МІНІСТЕРСТВО АГРАРНОЇ ПОЛІТИКИ ТА ПРОДОВОЛЬСТВА
УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.06.2012 № 376 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
2 серпня 2012 р.
за № 1313/21625
Про затвердження Положення про систему управління охороною праці у рибному господарстві України
Відповідно до статті 8 Закону України "Про рибне господарство, промислове рибальство та охорону водних біоресурсів" , статті 13 Закону України "Про охорону праці" , підпункту 7.218 підпункту 7 пункту 4 Положення про Міністерство аграрної політики та продовольства України , затвердженого Указом Президента України від 23 квітня 2011 року № 500
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про систему управління охороною праці у рибному господарстві України, що додається.
2. Департаменту тваринництва (Гетя А.А.) у встановленому законодавством України порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного комітету рибного господарства України від 11 травня 1999 року № 69 "Про затвердження Системи управління охороною праці в рибному господарстві", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 09 грудня 1999 року за № 851/4144.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Сеня О.В.
Перший заступник Міністра | М.Д. Безуглий |
ПОГОДЖЕНО: |
Голова Ради ВООР "Федерація роботодавців агропромислового комплексу та продовольства України" | П.І. Циркуль |
Голова Державного агентства рибного господарства України | В.С. Дроник |
Голова Профспілки працівників рибного господарства України | М.М. Петров |
Директор виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України | В. Акопян |
Перший заступник Голови Спільного представницького органу сторони роботодавців на національному рівні | О. Мірошниченко |
Перший заступник Керівника Спільного представницького органу профспілок | Г.В. Осовий |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
аграрної політики
та продовольства України
27.06.2012 № 376
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
2 серпня 2012 р.
за № 1313/21625
ПОЛОЖЕННЯ
про систему управління охороною праці у рибному господарстві України
І. Загальні положення
1.1. Це Положення встановлює основні вимоги до системи управління охороною праці (далі - СУОП) з метою створення у рибному господарстві України умов праці відповідно до нормативно-правових актів з питань охорони праці, а також забезпечення додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці та поширюється на суб’єктів рибного господарства незалежно від форм власності (далі - суб’єкти рибного господарства).
1.2. Вимоги СУОП є обов’язковими для усіх працівників суб’єктів рибного господарства при організації та виконанні робіт, які пов’язані з:
проектуванням, будівництвом, реконструкцією, технічним переоснащенням, експлуатацією й ремонтом будівель, споруд, об’єктів інженерного забезпечення, суден і плавзасобів, знарядь лову;
конструюванням, виготовленням, монтажем, експлуатацією й ремонтом устаткування, машин і механізмів, знарядь лову;
розробкою і веденням: технологічних процесів, переходів у морі, у районах промислу.
1.3. Управління охороною праці направлено на:
формування безпечних умов праці;
підвищення безпечності створених умов праці;
забезпечення виконання всіма працівниками своїх обов’язків з охорони праці.
1.4. Управління охороною праці здійснюється за таким порядком:
планування діяльності;
виконання запланованих заходів;
здійснення контролю за реалізацією заходів;
аналіз результатів та вдосконалення своєї діяльності.
1.5. Організація роботи з управління охороною праці в галузі рибного господарства передбачає таку послідовність дій:
1.5.1. Визначення:
основних напрямів діяльності в галузі охорони праці;
відповідальних осіб за доведення до відома працівників вимог законодавства в галузі охорони праці;
небезпек і оцінки ризиків (тобто поєднання ймовірності небезпечної події і її наслідків).
1.5.2. Навчання, інформування, консультації працівників.
1.5.3. Документування.
1.5.4. Забезпечення:
відомчого контролю за станом охорони праці в галузі рибного господарства;
готовності до аварійних ситуацій;
проведення аудиту охорони праці;
аналізу СУОП суб’єктами рибного господарства, оцінки її функціонування, розробки та реалізації коригувальних і запобіжних дій для забезпечення безперервного вдосконалення системи.
1.6. Суб’єкти рибного господарства здійснюють аналіз функціонування СУОП для розробки і реалізації коригувальних та попереджувальних дій і постійного її вдосконалення.
1.7. Державний нагляд за охороною праці суб’єктів рибного господарства здійснюють органи, визначені статтею 38 Закону України "Про охорону праці" .
1.8. Управління охороною праці на галузевому рівні здійснює Держрибагентство України.
1.9. Управління охороною праці суб’єкта рибного господарства здійснює його керівник (власник, судновласник), на судні - капітан.
1.10. Роботу з управління охороною праці, організацію і контроль за функціонуванням СУОП здійснюють:
на рівні підприємства (установи, організації) (далі - підприємства) - служба охорони праці;
на судні - старший помічник капітана, відповідальний за стан охорони праці в загальносудновій службі, а начальники (старший командний склад) суднових служб відповідають за стан охорони праці у своїх службах.
1.11. Судновласник забезпечує кожне судно нормативно-правовими актами та відповідними нормативними документами з охорони праці, що потрібні в районі плавання.
1.12. Будь-які події, що відбуваються на борту судна і можуть вплинути на безпеку, здоров’я працівників, повинні фіксуватися у журналі контролю стану охорони праці (додаток 1), акті передрейсової перевірки стану охорони праці на судні (додаток 2) та післярейсовому звіті про стан охорони праці на судні (додаток 3).
ІІ. Основні функції та завдання управління охороною праці
2.1. Управління охороною праці полягає в збиранні та аналізі інформації, виявленні відхилень параметрів умов і безпеки праці від установлених норм, здійсненні керівних дій, які спрямовані на створення безпечних умов праці.
2.2. У СУОП організація і координація робіт з питань охорони праці передбачає:
взаємодію Держрибагентства України і його структурних підрозділів із суб’єктами рибного господарства;
забезпечення виконання планів робіт з охорони праці та вимог, які містяться в положеннях, правилах, стандартах, інструкціях та інших нормативних документах з охорони праці;
дотримання вимог охорони праці на стадії проектування, будівництва, реконструкції та приймання в експлуатацію об’єктів виробничого призначення;
забезпечення: безпечної експлуатації виробничого обладнання, будівель, споруд, суден, плавзасобів і знарядь лову, безпеки виробничих процесів;
контроль службами охорони праці всіх рівнів управління при функціонуванні СУОП;
забезпечення своєчасного розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, аналіз та ліквідацію причин їх виникнення, розробку й реалізацію заходів щодо запобігання їм.
2.3. Безпека виробничого устаткування повинна здійснюватися:
при виготовленні - виконанням усіх установлених конструктивних вимог безпеки, авторським наглядом за додержанням проектних рішень, наявністю сертифікатів;
при експлуатації - приведенням у відповідність до вимог нормативних документів з охорони праці, виконанням приписів органів державного нагляду, своєчасним проведенням регламентних робіт, заміною новим безпечнішим устаткуванням.
2.4. Для будівель, споруд, суден, плавзасобів, об’єктів інженерного забезпечення, знарядь лову безпека повинна досягатися дотриманням вимог охорони праці при їх проектуванні, будівництві, реконструкції, технічному переоснащенні, експлуатації, обслуговуванні та ремонті.
2.5. Безпека виробничих процесів повинна забезпечуватися приведенням їх у відповідність до вимог стандартів, норм і правил з охорони праці, технологічних регламентів, іншої нормативно-технічної документації, виконанням приписів органів державного нагляду, а також упровадженням нових безпечних технологічних процесів, засобів механізації, дистанційного управління й автоматики.
2.6. Нормалізація санітарно-гігієнічних умов праці здійснюється усуненням причин появи небезпечних і шкідливих виробничих факторів на робочих місцях та використанням засобів індивідуального і колективного захисту.
2.7. Забезпечення засобами індивідуального захисту має здійснюватися відповідно до чинних норм і встановленого порядку їх видачі, користування й зберігання.
2.8. Санітарно-побутове обслуговування повинно передбачати забезпечення працюючих допоміжними приміщеннями і санітарно-побутовими пристроями та обладнанням згідно з чинними нормами і правилами.
2.9. Організація лікувально-профілактичного обслуговування працюючих повинна включати попередні (при оформленні на роботу) й періодичні медичні огляди працівників, лікувально-профілактичне харчування та проведення заходів з попередження захворювань працівників.
2.10. При професійному відборі має встановлюватися фізична і психофізіологічна придатність працівників окремих спеціальностей (плавсклад суден флоту рибного господарства, водолази, водії транспортних засобів, верхолази, електромонтери, електромеханіки тощо) для безпечного виконання робіт.
2.11. Забезпечення оптимальних режимів праці та відпочинку повинно передбачатися для всіх працюючих з урахуванням тяжкості та напруженості їхньої роботи, наявності небезпечних і шкідливих виробничих факторів.
2.12. Надання працівникам пільгових режимів праці та відпочинку, а також доплат за роботу з важкими і шкідливими, особливо важкими і особливо шкідливими умовами праці має здійснюватися відповідно до чинного законодавства.
2.13. Усі працівники суб’єктів рибного господарства повинні знати і дотримуватися вимог, що регламентуються нормативними документами з охорони праці, безпеки мореплавства, пожежної безпеки, правилами охорони довкілля, санітарними правилами, технічною і технологічною документацією.
2.14. Організаційно-методичну роботу з управління охороною праці на всіх рівнях, стадіях виробництва, підготовку управлінських рішень і контроль за їх виконанням здійснює служба охорони праці, що безпосередньо підпорядковується керівнику виробничого об’єднання, підприємства, судновласнику, а на суднах у районах плавання і промислу -капітани суден, начальники (старший командний склад) суднових служб.
2.15. Контроль за функціонуванням СУОП повинен передбачати:
перевірку організації охорони праці та безпеки мореплавства;
перевірку стану умов праці працівників;
виявлення відхилень від вимог нормативних документів з охорони праці;
перевірку виконання службами й підрозділами, працівниками і членами екіпажів своїх обов’язків щодо охорони праці;
прийняття ефективних заходів для усунення виявлених недоліків.
2.16. Держрибагентство України здійснює відомчий контроль за станом охорони праці.
Служби охорони праці суб’єктів рибного господарства здійснюють контроль за станом охорони праці на підприємствах.
Судновласники, капітани суден та начальники (вищий командний склад) суднових служб здійснюють контроль за станом охорони праці на суднах.
2.17. Особи, які здійснюють відомчий або внутрішній контроль за станом охорони праці, складають приписи або акти перевірки стану справ з охорони праці, де визначаються заходи щодо усунення виявлених недоліків і порушень вимог нормативно-правових актів з охорони праці.
2.18. Облік умов і безпеки праці суб’єктів рибного господарства організовує служба охорони праці.
2.19. Суб’єкти рибного господарства проводять розслідування і облік нещасних випадків, хронічних професійних захворювань, отруєнь та аварій відповідно до Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232.
2.20. Аналіз умов і безпеки праці забезпечують служби охорони праці Держрибагентства України та суб’єктів рибного господарства.
2.21. Основою для аналізу та оцінки показників умов та безпеки праці є Єдина державна система показників умов і безпеки праці, дані про травматизм на виробництві, в районах плавання та промислу та професійні захворювання, пожежі, дорожньо-транспортні пригоди і аварії.
2.22. Основними показниками ефективного функціонування СУОП на всіх рівнях є:
рівень виробничого травматизму;
рівень профзахворювань;
рівень захворювань, пов’язаних з умовами праці;
чисельність осіб, які працюють у незадовільних умовах праці;
кількість обладнання, що не відповідає вимогам нормативно-правових актів з охорони праці;
кількість технологічних процесів, що не відповідають вимогам нормативних актів про охорону праці;
кількість аварійних будівель, споруд, суден, плавзасобів;
забезпеченість засобами індивідуального і колективного захисту;
забезпеченість санітарно-побутовими приміщеннями;
витрати на поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;
витрати на повне відшкодування шкоди потерпілим від нещасних випадків та профзахворювань (або витрати на соціальне страхування від нещасних випадків та профзахворювань);
витрати на розслідування та ліквідацію наслідків аварій і надзвичайних ситуацій, нещасних випадків та профзахворювань.
2.23. Облік, аналіз і оцінка показників стану охорони праці та функціонування СУОП повинні бути направлені на розроблення й прийняття, з урахуванням інформації про фактичний стан умов і охорони праці, ефективних управлінських рішень керівниками всіх рівнів.
ІІІ. Функції Держрибагентства України в системі управління охороною праці
3.1. Держрибагентство України з питань охорони праці:
здійснює відомчий контроль за станом охорони праці на підприємствах галузі;
створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує їх посадові інструкції, а також контролює їх додержання;
розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці;
забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються;
впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо;
забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, об’єктів інженерного забезпечення, суден і плавзасобів, знарядь лову, моніторинг їх технічного стану;
забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених відповідними комісіями за підсумками розслідування цих причин;
організовує проведення лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров’я виробничих факторів;
розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці;
здійснює контроль за додержанням працівниками технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці;
організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками служб охорони праці;
вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків;
проводить єдину науково-технічну політику в галузі охорони праці;
розробляє і реалізує галузеві програми поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища за участю профспілок;
здійснює методичне керівництво діяльністю суб’єктів рибного господарства;
укладає з галузевою профспілкою угоду з питань поліпшення умов і безпеки праці;
бере участь в опрацюванні та перегляді нормативно-правових актів з охорони праці;
організовує навчання і перевірку знань з питань охорони праці;
створює у разі потреби аварійно-рятувальні служби, здійснює керівництво їх діяльністю, забезпечує виконання інших вимог законодавства, що регулює відносини у сфері рятувальної справи;
визначає обов’язки з питань охорони праці для посадових осіб, керівників підприємств, судновласників і капітанів суден.
3.2. Держрибагентство України:
3.2.1. Організовує:
розробку та функціонування галузевої системи управління охороною праці;
розробку та перегляд галузевих нормативних актів про охорону праці;
проведення навчання та перевірку знань з питань охорони праці, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій в районах плавання, промислу та на виробництві для осіб командного складу і спеціалістів флоту рибного господарства, керівників об’єднань, підприємств, а також керівників та фахівців структурних підрозділів центрального апарату;
проведення галузевих нарад, семінарів, оглядів та конкурсів з питань охорони праці;
вивчення і поширення вітчизняного та зарубіжного досвіду організації роботи з охорони праці, пропаганди безпечних методів праці.
3.2.2. Надає методичну допомогу у проведенні:
атестації робочих місць;
розслідування нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві;
організації медичних оглядів та професійного відбору працівників окремих професій.
3.2.3. Затверджує плани проведення обстежень суб’єктів рибного господарства працівниками служби охорони праці.
3.2.4. Координує роботу служб охорони праці.
3.2.5. Здійснює оперативний облік нещасних випадків, які підлягають спеціальному розслідуванню.
3.2.6. Не рідше одного разу на півроку заслуховує на колегіях звіти керівників суб’єктів рибного господарства про дієвість СУОП і насамперед тих, на підприємствах, суднах яких допущено зростання смертельних нещасних випадків та аварій.
3.2.7. Передає у встановленому порядку в компетентні органи матеріали про притягнення до відповідальності осіб, що допустили порушення вимог чинного законодавства.
3.2.8. За кожне півріччя інформує суб’єктів рибного господарства про:
обставини, причини й наслідки надзвичайних ситуацій, аварій, пожеж, що мали місце в районах плавання, промислу і на виробництві;
узагальнені по галузі результати аналізу рівня виробничого травматизму, професійних захворювань та захворювань, пов’язаних з умовами праці;
причини і обставини нещасних випадків із смертельним наслідком, що
сталися на підпорядкованих об’єктах, та пропоновані заходи щодо запобігання їм.
3.2.9. Заохочує трудові колективи та окремих осіб за плідну роботу щодо розв’язання проблем охорони праці.
IV. Функції суб’єктів рибного господарства в системі управління охороною праці
4.1. Суб’єкти рибного господарства:
створюють відповідні служби і призначають посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджують їх посадові інструкції, а також контролюють їх додержання;
розробляють за участю сторін колективного договору і реалізують комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці;
забезпечують виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються;
впроваджують прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо;
забезпечують належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, об’єктів інженерного забезпечення, суден і плавзасобів, знарядь лову, моніторинг їх технічного стану;
забезпечують усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин;
організовують проведення лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживають заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров’я виробничих факторів;
розробляють і затверджують положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства, та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечують безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці;
здійснюють контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці;
організовують пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками служб охорони праці;
вживають термінових заходів для допомоги потерпілим, залучають за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
4.2. Суб’єкти рибного господарства опрацьовують:
порядок взаємодії структурних підрозділів і служб підприємств, суден при розв’язанні питань охорони праці;
схему сповіщення про надзвичайні ситуації в системі виробничого об’єднання, на підприємстві, у районі плавання і промислу, на суднах;
перспективні та поточні (річні) плани заходів з охорони праці.
4.3. Суб’єкти рибного господарства:
визначають права та обов’язки з питань охорони праці для посадових осіб, спеціалістів, працівників, членів екіпажів суден;
здійснюють методичне керівництво з питань охорони праці;
забезпечують розробку і реалізацію заходів, спрямованих на поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища на підприємствах, суднах, плавзасобах, доведення умов і безпеки праці до нормативних вимог, підвищення існуючого рівня охорони праці, оперативних планів робіт з охорони праці.
4.4. Суб’єкти рибного господарства організовують:
розробку та перегляд нормативних документів з охорони праці, що діють у межах підприємства, на суднах і плавзасобах;
проведення навчання та перевірку знань з питань охорони праці, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій в районах плавання, промислу і на виробництві для членів екіпажів, осіб командного складу та спеціалістів флоту, керівників і фахівців підприємства, його структурних підрозділів;
забезпечення працівників підприємств, членів екіпажів суден нормативно-правовими актами та інформаційними матеріалами з питань охорони праці;
опрацювання проектної, конструкторської та технологічної документації з питань охорони праці;
вивчення та поширення вітчизняного та зарубіжного досвіду організації роботи з охорони праці;
пропаганду безпечних методів праці;
при прийнятті на роботу професійний відбір працівників, що будуть зайняті при виконанні робіт з підвищеною небезпекою, шляхом установлення їх фізіологічної та психологічної придатності для безпечного виконання робіт;
розслідування нещасних випадків, фактів хронічних професійних захворювань, отруєнь і аварій;
впровадження організаційно-технічних заходів щодо забезпечення на робочих місцях граничнодопустимих концентрацій та норм шкідливих і небезпечних факторів виробничого середовища;
проведення лікувально-профілактичних заходів щодо попередження захворювань працівників, створення (в разі потреби) кімнати здоров’я;
проведення нарад, семінарів, конкурсів та оглядів з питань охорони праці;
повсякденний контроль за станом охорони праці службою охорони праці, керівниками підрозділів і робіт, іншими посадовими особами, начальниками суднових служб та громадський контроль.
4.5. Суб’єкти рибного господарства створюють комісію для перевірки знань посадових осіб, робітників, осіб командного складу, спеціалістів і членів екіпажів суден з питань охорони праці, забезпечують навчання та перевірку знань членів цієї комісії.
4.6. Суб’єкти рибного господарства визначають порядок і строки проведення навчання, інструктажів та перевірки знань з охорони праці для посадових осіб, працівників, членів екіпажів суден.
4.7. Суб’єкти рибного господарства опрацьовують та затверджують:
план попередження надзвичайних ситуацій, у якому розглядаються можливі аварії та інші надзвичайні ситуації техногенного та природного походження, прогнозуються наслідки, визначаються заходи щодо їх попередження, строки виконання, а також сили і засоби, що залучаються;
план ліквідації аварій, надзвичайних ситуацій, у якому перераховуються можливі аварії та інші надзвичайні ситуації, визначаються дії посадових осіб і працівників під час їх виникнення, обов’язки професійних аварійно-рятувальних формувань або працівників інших підприємств, установ, організацій, суден, які залучаються до ліквідації надзвичайних ситуацій;
план проведення обстежень підприємств, цехів, суден, плавзасобів працівниками служби охорони праці та інших структурних підрозділів.
4.8. Суб’єкти рибного господарства забезпечують:
виробничі дільниці, суднові служби нормативно-правовими актами з охорони праці, попереджувальними плакатами та знаками безпеки;
систематичне обстеження виробничого устаткування та приведення його у відповідність до вимог нормативно-правових актів з охорони праці, а в разі потреби - заміну новим безпечним устаткуванням;
своєчасне проведення планово-попереджувальних ремонтів устаткування;
відповідність технологічної документації та технологічних процесів вимогам нормативно-правових актів з охорони праці;
впровадження засобів механізації та автоматизації виробничих процесів;
впровадження нових, безпечніших технологічних процесів;
своєчасне проведення оглядів та планово-попереджувальних ремонтів виробничих будівель, споруд, суден, плавзасобів;
працівників засобами індивідуального захисту відповідно до чинних норм і організовують їх видачу, використання та зберігання;
проведення попередніх (при влаштуванні на роботу) та періодичних медичних оглядів працівників;
оптимальні режими праці та відпочинку для всіх працівників з урахуванням специфіки їхньої праці, в першу чергу для тих, хто працює з підвищеними фізичними та емоційними навантаженнями, в умовах монотонності та під впливом небезпечних і шкідливих виробничих факторів;
працівників санітарно-побутовими приміщеннями;
проведення атестації робочих місць.
4.9. Суб’єкти рибного господарства комплектують служби, які здійснюють контроль за експлуатацією та технічним станом будівель, споруд, суден, плавзасобів, знарядь лову.
4.10. Суб’єкти рибного господарства створюють відповідні кімнати психологічного розвантаження та реабілітації.
4.11. Суб’єкти рибного господарства залучають кваліфікованих працівників з охорони праці для проведення робіт і надання допомоги підприємству, суднам у вирішенні питань з охорони праці.
4.12. Суб’єкти рибного господарства заохочують в установленому законодавством порядку трудові колективи та окремих працівників за плідну роботу щодо розв’язання проблем охорони праці в об’єднанні, на підприємстві, суднах.
V. Служби охорони праці рибогосподарського комплексу
5.1. На службу охорони праці покладається:
розроблення спільно з іншими підрозділами підприємства комплексних заходів для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці, планів, програм поліпшення умов праці, запобігання виробничому травматизму, професійним захворюванням, надання організаційно-методичної допомоги у виконанні запланованих заходів;
підготовка проектів розпорядчих документів з питань охорони праці і внесення їх на розгляд роботодавцю;
проведення спільно з представниками інших структурних підрозділів і за участю представників професійної спілки підприємства або за її відсутності уповноважених найманими працівниками осіб з питань охорони праці перевірок дотримання працівниками вимог нормативно-правових актів з охорони праці;
складання звітності з охорони праці за встановленими формами;
проведення з працівниками вступного інструктажу з охорони праці;
ведення обліку та проведення аналізу причин виробничого травматизму, професійних захворювань, аварій, заподіяної шкоди;
забезпечення належного оформлення і зберігання документації з питань охорони праці, а також своєчасної передачі її до архіву для тривалого зберігання згідно з установленим порядком;
складання за участю керівників підрозділів підприємства переліків професій, посад і видів робіт, на які повинні бути розроблені інструкції з охорони праці, що діють у межах підприємства, надання методичної допомоги під час їх розроблення;
інформування працівників про основні вимоги законів, інших нормативно-правових актів та актів з охорони праці, що діють у межах підприємства.
5.2. Служба охорони праці здійснює:
5.2.1. Розгляд:
питань про підтвердження наявності небезпечної виробничої ситуації, що стала причиною відмови працівника від виконання дорученої роботи, відповідно до законодавства (у разі необхідності);
листів, заяв, скарг працівників підприємства, що стосуються питань додержання законодавства про охорону праці.
5.2.2. Організацію:
забезпечення підрозділів нормативно-правовими актами та актами з охорони праці, що діють у межах підприємства, посібниками, навчальними матеріалами з цих питань;
нарад, семінарів, конкурсів тощо з питань охорони праці;
пропаганди з питань охорони праці з використанням інформаційних засобів.
5.2.3. Участь у:
розслідуванні нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві відповідно до Порядку проведення розслідування та ведення обліку нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 листопада 2011 року № 1232;
складанні санітарно-гігієнічної характеристики робочих місць працівників, які проходять обстеження щодо наявності профзахворювань;
проведенні атестації робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці;
роботі комісій з приймання в експлуатацію закінчених будівництвом, реконструкцією або технічним переозброєнням об’єктів виробничого та соціально-культурного призначення, відремонтованого або модернізованого устаткування в частині дотримання вимог охорони праці;
розробленні положень, інструкцій, розділу "Охорона праці" колективного договору, інших актів з охорони праці, що діють у межах підприємства;
складанні переліків професій і посад, згідно з якими працівники повинні проходити обов’язкові попередні і періодичні медичні огляди;
організації навчання з питань охорони праці;
роботі комісії з перевірки знань з питань охорони праці.
5.2.4. Забезпечення організаційної підтримки під час роботи комісії з питань охорони праці підприємства.
5.2.5. Контроль за:
виконанням заходів, передбачених програмами, планами щодо поліпшення стану безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, колективним договором, та заходів, спрямованих на усунення причин нещасних випадків та професійних захворювань;
проведенням ідентифікації та декларуванням безпеки об’єктів підвищеної небезпеки;
наявністю в підрозділах інструкцій з охорони праці згідно з переліком професій, посад і видів робіт, своєчасним внесенням в них змін;
своєчасним проведенням необхідних випробувань і технічних оглядів устаткування;
станом запобіжних і захисних пристроїв, вентиляційних систем;
своєчасним проведенням навчання з питань охорони праці, всіх видів інструктажу з охорони праці;
забезпеченням працівників відповідно до законодавства спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту, мийними та знешкоджувальними засобами;
організацією зберігання, прання, хімічного чищення, сушіння, знепилювання і ремонту спеціального одягу, спеціального взуття та інших засобів індивідуального захисту;
санітарно-гігієнічними і санітарно-побутовими умовами працівників згідно з нормативно-правовими актами;
своєчасним і правильним наданням працівникам пільг і компенсацій за важкі та шкідливі умови праці, забезпеченням їх лікувально-профілактичним харчуванням, молоком або рівноцінними йому харчовими продуктами, газованою солоною водою, наданням оплачуваних перерв санітарно-оздоровчого призначення тощо відповідно до вимог законодавства та колективного договору;
дотриманням у належному безпечному стані території підприємства, внутрішніх доріг та пішохідних доріжок;
організацією робочих місць відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці;
використанням цільових коштів, виділених для виконання комплексних заходів для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці;
застосуванням праці жінок, інвалідів і осіб, молодших 18 років, відповідно до законодавства;
виконанням приписів посадових осіб органів державного нагляду за охороною праці та поданням страхового експерта з охорони праці;
проведенням попередніх (під час прийняття на роботу) і періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах із шкідливими чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічних обов’язкових медичних оглядів осіб віком до 21 року.
5.3. Права працівників служби охорони праці:
видавати керівникам структурних підрозділів підприємства обов’язкові для виконання приписи за формою, наведеною в додатку до Типового положення про службу охорони праці , затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 15 листопада 2004 року № 255, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 01 грудня 2004 року за № 1526/10125, щодо усунення наявних недоліків, одержувати від них необхідні відомості, документацію і пояснення з питань охорони праці. Припис спеціаліста з охорони праці може скасувати лише роботодавець. Припис складається в двох примірниках, один з яких видається керівникові робіт, об’єкта, цеху, другий залишається та реєструється у службі охорони праці і зберігається протягом 5 років. Якщо керівник структурного підрозділу підприємства відмовляється від підпису в одержанні припису, спеціаліст з охорони праці надсилає відповідне подання на ім’я особи, якій адміністративно підпорядкований цей структурний підрозділ, або роботодавцю;
зупиняти роботу виробництв, дільниці, машин, механізмів, устаткування у разі порушень, які створюють загрозу життю або здоров'ю працівників;
вимагати відсторонення від роботи осіб, які не пройшли передбачених законодавством медичного огляду, навчання, інструктажу, перевірки знань і не мають допуску до відповідних робіт або не виконують вимоги нормативно-правових актів з охорони праці;
надсилати керівнику (власнику, судновласнику) подання про притягнення до відповідальності посадових осіб та працівників, які порушують вимоги щодо охорони праці;
вносити пропозиції про заохочення за поліпшення стану безпеки праці працівників та за активну працю;
залучати за погодженням з керівником (власником, судновласником) спеціалістів підприємства для проведення перевірок стану охорони праці.
5.4. Робота служби охорони праці підприємства повинна здійснюватись відповідно до плану роботи та графіків обстежень, затверджених керівником суб’єкта рибного господарства.
5.5. Робочі місця працівників служби охорони праці мають розміщуватись (як правило) в окремому приміщенні, забезпечуватись належною оргтехнікою, технічними засобами зв’язку і бути зручними для приймання відвідувачів.
5.6. Для проведення навчання, інструктажів, семінарів, лекцій, виставок та інших заходів має бути відведене окреме приміщення.
5.7. Працівники служби охорони праці не можуть залучатися до виконання функцій, не передбачених Законом України "Про охорону праці" .
5.8. Служба охорони праці взаємодіє з іншими структурними підрозділами, службами, фахівцями підприємства та представниками профспілки, а за її відсутності - з уповноваженими найманими працівниками особами з питань охорони праці.
5.9. Організація проведення навчання, інструктажів та перевірки знань з питань безпеки мореплавства і охорони праці на підприємствах та суднах повинна проводитися відповідно до Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці , затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26 січня 2005 року № 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2005 року за № 231/10511.
VІ. Виявлення небезпек, оцінка ризиків та управління ризиками
6.1. Виявлення небезпек, оцінка ризиків та управління ризиками здійснюються суб’єктами рибного господарства для створення безпечних умов праці.
6.2. Виявлення небезпек та оцінку ризиків здійснює особа, призначена наказом керівника суб’єкта рибного господарства з числа працівників служби охорони праці.
6.3. Порядок виявлення небезпек, оцінка ризиків та управління ризиками охоплює:
виявлення небезпек;
оцінку ризиків з урахуванням існуючих засобів управління;
встановлення величини неприйнятного ризику;
розробку та реалізацію додаткових заходів з управління неприйнятними ризиками;
оцінку розроблених заходів з управління ризиками на предмет їхньої достатності для зниження до прийнятного рівня.
Виявлення небезпек та оцінка ризиків здійснюються в усіх суб’єктах рибного господарства та їхніх структурних підрозділах та зачіпає повсякденну діяльність усіх працівників рибної галузі, підрядників і відвідувачів.
6.4. Виявлення небезпек та оцінка ризиків проводяться не рідше одного разу на рік.
6.5. Джерелами небезпек є:
обладнання та інструменти;
виробниче середовище;
методи виконання роботи;
людина (працівник, підрядник, відвідувач).
6.6. Перед виявленням небезпек і оцінкою ризиків працівник (робоча група), визначений розпорядчим документом керівника, вивчає таку інформацію:
результати розслідування нещасних випадків, професійних захворювань, мікротравм, аварій;
результати перевірок дотримання вимог законодавства про охорону праці, атестації робочих місць за умовами праці;
інструкції з охорони праці, документацію на обладнання та матеріали;
існуючі небезпеки у аналогічних суб’єктів рибного господарства;
результати аудитів системи управління охороною праці.
6.7. Виявлення небезпек здійснюється:
при повсякденній та періодичній (сезонній) діяльності;
у випадку аварійних ситуацій, аварій та інших відхилень від нормальної діяльності.
6.8. Виявлені небезпеки при аварійних ситуаціях та аваріях є підставою для розробки заходів із запобігання аварійним ситуаціям та аваріям.
6.9. Заходи з управління ризиками відображено в таких документах:
інструкціях з охорони праці за професіями і видами робіт;
інструкціях з експлуатації інструментів, обладнання, знарядь лову.
6.10. Для управління ризиками суб’єкт рибного господарства:
повністю або частково відмовляється від робіт, операцій та систем, які мають високий ступінь небезпеки;
здійснює заміну небезпечних виробничих операцій іншими безпечними або менш небезпечними;
здійснює заміну небезпечного обладнання, встановлення блокувальних та запобіжних пристроїв, покращення стану підлог (палуб) робочих поверхонь, огорож та інших конструкцій;
забезпечує навчання, інструктаж, стажування, навчально-тренувальні заняття, підвищення кваліфікації;
застосовує засоби індивідуального та колективного захисту і профілактики (мийні та дезінфекційні засоби);
організовує проведення медичних оглядів працівників.
6.11. За результатами виконаної роботи формується перелік заходів управління ризиками (за вибраним видом робіт та для конкретної професії, посади).
6.12. На підставі прийнятого рішення про величину ризику особа, відповідальна за організацію робіт з охорони праці, розробляє проекти заходів для зниження рівня ризиків або для їх усунення.
6.13. Керівник суб’єкта рибного господарства розглядає проекти заходів та приймає рішення про включення їх до плану заходів з охорони праці, форма якого наведена у додатку 4 до цього Положення.
6.14. Обов’язки працівників з питань охорони праці визначаються залежно від видів робіт, які вони будуть виконувати за своєю посадою (професією), інструкціями з охорони праці.
VII. Проведення атестації робочих місць
7.1. Атестація робочих місць за умовами праці (далі - атестація) проводиться на підприємствах незалежно від форм власності й господарювання, де технологічний процес, використовуване обладнання, сировина та матеріали є потенційними джерелами шкідливих і небезпечних виробничих факторів, що можуть несприятливо впливати на стан здоров’я працюючих, а також на їхніх нащадків як тепер, так і в майбутньому.
7.2. Основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації прав на здорові і безпечні умови праці, пільгове пенсійне забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.
7.3. Атестація робочих місць проводиться відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць за умовами праці , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 серпня 1992 року № 442 (далі - Порядок проведення атестації робочих місць), та інших нормативно-правових актів.
7.4. Атестація робочих місць передбачає встановлення ступеня шкідливості і небезпеки праці та її характеру за гігієнічною класифікацією з обґрунтуванням зарахування робочого місця до відповідної категорії несприятливих умов праці, підтвердження (визначення) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення, додаткову відпустку, скорочений робочий день, інші пільги та компенсації залежно від умов праці.
7.5. Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.
Позачергова атестація проводиться у випадках та з ініціативи осіб, визначених Порядком проведення атестації робочих місць .
7.6. Атестація робочих місць за умовами праці передбачає:
установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці;
санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості і напруженості трудового процесу на робочому місці;
комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам;
установлення ступеня шкідливості і небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією;
обґрунтування віднесення робочого місця до категорії із шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці;
визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах;
складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників;
аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни і безпеки праці.
7.7. Атестація проводиться атестаційною комісією, склад і повноваження якої визначаються наказом по підприємству, в строки, передбачені колективним договором, але не рідше одного разу на 5 років.
7.8. За результатами атестації робочих місць суб’єкти рибного господарства здійснюють заходи відповідно до Порядку проведення атестації робочих місць .
VІІІ. Консультування, обмін інформацією
8.1. Метою інформаційної роботи з питань охорони праці в галузі рибного господарства є закріплення та поглиблення знань з питань охорони праці та забезпечення обізнаності працівників з питань охорони праці.
8.2. Інформаційна робота з питань охорони праці в галузі рибного господарства забезпечується наявністю плакатів, знаків безпеки, брошур, пам’яток з питань охорони праці та попередження виробничого травматизму, проведенням зборів, нарад, семінарів.