МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 128 від 20.02.2002 Зареєстровано в Міністерстві
м. Київ юстиції України
6 березня 2002 р.
за N 229/6517
Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
( Із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 від 09.10.2002 Наказом Міністерства освіти і науки, молоді та спорту N 921 від 17.08.2012 Наказами Міністерства освіти і науки N 401 від 08.04.2016 N 1276 від 09.09.2024 )
На виконання статті 14 Закону України "Про дошкільну освіту" та статті 14 Закону України "Про загальну середню освіту" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Нормативи наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах згідно з додатками 1 та 2.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти України від 10.09.97 N 341 "Про нормативи граничної наповнюваності класів, груп, гуртків і нормативи поділу класів при вивченні окремих предметів у середніх закладах освіти", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 06.10.97 за N 453/2257.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на заступників Державного секретаря Богомолова А.Г. та Науменка Г.Г.
Державний секретар В.О.ЗайчукДодаток 1
до наказу
Міністерства освіти і науки
України від 20.02.2002 N 128
Нормативи наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів
------------------------------------------------------------------
| | Наповнюваність |
| Показники | не повинна |
| | перевищувати |
|---------------------------------------------+------------------|
|1. Дошкільні навчальні заклади (ясла-садки) | |
| компенсуючого типу: | |
| спеціальні | |
| групи для дітей: | |
| глухих, сліпих, із складними вадами | |
| розвитку | 6 |
| зі зниженим слухом, з порушенням | |
| опорно-рухового апарату, глибоко | |
| розумово відсталих | 8 |
| з важкими порушеннями мови, | |
| затримкою психічного розвитку, | |
| косоокістю і амбліопією, зі зниженим | |
| зором, розумово відсталих і хворих на | |
| сколіоз | 10 |
| з фонетико-фонематичним | |
| недорозвитком мови | 12 |
| санаторні | |
| групи для дітей: | |
| до трьох років | 15 |
| від трьох і старше років | 20 |
|---------------------------------------------+------------------|
|2. Загальноосвітні школи-інтернати | |
| групи для дітей дошкільного віку | 20 |
| 1-12-й класи та виховні групи для дітей | |
| шкільного віку | 25 |
|---------------------------------------------+------------------|
|3. Навчальні інтернатні заклади для | |
| дітей-сиріт і дітей, позбавлених | |
| батьківського піклування | |
| дошкільні групи для дітей одного віку | 20 |
| дошкільні групи різновікові | 15 |
| 1 - 9-й класи та виховні групи | 25 |
| 10 - 12-й класи та виховні групи | 20 |
|---------------------------------------------+------------------|
|4. Спеціальні загальноосвітні школи | |
| (школи-інтернати) * | |
| 1-12-й класи та виховні | |
| групи для дітей: | |
| глухих, сліпих | 8 |
| зі зниженим слухом, з наслідками | |
| поліомієліту і церебральним | |
| паралічем, глибоко | |
| розумово відсталих | 10 |
| зі зниженим зором, з важкими | |
| порушеннями мови, | |
| розумово відсталих, із затримкою | |
| психічного розвитку | 12 |
| із складними вадами розвитку | 6 |
|---------------------------------------------+------------------|
|5. Школи соціальної реабілітації | |
| групи (класи) | 18 |
|---------------------------------------------+------------------|
|6. Загальноосвітні санаторні школи | |
| (школи-інтернати) | |
| 1 - 12-й класи та виховні групи | 20 |
|---------------------------------------------+------------------|
|7. Групи подовженого дня | 30 |
------------------------------------------------------------------
____________
* Наповнюваність дошкільних груп спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) відповідає наповнюваності груп спеціальних дошкільних закладів для дітей з відповідними вадами розвитку.
Мінімальна наповнюваність груп при проведенні факультативних занять та курсів за вибором у загальноосвітніх навчальних закладах міської місцевості становить 8 чоловік, сільської місцевості - 4 чоловіки.
( Додаток 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства освіти N 572 від 09.10.2002 )
Додаток 2
до наказу
Міністерства освіти і науки
України від 20.02.2002 N 128
Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах
При вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах для посилення індивідуальної роботи з учнями запроваджується поділ класів на групи.
------------------------------------------------------------------
| Предмети, при вивченні яких класи підлягають | При кількості|
| поділу на групи | учнів у класі|
|------------------------------------------------+---------------|
|1. При проведенні уроків з трудового навчання | |
|(крім загальноосвітніх шкіл-інтернатів для | |
|дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського | |
|піклування, санаторних та спеціальних | |
|загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) | |
| 5 - 9-й класи: | |
| міська місцевість | більше 27 |
| сільська місцевість | більше 25 |
| 10 - 12-й класи | більше 27 |
|------------------------------------------------+---------------|
|2. При вивченні української мови, яка | |
|вивчається як предмет: | |
| у загальноосвітніх навчальних закладах | |
|(крім закладів з навчанням болгарською, | |
|кримськотатарською, польською, словацькою, | |
|молдовською, румунською та угорською мовами) | більше 27 |
| у загальноосвітніх навчальних закладах з | |
|навчанням болгарською, кримськотатарською, | |
|польською, словацькою, молдовською, румунською | |
|та угорською мовами у: | |
| міській місцевості - | 23 і більше |
| сільській місцевості - | 16 і більше |
|------------------------------------------------+---------------|
|При вивченні інших мов (включаючи | |
|іноземну мову), які не є мовами навчання в | |
|закладі, а вивчаються як предмет | більше 27 |
|------------------------------------------------+---------------|
|3. При вивченні мов національних меншин | дві групи |
|(наприклад, російської та кримсько-татарської, | з кількістю |
|молдавської та угорської, російської та | не менше 8 |
|болгарської тощо) | учнів у кожній|
|------------------------------------------------+---------------|
|4. При вивченні різних іноземних мов | дві групи |
| | з кількістю |
| | не менше 8 |
| | учнів у кожній|
|------------------------------------------------+---------------|
|5. При проведенні семінарських, лабораторних і | |
|практичних занять за лекційною формою навчання | |
|з профільних дисциплін у спеціалізованих школах | |
|(школах-інтернатах), гімназіях, ліцеях, | |
|колегіумах * | більше 27 |
|------------------------------------------------+---------------|
|6. При проведенні уроків з основ здоров'я та | більше 27, |
|фізичної культури | але не менше 8|
|у 10-12-му класах (окремо для хлопців і дівчат) | учнів у групі|
|------------------------------------------------+---------------|
|7. При проведенні практичних занять | клас ділиться|
| з інформатики з використанням комп'ютерів | на 2 групи, |
| | але не менше |
| |8 учнів у групі|
|------------------------------------------------+---------------|
|8. При поглибленому вивченні іноземної мови | клас ділиться |
|з 1-го класу | на групи з |
| 1-12-й класи | 8 - 10 чол. у |
| | кожній (не |
| |більше 3 груп) |
|------------------------------------------------+---------------|
|9. При поглибленому вивченні іноземної мови | |
|з 7-го класу | |
| 7 - 12-й класи | більше 27 |
|------------------------------------------------+---------------|
|10. При проведенні уроків з трудового | |
|навчання у 5 - 12-му класах у спеціальних | |
|загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) | |
|у спеціальних загальноосвітніх школах | |
|(школах-інтернатах) для розумово відсталих | |
|дітей - у 4 - 10(11)-му класах ) | більше 7 |
|------------------------------------------------+---------------|
|11. При вивченні державної мови та інших мов, | |
|що вивчаються як предмет (включаючи іноземну | |
|мову), при проведенні уроків з трудового | |
|навчання і основ здоров'я та фізичної культури | |
| у загальноосвітніх санаторних школах | |
| (школах-інтернатах) | 20 |
| у загальноосвітніх школах-інтернатах для | |
|дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського | |
|піклування: | |
| 1- 9-й класи | 25 |
| 10 -12-й класи | 20 |
------------------------------------------------------------------
____________
* Поділ здійснюється за рішенням педагогічної ради закладу за умови, що граничнодопустиме навчальне навантаження на учня не перевищуватиме загальну кількість годин, передбачених навчальним планом для даного класу з урахуванням поділу.
Заняття з лікувальної фізкультури в загальноосвітніх санаторних школах (школах-інтернатах) проводяться за групами з кількістю учнів не менше 7 чоловік.
Заняття з лікувальної фізкультури в спеціальних загальноосвітніх школах (школах-інтернатах) проводяться за групами та індивідуально. Наповнюваність груп 4 - 6 чоловік згідно з медичними показаннями учнів.
Наповнюваність груп та поділ їх на підгрупи при організації трудової підготовки учнів у міжшкільному навчально-виробничому комбінаті встановлюється в межах коштів, передбачених комбінату загальноосвітніми навчальними закладами на таку підготовку учнів.
Порядок поділу класів на групи при вивченні окремих предметів розповсюджується і на вечірні (змінні) школи.
В умовах воєнного стану в Україні під час вивчення навчального предмету «Захист України» класи з очною та/або дистанційною формою (дистанційні класи) здобуття загальної середньої освіти діляться на групи з 8-15 особами у кожній.