• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні

Міністерство транспорту України  | Наказ, Правила від 12.12.2001 № 870 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України
  • Тип: Наказ, Правила
  • Дата: 12.12.2001
  • Номер: 870
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України
  • Тип: Наказ, Правила
  • Дата: 12.12.2001
  • Номер: 870
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 870 від 12.12.2001


Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 грудня 2001 р.
за N 1088/6279
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства транспорту та зв'язку N 307 від 16.06.2005 )
Про затвердження Правил розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні
З метою вдосконалення розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні, відповідно до статті 7 Повітряного кодексу України та з метою приведення нормативних актів цивільної авіації у відповідність до стандартів і рекомендованої практики міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) та адаптації їх до законодавства Європейського Союзу (ЄС)
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні (далі - Правила), що додаються.
2. Державному департаменту авіаційного транспорту (Шкатюк А.Г):
2.1. Зареєструвати в установленому порядку зазначені Правила в Міністерстві юстиції України.
2.2. Довести Правила до всіх зацікавлених організацій, зареєстрованих на території України, що здійснюють експлуатацію та технічне обслуговування цивільних повітряних суден, використання повітряного простору та обслуговування повітряного руху, підготовку авіаційних фахівців.
2.3. Організувати разом з керівниками структурних підрозділів Укравіатрансу, експлуатантів цивільних повітряних суден вивчення з авіаперсоналом зазначених Правил та прийняти їх до керівництва.
3. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Державного департаменту авіаційного транспорту України від 28.11.95 N 262 "Про затвердження Положення про службове розслідування авіаційних подій на території України", зареєстроване в Міністерстві юстиції України 17.01.96 за N 27/1052.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Державного секретаря Демиденка А.Ф.
Міністр В.Пустовойтенко
Затверджено
Наказ Міністерства
транспорту України
12.12.2001 N 870
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
27 грудня 2001 р.
за N 1088/6279
Правила розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами в Україні
1. Загальні положення
1.1. Ці Правила розроблені на підставі статті 7 Повітряного кодексу України та з метою приведення нормативних актів цивільної авіації у відповідність до стандартів і рекомендованої практики міжнародної організації цивільної авіації (ІКАО) та адаптації їх до законодавства Європейського Союзу (ЄС).
1.2. Ці Правила визначають завдання, права та обов'язки авіаційного персоналу з питань розслідування авіаційних подій, установлюють порядок проведення розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами України та цивільними повітряними суднами іноземних держав на території України, участі уповноважених представників України в розслідуванні авіаційних подій з цивільними повітряними суднами України на території інших держав, обліку зазначених подій, а також розробки рекомендацій та заходів щодо їх попередження.
1.3. Ці Правила поширюються та є обов'язковими для всіх суб'єктів правовідносин, на яких розповсюджується дія повітряного права України, яке регулює відносини в галузі цивільної авіації та використання повітряного простору України, у тому числі організацій та громадян, які здійснюють експлуатацію та ремонт повітряних суден, виконання та забезпечення польотів, розроблення, випробування, виробництво та сертифікацію повітряних суден, підготовку авіаційного персоналу.
1.4. Ці Правила використовуються під час розслідування авіаційних подій з цивільними повітряними суднами України або іноземних держав, які трапились на території України.
2. Нормативні посилання
Під час розроблення Правил використовувались такі нормативно-правові акти: Повітряний кодекс України;
постанова Кабінету Міністрів України від 29.03.2000 N 573 "Про утворення Державного департаменту авіаційного транспорту";
Правила з пошуку та рятування в цивільній авіації України (ППР ЦА-99) від 16.08.99 N 404, затверджені наказом Міністерства транспорту України та зареєстровані в Міністерстві юстиції України від 07.10.99 за N 684/3977;
Додаток 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію "Розслідування авіаційних подій та інцидентів", видання дев'яте, липень 2001 року;
директива Ради Євросоюзу N 94/56 від 21 листопада 1994 року;
документ ІКАО (Doc 9756 AN/965) "Руководство по расследованию авиационных происшествий и инцидентов";
документ ІКАО (Doc 9156) "Руководство по предоставлению данных об авиационных происшествиях и инцидентах";
документ ІКАО (Doc 9422) "Руководство по предотвращению авиационных происшествий";
резолюція 33-ї сесії Асамблеї ІКАО від 5.10.2001 "Неразглашение некоторых записей и данных, имеющих отношение к авиационному происшествию или инциденту".
3. Скорочення
АДП - аеродромно-диспетчерський пункт;
АМСЦ - авіаційна метеорологічна станція (цивільна);
АМЦ - авіаційний метеорологічний центр;
АНВ - акт незаконного втручання;
АП - авіаційна подія;
АРК - аварійно-рятувальна команда;
АТБ - авіаційно-технічна база;
БСБ - бічна смуга безпеки;
ВДСП - виробничо-диспетчерська служба;
ГІБП - Головна інспекція з безпеки польотів;
ГКЦПР - Головний координаційний центр пошуку та рятування;
ДКБ - дослідно-конструкторське бюро;
ЗПС - злітно-посадкова смуга;
ІАС - інженерно-авіаційна служба;
IATA - Міжнародна авіаційна транспортна асоціація;
ІКАО - Міжнародна організація цивільної авіації;
КЛЕ - керівництво з льотної експлуатації;
КОСПАС-САРСАТ - міжнародна космічна система пошуку аварійних суден;
КПР - керування повітряним рухом;
КСГ - кінцева смуга гальмування;
КЦПР ЦА - координаційний центр пошуку та рятування цивільної авіації;
ЛЛСК - лікарсько-льотна сертифікаційна комісія;
МВС - Міністерство внутрішніх справ України;
МДП - місцевий диспетчерський пункт;
МЗС - Міністерство закордонних справ України;
МС - місце стоянки;
МНС - Міністерство з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи України;
НП - надзвичайна подія;
ОПР - обслуговування повітряного руху;
ПІКО - пункт передпольотного інформаційно-консультаційного обслуговування;
ППО - протиповітряна оборона;
ПММ - пально-мастильні матеріали;
ППС - пошкодження повітряного судна;
ПС - повітряне судно;
РД - руліжна доріжка;
РКЦПР - регіональний координаційний центр пошуку і рятування;
РТЗ - радіотехнічне забезпечення;
РЦ ОПР - районний центр обслуговування повітряного руху;
СБУ - Служба безпеки України;
СТЗ - світлотехнічне забезпечення;
ЦА - цивільна авіація;
ЦДС - центральна диспетчерська служба;
ACCID - авіаційна подія;
ADREP - автоматизована система збирання, оброблення, зберігання та розповсюдження інформації про авіаційні події та інциденти;
AFTN - авіаційна фіксована мережа електрозв'язку;
INCID - інцидент;
UTC - всесвітній скоординований час.
4. Визначення
У цих Правилах терміни мають такі визначення:
4.1. Авіаційна подія - подія, пов'язана з використанням ПС, яка має місце з моменту, коли будь-яка особа піднімається на борт з наміром здійснити політ, до моменту, коли всі особи, що перебували на борту, покинули ПС, і в ході якої:
будь-яка особа отримує тілесні ушкодження із смертельним наслідком або серйозні тілесні ушкодження або ПС одержує серйозні пошкодження конструкції, або виникла інша загроза безпеці польотів. АП поділяються на катастрофи, аварії, серйозні інциденти та інциденти.
4.1.1. Катастрофа - АП з людськими жертвами, що призвела до загибелі або зникнення безвісти когось з пасажирів, членів екіпажу або третіх осіб, а також у разі отримання ними тілесних ушкоджень зі смертельним наслідком під час:
а) перебування на даному ПС;
б) безпосереднього зіткнення з будь-якою частиною ПС, включаючи частини, що відокремились від даного ПС;
в) безпосередньої дії струменя газів реактивного двигуна;
г) зникнення безвісти ПС. ПС вважається таким, що зникло безвісти, якщо був припинений офіційний розшук і не було встановлене місцезнаходження елементів його конструкції. Рішення про припинення пошуку ПС, що пропало безвісти, приймає повноважний орган держави з розслідування АП, на території якої трапилась АП;
ґ) до катастроф належать також випадки загибелі когось з осіб, які перебували на борту, у процесі їх аварійної евакуації з ПС.
У разі отримання тілесних ушкоджень, унаслідок яких протягом 30 діб з моменту АП настала смерть, вони класифікуються як тілесні ушкодження зі смертельним наслідком.
4.1.2. Аварія - АП без людських жертв, що призвела до серйозного пошкодження чи руйнування ПС або серйозного тілесного ушкодження пасажирів або членів екіпажу та третіх осіб, у разі якої:
а) порушується міцність конструкції планера ПС через руйнування силових елементів;
б) значно погіршуються технічні або льотні характеристики ПС, і необхідний значний ремонт для їх відновлення, або неможливо відновити його льотну придатність. До аварій не відносяться: для літаків - випадки відмови або пошкодження двигуна, коли пошкоджений тільки сам двигун, його капоти чи допоміжні агрегати або коли пошкоджені тільки повітряні гвинти, закінцівки крила, антени, пневматики, гальмові пристрої, обтічники, або коли в обшивці є невеличкі вм'ятини або пробоїни; для вертольотів - руйнування чи пошкодження елементів несучих та рульових гвинтів, вентиляторної установки, редуктора, обшивки, руйнування чи роз'єднання трансмісії, якщо вони не призвели до пошкодження чи руйнування силових елементів фюзеляжу або балок;
в) ПС опиняється в такому місці, де доступ до нього та його евакуація з місця події неможливі;
г) будь-яка особа отримує серйозні тілесні ушкодження.
4.1.3. Серйозний інцидент - подія, обставини якої свідчать про те, що мало не сталася ситуація, для попередження якої потрібно виконання екіпажем (службою ОПР та забезпечення польотів) складних та (або) екстрених дій, що не застосовуються в умовах нормального польоту.
Для серйозних інцидентів характерні такі ознаки:
вихід ПС за межі очікуваних умов експлуатації;
виникнення значних шкідливих впливів на екіпаж або пасажирів;
значне підвищення робочого навантаження на екіпаж;
втрата працездатності екіпажа в польоті;
значні погіршення льотних і технічних характеристик та ускладнення в управлінні ПС (додаток 1).
4.1.4. Інцидент - подія, пов'язана з використанням ПС, що обумовлена відхиленням від нормального функціонування ПС, екіпажу, служб обслуговування повітряного руху та забезпечення польотів, впливом зовнішнього середовища, яке погіршує безпеку польоту, але яка не закінчилася катастрофою, аварією або серйозним інцидентом.
Не відноситься до інцидентів відмова будь-якої системи ПС, яка виявляється екіпажем до моменту вирулювання і яка не призвела до будь-яких наслідків для пасажирів, екіпажу, третіх осіб, ПС та навколишнього середовища.
4.2. Авіаційна техніка - повітряні судна та їх компоненти.
4.3. Акт незаконного втручання - протиправні дії, пов'язані з посяганням на нормальну і безпечну діяльність авіації та її об'єктів, захоплення чи викрадення ПС, або такі, що створюють ситуацію для них.
4.4. Бортовий реєстратор - будь-який самописний прилад, який встановлюється на борту ПС як додаткове джерело інформації для використання при розслідуванні АП.
4.5. Держава виробника - держава, що володіє юрисдикцією щодо організації, відповідальної за остаточне складання ПС.
4.6. Держава місця події - держава, на території якої мала місце АП.
4.7. Держава розробника - держава, що володіє юрисдикцією щодо організації, відповідальної за конструкцію типу ПС.
4.8. Держава реєстрації - держава, до реєстру якої занесено ПС.
4.9. Держава експлуатанта - держава, у якій міститься основне місце діяльності експлуатанта або якщо експлуатант не має такого місця діяльності, постійного місця перебування експлуатанта.
4.10. Державний департамент авіаційного транспорту (Укравіатранс) - урядовий орган державного управління, який діє у складі Мінтрансу та йому підпорядковується.
4.11. Максимальна маса - максимальна сертифікована злітна маса.
4.12. Надзвичайна подія - подія, пов'язана з використанням ПС, яка не підпадає під визначення АП, а також пов'язана з технічним обслуговуванням, ремонтом, зберіганням та транспортуванням, під час якої настав один з таких наслідків:
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою під час її перебування на борту ПС унаслідок необережних або навмисних дій самого потерпілого або інших осіб, що не пов'язані з порушенням функціонування ПС та його систем;
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою, яка без достатніх підстав або документів самовільно проникла за межі зон на ПС, куди не заборонений доступ пасажирам та членам екіпажу;
загибель або серйозне тілесне ушкодження, отримане будь-якою особою, яка перебувала на борту ПС, у результаті впливу зовнішнього середовища після вимушеної посадки ПС за межами аеродрому;
руйнування або ППС на землі, що призвело до порушення міцності його конструкції або погіршення льотно-технічних характеристик у результаті стихійного лиха або порушення технології обслуговування, правил зберігання та транспортування;
захоплення ПС, що перебувало на землі або в польоті, або намагання захоплення такого судна та інші акти незаконного втручання в діяльність цивільної авіації.
4.13. Особлива ситуація - ситуація, яка виникає в польоті через вплив небезпечних факторів або їх сполучень, що призводять до зниження безпеки польотів.
4.14. Повітряне судно - будь-який апарат, який підтримується в атмосфері за рахунок його взаємодії з повітрям, виключаючи взаємодію з повітрям, яке відбивається від земної поверхні або води.
4.15. Пошкодження повітряного судна на землі - подія, пов'язана з обслуговуванням, зберіганням та транспортуванням ПС на землі, під час якої ПС отримало пошкодження без втрати міцності його силових елементів та погіршення льотно-технічних характеристик і усунення яких можливо за експлуатаційних умов.
4.16. Польовий етап розслідування - період з початку робіт комісії з розслідування на місці АП до моменту, коли роботи на місці події закінчені.
4.17. Попередній звіт - сповіщення, що використовується для негайного поширення відомостей, отриманих на початкових стадіях розслідування.
4.18. Причина авіаційної події - сукупність взаємопов'язаних факторів, що безпосередньо зумовили АП.
4.19. Публікація результатів розслідування - подання остаточного звіту обов'язковим адресатам згідно з указаною в цих Правилах розсилкою, а також можливість ознайомлення з результатами розслідування іншими юридичними або фізичними особами.
4.20. Розслідування - процес, який проводиться з метою попередження АП і включає збір та аналіз інформації, підготовку висновків, установлення причин та розроблення рекомендацій щодо забезпечення безпеки польотів.
4.21. Рекомендація щодо забезпечення безпеки польотів - пропозиція повноважного органу держави, який проводить розслідування АП, зроблена на основі інформації, отриманої під час розслідування, з метою попередження АП.
4.22. Серйозне пошкодження ПС - пошкодження ПС, отримане внаслідок АП і яке призвело до втрати міцності його конструкції або (та) значного погіршення льотних характеристик, необхідності великого ремонту або заміни пошкодженого силового елемента конструкції.
4.23. Серйозне тілесне ушкодження - тілесне ушкодження, отримане особою під час авіаційної події, яке:
а) вимагає госпіталізації особи більше ніж на 48 годин протягом 7 діб з моменту авіаційної події;
б) призвело до перелому будь-якої кістки (за винятком простих переломів пальців рук, ніг або носа);
в) пов'язане з одержанням опіків другого і третього ступенів чи будь-яких опіків, що ушкоджують понад 5% поверхні тіла;
г) пов'язане з підтвердженим фактом дії токсичних речовин чи вражаючої радіації;
ґ) призвело до переривання вагітності.
4.24. Радник (член комісії) - особа, призначена державою в разі наявності в неї відповідної кваліфікації з метою надання допомоги вповноваженому представникові цієї держави в розслідуванні.
4.25. Уповноважений з розслідування (голова комісії, Розслідувач) - особа, якій за наявності в неї відповідної кваліфікації та державного (міжнародного) сертифіката доручені організація і проведення розслідування, а також контроль за його ходом.
4.26. Уповноважений представник - особа, яка призначена державою в разі наявності в неї відповідної кваліфікації та державного (міжнародного) сертифіката для участі в розслідуванні, що проводиться іншою державою.
4.27. Уповноважені представники інших розслідувань - особи, які за відповідними призначеннями проводять окремі види розслідувань (адміністративне, страхове, спеціальне розслідування нещасних випадків тощо) та за узгодженням з головою комісії мають доступ до певних матеріалів розслідування.
4.28. Експерт - особа, яка має кваліфікацію в певній сфері науки та техніки і залучається до розслідування АП чи серйозного інциденту, проводить науково-технічні експертизи та надає консультації.
4.29. Експлуатант - особа, організація або підприємство, які експлуатують ПС або пропонують послуги в галузі авіаційних перевезень.
5. Загальні вимоги
5.1. Усі авіаційні події з ПС України або іноземних держав на території України підлягають обов'язковому розслідуванню згідно з цими Правилами.
Єдиною метою розслідування АП є запобігання авіаційним подіям у майбутньому. Метою цієї діяльності не може бути встановлення чиєїсь вини або відповідальності.
Судове, кримінальне, адміністративне, страхове або інші види розслідувань, які спрямовані на встановлення юридичної відповідальності, можуть використовувати матеріали розслідування згідно з цими Правилами, але ці види розслідувань не втручаються в процес розслідування АП і не впливають на його висновки.
5.2. Повноваження та відповідальність за розслідування АП з ПС згідно із законодавством України покладені на Укравіатранс.
5.3. Розслідування АП проводиться комісією, яка призначається згідно з цими Правилами та має статус державної комісії. Комісія з розслідування АП не залежна в проведенні розслідування та має необмежені повноваження на його проведення. Процес розслідування не передбачає захист інтересів сторін учасників розслідування.
5.4. За відповідним рішенням проведення розслідування може бути передано цілком або частково іншій договірній державі за взаємною домовленістю та згодою.
5.5. За рішенням Укравіатрансу організація та проведення розслідування інцидентів може бути покладена на експлуатанта ПС.
5.6. За приховування АП або фактів, що мають до них стосунок, несвоєчасне повідомлення про АП, несанкціоноване поширення інформації про хід розслідування та вірогідні причини АП, а також за свідомо не правильну класифікацію АП та формулювання причин руйнування або знищення бортових чи наземних засобів об'єктивного контролю та інших матеріалів, причетних до АП, посадові особи несуть відповідальність згідно з чинним законодавством України.
5.7. Процес розслідування АП включає збір та аналіз інформації, проведення необхідних досліджень, установлення причин АП, підготовку звітів, а також складання остаточного звіту з необхідними рекомендаціями щодо питань безпеки польотів, розбір за результатами розслідування. Розслідування проводиться за принципом багатофакторності, що передбачає виявлення відхилень від нормального функціонування авіаційно-транспортної системи та оцінку впливу цих відхилень на завершення польоту ПС.
5.8. Нормативні документи з питань розслідування АП з цивільними ПС повинні відповідати вимогам цих Правил.
6. Порядок сповіщення
Сповіщення про АП з ПС в Україні виконуються органами ОПР ЦА, командними пунктами Міністерства оборони, постами аварійного сповіщення місцевих органів виконавчої влади. Інформація про АП може надійти з центру координації КОСПАС-САРСАТ. Інформація про АП негайно направляється у КЦПР ЦА для прийняття рішення.
Інформація про АП передається з використанням найбільш простих і ефективних засобів зв'язку.
При АП надаються: первинне повідомлення про АП, яке передається негайно; первинне донесення, яке уточнює обставини АП; наступне донесення, яке конкретизує інформацію про АП. При інцидентах надається тільки первинне повідомлення.
6.1. Порядок сповіщення про АП з ПС України на території України
6.1.1. Первинне повідомлення про АП надається з метою своєчасного проведення ефективних пошуково-рятувальних робіт, оперативного оповіщення керівних посадових осіб, формування комісії з розслідування, а також її швидкого прибуття на місце події.
6.1.2. У разі виникнення АП або серйозного інцидента в районі відповідальності аеропорту ЦА за пошук та рятування керівник авіаційного підприємства забезпечує негайну передачу інформації до ЦДС, Укравіатрансу і до Українського центру планування використання повітряного простору та регулювання повітряного руху України (Украероцентр) та КЦПР ЦА.
Укравіатранс негайно передає повідомлення до Міністерства транспорту України про АП та серйозні інциденти не пізніше 3 годин з моменту виникнення події і про інциденти - не пізніше 24 годин після події.
Якщо під час АП сталися нещасні випадки зі смертельним наслідком, груповий нещасний випадок або зникнення безвісти членів екіпажу чи пасажирів, то негайно передається інформація про ці випадки до Держохоронпраці відповідно до пункту 37 Положення про розслідування та ведення нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 р. N 1094.
6.1.3. У ЦА аварійне сповіщення передається із застосуванням каналів зв'язку органів ОПР. У разі отримання інформації диспетчери АДП, ПІКО, РЦ ОПР, допоміжного пункту керування повітряним рухом фіксують джерело первинної інформації (місцеві органи виконавчої влади, очевидці, органи охорони здоров'я та ін.), час її надходження і негайно передають первинне повідомлення про АП:
у регіональний КЦПР ЦА, у районі відповідальності якого сталася подія;
керівнику найближчого до місця події аеропорту в районі, де сталася подія;
у ЦДС Укравіатрансу, КЦПР ЦА, ГІБП, Мінтранс України, а також в інші пункти, що передбачені Табелем повідомлень у ЦА.
Первинне повідомлення про АП передається через найбільш оперативний канал зв'язку.
6.1.4. Виконання пошукових і рятувальних робіт проводиться згідно з положеннями статті 79 Повітряного кодексу України.
6.1.5. Керівник авіапідприємства, у районі відповідальності якого сталася подія, у термін, що не перевищує двох годин, збирає оперативну інформацію (включаючи від експлуатанта ПС) і передає первинне донесення до ЦДС Укравіатрансу, ГІБП, а також інформує керівника органу виконавчої влади, на території якого сталася подія, місцеві транспортні і територіальні органи МВС. Первинне донесення повинно вміщувати таку інформацію:
вид події;
тип, державний реєстраційний знак, заводський номер і належність ПС;
відомості про власника (експлуатанта) ПС;
прізвище, ім'я та по батькові командира ПС (перевірника та його посада);
дата, час (місцевий або UTC), місце події;
характер завдання на політ, номер рейсу із зазначенням початкового пункту вильоту, останній пункт вильоту та пункт призначення;
місцезнаходження ПС відносно будь-якого географічного пункту, що легко визначається, широта, довгота;
кількість членів екіпажу і пасажирів на борту ПС, у тому числі кількість загиблих і травмованих осіб, а також кількість загиблих і травмованих через цю подію сторонніх осіб, що не перебували на борту ПС;
опис АП або серйозного інциденту, який достовірно відомий до моменту подання донесення;
метеорологічні умови на момент події;
фізико-географічна характеристика місцевості події, а також інформація про труднощі доступу до ПС або особливі вимоги, що стосуються прибуття на місце події;
наявність і характер небезпечних вантажів на борту ПС;
дані про організацію та проведення пошукових і аварійно-рятувальних робіт;
інші достовірні відомості про АП, що відомі на момент подання донесення.
Керівники авіапідприємства місця події та експлуатант відповідають за достовірність і своєчасність надання первинного донесення. Відсутність будь-яких із зазначених відомостей не повинна затримувати передачу первинного донесення, у донесенні не повинні міститися припущення про обставини та причини АП.
6.1.6. Протягом трьох діб з моменту прибуття на місце події Голова комісії з розслідування направляє наступне донесення на адресу керівника, який призначив комісію з розслідування. Наступне донесення має, по змозі, включати таку інформацію:
дата, час (місцевий або UTC), місце, вид події, тип ПС, його державний і реєстраційний знак, належність ПС, відомості про власника (експлуатанта), заводський номер ПС (двигунів), їх напрацювання з початку експлуатації, кількість ремонтів, дата і місце останнього ремонту і напрацювання після нього;
метеорологічні умови в період часу, близького до моменту АП (чим була обумовлена погода, швидкість і напрямок вітру біля землі, кількість, форма і висота хмар, видимість, наявність небезпечних явищ);
прізвище, ім'я по батькові командира ПС (перевірника) та його посада, його клас, мінімум, загальний наліт, у тому числі на ПС даного типу (з них командиром ПС), склад екіпажу (громадянство, посада, прізвище, ім'я та по батькові);
характер завдання на політ, маршрут польоту із зазначенням останнього аеропорту (пункту) вильоту та пункт (аеропорт) призначення;
кількість пасажирів на борту ПС, їх громадянство;
наслідки події (кількість загиблих, їх громадянство, кількість осіб, які отримали серйозні тілесні ушкодження, кількість непостраждалих);
характер і маса вантажів;
короткий опис обставин події;
ступінь пошкодження ПС;
факти, що встановлені в ході розслідування, і становлять інтерес;
пропозиції щодо необхідності проведення термінових профілактичних заходів.
6.1.7. Повідомлення про АП з цивільним ПС з максимальною масою понад 2250 кг Укравіатранс направляє в ІКАО.
6.2. Порядок сповіщення про авіаційні події з повітряними суднами України на території іноземних держав
6.2.1. Первинне повідомлення про АП або інциденти з ПС України на території іноземної держави передається представником організації ЦА України в державі місця АП до Укравіатрансу. Керівник Укравіатрансу інформує про АП Мінтранс України.
У разі відсутності представництва організації ЦА України в державі місця події первинне повідомлення передається за допомогою оперативних дипломатичних каналів або з використанням каналів органів ОПР членами екіпажів або офіційним представництвом України, що акредитоване в державі місця АП.
Керівник Укравіатрансу після отримання інформації про АП або серйозний інцидент протягом 3 годин надає інформацію до Департаменту безпеки транспорту та технічної політики Мінтрансу, розробнику, виробнику та експлуатанту ПС.
У разі якщо під час АП з громадянами України сталися нещасні випадки зі смертельним наслідком, груповий нещасний випадок або зникнення безвісти членів екіпажу чи пасажирів, то керівник Укравіатрансу передає інформацію про ці випадки до Держохоронпраці відповідно до пункту 37 Положення про розслідування та ведення нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 р. N 1094.
6.2.2. Повідомлення про АП здійснюється за допомогою найбільш зручного і швидкого засобу зв'язку.
6.2.3. Зміст повідомлення вміщує таку інформацію:
а) скорочення ACCID - для позначення катастрофи та аварії, скорочення INCID - для позначення серйозних інцидентів та інцидентів;
б) найменування виробника, тип, належність, реєстраційні знаки і серійний номер ПС;
в) найменування власника, експлуатанта і орендатора ПС;
г) прізвище командира ПС, громадянство членів екіпажу і пасажирів;
ґ) дата і час (місцевий час або UTC) події;
д) останній пункт відправлення та пункт призначення ПС;
е) положення ПС щодо географічного пункту (широта і довгота);
є) кількість членів екіпажу і пасажирів на борту ПС, у тому числі кількість загиблих і травмованих осіб, а також кількість загиблих і травмованих через цю подію сторонніх осіб, що не перебували на борту ПС;
ж) опис АП та ступінь пошкодження ПС;
з) вказівку - чи буде держава місця події проводити розслідування та в якому обсязі, або вона має намір передати його іншій державі;
и) фізико-географічну характеристику району події, а також інформацію про труднощі з доступом до нього або особливі вимоги, що стосуються прибуття на місце події;
і) найменування органу, що підготував повідомлення, інформацію про засоби зв'язку для здійснення контакту з уповноваженим з розслідування і органом держави місця події, відповідальним за проведення розслідування;
ї) наявність і опис небезпечних вантажів на борту ПС.
6.2.4. У разі отримання від іншої держави повідомлення про АП з ПС, що зареєстровано в Україні, Укравіатранс готує і направляє державі місця події лист Міністерства транспорту України з такою інформацією:
підтвердження про отримане повідомлення;
відповідь на запит держави місця події щодо ПС, складу льотного екіпажу ПС та щодо небезпечних вантажів на борту ПС;
рішення про призначення уповноваженого представника під час розслідування АП із зазначенням його прізвища і посади, а також його радників, очікувану дату їх прибуття на місце події або у штаб-квартиру Повноважного органу з розслідування АП у державі місця події.
6.2.5. Оперативна інформація про небезпечні вантажі на борту ПС (у разі їх наявності) направляється Укравіатрансом державі місця події позачергово, у найкоротші терміни, після отримання повідомлення про подію.
6.2.6. Якщо Міністерством транспорту України приймається рішення про недоцільність присутності під час розслідування АП уповноваженого представника України, то інформація про це рішення надається державі місця події.
6.2.7. У разі затримки надходження повідомлення від держави місця події Укравіатранс може зі своєї ініціативи направити державі місця події інформацію, передбачену пунктом 6.2.3 цих Правил, у тому числі направити своїх представників для участі в розслідуванні АП.
Повідомлення про події з ПС на території інших держав надаються командиром ПС керівникам експлуатантів, які протягом 2 годин направляють донесення до ЦДС Укравіатрансу і ГІБП.
6.3. Порядок сповіщення про авіаційні події з повітряними суднами іноземних держав на території України
6.3.1. Після отримання первинного повідомлення та донесення про АП з цивільним ПС, яке зареєстровано, розроблено, виготовлено в іноземній державі, Укравіатранс направляє повідомлення авіаційним повноважним органам:
державі реєстрації;
державі експлуатанта;
державі розробника;
державі виробника;
ІКАО, якщо максимальна маса ПС перевищує 2250 кг.
6.3.2. Повідомлення про АП з іноземним ПС передається Укравіатрансом представникам організації ЦА іноземної держави на території України. Мінтранс також негайно інформує про АП з іноземним ПС МЗС України. У разі відсутності представництва організації ЦА іноземної держави на території України повідомлення про АП може бути передано з використанням оперативних дипломатичних каналів або каналами органів ОПР членами екіпажів або через офіційне представництво України, яке акредитоване на території іноземної держави.
Якщо під час АП з іноземним судном з громадянами України сталися нещасні випадки зі смертельним наслідком, груповий нещасний випадок або зникнення безвісти, то керівник Укравіатрансу передає інформацію до Держохоронпраці відповідно до пункту 37 Положення про розслідування та ведення нещасних випадків, професійних захворювань і аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 р. N 1094 (далі - Положення).
7. Порядок розслідування
7.1. Організація розслідування
7.1.1. Розслідування АП з ПС України і ПС іноземних держав на території України організовує і проводить Укравіатранс за участю експлуатантів та інших причетних організацій України. Відповідно до цього Укравіатранс формує і призначає комісію з розслідування АП.
Міністерство транспорту України в окремих випадках може призначити комісію з розслідування АП своїм наказом або прийняти рішення про звернення до Уряду з метою призначення Урядової комісії з розслідування АП.
Комісія проводить розслідування АП із залученням спеціалістів, керуючись цими Правилами та законодавством України.
Розслідування повинно проводитись у стислі строки, але не більше ніж за 45 діб з моменту АП (90 діб для розслідувань АП з іноземними ПС). Якщо для встановлення причин АП необхідне проведення спеціальних досліджень, то термін розслідування може бути подовжений керівником, який призначив комісію.
7.1.2. У разі зіткнення цивільного ПС з ПС іншого відомства комісія з розслідування призначається рішенням Уряду України.
Зіткнення (небезпечне зближення) двох або декількох ПС розслідується як одна АП, а класифікується і зараховується окремо для кожного ПС залежно від наслідків. За результатами розслідування оформляється остаточний звіт.
7.1.3. Комісія складається з голови та членів комісії. Порядок організації роботи учасників розслідування та їх права і обов'язки визначені додатком 2 цих Правил.
Якщо під час АП сталися нещасні випадки зі смертельним наслідком, груповий нещасний випадок з громадянами України або трапилося їх зникнення безвісти, то до роботи комісії під час розслідування залучається (за згодою) Уповноважений представник спеціального розслідування нещасних випадків від Держнаглядохоронпраці - з метою забезпечення оперативного оформлення відповідних актів та документів в інтересах загиблих, постраждалих та їх сімей у відповідності до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2001 р. N 1094.
Необхідні матеріали стосовно конкретних осіб, що постраждали, можуть бути надані до оформлення остаточного звіту - на підставі спільного протокольного рішення комісії та Уповноваженого представника спеціального розслідування нещасних випадків від Держнаглядохоронпраці.
Залежно від обсягів розслідування створюються підкомісії (льотна, інженерно-технічна, адміністративна). У разі необхідності, за рішенням голови комісії можуть створюватися робочі групи згідно з додатками:
додаток 3 - льотна підкомісія;
додаток 4 - інженерно-технічна підкомісія;
додаток 5 - адміністративна підкомісія;
додаток 6 - група із створення схеми (кроків) місця АП;
додаток 7 - група опитування;
додаток 8 - група розрахунку й аналізу;
додаток 9 - група пошукових і аварійно-рятувальних робіт.
7.1.3.1. Для участі в розслідуванні, за поданням голови комісії, можуть залучатися працівники органу, що призначив комісію з розслідування, повноважні представники причетних міністерств та організацій, органів виконавчої влади, працівники організацій незалежно від організаційно-правових форм, форм власності та відомчої належності, у тому числі науково-дослідних і дослідно-конструкторських організацій, організацій розробників, виробників і експлуатантів, аеропортів, авіаремонтних організацій, авіаційно-технічних баз і центрів, навчальних закладів, організацій ОПР, гідрометеорології і моніторингу навколишнього середовища, медичних закладів.
7.1.3.2. На запит Укравіатрансу щодо виділення фахівців для участі в розслідуванні АП керівники організацій незалежно від форми власності і відомчої належності, на адресу яких направлені запити, за узгодженням з Укравіатрансом, направляють їх у розпорядження комісії на термін, необхідний для виконання робіт в інтересах розслідування АП.
Інформація про кандидатів до складу комісії передається органу, що організовує розслідування, негайно після одержання від нього запиту.
7.1.3.3. Фахівці, які беруть участь у роботі комісії з розслідування, повинні мати відповідну кваліфікацію, державний (міжнародний) сертифікат і практичний досвід роботи в галузі авіації і не повинні бути причетні безпосередньо до АП.
Голова, члени комісії та спеціалісти (фахівці) робочих груп, а також експерти не можуть представляти інтереси страхової компанії.
7.1.4. Під час розслідування АП на території України з ПС, що занесені до реєстру іноземної держави, уповноваженими представниками (учасниками розслідування) можуть бути представники:
держави реєстрації;
держави експлуатанта;
держави розробника;
держави виробника;
держави, громадяни якої загинули або одержали серйозні тілесні ушкодження (на запит);
держави, що надала технічну або іншу допомогу в розслідуванні АП (на прохання держави, що призначила розслідування).
7.1.4.1. Уповноважені представники можуть мати радників для надання Уповноваженому представнику необхідної допомоги.
7.1.4.2. Повноваження представників держав і їх радників визначаються додатком 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію "Розслідування авіаційних подій та інцидентів", що дає їм право, за узгодженням з головою комісії і під його контролем:
відвідувати місце АП;
оглядати ПС або його частини;
одержувати інформацію, що містить свідчення свідків, і пропонувати тематику їхнього опитування;
мати доступ до доказів, що належать до розслідування АП;
одержувати документи, що стосуються розслідування АП;
брати участь у декодуванні записів польотної інформації;
брати участь у заходах щодо розслідування за межами місця АП, таких як огляд і дослідження агрегатів, технічні консультації, участь у випробуванні і моделюванні з метою розслідування АП;
брати участь у нарадах усіх аспектів, що стосуються розслідування АП;
подавати заяви до комісії відносно різноманітних аспектів розслідування АП.
Уповноважений представник і його радники надають державі, що проводить розслідування АП, усю наявну в них відповідну інформацію і не мають права поширювати інформацію про хід і результати розслідування без згоди держави, що проводить розслідування АП.
7.1.4.3. У разі надходження від держави реєстрації, держави експлуатанта, держави розробника або держави виробника прохання щодо недоторканності ПС щодо огляду уповноваженим представником держави, що звернулася, то приймаються всі необхідні заходи для виконання такого прохання, наскільки це практично можливо і відповідає цим Правилам.
7.1.4.4. У разі мотивованого прохання держави, громадяни якої загинули під час АП, про участь у розслідуванні їй може бути дозволено призначити свого експерта, якому надається, згідно додатка 13 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію, право:
відвідувати місце АП;
ознайомлюватися з відповідною фактичною інформацією;
сприяти ідентифікації загиблих, надаючи відповідну інформацію.
7.1.4.5. У разі потреби одержання додаткових даних, обладнання або залучення експертів Укравіатранс направляє відповідний запит будь-якій державі через її органи розслідування АП з проханням надати такі дані, устаткування або направити експертів для забезпечення розслідування АП.
Держава, що надає за запитом дані, обладнання або направляє експертів, може призначити свого уповноваженого представника для участі в розслідуванні АП. Уповноважений представник або експерт такої держави, якщо вона не є державою реєстрації, державою експлуатанта, державою розробника або державою виробника, обмежується тими питаннями, з яких вони залучаються до розслідування. Обсяги і форма участі представників визначається в кожному окремому випадку головою комісії.
7.1.4.6. Уповноважені представники іноземних держав, їх радники та експерти до складу комісії не входять.
Координація дій комісії та уповноважених представників іноземних держав і прийняття відповідних рішень з усіх питань, що виникають у них у зв'язку з проведенням розслідування, покладаються на голову комісії.
7.1.5. Керівництво аеропорту ЦА, у районі відповідальності якого сталася АП, а також експлуатант, ПС якого потерпіло АП, зобов'язані забезпечувати діяльність комісії з розслідування АП, здійснюючи при цьому координацію дій з іншими експлуатантами та місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування щодо розслідування.
7.1.6. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, командування військових частин, юридичні особи незалежно від форм власності зобов'язані всебічно сприяти комісії з розслідування АП, у тому числі виділяти в розпорядження комісії необхідні сили і засоби, уживати заходів щодо забезпечення охорони місця АП, створювати безпечні умови для роботи на місці АП, забезпечувати транспортування і проведення необхідних робіт і досліджень компонентів ПС в інтересах розслідування АП, забезпечувати відповідним одягом, взуттям, засобами індивідуального захисту, необхідним спорядженням, житлом та харчуванням.
7.1.7. Роботи, які проводяться на місці АП з метою розслідування, за своїм статутом належать до робіт з ліквідації надзвичайних ситуацій.
7.1.8. Дослідження і випробування, пов'язані з розслідуванням АП, які провадяться науково-дослідними і конструкторськими установами, ремонтними підприємствами і підприємствами авіаційної промисловості, фінансуються за рахунок коштів цих установ і підприємств з наступним відшкодуванням витрат експлуатантом авіаційної техніки відповідно до ст. 86 Повітряного кодексу України.
7.1.9. Порядок фінансування робіт з розслідування АП регулюється законодавством України.
7.2. Первинні дії посадових осіб у разі авіаційної події
7.2.1. З моменту АП аварійно-рятувальні роботи організовує керівник аеропорту ЦА, у межах району відповідальності якого сталася подія. Адміністрація аеропорту повинна мати інструкцію та план заходів на випадок події з ПС з урахуванням цих Правил і Правил з пошуку та рятування в цивільній авіації України (ППР ЦА 99), у яких передбачаються планування дій, обов'язки і відповідальність конкретних посадових осіб у разі події.
З моменту прибуття комісії на місце події відповідальність за всі дії з розслідування покладаються на голову комісії.
7.2.2. Експлуатант розробляє інструкцію та план заходів відповідно до цих Правил та Правил з пошуку та рятування в цивільній авіації України на випадок АП з власними ПС. Ці документи визначають заходи щодо сповіщення, необхідні дії та відповідальність посадових осіб у разі АП.
7.2.3. До прибуття комісії з розслідування першочергові дії забезпечуються місцевими органами виконавчої влади, на територію яких здійснило посадку (приводнилось) ПС, керівником пошуково-рятувальної команди, відповідальним за дії всіх рятувальних підрозділів на місці події і керівником регіонального КЦПР ЦА, у районі відповідальності якого сталася подія.
7.2.4. У разі події, вимушеної посадки ПС за межами аеродрому командир ПС разом з членами екіпажу забезпечує евакуацію пасажирів у відповідності до вимог керівництва з льотної експлуатації за типами ПС (КЛЕ).
7.2.5. Командир ПС до прибуття керівника пошуково-рятувальної команди, якщо має змогу:
забезпечує недоторканність пультів керування в кабіні екіпажу і носіїв інформації, бортових реєстраторів, вантажу та інших предметів, які розміщені на борту ПС;
не допускає зливу ПММ та інших рідин;
закриває і пломбує двері, люки, капоти;
організовує охорону ПС і місця події;
уживає усіх можливих заходів для того, щоб якомога швидше повідомити про подію у найближче авіаційне підприємство або місцевий орган виконавчої влади.
7.2.6. Якщо командир ПС за станом здоров'я не може виконувати свої обов'язки, то другий пілот та інші члени екіпажу зобов'язані діяти відповідно до вимог цих Правил.
7.2.7. Якщо уламки ПС перебувають у воді, то необхідно за місцезнаходженням уламків визначити найбільш вірогідне місце зіткнення ПС з водою, позначивши його буйками.
7.2.8. Розкривати та прослуховувати наземні і бортові реєстратори, а також розшифровувати записи бортових реєстраторів до прибуття комісії забороняється. Ці дії повинні проводитись тільки за рішенням голови комісії.
7.2.9. Керівники організації розробника, виробника, експлуатанта авіаційної техніки, а також організацій, що виконували ремонт, ОПР, технічне та аеродромне забезпечення польотів, зобов'язані після отримання інформації про АП ужити заходів щодо забезпечення збереження документації, яка належить до розроблення, випробувань, виробництва, ремонту і експлуатації ПС, а також усіх видів забезпечення польоту ПС.
7.2.10. Головне завдання осіб, які першими прибули до місця події, полягає в порятунку та наданні своєчасної допомоги особам, що залишилися живими, а також в охороні майна й уламків ПС. Залежно від обставин, масштабу події управління спільними діями взаємодійних органів, сил та засобів пошуку і рятування здійснюється згідно статті 85 Повітряного кодексу України.
7.2.11. Комісія з розслідування, після прибуття на місце події, перевіряє заходи з охорони уламків ПС, які передбачають:
захист населення від проявів небезпечних факторів, що можуть бути обумовлені уламками ПС та вантажами (у т. ч. небезпечними);
недопущення переміщення уламків (включаючи тіла загиблих, вантажі, обладнання);
охорону майна;
санкціонований допуск осіб до місця події;
забезпечення захисту і збереження всіх слідів, залишених ПС на землі.
7.2.12. У разі наявності відомостей щодо перебування на борту ПС небезпечних вантажів необхідно дотримуватися особливої обережності і розміщувати охорону на безпечній відстані від уламків. Потенційно небезпечну зону потрібно особливо визначити і зберігати знаки доти, доки експерти не дадуть відповідну оцінку небезпеки.