МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
ФОНД УКРАЇНИ СОЦІАЛЬНОГО ЗАХИСТУ ІНВАЛІДІВ
Н А К А З
10.07.2002 N 313/395/248/92 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 листопада 2002 р.
за N 920/7208
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства праці та соціальної політики N 48 від 13.02.2007 )
Про затвердження Типового положення про центр ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2000 р. N 1545 "Про схвалення Концепції ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів"
НАКАЗУЄМО:
1. Затвердити Типове положення про центр ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів, яке додається.
2. Міністерству праці та соціального захисту Автономної Республіки Крим, головним управлінням праці та соціального захисту населення обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, Фонду України соціального захисту інвалідів вжити заходів щодо створення та організації діяльності центрів ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів у відповідності до Типового положенням.
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
праці та соціальної
політики України,
Міністерства освіти
і науки України,
Міністерства охорони
здоров'я України,
Фонду України соціального
захисту інвалідів
10.07.2002 N 313/395/248/92
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
26 листопада 2002 р.
за N 920/7208
ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ
про центр ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів
1. Загальні положення
1.1. Центр ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів (далі - Центр) є спеціальним навчально-виховним закладом системи праці та соціального захисту населення, що здійснює роботу з абілітації, соціальної адаптації та реабілітації у поєднанні з навчанням та вихованням дітей-інвалідів з фізичними або розумовими вадами без відриву їх від сім'ї із залученням до участі в реабілітаційному процесі батьків, інших членів сім'ї дитини.
1.2. Основними завданнями Центру є:
виявлення дітей-інвалідів з фізичними або розумовими вадами (далі - діти-інваліди) через медичні заклади та їх залучення до Центру;
соціально-педагогічний патронат сімей, у яких є дитина-інвалід;
формування соціально адаптованої особистості;
надання кваліфікованої допомоги дітям-інвалідам у здійсненні корекції психофізичного розвитку за індивідуальною програмою та залучення до участі у цій програмі батьків чи інших членів сім'ї;
забезпечення комплексної абілітації, соціальної адаптації і реабілітації дітей-інвалідів;
створення умов для всебічного розвитку, засвоєння вихованцями знань, умінь і навичок з метою підготовки їх до здобуття базової загальної середньої освіти.
1.3. Утворення, реорганізація та ліквідація Центру здійснюється місцевими органами виконавчої влади і погоджується з Міністерством праці та соціальної політики України.
1.4. Центр підпорядкований та підзвітний місцевим органам виконавчої влади відповідно Міністерству праці та соціального захисту Автономної Республіки Крим, головним управлінням праці та соціального захисту населення обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій.
1.5. Центр організовується в спеціально побудованих або пристосованих будівлях з приміщеннями, які повинні відповідати потребам дітей-інвалідів (спеціально обладнані кімнати, наявність пандусів, підйомників, поручнів, адаптовані туалетні кімнати), а також санітарно-гігієнічним та протипожежним вимогам, вимогам техніки безпеки згідно з чинним законодавством, і забезпечується автотранспортом для перевезення дітей.
1.6. Центр взаємодіє з місцевими органами охорони здоров'я, освіти і науки тощо.
1.7. Відповідно до основних завдань Центр забезпечує:
дотримання спеціального розпорядку дня та впровадження методик ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів;
створення відповідних умов для забезпечення належної ефективності корекційної спрямованості навчально-виховної, абілітаційно-відновлювальної роботи, розвитку мовлення вихованців;
здійснення індивідуального і диференційованого підходу з урахуванням діагнозу;
умови для набуття дитиною соціального досвіду з метою її інтеграції у суспільство;
соціально-педагогічний патронат сім'ї, у якій є дитина-інвалід, та залучення батьків до участі у виконанні реабілітаційних програм;
отримання дітьми-інвалідами дошкільної освіти відповідно до їх можливостей, особливостей психофізичного розвитку та підготовку до здобуття загальної середньої освіти.
1.8. У своїй діяльності Центр керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства праці та соціальної політики України, іншими нормативно-правовими актами з питань соціальної реабілітації дітей-інвалідів, а також цим Положенням про Центр.
1.9. На підставі цього Типового положення Центр розробляє власне положення, що реєструється в установленому порядку.
2. Структура центру ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів
2.1. Основними структурними підрозділами Центру є:
- відділення ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів:
кабінет первинного приймання;
кабінет лікаря-педіатра;
кабінет лікаря-невролога (дитячого);
фітотерапевтичний кабінет;
кабінет психологічної допомоги;
кабінет сенсорної інтеграції;
кабінет соціальної реабілітації;
кабінет логопедичної корекції;
кабінет соціальної реабілітації "Матері та дитини" (для дітей від народження до двох років);
масажний кабінет;
кабінет водних процедур;
тренажерний зал;
музичний зал;
відкриті ігрові майданчики на свіжому повітрі;
- методичний відділ:
методичний кабінет;
бібліотека;
кабінет технічних засобів;
кабінет для роботи з батьками;
- відділ обслуговування центру:
харчоблок з їдальнею;
пральня;
гаражі;
складські приміщення.
2.2. Структура Центру затверджується його директором.
2.3. При Центрі створюється постійно діюча методична рада, яка розглядає рекомендації та пропозиції щодо системи соціальної реабілітації, обговорює найважливіші програми, тривалість реабілітаційного курсу та вирішує інші питання стосовно ранньої соціальної реабілітації дітей-інвалідів.
До складу методичної ради Центру можуть входити представники органів виконавчої влади, охорони здоров'я, освіти і науки, місцевих управлінь праці та соціального захисту населення, відділень Фонду України соціального захисту інвалідів.
Персональний склад ради і положення про неї затверджує директор Центру за погодженням з органами виконавчої влади.
3. Умови зарахування та відрахування дітей-інвалідів
3.1. Зарахування та відрахування дітей-інвалідів у Центрі здійснюється за наказом директора.
3.2. До Центру протягом року зараховуються діти від народження до 7 років, які отримали статус інваліда, діти з фізичними та (або) розумовими вадами розвитку, діти раннього віку групи ризику за направленням лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання дитини.
3.3. Для зарахування до Центру необхідно подати такі документи:
заяву на ім'я директора;
копію свідоцтва про народження дитини;
виписку з медичної документації дитини (форма 112/о), затвердженої наказом МОЗ України від 27.12.99 N 302;
результати первинного приймання у Центрі;
довідку з місця роботи батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників);
довідку про склад сім'ї;
копію медичного висновку про дитину-інваліда з дитинства віком до 16 років.
3.4. Відрахування дітей-інвалідів з Центру здійснюється:
після завершення виконання індивідуального сімейного плану (далі - ІСП);
за бажанням батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників);
якщо дитина не відвідує Центр без поважних причин більше місяця;
якщо дитині виповнилося 7 років.
У виняткових випадках можливе продовження терміну перебування дитини після досягнення нею вікового цензу (7 років) на один рік з метою завершення виконання ІСП.
Батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників) повідомляють про відрахування дитини за 7 календарних днів.
3.5. За дитиною зберігається місце в Центрі у разі її хвороби, карантину, хвороби або відпустки батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників), а також у літній період (але не більше 75 днів).
4. Організація комплексного корекційно-відновлювального, навчально-виховного процесу
4.1. Центр забезпечує своєчасність, доступність і ефективність надання дітям-інвалідам кваліфікованої корекційної соціальної, психологічної допомоги та реабілітації, організацію їх навчання і виховання відповідно до особливостей психофізичного розвитку.
4.2. Навчально-реабілітаційний процес будується на основі методики ранньої соціальної реабілітації через педагогічно обгрунтований зміст, форми і методи навчання, абілітацію та реабілітацію, що забезпечують засвоєння дітьми-інвалідами необхідних знань, умінь та соціальних навичок, корекцію вад психофізичного розвитку.
4.2.1. Під час звернення сім'ї до Центру фахівцями проводиться первинне обстеження дитини і сім'ї в цілому з метою виявлення вад розвитку дитини та потреб сім'ї.
4.2.2. На основі результатів первинного обстеження фахівці розробляють ІСП, який включає комплекс реабілітаційних заходів та враховує діагноз дитини, її психофізичний розвиток, індивідуальні особливості та можливості, а також стан сім'ї в цілому, соціальні та економічні можливості, відносини між членами сім'ї дитини-інваліда.
4.3. Індивідуальний сімейний план затверджується директором Центру.
Кожна дитина-інвалід (через кожні 6 місяців) проходить поглиблене обстеження з метою виявлення реального рівня розвитку дитини і визначення для неї подальшої індивідуальної реабілітаційної програми.
4.4. З метою забезпечення належної ефективності соціально-реабілітаційного, корекційно-відновлювального та навчально-виховного процесів працівники Центру проводять:
групові реабілітаційні заняття;
індивідуальні та групові корекційно-відновлювальні заняття з урахуванням особливостей розвитку дітей-інвалідів:
заняття з лікувальної фізкультури, сенсорної інтеграції, логопедії, ритміки, соціально-побутової, просторової орієнтації, розвитку комунікативної діяльності, розширення досвіду соціально-психологічної адаптації та інтеграції;
залучають до реабілітаційної роботи батьків дітей-інвалідів, надають їм методичну допомогу, допомагають організовувати реабілітаційні заняття з дитиною-інвалідом удома, забезпечують відвідування батьками постійно діючого батьківського лекторію.
4.5. Тривалість одного курсу реабілітації дитини визначається фахівцями двічі на рік під час розробки та корекції ІСП. Мінімальний курс ранньої соціальної реабілітації - 6 місяців, максимальний - 7 років.
В окремих випадках, якщо дитина-інвалід після досягнення віку 7 років ще не досягла відповідного рівня розвитку, її перебування в Центрі може бути продовжено на один рік за рішенням методичної ради Центру на підставі результатів обстежень.
4.6. У Центрі встановлюється система поділу дітей на групи, граничне наповнення яких установлене нормативами наповнення груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, затвердженими наказом МОН України від 20.02.2002 N 128, зареєстрованим Мін'юстом 06.03.2002 за N 229/6517 (із змінами та доповненнями).
4.7. Тривалість індивідуальних та групових занять визначається відповідно до віку дітей та їх психофізичного стану.
4.8. З метою забезпечення ефективності, удосконалення форм і методів абілітаційно-відновлювальної, навчально-виховної роботи Центр аналізує та узагальнює катамнестичні дані про вихованців, які вибули з Центру, здійснює соціально-педагогічний патронат сімей, у яких виховуються діти-інваліди - випускники Центру.
4.9. Для надання консультативно-методичної допомоги батькам та організації першочергової корекційно-відновлювальної допомоги дітям-інвалідам, які мешкають у віддалених місцевостях, штатним розписом Центру передбачається посада соціального педагога або вчителя-реабілітолога.
5. Управління центром
5.1. Управління Центром здійснюється директором, який призначається на посаду та звільняється з посади місцевим органом праці та соціального захисту населення, кандидатура якого погоджена з органами виконавчої влади.
5.2. Директор Центру:
несе персональну відповідальність за результати діяльності Центру;
представляє Центр в установах, організаціях, підприємствах усіх форм власності без довіреності, розпоряджається в установленому порядку майном і коштами Центру;
укладає угоди, відкриває банківські рахунки в установах банку;
у межах своєї компетенції видає накази, затверджує функціональні обов'язки працівників, розв'язує питання добору і розставлення кадрів, застосовує заходи заохочення та дисциплінарні заходи;
організовує абілітаційно-реабілітаційний, корекційно-відновлювальний та навчально-виховний процеси, здійснює контроль за їх реалізацією;
затверджує правила внутрішнього розпорядку;
здійснює заходи щодо поліпшення умов праці, дотримання правил техніки безпеки, санітарно-гігієнічних умов і пожежної безпеки тощо;
відповідає за ведення бухгалтерського та статистичного обліку, складання звітності і подання її в установлені терміни відповідним органам.
5.3. Особливості умов роботи працівників Центру встановлюються колективним договором в межах чинного законодавства.
6. Фінансово-господарська діяльність
6.1. Центр є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунки в установах банків, має печатку, штамп із своїм найменуванням.
6.2. Джерелами формування майна Центру є:
майно, передане йому засновником;
майно, придбане в іншого підприємства, організації;
інше майно, набуте на підставах, не заборонених законодавством.
6.3. Джерелом фінансування Центру є:
трансферти з державного та місцевих бюджетів;
інвестиції і гуманітарна допомога;
добровільні грошові внески вітчизняних та іноземних підприємств, установ і організацій, окремих громадян;
інші джерела, не заборонені чинним законодавством.
6.4. Фінансово-господарська діяльність Центру здійснюється відповідно до кошторису, штатного розпису, затверджених в установленому порядку.
6.5. Центр має право:
фінансувати за рахунок власних коштів заходи, що сприяють поліпшенню соціально-побутових умов дітей-інвалідів;
укладати угоди і договори про співробітництво, установлювати безпосередні зв'язки з загальноосвітніми навчальними закладами за погодженням з відповідними органами управління освітою, діагностично-методичними, науковими установами, підприємствами, організаціями, фондами, товариствами, окремими громадянами на території України та за її межами;
здійснювати міжнародні зв'язки, проводити спільні заходи (семінари, конференції тощо), а також вступати до міжнародних організацій у відповідності до чинного законодавства.
7. Контроль за діяльністю центру
Контроль за діяльністю центру здійснюється відповідно до чинного законодавства.
Директор Департаменту державної політики у справах інвалідів та людей похилого віку | Л.М.Дроздова |