи і функціональні розміри", ДСТУ EN 1729-1:2022 (EN 1729-1:2015, IDT) "Меблі. Стільці та столи для навчальних закладів. Частина 1. Функціональні розміри" тощо.
8. Перелік та вимоги до засобів навчання та обладнання загального призначення, мультимедійного обладнання для навчальних кабінетів закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, наведено в додатку 1.
9. Переліки та вимоги до засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів математичної освітньої галузі закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, наведено в додатку 2.
10. Переліки та вимоги до засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів природничої освітньої галузі закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, наведено в додатку 3.
11. Переліки та вимоги до засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів технологічної освітньої галузі закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, наведено в додатку 4.
12. Закупівля обладнання, яке сприяє досягненню цілей освіти та не передбачене цим Типовим переліком, можливе за рахунок коштів місцевих бюджетів та інших джерел, не заборонених законодавством.
13. Засоби навчання та обладнання (крім програмного забезпечення та деяких витратних матеріалів), що поставляються та використовуються в освітньому процесі, повинні мати технічний паспорт на виріб, декларацію про відповідність вимогам технічних регламентів, гарантійне обслуговування на 12 місяців або більше (крім позицій, технічними характеристиками яких визначено інший термін); бути вкомплектованими інструкціями про використання та зберігання українською мовою та обов’язковим методичним забезпеченням для різних видів робіт відповідно до навчальних програм.
Додаток 1
до Типового переліку засобів навчання
та обладнання для навчальних кабінетів
і STEM-лабораторій
(пункт 8)
Перелік та вимоги
до засобів навчання та обладнання загального призначення, мультимедійного обладнання для навчальних кабінетів закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти
Додаток 2
до Типового переліку засобів навчання
та обладнання для навчальних кабінетів
і STEM-лабораторій
(пункт 9)
Перелік та вимоги
до засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів математичної освітньої галузі закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти
Додаток 3
до Типового переліку засобів навчання
та обладнання для навчальних кабінетів
і STEM-лабораторій
(пункт 10)
Перелік та вимоги
до засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів природничої освітньої галузі закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти
Додаток 4
до Типового переліку засобів навчання
та обладнання для навчальних кабінетів
і STEM-лабораторій
(пункт 11)
Перелік та вимоги
до засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів технологічної освітньої галузі закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти