• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про інформаційно-комунікаційну систему 112

Міністерство внутрішніх справ України  | Наказ, Положення від 09.06.2023 № 473
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 09.06.2023
  • Номер: 473
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 09.06.2023
  • Номер: 473
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
09.06.2023 № 473
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2023 р.
за № 988/40044
Про затвердження Положення про інформаційно-комунікаційну систему 112
Відповідно до частини третьої статті 5 Закону України "Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112", пункту 12 Положення про єдину інформаційну систему Міністерства внутрішніх справ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2018 року № 1024, підпунктів 17, 17-1 пункту 4 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 жовтня 2015 року № 878, з метою впровадження та забезпечення функціонування і розвитку системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про інформаційно-комунікаційну систему 112, що додається.
2. Департаменту інформатизації Міністерства внутрішніх справ України (Сумський С.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра внутрішніх справ України Л. Тимченка.

Міністр

І. Клименко

ПОГОДЖЕНО:

Заступник Голови Державної служби
спеціального зв’язку
та захисту інформації України

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

Уповноважений Верховної Ради України
з прав людини

Міністр енергетики України

Перший заступник Міністра
охорони здоров’я України

Т.в.о. Голови Національної поліції України





О. Потій


С. Крук


Д. Лубінець

Г. Галущенко


С. Дубров

І. Вигівський
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
09 червня 2023 року № 473
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
14 червня 2023 р.
за № 988/40044
ПОЛОЖЕННЯ
про інформаційно-комунікаційну систему 112
І. Загальні положення
1. Це Положення визначає основні завдання, мету, функціональні можливості та структуру інформаційно-комунікаційної системи 112 як функціональної підсистеми єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України (далі - ЄІС МВС), загальні вимоги до формування інформаційних ресурсів та порядок доступу до інформації в інформаційно-комунікаційній системі 112.
2. У цьому Положенні терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України "Про інформацію" , "Про доступ до публічної інформації" , "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах" , "Про електронні комунікації" , "Про електронні документи та електронний документообіг" , "Про захист персональних даних" , "Про електронні довірчі послуги" , "Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112" , Положенні про єдину інформаційну систему Міністерства внутрішніх справ , затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 14 листопада 2018 року № 1024, та Типовому положенні про функціональну підсистему єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ України , затвердженому наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29 квітня 2021 року № 324, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 07 травня 2021 року за № 609/36231.
3. Суб’єктами інформаційно-комунікаційної системи 112 (далі - ІКС 112) є суб’єкти системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112, визначені Законом України "Про систему екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112", а саме Служба 112, оперативно-диспетчерські служби та підрозділи екстреної допомоги населенню (далі - суб’єкти Системи 112).
Користувачами ІКС 112 є уповноважені особи суб’єктів Системи 112, яким відповідно до цього Положення надається доступ до ІКС 112.
4. Власником і розпорядником ІКС 112 є держава в особі Міністерства внутрішніх справ України, яке здійснює організаційне, методологічне та нормативно-правове забезпечення функціонування ІКС 112.
5. Володільцем інформації, що обробляється в ІКС 112, є державна установа, що належить до сфери управління Міністерства внутрішніх справ України, метою діяльності якої є упровадження та забезпечення функціонування і розвитку системи екстреної допомоги населенню за єдиним телефонним номером 112 (далі - Державна установа).
Володілець інформації забезпечує захист інформації від випадкової втрати або знищення, незаконної обробки та незаконного доступу до інформації.
6. Адміністратором ІКС 112 є Державна установа, яка забезпечує:
реалізацію заходів з інформаційного, технічного і програмно-технологічного функціонування ІКС 112;
збереження інформації в ІКС 112;
визначення порядку або правил управління інформаційною безпекою, політики та підходів до управління ризиками.
7. Комплексна система захисту інформації забезпечує захист інформації в ІКС 112 шляхом здійснення комплексу технічних, криптографічних, організаційних та інших заходів і використання засобів захисту інформації, спрямованих на недопущення блокування доступу до інформації, несанкціонованого доступу та/або її модифікації.
Обробка та захист інформації в ІКС 112 здійснюються відповідно до вимог Закону України "Про захист інформації в інформаційно-комунікаційних системах" та інших нормативно-правових актів.
II. Основні завдання, мета, функціональні можливості та структура ІКС 112
1. Основними завданнями ІКС 112 є здійснення Службою 112 екстрених комунікацій, їх обробка, зберігання, передача інформації про них відповідним оперативно-диспетчерським службам, які доводять її до відома відповідних підрозділів екстреної допомоги населенню для надання такої допомоги.
2. Мета обробки інформації в ІКС 112 полягає в забезпеченні організації надання екстреної допомоги населенню за принципом "єдиного вікна" з використанням технічних засобів електронних комунікацій у разі загрози виникнення або виникнення екстрених ситуацій.
3. Функціональні можливості ІКС 112 забезпечують:
обмін потоками інформації із центральною підсистемою ЄІС МВС;
здійснення екстрених комунікацій;
обробку інформації, яка стосується екстреної комунікації та екстреної ситуації;
класифікацію екстреної ситуації;
заповнення електронної картки екстреної ситуації;
перевірку своєчасності внесення, достовірності та повноти інформації, яка стосується екстреної комунікації та екстреної ситуації;
систематизацію та узагальнення інформації, перетворення її до формату, придатного для проведення подальшого аналізу та забезпечення роботи автоматизованих підсистем підтримки прийняття рішень, сигнальних і контрольних сервісів;
комплексний захист інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ІКС 112;
автентифікацію та авторизацію користувачів, інформаційних або інформаційно-комунікаційних систем та/або походження та цілісність електронних даних;
логічний контроль та контроль повноти інформації для кожного інформаційного об’єкта;
синтаксичний та семантичний контроль, контроль за повнотою файлів інформаційного обміну;
ведення та зберігання системних журналів аудиту роботи користувачів ІКС 112, реєстрації роботи програмних засобів, аудиту засобів безпеки, аудиту приймання-передавання інформації;
повідомлення про помилки (проблеми) під час обробки та обміну потоками інформації;
збереження інформаційних ресурсів у спеціальному електронному архіві та їх автоматизоване надсилання (відповідно до протоколів обміну, затверджених адміністратором ЄІС МВС) до інших інформаційних ресурсів, у тому числі для підготовки та автоматизованого формування статистичних даних, узагальнюючих та аналітичних показників, звітності про виконання завдань;
протоколювання подій в ІКС 112.
4. ІКС 112 складається з таких підсистем:
електронних комунікацій;
інформаційно-облікової;
оперативного інформування;
підтримки прийняття рішення;
геоінформаційної;
взаємодії;
сигнальної;
статистики;
ведення довідників та класифікаторів;
забезпечення інформаційної безпеки.
5. Підсистема електронних комунікацій призначена для управління доставкою (маршрутизацією) екстрених комунікацій, їх моніторингу та визначення місцезнаходження кінцевого (термінального) обладнання.
Підсистема електронних комунікацій забезпечує автоматизацію таких процесів:
маршрутизації екстреної комунікації;
прийому екстреної комунікації;
ідентифікації та позиціонування кінцевого користувача;
передачі інформації про екстрені комунікації до оперативно-диспетчерських служб;
зворотної комунікації.
6. Інформаційно-облікова підсистема призначена для ведення обліків екстрених комунікацій, екстрених ситуацій, результатів реагування на них та надання інформації.
Інформаційно-облікова підсистема забезпечує автоматизацію таких процесів:
реєстрації екстрених комунікацій;
опрацювання інформації, що стосується екстреної комунікації;
реєстрації екстреної ситуації;
класифікації екстреної ситуації;
визначення ресурсів, необхідних для реагування;
формування ресурсу реагування;
закриття екстреної ситуації;
обліку екстрених комунікацій;
обліку екстрених ситуацій та результатів реагування;
обліку ресурсів, необхідних для реагування;
обліку технічних об’єктів.
7. Підсистема оперативного інформування призначена для інформування суб’єктів Системи 112, що здійснюють організацію та реагування при екстрених комунікаціях під час організації та реагування на екстрені ситуації та забезпечує автоматизацію процесу оперативного інформування.
8. Підсистема підтримки прийняття рішення призначена для автоматизації процесу прийняття управлінського рішення шляхом вибору оптимального рішення з множини допустимих рішень або впорядкування множини рішень. Прийняття рішень можливе на підставі знань про об’єкт управління, процеси, що в ньому відбуваються і можуть відбутися з перебігом часу, а також за наявності множини показників, що характеризують ефективність та якість прийнятого рішення.
Підсистема підтримки прийняття рішення забезпечує автоматизацію процесу моделювання розвитку екстрених ситуацій та процесу формування переліку заходів реагування.
9. Геоінформаційна підсистема призначена для управління просторовими даними та асоційованими з ними атрибутами, що забезпечує можливість використання, збереження, редагування, аналізу та відображення географічних даних для розуміння ситуаційного контексту та змістовного співвідношення екстрених ситуацій та реагування.
Геоінформаційна підсистема забезпечує автоматизацію процесу позиціонування та прокладання маршрутів, бере участь в автоматизації процесу ідентифікації та позиціонування об’єкта та процесу моделювання розвитку екстрених ситуацій.
10. Підсистема взаємодії призначена для отримання інформації, у тому числі оперативної, з технічних об’єктів (апаратів, приладів, зокрема супутникового моніторингу поточних географічних координат за допомогою технології GPS, та інших пристроїв).
11. Сигнальна підсистема призначена для прийому сигналів від технічних об’єктів та обробки такої інформації.
12. Підсистема статистики призначена для формування статистичних даних із множини даних ІКС 112, як формалізованих, так і за довільними вибірками, та забезпечує автоматизацію процесу формування статистичних даних.
13. Підсистема ведення довідників та класифікаторів призначена для забезпечення впорядкованості, систематизації та уніфікації об’єктів інформації та її формалізованого опису за допомогою кодів класифікаторів, установлення однозначності і несуперечливості назв об’єктів, створення умов для ефективної автоматизованої обробки даних за рахунок використання комплексу класифікаторів інформації як при розв’язуванні задач усередині системи, так і при взаємодії систем різного призначення або рівня.
Основними завданнями підсистеми ведення довідників та класифікаторів є:
організація використання зовнішніх довідників та класифікаторів;
ведення внутрішніх довідників та класифікаторів;
обробка інформації довідників та класифікаторів з можливістю налаштування термінів дії їх елементів (підтримка спадковості, ієрархії).
Підсистема ведення довідників та класифікаторів забезпечує автоматизацію процесу ведення довідкової та класифікаційної інформації.
14. Підсистема забезпечення інформаційної безпеки призначена для захисту інформації і засобів її обробки.
Підсистема забезпечення інформаційної безпеки забезпечує автоматизацію таких процесів:
ідентифікації, багаторівневої автентифікації та авторизації користувачів;
рольового розмежування доступу;
адміністративного керуванням доступом;
захисту ресурсів;
ведення журналу доступу до ресурсів;
виявлення порушень.
III. Загальні вимоги до формування інформаційних ресурсів
1. Інформація, що обробляється в ІКС 112, повинна відповідати єдиним форматам, визначеним для інформаційних ресурсів ЄІС МВС, та узгодженим показникам для їх автоматизованої обробки, використання та надання користувачам в уніфікованому вигляді, а також єдиним правилам її класифікації та кодифікації шляхом використання відповідних загальнодержавних, міжнародних класифікаторів, кодифікаторів та уніфікованих відомчих словників.
Основним інформаційним об’єктом ІКС 112 є електронна картка екстреної ситуації, до якої автоматично додається аудіозапис екстреної комунікації.
2. Перелік інформації про екстрені ситуації, яка обробляється в ІКС 112:
отримана від оперативно-диспетчерських служб про реагування на екстрену ситуацію;
отримана від постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг про номер телефону, з якого здійснюється екстрена комунікація, а також місцезнаходження абонента мережі рухомого (мобільного) зв’язку або адресу встановлення телефону фіксованого зв’язку;
отримана від постачальників електронних комунікаційних мереж та/або послуг про абонентів відповідно до законодавства України;
аудіозаписи екстрених комунікацій.
3. Унесення та зміна інформації в ІКС 112 здійснюються користувачами, права доступу яких до відповідної підсистеми дозволяють здійснити відповідну дію.
Інформація до ІКС 112 також вноситься (змінюється) автоматично в результаті синхронізації інформаційних ресурсів ЄІС МВС з іншими державними інформаційними ресурсами.
Суб’єкт Системи 112 у разі виявлення факту внесення користувачем недостовірної інформації та/або неправомірного поширення ним інформації з обмеженим доступом, яка міститься в ІКС 112, обмежує доступ такому користувачу до ІКС 112.
4. Строк зберігання інформації в ІКС 112 становить 5 років.
5. Обробка електронних документів у ІКС 112 здійснюється відповідно до вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг. На всі електронні документи, що вносяться до ІКС 112, накладається кваліфікований електронний підпис або кваліфікована електронна печатка.
6. Інформація під час обробки та обміну в ІКС 112 повинна зберігати цілісність, що забезпечується шляхом захисту від несанкціонованих дій, які можуть призвести до її випадкової або умисної модифікації, спотворення чи знищення, зокрема шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису або кваліфікованої електронної печатки.
7. Інформація, що обробляється в ІКС 112, змінюється користувачем ІКС 112 за допомогою технічних засобів та програмних комплексів ІКС 112 у випадках, передбачених цим Положенням.
Інформація, що внесена та зберігається в ІКС 112 і зазнала будь-яких змін, зберігається в новій версії відповідного інформаційного об’єкта. Зберігається також інформація про всі внесені зміни.
IV. Порядок доступу до інформації в ІКС 112
1. Доступ до публічної інформації у формі відкритих даних ІКС 112 реалізується через сервіси на офіційному вебсайті Міністерства внутрішніх справ України без електронної ідентифікації особи.
2. Доступ фізичної особи, яка є користувачем ЄІС МВС, до інформації про неї в електронній формі, що обробляється в ІКС 112, здійснюється з використанням засобів електронної ідентифікації особи засобами ЄІС МВС, що відповідають вимогам законодавства України.
3. Користувачі ІКС 112 зобов’язані дотримуватися визначеного МВС порядку роботи з інформаційними ресурсами ІКС 112 та використовувати отриману інформацію відповідно до законодавства України.
4. Доступ користувачів ІКС 112 до сервісів ІКС 112 здійснюється із застосуванням засобів електронної ідентифікації, що відповідають вимогам законодавства України, у межах реалізації своїх повноважень.
5. Обсяг прав доступу, який надається користувачу ІКС 112, визначається суб’єктом Системи 112 з урахуванням вимог законодавства України. Про будь-яку дію щодо інформації в ІКС 112, а також про користувача ІКС 112, який учинив відповідну дію, автоматично робиться унікальний запис у системному журналі аудиту роботи користувачів ІКС 112, який зберігається відповідно до положень, визначених у вимогах до комплексної системи захисту інформації.
6. Право перегляду інформації в ІКС 112 належить виключно користувачам ІКС 112 (у межах їх прав доступу) з використанням для здійснення такого доступу засобів електронної ідентифікації, крім публічної інформації у формі відкритих даних.
7. Розголошення персональних даних про особу забороняється, крім випадків, передбачених законом. Суб’єкт Системи 112 та адміністратор ІКС 112 уживають у межах компетенції відповідних заходів для забезпечення зберігання, запобігання несанкціонованому доступу та поширенню інформації з ресурсів ІКС 112.

Директор
Департаменту інформатизації
Міністерства внутрішніх
справ України




С. Сумський