• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Технічного регламенту енергетичного маркування енергоспоживчої продукції

Міністерство енергетики України  | Наказ, Інформація, Регламент від 27.04.2022 № 164
Реквізити
  • Видавник: Міністерство енергетики України
  • Тип: Наказ, Інформація, Регламент
  • Дата: 27.04.2022
  • Номер: 164
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство енергетики України
  • Тип: Наказ, Інформація, Регламент
  • Дата: 27.04.2022
  • Номер: 164
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
27.04.2022 № 164
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 червня 2022 р.
за № 615/37951
Про затвердження Технічного регламенту енергетичного маркування енергоспоживчої продукції
Відповідно до частини другої статті 8 Закону України "Про технічні регламенти та оцінку відповідності"; постанови Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1057 "Про визначення сфер діяльності, в яких центральні органи виконавчої влади та Служба безпеки України здійснюють функції технічного регулювання"; Положення про Міністерство енергетики України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 червня 2020 року № 507, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Технічний регламент енергетичного маркування енергоспоживчої продукції, що додається.
2. Директорату з питань формування енерго- та ресурсоефективної політики в установленому законодавством порядку забезпечити подання цього наказу на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України.
3. Цей наказ набирає чинності з 01 серпня 2023 року.
4. Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.

Міністр

Г. Галущенко
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
енергетики України
27 квітня 2022 року № 164
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
09 червня 2022 р.
за № 615/37951
ТЕХНІЧНИЙ РЕГЛАМЕНТ
енергетичного маркування енергоспоживчої продукції
I. Предмет і сфера застосування
1. Цей Технічний регламент встановлює основні вимоги, що застосовуються до енергоспоживчої продукції (далі - продукція), що вводиться в обіг або в експлуатацію.
Цей Технічний регламент передбачає маркування цієї продукції та надання стандартної інформації щодо енергоефективності продукції, споживання енергії та інших ресурсів під час використання продукції, а також додаткову інформацію про продукцію, з метою зменшення споживання ними енергії.
Цей Технічний регламент розроблено на основі Регламенту Європейського Парламенту і Ради (ЄС) № 2017/1369 від 04 липня 2017 року про встановлення рамок для енергетичного маркування та скасування Директиви 2010/30/ЄС.
2. Дія цього Технічного регламенту не поширюється на:
продукцію, яка була у використанні, якщо вона не імпортується з третьої країни;
транспортні засоби для пасажирських або вантажних перевезень.
II. Терміни та визначення
У цьому Технічному регламенті терміни вживаються у таких значеннях:
база даних продукції - систематизований набір даних щодо продукції, що складається з відкритої частини для споживачів, інформація з якої щодо параметрів продукції є доступною за допомогою електронних засобів, онлайнового порталу для доступу, та частини бази даних, що стосується відповідності, з чітко визначеними вимогами до доступу та безпеки;
введення в експлуатацію - використання продукції за її призначенням споживачем (користувачем) в Україні в перший раз;
введення в обіг - надання продукції на ринку України в перший раз;
виробник - будь-яка фізична чи юридична особа (резидент чи нерезидент), яка виготовляє продукцію або доручає її розроблення чи виготовлення та реалізовує цю продукцію під своїм найменуванням або торговельною маркою (знаком для товарів та послуг);
гармонізований європейський стандарт - європейський стандарт, прийнятий на основі запиту Європейської Комісії для застосування законодавства Європейського Союзу щодо гармонізації;
група продукції - група продукції, що має однакову основну функціональність;
дистанційний продаж - надання продукції для продажу, прокату чи лізингу за поштовим замовленням, каталогом, через Інтернет, шляхом телемаркетингу або в будь-який інший спосіб, за допомогою якого не очікується, що потенційний споживач може побачити продукцію, що продається;
додаткова інформація - інформація, яку вказано в технічних регламентах енергетичного маркування за типами продукції, щодо функціональних і екологічних характеристик продукції;
допустиме відхилення для цілей перевірки відповідності - максимальне допустиме відхилення результатів вимірювань та розрахунків для цілей перевірки відповідності, що здійснюються органами державного ринкового нагляду або від імені таких органів, порівняно зі значеннями заявлених або опублікованих параметрів, що відображають відхилення, які виникають внаслідок міжлабораторних відмінностей;
еквівалентна модель - модель, яка має однакові технічні характеристики, що стосуються етикетки, і той самий інформаційний лист продукції, але яка вводиться в обіг або експлуатацію тим самим постачальником як інша модель з іншим ідентифікатором моделі;
енергетична етикетка - етикетка встановленої форми, яка містить інформацію про рівень ефективності споживання продукцією енергетичних та інших основних ресурсів (клас та показники енергоефективності), а також додаткову інформацію;
енергетичне маркування - інформування споживача про рівень ефективності споживання продукцією енергетичних та інших основних ресурсів, а також надання додаткової інформації шляхом використання енергетичної етикетки;
енергоефективність - співвідношення між вихідною кількістю отриманих результатів діяльності (продуктивності), послуг, товарів або енергії та вхідною енергією;
енергоспоживча продукція - товар або система, що впливає на споживання енергії під час використання, який вводиться в обіг або експлуатацію, включаючи деталі, що впливають на споживання енергії під час використання, які вводяться в обіг або в експлуатацію для споживачів і призначені для вбудовування в продукцію;
етикетка зі зміненою шкалою - етикетка для конкретної групи продукції, шкала якої зазнала зміни і відрізняється від етикеток до зміни шкали, хоча і зберігає візуальну та сприйнятливу узгодженість з усіма етикетками;
змінна шкала - дія, внаслідок якої вимоги для отримання певного класу енергоспоживання на етикетці для конкретної групи продукції стають суворішими;
ідентифікатор моделі - літерно-цифровий код, який вирізняє конкретну модель продукції серед інших моделей під тією самою торговою маркою (знаком для товарів та послуг) або під тим самим найменуванням постачальника;
імпортер - будь-яка фізична чи юридична особа резидент України, яка вводить в обіг на ринку України продукцію походженням з іншої країни;
інформаційний лист продукції - стандартний документ, що містить інформацію стосовно продукції, у друкованій чи електронній формі;
модель - версія продукції, всі одиниці якої мають однакові технічні характеристики, які відповідають етикетці та інформаційному листу про продукцію, та мають однаковий ідентифікатор моделі;
надання на ринку - будь-яке платне або безоплатне постачання продукції для розповсюдження, споживання чи використання на ринку України в процесі здійснення господарської діяльності;
постачальник - виробник-резидент України, уповноважений представник виробника-нерезидента, або імпортер, який вводить в обіг продукцію;
розповсюджувач - будь-яка інша, ніж виробник або імпортер, фізична чи юридична особа в ланцюгу постачання продукції, яка надає продукцію на ринку;
система - комбінація декількох товарів, які разом виконують конкретну функцію в передбаченому середовищі та енергоефективність яких може бути визначена як єдине ціле;
споживач - фізична або юридична особа, яка купує, бере в прокат або отримує продукцію для власного використання, незалежно від того, чи пов’язані її цілі з торговельною діяльністю, підприємницькою діяльністю, ремеслом чи професією;
технічна документація - документація, достатня для оцінювання органами державного ринкового нагляду достовірності етикетки та інформаційного листа продукції, включно з протоколами випробувань або подібними технічними даними;
уповноважений представник - будь-яка фізична чи юридична особа - резидент України, яка одержала від виробника письмове доручення діяти від його імені стосовно визначених завдань.
III. Загальні обов’язки постачальників
1. Постачальник повинен забезпечити, щоб кожна окрема одиниця продукції, що вводиться в обіг, безкоштовно супроводжувалася точними друкованими етикетками та інформаційними листами продукції відповідно до цього Технічного регламенту та прийнятих технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
Як альтернатива наданню інформаційного листа продукції разом із продукцією, технічні регламенти енергетичного маркування за типами продукції можуть передбачати, що постачальнику достатньо ввести параметри із такого інформаційного листа продукції до бази даних продукції.
У такому разі постачальник надає розповсюджувачу інформаційний лист продукції в друкованій формі на його запит.
Технічні регламенти енергетичного маркування за типами продукції можуть передбачати, що етикетка друкується на упаковці продукції.
2. Постачальник повинен безкоштовно, і в будь-якому випадку, протягом п’яти робочих днів на вимогу розповсюджувача надати розповсюджувачу друковані етикетки, включаючи етикетки зі зміненою шкалою, та інформаційні листи продукції.
3. Постачальник повинен забезпечити точність етикеток та інформаційних листів про продукцію, які він надає, та надати технічну документацію, достатню для оцінки точності.
4. Після введення одиниці моделі в експлуатацію постачальник повинен інформувати споживача щодо внесення будь-яких змін, які мають бути внесені в одиницю моделі за допомогою оновлення, яке може зашкодити параметрам маркування енергоефективності для такої одиниці продукції, як визначено у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції. Постачальник повинен інформувати споживача про мету оновлення та про зміни параметрів, включаючи будь-які зміни в класі етикетки. Протягом періоду, пропорційного середньому строку служби продукції, постачальник повинен надавати споживачу можливість відмовитись від оновлення без уникнення втрати функціональності.
5. Постачальник не повинен вводити в обіг продукцію, розроблену таким чином, щоб характеристики моделі автоматично змінювалися в умовах випробування, з метою досягнення сприятливішого рівня будь-якого з параметрів, визначених у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції, чи включених до будь-якої документації, що надається разом із продукцією.
IV. Обов’язки постачальників щодо бази даних продукції
1. Постачальник повинен з 01 січня 2025 року перед введенням в обіг одиниці нової моделі, на яку поширюється дія технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, вносити інформацію про таку модель до бази даних продукції та функціональні критерії - до відкритої частини бази даних (додаток).
2. Якщо одиницю моделі, на яку поширюється дія технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, вводять в обіг з 01 серпня 2023 року до 01 січня 2025 року, постачальник повинен внести до бази даних продукції інформацію щодо такої моделі до 30 червня 2025 року, як визначено в додатку до цього Технічного регламенту.
Перед внесенням даних до бази даних продукції постачальник повинен зробити електронну версію технічної документації доступною для інспектування протягом 10 днів з дня отримання запиту від державних органів ринкового нагляду.
3. Постачальник може вносити до бази даних продукції інформацію, як зазначено в додатку до цього Технічного регламенту, щодо моделей, одиниці яких були введені в обіг до введення в дію цього Технічного регламенту.
4. Продукція, до якої вносяться зміни, що стосуються етикетки або інформаційного листа, вважається новою моделлю. Якщо постачальник більше не вводить в обіг одиниці моделі, він повинен вказати це у базі даних.
5. Обов’язки, зазначені у пунктах 1, 2 цього розділу, не застосовують до обігрівальних комплексів, якщо надання етикеток для таких комплексів є виключним обов’язком розповсюджувача та які зазначені у:
Технічному регламенті енергетичного маркування водонагрівачів, баків-акумуляторів та комплектів з водонагрівача і сонячного обладнання, затвердженому наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 19 квітня 2019 року № 100, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 21 червня 2019 року за № 647/33618;
Технічному регламенті енергетичного маркування місцевих обігрівачів, затвердженому наказом Міністерства енергетики України від 22 жовтня 2020 року № 676, зареєстрованому в Міністерстві юстиції України 17 грудня 2020 року за № 1256/35539.
6. Після введення в обіг останньої одиниці моделі постачальник повинен зберігати інформацію щодо такої моделі у частині відповідності бази даних продукції протягом 15 років.
У відповідних випадках, зважаючи на середній строк служби продукції, відповідно до пункту 2 розділу XI цього Технічного регламенту може бути передбачений коротший строк зберігання інформації.
Інформація з відкритої частини бази даних продукції не повинна видалятися.
V. Обов’язки розповсюджувачів
1. Розповсюджувач повинен:
демонструвати у видимий спосіб етикетку, надану постачальником або оприлюднену відповідно до пункту 2 цього розділу для одиниць моделі, на яку поширюється дія відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, зокрема, і для дистанційного продажу через Інтернет;
надавати споживачам інформаційний лист продукції, а на запит - також і в друкованій формі у пункті продажу.
2. У разі якщо, незважаючи на пункт 1 розділу III цього Технічного регламенту, розповсюджувач не має етикетки або інформаційного листа, він повинен звернутися до постачальника згідно з пунктом 2 розділу III цього Технічного регламенту з проханням їх отримати або, за власним рішенням, роздрукувати чи завантажити їх з бази даних продукції для електронного відображення, якщо такі функції доступні для такої продукції.
VI. Інші обов’язки постачальників і розповсюджувачів
Постачальник і розповсюджувач повинні:
зробити посилання на клас енергоефективності продукції та діапазон класів енергоефективності, наявних на етикетці, у візуальній рекламі та технічних рекламних матеріалах для конкретної моделі відповідно до належного технічного регламенту енергетичного маркування за типами продукції;
з власної ініціативи або на вимогу органів державного ринкового нагляду співпрацювати з ними та вживати негайних заходів для усунення будь-якого випадку невідповідності вимогам, визначеним у цьому Технічному регламенті та відповідних технічних регламентах енергетичного маркування за типами продукції;
не надавати та не демонструвати інші етикетки, знаки, символи чи написи, які не відповідають вимогам цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, якщо це може ввести в оману чи заплутати споживачів щодо споживання енергії чи інших ресурсів під час використання;
для продукції, на яку не поширюється дія технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, не поставляти або демонструвати ярлики, що імітують етикетки, передбачені відповідно до цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції;
для продукції, не пов’язаної з енергоспоживанням, не постачати, не демонструвати ярлики, що імітують етикетки, передбачені відповідно до цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
VII. Державний ринковий нагляд і державний контроль енергоспоживчої продукції
1. Державний ринковий нагляд і державний контроль енергоспоживчої продукції здійснюється відповідно до Закону України "Про державний ринковий нагляд і контроль нехарчової продукції" з урахуванням вимог цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції органами державного ринкового нагляду в межах сфери їх відповідальності і передбачає встановлення наявності енергетичної етикетки, її відповідності вимогам, зазначеним у розділі VIII цього Технічного регламенту, а також перевірку відповідності фактичних технічних характеристик енергоспоживчої продукції вимогам цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
2. Органи державного ринкового нагляду використовують методи вимірювань і розрахунків відповідно до технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції.
3. У разі наявності підстав вважати, що енергоспоживча продукція, на яку поширюється дія цього Технічного регламенту, становить ризик для здоров’я або безпеки людей, довкілля або інших аспектів захисту суспільних інтересів, органи державного ринкового нагляду повинні провести перевірку характеристик стосовно цієї продукції за всіма відповідними вимогами цього Технічного регламенту або відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції. У разі необхідності постачальники та розповсюджувачі повинні співпрацювати з органами державного ринкового нагляду для цілей такої перевірки.
4. Якщо під час проведення перевірки, зазначеної у пункті 3 цього розділу, органами державного ринкового нагляду встановлено, що енергоспоживча продукція не відповідає вимогам цього Технічного регламенту або відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, орган державного ринкового нагляду невідкладно вимагає від постачальника або, за необхідності, розповсюджувача вжити протягом визначеного строку всіх необхідних коригувальних заходів щодо приведення такої продукції у відповідність із встановленими вимогами, у разі неможливості цього - залежно від характеру визначеного ризику вилучити продукцію з обігу та/або відкликати до приведення її у відповідність із встановленими вимогами.
Постачальник або, за необхідності, розповсюджувач повинен забезпечити вжиття всіх необхідних обмежувальних (коригувальних) заходів стосовно всієї продукції, яку надано ним на ринку.
5. Якщо протягом строку, зазначеного в пункті 4 цього розділу, постачальник або, за необхідності, розповсюджувач не вжив належних обмежувальних (коригувальних) заходів, орган державного ринкового нагляду відповідно до методики вжиття обмежувальних (коригувальних) заходів вживає таких обмежувальних (коригувальних) заходів:
обмеження або заборона надання продукції на ринку;
вилучення з обігу та/або відкликання продукції.
VIII. Процедура запровадження етикеток
1. Якщо станом на 01 січня 2025 року для групи продукції не існує етикетки, постачальник повинен, з урахуванням положень цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, запровадити етикетку.
2. Якщо на підставі Технічного регламенту щодо встановлення системи для визначення вимог з екодизайну енергоспоживчих продуктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 жовтня 2018 року № 804, у певній групі продукції більше не допускається введення в обіг або експлуатацію моделей, що належать до класу енергоспоживання E, F або G, такий клас або класи позначаються на етикетці сірим кольором.
Етикетка з сірими класами застосовується тільки до нових одиниць продукції, введених в обіг або експлуатацію.
3. Якщо з технічних причин неможливо визначити сім класів енергоспоживання, що відповідають суттєвій економії енергії та витрат з точки зору споживача, як виняток, етикетка може мати менше класів.
У такому разі повинен зберігатися кольоровий спектр етикетки - від темно-зеленого до червоного.
4. Щодо продукції, для якої може додатково застосовуватись змінна шкала етикеток, перегляд етикетки з метою її масштабування здійснюється у разі, якщо:
30 % одиниць моделей, що належить до групи продукції, яка продається на ринку України, належить до найвищого класу енергоефективності А, та можна очікувати подальшого технологічного прогресу;
50 % одиниць моделей, що належить до групи продукції, яка продається на ринку України, належить до двох найвищих за енергоефективністю класів А і В, та можна очікувати подальшого технологічного прогресу.
5. Коли етикетку запроваджують або змінюють її шкалу, то повинні переконатися, що на дату запровадження етикетки немає продукції, яка може бути віднесена до класу енергоефективності А, та що очікуваний строк, протягом якого більшість моделей буде віднесена до такого класу, становить не менше 10 років.
Як відступ, якщо очікується швидший розвиток технологій, то повинні бути встановлені вимоги, щоб на дату запровадження етикетки не було продукції, яка може бути віднесена до класів енергоспоживання А і В.
6. Якщо шкалу етикетки змінюють:
1) постачальник повинен, коли вводить продукцію в обіг, надати розповсюджувачу і наявну етикетку, і етикетку зі зміненою шкалою, а також інформаційні листи продукції у чотиримісячний строк до дати, визначеної у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції, як дати початку демонстрування етикетки зі зміненою шкалою.
Як відступ від цього підпункту, якщо наявна етикетка та етикетка зі зміненою шкалою вимагають різних випробувань моделі, постачальник може не надавати наявну етикетку разом із одиницями моделей, які вводять в обіг або експлуатацію протягом чотиримісячного строку до дати, визначеної у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції, як дати початку демонстрування етикетки зі зміненою шкалою, якщо жодну одиницю такої моделі чи еквівалентних моделей не було введено в обіг або експлуатацію до початку чотиримісячного строку.
У такому разі постачальник не повинен надавати такі одиниці для продажу до зазначеної дати.
Постачальник повинен якнайшвидше повідомляти відповідного розповсюджувача про такі наслідки, зокрема коли він включає такі одиниці до своєї пропозиції розповсюджувачам;
2) для продукції, введеної в обіг або експлуатацію до початку чотиримісячного строку, постачальник повинен з початку такого строку передавати етикетки зі зміненою шкалою на запит розповсюджувача.
Як відступ від цього підпункту:
розповсюджувачу, який не в змозі отримати етикетку зі зміненою шкалою для одиниць, які вже є у нього в запасі, тому що постачальник припинив свою діяльність, дозволяють продаж таких одиниць із виключно етикеткою, шкалу якої не було змінено, протягом дев’яти місяців з дати, визначеної у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції, як дати початку демонстрування етикетки зі зміненою шкалою;
або
якщо етикетка, шкалу якої не було змінено, та етикетка зі зміненою шкалою вимагають різних випробувань моделі, постачальника звільняють від зобов’язання надавати етикетку зі зміненою шкалою для одиниць, які вводять в обіг або експлуатацію до чотиримісячного строку, якщо жодні одиниці такої моделі чи еквівалентних моделей не вводяться в обіг або експлуатацію після початку чотиримісячного строку.
У такому разі розповсюджувачу дозволяють продаж таких одиниць виключно з етикеткою, шкалу якої не було змінено, протягом дев’яти місяців з дати, визначеної у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції як дати початку демонстрування етикетки зі зміненою шкалою;
3) розповсюджувач повинен замінити наявні етикетки на продукції, що демонструється як у магазинах, так і при продажу через Інтернет, на етикетки зі зміненою шкалою протягом 14 робочих днів з дати, визначеної у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції, як дати початку демонстрування етикетки зі зміненою шкалою.
Розповсюджувач не повинен демонструвати етикетки зі зміненою шкалою до зазначеної дати.
Як відступ від підпунктів 1-3 цього пункту, відповідні технічні регламенти енергетичного маркування за типами продукції, можуть передбачати конкретні правила для етикеток енергоефективності, надрукованих на пакуванні.
IX. База даних продукції
1. Держенергоефективності створює та підтримує базу даних продукції, що складається з відкритої частини, частини, що стосується відповідності, та онлайнового порталу для доступу до зазначених двох частин.
База даних продукції не замінює та не змінює обов’язки державних органів ринкового нагляду.
2. База даних продукції створюється з метою:
сприяння органам державного ринкового нагляду у виконанні ними своїх обов’язків відповідно до цього Технічного регламенту та відповідних технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції, включно із забезпеченням їх дотримання;
надання громадськості інформації про введену в обіг енергоспоживчу продукцію, їхні етикетки енергоефективності та інформаційні листи енергоспоживчої продукції;
надання Держенергоефективності актуальної інформації про енергоефективність продукції для перегляду етикеток енергоефективності.
3. Відкрита частина бази даних та онлайновий портал мають містити інформацію, визначену в пунктах 1, 2 додатка до цього Технічного регламенту, яка оприлюднюється.
Відкрита частина бази даних має відповідати критеріям, визначеним у пункті 7 цього розділу, та функціональним критеріям, визначеним у пункті 3 додатка до цього Технічного регламенту.
4. Доступ до частини бази даних продукції, що стосується відповідності, повинен бути тільки у Держенергоефективності та у державних органів ринкового нагляду і вона має містити інформацію, визначену в пункті 2 додатка до цього Технічного регламенту, включно з конкретними частинами технічної документації.
Частина, що стосується відповідності, має відповідати критеріям, зазначеним у пунктах 7, 8 цього розділу, та функціональним критеріям, визначеним у пункті 3 додатка до цього Технічного регламенту.
5. Обов’язковими частинами технічної документації бази даних продукції є:
загальний опис моделі, достатній для однозначної та легкої ідентифікації;
посилання на застосовані національні стандарти або на інші стандарти, що використовуються в процесі вимірювання;
конкретні запобіжні заходи, вжиті під час збирання, встановлення, обслуговування чи випробування моделі;
технічні параметри моделі, що вимірюються;
розрахунки параметрів, що вимірюються;
умови випробувань, якщо вони не описані достатньою мірою в національних стандартах або в інших стандартах, що використовуються в процесі вимірювання.
Крім того, постачальник може добровільно завантажувати до бази даних частини технічної документації.
6. У разі, якщо дані в базі даних продукції відрізняються від тих, що визначені у пункті 5 цього розділу, або недоступні у відкритій частині бази даних продукції, Держенергоефективності та органи державного ринкового нагляду можуть отримати такі дані від постачальника для здійснення своїх обов’язків згідно з цим Технічним регламентом.
7. База даних продукції створюється відповідно до таких критеріїв:
мінімізація адміністративного тягаря для постачальника та інших користувачів бази даних;
зручність для користувача та результативність за витратами;
автоматичне уникнення надмірної реєстрації.
8. Частина бази даних продукції, що стосується відповідності, створюється відповідно до таких критеріїв:
захист від нецільового використання та убезпечення конфіденційності інформації шляхом суворих заходів безпеки;
права доступу на основі принципу службової необхідності;
опрацювання персональних даних;
обмеження доступу до даних за обсягом для запобігання копіюванню великих масивів даних;
відстеження доступу до даних для постачальника відповідно до технічної документації.
9. Рівень конфіденційності має відображати потенційну шкоду внаслідок несанкціонованого доступу до таких даних неуповноваженими особами.
10. Постачальник повинен мати доступ до інформації, яку він вносить до бази даних продукції на підставі пунктів 1 і 2 розділу IV цього Технічного регламенту, і право її редагування.
Запис змін разом із відстеженням дати будь-якого редагування зберігається для цілей державного ринкового нагляду.
11. Споживачі, які використовують відкриту частину бази даних продукції, повинні мати змогу легко ідентифікувати найкращий клас енергоспоживання, заповнений для кожної групи продукції, що даватиме їм змогу порівнювати характеристики моделей і обирати найбільш енергоефективну продукцію.
12. Суб’єктом створення, ведення та функціонування бази даних енергоспоживчої продукції виступає Держенергоефективності.
X. Національні стандарти для цілей застосування технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції
1. Перелік національних стандартів для цілей застосування відповідного технічного регламенту енергетичного маркування за типами продукції (далі - перелік національних стандартів), які відповідають відповідним вимогам до вимірювання та розрахунку, викладеним у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції, формується, затверджується та оприлюднюється відповідно до закону.
2. Якщо національні стандарти з переліку національних стандартів застосовуються під час перевірки відповідності продукції, вважається, що модель відповідає відповідним вимогам щодо вимірювання та розрахунку, викладеним у відповідному технічному регламенті енергетичного маркування за типами продукції.
3. Включені до національних стандартів з переліку національних стандартів методи вимірювання та розрахунку мають бути надійними, точними та відтворюваними, а також узгодженими з вимогами пунктів 4 і 5 розділу III цього Технічного регламенту.
XI. Технічні регламенти енергетичного маркування за типами продукції
1. У технічних регламентах енергетичного маркування за типами продукції визначаються групи продукції, які відповідають наступним критеріям:
згідно з найновішою доступною статистикою та з урахуванням кількості продукції, введеної в обіг на ринку України, група продукції повинна мати значний потенціал для заощадження енергії та, у відповідних випадках, інших ресурсів;
у групі продукції моделі з еквівалентною функціональністю повинні суттєво відрізнятися за відповідними рівнями ефективності;
моделі з еквівалентною функціональністю не повинні справляти значний негативний вплив на цінову доступність та вартість життєвого циклу групи продукції;
запровадження вимог щодо енергетичного маркування для групи продукції не повинно справляти значний негативний вплив на функціональність продукції під час використання.
2. Технічні регламенти енергетичного маркування за типами продукції повинні відповідати наступним критеріям:
визначення конкретної групи продукції, що відповідає визначенню енергоспоживчої продукції, визначеної у розділі II цього Технічного регламенту;
дизайн і зміст етикетки, включно зі шкалою A-G, що показує споживання енергії, яка, наскільки це можливо, повинна мати однакові характеристики дизайну в різних групах продукції і бути чіткою та впізнаваною в усіх випадках.
Крок класифікації A-G повинен відповідати суттєвій економії енергії та витрат і, з точки зору споживача, повинен забезпечувати належну диференціацію продукції.
Також необхідно визначатися, яким чином крок класифікації A-G та споживання енергії відображається на видному місці етикетки.
У разі використання додаткової інформації етикетка повинна наголошувати на енергоефективності продукції.
Додаткова інформація має бути однозначною і не справляти негативного впливу на чітку зрозумілість та дієвість етикетки в цілому для споживачів.
Додаткова інформація повинна ґрунтуватися:
на даних, що стосуються фізичних характеристиках продукції, які можуть бути виміряні та перевірені органами державного ринкового нагляду;
включення до етикетки примітки, яке дає змогу споживачам ідентифікувати енергетично-розумну продукцію, тобто здатні автоматично змінювати та оптимізовувати свої моделі споживання у відповідь на зовнішні стимули (наприклад, сигнали від центральної системи управління енергією будинку або через неї, цінові сигнали, сигнали прямого керування, локальні вимірювання) або здатні надавати інші послуги, що підвищують енергоефективність та збільшення частки відновлюваної енергії, щоб поліпшити вплив енергоспоживання на довкілля в рамках усієї енергосистеми;
місця демонстрування етикетки, наприклад, прикріплена до одиниці продукції, якщо це не завдає шкоди, надрукована на упаковці, надана в електронному форматі, демонструється через Інтернет,- з урахуванням вимог пункту 1 розділу III цього Технічного регламенту і наслідків для споживачів, постачальників і розповсюджувачів;
у разі потреби електронні засоби маркування продукції;
спосіб, у який етикетка та інформаційний лист продукції повинні надаватися у разі дистанційного продажу;
зміст, що вимагається, та, у разі потреби, формат та інші деталі щодо інформаційного листа продукції та технічної документації, включно з можливістю внесення параметрів інформаційного листа продукції до бази даних відповідно до пункту 1 розділу III цього Технічного регламенту;
допустимі відхилення для цілей державного ринкового нагляду, які державний ринковий нагляд повинен використовувати при перевірці відповідності вимогам;
клас енергоспоживання та діапазон класів ефективності, наявні на етикетці, повинні бути включені у візуальну рекламу та технічні рекламні матеріали, з урахуванням питань розбірливості та видимості;
методи вимірювання та розрахунку, зазначені у розділі X цього Технічного регламенту, які повинні використовуватися для визначення етикетки та інформації з інформаційного листа продукції, зокрема й визначення індексу енергоефективності (EEI), або еквівалентний параметр;
те, що вимагається для більших приладів вищий рівень енергоефективності задля віднесення до певного класу енергоспоживання;
формат будь-якої додаткової інформації на етикетці, що дає змогу споживачам отримувати доступ за допомогою електронних засобів до детальнішої інформації про характеристики продукції, включені до інформаційного листа продукції. Формат такої додаткової інформації може мати форму адреси вебсайту, QR-коду, посилання на етикетку, доступну онлайн, або будь-яких інших орієнтованих на споживача засобів;
класи енергоспоживання, що описують споживання енергії продукцією під час використання, повинні позначатися на інтерактивному дисплеї продукції, якщо це передбачено;
дату оцінювання та можливого подальшого перегляду технічних регламентів енергетичного маркування за типами продукції;
відмінності в енергетичних характеристиках у різних кліматичних регіонах;
відповідно до пункту 6 розділу IV цього Технічного регламенту зберігати інформацію у частині бази даних продукції, що стосується відповідності, менше за 15 років відповідно до середнього терміну служби продукції.
XII. Перехідні положення
Для моделей, одиниці яких були введені в обіг або експлуатацію відповідно до Технічного регламенту енергетичного маркування енергоспоживчих продуктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 07 серпня 2013 року № 702, до 01 серпня 2023 року, постачальник повинен протягом строку, що закінчується через п’ять років після виготовлення останньої одиниці, зробити електронну версію технічної документації доступною для інспектування протягом 10 днів з дня отримання запиту від органів державного ринкового нагляду.
Керівник
експертної групи з питань
енергоефективності ПЕК
Директорату з питань
формування енерго-
та ресурсоефективної політики
В. Гнатовська
Додаток
до Технічного регламенту
енергетичного маркування
енергоспоживчої продукції
(пункт 1 розділу IV)
ІНФОРМАЦІЯ,
що вноситься до бази даних продукції, та функціональні критерії до відкритої частини бази даних
1. Постачальник вносить до відкритої частини бази даних продукції наступну інформацію:
найменування або торговельну марку, місцезнаходження, контактні дані та інші законні засоби ідентифікації постачальника;
ідентифікатор моделі;
етикетку в електронному форматі;
клас (класи) енергоефективності та інші параметри, що зазначені в етикетці;
параметри інформаційного листа продукції в електронному форматі.
2. Постачальник вносить до частини бази даних, що стосується відповідності, наступну інформацію:
ідентифікатор моделі всіх уже введених в обіг еквівалентних моделей;
технічну документацію згідно з розділом IX цього Технічного регламенту.
3. Функціональні критерії до відкритої частини бази даних продукції такі:
інформація про кожну модель продукції повинна утримуватись як окремий запис;
повинен створюватися єдиний файл енергетичної етикетки кожної моделі, доступний для перегляду, завантаження та друку, а також мовні варіанти повного інформаційного листа продукції всіма офіційними мовами ЄС;
інформація повинна бути безкоштовною та придатною для машинного зчитування, сортування та пошуку, з дотриманням відкритих стандартів для використання третіми особами;
повинна бути створена онлайн-служба підтримки постачальника або контактний центр з відповідним посиланням на нього з офіційного порталу.