• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Типового статуту (положення) аварійно-рятувальної служби

Міністерство внутрішніх справ України  | Наказ, Положення, Статут від 12.07.2024 № 484
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Положення, Статут
  • Дата: 12.07.2024
  • Номер: 484
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Положення, Статут
  • Дата: 12.07.2024
  • Номер: 484
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
12.07.2024 м. Київ № 484
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
29 липня 2024 р. за № 1156/42501
Про затвердження Типового статуту (положення) аварійно-рятувальної служби
Відповідно до пункту 14-4 частини першої статті 17 Кодексу цивільного захисту України, з метою впорядкування діяльності аварійно-рятувальних служб
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Типовий статут (положення) аварійно-рятувальної служби, що додається.
2. Управлінню взаємодії з Державною службою України з надзвичайних ситуацій Міністерства внутрішніх справ України (Корева Ю.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
 

Міністр

Ігор КЛИМЕНКО

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

Андрій ДАНИК

Виконувач обов'язків Міністра
розвитку громад, територій
та інфраструктури України

Василь ШКУРАКОВ

Міністр енергетики України

Герман ГАЛУЩЕНКО

Керівник Секретаріату Спільного
представницького органу сторони
роботодавців на національному рівні

Р. ІЛЛІЧОВ

Голова СПО об'єднань профспілок

Григорій ОСОВИЙ

Виконавчий директор
Всеукраїнської Асоціації органів
місцевого самоврядування
"Асоціація міст України"

Олександр СЛОБОЖАН
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх справ України
12 липня 2024 року № 484
Типовий статут
(положення) аварійно-рятувальної служби
I. Загальні положення
1. Цей Типовий статут (положення) аварійно-рятувальної служби визначає основні завдання, права та обов'язки аварійно-рятувальної служби.
2. Аварійно-рятувальні служби утворюються:
1) державні - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, іншими центральними органами виконавчої влади;
2) регіональні - Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями в Автономній Республіці Крим, області, містах Києві та Севастополі відповідно;
3) комунальні - сільськими, селищними, міськими радами (в адміністративному центрі відповідної територіальної громади);
4) об'єктові - керівником суб'єкта господарювання, що експлуатує об'єкти підвищеної небезпеки;
5) громадських організацій - громадською організацією відповідно до закону.
3. Статут (положення) аварійно-рятувальної служби розробляється на підставі цього Типового статуту (положення) та затверджується центральним органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування, суб'єктом господарювання, громадською організацією, які утворили таку аварійно-рятувальну службу (далі - засновники).
4. Державні, регіональні, комунальні аварійно-рятувальні служби і аварійно-рятувальні служби громадських організацій, створені на професійній основі, є юридичними особами.
5. Державні, комунальні аварійно-рятувальні служби та аварійно-рятувальні служби громадських організацій набувають статусу юридичної особи з дня їх державної реєстрації в порядку, установленому законом для державної реєстрації юридичних осіб.
Статути аварійно-рятувальних служб подаються державному реєстратору після погодження з ДСНС.
6. У своїй діяльності аварійно-рятувальні служби керуються Конституцією України, Кодексом цивільного захисту України, законами України, указами Президента України, постановами Верховної Ради України, постановами та розпорядженнями Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами, а також власними статутами (положеннями), затвердженими на підставі цього Типового статуту (положення).
7. Правові та соціальні гарантії працівників аварійно-рятувальних служб забезпечуються відповідно до законодавства.
II. Основні завдання, права та обов'язки аварійно-рятувальних служб
1. На аварійно-рятувальні служби покладається виконання таких завдань:
1) проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій у разі їх виникнення;
2) пошук і рятування людей на уражених об'єктах і територіях, надання в можливих межах невідкладної, у тому числі медичної, допомоги особам, які перебувають у небезпечному для життя й здоров'я стані, на місці події та під час евакуації до закладів охорони здоров'я;
3) ліквідація особливо небезпечних проявів надзвичайних ситуацій в умовах екстремальних температур, задимленості, загазованості, загрози вибухів, обвалів, зсувів, затоплень, радіаційного та бактеріального зараження, інших небезпечних проявів;
4) захист навколишнього природного середовища та локалізація зони впливу шкідливих і небезпечних факторів, що виникають під час аварій та катастроф;
5) виконання робіт із запобігання виникненню та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій і щодо захисту від них населення і територій;
6) аварійно-рятувальне обслуговування на договірній основі суб'єктів господарювання та окремих територій, на яких існує небезпека виникнення надзвичайних ситуацій;
7) подання місцевим державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування та суб'єктам господарювання пропозицій щодо поліпшення протиаварійного стану суб'єктів господарювання і територій та усунення виявлених порушень вимог щодо дотримання техногенної безпеки;
8) невідкладне інформування керівників суб'єктів господарювання, які експлуатують об'єкти підвищеної небезпеки, про виявлення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки на таких суб'єктах господарювання;
9) контроль за готовністю об'єктів і територій, що ними обслуговуються, до проведення робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
10) участь у розробленні та погодження планів локалізації і ліквідації аварій та їх наслідків на об'єктах підвищеної небезпеки, що ними обслуговуються;
11) організація ремонту та технічного обслуговування аварійно-рятувальних засобів, розроблення та виробництво їх окремих зразків;
12) участь у підготовці працівників підприємств, установ та організацій і населення до дій в умовах надзвичайних ситуацій;
13) забезпечення готовності своїх органів управління, сил і засобів до дій за призначенням.
2. Види діяльності, провадження яких потребує отримання ліцензій, сертифікатів, інших документів дозвільного характеру, проводяться аварійно-рятувальними службами після їх отримання.
3. Механізм здійснення аварійно-рятувальними службами постійного та обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування суб'єктів господарювання, галузей та окремих територій, щодо яких існує небезпека виникнення надзвичайних ситуацій, визначається Порядком здійснення постійного та обов'язкового аварійно-рятувального обслуговування суб'єктів господарювання, галузей та окремих територій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 січня 2017 року № 5.
4. Залучення аварійно-рятувальних служб до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій здійснюється відповідно до законодавства.
5. Дії аварійно-рятувальних служб під час виконання покладених завдань регламентуються відповідними статутами, які затверджуються відповідно до законодавства.
6. Аварійно-рятувальні служби мають право на:
1) отримання від місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання інформації, необхідної для виконання покладених на аварійно-рятувальні служби завдань;
2) безперешкодний доступ на об'єкти суб'єктів господарювання та їх територію для виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
3) встановлення вимог щодо додержання заходів безпеки для всіх осіб, які перебувають у зоні надзвичайної ситуації;
4) проведення під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій документування, кіно- і відеозйомки, фотографування та звукозапису;
5) тимчасову заборону або обмеження руху транспортних засобів і пішоходів поблизу та в межах зони надзвичайної ситуації.
7. З метою організації своєї діяльності на аварійно-рятувальні служби покладаються обов'язки щодо:
1) організації функціонування структурних підрозділів у режимі постійної готовності до проведення необхідного комплексу аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в умовах надзвичайної ситуації;
2) проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт в автономному режимі протягом не менше трьох діб;
3) взаємодії з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, координацію дій у процесі використання сил і засобів інших аварійно-рятувальних служб;
4) участі в оцінці стану готовності об'єктів суб'єктів господарювання, що ними обслуговуються, до проведення робіт із ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та інших небезпечних подій, виконання заходів щодо посилення їх протиаварійного захисту і підвищення ступеня підготовленості персоналу об'єктів суб'єктів господарювання до дій в умовах надзвичайної ситуації;
5) своєчасного проходження атестації основних працівників та аварійно-рятувальної служби в установленому законодавством порядку.
III. Майно та забезпечення діяльності аварійно-рятувальних служб
1. Майно аварійно-рятувальних служб становлять основні фонди та оборотні кошти, а також цінності, вартість яких відображається в їх самостійному балансі.
2. Майно аварійно-рятувальних служб належить їм на праві власності або закріплюється за ними на праві повного господарського відання чи оперативного управління.
3. Джерелами матеріально-технічного та фінансового забезпечення діяльності аварійно-рятувальних служб є:
кошти державного та місцевого бюджетів;
кошти підприємств, установ, організацій, що створюють аварійно-рятувальні служби;
кошти від надання додаткових платних послуг;
добровільні пожертвування юридичних і фізичних осіб;
інші джерела, не заборонені законодавством.
4. Збитки, завдані аварійно-рятувальній службі фізичними і юридичними особами, відшкодовуються в установленому законодавством порядку.
5. Структура та штатний розпис (типовий штатний розпис, нормативи чисельності) аварійно-рятувальних служб визначаються засновником.
6. Комплектування аварійно-рятувальних служб, порядок проходження служби, у тому числі під час виникнення надзвичайних ситуацій, трудові відносини, права та обов'язки працівників аварійно-рятувальних служб встановлюються статутом (положенням), затвердженим засновником.
7. Професійна підготовка, підвищення кваліфікації основних працівників аварійно-рятувальних служб визначається відповідно до законодавства.
8. Аварійно-рятувальні служби та рятувальники проходять атестацію відповідно до законодавства.
9. Аварійно-рятувальні служби для виконання покладених завдань та функцій забезпечуються технікою, спорядженням, засобами зв'язку і оповіщення, апаратурою, устаткуванням, штатним запасом матеріалів і автотранспортом за нормами відповідно до табеля оснащення (табеля до штату), затвердженого засновником.
10. Оплата праці працівників аварійно-рятувальних служб здійснюється в установленому законодавством порядку.
IV. Управління аварійно-рятувальними службами
1. Управління аварійно-рятувальними службами здійснюють їх керівники, які призначаються на посаду і звільняються з посади засновниками.
2. Керівники аварійно-рятувальних служб:
укладають і розривають контракти (трудові договори) з працівниками аварійно-рятувальних служб;
подають пропозиції засновнику щодо структури, штатного розпису, табелю оснащення (табелю до штату), кошторису (планів використання бюджетних коштів) на утримання аварійно-рятувальних служб;
розподіляють функціональні обов'язки між своїми заступниками та керівниками підрозділів;
представляють аварійно-рятувальні служби в органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях;
у межах компетенції видають накази (розпорядження), дають доручення, обов'язкові для підпорядкованих підрозділів та працівників, організовують та контролюють їх виконання;
відповідають за виконання покладених на аварійно-рятувальні служби завдань відповідно до законодавства;
виконують інші функції, що не суперечать законодавству.
3. Аварійно-рятувальні служби щороку та на вимогу засновників звітують про свою діяльність.
Контроль за діяльністю аварійно-рятувальної служби здійснюється їх засновниками відповідно до законодавства.
4. Припинення діяльності аварійно-рятувальних служб здійснюється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації відповідно до законодавства.
5. У разі ліквідації чи реорганізації аварійно-рятувальних служб їх працівникам, які вивільняються, гарантуються їх права відповідно до законодавства.
 

Начальник Управління взаємодії
з Державною службою України
з надзвичайних ситуацій
Міністерства внутрішніх
справ України

Юрій КОРЕВА