ДЕРЖАВНА СЛУЖБА УКРАЇНИ З НАГЛЯДУ
ЗА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯМ БЕЗПЕКИ АВІАЦІЇ
Н А К А З
22.05.2006 N 354 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
2 червня 2006 р.
за N 664/12538
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державної авіаційної служби N 430/210 від 11.05.2018 )
Про затвердження Інструкції з планування та використання тимчасово зарезервованого повітряного простору та умовних маршрутів обслуговування повітряного руху
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 07.09.2002 N 1328 "Про затвердження Програми розбудови державної системи використання повітряного простору України на 2002-2006 роки", а також з метою адаптації нормативно-правових актів України до вимог Європейського Союзу та Європейської організації за безпеку аеронавігації
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Інструкцію з планування та використання тимчасово зарезервованого повітряного простору та умовних маршрутів обслуговування повітряного руху (далі - Інструкція), що додається.
2. Департаменту аеронавігаційного забезпечення Державіаслужби (Сімак В.М.):
2.1. Забезпечити подання цього наказу до Міністерства юстиції України для державної реєстрації в установленому порядку.
2.2. Довести Інструкцію до відома зацікавлених міністерств, підприємств та організацій.
3. Керівникам авіапідприємств, що здійснюють планування й координацію використання повітряного простору та обслуговування повітряного руху, а також проведення відповідного виду діяльності з використання повітряного простору, забезпечити:
3.1. Вивчення Інструкції з особовим складом та прийняття заліків.
3.2. Внесення необхідних змін до відповідних технологічних документів згідно з вимогами цієї Інструкції.
4. Генеральному директору Украероруху (Чередніченко Ю.А.) забезпечити розроблення інструкції щодо менеджменту повітряного простору в підрозділах об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України відповідно до вимог цієї Інструкції.
5. З набиранням чинності цим наказом скасувати наказ Державіаслужби від 21.10.2004 N 134 "Про впровадження Порядку планування використання маршрутів ОПР вихідного дня та маршрутів ОПР, що використовуються за дозволом органів ОПР".
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Голови Державіаслужби Настасієнка В.М.
Голова | М.Марченко |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державіаслужби
22.05.2006 N 354
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
2 червня 2006 р.
за N 664/12538
ІНСТРУКЦІЯ
з планування та використання тимчасово зарезервованого повітряного простору та умовних маршрутів обслуговування повітряного руху
1. Загальні положення
1.1. Ця Інструкція регламентує порядок планування та використання тимчасово зарезервованого повітряного простору та умовних маршрутів в повітряному просторі обслуговування повітряного руху України з метою забезпечення найбільш безпечного та ефективного його використання відповідно до стандартів та рекомендованої практики Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO) і рекомендацій Євроконтролю.
1.2. Планування та використання тимчасово зарезервованого повітряного простору та умовних маршрутів обслуговування повітряного руху у міжнародному повітряному просторі над відкритим морем, де відповідальність за обслуговування повітряного руху покладена на Україну, виконується відповідно до вимог Конвенції про міжнародну цивільну авіацію (1944 рік, Чикаго), до якої Україна приєдналася 10 серпня 1992 року, Конвенції про відкрите море (1958 рік, Женева), стандартів та рекомендованої практики ICAO, Європейської Концепції гнучкого використання повітряного простору (Концепції FUA), Повітряного кодексу України.
1.3. Вимоги Інструкції є обов'язковими для виконання органами об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України (ОЦВС), що здійснюють планування й координацію використання повітряного простору та обслуговування повітряного руху, а також користувачами повітряного простору при проведенні відповідного виду діяльності незалежно від відомчої належності.
1.4. Нормативні посилання
Під час розробки цієї Інструкції використовувалися такі нормативно-правові акти та матеріали:
Положення про використання повітряного простору України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 29.03.2002 N 401 (далі - Положення про використання повітряного простору України);
Положення про об'єднану цивільно-військову систему організації повітряного руху України, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.99 N 1281;
Міжнародні договори:
Конвенція про міжнародну цивільну авіацію (1944 рік, Чикаго);
Конвенція про відкрите море (1958 рік, Женева);
Рекомендації Євроконтролю:
Інструктивний документ із впровадження Концепції гнучкого використання повітряного простору (Guidance Document for the Implementation of the Flexible Use of Airspace Concept (ASM.ET1.ST08.5000-GUI-02-00 - 18 August 2003));
Довідник Євроконтролю з менеджменту повітряного простору (Eurocontrol Handbook for Airspace Management (ASM.ET1.ST08.5000-HBK-02-00 - 22 October 2003);
Порадник Євроконтролю з планування повітряного простору (Eurocontrol Manual for Airspace Planning (ASM.ET1.ST03.4000.EAPM.02.02 - 22 October 2003).
1.5. Терміни та визначення
У цій Інструкції наведені нижче терміни вживаються у такому значенні:
дозвіл на використання повітряного простору - офіційне повідомлення про надання користувачеві повітряного простору дозволу на використання повітряного простору для провадження відповідного виду діяльності в порядку, що визначається відповідним підрозділом органу об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України;
експлуатант - юридична або фізична особа, що експлуатує повітряні судна або надає послуги в цій галузі;
загальний повітряний рух (GAT - General Air Traffic) - польоти повітряних суден, що виконуються за цивільними правилами і процедурами та/або стандартами та рекомендованою практикою ICAO;
заявка на використання повітряного простору - повідомлення встановленої форми, що надається користувачем повітряного простору до відповідного підрозділу об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України для отримання відповідних прав на використання повітряного простору;
зона обмеження польотів (R - Restricted area) - частина повітряного простору над сухопутною територією або територіальними водами, де обмежуються польоти повітряних суден;
коректив плану використання повітряного простору (UUP - Updated Airspace Use Plan) - повідомлення, яке має статус NOTAM та публікується Українським центром планування використання повітряного простору України та регулювання повітряного руху у день провадження діяльності для внесення змін до інформації, що міститься в AUP;
користувач повітряного простору - юридична або фізична особа, яка має право використовувати повітряний простір при провадженні відповідного виду діяльності;
маршрут обслуговування повітряного руху - визначений маршрут, призначений для спрямування потоку руху з метою забезпечення обслуговування повітряного руху. Зазначене поняття використовується для повітряної траси, контрольованого або неконтрольованого маршруту, умовного маршруту, маршруту прибуття або вильоту тощо;
менеджмент повітряного простору (ASM - Airspace Management) - функція планування, основною метою якої є забезпечення максимального використання наявного повітряного простору на основі динамічного розподілу за часом та, в окремих випадках, резервування повітряного простору для різних категорій користувачів з метою задоволення короткострокових потреб.
У контексті Концепції FUA менеджмент повітряного простору є загальним терміном, що охоплює будь-які заходи з менеджменту на трьох рівнях - стратегічному, передтактичному та тактичному, які здійснюються з метою досягнення найбільш ефективного використання повітряного простору, що ґрунтується на фактичних потребах, та, де можливо, з метою уникнення відокремлення повітряного простору на постійній основі;
небезпечна зона (D - Danger area) - частина повітряного простору, у межах якої у визначені періоди часу може здійснюватися діяльність, що є небезпечною для польотів повітряних суден;
НОТАМ-повідомлення (NOTAM) - повідомлення, що розсилається засобами електрозв'язку та містить інформацію про введення в дію, стан або зміну будь-якого аеронавігаційного устаткування, обслуговування і правил або інформацію про небезпеку, своєчасне попередження про які має важливе значення для персоналу, пов'язаного з виконанням польотів;
операційний повітряний рух (OAT - Operational Air Traffic) - польоти, на які не поширюються положення, встановлені для загального повітряного руху, які виконуються відповідно до правил і процедур, визначених відповідними уповноваженими органами;
орган об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху - відповідний підрозділ, повноваження і діяльність якого пов'язані з організацією повітряного руху в повітряному просторі України та в міжнародному повітряному просторі, який перебуває під відповідальністю України;
орган із забезпечення менеджменту повітряного простору (орган ASM) - відповідний повноважний орган, що входить до складу підрозділу об'єднаної цивільно-військової системи організації повітряного руху України, на який покладаються завдання менеджменту повітряного простору відповідно до вимог Європейської Концепції гнучкого використання повітряного простору;
підсистема централізації даних про повітряний простір (CADF - ECAC Centralised Airspace Data Function) - підсистема Центрального органу організації потоків повітряного руху Євроконтролю (CFMU), що виконує покладену на неї державами - членами Європейської конференції цивільної авіації (ЄКЦА) функцію щодо збору інформації про умовні маршрути обслуговування повітряного руху, яка міститься в національних планах використання повітряного простору. Підсистема централізації даних про повітряний простір (CADF) зводить цю інформацію в повідомлення про доступність умовних маршрутів обслуговування повітряного руху (CRAM);
план використання повітряного простору (AUP - Airspace Use Plan) - щоденне повідомлення стандартного формату, яке має статус NOTAM, за допомогою якого Український центр планування використання повітряного простору України та регулювання повітряного руху повідомляє про розподіл на тимчасовій основі повітряного простору України, на встановлений період часу;
повідомлення про доступність умовних маршрутів (CRAM - Conditional Route Availability Message) - спеціальне повідомлення, яке щодня видається підсистемою централізації даних про повітряний простір для всієї зони ЄКЦА з метою публікації в одному повідомленні інформації держав-членів ЄКЦА про доступність умовних маршрутів обслуговування повітряного руху, зазначених у національних планах використання повітряного простору. Повідомлення CRAM використовується експлуатантами повітряних суден з метою планування польотів;
район польотної інформації (FIR - Flight Information Region) - повітряний простір визначених розмірів, у межах якого надається польотно-інформаційне обслуговування та аварійне обслуговування;
тимчасово відокремлений район (TSA - Temporary Segregated Area) - визначений об'єм повітряного простору, що зазвичай перебуває під юрисдикцією одного авіаційного повноважного органу, тимчасово відокремлений за спільною угодою для виключного використання іншим авіаційним повноважним органом, через який не дозволяється транзит інших повітряних суден;
тимчасово зарезервований район (TRA - Temporary Reserved Area) - визначений об'єм повітряного простору, що зазвичай перебуває під юрисдикцією одного авіаційного повноважного органу, тимчасово зарезервований за спільною угодою для використання іншим авіаційним повноважним органом, через який може дозволятися транзит інших повітряних суден за диспетчерським дозволом;
тимчасово зарезервований повітряний простір - частина повітряного простору, у межах якого у визначений час може провадитися діяльність, що становить загрозу для виконання польотів авіації або для використання повітряного простору в інших цілях;
умовний маршрут (CDR - Conditional Route) - маршрут обслуговування повітряного руху або його частина, який може плануватися та використовуватися відповідно до спеціально визначених умов;
центральний орган організації потоків повітряного руху (CFMU - Central Flow Management Unit) - оперативний орган Євроконтролю, що здійснює організацію потоків повітряного руху у межах держав-членів ЄКЦА. До його складу входить підсистема централізації даних про повітряний простір (CADF).
1.6. Скорочення
З метою уніфікації та уникнення розбіжностей між термінами, які застосовуються в Україні, та прийнятими термінами ICAO та Євроконтролю, в тексті даного документа використовуються такі скорочення:
ADEXP ATS Data Exchange Формат протоколу обміну
Presentation даними щодо обслуговування
повітряного руху
AIP Aeronautical Збірник аеронавігаційної
Information Publication інформації України
of Ukraine
ASM Airspace Management Менеджмент повітряного
простору
ARO ATS Reporting Office Пункт збору донесень щодо
обслуговування повітряного
руху
AUP Airspace Use Plan План використання
повітряного простору
CADF Centralised Airspace Підсистема централізації
Data Function даних про повітряний
простір
CDR Conditional Route Умовний маршрут
(маршрут CDR)
CFMU Central Flow Management Центральний орган
Unit організації потоків
повітряного руху
CRAM Conditional Route Повідомлення про
Availability Message доступність умовних
маршрутів
D Danger Area Небезпечна зона
Eurocontrol European Organisation Європейська організація з
for the Safety of Air безпеки аеронавігації
Navigation (Євроконтроль)
GAT General Air Traffic Загальний повітряний рух
FIR Flight Information Район польотної інформації
Region
FPL Filed Flight Plan Наданий план польоту
ICAO International Civil Міжнародна організація
Aviation Organization цивільної авіації
IFPS Integrated Initial Інтегрована система
Flight Plan Processing первинної обробки планів
System польотів
LoA Letter of Agreement Письмова угода
NOTAM Notice to airmen НОТАМ-повідомлення
OAT Operational Air Traffic Операційний повітряний рух
R Restricted area Зона обмеження польотів
RPL Repeated Flight Plan Повторювальний план польоту
SITA Societe Internationale Міжнародне суспільство
de Telecommunications авіаційного електрозв'язку
Aeronautiques
TRA Temporary Reserved Area Тимчасово зарезервований
район
TSA Temporary Segregated Тимчасово відокремлений
Area район
UUP Updated Airspace Use Коректив плану використання
Plan повітряного простору
VFR Visual Flight Rules Правила візуальних польотів
АФТН Авіаційна фіксована наземна
телеграфна мережа
АС ЦЕНТР Автоматизована система
планування та контролю
використання повітряного
простору і регулювання
повітряного руху
ЄКЦА Європейська конференція
цивільної авіації
ОПР Обслуговування повітряного
руху
ОЦВС Об'єднана
цивільно-військова система
організації повітряного
руху
ППП Правила польотів
за приладами
ПС Повітряне судно
Украероцентр Український центр
планування використання
повітряного простору
України та регулювання
повітряного руху
УПР Управління повітряним рухом
2. Тимчасово зарезервований повітряний простір
2.1. До тимчасово зарезервованого повітряного простору належать тимчасово відокремлений район (TSA) та тимчасово зарезервований район (TRA).
2.2. TSA/TRA, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", встановлюються, як попередньо визначені об'єми повітряного простору для забезпечення провадження відповідного виду діяльності, яка через свою природу та тимчасовий характер потребує відокремлення від повітряного руху з метою забезпечення безпеки використання повітряного простору.
2.3. Стосовно TSA/TRA, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", застосовуються процедури щоденного розподілу повітряного простору на тимчасовій основі. Ці процедури передбачають розподіл повітряного простору між користувачами напередодні виконання діяльності, що вимагає тимчасового резервування повітряного простору, з метою надання можливості Украероцентру визначати доступність умовних маршрутів обслуговування повітряного руху (CDR), які проходять через даний повітряний простір, поза запланованим періодом діяльності в даному повітряному просторі.
Процедури щоденного розподілу повітряного простору на тимчасовій основі застосовуються також до тимчасово зарезервованого повітряного простору, встановленого за NOTAM та до тих D або R зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area".
2.4. Запланована діяльність і умови використання TSA/TRA та D, R зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", щодня публікуються Украероцентром у "Плані використання повітряного простору" (AUP).
2.5. Періоди активації TRA/TSA та D, R зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", визначаються у відповідності з такими параметрами:
опублікований період;
запланований період;
період фактичної активації.
Опублікований період публікується в AIP та охоплює максимально можливий час активації зони.
Для тимчасово зарезервованого повітряного простору, встановленого за NOTAM, цей період опубліковується у відповідному NOTAM.
Запланований період визначається щодня Украероцентром на підставі отриманих від користувачів заявок на використання повітряного простору та публікується в плані використання повітряного простору (AUP). Запланований період завжди знаходиться в межах опублікованого періоду.
Період фактичної активації визначається фактичним часом використання зони та знаходиться в межах запланованого періоду.
Час фактичної активації зони може виходити за межі запланованого періоду (але повинен знаходитися у межах опублікованого періоду), після відповідної координації користувача повітряного простору з відповідним органом ASM або Украероцентром при дотриманні наступних умов:
активація зони не вимагає додаткових заходів щодо організації потоків повітряного руху;
відсутній вплив на польоти OAT/GAT, що заплановані через даний повітряний простір відповідно до інформації повідомлень AUP та CRAM.
3. Умовні маршрути обслуговування повітряного руху
3.1. Розробка, впровадження умовних маршрутів обслуговування повітряного руху (CDR) та надання їм відповідних категорій виконується відповідно до Порадника Євроконтролю з планування повітряного простору (EUROCONTROL Manual for Airspace Planning).
3.2. CDR затверджуються Державіаслужбою та публікуються в документах аеронавігаційної інформації.
3.3. CDR є непостійними елементами опублікованої мережі маршрутів ОПР і встановлюються:
через тимчасово зарезервований повітряний простір (TRA/TSA) та/або через R, D зони, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area". Відкриття/закриття таких CDR залежить від відповідного виду діяльності у конкретній зоні;
враховуючи специфічні умови ОПР (наприклад, обмеження повітряного руху або забезпечення сумісності секторизації ОПР). Використання таких CDR залежить тільки від потреб експлуатантів.
3.4. Категорії умовних маршрутів обслуговування повітряного руху
CDR відповідно до їх прогнозованої доступності та можливості їх попереднього планування підрозділяються на три категорії:
умовні маршрути ОПР першої категорії (CDR-1);
умовні маршрути ОПР другої категорії (CDR-2);
умовні маршрути ОПР третьої категорії (CDR-3).
3.4.1. Умовні маршрути обслуговування повітряного руху першої категорії
3.4.1.1. CDR-1 - умовні маршрути ОПР з можливістю їх попереднього планування експлуатантами ПС на постійній основі протягом періодів часу, опублікованих в AIP.
3.4.1.2. CDR-1 плануються експлуатантами ПС таким самим чином, як і постійні маршрути ОПР, протягом періодів часу, опублікованих в AIP, шляхом подання FPL або RPL.
3.4.1.3. У випадках, коли Украероцентром планується закриття CDR-1, що вимагатиме від експлуатантів ПС повторного надання плану польоту з метою зміни маршруту, службою аеронавігаційної інформації публікується відповідне повідомлення NOTAM. Інформація про закриття CDR-1 також міститься у повідомленні CRAM, що розсилається органом CFMU. У цьому випадку будь-який план (RPL або FPL), що використовує ділянку CDR-1 протягом періоду часу його закриття, повинен бути анульований (за допомогою повідомлення CNL) або змінений (за допомогою повідомлення CHG).
3.4.1.4. У випадках, коли Украероцентром планується закриття CDR-1, що не вимагатиме від експлуатантів ПС повторного подання плану польоту, повідомлення NOTAM може не публікуватися, тому інформація про закриття таких CDR-1 у повідомленні CRAM буде відсутня. Проте, очікувані періоди закриття CDR-1 публікуються Украероцентром напередодні в переліку "BRAVO" AUP з метою інформування органів ОПР. У цьому випадку зміна маршруту польоту ПС буде виконуватися за вказівкою органу ОПР на поточній основі в залежності від діяльності у зоні, яка впливає на використання CDR-1. При цьому користувач або орган, який контролює діяльність у такій зоні, встановлює прямий зв'язок з органом ОПР, у зоні відповідальності якого знаходиться зона, для запобігання випадкам несанкціонованого входження в таку зону (при відмовах радіозв'язку та ін.). Експлуатанти ПС повинні враховувати можливість використання альтернативних маршрутів ОПР, що публікуються в AIP для кожного CDR-1 у стовпчику "Примітки".
3.4.2. Умовні маршрути обслуговування повітряного руху другої категорії
3.4.2.1. CDR-2 - умовні маршрути ОПР, можливість використання яких визначається Украероцентром напередодні та публікується в переліку "ALPHA" AUP.
3.4.2.2. Можливість використання CDR-2 визначається Украероцентром напередодні при відсутності діяльності у відповідній зоні, яка впливає на використання CDR-2.
3.4.2.3. Експлуатанти ПС можуть планувати використання CDR-2 та включати їх до FPL лише на підставі щоденного повідомлення CRAM. CDR-2 не можуть плануватися в RPL.
3.4.2.4. При плануванні польоту за CDR-2, що опубліковані в повідомленні CRAM, експлуатанти ПС повинні подати FPL із зазначенням у маршрутній частині FPL (поле 15) доступного CDR-2.
3.4.2.5. CDR-2 може використовуватися також і на поточній основі. При відсутності діяльності з використання повітряного простору або після її закінчення у відповідній зоні, через яку встановлено CDR-2, орган ОПР на поточній основі може рекомендувати повітряним суднам використовувати даний CDR-2, але лише після проведення координації з органом, який контролює діяльність у цій зоні.
3.4.3. Умовні маршрути обслуговування повітряного руху третьої категорії
3.4.3.1. CDR-3 - умовні маршрути, які не можуть бути запланованими експлуатантами ПС заздалегідь, а використовуються тільки з дозволу органу ОПР.
3.4.3.2. CDR-3 публікуються в AIP як умовні маршрути ОПР, що використовуються тільки з дозволу органу ОПР.
3.4.3.3. Орган ОПР може рекомендувати повітряним суднам використовувати CDR-3, але лише при відсутності діяльності у відповідній зоні, через яку встановлено CDR-3, та після проведення координації з органом, який контролює діяльність у цій зоні.
4. Порядок планування і використання тимчасово зарезервованого повітряного простору та умовних маршрутів обслуговування повітряного руху
4.1. Напередодні провадження діяльності до 12.00 UTC
4.1.1. Користувачі повітряного простору формують та подають до органів ASM і Украероцентру заявки на використання тимчасово зарезервованого повітряного простору (TSA, TRA) та R, D зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area".
Заявки користувачів на використання повітряного простору подаються до органів ASM і Украероцентру за допомогою АФТН, факсом або телефоном з документуванням інформації щодо їх змісту.
4.1.2. Орган ASM отримує та обробляє заявки користувачів повітряного простору на використання тимчасово зарезервованого повітряного простору (TSA, TRA) та R, D зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area" в межах відповідного FIR, виконує попередній аналіз та координацію їх використання, заносить до бази даних автоматизованої системи АС ЦЕНТР за допомогою відповідного терміналу для включення до AUP.
4.1.3. Форма заявок та порядок їх подання визначається згідно з чинним законодавством України.
4.2. Напередодні провадження діяльності до 14.00 UTC улітку або до 15.00 UTC узимку
Украероцентр:
аналізує усі заявки на використання тимчасово зарезервованого повітряного простору (TSA, TRA) та R, D зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", що отримані від органів ASM і знаходяться в базі даних автоматизованої системи АС ЦЕНТР, а також повідомлення NOTAM стосовно запланованої діяльності в тимчасово зарезервованому просторі на наступну добу;
виконує координацію використання повітряного простору користувачами за місцем, часом та висотою відповідно до встановлених Положенням про використання повітряного простору України пріоритетів використання повітряного простору;
проводить відповідні узгодження з користувачами у разі виявлення конфліктів та при необхідності внесення змін до замовлених користувачами місця, часу або висоти провадження діяльності безпосередньо або через орган ASM;
визначає періоди доступності CDR-2;
визначає періоди тимчасового закриття CDR-1;
приймає рішення щодо розподілу повітряного простору між користувачами та складає AUP на 24-годинний період, який розпочинається о 06.00 UTC наступного дня (дня провадження діяльності) та закінчується о 06.00 UTC наступного за ним дня;
розсилає AUP за встановленими адресами;
надає дозволи на використання повітряного простору в межах своєї компетенції.
Включення TSA, TRA та R, D зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", а також CDR-2 до AUP є дозволом користувачам повітряного простору на їх використання.
4.3. Напередодні провадження діяльності до 15.00 UTC улітку або 16.00 UTC узимку:
CADF збирає та аналізує національні AUP всіх держав - членів ЄКЦА, а також перевіряє безперервність доступності CDR-2, що перетинають державні кордони;
CADF на основі отриманих AUP формує "Проект CRAM", що охоплює 24-годинний період часу, який розпочинається о 06.00 UTC наступного дня (дня провадження діяльності) та закінчується о 06.00 UTC наступного за ним дня.
Украероцентр отримує від підсистеми CADF "Проект CRAM", виконує його перевірку та проводить погодження з CADF у разі виявлення невідповідності;
CADF розсилає повідомлення CRAM визначеним експлуатантам ПС і ARO, Украероцентру та всім органам планування й координації діяльності з використання повітряного простору держав-членів ЄКЦА;
CADF забезпечує оперативні підрозділи органу CFMU інформацією про доступність умовних маршрутів ОПР.
4.4. Використання тимчасово зарезервованого повітряного простору в день провадження діяльності
4.4.1. Запит про умови використання повітряного простору для провадження діяльності в тимчасово зарезервованому повітряному просторі надається користувачем до Украероцентру або до органу ASM не пізніше ніж за 1 год до початку діяльності в межах одного FIR та за 2 год - в межах двох і більше FIR.
4.4.2. Заявка на використання повітряного простору анулюється, якщо в зазначений термін запит на використання повітряного простору або повідомлення про перенесення початку діяльності до Украероцентру або до органу ASM не надійшли.
4.4.3. Умови використання повітряного простору визначаються Украероцентром або органами ASM не пізніше ніж за 30 хв до початку діяльності, якщо така діяльність провадиться в межах одного FIR та за 1 год - в межах двох і більше FIR.
4.4.4. Користувачі повітряного простору не пізніше ніж за 10 хв до початку діяльності повідомляють органу ASM та органам управління Повітряних Сил Збройних Сил України про початок діяльності і не пізніше ніж через 5 хв - про її закінчення.
4.4.5. Після отримання від користувача повідомлення про початок/закінчення діяльності орган ASM або Украероцентр активує/деактивує відповідні зони.
4.4.6. Користувач використовує повітряний простір відповідно до дозволу, наданого органом ASM або Украероцентром.
4.4.7. Екіпажі ПС використовують CDR-1 та CDR-2 відповідно до інформації, що міститься в повідомленні CRAM. Органи ОПР надають обслуговування повітряного руху цих ПС, використовуючи інформацію щодо CDR-1 та CDR-2, що міститься в AUP.
4.4.8. У разі наявності змін, пов'язаних з часом початку/закінчення діяльності, висотою (діапазоном висот) або скасуванням діяльності, користувач зобов'язаний терміново повідомити про них відповідному органу ASM та органу управління Повітряних Сил Збройних Сил України.
4.4.9. Украероцентр збирає та аналізує отриману від органів ASM оновлену інформацію про скасування, зміни або деактивацію діяльності у відповідних зонах, яка була зазначена в AUP.
4.4.10. Украероцентр приймає рішення щодо необхідності перерозподілу повітряного простору на підставі інформації від органів ASM, визначає доступні для використання CDR-2, що є додатковими до опублікованих в переліку "ALPHA" AUP.
4.4.11. Украероцентр на основі оновленої інформації формує та розсилає повідомлення UUP користувачам повітряного простору, органам управління Повітряних Сил Збройних Сил України, до підсистеми CADF органу CFMU та органам планування й координації діяльності з використання повітряного простору сусідніх держав (в частині, що стосується кожного з них при наявності відповідної Письмової угоди (LoA)).
4.4.12. При необхідності, Украероцентр на період дії поточного AUP може опублікувати одне або кілька повідомлень UUP. Між часом видання повідомлення UUP і часом активації CDR-2, що стали доступними відповідно до повідомлення UUP, забезпечується інтервал часу не менше 1 год.
4.4.13. Якщо діяльність у відповідній зоні скасовується або закінчується достроково, органи ОПР можуть використовувати відповідні CDR-2 та CDR-3 на поточній основі та пропонувати експлуатантам ПС оперативне перепланування маршруту польоту через неактивну зону.
4.4.14. Якщо в процесі провадження діяльності в тимчасово зарезервованому районі (TRA) виникає необхідність виконання польоту через повітряний простір вказаного району, виконується наступне:
4.4.14.1. У контрольованому повітряному просторі (класи C, D) орган ОПР:
за запитом екіпажу ПС виконує відповідний запит на перетинання повітряного простору TRA у відомчого органу УПР, що забезпечує управління польотами у повітряному просторі вказаного району;
при наявності відповідного дозволу надає відповідну інформацію екіпажу ПС та діє за вказівкою відомчого органу УПР.
4.4.14.2. Поза межами контрольованого повітряного простору (клас G):
перед вильотом або під час виконання польоту командир повітряного судна може отримати у відповідного сектора польотно-інформаційного обслуговування РДЦ інформацію щодо наявності заборон та обмежень використання повітряного простору, що пов'язані з роботою небезпечних зон, зон обмеження польотів, тимчасово зарезервованих зон, учбових та тренувальних зон, а також пов'язаних з польотами державної авіації за встановленими маршрутами;
при необхідності виконати політ через повітряний простір TRA командир повітряного судна не пізніше ніж за 10 хв до входження в зазначений повітряний простір повинен виконати запит у відомчого органу УПР, що забезпечує управління польотами на радіочастоті, яка опублікована в AIP VFR України та отримати дозвіл або заборону на такий політ;
у разі відсутності дозволу на входження в повітряний простір TRA повітряне судно виконує віраж не ближче ніж за 10 км до зазначеного району для очікування відповідного дозволу та, у разі відмови, обходить TRA, з урахуванням наявності буферної зони;
у разі відсутності інформації про активацію/деактивацію TRA або відповідного дозволу, повітряному судну забороняється входження до повітряного простору такого TRA.
4.4.14.3. Політ з перетинанням повітряного простору TRA може бути виконаний за встановленим CDR, що проходить через даний район, або за окремим маршрутом, який може бути запропонованим органом ОПР (УПР) за погодженням з відомчим органом УПР.
4.4.15. Забезпечення безпечних інтервалів ешелонування при виконанні польоту з перетинанням повітряного простору TRA покладається на відповідний відомчий орган УПР.
5. План використання повітряного простору
5.1. План використання повітряного простору (AUP) є офіційним засобом для щоденного повідомлення Украероцентром про розподіл повітряного простору на наступну добу. Украероцентр має видавати тільки один AUP на добу.
5.2. AUP формується Украероцентром із застосуванням автоматизованої системи АС ЦЕНТР на підставі заявок користувачів повітряного простору на відповідну дату проведення діяльності з використання повітряного простору, скоординованої планової інформації, що надається відповідними органами ASM, та рішень Украероцентру щодо розподілу повітряного простору між користувачами повітряного простору.
5.3. Протягом попередньої підготовки та координації AUP Украероцентром можуть розсилатися "Проекти AUP", які позначаються як "Draft AUP".
5.4. Остаточне рішення про опублікування AUP ухвалюється Украероцентром напередодні провадження діяльності не пізніше 14.00 UTC улітку або 15.00 UTC узимку.
5.5. У разі, якщо Украероцентром не було опубліковано AUP, то підсистемою CADF, за одну годину до опублікування відповідного повідомлення CRAM, дійсним вважатиметься останній отриманий "Проект AUP".
5.6. AUP розсилається Украероцентром за допомогою АФТН або телефаксу:
користувачам повітряного простору;
органам управління Повітряних Сил Збройних Сил України;
до підсистеми CADF органу CFMU;
органам планування й координації діяльності з використання повітряного простору сусідніх держав (в частині, що стосується кожного з них при наявності відповідної Письмової угоди (LoA)).
Органи ASM отримують AUP безпосередньо з АС ЦЕНТР на віддаленому робочому місці зазначеної автоматизованої системи.
5.7. Уключення TSA/TRA та R, D зон, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", до переліку "CHARLIE" AUP, а також CDR-2 до переліку "ALPHA" AUP є документальним оформленням дозволу на використання повітряного простору та підставою для користувачів повітряного простору для запиту умов використання тимчасово зарезервованого повітряного простору та можливості планування польотів за CDR-2.
5.8. Опис, формат та приклад AUP наведено в додатку 1.
5.9. Коректив плану використання повітряного простору.
5.9.1. Після того, як Украероцентр завершить процес розподілу повітряного простору та опублікує AUP, може виникнути потреба у перерозподілі повітряного простору для того, щоб скористатися перевагами, пов'язаними із скасуванням діяльності в раніше зарезервованому повітряному просторі. Зміни в розподілі повітряного простору враховуються Украероцентром у повідомленні "Коректив плану використання повітряного простору" (UUP).
5.9.2. Повідомлення UUP складатимуться зі змін до чинного AUP, спрямованих на підвищення пропускної спроможності органів ОПР і на зменшення затримок ПС через більш ефективне використання повітряного простору. Зокрема, повідомлення UUP містять докладну інформацію щодо:
зміни або анулювання діяльності в TSA/TRA та R, D зонах, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", що внесені до поточного AUP (перелік "CHARLIE");
нових CDR-2 (перелік "ALPHA"), що стали доступними внаслідок анулювання діяльності в TSA/TRA та R, D зонах, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area";
зміну параметрів використання CDR-2, вже опублікованих у переліку "ALPHA" поточного AUP;
зміни або анулювання опублікованої в поточному AUP інформації щодо закриття маршрутів ОПР або CDR-1 та про змінені обмеження повітряного простору.
5.9.3. Повідомлення UUP формується Украероцентром із застосуванням автоматизованої системи АС ЦЕНТР у тому самому форматі, що й AUP.
5.9.4. На відміну від AUP повідомлення UUP не підлягають зведенню органом CFMU (підсистемою CADF) в оновлене повідомлення CRAM. CDR-2, доступ до яких надається в повідомленні UUP, використовуються на поточній основі за вказівками органу ОПР екіпажам ПС щодо зміни маршруту.
5.9.5. Повідомлення UUP надсилається Украероцентром на ті самі адреси, що й AUP, за допомогою АФТН або телефаксу:
користувачам повітряного простору;
органам управління Повітряних Сил Збройних Сил України;
до підсистеми CADF органу CFMU;
органам планування й координації діяльності з використання повітряного простору сусідніх держав (в частині, що стосується кожного з них при наявності відповідної Письмової угоди - LoA).
Органи ASM отримують UUP безпосередньо з АС ЦЕНТР на віддаленому робочому місці зазначеної автоматизованої системи.
5.9.6. Опис, формат та приклад повідомлення UUP наведено в додатку 2.
5.9.7. Провадження діяльності в TSA/TRA та R, D зонах, які опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area", що не включені до AUP або до повідомлення UUP, забороняється, за винятком провадження термінової діяльності відповідно до вимог Положення про використання повітряного простору України.
6. Повідомлення про доступність умовних маршрутів обслуговування повітряного руху
6.1. Оскільки AUP не розсилається індивідуально кожному експлуатантові ПС, то інформація про доступність CDR на наступний день, яка надається Украероцентром до підсистеми CADF органу CFMU, розповсюджується експлуатантам ПС органом CFMU за допомогою "Повідомлення про доступність умовних маршрутів" (CRAM).
6.2. У переліку "ALPHA" повідомлення CRAM містяться CDR-2, що є доступними згідно з AUP.
6.3. У переліку "BRAVO" повідомлення CRAM містяться закриті за NOTAM маршрути ОПР і CDR-1, як дублювання вже опублікованої в NOTAM інформації. У випадках, коли Украероцентром планується закриття CDR-1, що не вимагатиме від експлуатантів ПС повторного надання плану польоту, а повідомлення NOTAM не публікуватиметься, тоді інформація про закриття таких маршрутів CDR-1 у повідомленні CRAM буде відсутня.
6.4. Повідомлення CRAM формується підсистемою CADF органу CFMU та розсилається у "Текстовому форматі" - для обробки в ручному режимі, або, за вимогою, у "Форматі ADEXP" - для автоматичної обробки в системах планування польотів.
6.5. З метою забезпечення можливості перевірки підсистема CADF на основі інформації з національних AUP спочатку формує "Проект CRAM" та надсилає його до Украероцентру, а після його офіційного підтвердження Украероцентром передає "Остаточне повідомлення CRAM" визначеним експлуатантам ПС і ARО, Украероцентру та всім органам планування й координації діяльності з використання повітряного простору держав - членів ЄКЦА за допомогою АФТН або SITA.
6.6. Експлуатанти ПС можуть отримати повідомлення CRAM у "Текстовому форматі" за допомогою терміналу CFMU або на інтернет-сайті Євроконтролю (http://cram.ecacnav.com).
6.7. Опис, формат та приклад повідомлення CRAM наведено в додатку 3.
Директор департаменту аеронавігаційного забезпечення Державіаслужби | В.М.Сімак |
Додаток 1
до пункту 5.8 Інструкції
з планування та використання
тимчасово зарезервованого
повітряного простору
та умовних маршрутів
обслуговування повітряного
руху
ПЛАН
використання повітряного простору (AUP)
1. Опис плану використання повітряного простору
1.1. Заголовок
Перший Ідентифікатор типу повідомлення
рядок: [наприклад, "План використання повітряного
простору" або "Проект AUP"]
Другий Ідентифікатор органу, що розсилає повідомлення
рядок: [наприклад, Украероцентр: "UKKKZDZA" - UKRAINE - ]
Третій Період дії плану
рядок: [наприклад, 06/06/2006 0600 - 07/06/2006 0600]
Період дії повинен охоплювати 24-годинний період
часу, який розпочинається о 06.00 UTC дня
провадження діяльності та закінчується о 06.00 UTC
наступного за ним дня.
Четвертий Дата і час розсилки AUP
рядок: [наприклад, 05/06/2006 13:53]
Додатково до типу повідомлення, зазначеному
в першому рядку, AUP ідентифікується днем і часом
його розсилки.
1.2. Переліки ALPHA - DELTA
Для кожного елемента структури повітряного простору, що міститься в AUP у зазначеній нижче послідовності, стовпчики міститимуть таку інформацію:
ALPHA Перелік доступних CDR-2;
BRAVO Перелік тимчасово закритих постійних маршрутів ОПР і
CDR-1;
CHARLIE Перелік активних TSA/TRA та R, D зон, які
опубліковані в AIP з позначкою "AMC-manageable area";
DELTA Перелік змінених обмежень повітряного простору (інші
R, D зони, які не позначені в AIP як "AMC-manageable
area", але стосовно яких інформація про зміни в
їхньому використанні надійшла до Украероцентру).
Перший Номер
стовпчик: [наприклад, 1]
Кожен елемент структури повітряного простору повинен
додаватися до переліку з порядковим номером і повинен
містити тільки один "Період дії" та один "Блок
ешелонів". Для кожного переліку від "ALPHА" до "DELTA"
порядковий номер повинен починатися з [1] для першого
елемента у переліку в буквено-цифровому порядку.
Верхні та нижні маршрути ОПР, що мають одну загальну
назву, повинні розташовуватися один над іншим.
Переліки від "ALPHА" до "DELTA" можуть бути згруповані
по FIR із збереженням їхнього унікального порядкового
номера в буквено-цифровому порядку, що надасть
можливість їхньої ідентифікації в повідомленні UUP
у випадку скасування або перерозподілу повітряного
простору.
Другий Позначення
стовпчик: [наприклад, UW542 IBROK INKOM або UKT701-01 Belbek].
Кожен елемент структури повітряного простору
ідентифікується в такий спосіб:
Для переліків За допомогою ідентифікатора маршруту
"ALPHA" і відповідно до розділу ENR 3-2 AIP, за
"BRAVO" яким йдуть два ідентифікатори ICAO
першої та останньої точок ділянки
відповідного маршруту ОПР;
Для переліків За допомогою ідентифікатора зони
"CHARLIE" і відповідно до розділу ENR 5 AIP, за
"DELTA" яким вказується назва зони;
Третій Блок ешелонів
стовпчик: [наприклад, F110-F240 або GND-F250 або M0150-UNL]
Кожен елемент структури повітряного простору