• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Правила перевезення швидкопсувних вантажів (стаття 5 Статуту)

Міністерство транспорту України  | Правила від 09.12.2002 № 873 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України
  • Тип: Правила
  • Дата: 09.12.2002
  • Номер: 873
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство транспорту України
  • Тип: Правила
  • Дата: 09.12.2002
  • Номер: 873
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ТРАНСПОРТУ УКРАЇНИ
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
транспорту України
09.12.2002 N 873
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 грудня 2002 р.
за N 1031/7319
( Правила втратили чинність на підставі Наказу Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури N 788 від 05.09.2023 )
ПРАВИЛА
перевезення швидкопсувних вантажів (стаття 5 Статуту)
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 138 від 08.06.2011 )
1. Загальні положення
1.1. До швидкопсувних належать вантажі, які при перевезенні залізничним транспортом вимагають захисту (охолодження, вентилювання, обігрів) від дії на них високих або низьких температур зовнішнього повітря. Перелік швидкопсувних вантажів, що перевозяться залізницею, граничні терміни перевезення їх у залежності від технологічної обробки та типу вагона наведено в додатках 1, 2, 3, 4.
Для перевезення швидкопсувних вантажів використовуються ізотермічні (рефрижераторні вагони та контейнери, вагони-термоси, спеціальні цистерни для вина, живорибні вагони), а також універсальні криті вагони та криті вагони з утепленим кузовом (нумерація на 918...) і універсальні контейнери.
Швидкопсувні вантажі, не зазначені в додатках 1, 2, 3, 4, а також інші вантажі, які потребують відповідних температурних режимів і умов при транспортуванні, можуть перевозитися тільки за окремими договорами між відправником та залізницею на особливих умовах, установлених Укрзалізницею спільно з міністерством, до системи якого входять підприємство чи організація, або підприємством-відправником. При цьому вантажовласниками подаються до Укрзалізниці стандарти, характеристики та інші відомості про вантаж, а також пропозиції щодо умов перевезень його з відповідним обґрунтуванням.
1.2. Спосіб перевезення швидкопсувних вантажів (з охолодженням, вентилюванням, обігріванням або в режимі "термос" (підтримання температурного режиму за рахунок теплоізоляції вагона), тип вагона (рефрижераторний, термос, критий, критий з утепленим кузовом) або контейнера (універсальний або рефрижераторний) визначаються відправником в залежності від характеру швидкопсувного вантажу та кліматичних умов на всьому шляху його перевезення.
1.3. Подані для завантаження швидкопсувних вантажів вагони повинні відповідати вимогам статті 31 Статуту залізниць України та відповідати санітарним вимогам. Перед подачею вагонів або контейнерів під завантаження м'яса, м'ясопродуктів, масла вершкового, сирів плавлених та твердих сичужних, а також продовольчих вантажів, що перевозяться без транспортної тари насипом або навалом, надається довідка щодо проходження транспортними засобами відповідної обробки.
1.4. Швидкопсувні вантажі пред'являються до перевезення у транспортабельному стані й повинні відповідати за якістю та упакуванням вимогам, які встановлені нормативними документами (стандартами, технічними умовами і т.ін.). Тара та упаковування повинні забезпечувати збереження вантажу під час перевезення, можливість штабелювання вантажу механізованим способом, бути справними, міцними та чистими.
На вимогу залізниці відправник зобов'язаний пред'явити ГОСТ, ДСТУ або технічні умови на продукцію, яка відвантажується, та на її тару, а також сертифікат, якщо продукція підлягає обов'язковій сертифікації.
1.5. Відправник надає станції разом з накладною документ, що підтверджує якість швидкопсувного вантажу (далі - документ про якість), датований днем завантаження у вагон, із зазначенням його номера у відповідній графі накладної у разі перевезення із застосуванням електронної накладної цей документ надається в електронному вигляді. У документі про якість зазначаються: точне найменування, вид, категорія, сорт, відповідність якісного стану продукції ГОСТу або ДСТУ із зазначенням їх номерів, її призначення (реалізація у торговельній мережі, громадське харчування, промислова переробка), вид тари й упакування, граничний термін зберігання продукту при належних умовах, термін транспортабельності вантажу (у добах) з урахуванням фактичного стану продукту перед завантаженням у вагон, найменування та адреси відправника та одержувача, номер та вид транспортного засобу, у якому буде перевозитися вантаж. Крім цього, у документі про якість вантажу мають бути такі дані:
( Абзац перший пункту 1.5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 138 від 08.06.2011 )
для охолоджених, підморожених та заморожених вантажів - температура продукту при завантаженні у вагони та дата заморожування (охолодження) або виробництва;
для м'яса охолодженого та остиглого - додатково дата забою худоби;
для ковбас варено-копчених та напівкопчених - дата та час виробництва;
для дріжджів - дата закінчення технологічного процесу виробництва та упакування, вологість, підйомна сила, кислотність та стійкість;
для маргарину (крім розфасованого в тару із поліхлорвінілу) - твердість та температура;
для плодоовочів свіжих - найменування ботанічного, помологічного або ампелографічного сорту, товарного сорту, дата збору та упакування (у разі зберігання до відправлення - дата перебирання), кількість упакованих одиниць, загальна маса брутто та нетто в кг, номер сертифіката щодо наявності токсикантів та дата його видачі, а також:
для винограду - кислотність та цукристість;
для бананів свіжих - температура в м'якоті плоду та тип пакувальної полімерної плівки;
для риби охолодженої - дата та час упакування;
для риби холодного копчення - дата та час закінчення технологічного процесу виготовлення та упакування;
для свіжої риби та рибопосадкового матеріалу (мальків) - тривалість (у годинах) періоду витримки в рибнику до завантаження у вагон;
для солоної риби та оселедців - відсоток умісту солі.
Документ про якість завіряється підписом відповідальної особи та печаткою виробника (відправника).
1.6. При перевезенні швидкопсувних вантажів, що підлягають ветеринарному контролю, відправник повинен пред'явити також ветеринарне свідоцтво встановленої форми.
1.7. При перевезенні свіжих фруктів, плодів, овочів, живих рослин, насіннєвого і посадкового матеріалів та інших вантажів, що підлягають карантинному контролю, до накладної додається карантинний сертифікат.
У разі оформлення перевізного документа в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису) копія карантинного сертифіката (виготовленого за допомогою сканера тощо) додається в електронному вигляді. При цьому перший примірник карантинного сертифіката направляється відправником безпосередньо одержувачу.
( Пункт 1.7 доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 138 від 08.06.2011 )
1.8. Дату відвантаження швидкопсувних вантажів відправник попередньо узгоджує з начальником станції. Завезення вантажів на станцію для завантаження на місцях загального користування дозволяється після підтвердження станцією наявності вагонів, готових для завантаження.
Вантажі, підмерзання яких у зимовий період не допускається, а також заморожені та охолоджені вантажі в літній та перехідний періоди повинні доставлятися до місця завантаження, як правило, в авторефрижераторах або автомобілях, що мають кузови з теплоізоляцією.
Відправник зазначає в документі про якість або в сертифікаті на продукцію тип автомобіля, відстань підвезення вантажу та температуру зовнішнього повітря.
1.9. Швидкопсувні вантажі не приймаються до перевезення, якщо термін транспортування, указаний у сертифікаті або документі про якість на продукцію, менший за термін доставки, розрахований відповідно до Правил обчислення термінів доставки вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту від 21.11.2000 N 644 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції 24.11.2000 за N 865/5086, а також якщо термін доставки вантажу перевищує граничний термін перевезення, установлений цим розділом Правил.
1.10. Залізниці мають право вибірково перевіряти якість пред'явлених до перевезення швидкопсувних вантажів, стан тари та їх відповідність установленим стандартам або технічним умовам.
Перевірку можна провадити в складських приміщеннях відправника (за його згодою), а також у процесі завантаження у вагон. Температура заморожених та охолоджених вантажів вимірюється під час завантаження у вагон. Розпакування та подальше упакування вантажу після перевірки здійснює відправник.
Товарну сортність вантажу залізниця не перевіряє. Якість вантажу в непошкодженій герметичній упаковці та бочковій тарі не перевіряється.
1.11. У виняткових випадках при особливих обставинах швидкопсувні вантажі, стан та упаковка яких не відповідають вимогам стандартів або технічним умовам, а також у разі необхідності транспортування протягом термінів, що перевищують граничні, вантажі можуть бути прийняті до перевезення на особливих умовах, установлених згідно із статтею 63 Статуту залізниць України.
1.12. Швидкість перевезення (велика або вантажна) швидкопсувних вантажів установлюється відправником і зазначається у перевізних документах.
1.13. Спосіб перевезення швидкопсувних вантажів визначається в залежності від періодів року:
літній - з квітня до жовтня включно;
перехідний - листопад та березень;
зимовий - з грудня до лютого включно.
1.14. Дозволяється спільне перевезення в одному вагоні (контейнері) вантажів, які не сприйнятливі до запахів, за умови однакового способу їх обслуговування і на термін не більше встановленого для найменш стійкого вантажу.
1.15. У літній та перехідний періоди до початку заморозків плодоовочі, риба в'ялена та яйця пташині харчові неохолоджені можуть перевозиться у критих вагонах з безперервним вентилюванням.
Безперервне вентилювання у критих вагонах здійснюється:
через напіввідкриті бокові люки. Відправник закріплює кришки бокових люків у напіввідкритому положенні дротом діаметром 4-6 мм з установкою дерев'яних брусків, як показано на рис. 1 додатка 5. Для закріплення кришок люків в обшивці вагона над люком просвердлюється отвір діаметром 5-6 мм. Через цей отвір та кільце кришки люка просувається дріт. Кінці дроту скручуються з внутрішнього боку вагона за допомогою металевої пластинки, яка застосовується для накладення закруток на двері вагонів. Скрутка повинна мати не менше трьох витків. Відхилення верхнього краю кришки люка від стіни вагона має бути не більше 100 мм. Після вивантаження дріт знімається одержувачем;
через відкриті бокові люки, закриті зсередини вагона металевими ґратами або металевою сіткою, закріпленими брусками.
Площа отворів для вентилювання у таких люках має бути не менше 40% загальної площі люкового отвору.
1.16. Відправник повинен при завантаженні швидкопсувних вантажів у вагони додержуватись таких умов:
у разі наявності на стінах вагона вертикальних брусків або гофрів вантажі складають упритул до них, а якщо бруски та гофри відсутні - на відстані 4-5 см від торцевих та поздовжніх стін вагона так, щоб забезпечувалось вільне відкриття дверей з обох боків;
ящики-лотки укладають щільно один до одного вздовж поздовжніх стін вагона, заморожені вантажі, сало копчене та солоне, жири тваринні топлені, медичні та кухонні, риба охолоджена, перекладена льодом, ікра рибна, риба солона, риба холодного копчення (крім івасі), риба гарячого копчення у замороженому стані, масло коров'яче, маргарин, майонез, бринза, соки, консерви, вина, напої, сиропи та пиво у ящиках, картопля пізня, цибуля, буряк столовий та інші овочі, упаковані в мішки та сітки, повинні укладатися щільним штабелем;
бочки з вантажами встановлюють накатом чи "стоячи" закупорювальним днищем або чопом догори, в один або кілька ярусів, у залежності від їх розміру та місткості. У разі навантаження бочок у кілька ярусів, для уникнення пошкоджень упорів та днищ використовуються прокладки з дощок. Бочки місткістю більше ніж 200 літрів установлюють на підкладки товщиною не менше 2,5 см, шириною 15-20 см та довжиною не менше діаметра найбільшої бочки. При закочуванні бочок в ізотермічні вагони на підлогові решітки настилаються дошки або щити. Завантаження бочок місткістю більше 400 літрів в ізотермічні вагони не дозволяється;
ящики з плодоовочами в ізотермічних та критих вагонах укладаються одним із таких способів:
перший спосіб - вертикальне розміщення з проміжками між ящиками 4-5 см. Через кожні 1-2 яруси поверх ящиків накладаються дерев'яні рейки товщиною 2-3 см, кінці яких мають упиратися у поздовжню стіну вагона. Ящики наступних ярусів укладаються точно на ящики нижніх ярусів, як показано на рис. 2 додатка 5;
другий спосіб - перехресне розміщення. Ящики укладаються у першому ярусі вздовж вагона, у другому ярусі - поперек вагона і т.ін., з проміжками між рядами ящиків 4-5 см (рис. 3 додатка 5).
При цьому способі завантаження ящики верхнього ярусу перекривають ящики нижнього ярусу і між ящиками непарних ярусів утворюються прямі канали вздовж вагона, а між ящиками парних ярусів - поперек вагона. У разі коли довжина ящиків не кратна ширині вагона, вільний простір, менший довжини одного ящика, рівномірно розподіляється поміж ящиками так, щоб усі стійки ящиків-лотків точно входили в пази ящиків верхнього ярусу. Стійки суміжних ящиків верхнього ярусу зв'язують між собою дротом або шпагатом.
Якщо біля поздовжньої стіни вагона залишається проміжок, кратний довжині ящика-лотка, у цей проміжок ящик-лоток укладають його довжиною впоперек вагона. Якщо цей проміжок буде недостатнім для розміщення ящика-лотка, то при укладці залишають вільний простір по черзі, то біля однієї, то біля другої поздовжньої стіни вагона;
мішки та сітки укладають щільно один до одного в кілька ярусів;
пакети на піддонах (підтоварниках) установлюють в ізотермічних вагонах на решітки, а в критих - на підлогу. При висоті піддона з пакетом 1-1,1 м пакети встановлюють у два, а при висоті 1,8-1,9 м - в один ярус. У міждвірний простір пакети завантажують в один ярус для механізованого вивантаження через будь-які двері вагона. Завантаження пакетів висотою більше 1,9 м не допускається. Звисання пакета на піддоні не повинно перевищувати 2 см на кожний бік.
Перевезення швидкопсувних вантажів у транспортних пакетах здійснюється відповідно до Правил перевезення вантажів у транспортних пакетах, затверджених наказом Міністерства транспорту від 21.11.2000 N 644 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції 24.11.2000 за N 874/5095.
1.17. М'ясо птиці охолоджене, ковбаси, м'ясо копчене, риба в'ялена та холодного копчення, сири різні та інші вантажі (крім зазначених у третьому абзаці пункту 1.18 цих Правил та яєць), упаковані в ящики, при перевезенні з охолодженням укладають у вагони вертикальним або перехресним способом. Ящики з яйцями укладають у вагони тільки вертикальним способом.
Не дозволяється ступінчаста укладка ящиків у верхніх ярусах, щоб уникнути їх зрушення під час перевезення.
1.18. Овочі, упаковані в мішки та сітки, в осінню пору вкладають у вагони щільним штабелем. При перевезенні цих вантажів з охолодженням, опаленням або безперервним вентилюванням мішки вкладають у вагони "стоячи" у кілька ярусів у залежності від їх розміру та місткості, але не вище 1,6 м.
1.19. Висота навантаження ящиків-лотків з кісточковими плодами, виноградом, фруктами та овочами в усіх випадках, а також закритих ящиків з помідорами, ранньою капустою, огірками, літніми яблуками та грушами в ізотермічних та критих вагонах має бути не більше 1,8 м.
Якщо довжина ящика не кратна довжині вагона, міждвірний простір на ширину 0,7-1 м відгороджується розпірками з дощок товщиною 6-8 см, шириною 18-20 см або з круглих стояків діаметром 10-15 см. Ящики двох верхніх ярусів повинні опиратися на дошки розпірок.
Забороняється при установці розпірок забивати цвяхи в стіни та підлогу вагонів.
1.20. Швидкопсувні вантажі, висота завантаження яких цим розділом Правил не передбачена, укладають (незалежно від тари та пори року) на таку висоту, щоб забезпечувалося використання вантажопідйомності чи місткості вагона, а між верхнім рядом вантажу і стелею залишався проміжок не менше 0,5 м. При наявності у вагоні балок з гачками відстань між ними та вантажем має бути не менше 10 см.
Укладка місць з такими вантажами в міждвірному просторі дозволяється уздовж, поперек або по діагоналі вагона з установкою в дверних отворах на висоті двох верхніх ярусів штабеля дощок, щоб запобігти навалу вантажу на двері і забезпечити стійкість всього штабеля.
1.21. У залежності від температури зовнішнього повітря плодоовочі та інші вантажі, підмерзання яких не допускається, у перехідний та зимовий періоди можуть перевозитися в ізотермічних вагонах як без охолодження та опалення, так і з опаленням.
У перехідний період при заморозках такі вантажі можуть перевозитися:
при зовнішній температурі в пункті навантаження не нижче 0 град. C на термін транспортування вантажу не більше 4 діб - у критих вагонах із зачиненими люками, без додаткового утеплення;
при зовнішній температурі в пункті навантаження не нижче -7 град. C на термін транспортування вантажу не більше 7 діб - у вагонах-термосах.
1.22. На вимогу відправника для перевезення швидкопсувних вантажів з опаленням залізниця повинна надавати криті вагони, які можуть бути обладнані відправником типовими чавунними печами. Вантаж у вагоні вкладають з розрахунком вільної циркуляції теплого повітря та надійним огородженням міждвірного простору розпірками в порядку, передбаченому п. 1.21. Відстань між вантажем та піччю має бути не менше 1 м, а між верхнім ярусом вантажу і стелею не менше 0,5 метра.
1.23. Криті вагони з пічним опаленням обслуговуються провідниками відправника.
Провідник повинен забезпечувати опалення вагона в заданому відправником режимі. Для контролю температури у вагоні відправник повинен забезпечити провідника термометром.
Перевезення швидкопсувних вантажів у супроводі провідників здійснюються відповідно до Правил перевезення вантажів у супроводі провідників відправників (одержувачів), затверджених Міністерством транспорту від 21.11.2000 N 644 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції 24.11.2000 за N 868/5089.
1.24. На вимогу одержувача залізниця повинна ознайомити його з журналом реєстрації температури в рефрижераторних вагонах та контейнерах і за наявності письмової заяви видати йому витяг з цього журналу. Витяг з цього журналу може вимагатися лише до відправлення вивантажених вагонів та контейнерів із станції.
1.25. Після вивантаження швидкопсувних вантажів одержувач повинен очистити вагон (контейнер) від вантажу, засобів кріплення його у вагоні (контейнері) та залишків упаковки.
Після перевезення м'яса, риби солоної та оселедців, картоплі, буряка харчового, моркви, кавунів, капусти свіжої, овочів солоних та квашених у бочках та живих рослин одержувач повинен очистити і промити вагон.
На вимогу карантинних та ветеринарних органів після вивантаження швидкопсувного вантажу одержувач повинен провести дезінфекцію вагона (контейнера). У разі відсутності в одержувача умов і можливостей для промивання та дезінфекції вагонів (контейнерів) залізниця може виконувати ці роботи з оплатою за договором.
2. М'ясо та м'ясопродукти
2.1. Завантаження у вагони м'яса та м'ясопродуктів (за винятком ковбас, топлених жирів та консервів) дозволяється після їх огляду спеціалістом ветеринарного контролю Державного департаменту ветеринарної медицини Міністерства аграрної політики України (далі - держветсанконтроль).
Про призначений час завантаження таких вантажів начальник станції повідомляє представника держветсанконтролю. М'ясо та м'ясопродукти приймаються до перевезення тільки до тієї станції та на адресу того одержувача, які вказані у ветеринарному свідоцтві. Змінювати при завантаженні вказані у ветеринарному свідоцтві станцію призначення та найменування одержувача допускається з дозволу держветсанконтролю. Переадресування під час перевезення або на станції призначення цих вантажів провадиться за дозволом органу держветсанконтролю.
2.2. Заморожене м'ясо пред'являється до перевезення з дотриманням таких умов:
туші великої рогатої худоби та інших крупних тварин мають бути розділені на поздовжні напівтуші або четвертини; свинячі туші - на поздовжні напівтуші або цілі туші без голів; баранина та м'ясо інших дрібних тварин пред'являються до перевезення цілими тушами без голів;
на тушах, напівтушах або четвертинах не повинно бути залишків внутрішніх органів, згустків крові, забруднення, льоду та снігу, пошкоджень поверхні, вихватів підшкірного жиру і синців;
температура яловичини, баранини та козлятини в товщі м'язів біля кісток при завантаженні має бути не вище -8 град. C, а свинини - не вище -10 град. C.
Заморожене м'ясо, яке перевозиться без упаковки, завантажується щільними штабелями з попереднім застиланням решіток на підлозі та стін на висоту завантаження рогожами або папером так, щоб залишалися щілини між решітками та стінами вагона для циркуляції холодного повітря.
Четвертини укладають, починаючи від торцевих стін вагона. У першому ярусі розміщують передки шиями до торцевих стін зовнішнім боком до решіток, у другому ярусі - задки, у третьому - знову передки і т.ін.
Туші баранини та свинини укладають рядами вздовж вагона до міждверного простору, у якому туші укладають поперек вагона.
Заморожене м'ясо в ящиках, упаковане в полімерну плівку, перевозиться пакетами на піддонах.
Блоки замороженого м'яса мають бути загорнутими в пергамент, підпергамент, пергамін, целофан або іншу прозору плівку та складені в ізотермічні картонні контейнери або упаковані в картонні короби, мішки з непросоченого паперу або з полімерних матеріалів. Температура в товщі блока при пред'явлені до перевезення має бути не вище:
-8 град. C - у блоків із м'яса на кістках;
-12 град. C - у блоків із жилованого м'яса, субпродуктів та м'яса птиці;
-18 град. C - у блоків із пташиного м'яса та з м'ясної маси (фаршу).
Заморожене м'ясо та м'ясні блоки, що відвантажуються на експорт з перевантаженням на прикордонних станціях, пред'являються до перевезення в упаковці. При цьому відправник повинен застелити підлогу і стіни вагонів на висоту завантаження рогожами (папером) та вкласти у вагон не менше 8 кг цього матеріалу для застилання підлоги в іноземних вагонах. Температура м'яса та блоків повинна бути не вище -18 град. C.
2.3. Підморожене м'ясо перевозиться тільки в рефрижераторних вагонах при температурі від 0 град. C до -3 град. C.
Термін зберігання підмороженого м'яса до завантаження не повинен перевищувати 5 діб, а сумарний термін його зберігання та транспортування - 10 діб від часу забою. При завантаженні його температура має бути від -2 град. C до -3 град. C на глибині 1 см від поверхні. Підморожене м'ясо повинно мати розділ, аналогічний замороженому, бути пружним та не прогинатися при підніманні.
При завантаженні підмороженого м'яса відправник зазначає у відповідній графі накладної та в документі про якість, для якої мети призначене таке м'ясо. Його укладають уздовж вагона штабелями висотою 1,5-1,7 м шаховим способом: яловичину не вище 5-6 ярусів, а свинину та баранину - 7-8 ярусів.
2.4. Охолоджене м'ясо перевозиться у тушах, напівтушах, четвертинах, підвішеним на гачки, а в сортових відрубах - у ящиках на піддонах при температурі від 0 град. C до -3 град. C. Допускається короткочасне підвищення температури у вантажному приміщенні не вище +4 град. C.
Охолоджене м'ясо приймається до перевезення з післязабійним терміном зберігання не більше 4 діб. При завантаженні воно повинно мати розділ, аналогічний замороженому м'ясу, температуру в товщі м'язів біля кісток від 0 град. C до +4 град. C та суху поверхню без слідів плісняви, ослизнення і вологості. Перевезення обрізної свинини в охолодженому стані не допускається.
Охолоджена яловичина у відрубах перевозиться упакованою у полімерну плівку та укладеною в ящики на піддонах.
2.5. У застиглому стані перевозиться тільки яловичина, баранина та конина з пунктів, де немає холодильників, з післязабійним терміном зберігання не більше 2 діб.
Застигле м'ясо при пред'явленні до перевезення повинно мати суху поверхню та температуру в товщі м'язів біля кісток від +4 град. C до +12 град. C.
2.6. Охолоджене та застигле м'ясо завантажують у вагони тільки підвішеним на гачки так, щоб туші, напівтуші, четвертини не торкалися одна одної, підлоги та стін вагона.
Четвертини великих розмірів та напівтуші яловичини підвішують на гачки в шаховому порядку таким чином, щоб праві половини були з одного боку вагона від дверей, ліві половини - з іншого, а їх внутрішні боки були повернуті до торцевих стін вагона.
Четвертини яловичини та туші баранини підвішують у два яруси, другий ярус яловичини або баранини підвішують до першого ярусу на гачках або мотузках.
Свинину, розрублену на поздовжні напівтуші, та м'ясо всіх інших тварин у залежності від їх розмірів підвішують як яловичину та баранину.
2.7. М'ясо, призначене для промислової переробки з харчовою метою, допускається до перевезення тільки в замороженому стані. Відправник повинен у накладній у графі "Найменування вантажу" та в документі про якість зазначити, з якою метою перевозиться таке м'ясо.
2.8. Заморожене м'ясо та печінка китів пред'являються до перевезення в упакованих блоках з температурою не вище -10 град. C.
2.9. Птиця бита пред'являється до перевезення упакованою у дерев'яні ящики або ящики із гофрованого картону:
у замороженому стані - потрошена, напівпотрошена, з температурою усередині тушки не вище -8 град. C;
в охолодженому стані - тільки потрошена з температурою усередині тушки від 0 град. C до +2 град. C.
Дичина перевозиться у пір'ї в упаковці і тільки в замороженому стані.
Бита птиця з ознаками плісняви, ослизлості, запахами закисання, а також із зволоженою поверхнею до перевезення не приймається.
М'ясо пташине заморожене, яке відвантажується на експорт, приймається до перевезення з температурою не вище -18 град. C.
Післязабійний термін зберігання охолодженого пташиного м'яса не повинен перевищувати 2 доби, а сумарний термін зберігання до завантаження та транспортування - 5 діб з дня виробництва.
2.10. Тушки кролів перевозяться в ящиках, пристосованих для упакування битої птиці, і тільки в замороженому стані з температурою не вище -9 град. C.
Тушки мають бути без шкіри, голів та внутрішніх органів (за винятком нирок) та не мати слідів плісняви, ослизнення та зволоження.
2.11. Субпродукти (голови, легені, печінка тощо) для харчової мети приймаються до перевезення тільки в замороженому стані. Печінка великої рогатої худоби та свиней, свинячі шлунки та головний мозок при завантаженні повинні мати температуру в товщі тканин не вище -20 град. C, а інші субпродукти - не вище -12 град. C. У накладній в графі "Найменування вантажу" відправник зазначає, що субпродукти призначаються для харчових портеб.
Субпродукти мають бути свіжими, чистими та без ознак псування. Голови, ноги та вуха перевозять тільки в ошпареному (або обсмаленому) вигляді та без смушкового покрову.
Головний мозок упаковують у дерев'яні ящики. Усі інші субпродукти можна упаковувати в дерев'яні і картонні ящики, ізотермічні контейнери, міцні мішки з плівкових матеріалів або непросоченого паперу.
З дозволу держветсанконтролю допускається перевезення брикетованих субпродуктів без тари на корм тваринам з обов'язковим застиланням папером підлоги та стін вагона на висоту завантаження. Відправник зазначає у накладній в графі "Заяви та відмітки відправника" про те, що субпродукти призначено на корм тваринам.
2.12. Ендокринно-ферментна (підшлункова, щитовидна, зобна та інші залози, гіпофізи, мозок спинний, яєчники, сіменники, слизиста оболонка шлунків і кишок) та спеціальна сировина для медичного виробництва (легені, мозок, печінка, шлунки свинячі, нирки, селезінка тощо) перевозяться тільки в замороженому стані в рефрижераторних вагонах із службовим приміщенням (АРВ-Е) при температурі від -20 град. C до -23 град. C, упакованими у дерев'яні або картонні ящики. Дозволяється спільне перевезення ендокринної сировини з замороженим м'ясом. Температура ендокринної сировини та м'яса, яке завантажується разом з нею, має бути не вище -20 град. C. У накладній у графі "Найменування вантажу" відправником зазначається, що сировина призначається для виробництва медичних препаратів.
2.13. М'ясокопченості сирокопчені (окости, грудинка, корейка та інші вироби) приймаються до перевезення з температурою не вище +4 град. C і з виразним запахом копчення, сухою, чистою, рівномірно прокопченою поверхнею без вихватів м'яса і жиру, плісняви та залишків шерсті.
М'ясокопченості перевозять у ґратчастих ящиках до 40 кг. Допускається перевезення копченостей у бочках із заливанням харчовим топленим жиром.
Тривалість зберігання до завантаження сирокопченостей із свинини з температурою від 0 град. C до +4 град. C не повинна перевищувати 15 діб.
2.14. Ковбаси сирокопчені, напівкопчені та варено-копчені повинні мати чисту суху поверхню без пошкоджень оболонки. Консистенція ковбас сирокопчених має бути твердою та щільною, напівкопчених - пружною та щільною, а варено-копчених - щільною. Вологість ковбас указується у документі про якість або в сертифікаті на продукцію, вона має бути не вище встановленої стандартом.
Температура ковбас напівкопчених при завантаженні має бути не вище +4 град. C. Сумарний термін їх зберігання до завантаження та транспортування не повинен перевищувати 12 діб з дня виробництва. При перевезенні на більш тривалий термін напівкопчені ковбаси приймаються до перевезення з температурою від -7 град. C до -9 град. C.
Ковбаси варено-копчені завантажують у вагони з температурою від 0 град. C до -3 град. C при перевезенні на термін не більше 10 діб та з температурою від -7 град. C до -9 град. C при перевезенні на термін до 25 діб.
Термін зберігання до завантаження ковбас варено-копчених, які пред'являються до перевезення з температурою у межах від 0 град. C до -3 град. C, не повинен перевищувати 5 діб, а з температурою від -7 град. C до -9 град. C - 10 діб.
Варено-копчені та напівкопчені ковбаси упаковують у чисті, сухі, без плісняви та стороннього запаху дерев'яні ящики або ящики з гофрованого картону, сирокопчені - у чисті, сухі, без плісняви та стороннього запаху дерев'яні ящики або ящики з гофрованого картону, а також у дерев'яні бочки з пересипанням ковбас сухою тирсою нехвойних порід дерев чи заливанням їх харчовим топленим жиром.
2.15. Сало солоне і копчене та бекон перевозять в упаковці, що відповідає санітарно-гігієнічним вимогам. При пред'явлені для перевезення вони повинні мати:
колір - білий або білий з рожевим відтінком без пожовтілості або будь-яких інших відтінків;
консистенцію - щільну, немасляну, нев'язку;
запах та смак - властиві свіжому солоному або солоно-копченому салу без сторонніх присмаків та запахів.
Бекон солоний у напівтушах, загорнутих у тканину, призначений для промислової переробки, укладають у вагон штабелем висотою 1,1-1,3 м.
2.16. Жири тваринні топлені харчові (яловичий, баранячий, кінський, свинячий та кістковий) перевозять у дерев'яних та фанерних бочках, у жерстяних та скляних банках або в брусках, обгорнутих жиронепроникним папером та упакованих у дерев'яні або картонні ящики. Температура таких жирів, не затарених у банки, на момент завантаження має бути не вище +6 град. C, а свинячих - не вище -8 град. C. У зимовий період при температурі зовнішнього повітря не вище 0 град. C жири тваринні топлені харчові можна перевозити в критих вагонах.
2.17. Солонина з яловичини та баранини, язики солоні приймаються до перевезення упакованими в бочки, залиті доверху розсолом. Солонина з терміном засолу менше 10 діб до перевезення не приймається. Дата засолу зазначається у документі про якість на продукцію.
2.18. Заморожені блоки крові та її фракцій (плазма, сироватка, ферментні елементи) мають бути упаковані в ящики із гофрованого картону, мішки з паперу або з комбінованих полімерних матеріалів та мати температуру при завантаженні не вище -12 град. C.
Кров консервована перевозиться в металевих або дерев'яних бочках, заповнених на 4/5 об'єму.
2.19. Граничні терміни перевезення м'яса та м'ясопродуктів наведені в додатку 1.
3. Риба та рибопродукти
3.1. Риба заморожена завантажується у вагони при температурі не вище -8 град. C, а при перевезеннях на експорт - не вище -18 град. C.
У разі перевезення в одному вагоні замороженої риби різних видів при визначенні граничного терміну перевезення враховується термін зберігання, який є найменшим для одного із завантажених у вагон видів риби.
Ознаками доброякісної замороженої риби є:
поверхня чиста, природного кольору;
тушка тверда, без пошкоджень, добре проморожена;
зябри світло-червоні або темно-червоні;
запах свіжої риби.
Заморожена риба не приймається до перевезення, якщо вона недостатньо проморожена, має сліди іржі або плісняви.
Заморожена риба перевозиться тільки в такій упаковці:
ящики із гофрованого картону та дерев'яні;
мішки льняні продуктові та льняно-джуто-кенафні;
паки рогожні або з бавовняно-прошивного нетканого матеріалу;
крафт-мішки або верболозові корзини.
Дерев'яні ящики перед упакуванням замороженої риби без споживчого упакування застилають щільним обгортковим папером.
3.2. Філе рибне та морського язика заморожене приймається до перевезення з температурою у товщі не вище -18 град. C, воно має бути без луски та кісток.
3.3. Філе морського гребінця, креветки, мідії, трепанг та інші морські заморожені продукти приймаються до перевезення з температурою не вище -15 град. C і перевозяться в рефрижераторних вагонах.
3.4. Риба охолоджена перевозиться у дерев'яних, полімерних ящиках або ящиках-клітках, а також у дерев'яних бочках. Осетрова та лососева риба упаковується тільки в ящики. На дно тари і на кожний ряд риби насипається шар дрібнодробленого чистого льоду. Кількість льоду при завантаженні залежить від температурних умов, але його має бути не менше 50% від маси риби. Загальна висота риби та шарів льоду в ящику не повинна перевищувати 0,3 м. Верхній шар льоду має бути на 1-2 см нижче верхнього краю ящика. У бочках та ящиках мають бути отвори шириною приблизно 5 мм для стоку води.
Температура охолодженої риби має бути в товщі м'яса біля хребта від -1 град. C до +4 град. C. Дата та час упакування риби зазначаються у посвідченні про якість, а також у маркуванні, що наноситься на тару.
3.5. Ознаки доброякісної охолодженої риби: плавники цілі, рот закритий, зяброві кришки щільно прилягають до зябер, черево не здуте, луска щільно прилягає до тушки та міцно тримається, очі випуклі світлі, м'ясо без стороннього запаху, пружне на дотик.
3.6. Риба солона упаковується у дерев'яні та полімерні заливні або сухотарні бочки з мішками-вкладишами з плівкових матеріалів, дерев'яні ящики, ящики з гофрованого картону (з попереднім розфасуванням риби в пакети з полімерної плівки, скляні або жерстяні банки), а оселедці солоні - у заливні. Оселедці слабосолоні (крім чорноспинки) допускається упаковувати в дерев'яні ящики. Риба, упакована у заливні бочки, має бути залита тузлуком належної концентрації, а вкладена в тару - віджата.
Ящики вистилаються пергаментом, підпергаментом, целофаном або іншими водонепроникними матеріалами.
Риба пряного засолу та маринована має бути упакована в сухотарні з мішками-вкладишами з плівкових матеріалів, дерев'яні або полімерні заливні бочки.
Уміст солі зазначається відправником у накладній у графі "Заяви та відмітки відправника" та в документі про якість або сертифікаті на продукцію.
Риба солона, пряного засолу та маринована завантажується з температурою від 0 град. C до -3 град. C.
У рефрижераторних вагонах риба солона, пряного засолу та маринована перевозиться тільки в герметичній упаковці.
Бочки із солоною рибою мають бути з повним комплектом обручів, без слідів плісняви та витікання, верхній шар риби покритий тузлуком.
Солоні рибні вантажі, упаковані в бочки та залиті тузлуком, перевозяться в ізотермічних та критих вагонах із засипкою тирсою підлоги шаром не менше 10 см та застиланням її картоном.
3.7. В'ялена риба має бути сухою, без кристалів солі на поверхні, з цілим непожовклим черевом, з гарно збереженою та щільною, чистою лускою, з умістом вологи не більше 45%.
В'ялена риба з підвищеною вологістю, зі слідами плісняви, затхлим запахом, заражена личинками та з великою кількістю ламаних тушок до перевезення не приймається.
В'ялена риба перевозиться в ящиках із гофрованого картону або дерев'яних з двома-трьома отворами розмірами 25-30 мм для вентилювання, у коробах з дранки, плетених корзинах, рогожних мішках, а також у дерев'яних бочках.
3.8. Риба гарячого копчення перевозиться тільки в рефрижераторних вагонах у замороженому стані в ящиках із гофрованого картону або дерев'яних з температурою не вище -18 град. C.
На тарі із замороженою рибою гарячого копчення має бути напис великими літерами "ЗАМОРОЖЕНА".
3.9. Риба холодного копчення (крім івасі) перевозиться в ізотермічних вагонах, температура її при завантаженні має бути не вище 0 град. C.
Риба холодного копчення має бути з лускою світло-золотистого або темно-золотистого кольору та вологістю не більше 55%, не мати запаху сирості. Її перевозять у дерев'яних або картонних ящиках, плетених коробах та корзинах. Ящики, корзини та короби зверху накривають кришками з того самого матеріалу, що й тара. На торцевих стінках ящиків мають бути два або три отвори розмірами від 25 до 30 мм для вентилювання. Лососева риба та зубатка упаковуються тільки в дерев'яні ящики.
Баличні вироби в'ялені та холодного копчення упаковуються у дерев'яні ящики з двома або трьома отворами розмірами від 25 до 30 мм на торцевій стінці ящика для вентилювання.
3.10. Крабові палички та краби варено-морожені перевозяться тільки в рефрижераторних вагонах у замороженому стані. Завантажуються вони при температурі не вище -18 град. C. У незамороженому стані крабові палички та краби варено-морожені не перевозяться. Пакети з крабовими паличками упаковуються у ящики з гофрованого картону. На ящиках великими літерами наноситься напис "ЗАМОРОЖЕНІ". Краби варено-морожені упаковуються в ящики з гофрованого картону або в дерев'яні.
3.11. Ікра рибна приймається до перевезення в металевих або скляних банках, упакованих у дерев'яні ящики, та в бочках.
3.12. Риба жива та риборозвідний матеріал (мальки) до ввезення на станцію завантаження витримуються у рибниках та підготовлюються до умов транспортування. Придатною для перевезення вважається риба жива, рухома, без механічних пошкоджень та плісняви на тілі, з цілим лусковим та шкіряним покровом, з цілими та чистими плавниками.
Жива риба та риборозвідний матеріал (мальки) перевозяться тільки в спеціальних живорибних вагонах з аерацією у супроводі провідників вантажовідправника і, як правило, пасажирськими поїздами.
Жива риба транспортується у чистій прозорій воді, без шкідливих домішок, з аерацією. Допускається транспортування живої риби у водопровідній воді, яка містить хлор, за умови попередньої живильної повітряної аерації води протягом 50 хвилин.
Морська риба транспортується у морській воді терміном до 2 діб протягом усього року.
Співвідношення риби та води у вагонах з примусовою аерацією має бути для:
амура, буффало, коропа, сазана, вугра - 1:1,25;
карася, лина - 1:1;
форелі, судака - 1:5;
білозірки, жереха, ляща, синця, товстолобика, щуки, язя та інших прісноводних риб - 1:2;
морської риби - 1:10.
3.13. Раків перевозять у ящиках з проміжками для циркулювання повітря або в корзинах з лози форми зрізаного конуса. При укладанні в тару раків перекладають сухим мохом, чистими сухими водоростями або сіном. Термін між виловом та завантаженням раків має бути не більше 36 годин. До завантаження раки повинні зберігатися під навісом або в закритому приміщенні.
До перевезення приймаються тільки живі раки. Раків лиманних, озерних та ставкових приймають до перевезення на термін транспортування не більше 2 діб, а річкових - до 6 діб.
3.14. Тривалість зберігання рибопродуктів до завантаження при температурах, які встановлені діючими стандартами, не повинна перевищувати:
30 діб для ікри зернистої осетрової у банках, яка виготовлена без консервантів;
25 діб для оселедців холодного копчення (крім оселедців івасі) та ікри лососевої зернистої у бочках, яка виготовлена без консервантів.
У разі перевищення строків зберігання відповідно зменшуються граничні терміни перевезення вантажів.
3.15. Загальна тривалість періоду з дня виробництва до вивантаження на станції призначення не повинна перевищувати:
30 діб для баликових виробів холодного копчення та в'ялених баликових виробів (крім лососів балтійських та оселедців-чорноспинок), риби лососевої солоної у металевих банках та риби холодного копчення (крім оселедців івасі);
20 діб для баликових виробів холодного копчення із лосося балтійського та оселедців-чорноспинок;
15 діб для замороженої риби гарячого копчення всіх видів обробки, крабових паличок заморожених, оселедців тихоокеанських та атлантичних;
термінів зберігання, установлених діючими стандартами - для замороженої риби та філе рибного мороженого.
3.16. Граничні терміни перевезення риби та рибопродуктів зазначені в додатку 2.
4. Плоди та овочі свіжі (крім цукрового буряка)
4.1. Плоди та овочі приймаються до перевезення свіжими, чистими, без механічних пошкоджень, без пошкоджень шкідниками та хворобами, без зайвої зовнішньої вологості, однакового ступеня зрілості в кожному вагоні, упакованими у відповідну для кожного виду плодів та овочів тару, якщо перевезення їх без тари не передбачено стандартами або технічними умовами.
Картоплю та плодоовочі в ізотермічних вагонах та контейнерах, критих вагонах та універсальних контейнерах перевозять у тарі. Картоплю пізню упаковують в ящики, ящичні піддони, мішки сітчасті та з тканин; картоплю ранню - у жорстку тару; буряк та моркву столові свіжі - у ящики, мішки з тканин та ящичні піддони; цибулю - у дерев'яні ящики та м'яку тару (мішки, сітки); часник свіжий - у ящики; яблука свіжі пізнього дозрівання, огірки, баклажани, кабачки, капусту кольорову, червонокачанну, білокачанну ранню, дині дрібноплідні свіжі - у дерев'яні ящики; капусту білокачанну середньостиглу, середньопізню та пізньостиглу - у ящики та ящичні піддони; гарбузи продовольчі та дині свіжі - у контейнери та клітки; кавуни продовольчі свіжі - у ящичні піддони; помідори, перець солодкий, виноград, абрикоси, персики, аличу, вишні та черешні свіжі - у дерев'яні ящики та ящики-лотки; смородину та агрус свіжі - у ящики-лотки масою; суницю - у ящики-лотки та кошики.
Плоди та овочі в закриту тару вкладають щільно, ущерть так, щоб вони не билися і не терлися.
Допускається за згодою одержувача перевезення без тари навалом кавунів, гарбузів продовольчих свіжих, буряків столових, білокачанної капусти середньопізніх та пізньоспілих сортів, а також пізньої картоплі.
4.2. Ранню капусту в ящиках укладають у рефрижераторних вагонах на висоту 2,2-2,4 м.
4.3. У разі перевезення без тари овочі та картопля завантажуються у вагони навалом не вище:
капуста: середня - 1,3 м;
пізня - 1,7 м;
буряк столовий - 1,6 м;
картопля пізня: осіннього збору - 1,6 м;
урожаю минулого року:
при перевезенні у квітні та травні - 1,5 м;
при перевезенні в червні - 1,1 м;
кавуни - 1,3 м;
гарбузи - 1,6 м.
При перевезенні буряків столових, кавунів та гарбузів підлога та стіни вагонів на висоту завантаження застеляються сухою соломою шаром 10 см.
Стійкі сорти динь у критих вагонах без тари перевозяться із завантаженням на підлогу в 2-3 яруси, з перекладкою кожного ряду динь соломою або іншим пружним матеріалом. Крім цього, допускається додаткове завантаження динь на встановлені вантажовідправником (1-2) настили.
4.4. Для огородження дверей вагонів при перевезенні овочів та картоплі без тари використовуються овочеві щити відправника.
4.5. Кукурудзяні качани молочної та молочно-воскової стиглості перевозяться тільки в рефрижераторних вагонах.
Кукурудзяні качани приймаються до перевезення довжиною не менше 15 см (для цукрової кукурудзи не менше 12 см) із свіжими світло-зеленими покривними листками без ознак в'ялості, маточками коричневого кольору, незморщеними зернами, розташованими щільно одне до одного, без пошкоджень хворобами та шкідниками.
Качани упаковуються у лотки або дерев'яні ящики місткістю до 12 кг та підвозяться на станцію у разі наявності підготовленого вагона.
Ящики з качанами завантажують вертикальним або перехресним способом. Висота завантаження попередньо не охолоджених качанів має бути не більше 1,2 м, попередньо охолоджених - не більше 1,6 м.
Попередньо охолоджені до температури не вище +3 град. C кукурудзяні качани приймаються до перевезення на термін транспортування не більше 6 діб, а неохолоджені - до 4 діб. Термін від часу зрізання до завантаження не повинен перевищувати для неохолоджених качанів 12 годин, а для попередньо охолоджених - 30 годин.
4.6. Спосіб перевезення живих рослин та насіннєвого садивного матеріалу відправник зазначає у накладній. Рослини та живі квіти перевозять тільки в супроводі провідників відправника.
4.7. Жолуді перевозяться у дерев'яних ящиках або корзинах. Не дозволяється перевезення жолудів вологих, а також з ростками більше 0,5 см.
Ящики (корзини) з жолудями завантажуються вертикальним способом з обов'язковою прокладкою рейок між ярусами. При завантаженні в криті вагони нижній ярус корзин або ящиків установлюють на прокладки або на шар сухого хмизу.
При температурі зовнішнього повітря на станції завантаження нижче -15 град. C жолуді до перевезення не приймаються.
4.8. На період березень - червень застосовуються такі граничні терміни перевезення плодоовочів свіжих після зимового зберігання з обов'язковою переборкою перед завантаженням:
в ізотермічних вагонах з охолодженням або опаленням:
для яблук пізніх строків визрівання, упакованих в дерев'яні та картонні ящики:
для першого сорту - 14 діб;
для другого сорту - 12 діб;
для капусти білокачанної пізньої стиглості - 8 діб;
для картоплі пізньої - 20 діб;
для моркви столової:
упакованої в дерев'яні ящики - 6 діб;
упакованої в ящичні піддони - 5 діб;
для буряка столового, упакованого в дерев'яні ящики, - 15 діб;
для цибулі ріпчастої:
упакованої в дерев'яні ящики - 18 діб;
упакованої в мішки - 12 діб;
у критих вагонах при плюсових температурах зовнішнього повітря та в упаковці, передбаченій для ізотермічних вагонів:
для яблук пізніх:
першого сорту - 10 діб;
другого сорту - 8 діб;
для капусти білокачанної пізньої стиглості - 5 діб;
для картоплі пізньої - 15 діб;
для буряка столового, упакованого в дерев'яні ящики, - 5 діб;
для цибулі ріпчастої:
упакованої в дерев'яні ящики - 10 діб;
упакованої в мішки - 7 діб.
4.9. У зимовий період заморожені та підморожені яблука, клюква та інші плодоовочі для переробки, а також картопля свіжа для переробки на крохмаль протягом усього року допускаються до перевезення в критих вагонах за умови зазначення відправником у графі "Заяви і відмітки відправника" накладної та в документах про якість, що вантаж пред'явлено в замороженому або підмороженому стані та що він направляється для переробки.
4.10. Загальна тривалість періоду від моменту збору до вивантаження на станції призначення не повинна перевищувати:
7 місяців - для картоплі продовольчої свіжої ботанічних сортів Лорх, Старт, Передовик, Епікур, Улюбленець, Столова, Гатчинська I, Дружня, Розвариста, Петрівська;
7 місяців - для капусти качанної свіжої з доброю лежкістю: Зимівка 1474, Харківська зимова, Білосніжка, Дашківська, Серпейка, НДІОХ 89, Гібриди Крючкова ТСХА, Лангейнденер Дауер (Нідерланди), Бартола (Нідерланди), Бетвана (Нідерланди), Тюркес (Німеччина);
6 місяців - для картоплі продовольчої свіжої ботанічних сортів Вогник, Темп, Лощинська, Форан, Зміна, Домодідівська, Олев;
6 місяців - для капусти качанної свіжої з доброю лежкістю: Амагер 611, Подарунок 2500, Дайєвайс (Німеччина), Гако (червонокачанна);
5 місяців - для картоплі продовольчої свіжої ботанічних сортів Бродянський, Мрія, Берліхінген, Епрон, Приєкульська рання;
4 місяці - для капусти качанної свіжої із задовільною лежкістю: Надія, Білоруська 455, Зимова Грибовська 13, Кам'яна голівка 447 (червонокачанна);