• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Положення про Оперативно-рятувальну службу цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій

Міністерство внутрішніх справ України  | Наказ, Положення від 03.07.2014 № 631
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 03.07.2014
  • Номер: 631
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство внутрішніх справ України
  • Тип: Наказ, Положення
  • Дата: 03.07.2014
  • Номер: 631
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
03.07.2014 м. Київ № 631
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
23 липня 2014 р. за № 853/25630
Про затвердження Положення про Оперативно-рятувальну службу цивільного захисту
( заголовок із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства внутрішніх справ України від 27.12.2023 р. № 1073 )
( Із змінами і доповненнями, внесеними  наказом Міністерства внутрішніх справ України  від 27 грудня 2023 року № 1073 )
Відповідно до статті 24 Кодексу цивільного захисту України, постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2014 року № 120 "Питання спрямування та координації діяльності Державної служби з надзвичайних ситуацій" та з метою визначення завдань, функцій, структури та організації діяльності органів управління і формувань Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту
НАКАЗУЮ:
( преамбула із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства внутрішніх справ України від 27.12.2023 р. № 1073 )
1. Затвердити Положення про Оперативно-рятувальну службу цивільного захисту, що додається.
( пункт 1 із змінами, внесеними згідно з наказом  Міністерства внутрішніх справ України від 27.12.2023 р. № 1073 )
2. Департаменту юридичного забезпечення МВС України (Горбась Д. В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
3. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
 

Міністр

А. Б. Аваков

ПОГОДЖЕНО:

 

Голова Державної служби України
з надзвичайних ситуацій

С. С. Бочковський
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства внутрішніх справ України
03 липня 2014 року № 631
(у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України
від 27 грудня 2023 року № 1073)
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
23 липня 2014 р. за № 853/25630
Положення
про Оперативно-рятувальну службу цивільного захисту
I. Загальні положення
1. Це Положення визначає організацію та порядок повсякденної діяльності Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (далі - ОРС ЦЗ) та функціонування її під час виконання завдань за призначенням.
2. У своїй діяльності ОРС ЦЗ керується Конституцією України, законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами у сфері цивільного захисту.
3. Терміни, що використовуються в цьому Положенні, вживаються у значеннях, наведених у Кодексі цивільного захисту України.
II. Структура ОРС ЦЗ
1. ОРС ЦЗ функціонує в системі ДСНС і складається з органів управління, аварійно-рятувальних формувань центрального підпорядкування, аварійно-рятувальних формувань спеціального призначення, спеціальних авіаційних, морських та інших формувань, державних пожежно-рятувальних підрозділів (частин), навчальних центрів, формувань та підрозділів забезпечення (далі - органи управління та формування ОРС ЦЗ).
2. Органами управління ОРС ЦЗ є апарат ДСНС та територіальні органи ДСНС.
3. До формувань ОРС ЦЗ належать:
1) формування центрального підпорядкування:
Мобільний рятувальний центр швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Міжрегіональний центр швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Міжрегіональний центр гуманітарного розмінування та швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
2 Спеціальний центр швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
3 Спеціальний центр швидкого реагування Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Державний воєнізований гірничорятувальний (аварійно-рятувальний) загін Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Спеціальний авіаційний загін Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Спеціальний морський загін Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Управління оперативного зв'язку та електронних комунікацій Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Центр зв'язку та управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
Управління забезпечення Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій;
2) формування, що підпорядковані територіальним органам ДСНС:
аварійно-рятувальні загони спеціального призначення;
спеціалізовані державні пожежно-рятувальні загони;
державні пожежно-рятувальні загони;
державні пожежно-рятувальні частини;
державні пожежно-рятувальні пости;
аварійно-рятувальні частини;
загони (частини) технічної служби;
державні пожежно-рятувальні загони (частини, пости), що забезпечують охорону від пожеж підприємств, установ, організацій та інших об'єктів на підставі договорів;
воєнізовані гірничорятувальні (аварійно-рятувальні) загони;
спеціалізовані медико-санітарні частини;
центри забезпечення діяльності;
інші підрозділи забезпечення.
III. Завдання та повноваження ОРС ЦЗ
1. Основними завданнями ОРС ЦЗ є організація і проведення заходів щодо запобігання надзвичайним ситуаціям, захисту населення і територій від них, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, гасіння пожеж, мінімізація та ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій, а також здійснення комплексу заходів з метою ліквідації небезпек, пов'язаних із вибухонебезпечними предметами.
2. До повноважень ОРС ЦЗ належать:
виконання робіт із запобігання виникненню та мінімізації наслідків надзвичайних ситуацій і щодо захисту від них населення і територій, а також локалізації зони впливу шкідливих і небезпечних факторів, що виникають під час аварій та катастроф;
подання місцевим державним адміністраціям, органам місцевого самоврядування та суб'єктам господарювання пропозицій щодо поліпшення протиаварійного стану об'єктів підвищеної небезпеки та окремих територій, що перебувають у власності, володінні або користуванні суб'єктів господарювання, та усунення виявлених порушень вимог щодо дотримання техногенної безпеки;
невідкладне інформування керівників суб'єктів господарювання, що експлуатують об'єкти підвищеної небезпеки, про виявлення порушень вимог пожежної та техногенної безпеки на таких суб'єктах господарювання;
забезпечення готовності своїх органів управління, сил і засобів до дій за призначенням;
проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, гасіння пожеж, ліквідація наслідків надзвичайних ситуацій в умовах екстремальних температур, задимленості, загазованості, загрози вибухів, обвалів, зсувів, затоплень, радіоактивного, хімічного забруднення та біологічного зараження, інших небезпечних проявів;
пошук і рятування людей на уражених об'єктах і територіях, надання домедичної (невідкладної медичної), психологічної допомоги постраждалим на місці небезпечної події та транспортування їх до закладів охорони здоров'я;
забезпечення охорони від пожеж підприємств, установ, організацій та інших об'єктів на підставі договорів у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 14 серпня 2019 року № 716 "Про затвердження Порядку організації та забезпечення охорони від пожеж підприємств, установ, організацій та інших об'єктів на підставі договорів";
проведення піротехнічних робіт, пов'язаних із знешкодженням вибухонебезпечних предметів, що залишилися на території України після воєн, сучасних боєприпасів та підривних засобів (крім вибухових пристроїв, що використовуються в терористичних цілях), крім територій, які надані для розміщення і постійної діяльності військових частин, військових закладів освіти, підприємств та організацій Збройних Сил України, інших військових формувань;
здійснення комплексу заходів з метою ліквідації небезпек, пов'язаних із вибухонебезпечними предметами, зокрема нетехнічне та технічне обстеження територій, складення карт, виявлення, знешкодження та/або знищення вибухонебезпечних предметів, маркування, підготовки документації після розмінування, надання громадам інформації про протимінну діяльність та передачу очищеної території;
надання допомоги іноземним державам щодо проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, гасіння пожеж, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, гуманітарного розмінування територій та водних акваторій;
здійснення аварійно-рятувального забезпечення туристичних груп та окремих туристів;
здійснення заходів з медичного забезпечення (лікувально-профілактичні, санітарно-гігієнічні, протиепідемічні заходи, медичне постачання, санаторно-курортне лікування та медико-психологічна реабілітація) осіб рядового і начальницького складу та працівників;
здійснення перевезень матеріально-технічних засобів, призначених для проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та надання гуманітарної допомоги постраждалим внаслідок таких ситуацій;
організація ремонту та технічного обслуговування аварійно-рятувальних засобів;
аварійно-рятувальне обслуговування на договірній основі згідно з переліком суб'єктів господарювання, галузей та окремих територій, які підлягають постійному та обов'язковому аварійно-рятувальному обслуговуванню на договірній основі, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 року № 763;
здійснення інформування громадськості з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності;
здійснення в межах компетенції заходів з охорони державної таємниці, захисту іншої інформації з обмеженим доступом.
3. ОРС ЦЗ бере участь у:
проведенні робіт із життєзабезпечення постраждалих;
проведенні вибухових робіт для запобігання виникненню надзвичайних ситуацій та ліквідації їх наслідків;
здійсненні заходів з мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, пов'язаних із технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності під час проведення антитерористичних операцій;
діяльності міжнародних організацій з питань, що належать до компетенції ДСНС;
проведенні евакуації населення в разі виникнення або загрози виникнення надзвичайної ситуації, а також із зон збройних конфліктів (з районів можливих бойових дій) у безпечні райони;
аеромедичній евакуації осіб, що потребують медичної допомоги, транспортуванні анатомічних матеріалів та реципієнтів;
розслідуванні причин виникнення пожеж, надзвичайних ситуацій та невиконання запобіжних заходів, а також у проведенні оцінки дій органів управління і сил цивільного захисту з організації та проведення ними рятувальних та інших невідкладних робіт;
підготовці населення до дій в умовах надзвичайних ситуацій;
здійсненні заходів з контролю готовності об'єктів і територій, що нею обслуговуються, до проведення робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
перевезенні вантажів гуманітарної допомоги;
комплексних перевірках діяльності центральних органів виконавчої влади, місцевих державних адміністрацій, інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту.
4. ОРС ЦЗ має право:
отримувати від місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування та суб'єктів господарювання інформацію, необхідну для виконання покладених на службу завдань;
безперешкодного доступу на об'єкти суб'єктів господарювання та їх територію для виконання аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, гасіння пожеж;
вимагати від усіх осіб, які перебувають у зоні надзвичайної ситуації, додержання встановлених заходів безпеки;
проводити під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій документування, кіно- і відеозйомку, фотографування та звукозапис;
тимчасово забороняти або обмежувати рух транспортних засобів і пішоходів поблизу та в межах зони надзвичайної ситуації, місця гасіння пожежі, а також доступ громадян на окремі об'єкти і території;
надавати відповідно до законодавства платні послуги, що не суперечать та не перешкоджають їх основній діяльності;
отримувати від гідрометеорологічних організацій, підприємств, установ, які належать до сфери управління ДСНС, безоплатну інформацію загального користування про фактичні та очікувані зміни гідрометеорологічних умов і стану навколишнього природного середовища, попередження про загрозу виникнення небезпечних та стихійних гідрометеорологічних явищ під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, робіт з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій;
використовувати безпілотні системи (безпілотні авіаційні комплекси, безпілотні літальні апарати, безпілотні наземні (роботизовані) комплекси, безпілотні водні (плаваючі) комплекси) під час проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт, гасіння пожеж, нетехнічного обстеження територій та акваторій на наявність вибухонебезпечних предметів, здійснення пошуку людей, оцінки ступеня руйнувань будівель та споруд внаслідок вибухів;
у встановленому законодавством порядку залучати пожежно-рятувальні підрозділи для забезпечення місцевої та добровільної пожежної охорони до ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт.
5. Для здійснення заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій органи управління і формування ОРС ЦЗ використовують спеціальні транспортні засоби. Перевага таких засобів у дорожньому русі, а також правила встановлення спеціальних світлових і звукових сигнальних пристроїв та нанесення кольорово-графічних позначень на них визначаються актами законодавства.
6. Завдання та повноваження конкретних формувань ОРС ЦЗ визначаються їх установчими документами, які затверджуються відповідно до законодавства України.
IV. Організація управління та діяльності ОРС ЦЗ
1. Загальне керівництво ОРС ЦЗ здійснює Голова ДСНС.
2. Спрямування і координацію діяльності органів управління та формувань ОРС ЦЗ здійснюють перший заступник Голови і заступник Голови ДСНС (відповідно до розподілу обов'язків) через структурні підрозділи апарату ДСНС за напрямами діяльності.
3. Структурні підрозділи апарату ДСНС забезпечують організацію діяльності ОРС ЦЗ за визначеними напрямами і покладеними завданнями, вносять пропозиції щодо вдосконалення діяльності і структури органів управління та формувань ОРС ЦЗ.
4. Координацію діяльності авіаційних формувань щодо застосування авіації та контроль за підготовкою їх до дій за призначенням здійснює структурний підрозділ апарату ДСНС, до компетенції якого віднесено функції авіаційного пошуку та рятування.
5. Для формувань ОРС ЦЗ центрального підпорядкування рішенням Голови ДСНС встановлюються зони відповідальності щодо реагування на надзвичайні ситуації, а для територіальних органів ДСНС - зони оперативного реагування на надзвичайні ситуації, пожежі та інші небезпечні події.
6. Систему організації і зміст дій органів управління та підрозділів ОРС ЦЗ під час ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, гасіння пожеж та інших небезпечних подій визначено Статутом дій у надзвичайних ситуаціях органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України 26 квітня 2018 року № 340, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 липня 2018 року за № 801/32253, а під час гасіння пожеж - Статутом дій органів управління та підрозділів Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту під час гасіння пожеж, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26 квітня 2018 року № 340, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 10 липня 2018 року за № 802/32254.
7. Повсякденна діяльність органів управління та формувань ОРС ЦЗ здійснюється згідно з Порядком організації внутрішньої, гарнізонної та караульної служб в органах та підрозділах Державної служби України з надзвичайних ситуацій, затвердженим наказом Міністерства внутрішніх справ України від 10 лютого 2022 року № 116, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 травня 2022 року за № 534/37870.
8. Матеріально-технічне та фінансове забезпечення діяльності органів управління та формувань ОРС ЦЗ здійснюється відповідно до законодавства України.
 

Начальник Управління взаємодії
з Державною службою України
з надзвичайних ситуацій Міністерства
внутрішніх справ України

Юрій КОРЕВА
( Положення у редакції наказу Міністерства  внутрішніх справ України від 27.12.2023 р. № 1073 )