• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про організацію охорони Державною службою охорони при МВС України обєктів, квартир та інших приміщень з особистим майном громадян за допомогою технічних засобів

Міністерство внутрішніх справ України  | Наказ, Форма типового документа, Інструкція від 25.11.2003 № 1429 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 25.11.2003
  • Номер: 1429
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Форма типового документа, Інструкція
  • Дата: 25.11.2003
  • Номер: 1429
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
Н А К А З
25.11.2003 N 1429
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 липня 2004 р.
за N 906/9505
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства внутрішніх справ N 533 від 23.06.2017 )
Про організацію охорони Державною службою охорони при МВС України об'єктів, квартир та інших приміщень з особистим майном громадян за допомогою технічних засобів
З метою вдосконалення організації охорони об'єктів, квартир та інших приміщень з особистим майном громадян за допомогою технічних засобів Державною службою охорони при МВС України, а також спеціалізованими підприємствами, що знаходяться у сфері її управління,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити:
1.1. Інструкцію з технічної експлуатації засобів охоронного призначення та організації роботи центрів спостереження в підрозділах Державної служби охорони при органах внутрішніх справ і спеціалізованих підприємствах, що знаходяться у сфері управління ДСО при МВС України (додається).
2. Контроль за виконанням наказу покласти на Керівника Апарату Міністра внутрішніх справ України генерал-лейтенанта міліції Шаповала В.І.
Міністр
генерал-лейтенант міліції

М.В.Білоконь
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ МВС України
25.11.2003 N 1429
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
22 липня 2004 р.
за N 906/9505
ІНСТРУКЦІЯ
з технічної експлуатації засобів охоронного призначення та організації роботи центрів спостереження в підрозділах Державної служби охорони при органах внутрішніх справ і спеціалізованих підприємствах, що знаходяться у сфері управління ДСО при МВС України
1. Визначення та терміни
У цій інструкції вживаються наступні терміни:
Тривога - попередження про наявність небезпеки для життя, майна або довкілля.
Сигнал тривоги - сигнал, сформований системою тривожної сигналізації, коли вона перебуває в режимі тривоги.
Система тривожної сигналізації (СТС) - електричне обладнання, призначене виявляти та попереджувати про наявність небезпеки.
Нормальний стан - це такий стан системи тривожної сигналізації, коли вона цілком працездатна і не перебуває в будь-якому іншому стані.
Хибна тривога - сигнал тривоги, сформований внаслідок помилки, спричиненої випадковим натисненням ручної кнопки виклику, реагуванням автоматичного пристрою на умови роботи, відмінні від тих, для яких цей пристрій призначено щодо виявлення тривожного стану, незадовільним функціонуванням або дефектністю одного із складників системи або помилкою оператора.
Система передавання тривожних сповіщень (СПТС) - система, яку використовують для передавання інформації про стан однієї чи декількох систем тривожної сигналізації між підохоронними зонами та одним чи декількома центрами приймання тривожних сповіщень.
Центр спостереження (пункт централізованого спостереження - ПЦС)* - віддалений центр з обслуговуючим персоналом, який контролює стан систем передавання тривожних сповіщень.
---------------
* Терміни в круглих дужках подані як довідкові і не є стандартизованими.
Комплекс тривожної сигналізації (КТС) - сукупність систем охоронної і охоронно-пожежної сигналізації, відеоконтролю і відеоспостереження, контролювання доступу, що діють спільно і об'єднані для виконання завдань охоронного призначення.
Засоби охоронного призначення (ЗОП) - сукупність комплексу тривожної сигналізації та систем передавання тривожних сповіщень.
Інструкція з технічної експлуатації засобів охоронного призначення та організації роботи центрів спостереження в підрозділах Державної служби охорони при органах внутрішніх справ і спеціалізованих підприємствах, що знаходяться у сфері управління ДСО при МВС України - Інструкція.
Спеціалізоване підприємство, що знаходиться у сфері управління ДСО при МВС України - підприємство.
Чергова пульту управління - ЧПУ.
Охоронно-пожежна сигналізація - ОПС.
Головні управління МВС України в Автономній Республіці Крим, м. Києві та Київській області, управління МВС України в областях та м. Севастополі - ГУМВС, УМВС.
Автоматична телефонна станція - АТС.
Запасний інструмент і приладдя - ЗІП.
Шлейф сигналізації - ШС.
Прилад приймально-контрольний - ППК.
Група затримання - ГЗ.
Державна служба охорони - ДСО.
Державна пожежна охорона - ДПО.
Програмно-технічний комплекс - ПТК.
2. Загальні положення
2.1. Інструкція визначає порядок організації і проведення технічної експлуатації комплексу тривожної сигналізації на об'єктах усіх форм власності та систем передавання тривожних сповіщень на ПЦС.
2.2. Технічна експлуатація засобів охоронного призначення - це сукупність організаційно-технічних заходів, що забезпечують підтримку в нормальному стані та відновлення працездатності КТС та СПТС.
2.3. Технічна експлуатація ЗОП включає в себе:
- планування технічної експлуатації;
- підготовку і допуск особового складу підрозділів Державної служби охорони та підприємств до технічної експлуатації;
- впровадження в експлуатацію;
- технічне обслуговування;
- приймання за якістю та комплектністю;
- метрологічне забезпечення технічної експлуатації;
- заходи безпеки при технічній експлуатації;
- експлуатаційний контроль;
- збирання та узагальнення інформації про технічну експлуатацію;
- ведення експлуатаційної документації;
- матеріально-технічне забезпечення технічної експлуатації.
2.4. Основними завданнями технічної експлуатації КТС та СПТС є:
- забезпечення ефективної роботи;
- підтримка в нормі технічних характеристик;
- усунення причин, що викликають хибні сигнали тривоги, сформовані КТС;
- удосконалення форм і методів технічного обслуговування і ремонту.
2.5. Організація технічної експлуатації ЗОП покладається на управління, відділи ДСО та підприємства.
2.6. Відповідальність за стан технічної експлуатації ЗОП в управліннях, відділах (відділеннях) ДСО та на підприємствах покладається на інженерно-технічних працівників і електромонтерів ОПС в обсязі їх посадових обов'язків.
2.7. Технічна експлуатація ЗОП безпосередньо здійснюється електромонтерами ОПС відділів (відділень) ДСО, ремонтними майстернями при управліннях, відділах (відділеннях) ДСО та підприємств.
2.8. Особи, на яких покладається організація і проведення робіт з технічної експлуатації ЗОП, зобов'язані суворо дотримуватися і виконувати в частині, що їх стосується:
- вимоги нормативно-правових актів МВС України;
- правила виконання робіт з монтажу, налагодження, випробувань та введення в експлуатацію ЗОП;
- вимоги технічної документації заводів-виробників щодо експлуатації, перевірки технічного стану та ремонту ЗОП;
- правила техніки безпеки при роботах з технічного обслуговування, ремонту та монтажу ЗОП, інших електроустановок, що виконуються підрозділами охорони при органах внутрішніх справ та підприємствами.
Матеріали раціоналізаторських пропозицій, пов'язаних із схемними або конструктивними змінами апаратури ЗОП, після проведення дослідної перевірки в реальних умовах направляються до ДДСО при МВС України для прийняття рішень стосовно їх упровадження.
3. Планування технічної експлуатації ЗОП
3.1. Метою планування технічної експлуатації ЗОП є забезпечення організації та своєчасного проведення заходів, спрямованих на ефективне використання, підтримку в нормальному стані та відновлення працездатності ЗОП.
3.2. Планування технічної експлуатації ЗОП здійснюють управління, відділи (відділення) ДСО та підприємства на підставі:
- актів МВС України, ДДСО при МВС України, підприємств та Інструкції;
- аналізу стану робіт з технічної експлуатації ЗОП;
- аналізу надійності охорони об'єктів і квартир за допомогою ЗОП;
- річних планів постачань ЗОП, матеріально-технічних ресурсів для технічної експлуатації ЗОП;
- норм обслуговування ЗОП;
- термінів служби ЗОП;
- норм належності засобів вимірювання, інструментів, приладдя і пристосувань, запасних частин і матеріалів, необхідних для технічної експлуатації ЗОП.
3.3. У планах роботи управлінь, відділів (відділень) ДСО та підприємств повинно передбачатися проведення наступних заходів:
- щомісячний аналіз стану технічної експлуатації та ефективності використання ЗОП, підготовка пропозицій щодо їх удосконалення і контроль за усуненням раніше виявлених недоліків;
- інспекційний контроль організації технічної експлуатації і стану ЗОП у відділах (відділеннях) ДСО та на підприємствах;
- надання практичної допомоги відділам (відділенням) ДСО та підприємствам в організації технічної експлуатації ЗОП;
- контроль обліково-аналітичної роботи;
- організація технічного навчання керівного складу управління, відділу (відділень) ДСО та підприємств;
- організація технічного, економічного навчання, навчально-методичних зборів, підвищення кваліфікації інженерно-технічних працівників і електромонтерів ОПС;
- організація метрологічного забезпечення технічної експлуатації ЗОП;
- матеріально-технічне забезпечення технічної експлуатації ЗОП;
- контроль за дотриманням правил техніки безпеки при виконанні робіт з технічної експлуатації ЗОП, наявністю і застосуванням засобів захисту;
- впровадження та вдосконалення бригадної форми організації і стимулювання праці;
- вивчення і поширення передового досвіду, удосконалення форм і методів технічної експлуатації ЗОП;
- організація раціоналізаторської та винахідницької роботи.
3.4. У планах роботи відділу (відділення) ДСО, підприємства повинно передбачатися проведення наступних заходів:
- щомісячне проведення аналізу стану технічної експлуатації ЗОП і здійснення заходів щодо її вдосконалення;
- контроль за якістю проведення технічної експлуатації ЗОП, усуненням раніше виявлених недоліків;
- організація роботи щодо усунення причин хибних спрацьовувань ЗОП;
- організація метрологічного забезпечення технічної експлуатації ЗОП;
- забезпечення та контроль за дотриманням безпечних умов праці при технічній експлуатації ЗОП;
- матеріально-технічне забезпечення технічної експлуатації ЗОП;
- організація технічного, економічного навчання та підвищення кваліфікації інженерно-технічних працівників і електромонтерів ОПС;
- організація раціоналізаторської і винахідницької роботи;
- вивчення та впровадження передового досвіду в питанні технічної експлуатації ЗОП.
4. Технічне обслуговування засобів охоронного призначення
4.1. Технічне обслуговування являє собою комплекс робіт, спрямованих на підтримку у працездатному стані ЗОП протягом усього терміну експлуатації.
4.2. Основними завданнями технічного обслуговування ЗОП є:
- контроль технічного стану ЗОП за допомогою планомірного, регламентованого технічного обслуговування;
- ліквідація наслідків та причин впливу на ЗОП несприятливих кліматичних, виробничих та інших умов;
- оперативне виявлення та усунення несправностей, причин хибних спрацьовувань ЗОП;
- визначення граничного стану ЗОП;
- узагальнення та аналіз результатів технічного обслуговування ЗОП;
- розроблення заходів щодо поліпшення технічного обслуговування ЗОП, удосконалення його форм і методів.
4.3. До робіт з технічного обслуговування ЗОП допускаються інженерно-технічні працівники та електромонтери ОПС, які пройшли початкову підготовку, мають відповідний фах і кваліфікаційну групу за професією, групу з електробезпеки, пройшли медичний огляд і придатні до такої роботи за станом здоров'я.
4.4. До виконання регламентних та заявочних робіт з технічного обслуговування ЗОП допускаються електромонтери ОПС, кваліфікаційна група яких не нижче третього розряду з технічного обслуговування ЗОП.
4.5. Щойно прийняті електромонтери ОПС проходять початкову підготовку зі складанням відповідних заліків.
4.6. Початкова підготовка включає в себе:
- інструктаж з техніки безпеки та охорони праці;
- технічну підготовку та стажування на робочих місцях;
- навчання основним методам спілкування та ефективного пошуку замовників охоронних послуг.
4.7. Термін початкової підготовки встановлюється керівниками управлінь, відділів (відділень) ДСО та підприємств.
4.8. Питання щодо присвоєння або підвищення електромонтерам ОПС кваліфікаційної групи розглядається кваліфікаційною комісією У(В)ДСО при ГУМВС, УМВС, підприємства.
4.9. Технічне навчання (початкове, поточне) інженерно-технічних працівників і електромонтерів ОПС повинно проводитись в обсязі програм, рекомендованих ДДСО при МВС України, підприємствами.
4.10. Не менше одного разу на рік управління, відділи (відділення) ДСО, підприємства повинні проводити навчально-методичні збори з інженерно-технічними працівниками та електромонтерами ОПС з метою обміну досвідом з питань технічної експлуатації, вивчення передових методів обслуговування і ремонту ЗОП, тактико-технічних характеристик нової апаратури, правил та методів її установки, налагодження і експлуатації.
4.11. Для інженерно-технічних працівників та електромонтерів ОПС, зайнятих технічним обслуговуванням ЗОП, розробляються функціональні обов'язки, які затверджуються керівництвом підрозділу ДСО, підприємства.
4.12. Для виконання робіт з технічного обслуговування ЗОП електромонтери ОПС забезпечуються необхідною документацією, інструментом, приладами, запасними частинами, засобами захисту та робочою уніформою.
4.13. Відповідальність за забезпечення електромонтерів ОПС документацією, матеріалами, приладами, інструментом, засобами захисту та уніформою покладається на керівництво управлінь, відділів (відділень) ДСО, підприємств.
4.14. Для проведення робіт з технічного обслуговування ЗОП здійснюється регламентоване або заявочне технічне обслуговування ЗОП.
4.15. Питання щодо впровадження регламентованого або заявочного технічного обслуговування ЗОП приймається керівництвом У(В)ДСО при ГУМВС, УМВС або підприємства.
4.16. Регламентоване технічне обслуговування ЗОП виконується в обсязі та з періодичністю, встановленими регламентами технічного обслуговування ЗОП та Інструкцією, незалежно від їх технічного стану на момент початку виконання робіт. Планування технічного обслуговування здійснюється з урахуванням кількості апаратури в умовних установках на кожному об'єкті та ПЦС.
4.17. Позапланове або заявочне технічне обслуговування ЗОП виконується без попереднього призначення при виникненні несправностей, хибних спрацьовувань ЗОП або згідно із заявкою замовника охоронних послуг, а також у випадках необхідності ліквідації наслідків впливу несприятливих кліматичних і виробничих умов.
4.18. Електромонтери ОПС повинні вести журнал електромонтера ОПС з технічного обслуговування ЗОП (додаток 1), до якого після виконання регламентних або заявочних робіт заносяться відомості про виконану роботу та використані при цьому матеріали.
4.19. Технічне обслуговування акумуляторних батарей, бензодизельелектричних агрегатів здійснюється відповідно до інструкцій з їх експлуатації та рекомендацій з організації резервного електроживлення на ПЦС.
4.20. Технічне обслуговування комп'ютерної техніки, що використовується для спільної роботи із СПТС, може здійснюватись кваліфікованими спеціалістами на основі договору, що укладається управлінням (відділом) ДСО, підприємством зі спеціалізованим підприємством з їх ремонту та обслуговування.
4.21. Регламентне технічне обслуговування ЗОП виконується з відповідною періодичністю:
4.21.1. Для систем передачі тривожних сповіщень, встановлених на ПЦС та у приміщеннях телефонних станцій:
- регламент N 1 проводиться щодня ЧПУ при передачі зміни;
- регламент N 2 проводиться 1 раз на місяць електромонтерами, які закріплені за СПТС, що встановлені на ПЦС та у приміщеннях телефонних станцій, відповідно до технічних описів на цю апаратуру та технологічних карток;
- регламент N 3 проводиться 1 раз на півріччя або при надходженні двох і більше хибних спрацювань з вини апаратури протягом 30 календарних днів.
4.21.2. Для комплексу тривожної сигналізації, що встановлений на об'єкті:
- регламент N 1 проводиться щодня представником замовника охоронних послуг перед здачею об'єкта під спостереження;
- регламент N 2 проводиться 1 раз на місяць електромонтерами ОПС на об'єктах закріпленої дільниці згідно з технічними описами на дану апаратуру та в послідовності відповідно до технологічних карт;
- регламент N 3 проводиться 1 раз на півріччя або при надходженні двох і більше спрацювань сигналізації протягом 30 календарних днів.
4.22. Регламент N 2 комплексу тривожної сигналізації включає в себе роботи, що виконуються в наступній послідовності:
- регламент N 2 шлейфів КТС;
- регламент N 2 охоронних сповіщувачів;
- регламент N 2 приладів приймально-контрольних;
- перевірка працездатності КТС разом з СПТС;
- виявлення та усунення причин спрацьовувань ЗОП покладається на електромонтерів ОПС, за якими ці засоби закріплені, для технічного обслуговування згідно з наказами підрозділу ДСО, підприємства, а також, у разі технічної необхідності, інженерно-технічних працівників, електромонтерів ОПС, що займаються обслуговуванням апаратури ПЦС та ремонтної групи;
- технічне обслуговування резервних джерел електроживлення виконується електромонтерами ОПС, які пройшли спеціальне навчання. Резервні джерела електроживлення закріплюються для технічного обслуговування за електромонтерами ОПС наказом начальника підрозділу ДСО, керівника підприємства.
4.23. Для своєчасного усунення виявлених несправностей та поломок ЗОП у відділах (відділеннях) ДСО, на підприємстві створюється змінний фонд у розмірі 5% від приладів, сповіщувачів, які знаходяться в експлуатації, для апаратури ПЦС - 5% від задіяної ємності. Відповідальність за створення та правильне використання змінного фонду покладається на керівників підрозділів ДСО, підприємств.
4.24. Для забезпечення періодичності та своєчасності виконання робіт з технічного обслуговування ЗОП керівництвом або інженерно-технічними працівниками відділу (відділення) ДСО, підприємства щодня на початку робочого дня з електромонтерами ОПС проводиться виробничий інструктаж, а наприкінці дня - підведення підсумків роботи.
4.25. Виробничий інструктаж електромонтерів ОПС включає в себе:
- розподіл заявок між електромонтерами ОПС на виконання невідкладних робіт;
- видачу завдань на проведення регламентних, заявочних, ремонтних та інших робіт;
- перевірку наявності в електромонтерів ОПС необхідної документації, матеріалів, інструментів, вимірювальних приладів та засобів захисту від ураження електричним струмом;
- аналіз стану дебіторської заборгованості за надані послуги охорони за об'єктами закріпленої дільниці;
- інструктаж з правил техніки безпеки.
4.26. Підведення підсумків роботи включає в себе:
- звіт електромонтерів ОПС про виконану роботу та стан КТС на об'єктах закріпленої дільниці;
- обговорення хибних тривог, виявлених у процесі технічних оглядів та обстежень ЗОП, прийняття рішень щодо їх усунення;
- звіт електромонтерів ОПС про здійснені заходи з погашення дебіторської заборгованості та результати пошуку замовників охоронних послуг;
- вивчення зауважень та побажань замовників охоронних послуг.
4.27. Протягом усього робочого часу у відділах (відділеннях) ДСО та на підприємствах повинна бути організована система постійного зв'язку та контролю за роботою електромонтерів ОПС, що враховує час і місце проведення робіт та забезпечує передачу непланових завдань і використання їх у нестандартних ситуаціях.
4.28. Під час чергування електромонтер ОПС повинен постійно підтримувати зв'язок з диспетчером (черговою) ПЦС та черговою частиною підрозділу ДСО (за її наявності).
4.29. Вихід електромонтерів ОПС на роботу, отримання завдання на робочий день, перевірка електромонтерами ОПС справності ЗОП через ПЦС, а також контрольні дзвінки електромонтерів ОПС на ПЦС фіксуються в журналі обліку робочого часу електромонтерів ОПС (додаток 2). Електромонтер ОПС повинен періодично інформувати ЧПУ про своє місцезнаходження, а виконавши заявку, обов'язково перевірити справність ЗОП у всіх режимах роботи через ПЦС.
4.30. Режим роботи електромонтерів ОПС, які здійснюють технічне обслуговування ЗОП, встановлюється згідно із законодавством про працю в одну, дві або три зміни.
4.31. Чисельність електромонтерів ОПС у кожній зміні визначається керівництвом відділу (відділення) ДСО, підприємства, виходячи з виробничої потреби та згідно з нормативно-правовими актами.
4.32. Чергування електромонтерів ОПС у неробочий час, вихідні та святкові дні здійснюється згідно з графіком чергувань, який складається посадовою особою, відповідальною за цей напрямок роботи. Електромонтери ОПС, які заступають на роботу в другу і третю зміни, у вихідні та святкові дні, підпорядковуються черговому відділу (відділенню) або відповідальній особі, призначеній керівництвом відділу (відділення) ДСО або підприємства.
4.33. У дні відпочинку, які надані електромонтерам ОПС за відпрацьований час в святкові та вихідні дні, виконання непланового технічного обслуговування ЗОП на закріплених за ними ділянках покладається на інших електромонтерів ОПС, призначених бригадирами або інженерно-технічними працівниками.
4.34. Оплата праці електромонтерів ОПС за роботу у вихідні, святкові дні та в нічний час здійснюється згідно з чинними нормативно-правовими актами.
5. Впровадження ЗОП в експлуатацію
5.1. Впровадження ЗОП в експлуатацію включає в себе:
- проведення обстежень з метою обладнання об'єктів КТС зі складанням актів обстежень;
- узгодження проектно-кошторисної документації;
- виконання монтажно-налагоджувальних робіт з обладнання об'єктів КТС;
- технічний нагляд за виконанням робіт з обладнання об'єктів КТС.
5.2. Впровадження ЗОП в експлуатацію здійснюється відповідно до вимог норм і правил виконання та приймання робіт з монтажу, налагоджування, випробування і здавання в експлуатацію КТС.
5.3. Обладнання об'єктів КТС проводиться електромонтерами монтажних груп підрозділів охорони, а також підприємств.
5.4. Прийняття в експлуатацію КТС здійснюється комісією за участю представників замовника охоронних послуг, монтажної організації, Держпожнагляду, підрозділів охорони, підприємств та, за необхідності, інших спеціалістів органів внутрішніх справ і завершується складанням акта прийняття в експлуатацію (додаток 3).
5.5. Роботи з монтажу і налагодження СПТС на ПЦС та в приміщеннях автоматичних телефонних станцій проводяться електромонтерами монтажних груп підрозділів охорони, ремонтних майстерень (груп) при управліннях, відділах ДСО, а також підприємствами.
5.6. Приймання в експлуатацію СПТС, встановлених на ПЦС та в приміщеннях АТС, здійснюється комісією, склад якої затверджується керівництвом управління, відділу ДСО, керівником підприємства, та завершується складанням акта приймання в експлуатацію.
5.7. У випадках, коли створення монтажних груп в управліннях (відділах) ДСО через малі обсяги робіт разового характеру з обладнання об'єктів КТС та встановлення СПТС не є доцільним, допускається використання електромонтерів ОПС, зайнятих технічною експлуатацією.
5.8. З метою виявлення прихованих дефектів приладів та монтажу ЗОП перед прийняттям об'єкта під спостереження здійснюється його тренування, тобто об'єкт підключається до ПЦС і протягом не менш як 10 діб здається під спостереження та знімається згідно з договірним часом з обов'язковою фіксацією на ПЦС збоїв, тривог тощо.
5.9. Прийняті в експлуатацію ЗОП наказом начальника управління (відділу) ДСО, керівника підприємства закріплюються для технічного обслуговування за інженерно-технічними працівниками, бригадами електромонтерів та електромонтерами ОПС.
5.10. У період експлуатації ЗОП внесення змін до схеми блокування об'єкта, заміна одного типу приладів на інший проводиться за погодженням з керівниками технічної служби, інженерно-технічними працівниками управлінь (відділів) ДСО, підприємств. При цьому до експлуатаційної документації вносяться відповідні зміни згідно з наказом підрозділу ДСО, підприємства.
6. Заходи безпеки при технічній експлуатації ЗОП
6.1. Усі роботи з технічної експлуатації ЗОП повинні виконуватись відповідно до Правил технічної експлуатації електроустановок споживачів та Правил техніки безпеки при експлуатації електроустановок споживачів, нормативно-правових актів МВС України.
7. Експлуатаційний контроль ЗОП
7.1. Експлуатаційний контроль являє собою комплекс організаційних заходів, спрямованих на забезпечення технічної експлуатації ЗОП відповідно до встановлених норм і вимог.
7.2. Основними формами експлуатаційного контролю ЗОП є:
- технічні огляди;
- інспекційний контроль;
- оперативний контроль.
7.3. Технічні огляди проводяться керівним та інженерно-технічним складом відділів (відділень) ДСО або підприємств не рідше одного разу на рік і, як правило, поєднуються з обстеженням об'єктів.
7.4. Технічні огляди ЗОП особливо важливих об'єктів проводяться двічі на рік.
У відділах (відділеннях) ДСО при ОВС особливо важливі об'єкти для перевірок технічного стану ЗОП та контролю за усуненням виявлених хибних тривог наказом начальника закріплюються за керівним, інспекторським та інженерно-технічним складом технічної служби.
7.5. Технічними оглядами ЗОП здійснюється перевірка:
- справності ЗОП;
- дотримання вимог щодо використання ЗОП відповідно до їх тактико-технічних характеристик;
- виконання встановлених норм і правил щодо монтажу ЗОП;
- повноти блокування вразливих місць.
7.6. Інспекційний контроль здійснюється керівним складом та інженерно-технічними працівниками управлінь, відділів ДСО, підприємств з метою оцінки стану технічної експлуатації ЗОП і полягає в перевірці:
- організації технічної експлуатації ЗОП на об'єкті відповідно до вимог Інструкції;
- справності ЗОП на об'єкті;
- дотримання вимог використання ЗОП на об'єкті відповідно до їх тактико-технічних характеристик;
- виконання встановлених норм та правил щодо монтажу ЗОП на об'єкті;
- повноти блокування вразливих місць на об'єкті;
- наявності і правильності ведення експлуатаційної документації;
- укомплектованості і стану інструменту, пристосувань та засобів вимірів, ЗІП та змінного фонду;
- наявності та стану засобів захисту, необхідних для дотримання правил техніки безпеки;
- організації технічного та економічного навчання інженерно-технічних працівників і електромонтерів ОПС;
- матеріально-технічного забезпечення технічної експлуатації ЗОП;
- стану аналітичної роботи з технічної експлуатації ЗОП;
- усунень недоліків та виконання пропозицій за результатами попередніх перевірок стану технічної експлуатації засобів ОПС.
7.7. Обсяг і терміни проведення інспекційного контролю визначаються керівниками управлінь, відділів ДСО, підприємств.
7.8. Оперативний контроль - це обов'язковий щоденний вибірковий контроль за виконанням електромонтерами ОПС робіт з технічної експлуатації ЗОП, який здійснюється керівним, інженерно-технічним складом та бригадирами електромонтерів ОПС.
7.9. Результати технічних оглядів відзначаються в актах обстеження. Результати інспекційного контролю відображаються в довідці (рапорті) довільної форми.
За результатами оперативного контролю робляться записи в журналах електромонтерів ОПС з технічного обслуговування ЗОП (додаток 1), а при виявленні виробничих недоліків про них доповідається рапортом керівництву підрозділу для прийняття відповідних заходів.
7.10. За результатами експлуатаційного контролю за необхідності розробляється план заходів щодо вдосконалення технічної експлуатації ЗОП. Відповідальність за його реалізацію покладається на інженерно-технічних працівників відділів (відділень) ДСО та підприємств.
8. Збирання та узагальнення інформації про технічну експлуатацію ЗОП
8.1. Збирання та узагальнення інформації про технічну експлуатацію ЗОП проводиться з метою одержання додаткових даних для розроблення організаційно-технічних заходів з удосконалення технічного обслуговування, ремонту, поліпшення експлуатаційних характеристик і зменшення кількості хибних тривог ЗОП.
8.2. Збирання та узагальнення інформації з технічної експлуатації здійснюється інженерно-технічними працівниками управлінь, відділів (відділень) ДСО та підприємств.
8.3. Завданням збирання та узагальненням інформації про технічну експлуатацію ЗОП є:
- накопичення даних про хибні тривоги та причини несправностей ЗОП на об'єктах;
- оцінка правильності вибору ЗОП відповідно до конкретних умов експлуатації;
- накопичення даних про виявлені несправності ЗОП у процесі ремонту та перевірок їх технічного стану;
- облік результатів винахідницької та раціоналізаторської роботи.
8.4. Головним джерелом інформації з технічної експлуатації ЗОП є експлуатаційна документація, що ведеться в підрозділах охорони та на підприємствах відповідно до Інструкції.
8.5. Збирання та узагальнення даних про хибні тривоги ЗОП повинні проводитись згідно з оперативною інформацією, що надходить на ПЦС.
8.6. Особа, відповідальна за збирання та узагальнення інформації з технічної експлуатації ЗОП, зобов'язана:
- організовувати збирання інформації з технічної експлуатації ЗОП;
- узагальнювати отримані дані та проводити їх аналіз;
- надавати пропозиції щодо поліпшення технічної експлуатації ЗОП.
8.7. Пропозиції щодо поліпшення технічної експлуатації ЗОП розробляються на основі:
8.7.1. Інформації стосовно технічної експлуатації ЗОП, що містить дані про кількість:
- відмов;
- хибних тривог;
- ремонтів;
- перевірок технічного стану ЗОП;
- невзяття під охорону з аналізом виявлених причин.
8.7.2. Результатів експлуатаційного контролю ЗОП.
8.7.3. Інформації про стан винахідницької та раціоналізаторської роботи.
8.7.4. Результатів впровадження передового досвіду роботи електромонтерів ОПС.
8.7.5. Інформації про організацію технічного навчання та підвищення кваліфікації інженерно-технічних працівників та електромонтерів ОПС.
8.8. Збирання та узагальнення інформації про технічну експлуатацію ЗОП здійснюється інженерно-технічними працівниками управлінь (відділів) ДСО та підприємств.
9. Ведення експлуатаційної документації
9.1. З метою забезпечення організації та планування технічної експлуатації, обліку виконаних робіт, контролю за використанням ЗОП, запасних частин і матеріалів, засобів вимірювання в підрозділах охорони при органах внутрішніх справ, на підприємствах повинна вестися наступна експлуатаційна документація:
9.1.1. Загальна дислокація об'єктів, що спостерігаються за допомогою ПЦС та обслуговуються електромонтерами ОПС (у т.ч. із автономною сигналізацією) (додаток 4).
9.1.2. Загальна дислокація приміщень з особистим майном громадян, що спостерігаються за допомогою ПЦС та обслуговуються електромонтерами ОПС ( у т.ч. з автономною сигналізацією (додаток 5)).
9.1.3. Річний план виконання регламентів NN 2, 3 технічного обслуговування систем передавання тривожних сповіщень (додаток 6), який знаходиться на ПЦС.
9.1.4. План-графік виконання регламентів технічного обслуговування КТС на об'єктах усіх форм власності (додаток 7).
9.1.5. Картка обліку КТС, що встановлена на об'єкті (у приміщенні) (додаток 8).
9.1.6. Журнал обліку заявок на ремонт, хибних тривог ЗОП та невзяття об'єктів під спостереження (Відомості за добу) (додаток 9).
9.1.7. Журнал обліку засобів вимірювання (додаток 10).
9.2. Документація, що стосується визначеного об'єкта (акт обстеження, акт приймання ЗОП в експлуатацію, листування з госпорганом тощо), повинна зберігатися в паспорті об'єкта (літерній справі). Склад літерної справи (паспорта) на об'єкти, що спостерігаються за договорами ПЦС, наведено у додатку 11.
9.3. Всі записи в документацію вносяться акуратно та розбірливо. Відповідальність за стан ведення експлуатаційної документації покладається на керівників технічної служби підрозділів ДСО, підприємств.
10. Основні функції, що покладаються на ПЦС
10.1. Централізоване спостереження шляхом забезпечення контролю за станом ШС та ППК, встановлених на об'єктах, що охороняються, та підключених до СПТС, оброблення інформації, яка надходить, та реагування на неї.
10.2. Забезпечення комплексу заходів з передачі тривожних сповіщень нарядам ГЗ ПЦС та у чергові частини підрозділів ДСО, ДПО.
10.3. Експлуатаційне обслуговування комплексів тривожної сигналізації на об'єктах, що охороняються, СПТС та іншого обладнання, встановленого на ПЦС і АТС.
11. Принцип та засоби здійснення централізованого спостереження
11.1. Централізоване спостереження за станом КТС на об'єктах, що охороняються за допомогою ПЦС, полягає у ручному або автоматичному режимі взяття під спостереження СПТС комплексів тривожної сигналізації на об'єктах та контролі за їх станом уподовж усього періоду спостереження.
11.2. При надходженні тривожних або службових сповіщень з об'єктів, що свідчать про порушення стану засобів сигналізації на них, здійснюється передача інформації для реагування наряду ГЗ ПЦС.
11.3. При укладенні договору тільки на спостереження за станом КТС, встановлених на об'єкті, тривожна або інша інформація передається безпосередньо замовнику охоронних послуг.
11.4. Система передавання тривожних сповіщень складається з пристроїв кінцевих пультових (ППК, групових концентраторів, об'єктовий блок "Атлас-3" тощо), які встановлюються на об'єктах, ретранслятора (виконавчий напівкомплект "Центр-КМ" або "Нева-10М", ретранслятор АІКС "Каштан" або ПТК "Інтеграл" тощо), розміщеного у приміщені телефонної станції, та диспетчерського комплекту (диспетчерський напівкомплект "Центр-КМ" або "Нева-10М", мультиплексор АІКС "Каштан" або ПТК "Інтеграл" тощо), що знаходиться в приміщенні ПЦС.
11.5. Зв'язок між пристроєм кінцевим пультовим і ретранслятором здійснюється за допомогою діючих абонентських телефонних ліній (лінії безпосереднього зв'язку), які на час охорони перемикаються на СПТС або ущільнюються спеціальними пристроями високочастотного ущільнення. Зв'язок між ретранслятором і диспетчерським комплектом здійснюється за допомогою лінії безпосереднього зв'язку.
11.6. Порядок використання телефонних ліній визначається Інструкцією про порядок взаємодії підрозділів Державної служби охорони при МВС України з операторами зв'язку всіх форм власності при організації централізованої охорони об'єктів, затвердженої наказом МВС України та Держкомзв'язку України від 20.10.98 N 750/145.
11.7. Система передачі тривожних сповіщень, що використовує для передачі інформації радіоканал, складається з пристроїв кінцевих пультових з радіопередавачами або з радіоприйомопередавачами, що встановлені на об'єктах, та радіоприймача (прийомопередавача), який входить до складу диспетчерського комплекту, розташованого в приміщенні ПЦС. Для збільшення радіусу дії та розширення технічних можливостей до складу її можуть входити радіоретранслятори.
11.8. Порядок надання та використання радіочастот визначено розпорядженням ГУДСО при МВС України від 22.12.98 N 125 "Про порядок присвоєння та використання радіочастот для впровадження радіосистем централізованого спостереження".
11.9. На ПЦС можуть бути встановлені СПТС, що використовують інші принципи передачі інформації (автодозвон, мережі електроживлення, радіомовлення, стільникового зв'язку тощо).
12. Структура ПЦС
12.1. Типові штати ПЦС.
Типові штати пунктів централізованого спостереження затверджуються наказом МВС України, підприємства.
Штат ПЦС встановлюється з урахуванням обсягу роботи із забезпечення надійної охорони об'єктів, рівня автоматизації процесу оброблення інформації, необхідності скорочення витрат на утримання охорони та економічної ефективності ПЦС.
Посади працівників пунктів утримуються за рахунок коштів, одержаних за надані послуги охорони за договорами. Чисельність ГЗ та інших посад на ПЦС при потребі може бути збільшена залежно від наявності коштів на їх утримання.
Функціональні обов'язки працівників ПЦС розробляються в підрозділах ДСО та на підприємствах на підставі типових функціональних обов'язків працівників ПЦС з урахуванням специфіки їх роботи та затверджуються начальником підрозділу ДСО чи підприємства.
12.2. ПЦС, як правило, складаються з наступних технологічних приміщень:
- операційний зал;
- кабінет начальника ПЦС;
- кабінет старших інспекторів-інженерів, інспекторів-інженерів;
- кабінет інженерно-технічних працівників;
- майстерня;
- побутова кімната;
- допоміжні приміщення (акумуляторного, агрегатного, допоміжного обладнання тощо).
12.3. Типи пунктів централізованого спостереження.
Залежно від кількості об'єктів, що охороняються, а також від перспективи розвитку централізованого спостереження в регіоні ПЦС можуть бути:
- об'єктові - охороняються об'єкти;
- квартирні - охороняються квартири;
- змішаного типу - охороняються об'єкти та квартири;
- промислові - охороняються великі промислові підприємства, а також ряд об'єктів, територіально прилеглих до даного підприємства;
- пожежні - здійснюється нагляд за станом пожежної сигналізації;
- технологічні - здійснюється нагляд за станом технологічної сигналізації (контроль розподільчих телефонних шаф, трубопроводів, ліфтових вузлів, газових сповіщувачів тощо).
12.4. При функціонуванні в підрозділі кількох ПЦС, пункт, на який підключена найбільша кількість об'єктів, є головним ПЦС.
13. Обладнання ПЦС
13.1. На ПЦС можуть встановлюватись СПТС, дозволені для застосування підрозділами Державної служби охорони України та підприємствами ( як правило, встановлюються однотипні СПТС).
13.2. В операційному залі ПЦС розміщуються:
- диспетчерські комплекти СПТС;
- стаціонарна або центральна радіостанція;
- засоби аудіозапису, що забезпечують реєстрацію телефонних та радіопереговорів ПЦС, запис звукового фону операційного залу;
- пристрій для визначення часу надходження інформації з можливим підключенням через спеціальний пристрій до засобів аудіозапису;
- телефонні апарати, на які виводяться міські номери телефонів та внутрішні - для організації прямих зв'язків;
- засоби пожежогасіння на електроустановках;
- медична аптечка;
- гасові або інші лампи для освітлення при аварійному відключенні електроживлення на ПЦС;
- засоби підтримки мікроклімату ( кондиціонери, вентилятори);
- засоби світломаскування.
13.3. Освітленість робочих місць чергового персоналу та мікроклімат повинні відповідати санітарним нормам, що висуваються до приміщень.
13.4. У разі зберігання ключів від квартир на ПЦС встановлюються металеві шафи, в яких розміщуються пенали з ключами. Ключі від шаф повинні знаходитись на ПЦС.
13.5. Залежно від місця дислокації ПЦС проводяться необхідні заходи з технічної укріпленості приміщень ПЦС. Приміщення обладнуються засобами обмеження доступу, вічками, переговорними пристроями, системами охоронно-пожежної та тривожної сигналізації з підключенням їх на інший ПЦС або з виведенням у чергову частину ДСО чи ОВС.
14. Енергопостачання ПЦС
14.1. ПЦС є споживачем енергоживлення першої категорії, що забезпечується двома незалежними кабельними вводами енергопостачання від двох трансформаторних підстанцій з можливим автоматичним переключенням енергоживлення ПЦС з однієї лінії на іншу.
14.2. ПЦС обладнується резервним джерелом електроживлення (акумуляторні батареї, бензодизельелектричний агрегат, джерело безперебійного живлення), яке забезпечує працездатність апаратури, встановленої на ПЦС, та освітлення його приміщень у період відключення електроенергії.
14.3. Короткочасна перерва в енергопостачанні ПЦС допускається на час включення резервного джерела живлення. При використанні ПЕОМ у роботі ПЦС перехід на резервне джерело живлення повинен здійснюватись без втрати інформації на ПЕОМ. З цією метою на ПЦС встановлюється джерело безперебійного живлення потужністю, що перевищує розрахункову потужність апаратури на 25% та забезпечує працездатність до переходу на резервне джерело живлення.
14.4. В операційному залі має бути план - схема зони дії ПЦС з прив'язкою об'єктів, що охороняються, до трансформаторних підстанцій району та з телефонами аварійних служб міських і районних енергомереж і житлово-комунального господарства.
15. Телефонні лінії та лінії безпосереднього зв'язку ПЦС
15.1. Кількість та якість телефонних ліній і ліній безпосереднього зв'язку на ПЦС визначаються з урахуванням необхідності забезпечення надійного функціонування систем передачі тривожних сповіщень та в обсязі, достатньому для оперативного приймання, оброблення та передачі інформації.
15.2. Телефони міського зв'язку встановлюються:
- на кожному робочому місці чергового пульта управління для прийому та зняття об'єктів з охорони (не менше двох номерів);
- у кабінетах начальника ПЦС, інспекторів-інженерів ПЦС та інженерно-технічних працівників;
- на робочому місці диспетчера (за наявності такого місця) для зв'язку з електромонтерами, що працюють на об'єктах та прийняття замовлень на ремонт сигналізації;
- у приміщенні майстерні.
15.3. Прямі телефонні зв'язки організуються між операційним залом ПЦС і:
- черговою частиною відділу (відділення) охорони;
- черговою частиною міськрайоргану внутрішніх справ;
- черговою частиною ДПО (за наявності технічної можливості).
15.4. Для з'єднання диспетчерських комплектів з ретрансляторами СПТС на ПЦС організовуються лінії безпосереднього зв'язку, через які здійснюється обмін інформацією між ними по виділеній фізичній парі дротів або з використанням принципів високочастотного ущільнення. Електричні параметри таких ліній повинні задовольняти технічним вимогам нормативно-правових актів Державного комітету зв'язку та інформатизації України.
15.5. В окремих випадках можуть організовуватись лінії безпосереднього зв'язку "Об'єкт - ПЦС" для ведення службових переговорів за рахунок замовника охоронних послуг.
16. Радіозв'язок ПЦС
16.1. Радіозв'язок є основним видом зв'язку ПЦС з нарядами ГЗ ПЦС, маршрутами міліції охорони та іншими нарядами підрозділів ДСО. Радіомережа будується за радіальним принципом, який забезпечує зв'язок абонентів між собою.
16.2. Радіостанція повинна забезпечувати стійкий радіозв'язок з черговими частинами підрозділів ДСО (у разі наявності), нарядами груп затримання ПЦС, маршрутами міліції охорони у межах зони дії ПЦС.
17. Засоби звукозапису ПЦС
17.1. В операційному залі всі телефонні та радіопереговори повинні автоматично записуватись на магнітофони або інші засоби реєстрації аудіоінформації, розраховані на цілодобову роботу. Термін зберігання записаної інформації - не менше 5 діб.
17.2. У разі необхідності за операційним залом ПЦС може здійснюватись візуальний контроль за допомогою системи відеоспостереження.
17.3. З метою фіксації на магнітофоні часу надходження службової інформації на ПЦС заводиться лінія безпосереднього зв'язку з АТС, на яку підключено пристрій для визначення часу надходження інформації (за наявності такої можливості) або використовуються інші технічні рішення (наприклад системи, що оголошують час).
17.4. При надходженні сигналу тривоги запис звукового фону операційного залу та пристрою для визначення часу надходження інформації має здійснюватись автоматично. Запис триває не менше 7 хвилин після надходження тривожного сповіщення з об'єкта.
17.5. Періодично протягом робочої зміни ЧПУ (старша зміни ЧПУ) повинна здійснювати перевірку працездатності засобів звукозапису та радіозв'язку. Періодичність перевірки встановлюється начальником ПЦС. Перелік осіб, що мають доступ до засобів звукозапису, визначається розпорядженням начальника підрозділу ДСО, керівником підприємства (у разі використання комп'ютерної системи звукозапису доступ повинен бути захищений паролем).
18. Організація роботи ПЦС
18.1. Технічні та організаційні заходи, спрямовані на підвищення ефективності охорони об'єктів за допомогою ПЦС, визначаються наказами МВС України, організаційно-розпорядчими документами ДДСО при МВС України, У(В)ДСО при ГУМВС, УМВС, підприємства.
18.2. Пункт централізованого спостереження працює цілодобово або згідно з визначеним часом охорони об'єктів.
18.3. Робота працівників ПЦС, ЧПУ організується згідно з функціональними обов'язками та інструкціями, що визначають порядок організації роботи ПЦС.
18.4. Режим роботи ЧПУ визначається згідно з чинним трудовим законодавством.
18.5. Операційний зал ПЦС є службовим приміщенням з обмеженим доступом осіб. Перелік працівників підрозділу ДСО, підприємства, що мають доступ у це приміщення, затверджується начальником підрозділу ДСО, керівником підприємства. Доступ на ПЦС здійснюється за паролями, що затверджуються начальником підрозділу ДСО, підприємства.
18.6. До роботи в операційному залі допускаються особи з числа працівників підрозділу ДСО, підприємства, які вивчили інструкції, функціональні обов'язки та правила техніки безпеки і склали іспити з їх знання.
18.7. Робота електромонтерів та інженерно-технічних працівників ПЦС організується згідно з нормативними документами, що регламентують їх роботу.
18.8. Робота електромонтерів з обслуговування систем ОПС на об'єктах та СПТС на ПЦС організується згідно з графіком, який складається таким чином, щоб забезпечити своєчасне виконання замовлень на ремонт КТС, здачу об'єктів, що охороняються, на ПЦС та їх перезакриття при спрацюванні систем ОПС.