• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей та внесення зміни до Класифікатора соціальних послуг

Міністерство соціальної політики України | Наказ, Заходи, План, Форма, Стандарт від 11.04.2024 № 175-Н
Реквізити
  • Видавник: Міністерство соціальної політики України
  • Тип: Наказ, Заходи, План, Форма, Стандарт
  • Дата: 11.04.2024
  • Номер: 175-Н
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство соціальної політики України
  • Тип: Наказ, Заходи, План, Форма, Стандарт
  • Дата: 11.04.2024
  • Номер: 175-Н
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
11.04.2024 м. Київ № 175-Н
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України
04 червня 2024 р. за № 828/42173
Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей та внесення зміни до Класифікатора соціальних послуг
Відповідно до статей 11, 16, 17 Закону України "Про соціальні послуги", пункту 8 Положення про Міністерство соціальної політики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2015 року № 423, з метою забезпечення надання соціальних послуг ветеранам війни та членам їхніх сімей
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Державний стандарт соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей, що додається.
2. Доповнити розділ II Класифікатора соціальних послуг, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 23 червня 2020 року № 429, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09 липня 2020 року за № 643/34926, після рядка 22 рядком 23 такого змісту:
"
23. 013.2 Соціальна адаптація ветеранів війни та членів їхніх сімей допомога в аналізі життєвої ситуації, визначення основних методів розв'язання проблем і перенаправлення (за потреби) до відповідних фахівців з метою їх розв'язання (за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування);
надання психологічної допомоги, проведення корекції психологічного стану та поведінки в повсякденному житті;
сприяння в отриманні психіатричної допомоги (за самозверненням та відповідно до виявлених потреб);
допомога в зміцненні/відновленні родинних і суспільних зв'язків, у тому числі шляхом сімейного консультування;
створення умов для формування та розвитку соціальних і комунікаційних навичок;
надання інформації з питань соціального захисту;
проведення групових сімейних психологічних тренінгів з питань, що стосуються персональних та сімейних цінностей, підтримки власних ресурсів в поточних умовах та підтримки один одного; організація сімейного бюджетування;
організація змістовного дозвілля дітей.
ветерани війни та члени їхніх сімей за місцем проживання/перебування отримувача соціальної послуги (вдома);
у приміщенні надавача соціальної послуги;
в рекреаційному закладі
тимчасово
".
У зв'язку з цим рядки 23 - 43 вважати рядками 24 - 44 відповідно.
3. Директорату розвитку соціальних послуг (Суліма О. В.) забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України в установленому порядку.
4. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
5. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Токарєву У. Д.
 

Міністр

Оксана ЖОЛНОВИЧ

ПОГОДЖЕНО:

 

Перший заступник Міністра
цифрової трансформації України

Олексій ВИСКУБ

В. о. Міністра у справах
ветеранів України

Олександр ПОРХУН

Голова Державної регуляторної
служби України

Олексій КУЧЕР

Уповноважений Верховної Ради України
з прав людини

Дмитро ЛУБІНЕЦЬ

Керівник Секретаріату СПО
роботодавців на національному рівні

Руслан ІЛЛІЧОВ

Перший заступник Голови СПО
об'єднань профспілок

Олександр ШУБІН
 
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства соціальної політики України
11 квітня 2024 року № 175-Н
Державний стандарт
соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей
I. Загальні положення
1. Цим Державним стандартом визначено зміст, обсяг, умови та порядок надання соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей, показники її якості для надавачів цієї послуги усіх форм власності.
2. Цей Державний стандарт застосовується для:
організації надання соціальної послуги ветеранам війни, які звільнені з військової служби (демобілізовані) і членам їхніх сімей та прирівняним до них особам;
проведення моніторингу надання та оцінювання якості соціальної послуги.
3. У цьому Державному стандарті терміни вживаються в таких значеннях:
індивідуальний план надання соціальної послуги соціальної адаптації (далі - індивідуальний план) - документ, складений на підставі проведеного оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, в якому зазначено перелік заходів, що мають бути здійснені для надання соціальної послуги, відомості про необхідні ресурси, періодичність і строки здійснення заходів, відповідальних виконавців та інформацію щодо перегляду індивідуального плану;
міждисциплінарна команда - група фахівців, які є працівниками суб'єктів взаємодії, що залучаються надавачем соціальної послуги відповідно до індивідуальних потреб отримувача такої послуги для здійснення заходів із надання соціальної послуги, які передбачають індивідуальну соціальну адаптацію (другий етап);
моніторинг надання соціальної послуги та оцінювання її якості - постійний чи періодичний перегляд діяльності надавача соціальних послуг, працівників суб'єктів взаємодії, залучених до роботи міждисциплінарної команди, з метою проведення оцінювання поточних результатів, виявлення труднощів, визначення проблем, надання рекомендацій для їх усунення;
мультидисциплінарна команда - група у складі не менше ніж трьох фахівців, яка безпосередньо планує та виконує заходи, що становлять зміст соціальної послуги щодо виконання індивідуального плану надання соціальної послуги, до складу якої можуть входити соціальний працівник, практичний психолог, соціальний педагог, спеціальний педагог, логопед, вихователь, лікар або сестра медична (брат медичний), соціальний робітник та інші фахівці залежно від потреби;
надавач соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей (далі - надавач соціальної послуги) - юридична особа або фізична особа - підприємець, установа, організація, заклад незалежно від форми власності, яку внесено до розділу "Надавачі соціальних послуг" Реєстру надавачів та отримувачів соціальних послуг;
отримувач соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей (далі - отримувач соціальної послуги) - особа з числа ветеранів війни, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членів сімей ветеранів війни, членів сімей осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, членів сімей загиблих (померлих) ветеранів війни, членів сімей загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України;
рекреаційні заклади - заклади короткочасного (щоденного, щотижневого) чи тривалого розміщення людей (санаторії, будинки та бази відпочинку, пансіонати, загальнокурортні, лікувальні і культурно-спортивні центри, а також спортивно-оздоровчі табори молоді), призначені для задоволення їхніх потреб (лікувально-оздоровчих, культурно-освітніх і спортивних).
соціальна послуга соціальної адаптації ветеранів війни та членів їхніх сімей (далі - соціальна послуга) - комплекс заходів, спрямованих на забезпечення соціальної профілактики та соціальної підтримки, збереження та відновлення соціальних і сімейних зв'язків ветеранів війни та членів їхніх сімей, запобігання потраплянню в складні життєві обставини сімей ветеранів війни, пристосування до змінених умов соціального середовища, спрямованих для усунення/пристосування обмежень життєдіяльності для підтримки соціальної незалежності, збереження та продовження їхньої соціальної активності, забезпечення можливостей для подальшого планування особистого життя та професійного розвитку, що складається із двох етапів, перший етап надається в рекреаційному закладі, другий етап - індивідуальна соціальна адаптація, яка надається за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) ветеранів війни та членів їхніх сімей (далі - індивідуальна соціальна адаптація) та здійснюються впродовж визначеного строку;
суб'єкти взаємодії - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчі органи сільських, селищних, міських рад, надавачі соціальних послуг, служби у справах дітей, заклади освіти, охорони здоров'я, установи з надання безоплатної первинної правничої допомоги, центри з надання безоплатної вторинної правничої допомоги, а також підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, громадські об'єднання, благодійні, релігійні організації;
Інші терміни застосовуються у значеннях, наведених у Законах України "Про соціальні послуги", "Про соціальну роботу з сім'ями, дітьми та молоддю", "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" та інших нормативно-правових актах з питань забезпечення соціального захисту, організації та надання соціальних послуг, провадження соціальної роботи.
II. Загальні підходи щодо організації та надання соціальної послуги
1. Надання соціальної послуги включає два етапи, а саме:
перший етап - надання соціальної послуги в рекреаційному закладі;
другий етап - індивідуальна соціальна адаптація.
Для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів, коштів, отриманих з інших джерел, не заборонених законодавством, отримувач соціальної послуги звертається до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних у мм. Києві та Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення), селищних, сільських рад за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) (далі - структурний підрозділ з питань соціального захисту населення) з письмовою заявою.
Під час дії на території України або адміністративно-територіальної одиниці надзвичайного або воєнного стану заяву може бути подано за місцем звернення особи/сім'ї незалежно від її задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування).
Заява може прийматися центром надання адміністративних послуг за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) (за місцем звернення під час дії на території України або адміністративно-територіальної одиниці надзвичайного або воєнного стану).
Заява в електронній формі подається через Єдиний державний вебпортал електронних послуг ("Портал Дія"), електронну систему чи іншу інтегровану з ними інформаційну систему.
Підставою для надання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів, коштів, отриманих з інших джерел, не заборонених законодавством, є рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення.
Рішення про надання / відмову в наданні соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів, коштів, отриманих з інших джерел, не заборонених законодавством, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення приймає відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.
Якщо заяву було подано не за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) отримувача соціальної послуги, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення за місцем звернення за наданням соціальної послуги інформує структурний підрозділ з питань соціального захисту населення за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) отримувача соціальної послуги про прийняте ним рішення щодо надання / відмову в наданні соціальної послуги.
2. На першому етапі соціальна послуга надається одноразово протягом 6 місяців після демобілізації отримувача соціальної послуги та передбачає виконання завдань індивідуального плану за участю членів мультидисциплінарної команди та отримувачів соціальної послуги.
3. На другому етапі надання соціальної послуги передбачається проведення заходів щодо індивідуальної соціальної адаптації за участю фахівців із соціальної роботи, фахівців суб'єктів взаємодії та фахівців міждисциплінарної команди безпосередньо за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) отримувача соціальної послуги (у громаді) відповідно до завдань індивідуального плану.
4. Відмова в наданні соціальної послуги та припинення її надання здійснюються з підстав, передбачених частинами першою, другою статті 24 Закону України "Про соціальні послуги".
5. Підготовка фахівців для надання соціальної послуги здійснюється обласними, Київським міським центрами соціальних служб, громадськими організаціями за відповідними навчальними курсами, а також шляхом самостійного проходження такими фахівцями онлайн-курсу за відповідними навчальними програмами з отриманням ними сертифіката/довідки.
III. Оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги
1. Оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги проводиться фахівцем із соціальної роботи із залученням представників міждисциплінарної, мультидисциплінарної команд протягом 5 робочих днів з дати отримання заяви про надання соціальної послуги за формою згідно з додатком 1 до цього Державного стандарту.
При оцінюванні індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги фахівець із соціальної роботи та представники мультидисциплінарної, міждисциплінарної команд:
встановлюють контакт з отримувачем (потенційними отримувачами) соціальної послуги, зокрема ознайомлюються з історією отримувача соціальної послуги, вивчають обставини, які склалися на момент звернення за наданням соціальної послуги та визначають необхідність її надання;
формують довірливі та партнерські стосунки із отримувачем соціальної послуги;
розглядають сім'ю як систему, враховуючи усіх сфер життєдіяльності: економічної спроможності, навчання та професійної реалізації, стану здоров'я, особливостей батьківського потенціалу, взаємостосунків у родині, наявності мережі підтримки інших родичів та близьких, наявності та використання ресурсів громади та впливу цих факторів на сім'ю як систему;
активно залучають отримувача соціальної послуги до самооцінювання та аналізу власної життєвої ситуації через відкриті запитання та заповнення відповідних шкал самооцінювання;
вивчають та враховують рівень мотивації отримувача соціальної послуги до розв'язання виявлених проблемних питань;
визначають питання, які потребують першочергового вирішення у життєвій ситуації ветерана та членів його сім'ї, відповідно до їхньої важливості та терміновості;
узгоджують з отримувачем соціальної послуги правила та послідовність подальшої роботи.
За результатами оцінювання визначається необхідний обсяг та етапи надання соціальної послуги, які потрібно надати отримувачу соціальної послуги.
У разі залучення структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до надання соціальної послуги надавачів соціальної послуги, які знаходяться поза місцем розташування територіальної громади (поза місцем звернення під час дії на території України або адміністративно-територіальної одиниці надзвичайного або воєнного стану), участь в оцінюванні індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги фахівцями із соціальної роботи, представниками мультидисциплінарної, міждисциплінарної команд такого надавача соціальної послуги може проводитись із використанням інформаційно-комунікаційних технологій.
2. Результати оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги є основою для складання індивідуального плану.
IV. Складання індивідуального плану надання соціальної послуги
1. Індивідуальний план є підставою для надання соціальної послуги на першому та другому етапах. Він ґрунтується на результатах оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та складається:
за участю отримувача соціальної послуги або його законного представника;
за формою, визначеною додатком 2 до цього Державного стандарту, та є невід'ємною частиною договору про надання соціальної послуги другого етапу.
Індивідуальний план підписується отримувачем соціальної послуги або його законним представником і надавачем соціальної послуги одночасно з укладенням договору про надання соціальної послуги.
2. Для досягнення визначених обсягів надання соціальної послуги фахівцем із соціальної роботи на кожному з етапів надання соціальної послуги проводиться моніторинг виконання індивідуального плану разом з отримувачем соціальної послуги або його законним представником за формою згідно з додатком 3 до цього Державного стандарту.
Перегляд індивідуального плану здійснюється:
на першому етапі надання соціальної послуги - протягом одного - двох днів від початку виконання індивідуального плану;
на другому етапі надання соціальної послуги через 30 календарних днів від початку виконання індивідуального плану, надалі - не рідше ніж раз на квартал, а також за 15 робочих днів перед завершенням надання соціальної послуги на другому етапі.
Коригування заходів, визначених в індивідуальному плані, здійснюється:
у разі виникнення нових обставин, що можуть вплинути на життєдіяльність отримувача соціальної послуги, або зміни чинників, визначених під час оцінювання індивідуальних потреб, щодо актуальної життєвої ситуації, соціальної історії сім'ї, стану дітей, стану здоров'я членів сім'ї, сімейних та соціальних стосунків;
за результатами моніторингу виконання індивідуального плану, проведеного згідно з абзацом першим цього пункту.
V. Укладання договору про надання соціальної послуги
1. Договір про надання соціальної послуги першого та другого етапів укладається на період надання соціальної послуги в письмовій формі між надавачем та отримувачем соціальної послуги або його/її законним представником у письмовій формі відповідно до Типового договору про надання соціальних послуг, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 23 грудня 2020 року № 847, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 19 лютого 2021 року за № 214/35836.
2. Кожна зі сторін отримує по одному примірнику договору та індивідуального плану.
VI. Місце та строки надання соціальної послуги
1. Перший етап соціальна послуга надається в рекреаційному закладі.
Відбір рекреаційного закладу для надання першого етапу соціальної послуги здійснює надавач соціальної послуги першого етапу.
2. Строк надання першого етапу соціальної послуги становить 7 - 14 календарних днів.
3. Другий етап соціальної послуги надається за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) отримувача соціальної послуги, або у приміщенні надавача соціальної послуги.
4. Строк надання соціальної послуги другого етапу визначається індивідуально залежно від мети та обсягу соціальної послуги з урахуванням індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги, рівня мотивації, зазначається в індивідуальному плані та становить не більше ніж 6 місяців. Якщо за вказаний період не було досягнуто результатів, строк здійснення заходів індивідуальної соціальної адаптації може бути продовжено до 12 місяців.
VII. Принципи надання соціальної послуги
1. Доступність та відкритість:
надавач соціальної послуги організовує надання соціальної послуги у приміщеннях, спеціально обладнаних і пристосованих для обслуговування в них осіб з числа маломобільних груп населення, із забезпеченням розумного пристосування чи універсального дизайну відповідно до державних будівельних норм і стандартів. На фасаді приміщення надавача соціальної послуги мають бути розміщені табличка з адресою (номер будівлі, назва вулиці) і табличка з назвою надавача соціальної послуги;
надавач соціальної послуги вживає заходів щодо інформування потенційних отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників про послугу, порядок звернення за її отриманням, порядок та умови її отримання. Така інформація висвітлюється, зокрема, в засобах масової інформації, на офіційному веб-сайті надавача соціальної послуги, на офіційних веб-сайтах органів місцевого самоврядування, на спеціальних стендах у приміщеннях надавача соціальної послуги, надавачів інших послуг соціального спрямування та в громадських місцях. Інформація має висвітлюватись доступною та зрозумілою для потенційних отримувачів соціальної послуги мовою;
інформація на стендах викладається на контрастному фоні шрифтом, розмір якого дає змогу вільно прочитати текст, зокрема, особам із порушеннями зору, та має бути візуально доступною для осіб, які переміщуються у кріслах колісних. Інформація також надається у спеціальних листівках, буклетах, брошурах, за потреби - із застосуванням рельєфно-крапкового шрифту (шрифту Брайля) для отримувачів соціальної послуги, які не бачать, але читають за допомогою цього шрифту;
надавач соціальної послуги використовує чітку та зрозумілу мову для інформування отримувачів соціальної послуги про мету її надання, наявні чи можливі обмеження у доступі до інших соціальних послуг, наявні альтернативи, право отримувачів відмовитися від отримання соціальної послуги, строки надання послуги тощо. Інформування отримувача соціальної послуги здійснюється на засадах відкритості, чесності та правдивості інформації.
Надавач соціальної послуги надає отримувачам соціальної послуги та законним представникам можливість відвідати приміщення, де надаватиметься соціальна послуга, з метою ознайомлення з умовами перебування та спілкування з мультидисциплінарною / міждисциплінарною командою / працівником, які надаватимуть соціальну послугу.
2. Визнання гідності, повага, партнерство та недискримінація:
працівники надавача соціальної послуги з повагою та толерантністю ставляться до отримувачів соціальної послуги, дотримуються принципів недискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, стану здоров'я, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, задекларованого/зареєстрованого місця проживання (перебування), мовними та іншими ознаками відповідно до Закону України "Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні";
працівники надавача соціальної послуги забезпечують право отримувача соціальної послуги, його законного представника вільно висловлювати свою думку з усіх питань, що стосуються отримувача, враховують цю думку при плануванні та наданні соціальної послуги, ставляться з повагою до інтересів та переконань отримувача соціальної послуги;
соціальна послуга надається на основі довірчих партнерських стосунків між отримувачем і надавачем соціальної послуги, а також спеціалістами, що входять до складу мультидисциплінарної та міждисциплінарної команд та залучені до надання соціальної послуги. Для формування довірчих стосунків надавач соціальної послуги, а також спеціалісти, що входять до складу мультидисциплінарної та міждисциплінарної команд, мають дотримуватися етичних принципів своєї професії, делікатно та з повагою ставитися до отримувача соціальної послуги, бути компетентними у виконанні заходів, передбачених індивідуальним планом надання соціальної послуги.
3. Індивідуальний підхід та комплексність:
надавач соціальної послуги при плануванні та наданні соціальної послуги визнає та враховує потреби отримувача соціальної послуги, його фізичний та психічний стан, поведінкові особливості, характеристики діяльності та участі в різних сферах життєдіяльності з урахуванням його сильних сторін;
отримувачу соціальної послуги пропонуються можливі рішення та рекомендації для досягнення визначених в індивідуальному плані цілей роботи, його думка враховується при розробленні та виконанні індивідуального плану;
надавач соціальної послуги залучає та заохочує отримувача соціальної послуги до активної участі у формуванні індивідуального плану, в реалізації заходів, що становлять зміст соціальної послуги, сприяє поступовому формуванню нових моделей поведінки, розвитку емоційної стійкості, навичок ефективної взаємодії в сім'ї та з оточенням; використання власних ресурсів сім'ї, інтеграції власного бойового досвіду ветерана війни, поверненню до професії або пошуку нового покликання, зростанню рівня самостійності отримувача соціальної послуги у прийнятті рішень щодо власного життя.
Надавач соціальної послуги організовує співпрацю з іншими фахівцями та службами для забезпечення комплексного підходу до задоволення потреб отримувача соціальної послуги.
4. Сімейно-орієнтований підхід:
залучає членів сім'ї отримувача соціальної послуги до його адаптації до нових умовах після повернення до цивільного життя, для того щоб сім'я стала безпечним середовищем для всіх її членів;
роботу з сім'єю отримувача соціальної послуги проводять фахівці надавача соціальної послуги із залученням усіх членів сім'ї, оскільки стан, поведінка одного члена сім'ї впливає на сім'ю, як систему;
роботу з сім'єю отримувача соціальної послуги спрямованою на допомогу ветерану війни адаптуватися до мирного життя, і водночас підтримати дитину/дітей, сім'ю, надати батькам або особам, що їх замінюють, усі можливості для належного виконання обов'язків з догляду та виховання дитини/дітей.
5. Законність та безпека отримувачів та надавачів соціальної послуги:
надавач соціальної послуги не допускає негуманних і дискримінаційних дій щодо отримувача соціальної послуги, жорстокого поводження з ним;
надавач соціальної послуги інформує отримувачів соціальної послуги про їхні права, обов'язки, порядок оскарження непрофесійних дій працівників надавача соціальної послуги;
надавач соціальної послуги інформує отримувача соціальної послуги про відповідальність згідно з чинним законодавством у разі застосування ним фізичного чи інших форм насильства відносно працівників надавача соціальної послуги;
працівникам надавача соціальної послуги забороняється використовувати в особистих цілях речі та майно отримувачів соціальної послуги, отримувати від них неправомірну вигоду або подарунки тощо.
надавач соціальної послуги в разі виявлення факту жорстокого поводження, загрози життю чи здоров'ю отримувача соціальної послуги, домашнього насильства інформує про це службу у справах дітей або відповідальних працівників / виконавчий орган місцевої ради, які (який) проводять (проводить) роботу з прийому та реєстрації заяв і повідомлень про вчинення насильства, уповноважені підрозділи органів Національної поліції України в порядку, встановленому законодавством.
6. Право на приватність та конфіденційність:
надавач соціальної послуги поважає право отримувача соціальної послуги на приватність. Надавач соціальної послуги не повинен вимагати від отримувача послуги інформації особистого характеру, яка не має важливого значення для оцінювання індивідуальних потреб та/або організації надання соціальної послуги. До інформації, отриманої надавачем соціальної послуги, застосовується принцип конфіденційності;
надавач соціальної послуги вживає заходів щодо захисту персональних даних відповідно до вимог Законів України "Про інформацію", "Про захист персональних даних", "Про психіатричну допомогу", іншої конфіденційної інформації щодо отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників;
надавач соціальної послуги зобов'язаний ознайомити отримувача соціальної послуги із заходами щодо дотримання принципу конфіденційності. Працівники надавача соціальної послуги, які безпосередньо надають соціальну послугу, інформують отримувача соціальної послуги про їхній обов'язок не розголошувати отриману ними конфіденційну інформацію. Надавач соціальної послуги може розкривати конфіденційну інформацію за наявності згоди отримувача соціальної послуги або у випадках, встановлених законодавством;
при надані соціальної послуги забезпечується дотримання інших принципів, визначених законодавством та рекомендованих об'єднаннями працівників системи надання соціальних послуг, об'єднаннями надавачів та отримувачів соціальних послуг.
VIII. Зміст соціальної послуги
1. Основні заходи, що становлять зміст першого етапу соціальної послуги складаються з обов'язкової та варіативної частин.
Обов'язкова частина передбачає:
допомогу отримувачам соціальної послуги в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних шляхів та методів розв'язання проблем і перенаправлення (за потреби) до відповідних фахівців з метою їх розв'язання (за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування);
надання отримувачам соціальної послуги психологічної допомоги, корекцію їхнього психологічного стану та поведінки в повсякденному житті;
сприяння в отриманні психіатричної допомоги (за самозверненням та відповідно до виявлених потреб);
допомогу в зміцненні/відновленні родинних і суспільних зв'язків, у тому числі шляхом сімейного консультування;
створення умов для формування та розвитку соціальних і комунікаційних навичок;
надання інформації з питань соціального захисту;
проведення групових сімейних психологічних тренінгів з питань, що стосуються персональних та сімейних цінностей, підтримки власних ресурсів в поточних умовах та підтримки один одного; організацію сімейного бюджетування;
організацію і проведення змістовного дозвілля дітей.
Варіативна частина надання соціальної послуги формується виходячи із особливостей місця надання соціальної послуги першого етапу, наявних ресурсів та може передбачати:
сприяння в організації фізичного відновлення шляхом проведення тілесної терапії, інших форм фізичної активності;
організацію змістовного дозвілля для отримувачів соціальної послуги першого етапу шляхом проведення тематичних групових заходів, зокрема майстер-класів, лекцій, арт-терапевтичних заходів, тренінгів тощо.
2. Основні заходи, що становлять зміст соціальної послуги (індивідуальна соціальна адаптація), форми роботи та орієнтовний час їх виконання визначено додатком 4 до цього Державного стандарту, які проводяться в ході відвідування отримувача соціальної послуги за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) або в приміщенні надавача соціальної послуги, передбачають:
допомогу в аналізі життєвої ситуації, визначенні основних проблем, шляхів їх роз'яснення;
залучення отримувача соціальної послуги до планування та виконання завдань, спрямованих на розв'язання складної життєвої ситуації;
навчання та розвиток комунікативних та соціальних навичок, умінь, соціальної компетенції;
допомогу в створенні/зміцненні/відновленні родинних і суспільно корисних зв'язків;
консультування з питань зміцнення сім'ї отримувача соціальної послуги, підвищення стійкості стосунків / особливостей взаємодії з партнерами та дітьми, в тому числі сімейні консультації;
корекцію психологічного стану та поведінки в повсякденному житті;
навчання та розвиток навичок спільного виховання та догляду за дітьми, спільного побуту та управління домогосподарством та сімейним бюджетом;
участь в організації та діяльності груп самодопомоги, в тому числі за принципом "рівний-рівному";
організацію семінарів з актуальних питань, проведення тематичних групових заходів, зокрема майстер-класів, лекцій, арт-терапевтичних заходів, тренінгів тощо;
допомогу в організації змістовного сімейного дозвілля;
сприяння професійному визначенню та зайнятості/самозайнятості;
сприяння розвитку та участі в житті суспільства;
допомогу в оформленні необхідних документів;
надання інформації з питань соціального захисту населення;
представництво інтересів;
сприяння в отриманні інших послуг і консультацій фахівців відповідно до виявлених потреб.
Основною формою надання другого етапу соціальної послуги є консультування, спрямоване на формування необхідних знань і навичок у отримувачів соціальної послуги, яке проводиться у приміщенні надавача соціальної послуги у формі інформаційно-просвітницьких та тренінгових занять. Також здійснюються візити до отримувача соціальної послуги за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання (перебування) з метою оцінювання, розвитку необхідних знань і навичок у звичній сімейні обстановці, консультування.
3. Зміст соціальної послуги та її обсяг для кожного отримувача соціальної послуги визначається індивідуально залежно від результатів оцінювання індивідуальних потреб.
4. Зустрічі працівників надавача соціальної послуги із отримувачем соціальної послуги відбуваються з періодичністю, що визначається залежно від потреб, але:
з початку надання соціальної до 2 місяців - не рідше ніж один раз на тиждень;
до 3 місяців - один раз на два тижні.
На завершальному етапі надання соціальної послуги протягом останнього місяця її надання фахівець із соціальної роботи проводить моніторинг виконання індивідуального плану в межах надання соціальної послуги з метою визначення стабільності досягнутих результатів, підсилення мотивації отримувача до збереження засвоєних навичок та підтримки реалізованих змін у життєвій ситуації.
IX. Використання ресурсів під час організації надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги забезпечує необхідну кількість працівників, які надають соціальну послугу, відповідно до результатів оцінювання індивідуальних потреб отримувача соціальної послуги та згідно зі штатним розписом, складеним в установленому порядку.
2. Безпосереднє надання соціальної послуги забезпечують працівники надавача соціальної послуги та/або залучені ним на договірних умовах фахівці, які мають відповідну кваліфікацію.
3. Працівники надавача соціальної послуги мають володіти знаннями і навичками, необхідними для її надання, та відповідати кваліфікаційним вимогам до відповідних фахівців, визначеним у Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 80 "Соціальні послуги", затвердженому наказом Міністерства соціальної політики України від 29 березня 2017 року № 518.
4. Працівники надавача соціальної послуги, які надають соціальну послугу, повинні проходити обов'язкові медичні огляди відповідно до законодавства.
X. Приміщення та обладнання для надання соціальної послуги
1. Приміщення надавача соціальної послуги мають відповідати санітарним і протипожежним вимогам та бути забезпечені гарячим та холодним водопостачанням і водовідведенням, каналізацією, припливно-витяжною вентиляцією відповідно до вимог ДБН В.2.2-9:2018 "Громадські будинки та споруди. Основні положення", освітленням, опаленням, засобами безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю відповідно до державних будівельних норм ДБН В.2.2-40:2018 "Будинки і споруди. Інклюзивність будівель і споруд. Основні положення".
2. Для забезпечення безперешкодного доступу для осіб з інвалідністю та маломобільних груп населення приміщення надавача соціальної послуги мають бути облаштовані спеціальними пандусами, підйомниками, іншими пристосуваннями.
3. Для забезпечення надання соціальної послуги відповідно до її змісту в приміщені надавача соціальної послуги мають бути такі кімнати (кабінети):
для проведення індивідуальної роботи на засадах забезпечення конфіденційності під час зустрічей і консультацій з отримувачем соціальної послуги;
для групової роботи;
сенсорна (за потреби);
санітарно-гігієнічна;
підсобне приміщення (за потреби).
Надавач соціальної послуги з урахуванням потреб та завдань, які визначені змістом соціальної послуги, обладнує інші кімнати (кабінети). З урахуванням можливостей також обладнується адміністративна кімната для працівників надавача соціальної послуги, зберігання документації.
4. Надавач соціальної послуги забезпечує працівників робочим місцем, обладнанням, інвентарем, витратними матеріалами та засобами індивідуального захисту, необхідними для виконання їхніх посадових обов'язків з надання соціальної послуги.
XI. Інформаційно-методичне забезпечення організації та надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги організовує інформаційно-методичне забезпечення своєї діяльності, зокрема забезпечує своїх працівників нормативно-правовими актами, методичними та іншими матеріалами у сфері надання соціальних послуг.
2. Надавач соціальної послуги створює можливості для професійного навчання своїх працівників, обміну досвідом з працівниками інших надавачів соціальної послуги, вживає заходів щодо:
підвищення кваліфікації працівників, які надають соціальну послугу, відповідно до вимог законодавства;
запобігання професійному (емоційному) вигоранню працівників, зокрема, шляхом організації обміну досвідом і супервізій;
проведення атестації працівників у встановленому законодавством порядку.
XII. Взаємодія з іншими суб'єктами для надання соціальної послуги
1. Для виконання заходів, передбачених індивідуальним планом надання соціальної послуги, надавачі соціальної послуги першого та другого етапів можуть на договірних засадах залучати надавачів інших послуг, зокрема підприємства, установи, організації, заклади, фізичних осіб - підприємців, та інших фізичних осіб, зокрема волонтерів.
2. У разі необхідності залучення надавачів інших послуг надавач соціальної послуги надсилає запити до відповідних підприємств, установ, організацій, закладів, фізичних осіб - підприємців та інших фізичних осіб, зокрема волонтерів, для подання ними відповідних кандидатур. Перевага надається фахівцям, які мають досвід роботи з ветеранами та членами їхніх сімей, працюють/працюватимуть із ними в межах виконання своїх обов'язків і можуть забезпечити послідовність роботи під час надання соціальної послуги.
3. Мультидисциплінарна, міждисциплінарна команди мають дотримуватись єдиного підходу до роботи з отримувачем соціальної послуги та принципів надання соціальної послуги, зазначених в цьому Державному стандарті. Координацію роботи мультидисциплінарної, міждисциплінарної команди забезпечує надавач соціальної послуги.
XIII. Документація для організації процесу надання соціальної послуги
1. Надавач соціальної послуги провадить свою діяльність відповідно до установчих документів (положення, статуту), цивільно-правових договорів (для фізичних осіб - підприємців) та нормативно-правових актів з питань, що регулюють його діяльність.
2. Документація ведеться, оформляється та зберігається відповідно до вимог законодавства.
XIV. Моніторинг надання та оцінка якості соціальної послуги
1. Діяльність надавача соціальної послуги підлягає моніторингу, внутрішній та зовнішній оцінці якості надання соціальної послуги, що проводяться відповідно до Порядку проведення моніторингу надання та оцінки якості соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів від 01 червня 2020 року № 449.
Результати моніторингу та оцінки якості надання соціальної послуги використовуються для усунення виявлених недоліків, вжиття заходів із поліпшення діяльності надавача соціальної послуги, розвитку даної соціальної послуги відповідно до потреб жителів адміністративно-територіальної одиниці.
2. При проведенні моніторингу застосовуються статистичні, адміністративні та оперативні дані щодо надання соціальної послуги.
3. При проведенні внутрішньої та зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги застосовуються показники якості за визначеними критеріями згідно із формою визначеною додатком 5 до цього Державного стандарту соціальної послуги.
4. Надавач соціальної послуги забезпечує:
інформування отримувачів соціальної послуги, їхніх законних представників про проведення внутрішньої та зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги;
безперешкодний доступ отримувачів соціальної послуги та/або їхніх законних представників до представників уповноваженого органу, що здійснює зовнішню оцінку якості.
До проведення зовнішньої оцінки якості надання соціальної послуги залучаються представники громадських об'єднань, діяльність яких спрямовується на захист прав та інтересів ветеранів та членів їх сімей, розвиток соціальних послуг (за згодою).
5. Надавач соціальної послуги зобов'язаний сприяти проведенню зовнішньої оцінки якості соціальної послуги уповноваженими органами у порядку, визначеному законодавством.
6. Результати моніторингу та оцінки якості надання соціальної послуги оприлюднюються на офіційному вебсайті надавача соціальної послуги, його засновника і поширюються серед отримувачів соціальної послуги, їхніх законних представників, населення адміністративно-територіальної одиниці, де провадить діяльність надавач соціальної послуги.
XV. Фінансово-економічне обґрунтування вартості соціальної послуги
1. Вартість соціальної послуги визначається з урахуванням собівартості послуги, адміністративних витрат і податку на додану вартість відповідно до законодавства.
2. Вартість соціальної послуги, що надається за рахунок бюджетних коштів, формується з урахуванням фінансових можливостей відповідного місцевого бюджету і дотриманням положень цього Державного стандарту.
 

Заступник генерального директора
Директорату розвитку соціальних послуг -
керівник експертної групи з питань
розвитку системи надання
соціальних послуг

Оксана СУЛІМА
 
Додатки
до Державного стандарту соціальної послуги соціальної адаптації ветеранів та членів їхніх сімей