ДЕРЖАВНА АВІАЦІЙНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.10.2020 N 1681 |
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
22 грудня 2020 р.
за N 1279/35562
Про внесення змін до Авіаційних правил України "Обслуговування аеронавігаційною інформацією"
Відповідно до частин першої, п'ятої статті 11, частини першої статті 37 Повітряного кодексу України, підпункту 44 пункту 4 Положення про Державну авіаційну службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08 жовтня 2014 року N 520, з метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до законів України, стандартів і рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації та вимог Європейської організації з безпеки аеронавігації
НАКАЗУЮ:
1. Унести зміни до Авіаційних правил України "Обслуговування аеронавігаційною інформацією", затверджених наказом Державної авіаційної служби України від 13 травня 2019 року N 582, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 09 липня 2019 року за N 760/33731, виклавши їх в новій редакції, що додається.
2. Управлінню аеронавігації (Сімак В. М.) в установленому законодавством порядку забезпечити:
подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу на офіційному веб-сайті Державіаслужби.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державної авіаційної служби України
13 травня 2019 року N 582
(у редакції наказу Державної
авіаційної служби України
від 26 жовтня 2020 року N 1681)
АВІАЦІЙНІ ПРАВИЛА УКРАЇНИ "ОБСЛУГОВУВАННЯ АЕРОНАВІГАЦІЙНОЮ ІНФОРМАЦІЄЮ"
I. Загальні положення
1. Ці Авіаційні правила визначають вимоги до обслуговування аеронавігаційною інформацією, що надається на території України та у повітряному просторі над відкритим морем, де відповідальність за обслуговування повітряного руху міжнародними договорами України покладено на Україну.
2. Ці Авіаційні правила розроблено відповідно до Повітряного кодексу України та інших нормативно-правових актів України з питань діяльності у галузі цивільної авіації з урахуванням законодавства Європейського Союзу, документів Євроконтролю, стандартів та рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації.
3. Дія цих Авіаційних правил поширюється на суб'єктів авіаційної діяльності та суб'єктів державної авіації (в частині, що їх стосується).
4. У цих Авіаційних правилах терміни вживаються в таких значеннях:
абсолютна висота прибуття в район аеродрому - найменша абсолютна висота, яка забезпечує мінімальний запас висоти в 300 метрів (1000 футів) над всіма об'єктами, які розташовані в створі дуги кола радіусом 46 кілометрів (25 морський миль) з центром у контрольній точці початкового етапу заходження на посадку або, якщо контрольна точка початкового етапу заходження на посадку відсутня, контрольній точці проміжного етапу заходження на посадку, яка обмежена прямими лініями, що з'єднують кінці цієї дуги з контрольною точкою проміжного етапу заходження на посадку. Разом значення абсолютних висот прибуття в район аеродрому, пов'язані з деякою схемою заходження на посадку, розраховані на охоплення зони в 360° навколо контрольної точки проміжного етапу заходження на посадку;
абсолютна/відносна висота схеми - задана абсолютна/відносна висота, що витримується при виконанні польоту на мінімальній абсолютній/відносній висоті або вище, установлена для забезпечення стійкого зниження з запропонованим градієнтом/кутом зниження на проміжній/кінцевій ділянці заходу на посадку;
адреса підключення - встановлений код, що використовується для підключення лінії передання даних до органу обслуговування повітряного руху;
аеронавігаційна інформація - інформація, отримана в результаті збирання, аналізу й форматування аеронавігаційних даних;
аеронавігаційна карта - умовне зображення ділянки земної поверхні, її рельєфу та штучних споруд, спеціально призначених для аеронавігації;
аспекти людського фактору - принципи, що враховуються у процесі проектування, сертифікації, підготовки кадрів, експлуатаційної діяльності та технічного обслуговування в авіації й направлені на забезпечення безпечної взаємодії між людиною та іншими компонентами системи шляхом відповідного врахування можливостей людини;
атрибут елемента - характеристика елемента;
база - будь-яка величина або ряд величин, що можуть служити як початок або основа відліку інших величин;
бічна смуга безпеки (shoulder) - ділянка, що прилягає до краю штучного покриття і підготовлена таким чином, щоб забезпечити перехід від штучного покриття до прилягаючої поверхні;
бюлетень перед польотної інформації - підготовлена перед польотом поточна інформація, яка має важливе експлуатаційне значення;
валідація - підтвердження за допомогою надання об'єктивних свідчень того, що вимоги, призначені для конкретного передбачуваного використання або застосування, виконано;
векторіння - забезпечення навігаційного наведення повітряних суден шляхом надання визначених курсів на основі використання системи спостереження обслуговування повітряного руху;
верифікація - підтвердження за допомогою надання об'єктивних свідчень того, що встановлені вимоги виконано;
вимога - необхідність або очікування, яке встановлено (зазвичай передбачається чи є обов'язковим);
геоїд - еквіпотенційна поверхня у гравітаційному полі Землі, що збігається зі спокійним середнім рівнем моря і його продовженням під материками;
геодезична відстань - найменша відстань між будь-якими двома точками на математично визначеній еліпсоїдній поверхні;
глісада - профіль зниження, встановлений для вертикального наведення на кінцевому етапі заходження на посадку;
горизонталь - лінія на карті або схемі, що з'єднує точки рівного перевищення;
дисплей електронної аеронавігаційної карти - електронний пристрій, що дозволяє льотним екіпажам в зручний спосіб і вчасно здійснювати планування маршрутів, контроль за маршрутом польоту і навігацію шляхом відображення необхідної інформації;
доповнення до збірника аеронавігаційної інформації - тимчасові зміни, що вносяться до інформації, яка міститься в збірнику аеронавігаційної інформації і надається на окремих сторінках;
експлуатаційні мінімуми аеродрому - обмеження використання аеродрому для:
зльоту, які виражаються у величинах дальності видимості на злітно-посадковій смузі і/або видимості і, за необхідності, параметрами хмарності;
посадки при виконанні точних заходжень на посадку і посадок, які виражаються у величинах видимості і/або дальності видимості на злітно-посадковій смузі і абсолютній/відносній висоті ухвалення рішення (DA/H), що відповідають експлуатаційній категорії;
посадки при виконанні заходжень на посадку і посадок з наведенням у вертикальній площині, які виражаються у величинах видимості і/або дальності видимості на злітно-посадковій смузі і абсолютній/відносній висоті ухвалення рішення (DA/H);
посадки при виконанні неточних заходжень на посадку і посадок, які виражаються у величинах видимості і/або дальності видимості на злітно-посадковій смузі, мінімальної абсолютної/відносної висоти зниження (MDA/H) і, за необхідності, параметрами хмарності;
електрозв'язок "диспетчер - пілот" по лінії передання даних - засіб електрозв'язку між диспетчером та пілотом з використанням лінії передання даних для комунікації з метою диспетчерського обслуговування повітряного руху;
елемент - абстрактне поняття, що описує явища реального світу;
заборонена зона - частина повітряного простору встановлених розмірів над територією або територіальними водами України, у межах якої польоти повітряних суден заборонено;
збірник аеронавігаційної інформації - збірник відомостей, що містять довгострокову аеронавігаційну інформацію, яка має важливе значення для аеронавігації;
зворотна схема - схема, що дозволяє повітряним суднам змінити напрямок на початковій ділянці схеми заходження на посадку за приладами. Цей маневр може включати стандартні розвороти або розвороти на посадкову пряму;
зв'язок, що базується на характеристиках - зв'язок, який базується на вимогах до експлуатаційних характеристик, зазначених у специфікаціях, що застосовуються для забезпечення обслуговування повітряного руху. Специфікація характеристик зв'язку містить вимоги до характеристик зв'язку, які застосовуються до компонентів системи, що забезпечують зв'язок, та відповідного часу передання даних, безперервності, доступності, цілісності, точності даних спостереження, необхідної безпеки та функціональності, що необхідні для виконання операцій, які пропонуються в контексті конкретної концепції повітряного простору;
зміщений поріг злітно-посадкової смуги - поріг, який розташований не в торці злітно-посадкової смуги;
зона, вільна від перешкод - повітряний простір над внутрішньою поверхнею заходження на посадку, внутрішніми перехідними поверхнями, поверхнею виходу на друге коло при перерваній посадці і частиною льотної смуги, обмеженої цими поверхнями, у який не виступає ніяка нерухома перешкода, крім легких за масою і на ламкій основі, необхідних для цілей аеронавігації;
зона приземлення і відриву - площадка, що несе навантаження, на якій вертоліт може виконувати приземлення або відрив;
зональна навігація - метод навігації, який дозволяє повітряним судам виконувати політ за будь-якою бажаною траєкторією в межах зони дії наземних або супутникових навігаційних засобів або в межах, визначених можливостями автономних засобів чи їх комбінації. Зональна навігація містить навігацію, засновану на характеристиках, а також інші види операцій, що не підпадають під визначення навігації, заснованої на характеристиках;
зона обмеження польотів - частина повітряного простору встановлених розмірів над територією або територіальними водами України, у межах якої польоти повітряних суден обмежуються відповідно до визначених умов;
ізогона - лінія на карті або схемі, що з'єднує всі точки з однаковим магнітним схиленням у визначену епоху;
інформаційний продукт - масив даних або комплект масивів даних, що відповідає специфікації інформаційного продукту;
кінцева ділянка заходження на посадку - ділянка схеми заходження на посадку за приладами, у межах якої виконується вихід у створ злітно-посадкової смуги і зниження для посадки;
кінцевий етап заходження на посадку - та частина схеми заходження на посадку за приладами, яка починається у встановленій контрольній точці кінцевого етапу заходження на посадку, або за відсутності такої точки:
наприкінці останнього стандартного розвороту, розвороту на посадкову пряму або розвороту на лінію шляху наближення в схемі типу "іподром", якщо така передбачена; або
в точці виходу на останню лінію шляху в схемі заходу на посадку;
закінчується в точці району аеродрому, з якої може бути виконана посадка або початий вихід на друге коло;
класифікація цілісності (аеронавігаційні дані) - класифікація, що базується на потенційному ризику використання недостовірних даних, аеронавігаційні дані класифікуються так:
важливі дані: існує незначна вірогідність того, що в разі використання пошкоджених звичайних даних безпечне продовження польоту та посадка повітряних суден будуть пов'язані зі значним ризиком та можливістю катастрофи;
звичайні дані: існує дуже незначна вірогідність того, що в разі використання пошкоджених звичайних даних безпечне продовження польоту та посадка повітряних суден будуть пов'язані зі значним ризиком та можливістю катастрофи;
критичні дані: існує значна вірогідність того, що в разі використання пошкоджених звичайних даних безпечне продовження польоту та посадка повітряних суден будуть пов'язані зі значним ризиком та можливістю катастрофи;
комплект масивів даних - набір масивів даних, що відповідають однаковій специфікації продукту;
компонування - процес об'єднання даних, отриманих із багатьох джерел, до бази даних і створення основи для подальшої обробки;
контрольна точка (або точка) кінцевого етапу заходження на посадку - контрольна точка (або точка) схеми заходження на посадку за приладами, в якій починається ділянка кінцевого етапу заходження на посадку;
контроль з використання циклічного надлишкового коду (CRC) - математичний алгоритм, що застосовується щодо цифрового представлення даних, який забезпечує визначений рівень захисту даних від втрати або змін;
магнітне схилення - кут між північним напрямком істинного і магнітного меридіанів;
маршрут для пересування по повітрю - установлена траєкторія на поверхні, призначена для пересування вертольотів по повітрю;
масив даних - певний набір даних;
менеджмент якості - скоординована діяльність з контролю та управління організацією щодо якості;
метадані - дані, що надають структурований опис змісту, якості, стану або інших характеристик даних;
мінімальна абсолютна висота польоту в зоні - найменша абсолютна висота, що підлягає використанню в приладових метеорологічних умовах, яка забезпечує мінімальний вертикальний запас висоти над перешкодами в межах встановленої зони;
мінімальна абсолютна висота польоту за маршрутом - абсолютна висота польоту на сегменті маршруту, яка забезпечує адекватний прийом сигналів відповідних навігаційних засобів і засобів зв'язку обслуговування повітряного руху, відповідає структурі повітряного простору та забезпечує необхідний запас висоти над перешкодами;
мінімальна абсолютна висота прольоту перешкод - мінімальна абсолютна висота польоту на визначеній ділянці, яка забезпечує необхідний запас висоти над перешкодами;
місцевість - поверхня Землі з такими природними елементами, як гори, пагорби, хребти, долини, скупчення води, вічного льоду і снігу, за винятком перешкод;
місцезнаходження (географічне) - координати (широта і довгота), що визначають місцезнаходження точки на поверхні Землі, відповідно до математично обчисленого референц-еліпсоїда;
навігаційна специфікація - сукупність вимог до обладнання повітряних суден, кваліфікації льотного екіпажу, необхідних для забезпечення польоту за принципами навігації, заснованої на характеристиках у межах визначеного повітряного простору;
навігація, заснована на характеристиках - зональна навігація, заснована на вимогах до характеристик повітряного судна, що виконує політ за маршрутом обслуговування повітряного руху, процедуру заходження на посадку за приладами або політ у межах визначеного повітряного простору. Вимоги до характеристик визначаються у навігаційних специфікаціях у вигляді точності, цілісності, безперервності, готовності та функціональності, необхідних для виконання польоту, що планується в контексті конкретної концепції повітряного простору;
наступний імовірний користувач - організація, що отримує аеронавігаційні дані або інформацію від служби аеронавігаційної інформації;
небезпечна зона - частина повітряного простору визначеного розміру, у межах якої може провадитися діяльність, що є небезпечною для польотів повітряних суден у визначені періоди;
орган міжнародних повідомлень - орган, заснований державою для міжнародного обміну повідомленнями;
ортодромія - найкоротша відстань між двома точками на поверхні Землі;
ортометрична висота - висота точки над поверхнею геоїда, яка зазвичай є перевищенням над середнім рівнем моря;
перевищення - відстань по вертикалі від середнього рівня моря до точки або рівня земної поверхні або зв'язаного з нею об'єкта;
перешкода - усі нерухомі (тимчасові або постійні) та рухомі об'єкти або їх частини, що розміщені в зоні, призначеній для руху повітряних суден по поверхні або над відповідною поверхнею, призначеною для забезпечення безпеки повітряних суден у польоті, перебувають за межами відповідної поверхні та визначені як такі, що можуть становити небезпеку для повітряної навігації;
поверхня обліку даних про перешкоди місцевості - певна поверхня, що використовується з метою встановлення даних щодо перешкод та/або місцевості;
повнота даних - ступінь ймовірності того, що всі дані, необхідні для забезпечення передбачуваного використання, надані;
поправка до збірника аеронавігаційної інформації - постійні зміни до інформації, що міститься в збірнику аеронавігаційної інформації;
прецизійність - найменша різниця, яку можна впевнено розрізнити в процесі вимірювання;
продукт аеронавігаційної інформації - аеронавігаційні дані й аеронавігаційна інформація, надані у вигляді масивів цифрових даних або у стандартизованому форматі у печатному вигляді або на електронних носіях. Продукти аеронавігаційної інформації призначені для задоволення міжнародних вимог до обміну аеронавігаційної інформації і складаються із:
збірника аеронавігаційної інформації, зі змінами та доповненнями;
циркуляру аеронавігаційної інформації;
аеронавігаційних карт;
повідомлення для пілотів;
масивів цифрових даних;
простежуваність - можливість простежити історію, застосування або місцерозташування того, що розглядається.
Під час розгляду продукції простежуваність може належати до:
походження матеріалів або комплектуючих;
історії обробки;
розподілу і місцезнаходження продукції після постачання;
простежуваність даних - ступінь ймовірності того, що система або інформаційний продукт спроможні реєструвати зміни, які вносяться до цього продукту, що дозволяє здійснювати аудиторську перевірку від кінцевого користувача до укладача;
радіомовне автоматичне залежне спостереження - вид спостереження, що передбачає можливість повітряних суден, аеродромних транспортних засобів та інших об'єктів автоматично передавати та/або приймати таку інформацію, як розпізнавальний індекс, відомості про місцезнаходження повітряних суден та за потреби інші відомості, використовуючи радіомовний режим лінії передання даних;
радіонавігаційне обслуговування - обслуговування, що надає інформацію для наведення або дані про місцезнаходження повітряних суден з метою ефективного та безпечного виконання польотів за допомогою одного або декількох навігаційних засобів;
рекомендована практика ICAO - вимоги до фізичних і технічних характеристик, конфігурації, матеріальної частини, персоналу або правил, однакове застосування яких визнається бажаним для забезпечення безпеки, регулярності та ефективності міжнародної аеронавігації;
рельєф - нерівності земної поверхні, які передані на аеронавігаційних картах горизонталями, тональною гіпсометрією, відмивкою або висотними відмітками;
роздільна здатність даних - кількість одиниць або цифр, що визначає порядок виміряного або розрахованого значення, яке використовується;
своєчасність даних - ступінь імовірності того, що дані застосовано до періоду їх передбачуваного використання;
система геодезичних координат - мінімальний набір параметрів, потрібних для визначення місця розташування та орієнтації місцевої системи відліку щодо глобальної системи відліку/координат;
система спостереження обслуговування повітряного руху - загальний термін, який означає у відповідних випадках ADS-B, PSR, SSR чи будь-яку іншу порівняну з ними систему наземного базування, що дає змогу ідентифікувати повітряне судно (порівняна система наземного базування - система, яка за результатами порівняльної оцінки чи іншої застосованої методології демонструє рівень безпеки та характеристики, що еквівалентні або кращі, ніж у моноімпульсного вторинного радіолокатора);
служба аеронавігаційної інформації - служба, створена в конкретно встановленій зоні дії, яка відповідає за надання аеронавігаційної інформації/даних, необхідної(их) для забезпечення безпеки, регулярності та ефективності повітряної навігації;
складання аеронавігаційних даних чи аеронавігаційної інформації - утворення величин, пов'язаних із новими даними або інформацією чи зміною значень наявних даних або інформації;
специфікація зональної навігації - навігаційна специфікація, що базується на зональній навігації та не містить вимог з моніторингу і видачі попереджень щодо недотримання характеристик, зазначається префіксом RNAV;
специфікація інформаційного продукту - докладний опис масиву даних чи комплекту масивів даних разом з додатковою інформацією, що дозволить їх сформувати, надати іншій стороні та забезпечити їх використання іншою стороною;
специфікація навігаційних характеристик, що вимагаються, - навігаційна специфікація, що базується на зональній навігації та містить вимоги з моніторингу і видачі попереджень щодо недотримання характеристик, зазначається префіксом RNP;
термін RNP використовується тільки в контексті навігаційних специфікацій і не застосовується для визначення переліку навігаційних характеристик, необхідних для виконання польотів у межах встановленого повітряного простору (наприклад, RNP 4 належить до повітряного судна та експлуатаційних вимог, що пред'являються включно з вимогами з витримування визначеної лінії шляху з точністю 4 NM у боковому відношенні при забезпеченні на борту повітряного судна контролю за дотриманням і надання попереджень про недотримання характеристик);
спостереження, що базується на характеристиках, - спостереження, яке базується на вимогах до експлуатаційних характеристик, зазначених у специфікаціях, що застосовуються для забезпечення обслуговування повітряного руху;
техногенне середовище - всі штучні споруди на поверхні землі, наприклад, міста, залізниці і канали;
тональна гіпсометрія - послідовна градація кольорів і їхніх відтінків, які застосовуються для відображення ступеня перевищення місцевості;
точка шляху - конкретний географічний пункт, який використовується для визначення маршруту зональної навігації або траєкторії польоту повітряних суден, яке застосовує зональну навігацію. Точки шляху позначаються або:
точка шляху "fly-by" - точка шляху, яка передбачає попередження розвороту з метою забезпечення виходу на наступну ділянку маршруту або схеми по дотичній; або
точка шляху "flyover" - точка шляху, у якій починається розворот з метою виходу на наступну ділянку маршруту або схеми;
точка виходу на друге коло - точка в схемі заходження на посадку за приладами, в якій або до якої для забезпечення мінімального запасу висоти над перешкодами повинний починатись політ за запропонованою схемою виходу на друге коло;
точка переключення - точка, в якій при польоті повітряного судна за ділянкою маршруту обслуговування повітряного руху, який визначається за допомогою орієнтації на всеспрямовані ДВЧ-радіомаяки, очікується перенос основної навігаційної орієнтації з засобу, що знаходиться за повітряним судном, на наступний засіб, що знаходиться поперед нього. Точки переключення встановлюються для забезпечення оптимального врівноважування сили і якості сигналу між аеронавігаційними засобами на всіх висотах, що використовуються, і для забезпечення загального джерела наведення за азимутом для всіх повітряних суден, які виконують польоти по тому самому відрізку ділянки маршруту;
точковий вогонь - світловий сигнал, розміри якого не піддаються сприйняттю;
точність даних - ступінь відповідності розрахункового або вимірюваного значення дійсним значенням;
тип елемента - клас явищ реального світу із загальними властивостями. У каталозі елементів основним рівнем класифікації є тип елементів;
укладання вихідних аеронавігаційних даних чи аеронавігаційної інформації - утворення величини, пов'язаної з новими даними чи інформацією, або зміна величини наявних даних та інформації;
укладач вихідних аеронавігаційних даних чи аеронавігаційної інформації - суб'єкт авіаційної діяльності, який відповідає за формування даних чи інформації і від якого служба аеронавігаційної інформації отримує аеронавігаційні дані й аеронавігаційну інформацію;
управління аеронавігаційною інформацією - динамічне, комплексне управління аеронавігаційною інформацією шляхом надання цифрових даних гарантованої якості й обміну ними у співпраці з усіма сторонами;
управління повітряним рухом - здійснення комплексу заходів з організації управління операційним повітряним рухом;
управління якістю - частина менеджменту якості, направлена на виконання вимог до якості;
формат даних - структура елементів даних, записів і файлів, організованих відповідно до стандартів, специфікацій чи вимог до якості даних;
хвиля геоїда - відстань (позитивне або негативне значення) між поверхнею геоїда і поверхнею математично визначеного референц-еліпсоїда. У відношенні до еліпсоїда, визначеного у світовій геодезичні системі координат, різниця між висотою щодо еліпсоїда визначеного у світовій геодезичні системі координат та ортометричною висотою геоїда є хвиля геоїда;
циркуляр аеронавігаційної інформації - повідомлення, що містить інформацію, яка не вимагає випуску повідомлень для пілотів або включення її до збірника аеронавігаційної інформації, але яка стосується питань безпеки польотів, аеронавігаційних, технічних, адміністративних і юридичних питань;
цифрова модель місцевості - цифрове представлення рельєфу земної поверхні, створене на основі даних про рельєф місцевості;
цифрова модель перевищення - надання поверхні місцевості у вигляді безперервного ряду обчислюваних значень перевищення від загальної бази в усіх вузлах певної сітки;
цілісність даних (рівень гарантій) - ступінь гарантування того, що аеронавігаційні дані та їх значення не втрачені або не змінені з моменту їх створення (визначення) чи санкціонованого внесення змін;
штучні споруди в районі аеродрому - всі антропогенні об'єкти, побудовані на поверхні Землі (міста, залізниці, канали тощо);
якість - ступінь, з якою сукупність власних характеристик виконує вимоги;
якість даних - ступінь або рівень імовірності того, що надані дані відповідають вимогам користувача даних із точки зору точності, роздільної здатності й цілісності (або еквівалентного рівня гарантій), простежуваності, своєчасності, повноти, формату.
Інші терміни, що використовуються в цих Авіаційних правилах, вживаються у значеннях, наведених у Повітряному кодексі України, Положенні про використання повітряного простору України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 06 грудня 2017 року N 954 (із змінами), інших нормативно-правових актах у галузі авіації та сфері використання повітряного простору, стандартах і рекомендованій практиці ICAO.
5. У цих Авіаційних правилах використовуються такі абревіатури:
АНД - аеронавігаційні дані;
АНО - аеронавігаційне обслуговування;
АНІ - аеронавігаційна інформація;
ДВЧ - дуже високі частоти;
ЗПМ - злітно-посадковий майданчик;
КСГ - кінцева смуга гальмування;
КТА - контрольна точка аеродрому;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
ОрПР - організація повітряного руху;
ПВП - правила візуальних польотів;
ППО - протиповітряна оборона;
ППП - правила польотів за приладами;
ПС - повітряне судно;
РД - руліжна доріжка;
САІ - служба аеронавігаційної інформації;
УАІ - управління аеронавігаційною інформацією;
ЦАНЗ - Центр аеронавігаційного забезпечення авіації Збройних Сил України;
AD - аеродром;
AIC - циркуляр аеронавігаційної інформації;
AIP - збірник аеронавігаційної інформації України;
AIS - обслуговування аеронавігаційною інформацією;
AIRAC - регламентація та контроль АНІ, які означають систему, призначену для завчасного повідомлення про обставини, що викликають необхідність внесення значних змін до експлуатаційної практики;
AGA - аеродроми та наземні засоби;
AGL - над рівнем землі;
AMA - мінімальна абсолютна висота в зоні;
AMD - масив картографічних даних;
AMDT - поправка до AIP;
ASHTAM - спеціальна серія повідомлення для пілотів, яка повідомляє за допомогою конкретного формату зміни активності вулкана, вулканічного виверження та/або надходження хмар вулканічного попелу, що впливає на повітряні операції;
CAR - змінені обмеження використання повітряного простору;
CRC - контроль з використанням циклічного надлишкового коду;
CNS - зв'язок, навігація, спостереження;
CTA - диспетчерський район;
CTR - диспетчерська зона;
DEM - цифрова модель перевищення;
EAD - Європейська база даних САІ;
eAIP - електронний AIP;
EGM-96 - Гравітаційна Модель Землі - 1996;
ENR - на маршруті польоту;
EST - NOTAM з невизначеним продовженням часу дій;
FIR - район польотної інформації;
GEN - загальна інформація;
ICAO - Міжнародна організація цивільної авіації;
IAF - фіксована точка сегмента початкового заходження на посадку;
ISO - міжнародна організація зі стандартизації;
IF - фіксована точка проміжного етапу заходження на посадку;
ILS - система посадки за приладами;
IMW - міжнародна карта світу масштабу 1:1000000;
INT - перетин;
MAPt - точка виходу на друге коло;
MEA - мінімальна абсолютна висота польоту за маршрутом;
MET - метеорологічне обслуговування;
MOCA - мінімальна абсолютна висота прольоту перешкод;
MSL - середній рівень моря;
NM - зазначення відстані в морських милях;
NIL - немає повідомлень/даних;
NOTAM - повідомлення для пілотів, що розсилається засобами електрозв'язку і містить інформацію про введення в дію, стан або зміну будь-якого аеронавігаційного обладнання, обслуговування та правил АНО чи інформацію про небезпеку, своєчасне попередження про які має важливе значення для персоналу, пов'язаного з виконанням польотів;
NOTAMC - NOTAM, що скасовує дію іншого NOTAM;
NOTAMN - NOTAM, що містить нову інформацію;
NOTAMR - NOTAM, що замінює попередній NOTAM;
OCA/OCH - абсолютна/відносна висота прольоту перешкод;
PERM - NOTAM з інформацією постійного характеру;
PIB - бюлетень передпольотної інформації;
QMS - система управління якістю;
RNAV - зональна навігація;
RWY - злітно-посадкова смуга;
SAM - повідомлення про призначення слоту;
SATVOICE - мовний супутниковий зв'язок;
SAR - пошук та рятування;
SID - стандартний виліт за приладами;
SNOWTAM - NOTAM спеціальної серії, що передається в стандартному форматі, який включає донесення про стан поверхні RWY, що повідомляє про існування або припинення небезпечних умов, викликаних наявністю снігу, льоду, сльоти, інію, стоячої води або води, що утворилася в результаті танення снігу, сльоти, льоду або інію на робочій площі AD (застосовується з 4 листопада 2021 року);
STAR - стандартне прибуття за приладами;
SUP - доповнення до AIP;
T-зони - зони тимчасово зарезервованого повітряного простору;
TAA - абсолютна висота прибуття в район аеродрому;
TLOF - зона приземлення і відриву;
TMA - термінальний диспетчерський район;
TRIGGER NOTAM - NOTAM, який містить стислу інформацію про зміст, номер і дату набрання чинності поправки чи SUP, що публікуються відповідно до процедур AIRAC;
UTC - всесвітній координований час;
VAR - магнітне схилення;
WGS-84 - світова геодезична система координат.
6. Для цілей аеронавігації в Україні використовуються системи вимірів відповідно до стандартів та рекомендованої практики ICAO:
1) у горизонтальній площині для цілей аеронавігації використовується система відліку WGS-84. Усі опубліковані географічні координати, що позначають широту і довготу, відображають відносно геодезичної системи відліку WGS-84.
Позначкою (*) відображаються географічні координати, що перетворені в координати WGS-84 і точність польової зйомки яких не відповідає вимогам додатка 14 "Aerodromes" до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (далі - Конвенція);
2) ступінь роздільної здатності географічних координат на карті відповідає встановленому для конкретної серії карт;
3) вимоги щодо точності і класифікації цілісності АНД, пов'язаних з WGS 84 містяться у додатку 1 PANS-AIM, Doc 10066 ICAO "Air Navigation Services - Aeronautical Information Management";
4) вимоги до точності польової зйомки і цілісності даних, пов'язаних з WGS-84 аеронавігаційних координат географічних позицій, що встановлені службами повітряного руху, містяться в главі 2 додатка 11 "Air Traffic Services" до Конвенції вимоги, що пов'язані з AD/вертодромами, в главі 2 томів I та II додатка 14 "Aerodromes" до Конвенції;
5) в якості системи відліку в вертикальній площині використовується прийнятий за базу MSL, який забезпечує зв'язок залежних від гравітації відносних висот (перевищень) з поверхнею;
6) у доповнення до перевищення щодо MSL конкретних знімальних наземних позицій, для цих же позицій публікується інформація про хвилю геоїда (щодо поверхні еліпсоїда WGS-84), як вказано для конкретної карти;
7) як глобальна модель гравітації використовується гравітаційна модель Землі - 1996, що містить дані про поле довгих гравітаційних хвиль через градус до 360°;
8) вимоги щодо визначення і повідомлення (точність польової зйомки та цілісності даних) значень перевищення і хвилі геоїда в конкретних позиціях на AD/вертодромах, містяться у главі 2 томів I, II додатка 14 "Aerodromes" до Конвенції;
9) вимоги до точності і класифікації цілісності АНД щодо перевищення та хвилі геоїда в конкретних позиціях на AD/вертодромах, містяться у додатку 1 PANS-AIM, Doc 10066 ICAO "Air Navigation Services - Aeronautical Information Management";
10) ступінь роздільної здатності значень перевищення і хвилі геоїда на карті повинні відповідати встановленій для конкретної серії карт;
11) вимоги відносно роздільної здатності даних перевищення та хвилі геоїда на карті містяться у додатку 1 PANS - AIM, Doc 10066 ICAO "Air Navigation Services - Aeronautical Information Management".
7. Система відліку часу:
1) в якості системи відліку часу використовується григоріанський календар і UTC;
2) якщо при складанні карт використовується інша система відліку часу, це вказується в AIP;
3) у міжнародній цивільній авіації використовується григоріанський календар та UTC як система відліку часу. Якщо для деяких видів застосування використовується інша система відліку часу, каталог елементів чи метадані, пов'язані відповідно зі схемою застосування чи масивом даних, мають включати опис цієї системи або посилання на документ з описом цієї системи відліку часу.
8. Інші вимоги:
1) продукти АНІ, призначені для міжнародної розсилки, складаються відкритим текстом і видаються англійською мовою;
2) назви населених пунктів пишуться відповідно до їх вимови державною мовою і за потреби транслітеруються літерами латинського алфавіту відповідно до чинних нормативно-правових актів;
3) одиниці виміру, які використовуються під час підготовки, обробок та розповсюдження АНД і АНІ, мають відповідати вимогам додатка 5 "Units of measurement to be used in AIR and ground operations" до Конвенції;
4) скорочення ICAO використовуються у всіх випадках, якщо їхнє застосування полегшує сприйняття АНД і АНІ, що розповсюджуються.
II. Повноваження та функції
1. Уповноважений орган з питань цивільної авіації
1. Уповноважений орган з питань цивільної авіації забезпечує AIS шляхом створення служби аеронавігаційної інформації.
АНІ супроводжується чітким посиланням на те, що вона надається з дозволу уповноваженого органу з питань цивільної авіації.
2. Уповноважений орган з питань цивільної авіації гарантує забезпечення АНД і АНІ шляхом нормативного регулювання та здійснення нагляду на території України й у повітряному просторі над відкритим морем, де відповідальність за ОПР міжнародними договорами України покладено на Україну.
3. Уповноважений орган з питань цивільної авіації здійснює контроль за дотриманням вимог щодо публікації АНД і АНІ.
4. Уповноважений орган з питань цивільної авіації контролює укладання офіційних домовленостей (угод) між укладачами АНД і АНІ та провайдером АНО (Украерорух) щодо своєчасного й повного надання АНД і АНІ.
5. Уповноважений орган з питань цивільної авіації встановлює порядок надання інформації для публікації продуктів АНІ.
6. Уповноважений орган з питань цивільної авіації, за необхідністю, має право ініціювати видання АНІ письмовим зверненням або в електронному вигляді до САІ.
2. Служба аеронавігаційної інформації
1. Повноважним і відповідальним органом в Україні з питань AIS є Служба аеронавігаційної інформації (далі - САІ Украероруху), яка входить до складу Державного підприємства обслуговування повітряного руху України (далі - Украерорух).
2. САІ Украероруху має гарантувати надання АНД і АНІ, необхідні для забезпечення безпеки, регулярності, ефективності аеронавігації, у формі, яка відповідає експлуатаційним вимогам спільноти ОрПР, що висувають:
1) персонал, задіяний у виконанні польотів, включно з льотними екіпажами, персоналом, який здійснює планування польотів, та персоналом льотних тренажерів;
2) орган ОПР, що забезпечує польотно-інформаційне обслуговування, та служби, які забезпечують передпольотну інформацію.
3. САІ Украероруху надає послуги з обслуговування АНД і АНІ.
4. Основним завданням САІ Украероруху є забезпечення потоку АНД і АНІ, необхідних для безпечного, регулярного, економічного та ефективного функціонування глобальної системи ОрПР. При цьому АНІ, необхідна для оперативного використання, має бути однаковою та послідовною на всіх етапах проходження, від отримання до розповсюдження.
5. Для забезпечення передпольотного інформаційного обслуговування та задоволення потреб в АНІ під час польоту САІ Украероруху має отримувати АНД і АНІ від:
1) провайдерів аеронавігаційного обслуговування;
2) користувачів повітряного простору;
3) AD (аеропортів);
4) САІ інших держав;
5) EAD;
6) ЦАНЗ;
7) з інших доступних офіційних джерел.
6. АНД і АНІ, отримані від САІ інших держав, під час розповсюдження супроводжуються чітким посиланням на те, що вони опубліковані з дозволу держави, від якої отримані.
7. АНД і АНІ, отримані з інших доступних офіційних джерел, за можливості перевіряються перед розповсюдженням.
Якщо така перевірка не проводилась, про це чітко зазначається під час розповсюдження.
8. САІ Украероруху своєчасно надає будь-які АНД і АНІ службам АНІ інших держав, які необхідні їм для забезпечення безпеки, регулярності та ефективності аеронавігації.
9. САІ Украероруху відстежує АНІ, контролює її правильність, точність, повноту, своєчасність, цілісність. У разі виникнення будь-яких розбіжностей в інформації між вимогами ICAO та нормативно-правовими актами України, які виявило САІ Украероруху, САІ Украероруху повідомляє про це уповноважений орган з питань цивільної авіації. Уповноважений орган з питань цивільної авіації (його відповідний структурний підрозділ) аналізує надані розбіжності та кожні півроку (станом на 01 червня та 01 грудня) або за запитом САІ Украероруху подає інформацію до САІ Украероруху для публікації в AIP.
10. САІ Украероруху має забезпечити точність, достовірність і відповідність аеронавігаційних карт, які надаються користувачам повітряного простору, та своєчасне їх оновлення шляхом внесення необхідних змін.
11. Повноваження щодо створення та розповсюдження NOTAM покладаються на САІ Украероруху.
12. САІ Украероруху контролює строк дії NOTAM, інформацію постійного характеру, яка вноситься до AIP, та її відповідність вимогам цих Авіаційних правил.
13. САІ Украероруху проводить аналіз щодо ідентичності інформаційного наповнення ІВП, ІВПП та AIP. Результати аналізу САІ Украероруху надає до уповноваженого органу з питань цивільної авіації щокварталу до 15 числа місяця, наступного за звітним.
14. Украерорух, який надає послуги з AIS та забезпечення картографічною продукцією повинен мати процедури підготовки та компетентності персоналу необхідних для безпечного, ефективного, безперервного та стабільного виконання персоналом своїх посадових (службових) обов'язків.
3. Укладач аеронавігаційних даних і аеронавігаційної інформації
1. Укладач АНД і АНІ повинен мати достатні ресурси для забезпечення процесу надання послуг з АНО в межах QMS підприємства та мати підготовлений персонал.
2. Укладач АНД і АНІ укладає угоду з Украерорухом щодо своєчасного й повного надання АНД і АНІ.
3. Укладач АНД і АНІ є відповідальним за якість наданих для публікації АНД і АНІ відповідно до вимог цих Авіаційних правил, стандартів та рекомендованої практики ICAO.
4. АНД і АНІ укладач надає своєчасно, повно, з відповідною якістю в стандартизованих форматах, що дозволяють забезпечити їх автоматизовану обробку, зберігання та пошук.
5. Укладач АНД і АНІ повинен стежити за своєчасними їх змінами.
4. Обмін аеронавігаційними даними та аеронавігаційною інформацією
1. САІ Украероруху є повноважним органом, якому надаються всі продукти АНІ, які надані іншими державами.
2. САІ Украероруху уповноважена направляти запити на отримання АНД і АНІ до інших держав та здійснювати супроводження їх продуктів АНІ.
3. Персонал САІ Украероруху повинен бути кваліфікованим для обробки запитів АНД і АНІ від інших держав.
4. САІ Украероруху готує, видає та розповсюджує NOTAM за допомогою мережі електрозв'язку для користувачів повітряного простору згідно з їх потребами та експлуатаційними вимогами.
5. За можливості САІ Украероруху встановлює безпосередні зв'язки зі службами АНІ інших держав для полегшення міжнародного обміну АНД і АНІ.
6. Якщо повноваження щодо публікації, зберігання та розповсюдження продуктів АНІ здійснює недержавна установа, одна копія кожної з таких продуктів АНІ у разі наявності (AIP, включно зі змінами та доповненнями, AIC, NOTAM, аеронавігаційні карти) надається САІ інших держав безкоштовно у взаємно узгоджених формах за винятком випадків, передбачених пунктом 7 цієї глави.
7. Обмін більше ніж однією копією продуктів АНІ та інших документів, включно з тими, що містять законодавчі акти та нормативні документи, має бути передбачений двосторонніми угодами між договірними державами й організаціями.
8. Якщо АНД і АНІ надаються у формі масивів цифрових даних, що використовує САІ Украероруху, вони мають надаватися на основі угоди між відповідними договірними державами.
9. Отримання державами та іншими організаціями, що не є договірними, АНД і АНІ, включно продуктів АНІ та інші документи, що містять законодавчі акти та нормативні документи, аеронавігаційні правила, має бути передбачено окремими угодами.
10. Для надання масивів даних використовуються моделі обміну АНД і АНІ, що забезпечують глобальну функціональну сумісність.
11. Технічні характеристики, які належать до моделі обміну АНД і АНІ, що забезпечують глобальну функціональну сумісність, містяться у PANS-AIM, Doc 10066 ICAO "Air Navigation Services Aeronautical Information Management".
5. Авторські права
1. Будь-які продукти АНІ, що захищені авторськими правами і передаються іншими державами відповідно до глави 4 цього розділу, надаються третій стороні за умови, що цій третій стороні повідомляється, що ця продукція захищена авторськими правами і на неї (за наявності відповідного запису) розповсюджуються авторські права САІ Украероруху як автора продукції.
2. Якщо АНД і АНІ надаються іншій державі відповідно до вимог пункту 7 глави 4 цього розділу, держава, яка їх отримує, не має надавати масиву цифрових даних третій стороні без згоди держави, що надала АНД і АНІ.
6. Відшкодування витрат
1. Витрати, пов'язані зі збором та обробкою АНД і АНІ, відшкодовуються відповідно до принципів і політики ICAO щодо аеропортових зборів та зборів за АНО та у порядку, встановленому чинним законодавством України.
2. Якщо витрати на збір та складання АНД і АНІ відшкодовуються за рахунок аеропортових зборів або зборів за АНО, збори для окремого користувача за постачання певних продуктів АНІ базуються на витратах на друкування паперових екземплярів або виробництві електронних носіїв з урахуванням затрат на їх розповсюдження.
III. Управління аеронавігаційною інформацією
1. Вимоги до управління аеронавігаційною інформацією
1. Ресурси і процеси УАІ, визначені САІ Украероруху, мають бути достатніми для забезпечення своєчасного збору, обробки, збереження, інтеграції, обміну та доставки АНД і АНІ гарантованої якості до системи ОрПР.
2. З метою загального опису межі даних УАІ і спрощення процесу офіційних домовленостей (угод) між укладачем АНД і АНІ та Украерорухом укладач АНД і АНІ створює Каталог АНД.
Порядок розроблення та супроводження Каталогу АНД встановлює уповноважений орган з питань цивільної авіації.
3. САІ Украероруху здійснює реєстрацію укладачів даних.
4. Якщо відсутні офіційні домовленості (угоди) між укладачем і Украерорухом, публікація АНІ в AIP не здійснюється.
2. Вимоги до якості даних
1. Точність даних:
1) ступінь точності АНД визначається їх передбачуваним використанням;
2) технічні вимоги, що стосуються порядку точності (включно з рівнем вірогідності) для АНД, містяться у PANS-AIM, Doc 10066 ICAO "Air Navigation Services - Aeronautical Information Management".
2. Роздільна здатність даних:
1) ступінь роздільної здатності АНД має бути пропорційною фактичній точності даних;
2) технічні вимоги, що стосуються роздільної здатності АНД, містяться у PANS-AIM, Doc 10066 ICAO "Air Navigation Services - Aeronautical Information Management";
3) роздільна здатність елементів даних, що містяться в Каталозі, може бути аналогічною або більш високою, ніж роздільна здатність опублікованих даних.
3. Цілісність даних:
1) цілісність АНД зберігається протягом усього інформаційного процесу з часу підготовки до направлення наступному користувачеві;
2) технічні вимоги, що стосуються цілісності АНД, містяться у PANS-AIM, Doc 10066 ICAO "Air Navigation Services - Aeronautical Information Management";
3) залежно від застосованої класифікації цілісності вводяться процедури для:
звичайних даних - запобігання спотворенню даних на етапі їх обробки;
важливих даних - гарантування, що спотворення АНД не виникне на будь-якому етапі процесу і (за потреби) може бути передбачено додаткові процедури для усунення потенційних ризиків з метою отримання додаткових гарантій цілісності даних на цьому рівні;