Начальник Управління взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій Міністерства внутрішніх справ України | Юрій КОРЕВА |
Документ підготовлено в системі iplex
Міністерство внутрішніх справ України | Наказ, Положення, Статут від 12.07.2024 № 484
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.07.2024 м. Київ № 484
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
29 липня 2024 р. за № 1156/42501
Про затвердження Типового статуту (положення) аварійно-рятувальної служби
Відповідно до пункту 14-4 частини першої статті 17 Кодексу цивільного захисту України, з метою впорядкування діяльності аварійно-рятувальних служб
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типовий статут (положення) аварійно-рятувальної служби, що додається.
2. Управлінню взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій Міністерства внутрішніх справ України (Корева Ю.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх справ України
12 липня 2024 року № 484
Типовий статут
(положення) аварійно-рятувальної служби
I. Загальні положення
1. Цей Типовий статут (положення) аварійно-рятувальної служби визначає основні завдання, права та обов'язки аварійно-рятувальної служби.
2. Аварійно-рятувальні служби утворюються:
1) державні - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, іншими центральними органами виконавчої влади;
2) регіональні - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі відповідно;
3) комунальні - сільськими, селищними, міськими радами (в адміністративному центрі відповідної територіальної громади);
4) об'єктові - керівником суб'єкта господарювання, що експлуатує об'єкти підвищеної небезпеки;
5) громадських організацій - громадською організацією відповідно до закону.
3. Статут (положення) аварійно-рятувальної служби розробляється на підставі цього Типового статуту (положення) та затверджується центральним органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, суб'єктом господарювання, громадською організацією, які утворили таку аварійно-рятувальну службу (далі - засновники).
4. Державні, регіональні, комунальні аварійно-рятувальні служби і аварійно-рятувальні служби громадських організацій, створені на професійній основі, є юридичними особами.
5. Державні, комунальні аварійно-рятувальні служби та аварійно-рятувальні служби громадських організацій набувають статусу юридичної особи з дня їх державної реєстрації в порядку, установленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Статути аварійно-рятувальних служб подаються державному реєстратору після погодження з ДСНС.
6. У своїй діяльності аварійно-рятувальні служби керуються Конституцією України, Кодексом цивільного захисту України, законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також власними статутами (положеннями), затвердженими на підставі цього Типового статуту (положення).
7. Правові та соціальні гарантії працівників аварійно-рятувальних служб забезпечуються відповідно до законодавства.
II. Основні завдання, права та обов'язки аварійно-рятувальних служб
1. На аварійно-рятувальні служби покладається виконання таких завдань:
1) проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у разі їх виникнення;
2) пошук і рятування людей на уражених об'єктах і територіях, надання в можливих межах невідкладної, у тому числі медичної, допомоги особам, які перебувають у небезпечному для життя й здоров'я стані, на місці події та під час евакуації до закладів охорони здоров'я;
3) ліквідація особливо небезпечних проявів надзвичайних ситуацій в умовах екстремальних температур, задимленості, загазованості, загрози вибухів, обвалів, зсувів, затоплень, радіаційного та бактеріального зараження, інших небезпечних проявів;
4) захист навколишнього природного середовища та локалізація зони впливу шкідливих і небезпечних факторів, що виникають під час аварій та катастроф;
5) виконання робіт із запобігання виникненню та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій і щодо захисту від них населення і територій;
6) аварійно-рятувальне обслуговування на договірній основі суб'єктів господарювання та окремих територій, на яких існує небезпека виникнення надзвичайних ситуацій;
7) подання місцевим державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування та суб'єктам господарювання пропозицій щодо поліпшення протиаварійного стану суб'єктів господарювання і територій та усунення виявлених порушень вимог щодо дотримання техногенної безпеки;
8) невідкладне інформування керівників суб'єктів господарювання, які експлуатують об'єкти підвищеної небезпеки, про виявлення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки на таких суб'єктах господарювання;
9) контроль за готовністю об'єктів і територій, що ними обслуговуються, до проведення робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
10) участь у розробленні та погодження планів локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків на об'єктах підвищеної небезпеки, що ними обслуговуються;
11) організація ремонту та технічного обслуговування аварійно-рятувальних засобів, розроблення та виробництво їх окремих зразків;
12) участь у підготовці працівників підприємств, установ та організацій і населення до дій в умовах надзвичайних ситуацій;
13) забезпечення готовності своїх органів управління, сил і засобів до дій за призначенням.
2. Види діяльності, провадження яких потребує отримання ліцензій, сертифікатів, інших документів дозвільного характеру, проводяться аварійно-рятувальними службами після їх отримання.
3. Механізм здійснення аварійно-рятувальними службами постійного та обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування суб'єктів господарювання, галузей та окремих територій, щодо яких існує небезпека виникнення надзвичайних ситуацій, визначається Порядком здійснення постійного та обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування суб'єктів господарювання, галузей та окремих територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2017 року № 5.
4. Залучення аварійно-рятувальних служб до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до законодавства.
5. Дії аварійно-рятувальних служб під час виконання покладених завдань регламентуються відповідними статутами, які затверджуються відповідно до законодавства.
6. Аварійно-рятувальні служби мають право на:
1) отримання від місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання інформації, необхідної для виконання покладених на аварійно-рятувальні служби завдань;
2) безперешкодний доступ на об'єкти суб'єктів господарювання та їх територію для виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
3) встановлення вимог щодо додержання заходів безпеки для всіх осіб, які перебувають у зоні надзвичайної ситуації;
4) проведення під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій документування, кіно- і відеозйомки, фотографування та звукозапису;
5) тимчасову заборону або обмеження руху транспортних засобів і пішоходів поблизу та в межах зони надзвичайної ситуації.
7. З метою організації своєї діяльності на аварійно-рятувальні служби покладаються обов'язки щодо:
1) організації функціонування структурних підрозділів у режимі постійної готовності до проведення необхідного комплексу аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в умовах надзвичайної ситуації;
2) проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в автономному режимі протягом не менше трьох діб;
3) взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, координацію дій у процесі використання сил і засобів інших аварійно-рятувальних служб;
4) участі в оцінці стану готовності об'єктів суб'єктів господарювання, що ними обслуговуються, до проведення робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, виконання заходів щодо посилення їх протиаварійного захисту і підвищення ступеня підготовленості персоналу об'єктів суб'єктів господарювання до дій в умовах надзвичайної ситуації;
5) своєчасного проходження атестації основних працівників та аварійно-рятувальної служби в установленому законодавством порядку.
III. Майно та забезпечення діяльності аварійно-рятувальних служб
1. Майно аварійно-рятувальних служб становлять основні фонди та оборотні кошти, а також цінності, вартість яких відображається в їх самостійному балансі.
2. Майно аварійно-рятувальних служб належить їм на праві власності або закріплюється за ними на праві повного господарського відання чи оперативного управління.
3. Джерелами матеріально-технічного та фінансового забезпечення діяльності аварійно-рятувальних служб є:
кошти державного та місцевого бюджетів;
кошти підприємств, установ, організацій, що створюють аварійно-рятувальні служби;
кошти від надання додаткових платних послуг;
добровільні пожертвування юридичних і фізичних осіб;
інші джерела, не заборонені законодавством.
4. Збитки, завдані аварійно-рятувальній службі фізичними і юридичними особами, відшкодовуються в установленому законодавством порядку.
5. Структура та штатний розпис (типовий штатний розпис, нормативи чисельності) аварійно-рятувальних служб визначаються засновником.
6. Комплектування аварійно-рятувальних служб, порядок проходження служби, у тому числі під час виникнення надзвичайних ситуацій, трудові відносини, права та обов'язки працівників аварійно-рятувальних служб встановлюються статутом (положенням), затвердженим засновником.
7. Професійна підготовка, підвищення кваліфікації основних працівників аварійно-рятувальних служб визначається відповідно до законодавства.
8. Аварійно-рятувальні служби та рятувальники проходять атестацію відповідно до законодавства.
9. Аварійно-рятувальні служби для виконання покладених завдань та функцій забезпечуються технікою, спорядженням, засобами зв'язку і оповіщення, апаратурою, устаткуванням, штатним запасом матеріалів і автотранспортом за нормами відповідно до табеля оснащення (табеля до штату), затвердженого засновником.
10. Оплата праці працівників аварійно-рятувальних служб здійснюється в установленому законодавством порядку.
IV. Управління аварійно-рятувальними службами
1. Управління аварійно-рятувальними службами здійснюють їх керівники, які призначаються на посаду і звільняються з посади засновниками.
2. Керівники аварійно-рятувальних служб:
укладають і розривають контракти (трудові договори) з працівниками аварійно-рятувальних служб;
подають пропозиції засновнику щодо структури, штатного розпису, табелю оснащення (табелю до штату), кошторису (планів використання бюджетних коштів) на утримання аварійно-рятувальних служб;
розподіляють функціональні обов'язки між своїми заступниками та керівниками підрозділів;
представляють аварійно-рятувальні служби в органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях;
у межах компетенції видають накази (розпорядження), дають доручення, обов'язкові для підпорядкованих підрозділів та працівників, організовують та контролюють їх виконання;
відповідають за виконання покладених на аварійно-рятувальні служби завдань відповідно до законодавства;
виконують інші функції, що не суперечать законодавству.
3. Аварійно-рятувальні служби щороку та на вимогу засновників звітують про свою діяльність.
Контроль за діяльністю аварійно-рятувальної служби здійснюється їх засновниками відповідно до законодавства.
4. Припинення діяльності аварійно-рятувальних служб здійснюється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації відповідно до законодавства.
5. У разі ліквідації чи реорганізації аварійно-рятувальних служб їх працівникам, які вивільняються, гарантуються їх права відповідно до законодавства.