МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
НАКАЗ
20.06.2013 № 699
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 червня 2013 р.
за № 1066/23598
Про деякі питання підготовки документів для реалізації проектів соціально-економічного розвитку
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити такі форми, що додаються:
інформаційного листа щодо проекту соціально-економічного розвитку;
техніко-економічного обґрунтування проекту соціально-економічного розвитку;
інформації про відповідність проекту соціально-економічного розвитку встановленим критеріям.
2. Департаменту інвестиційно-інноваційної політики та розвитку державно-приватного партнерства (Коваленко В.М.) подати в установленому законодавством порядку цей наказ на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на директора департаменту інвестиційно-інноваційної політики та розвитку державно-приватного партнерства Коваленка В.М.
Міністр економічного розвитку і торгівлі України | І.М. Прасолов |
ПОГОДЖЕНО: В.о. Міністра фінансів України | А. Мярковський |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
економічного розвитку
і торгівлі України
20.06.2013 № 699
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЛИСТ
щодо проекту соціально-економічного розвитку
| 1 | Назва, мета та короткий опис проекту і місце його реалізації |
| 2 | Галузь, у якій передбачається реалізація проекту |
| 3 | Головний розпорядник бюджетних коштів |
| 4 | Балансоутримувач (балансоутримувачі) (у разі створення нового об’єкта зазначається майбутній власник, у разі реконструкції - діючий власник) |
| 5 | Обґрунтування необхідності реалізації проекту, у тому числі наслідки, якщо його не буде реалізовано |
| 6 | Перелік необхідної дозвільної документації та стан її оформлення |
| 7 | Опис та стан проведених робіт (у разі якщо проект не є новим) |
| 8 | Загальна вартість реалізації проекту, тис. гривень, у тому числі: передінвестиційні дослідження та розроблення проекту; забезпечення земельною ділянкою; будівельно-монтажні роботи; устаткування, меблі, інвентар тощо; пусконалагоджувальні роботи; оборотні кошти; адміністративні витрати; інші витрати |
| 9 | Національна складова проекту (указати частку національного виробника, товари та послуги якого використовуються при реалізації проекту) |
| 10 | Імпортна складова проекту (указати частку іноземного виробника, товари та послуги якого використовуються при реалізації проекту) та обґрунтування її необхідності |
| 11 | Строк реалізації проекту, місяців |
| 12 | Джерела фінансування проекту, тис. гривень, у тому числі: власні кошти; кошти, що надаються з державного бюджету; кошти, що надаються з місцевого бюджету; залучені кошти (у тому числі під державні гарантії); інші джерела |
| 13 | Форма залучення коштів під державні гарантії |
| 14 | Строк залучення коштів під державні гарантії, місяців |
| 15 | Розмір відсоткової ставки, що застосовується в розрахунках, відсотків |
| 16 | Витрати, пов’язані з обслуговуванням коштів, залучених під державні гарантії, тис. гривень |
| 17 | Графік вибірки коштів, залучених під державні гарантії |
| 18 | Джерела та графік повернення коштів, залучених під державні гарантії, тис. гривень, у тому числі: від реалізації проекту; за рахунок місцевого бюджету; за рахунок державного бюджету; інші джерела |
| 19 | Джерела та графік погашення відсотків за використання коштів, залучених під державні гарантії, тис. гривень, у тому числі: від реалізації проекту; за рахунок місцевого бюджету; за рахунок державного бюджету; інші джерела |
| 20 | Окупність проекту (так, ні, якщо частково - указати частку) |
| 21 | Період окупності проекту, місяців (для проектів, що створюють грошовий потік) |
| 22 | Показники соціально-економічної ефективності проекту протягом строку залучення коштів під державні гарантії: додатковий дохід вітчизняних підприємств; збільшення експорту продукції; зменшення імпорту продукції; економія енерговитрат; збереження робочих місць; створення нових робочих місць; інші |
| 23 | Інший соціальний вплив |
| 24 | Щорічні витрати на утримання об’єкта за проектом станом на початок поточного бюджетного року (за джерелами фінансування, тис. гривень (окремо до завершення підготовчого періоду та після нього) |
| 25 | Екологічний вплив |
| 26 | Показники бюджетної ефективності за результатами реалізації проекту протягом строку залучення коштів під державні гарантії: додаткові надходження до державного бюджету (розшифрувати); додаткові надходження до місцевого бюджету (розшифрувати); зменшення видатків державного бюджету (розшифрувати); зменшення видатків місцевого бюджету (розшифрувати) |
| 27 | Контактна особа (П.І.Б., посада, підрозділ/установа, адреса, контактний телефон, факс, електронна пошта) |
Керівник органу, який подає проект соціально-економічного розвитку
_____________________________ (посада)
__________ (підпис)
_____________________ (ініціали та прізвище)
М.П.
| Директор департаменту інвестиційно-інноваційної політики та розвитку державно-приватного партнерства | В.М. Коваленко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України
20.06.2013 № 699
ТЕХНІКО-ЕКОНОМІЧНЕ
обґрунтування проекту соціально-економічного розвитку
Техніко-економічне обґрунтування проекту соціально-економічного розвитку (далі - проект) повинно містити інформацію, яка детально розкриває зміст положень, зазначених в інформаційному листі щодо проекту соціально-економічного розвитку, і доводить правильність його розрахунків, а саме:
1. Загальна характеристика проекту:
1) назва, мета, місце реалізації та опис проекту;
2) найменування головного розпорядника бюджетних коштів, що планує залучення коштів під державні гарантії для здійснення у 2013 році капітальних видатків понад обсяги встановлених бюджетних призначень;
3) повне і скорочене (за наявністю) найменування балансоутримувача (у разі утворення нового об’єкта зазначається майбутній власник, у разі реконструкції - діючий власник, його місцезнаходження, код за ЄДРПОУ, дата та номер запису в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців (змін до нього), форма власності);
4) організаційна структура управління проектом у період реалізації та постреалізаційний період;
5) наявність необхідної дозвільної документації;
6) наявність та стан необхідного обладнання, відповідність технологій, що використовуються, сучасним вимогам;
7) характеристика кінцевого результату, якого планується досягти після закінчення реалізації проекту, у тому числі основні показники енергоефективності, імпортозаміщення та збільшення експорту;
8) опис та стан проведених робіт (у разі якщо реалізація проекту розпочата раніше);
9) переваги та обґрунтування необхідності реалізації проекту, у тому числі наслідки в разі його нереалізації; зазначаються сучасне становище об’єктів за проектом, основна проблематика діяльності (зношеність основних засобів, енергоємність обладнання, неможливість регулювати потужність виробництва тощо), пропозиції щодо його поліпшення та вдосконалення виробничо-технічної структури (зазначаються обладнання, яке пропонується замінити, та обладнання, яке пропонується встановити, з визначенням його характеристик; порівняльна характеристика тощо);
10) галузь, у якій планується реалізувати проект, з описом проблем поточного стану галузі; наявних політичних, соціально-економічних, правових та інших умов, у яких передбачається реалізація проекту; основних соціально-економічних показників, можливих варіантів розвитку галузі в разі реалізації проекту та без нього;
11) висновок про тип ринку продукції або послуги, що є результатом реалізації проекту (ринок чистої конкуренції, ринок монополістичної конкуренції, олігополістичний ринок, ринок чистої монополії); аналіз конкурентного потенціалу, зокрема виявлення можливостей розвитку, загроз та проблем у діяльності. Висновок ґрунтується на результатах аналізу ринків збуту (характеристика основних і допоміжних ринків та їх сегментів, у яких планується реалізовувати проект, їх розміри, найважливіші тенденції та прогнозні зміни; кількість споживачів, обсяги, що припадають на окремих споживачів, географічна концентрація споживачів, попит та зміни попиту на продукцію або послуги, що є результатом реалізації проекту).
2. План виробничої діяльності та етапи реалізації проекту:
1) опис земельної ділянки, виробничих площ, устаткування, наявності інженерно-транспортної інфраструктури, технологій виробництва та продукції, що планується застосовувати для реалізації проекту;
2) національна складова проекту; перелік основних контрагентів, у яких планується купівля національної продукції (послуг), та опис основних характеристик продукції (послуг);
3) імпортна складова проекту та обґрунтування її необхідності; перелік основних контрагентів, у яких планується купівля імпортної продукції, та опис основних характеристик продукції (послуг);
4) кадрове забезпечення та рівень кваліфікації кадрів;
5) заходи з охорони навколишнього середовища та безпеки працівників;
6) перелік заходів (дій), які необхідно здійснити для реалізації проекту. Кожний окремий захід (дія) повинен(на) містити основну інформацію, що стосується переліку та обсягу дій, які виконуватимуться в рамках заходу; термін - дату початку виконання заходу і дату його завершення (місяць, рік); обґрунтування здійснення зазначеного заходу (дії) та очікуваний результат;
7) натуральні та вартісні показники видатків, що зазначаються з урахуванням підпунктів 1 - 6 цього пункту у таблиці 1, яка може бути доповнена та розширена залежно від складності проекту.
Таблиця 1
| Перелік видатків | Натуральні показники, одиниць | Вартість одиниці виміру, тис. гривень | Сума витрат, тис. гривень |
| Передінвестиційні дослідження та розроблення проекту, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| Забезпечення земельною ділянкою, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| Будівельно-монтажні роботи, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| Устаткування, меблі, інвентар тощо, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| Пусконалагоджувальні роботи, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| Оборотні кошти, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| Адміністративні витрати, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| інші витрати, у тому числі (розшифрувати) | | | |
| Разом | | | |
3. Фінансовий план.
В цій частині відображаються фінансово-економічні розрахунки, зокрема визначаються такі показники:
1) вартість реалізації проекту, обсяги та джерела фінансування. Необхідно описати види фінансування проекту та основні умови залучення коштів (вартість, строки тощо). Графік та джерела фінансування проекту відображаються в таблиці 2.
Таблиця 2
| Перелік видатків | Витрати за роками реалізації, тис. гривень | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Передінвестиційні дослідження та розроблення проекту | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Забезпечення земельною ділянкою | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Будівельно-монтажні роботи | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Устаткування, меблі, інвентар | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Пусконалагоджувальні роботи | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Оборотні кошти | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Адміністративні витрати (розшифрувати) | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Інші витрати (розшифрувати) | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
| Разом | | | | | |
| у тому числі за джерелами фінансування: | | | | | |
| власні кошти | | | | | |
| кошти, що надаються з державного бюджету | | | | | |
| кошти, що надаються з місцевого бюджету | | | | | |
| залучені кошти, у тому числі | | | | | |
| кредити | | | | | |
| кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| розміщення цінних паперів | | | | | |
| розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| інші джерела (розшифрувати) | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка;
2) джерела фінансування: необхідно описати види фінансування проекту та основні умови залучення коштів (вартість, строки тощо). Графік фінансування проекту необхідно відобразити в таблиці;
3) графік погашення залучених коштів відображається у таблиці 3.
Таблиця 3
| Вид залучених коштів | За роками реалізації, тис. гривень | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Кредити | | | | | |
| Кредити, залучені під державні гарантії | | | | | |
| Розміщення цінних паперів | | | | | |
| Розміщення цінних паперів під державні гарантії | | | | | |
| Інші види залучених коштів (розшифрувати) | | | | | |
| Разом | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка;
4) графік погашення відсотків за залученими коштами відображається в таблиці 4.
Таблиця 4
| Відсотки | За роками реалізації, тис. гривень | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Відсотки, нараховані за кредитами | | | | | |
| Відсотки, нараховані за кредитами, залученими під державні гарантії | | | | | |
| Відсотки, нараховані за розміщеними цінними паперами | | | | | |
| Відсотки, нараховані за розміщеними цінними паперами під державні гарантії | | | | | |
| Відсотки, нараховані за іншими видами залучених коштів (розшифрувати) | | | | | |
| Разом | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка;
5) джерела повернення коштів, залучених під державні гарантії, та погашення відсотків. Перелік джерел наводиться в таблиці 5.
Таблиця 5
| Джерела повернення залучених коштів під державні гарантії та погашення відсотків | За роками реалізації, тис. гривень | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Кошти від реалізації проекту (розшифрувати) у разі самоокупності проекту, у тому числі сума залучення, нараховані відсотки | | | | | |
| За рахунок державного бюджету, у тому числі сума залучення*, нараховані відсотки | | | | | |
| За рахунок місцевих бюджетів, у тому числі сума залучення, нараховані відсотки | | | | | |
| За рахунок інших джерел, не заборонених законодавством (розшифрувати), у тому числі сума залучення, нараховані відсотки | | | | | |
| Разом, у тому числі сума залучення, нараховані відсотки | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка;
6) прогноз соціально-економічного ефекту.
Прогноз соціального ефекту здійснюється на підставі розрахунку результативних показників проекту та повинен відображати дані щодо додаткових обсягів виробництва вітчизняних підприємств; додаткові обсяги доходів вітчизняних підприємств; дані щодо збільшення експорту продукції, зменшення імпорту продукції, економії енерговитрат, кількості збережених або новостворених робочих місць, покращення умов роботи працівників, поліпшення житлових і культурно-побутових умов працівників тощо протягом терміну залучення коштів і відображається у таблиці 6.
Таблиця 6
| Показник | Роки реалізації | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Додаткові обсяги виробництва вітчизняних підприємств (розшифрувати за напрямами), натуральні одиниці виміру | | | | | |
| Додаткові обсяги доходів вітчизняних підприємств (розшифрувати за напрямами), тис. гривень | | | | | |
| Обсяг збільшення експорту продукції (розшифрувати), натуральні одиниці виміру | | | | | |
| Обсяг збільшення експорту продукції (розшифрувати), тис. гривень | | | | | |
| Обсяг зменшення імпорту продукції (розшифрувати), натуральні одиниці виміру | | | | | |
| Обсяг зменшення імпорту продукції (розшифрувати), тис. гривень | | | | | |
| Економія енерговитрат (розшифрувати), натуральні одиниці виміру | | | | | |
| Економія енерговитрат (розшифрувати), тис. гривень | | | | | |
| Інші | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка.
Розрахунок прогнозованих показників економічної ефективності проекту, що передбачає отримання доходу, повинен містити:
прогноз руху грошових потоків (Кеш-Фло);
прогнозний баланс;
розрахунок строку окупності проекту;
розрахунки прогнозованих показників ефективності проекту (чиста приведена вартість - NPV, внутрішня норма дохідності - IRR, дисконтований період окупності проекту - DPP, індекс прибутковості -PI тощо);
7) показники бюджетної ефективності реалізації проекту:
опис додаткових надходжень до державного та (або) місцевих бюджетів у результаті реалізації проекту, які повинні бути обґрунтовані та підтверджені необхідними розрахунками. Підсумкові результати повинні бути зведені в таблицю 7, яка може бути доповнена та розширена залежно від складності проекту.
Таблиця 7
| Показник | Роки реалізації | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Додаткові обсяги виробництва вітчизняних підприємств (розшифрувати за напрямами), натуральні одиниці виміру | | | | | |
| Додаткові обсяги доходів вітчизняних підприємств (розшифрувати за напрямами), тис. гривень | | | | | |
| Додаткові надходження до державного бюджету (розшифрувати в розрізі видів платежів), тис. гривень | | | | | |
| Додаткові надходження до місцевих бюджетів (розшифрувати в розрізі видів платежів), тис. гривень | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка;
опис та перелік видатків державного та (або) місцевих бюджетів за кожним окремим напрямом у результаті реалізації проекту соціально-економічного розвитку, які повинні бути обґрунтовані та підтверджені необхідними розрахунками. Підсумкові результати повинні бути зведені в таблицю 8, яка може бути доповнена та розширена залежно від складності проекту.
Таблиця 8
| Показник | За роками реалізації, тис. грн. | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Поточні видатки державного бюджету за проектом (розшифрувати) | | | | | |
| Поточні видатки місцевих бюджетів за проектом (розшифрувати) | | | | | |
| Разом | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка;
опис та перелік заходів, що зумовлять протягом строку залучення коштів скорочення видатків державного та (або) місцевих бюджетів за кожним окремим напрямом в результаті реалізації проекту, які мають бути обґрунтовані та підтверджені необхідними розрахунками. Підсумкові результати повинні бути зведені в таблицю 9, яка може бути доповнена та розширена залежно від складності проекту.
Таблиця 9
| Показник | За роками реалізації, тис. гривень | Разом |
| 1* | 2* | … | n |
| Скорочення видатків державного бюджету протягом терміну дії запозичення в результаті реалізації проекту (розшифрувати та підтвердити окремими розрахунками) | | | | | |
| Скорочення видатків місцевого бюджету протягом терміну дії запозичення в результаті реалізації проекту (розшифрувати та підтвердити окремими розрахунками) | | | | | |
| Разом | | | | | |
__________
* За перші два роки впровадження проекту необхідна помісячна розбивка.
4. Опис ризиків, що можуть супроводжувати проект:
1) необхідно провести ідентифікацію ризиків, що належать до:
загальної соціально-економічної ситуації (політична нестабільність; існуюча та майбутня правова база для реалізації проекту; перспективи економічного розвитку в цілому; фінансова нестабільність (можливі зміни в оподаткуванні, інфляція, зміни валютного курсу тощо));
виробничих ризиків (підвищення поточних витрат; невиконання графіка поставок сировини, матеріалів, технологічного устаткування, паливно-енергетичних ресурсів; нові вимоги з екології; нестача трудових ресурсів; зміна умов транспортування тощо);
ринкових ризиків (зміна попиту на продукцію; втрата позицій на ринку; зміна якісних ознак продукції; поява конкуруючої продукції тощо);
2) опис конкретних заходів, які нададуть можливість або зовсім позбутися, або значно зменшити негативний вплив кожного фактора ризику на кінцеві наслідки впровадження проекту.
5. Обґрунтування оцінки впливу на навколишнє природне середовище:
1) наводиться інформація про стан навколишнього природного середовища, існуючі проблеми, першочерговість їх розв'язання, джерела фінансування здійснення природоохоронних заходів з визначенням термінів виконання;
2) указується на відповідність проекту вимогам законодавчих актів та інших нормативно-правових актів щодо допустимого негативного впливу на навколишнє природне середовище. У разі перевищення допустимих норм такого впливу визначаються шляхи його зменшення;
3) зазначаються наявні очисні споруди, їх стан та потреба в додаткових заходах щодо охорони навколишнього природного середовища та окремих його складових (повітря, води, лісових та інших ресурсів), утилізації відходів виробництва і пакувальних матеріалів, очищення промислових стоків і скидів, рекультивації земель тощо;
4) аналізуються можливі екологічні наслідки реалізації проекту та визначаються витрати, пов'язані з виконанням природоохоронних заходів.
| Директор департаменту інвестиційно-інноваційної політики та розвитку державно-приватного партнерства | В.М. Коваленко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства економічного
розвитку і торгівлі України
20.06.2013 № 699
ІНФОРМАЦІЯ
про відповідність проекту соціально-економічного розвитку встановленим критеріям
| Директор департаменту інвестиційно-інноваційної політики та розвитку державно-приватного партнерства | В.М. Коваленко |