• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про форму здобуття дошкільної освіти – педагогічний патронаж

Міністерство освіти і науки України | Наказ від 23.06.2025 № 895 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 23.06.2025
  • Номер: 895
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство освіти і науки України
  • Тип: Наказ
  • Дата: 23.06.2025
  • Номер: 895
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.06.2025 м. Київ № 895
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
27 червня 2025 р. за № 995/44401
Про затвердження Положення про форму здобуття дошкільної освіти - педагогічний патронаж
Відповідно до частини четвертої статті 12 Закону України "Про дошкільну освіту", підпункту 12-1 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630, з метою забезпечення доступності дошкільної освіти
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про форму здобуття дошкільної освіти - педагогічний патронаж, що додається.
2. Директорату дошкільної та інклюзивної освіти (Лотоцька Алевтина) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому законодавством порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Коновалову Анастасію.
 

Міністр

Оксен ЛІСОВИЙ

ПОГОДЖЕНО:

 

Міністр охорони
здоров'я України

Віктор ЛЯШКО

Міністр соціальної
політики України

Оксана ЖОЛНОВИЧ

Уповноважений Верховної
Ради України з прав людини

Дмитро ЛУБІНЕЦЬ

В. о. Голови Державної
регуляторної служби України

Олександр КРАСНОЛУЦЬКИЙ
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
23 червня 2025 року № 895
Положення
про форму здобуття дошкільної освіти - педагогічний патронаж
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає порядок здобуття дошкільної освіти дітьми у формі педагогічного патронажу.
2. Здобуття дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу (далі - педагогічний патронаж) організовується закладами дошкільної освіти, дошкільними підрозділами інших юридичних осіб публічного чи приватного права (далі - юридичні особи), фізичними особами - підприємцями, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти (далі - фізичними особами - підприємцями) (далі разом - суб'єкти освітньої діяльності).
Норми цього Положення, що стосуються батьків, поширюються також на інших законних представників дитини.
3. У цьому Положенні терміни вживаються у значенні, наведеному в Законах України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про повну загальну середню освіту", Положенні про дистанційну форму здобуття дошкільної освіти, затвердженого наказом МОН.
4. Педагогічний патронаж - це спосіб організації освітнього процесу педагогічними працівниками, що передбачає забезпечення ними засвоєння освітньої програми та/або парціальної (парціальних) програми (програм) вихованцем, який за психофізичним станом або з інших причин, визначених законодавством, зокрема з метою забезпечення доступності здобуття освіти, потребує такої форми.
Педагогічний патронаж запроваджується для дитини індивідуально або в групі до чотирьох дітей (включно), для якої (яких), неможливо організувати очну (денну), мережеву форми здобуття дошкільної освіти у зв'язку зі станом її (їх) здоров'я, наявності особливих освітніх потреб.
5. Педагогічний патронаж упроваджується з метою:
забезпечення права дитини на здобуття дошкільної освіти з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів, здібностей і можливостей тощо;
забезпечення для дитини доступності здобуття дошкільної освіти незалежно від стану її здоров'я, наявності особливих освітніх потреб або інших причин, визначених цим Положенням.
6. Організація педагогічного патронажу здійснюється на підставі рішення засновника (засновників) закладу дошкільної освіти, або уповноваженого засновником (засновниками) органу (особи), рішення фізичної особи - підприємця.
7. Зарахування, відрахування та переведення дітей на педагогічний патронаж у державному, комунальному закладі дошкільної освіти, державному, комунальному закладі загальної середньої освіти, що мають дошкільний підрозділ, здійснюється відповідно до цього Положення.
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей на педагогічний патронаж у суб'єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою публічного права, крім державного, комунального закладу дошкільної освіти, державного, комунального закладу загальної середньої освіти, що має дошкільний підрозділ, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою) з урахуванням вимог цього Положення.
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей на педагогічний патронаж у суб'єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою приватного права, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою), фізичною особою - підприємцем, яка провадить освітню діяльність у сфері дошкільної освіти, визначається самостійно з урахуванням вимог цього Положення.
Відмова у зарахуванні, відрахуванні та переведенні вихованців державного, комунального закладу освіти може бути письмово оскаржена в порядку адміністративного оскарження відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру" та/або у судовому порядку.
8. Засновник (засновники) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи, або уповноважений засновником (засновниками) орган (особа) у разі потреби створюють структурний підрозділ, який буде забезпечувати здобуття дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу.
II. Організація та забезпечення педагогічного патронажу
1. Педагогічний патронаж організовується за наявності запитів батьків та можливостей суб'єкта освітньої діяльності.
2. Педагогічний патронаж організовується для дітей, які:
проживають (перебувають) у населених пунктах, де відсутні суб'єкти освітньої діяльності, що забезпечують здобуття дошкільної освіти за очною (денною) та/або мережевою формами;
мають інші потреби (бажання батьків) здобувати дошкільну освіту в домашніх умовах (за умови спроможності суб'єкта освітньої діяльності в організації такого здобуття та рішення уповноваженого органу управління такого суб'єкта).
3. Заява про зарахування (переведення) дитини на педагогічний патронаж, переведення на іншу форму здобуття освіти подається одним із її батьків особисто, поштою, електронною поштою або через електронно-комунікаційну систему, визначену засновником (засновниками) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи, або уповноваженим засновником (засновниками) органом (особою), визначену фізичною особою - підприємцем, самостійно.
Заява про зарахування (переведення) дитини на педагогічний патронаж, переведення на іншу форму здобуття освіти подається через електронно-комунікаційну систему з використанням кваліфікованого електронного підпису або із застосуванням інших засобів електронної ідентифікації, відповідно до вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
У заяві обґрунтовуються підстави зарахування (переведення) на педагогічний патронаж. До заяви додається (додаються) (за можливості) документ (документи), який (які) підтверджує (підтверджують) підстави зарахування (переведення) на педагогічний патронаж.
Повноту і достовірність інформації (документів), що подається (подаються) до суб'єкта освітньої діяльності, забезпечує особа, яка подає інформацію (документи).
4. Зарахування (переведення) дитини на педагогічний патронаж здійснюється на підставі наказу керівника закладу дошкільної освіти, керівника іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу, фізичної особи - підприємця, або уповноваженої нею особи.
5. Педагогічний патронаж передбачає:
надання освітніх послуг відповідно до потреб дитини у формі, яка найбільш відповідає стану дитини та її індивідуальним можливостям;
періодичне залучення вихованця за бажанням батьків та можливості дитини до дитячого колективу з метою соціалізації (як безпосередньо, так і за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій у заняттях, заходах суб'єкта освітньої діяльності, організованих на його території, за його межами).
6. Розпорядок дня та оптимальний розподіл рухової активності, фізичних та інтелектуальних навантажень і відпочинку вихованців, які організовує суб'єкт освітньої діяльності у формі педагогічного патронажу, має відповідати потребам і можливостям дитини.
7. Для забезпечення педагогічного патронажу педагогічна рада суб'єкта освітньої діяльності (у разі її утворення відповідно до статті 39 Закону України "Про дошкільну освіту"):
визначає тривалість, послідовність форм і видів організації освітнього процесу з урахуванням розподілу навантаження та відпочинку для вихованців, які здобувають дошкільну освіту у формі педагогічного патронажу;
схвалює рекомендації для педагогічних працівників щодо організації здобуття дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу;
схвалює рекомендації для батьків вихованців щодо забезпечення здобуття дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу.
8. На вебсайті суб'єкта освітньої діяльності (за його відсутності - на вебсайті його засновника (засновників) або уповноваженого ним (ними) органу (особи)) оприлюднюється інформація щодо можливостей у суб'єкта освітньої діяльності забезпечити організацію педагогічного патронажу.
III. Організація освітнього процесу у формі педагогічного патронажу
1. Освітній процес у формі педагогічного патронажу організовується відповідно до Законів України "Про дошкільну освіту", "Про освіту", інших нормативно-правових актів, освітніх та парціальних програм, програми розвитку, плану роботи на рік суб'єкта освітньої діяльності та спрямовується на розвиток особистості, обдарувань кожної дитини, досягнення результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти.
2. Освітній процес провадиться із застосуванням засобів і методів розвитку, виховання, навчання, форм взаємодії з вихованцями, що є найбільш прийнятними для дітей відповідного віку та враховують їхні освітні потреби, зокрема шляхом адаптації/модифікації змісту освітньої програми.
3. Суб'єкти освітньої діяльності організовують та здійснюють освітній процес за однією або декількома освітніми та/або парціальними програмами, визначеними згідно зі статтею 16 Закону України "Про дошкільну освіту".
Рішення про використання в освітньому процесі конкретної освітньої, парціальної програми (конкретних освітніх, парціальних програм) схвалюється педагогічною радою суб'єкта освітньої діяльності, а у разі її відсутності - його керівником чи керівником дошкільного підрозділу, фізичною особою - підприємцем або уповноваженою нею особою самостійно.
Кожна освітня програма має бути спрямована на досягнення вихованцями результатів навчання і компетентностей, визначених державним стандартом дошкільної освіти.
З метою забезпечення інтересів і потреб вихованців, досягнення ними результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти, та з урахуванням особливостей і специфіки місцезнаходження та діяльності, фахової підготовки та академічної свободи педагогічних працівників, контингенту вихованців тощо суб'єкти освітньої діяльності мають право комбінувати, інтегрувати, а також в інший спосіб адаптувати обрані ними освітні та парціальні програми.
4. Педагогічний патронаж для дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно індивідуальної програми розвитку, що розробляється командою психолого-педагогічного супроводу відповідно до висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).
Додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводяться (надаються) фахівцями інклюзивно-ресурсного центру згідно з індивідуальною програмою розвитку з урахуванням індивідуальних потреб і можливостей дітей з особливими освітніми потребами.
IV. Учасники освітнього процесу
1. Учасниками освітнього процесу, які організовують та беруть участь в освітньому процесі у формі педагогічного патронажу є:
педагогічні працівники;
вихованці;
батьки вихованців;
інші працівники (за потреби);
інші фізичні особи, які здійснюють педагогічну діяльність у сфері дошкільної освіти.
2. Освітній процес організовують педагогічні працівники та особи, залучені до освітнього процесу, які у партнерстві з батьками забезпечують єдність розвитку, виховання і навчання вихованців, беруть участь у створенні безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких проявів жорстокого поводження з дитиною, насильства, у тому числі булінгу (цькування).
3. Суб'єкт освітньої діяльності для організації педагогічного патронажу має право залучати на договірній основі фізичних та юридичних осіб.
Працівники суб'єктів освітньої діяльності, інші фізичні особи, безпосередньо залучені до освітнього процесу та взаємодії з дітьми, крім батьків та інших членів сім'ї вихованця, який здобуває дошкільну освіту у формі педагогічного патронажу, повинні дотримуватися вимог, визначених у статті 25 Закону України "Про дошкільну освіту".
4. Педагогічні працівники для організації та забезпечення педагогічного патронажу:
планують та організовують освітній процес відповідно до вимог обраних освітніх, парціальних програм, регулюючи навантаження на дитину з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожної дитини у здобутті дошкільної освіти;
користуючись академічною свободою, обирають для організації педагогічного патронажу прийоми, методи і засоби;
перед початком організації педагогічного патронажу ознайомлюють батьків вихованців зі схваленими педагогічною радою суб'єкта освітньої діяльності рекомендаціями щодо забезпечення здобуття дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу;
упродовж здобуття вихованцями дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу надають батькам рекомендації щодо розвитку, виховання та навчання їхніх дітей.
Педагогічні працівники забезпечуються ресурсами (дидактичними, ігровими, науково-методичними, матеріально-технічними, інформаційними тощо), необхідними для здійснення освітнього процесу у формі педагогічного патронажу, реалізації обраних суб'єктом освітньої діяльності освітніх та парціальних програм, виконання державного стандарту дошкільної освіти.
Тривалість робочого часу та обсяг педагогічного навантаження, які передбачені статтею 26 Закону України "Про дошкільну освіту", поширюються на педагогічних працівників, які організовують здобуття дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу.
Робочий час педагогічного працівника, який здійснює освітній процес у формі педагогічного патронажу, включає час, необхідний для безпосереднього здійснення освітнього процесу (педагогічне навантаження), організаційної роботи, зокрема взаємодії з батьками, участі у засіданнях педагогічної ради, для виконання методичної роботи, зокрема підготовки до організації та здійснення освітнього процесу, для підвищення кваліфікації, самоосвіти, іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором та/або посадовою інструкцією, а також час перебування в дорозі до місця безпосереднього здійснення освітнього процесу з вихованцями та у зворотному напрямку.
Педагогічне навантаження, що є складовою робочого часу педагогічного працівника, включає:
здійснення освітнього з дітьми за місцем перебування дитини, зокрема у домашніх умовах, відповідно до потреб дитини у формі, яка найбільш відповідає стану дитини та її індивідуальним можливостям;
організацію участі дитини, з урахуванням можливостей дитини, у заняттях, заходах суб'єкта освітньої діяльності, організованих на його території, за його межами, зокрема проведенні свят, (як безпосередньо, так і за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій).
Організаційна та методична діяльність педагогічного працівника включає:
розроблення плану роботи;
опрацювання професійних джерел (наукових, методичних тощо);
підготовку конспектів (алгоритмів) різних форм організації освітнього процесу та презентацій до них;
участь у засіданнях педагогічної ради та у методичних заходах суб'єкта освітньої діяльності;
підготовку та оформлення матеріалів для реалізації освітніх, парціальних програм;
взаємодію з батьками (узгодження спільних дій в підготовці та здійсненні освітнього процесу, консультування батьків тощо).
Облік робочого часу та оплата праці педагогічних працівників, які здійснюють освітній процес у формі педагогічного патронажу, здійснюється відповідно до законодавства.
5. Батьки вихованців взаємодіють з педагогічними працівниками на принципах педагогіки партнерства, створюють належні та безпечні умови для здобуття їх дитиною дошкільної освіти у формі педагогічного патронажу відповідно до рекомендацій, наданих суб'єктом освітньої діяльності, зокрема:
підтримують регулярний зв'язок з педагогічними працівниками для обговорення досягнень дитини та отримання рекомендацій з питань її розвитку, виховання та навчання, формування компетентностей, визначених державними стандартом дошкільної освіти, освітньою програмою, а також парціальною (парціальними) програмою (програмами) (у разі її (їх) використання);
дотримуються вимог щодо організації місця та забезпечують дитину необхідними матеріалами для проведення освітньої діяльності з дитиною;
беруть участь (за можливості) у здійсненні освітнього процесу, форми, методи, підходи якої визначає педагогічний працівник.
____________