Документ підготовлено в системі iplex
Міністерство освіти і науки України | Наказ від 26.06.2025 № 926 | Документ не діє
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
26.06.2025 м. Київ № 926
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
27 червня 2025 р. за № 996/44402
Про затвердження Положення про дистанційну форму здобуття дошкільної освіти
Відповідно до частини четвертої статті 12 Закону України "Про дошкільну освіту", підпункту 12-1 пункту 4 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 630 (зі змінами), з метою забезпечення доступності дошкільної освіти
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про дистанційну форму здобуття дошкільної освіти, що додається.
2. Директорату дошкільної та інклюзивної освіти (Лотоцька Алевтина) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України у встановленому законодавством порядку.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Коновалову Анастасію.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства освіти і науки України
26 червня 2025 року № 926
Положення про дистанційну форму здобуття дошкільної освіти
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає порядок здобуття дошкільної освіти дітьми за дистанційною формою.
Дистанційна форма здобуття дошкільної освіти (далі - дистанційна форма) може організовуватися закладами дошкільної освіти, іншими юридичними особами публічного чи приватного права, що мають дошкільні підрозділи (далі - юридичними особами), фізичними особами - підприємцями, які провадять освітню діяльність у сфері дошкільної освіти (далі - фізичними особами - підприємцями) (далі разом - суб'єктами освітньої діяльності).
Норми цього Положення, що стосуються батьків, поширюються також на інших законних представників дитини.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у таких значеннях:
асинхронний режим - взаємодія між учасниками освітнього процесу, яка відбувається із затримкою у часі та із застосуванням інтерактивних освітніх платформ, соціальних мереж тощо;
дистанційна форма здобуття дошкільної освіти - це індивідуалізований процес здобуття дошкільної освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому освітньому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій, за обов'язкової участі батьків вихованців;
електронні освітні ресурси - засоби розвитку, виховання та навчання на цифрових носіях будь-якого типу або розміщені в інформаційно-комунікаційних системах, які відтворюються за допомогою цифрових пристроїв та технологій і можуть застосовуватися в освітньому процесі;
інформаційно-комунікаційна система - сукупність інформаційних та електронних комунікаційних систем, які у процесі обробки інформації діють як єдине ціле;
інформаційно-комунікаційні технології - технології створення, накопичення, зберігання та доступу до електронних освітніх ресурсів з освітніх та парціальних програм, а також забезпечення організації та супроводу освітнього процесу за допомогою спеціалізованого програмного забезпечення та засобів інформаційно-комунікаційного зв'язку, у тому числі Інтернету;
синхронний режим - взаємодія між учасниками освітнього процесу, під час якої вони одночасно перебувають у цифровому освітньому середовищі або спілкуються за допомогою засобів аудіо-, відеоконференції;
цифрове освітнє середовище - сукупність умов розвитку, виховання та навчання вихованців, підтримки батьків в організації освітнього середовища, що забезпечуються за допомогою сучасних освітніх, інформаційно-комунікаційних (цифрових) технологій.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про освіту", "Про дошкільну освіту", "Про повну загальну середню освіту".
3. Дистанційна форма організовується з метою:
забезпечення права дитини на здобуття дошкільної освіти з урахуванням її індивідуальних особливостей, потреб, інтересів, здібностей і можливостей тощо;
забезпечення для дитини доступності здобуття дошкільної освіти незалежно від місця її перебування тощо.
4. Зарахування, відрахування та переведення дітей на дистанційну форму у державному, комунальному закладі дошкільної освіти, державному, комунальному закладі загальної середньої освіти, що мають дошкільний підрозділ, здійснюється відповідно до цього Положення.
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей на дистанційну форму у суб'єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою публічного права, крім державного, комунального закладу дошкільної освіти, державного, комунального закладу загальної середньої освіти, що мають дошкільний підрозділ, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою) з урахуванням вимог цього Положення.
Порядок зарахування, відрахування та переведення дітей на дистанційну форму у суб'єкта освітньої діяльності, що є юридичною особою приватного права, визначається його засновником (засновниками) або уповноваженим ним (ними) органом (особою), фізичною особою - підприємцем визначається самостійно з урахуванням вимог цього Положення.
Відмова у зарахуванні, відрахуванні та переведенні вихованців державного, комунального закладу освіти може бути письмово оскаржена в порядку адміністративного оскарження відповідно до Закону України "Про адміністративну процедуру" та/або у судовому порядку.
5. Дистанційна форма у державних та комунальних закладах освіти, що забезпечують здобуття дошкільної освіти, організовується за наявності системотехнічного забезпечення відповідно розділу II цього Положення та за умови коли організація очної (денної) форми є тимчасово неможливою в умовах воєнного стану, надзвичайного стану (в зв'язку з надзвичайними ситуаціями техногенного та природного характеру тощо), оголошеного у порядку, визначеному законодавством, вимушеною зміною місцем проживання (перебування), проживанням (перебуванням) за межами України.
6. Дистанційна форма організовується для вихованців суб'єктів освітньої діяльності з урахуванням лікарського висновку відповідно до форми первинної облікової документації № 086/о "Медична довідка (витяг з медичної картки амбулаторного хворого)", затвердженою наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14 травня 2013 року № 110, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 17 червня 2013 року за № 990/23522 (у редакції наказу Міністерства охорони здоров'я України від 25 липня 2023 року № 1351).
7. Засновник (засновники) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи, або уповноважений засновником (засновниками) орган (особа) має право (мають права) створити структурний підрозділ, який буде забезпечувати організацію здобуття дошкільної освіти за дистанційною формою.
II. Здобуття освіти за дистанційною формою
1. Здобуття освіти за дистанційною формою здійснюється на підставі рішення засновника (засновників) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи, або уповноваженого засновником (засновниками) органу (особи), рішення фізичної особи - підприємця з урахуванням запитів батьків та обов'язкової їх участі у здійсненні освітнього процесу, за наявності системотехнічного забезпечення та навчально-методичних ресурсів.
1) Системотехнічне забезпечення включає:
комп'ютерну техніку або електронні пристрої;
електронні освітні ресурси;
доступ до мережі Інтернету.
2) Навчально-методичні ресурси включають:
рекомендації щодо організації дистанційної форми, сформовані суб'єктом освітньої діяльності;
матеріали, розроблені (сформовані) педагогічними працівниками (сценарії, конспекти, алгоритми занять; індивідуальні завдання; відеоролики; комп'ютерні (цифрові) презентації; ілюстративні матеріали тощо).
Педагогічні працівники суб'єкта освітньої діяльності можуть самостійно створювати електронні освітні ресурси, які сприяють досягненню результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти, освітніми та парціальними програмами суб'єкта освітньої діяльності.
2. Розпорядок дня та оптимальний розподіл рухової активності, фізичних та інтелектуальних навантажень і відпочинку вихованців, які організовує суб'єкт освітньої діяльності у дистанційній формі, має відповідати потребам і можливостям дитини.
Дистанційна форма організовується з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечують захищений доступ та відповідають вимогам безпеки та захисту персональних даних.
3. Педагогічна рада суб'єкта освітньої діяльності (у разі її утворення відповідно до статті 39 Закону України "Про дошкільну освіту") для здобуття освіти за дистанційною формою:
ухвалює рішення про використання інформаційно-комунікаційних технологій для організації дистанційної форми;
визначає тривалість, послідовність застосування форм і видів організації освітнього процесу з урахуванням розподілу навантаження та відпочинку для вихованців, які здобувають дошкільну освіту у дистанційній формі;
схвалює рекомендації для педагогічних працівників щодо організації здобуття дошкільної освіти за дистанційною формою;
схвалює рекомендації для батьків вихованців щодо забезпечення здобуття дошкільної освіти за дистанційною формою.
4. Заява про зарахування (переведення) дитини на дистанційну форму, переведення на іншу форму здобуття освіти подається одним із її батьків особисто, поштою, електронною поштою або через електронно-комунікаційну систему, визначену засновником (засновниками) закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи або уповноваженим засновником (засновниками) органом (особою), фізичною особою - підприємцем визначену самостійно.
Заява про зарахування (переведення) дитини на дистанційну форму, переведення на іншу форму здобуття освіти подається через електронно-комунікаційну систему з використанням кваліфікованого електронного підпису або із застосуванням інших засобів електронної ідентифікації, відповідно до вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг" та "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".
У заяві батьки вказують про наявність технічних засобів для дистанційної форми в синхронному та асинхронному режимах, зокрема доступу до мережі Інтернету, персонального комп'ютера (цифрового пристрою) (з можливістю використання засобів аудіо-, відеоконференцзв'язку).
5. Зарахування (переведення) дитини на дистанційну форму, переведення на іншу форму здобуття освіти здійснюється на підставі наказу керівника закладу дошкільної освіти, керівника іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу, фізичної особи - підприємця або уповноваженої нею особи.
6. На підставі поданих заяв батьків та спроможності суб'єкта освітньої діяльності формуються групи з дистанційною формою та складається графік їх роботи.
7. З метою якісної організації здобуття дошкільної освіти за дистанційною формою вихованців можуть розподіляти у підгрупи в кількості від 3 до 5 осіб.
Суб'єкт освітньої діяльності за його спроможності може забезпечити вихованцеві здобуття дошкільної освіти за дистанційною формою в індивідуальному порядку.
8. На вебсайті суб'єкта освітньої діяльності (за його відсутності - на вебсайті його засновника (засновників) або уповноваженого ним (ними) органу (особи)) оприлюднюється інформація щодо можливостей у суб'єкта освітньої діяльності здобуття освіти за дистанційною формою.
III. Організація освітнього процесу у дистанційній формі
1. Освітній процес організовується відповідно до Законів України "Про дошкільну освіту", "Про освіту", інших нормативно-правових актів, освітніх та парціальних програм, програми розвитку, плану роботи на рік суб'єкта освітньої діяльності та спрямовується на розвиток особистості, обдарувань кожної дитини, досягнення результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти.
2. Освітній процес провадиться із застосуванням засобів і методів розвитку, виховання, навчання, форм взаємодії з вихованцями, що є найбільш прийнятними для дітей відповідного віку та враховують їхні освітні потреби, зокрема шляхом адаптації/модифікації змісту освітньої програми.
3. Суб'єкти освітньої діяльності організовують та здійснюють освітній процес за однією або декількома освітніми та/або парціальними програмами, визначеними згідно зі статтею 16 Закону України "Про дошкільну освіту".
Рішення про використання в освітньому процесі конкретної освітньої, парціальної програми (конкретних освітніх, парціальних програм) схвалюється педагогічною радою суб'єкта освітньої діяльності, а у разі її відсутності - керівником закладу дошкільної освіти, керівником іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу, фізичною особою - підприємцем або уповноваженою нею особою самостійно.
Кожна освітня програма має бути спрямована на досягнення вихованцями результатів навчання і компетентностей, визначених державним стандартом дошкільної освіти.
З метою забезпечення інтересів і потреб вихованців, досягнення ними результатів, визначених державним стандартом дошкільної освіти, та з урахуванням особливостей і специфіки місцезнаходження та діяльності, фахової підготовки та академічної свободи педагогічних працівників, контингенту вихованців тощо суб'єкти освітньої діяльності мають право комбінувати, інтегрувати, а також в інший спосіб адаптувати обрані ними освітні та парціальні програми.
4. Дистанційна форма для дітей з особливими освітніми потребами здійснюється відповідно індивідуальної програми розвитку, що розробляється командою психолого-педагогічного супроводу відповідно до висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності).
Додаткові психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові заняття (послуги) проводяться (надаються) згідно з індивідуальною програмою розвитку з урахуванням індивідуальних потреб і можливостей дітей з особливими освітніми потребами.
Графік проведення таких занять (надання таких послуг) затверджується керівником закладу дошкільної освіти, іншої юридичної особи чи керівником дошкільного підрозділу, фізичною особою - підприємцем або уповноваженою нею особою.
Здобуття освіти за дистанційною формою для дітей з особливими освітніми потребами може передбачати залучення допоміжних технологій (озвучування даних з екрану, голосове введення тексту, клавіатури зі спеціальними можливостями тощо) з урахуванням індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів таких дітей.
Освітній процес під час організації дистанційної форми для дітей з особливими освітніми потребами може забезпечуватися за участі асистента вихователя.
IV. Учасники освітнього процесу
1. Учасниками освітнього процесу, які організовують та беруть участь в освітньому процесі за дистанційною формою, є:
педагогічні працівники, у тому числі інші фізичні особи, які здійснюють педагогічну діяльність у сфері дошкільної освіти;
вихованці;
батьки вихованців;
інші працівники (за потреби).
2. Освітній процес організовують педагогічні працівники та особи, залучені до освітнього процесу, які у партнерстві з батьками забезпечують єдність розвитку, виховання і навчання вихованців, беруть участь у створенні безпечного освітнього середовища, вільного від будь-яких проявів жорстокого поводження з дитиною, насильства, у тому числі булінгу (цькування).
3. Суб'єкт освітньої діяльності може залучати на договірній основі фізичних та юридичних осіб для організації здобуття освіти за дистанційною формою.
Працівники суб'єктів освітньої діяльності, інші фізичні особи, безпосередньо залучені до освітнього процесу та взаємодії з дітьми, крім батьків та інших членів сім'ї вихованця, який здобуває дошкільну освіту у дистанційній формі, повинні дотримуватися вимог, визначених у статті 25 Закону України "Про дошкільну освіту".
4 Педагогічні працівники для організації здобуття освіти за дистанційною формою:
підвищують свою кваліфікацію щодо використання інформаційно-комунікативних технологій в освітньому процесі шляхом формальної, неформальної та/або інформальної освіти в порядку, визначеному законодавством;
планують та організовують освітній процес відповідно до вимог обраних освітніх, парціальних програм, регулюючи навантаження на дитину з урахуванням індивідуальних особливостей, потреб і можливостей кожної дитини у здобутті дошкільної освіти;
користуючись академічною свободою, обирають для організації дистанційної форми прийоми, методи і засоби, електронні освітні ресурси (у тому числі самостійно створені);
перед початком освітнього процесу ознайомлюють батьків вихованців зі схваленими педагогічною радою суб'єкта освітньої діяльності рекомендаціями щодо забезпечення здобуття дошкільної освіти за дистанційною формою;
упродовж здобуття вихованцями дошкільної освіти за дистанційною формою надають батькам рекомендації щодо розвитку, виховання та навчання їхніх дітей;
Тривалість робочого часу та обсяг педагогічного навантаження, які передбачені статтею 26 Закону України "Про дошкільну освіту", поширюються на педагогічних працівників, які організовують здобуття дошкільної освіти у дистанційній формі.
Робочий час педагогічного працівника включає час, необхідний для здійснення ним освітнього процесу з вихованцями, а також виконання методичної, організаційної роботи та іншої педагогічної діяльності, передбаченої трудовим договором та/або посадовою інструкцією.
Педагогічне навантаження, що є складовою робочого часу педагогічного працівника, включає проведення у синхронному режимі:
групових та індивідуальних занять з дітьми;
заходів, зокрема свят, фізкультурного, загальнокультурного, мистецького, просвітницького тощо спрямування;
інформаційно-роз'яснювальних репортажів для батьків тощо;
проведення моніторингу (педагогічної діагностики) освітніх досягнень вихованців;
здійснення відеозаписів занять, віртуальних екскурсій, дидактичних ігор тощо для відтворення батьками з дітьми.
Організаційна та методична діяльність педагогічного працівника включає:
розроблення плану роботи;
опрацювання професійних джерел (наукових, методичних тощо);
підготовка конспектів (алгоритмів) різних форм організації освітнього процесу та презентацій до них;
добір електронних освітніх ресурсів для їх використання батьками у взаємодії з дітьми;
участь у засіданнях педагогічної ради та у методичних заходах суб'єкта освітньої діяльності;
підготовка та оформлення матеріалів для реалізації освітніх, парціальних програм;
взаємодію з батьками (узгодження спільних дій в підготовці та здійсненні освітнього процесу, консультування батьків тощо).
Облік робочого часу та оплата праці педагогічних працівників, які організовують здобуття дошкільної освіти за дистанційною формою, здійснюється відповідно до законодавства.
5. Робота педагогічних працівників в умовах дистанційної форми може виконуватися на своєму робочому місці на території суб'єкта освітньої діяльності або, за погодженням з керівником закладу дошкільної освіти, керівником іншої юридичної особи чи дошкільного підрозділу, фізичною особою - підприємцем або уповноваженою нею особою, поза межами цієї території, у будь-якому місці за вибором працівників та за наявності у них ресурсів, необхідних для здійснення освітнього процесу у дистанційній формі, реалізації обраних суб'єктом освітньої діяльності освітніх та парціальних програм, виконання державного стандарту дошкільної освіти.
6. Взаємодія між педагогічними працівниками та вихованцями (за обов'язкової участі батьків) забезпечується передачею відео-, аудіо-, графічної та текстової інформації в синхронному або асинхронному режимі.
7. Батьки вихованців взаємодіють з педагогічними працівниками на принципах педагогіки партнерства, створюють належні та безпечні умови для здобуття їх дитиною дошкільної освіти за дистанційною формою відповідно до рекомендацій, наданих суб'єктом освітньої діяльності, зокрема:
підтримують регулярний зв'язок з педагогічними працівниками для обговорення досягнень дитини та отримання рекомендацій з питань її розвитку, виховання та навчання, формування компетентностей, визначених державними стандартом дошкільної освіти, освітньою програмою, а також парціальною (парціальними) програмою (програмами) (у разі її (їх) використання);
дотримуються вимог щодо організації місця для діяльності дитини та забезпечують дитину необхідними матеріалами, визначеними педагогічним працівником та наданими суб'єктом освітньої діяльності рекомендаціями;
беруть активну участь у здійсненні освітнього процесу, форми, методи, підходи якої визначає педагогічний працівник.
____________