• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Інструкції про порядок проведення ревізій і перевірок державною контрольно-ревізійною службою в Україні

Головне контрольно-ревізійне управління України  | Наказ, Інструкція від 03.10.1997 № 121 | Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ
Н А К А З
N 121 від 03.10.97
м.Київ

Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 жовтня 1997 р.
за N 497/2301
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Головного контрольно-ревізійного управління N 67 від 27.02.2006 )
Про затвердження Інструкції про порядок проведення ревізій і перевірок державною контрольно-ревізійною службою в Україні
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 N 95 від 29.11.2000 N 172 від 23.08.2002 ) ( Про зупинення з 26.09.2005 дії Наказу додатково див. Повідомлення Державного комітету з питань регуляторної політики та підприємництва від 02.11.2005 )
На виконання Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" та відповідно до Положення про Головне контрольно-ревізійне управління України, затвердженого Указом Президента України від 28.11.2000 N 1265
НАКАЗУЮ:
Затвердити Інструкцію про порядок проведення ревізій і перевірок державною контрольно-ревізійною службою в Україні, що додається.
( Наказ із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
Перший заступник начальника ГоловКРУ України М.В.Романів
Затверджено
наказом Головного
контрольно-ревізійного
управління України
від 3 жовтня 1997 р. N 121
Інструкція про порядок проведення ревізій і перевірок органами державної контрольно-ревізійної служби в Україні
( Назва в редакції Наказу ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
1. Загальні положення
1.1. Інструкція про порядок проведення ревізій і перевірок органами державної контрольно-ревізійної служби в Україні розроблена на підставі Бюджетного кодексу України, Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні", Положення про Головне контрольно-ревізійне управління України, затвердженого Указом Президента України від 28.11.2000 N 1265, Указу Президента України від 23.07.98 N 817 "Про деякі заходи з дерегулювання підприємницької діяльності" та Указу Президента України від 27.08.2000 N 1031 "Про заходи щодо підвищення ефективності контрольно-ревізійної роботи" і визначає порядок проведення ревізій і перевірок органами державної контрольно-ревізійної служби в Україні.
( Пункт 1.1 розділу 1 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 95 від 29.11.2000, в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
1.2. Державна контрольно-ревізійна служба у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, постановами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, а також наказами Мінфіну України.
( Пункт 1.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 95 від 29.11.2000 )
1.3. Ревізії і перевірки повинні забезпечити виявлення і блокування діяльності, що загрожує економічній безпеці держави, провокує платіжну кризу, спрямована на організацію забороненого державою виробництва товарів і надання послуг, несе в собі значні соціальні загрози, та сприяти зміцненню державної фінансової дисципліни, поліпшенню фінансового стану підприємств, установ та організацій, збереженню державного і комунального майна, попередженню зловживань, поповненню доходів бюджету.
( Пункт 1.3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 95 від 29.11.2000, N 172 від 23.08.2002 )
1.4. Організація проведення ревізії (перевірки) регламентується виключно Законом України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" та цією Інструкцією. Працівник, що здійснює ревізію (перевірку), виконує службове доручення й безпосередньо підпорядковується керівнику органу державної контрольно-ревізійної служби. Втручання органів державної влади, включаючи правоохоронні, та органів місцевого самоврядування, їхніх посадових осіб, засобів масової інформації, об'єднань громадян та їхніх представників чи окремих громадян у діяльність органів ДКРС, що здійснюється в межах чинного законодавства, забороняється.
( Розділ 1 доповнено пунктом 1.4 згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
1.5. Терміни, що їх ужито в цій Інструкції, мають таке значення:
1.5.1. Законодавство з фінансових питань - сукупність чинних на будь-який момент контрольного періоду законів та інших нормативно-правових актів держави, якими регулюються процеси мобілізації, розподілу та використання фінансових ресурсів держави, а також грошові, кредитні й товарообмінні відносини.
( Пункт 1.5.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
1.5.2. Фінансова дисципліна - стан дотримання органами державної влади й місцевого самоврядування, суб'єктами господарювання всіх форм власності, об'єднаннями громадян, посадовими особами, громадянами України та іноземними громадянами визначених законодавством та нормативно-правовими актами фінансово-правових норм.
1.5.3. Фінансове правопорушення - дія або бездіяльність органів державної влади, місцевого самоврядування, суб'єктів господарювання всіх форм власності, об'єднань громадян, посадових осіб, громадян України та іноземних громадян, наслідком яких стало невиконання фінансово-правових норм.
1.5.4. Зустрічна перевірка - метод документального підтвердження на підприємстві, в установі чи організації, що мали договірні взаємовідносини з об'єктом контролю, на прохання контрольного чи правоохоронного органу виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності (повноти відображення в обліку об'єкта контролю).
1.5.5. Підконтрольні органам ДКРС підприємства, установи, організації - центральні та місцеві органи виконавчої влади (крім Адміністрації Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, Служби безпеки України), інші бюджетні установи й організації, казенні підприємства незалежно від джерел фінансування, а також підприємства та організації, їх об'єднання незалежно від форми власності, організаційно-правових форм, відомчої належності та підпорядкованості, що отримують (отримували в ревізійному періоді) кошти з бюджетів усіх рівнів чи державних цільових фондів, інші державні кошти (в тому числі державних валютних фондів) та/або кошти, що залишаються у розпорядженні суб'єктів господарювання в зв'язку з наданими пільгами за платежами до бюджетів.
( Підпункт 1.5.5 в редакції Наказу ГоловКРУ N 95 від 29.11.2000 )
1.5.6. Правоохоронні органи - органи прокуратури, внутрішніх справ, служби безпеки, підрозділи податкової міліції.
1.5.7. Компетенція органів ДКРС - постійні й тимчасові повноваження органів ДКРС, делеговані їм державою й закріплені за ними статтею 8 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" та іншими законами й нормативно-правовими актами України (передусім Бюджетним кодексом України, законами про державний бюджет, указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України), на здійснення в порядку, визначеному статтями 2 і 14 Закону, контролю за дотриманням законодавства з фінансових питань.
( Пункт 1.5.7 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
1.5.8. Збитки - незаконні грошові або матеріальні витрати, проведені кредитором - об'єктом ревізії (перевірки), втрата або пошкодження його майна, а також не одержані кредитором доходи, які він одержав би, якби зобов'язання були виконані боржником у межах терміну позовної давності.
1.5.9. Акт ревізії - службовий двосторонній документ, який стверджує факт проведення комплексної, фінансової чи тематичної ревізії, що відображає її результати стосовно наслідків окремих фінансово-господарських операцій чи діяльності підприємства в цілому і є носієм доказової інформації про виявлені й систематизовані за економічною однорідністю недоліки в господарюванні та порушення законів і інших нормативно-правових актів.
1.5.10. Комерційна таємниця - склад і обсяг відомостей, що визначені керівником підприємства відповідно до ч.1 ст.30 Закону України "Про підприємства в Україні" та постанови Кабінету Міністрів України від 09.08.93 N 611 "Про перелік відомостей, що не становлять комерційної таємниці".
Не є комерційною таємницею установчі документи, документи, що дозволяють займатися господарською діяльністю, інформація за всіма встановленими формами державної звітності, дані, потрібні для обчислення й сплати податків (інших обов'язкових платежів), та документи про їх сплату й платоспроможність підприємства, установи, організації тощо.
Працівник, що проводить ревізію (перевірку), має право запросити в керівника об'єкта контролю перелік і обсяг відомостей, що становлять комерційну таємницю, та порядок їх захисту і зобов'язаний дотримуватися його. Зокрема - не запрошувати в посадових осіб документи з відомостями, що містять комерційну таємницю, якщо цього не вимагає перелік питань програми ревізії (перевірки).
1.5.11. Службова таємниця - склад і обсяг відомостей, що є в розпорядженні конкретного органу державної контрольно-ревізійної служби або її посадової особи стосовно об'єктів контролю, контрольних, правоохоронних та інших державних органів, їх працівників, способів досягнення визначених законодавством завдань, що необхідні для якісного проведення контрольно-ревізійних дій, забезпечення відповідної їх раптовості та ефективності і які з цієї причини на певний період не підлягають зовнішньому чи внутрішньому розголошенню.
Службовими таємницями, зокрема, є:
- положення плану контрольно-ревізійної роботи на термін до часу повідомлення об'єкта контролю про початок проведення ревізії (перевірки);
- факти виявлених під час проведення ревізій і перевірок порушень, зловживань до їх повного документального підтвердження й закріплення в актах, а також заплановані з цією метою зустрічні перевірки, раптові інвентаризації готівки й майна, контрольні обміри та інші ревізійні дії;
- надані правоохоронними органами оперативні та інші відомості щодо діяльності підприємств, установ і організацій (вчинених порушень, зловживань посадових осіб, дані посадовими особами письмові пояснення, протоколи допиту з конкретних питань тощо);
- інформація про оперативну й слідчу роботу органів прокуратури, МВС, СБУ, їхніх органів дізнання в тих випадках, коли її розголошення може зашкодити слідству, порушити право людини на справедливий та об'єктивний розгляд її справи, створити загрозу життю або здоров'ю будь-якої особи;
- конкретні пояснення посадових осіб щодо виявлених фактів зловживань, крадіжок тощо;
- відомості, які містяться у зверненнях громадян щодо їхнього (чи інших громадян) особистого життя, та інша інформація, що зачіпає (порушує) їхні права та законні інтереси;
- документи, що становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію (доповідні записки, переписка між підрозділами, матеріали колегій тощо), якщо вони пов'язані з розробкою напряму діяльності ДКРС, процесом прийняття рішень і передують їх прийняттю;
- інформація банківських і фінансових установ, підготовлена на запити органів державної контрольно-ревізійної служби;
- чернетки матеріалів ревізій і перевірок.
1.5.12. Бюджетне правопорушення - це недотримання учасником бюджетного процесу встановленого Бюджетним кодексом України та іншими нормативно-правовими актами порядку складання, розгляду, затвердження, внесення змін, виконання бюджету чи звіту про виконання бюджету.
( Пункт 1.5 доповнено підпунктом 1.5.12 згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )( Розділ 1 доповнено пунктом 1.5 згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
2. Основні завдання ревізій і перевірок
Головним завданням державної контрольно-ревізійної служби є здійснення контролю за:
використанням коштів бюджетів усіх рівнів, які входять до складу бюджетної системи України, та коштів державних цільових фондів;
виконанням державних контрактів, проавансованих за рахунок бюджетних коштів;
використанням матеріальних цінностей і нематеріальних активів, що перебувають у державній чи комунальній власності, бюджетних позик та кредитів, а також позик та кредитів, гарантованих коштами бюджетів;
веденням бухгалтерського обліку і фінансової звітності на підприємствах, в установах та організаціях, що отримують кошти з бюджетів усіх рівнів та/або державних цільових фондів, в тому числі валютних.
( Абзац розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99; в редакції Наказу ГоловКРУ N 95 від 29.11.2000 )
Основними завданнями ревізій (перевірок) є:
2.1. При проведенні ревізій (перевірок) виконання бюджетів, стану роботи фінансових органів і органів Державного казначейства Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, міст обласного підпорядкування, районів і районів у містах:
( Пункт 2.1 в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.1.1. Перевірка дотримання вимог Бюджетного кодексу України та інших нормативно-правових актів щодо виконання бюджетів усіх рівнів, стану роботи фінансових органів і органів Державного казначейства України.
( Підпункт 2.1.1 в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.1.2. Ревізія поточного рахунка відповідного бюджету, використання коштів загального і спеціального фондів, валютних коштів органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування у випадках, передбачених чинним законодавством.
( Підпункт 2.1.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.1.3. Ревізія правильності витрачання коштів на утримання фінансових органів і органів Державного казначейства, апарату відповідних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування.
2.2. При проведенні ревізій (перевірок) бюджетних установ:
2.2.1. Перевірка забезпечення керівництвом установи виконання чинних законодавчих актів та інших нормативних актів щодо фінансів і фінансової діяльності, зокрема, Бюджетного кодексу України, указів Президента України, постанов Кабінету Міністрів України, які стосуються підвищення ефективності витрачання бюджетних коштів, оплати праці працівників окремих галузей бюджетної сфери, посилення фінансово-бюджетної дисципліни.
( Підпункт 2.2.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.2.2. Перевірка стану дотримання законодавства з фінансових питань; аналіз обґрунтованості та правильності обчислення показників загального та спеціального фондів кошторису, відповідність узятих бюджетних зобов'язань виділеним бюджетним асигнуванням; перевірка цільового, економного, ефективного використання та збереження коштів і майна; правильність, повнота та достовірність ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності.
( Підпункт 2.2.2 в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.2.3. Виявлення і перевірка по суті фінансових операцій, які віднесені до сумнівних та незвичних.
( Пункт 2.2 доповнено підпунктом 2.2.3 згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.3. При проведенні ревізій (перевірок) в міністерствах і інших центральних органах виконавчої влади:
2.3.1. Перевірка забезпечення виконання положення про міністерство, інший центральний орган виконавчої влади України, у частині реалізації державної політики у сфері фінансів і контролю.
( Підпункт 2.3.1 пункту 2.3 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
2.3.2. Перевірка законності і правильності утворення в міністерстві централізованих фондів, їх розміри та витрачання за цільовим призначенням, правильність спрямування та використання бюджетного фінансування, кредитних ресурсів та фінансової допомоги, отриманої за рішенням Уряду чи за угодами з Міністерством фінансів України.
( Підпункт 2.3.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.3.3. Перевірка правильності розрахунків витрат на утримання апарату міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, дотримання чинних нормативних актів при витрачанні коштів на їх утримання, забезпечення збереження державного майна.
( Підпункт 2.3.3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 95 від 29.11.2000, N 172 від 23.08.2002 )
2.3.4. Перевірка достовірності даних у бюджетних запитах. Аналіз виконання плану асигнувань із загального фонду бюджету, кошторису за загальними та спеціальними фондами. Перевірка правильності та повноти ведення бухгалтерського обліку та достовірності фінансової звітності.
( Пункт 2.3 доповнено підпунктом 2.3.4 згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.4. При ревізіях (перевірках) на підприємствах і в організаціях державної і комунальної власності:
2.4.1. Перевірка дотримання чинних нормативних актів щодо цільового і ефективного витрачання коштів і матеріальних цінностей, забезпечення їх збереження, використання фінансових інвестицій і нематеріальних активів, цільового й ефективного використання кредитів, отриманих під гарантію Кабінету Міністрів України, та встановлення фінансових можливостей до їх повернення, достовірності звітності та належного стану бухгалтерського обліку.
( Підпункт 2.4.1 пункту 2.4 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
2.4.2. Перевірка стану розрахунків з бюджетом,
законності отримання доходів, пільг, дотримання чинного законодавства при зміні форми власності шляхом корпоратизації, викупу, приватизації, законності проведених операцій у сфері зовнішньоекономічної діяльності, повноти відрахування коштів до галузевих державних фондів.
( Підпункт 2.4.2 пункту 2.4 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
2.4.3. Виявлення і перевірка по суті фінансових операцій, які віднесені до сумнівних та незвичних.
( Пункт 2.4 доповнено підпунктом 2.4.3 згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
2.5. Завдання (мета) ревізії чи перевірки підприємства, організації недержавного сектору економіки (приватного, колективного, спільного підприємства, кооперативу, комерційного банку, довірчого товариства та іншого фінансового посередника тощо), які не одержували бюджетних коштів, коштів державних цільових або валютних фондів, не використовували державного або комунального майна, визначається органом, який доручив її проведення. Така ревізія (перевірка) проводиться, як правило, за переліком питань (програмою), які забезпечать вирішення головного завдання ревізії (перевірки). Якщо суб'єкт господарювання має частку державного майна, то обов'язково здійснюється аналіз ефективності його використання.
( Пункт 2.5 розділу 2 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 95 від 29.11.2000 )
3. Планування, організація і проведення ревізій та перевірок
3.1. Планування контрольно-ревізійної роботи органами державної контрольно-ревізійної служби, формування планів контрольно-ревізійної роботи ГоловКРУ, контрольно-ревізійних управлінь в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, контрольно-ревізійних підрозділів (відділів, груп) у районах, містах, районах у містах, у тому числі міжрайонних контрольно-ревізійних відділів, здійснюється відповідно до Порядку планування контрольно-ревізійної роботи органами державної контрольно-ревізійної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.08.2001 N 955.
( Пункт 3.1 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 95 від 29.11.2000, в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.2. План контрольно-ревізійної роботи органів державної контрольно-ревізійної служби за основними її напрямами складається ГоловКРУ України за погодженням з Мінфіном на календарний рік і затверджується розпорядженням Кабінету Міністрів України.
Ревізії і перевірки підприємств, установ та організацій проводяться, як правило, на основі планів контрольно-ревізійної роботи ГоловКРУ, планів контрольно-ревізійної роботи контрольно-ревізійних управлінь в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі та планів контрольно-ревізійних підрозділів (відділів, груп) у районах, містах, районах у містах, у тому числі міжрайонних контрольно-ревізійних відділів, які складаються на півріччя і затверджуються:
- плани контрольно-ревізійної роботи ГоловКРУ - Головою ГоловКРУ;
- плани контрольно-ревізійної роботи контрольно-ревізійних управлінь в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - Головним контрольно-ревізійним управлінням;
- плани контрольно-ревізійних підрозділів (відділів, груп) у районах, містах, районах у містах, у тому числі міжрайонних контрольно-ревізійних відділів, - відповідними контрольно-ревізійними управліннями в регіонах.
Ревізії і перевірки підприємств, установ та організацій, не передбачені планами роботи, проводяться за дорученнями Президента України чи Кабінету Міністрів України у терміни, зазначені в дорученні, або за зверненнями, відповідно до законодавства, органів державної влади та місцевого самоврядування чи громадян у терміни, які визначаються з урахуванням планів контрольно-ревізійної роботи.
Ревізійні дії проводяться, як правило, на підприємстві, в установі та організації за їх місцезнаходженням, вказаним в установчих документах, а за вилученими у підприємства, установи чи організації документами - у місці, узгодженому з органом, що вилучив документи. При цьому, обсяг вилучених документів має бути достатнім для здійснення відповідних ревізійних дій.
( Пункт 3.2 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 95 від 29.11.2000, в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.3. Державна контрольно-ревізійна служба координує свою діяльність з Рахунковою палатою, органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування, фінансовими органами, державними податковими адміністраціями, іншими контролюючими органами, органами прокуратури, Міністерства внутрішніх справ, Служби безпеки України.
( Пункт 3.3 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
3.4. Ревізія (перевірка) міністерства, іншого центрального органу виконавчої влади, підприємства, установи, організації у плановому порядку чи за ініціативою органів державної контрольно-ревізійної служби може проводитись не частіше ніж один раз на рік. Дата початку проведення планової ревізії (перевірки) суб'єкта підприємницької діяльності погоджується з податковим органом, суб'єкт господарювання письмово повідомляється про це контрольно-ревізійним підрозділом не пізніше як за 10 днів до початку ревізії (перевірки). Особливості проведення ревізії чи перевірки за зверненнями правоохоронних органів визначаються Інструкцією про організацію проведення ревізій і перевірок органами державної контрольно-ревізійної служби в Україні за зверненнями правоохоронних органів, що затверджується Головним контрольно-ревізійним управлінням України.
( Пункт 3.4 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 95 від 29.11.2000 )
3.5. При плануванні та проведенні ревізій і перевірок працівники державної контрольно-ревізійної служби зобов'язані забезпечувати дотримання службової і комерційної таємниць. За розголошення державних, службових та комерційних таємниць працівники органів ДКРС несуть установлену законодавством відповідальність. Розголошення посадовою особою державної, комерційної чи службової таємниці є порушенням трудових обов'язків, за яке передбачено звільнення з роботи, як за одноразове грубе їх порушення згідно з п.1. статті 41 Кодексу законів про працю України".
( Пункт 3.5 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.6. Ревізії виконання бюджету та стану роботи фінансових органів і органів Державного казначейства Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя проводяться комплексно Головним контрольно-ревізійним управлінням України, як правило, разом з Міністерством фінансів України, Головним управлінням Державного казначейства України за узгодженим між ними планом.
( Пункт 3.6 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.7. Ревізії виконання бюджету та стану роботи фінансових органів і органів Державного казначейства районів, міст обласного підпорядкування, районів у містах проводяться комплексно контрольно-ревізійними управліннями в областях, як правило, разом з обласними фінансовими управліннями, обласними управліннями Державного казначейства за узгодженим між ними планом.
( Пункт 3.7 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.8. Ревізії стану виконання бюджету та збереження коштів і матеріальних цінностей в сільських, селищних і міських (містах районного підпорядкування) радах проводяться комплексно працівниками контрольно-ревізійних відділів, як правило, разом з працівниками фінансових органів та відділів Державного казначейства у районах і містах. Ревізія операцій по справлянню податків та інших платежів від населення проводиться податковими органами, як правило, одночасно з ревізією збереження коштів і матеріальних цінностей.
( Пункт 3.8 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
3.9. Ревізії бюджетних установ, які утримуються за рахунок Державного бюджету України, республіканського бюджету Автономної Республіки Крим, обласних бюджетів, Київського і Севастопольського міських бюджетів, проводяться Головним контрольно-ревізійним управлінням України, контрольно-ревізійними управліннями в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
3.10. Ревізії бюджетних установ, які утримуються за рахунок місцевих бюджетів, проводяться, як правило, контрольно-ревізійними управліннями в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, контрольно-ревізійними відділами в районах і містах.
( Пункт 3.10 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.11. Ревізії з питань витрачання коштів і матеріальних цінностей у міністерствах та інших центральних органах виконавчої влади, радах і державних адміністраціях областей, міст Києва і Севастополя проводяться Головним контрольно-ревізійним управлінням України, а у державних адміністраціях і радах районів, міст обласного підпорядкування та районів у містах, органах управління обласних, районних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій та органах господарського управління середнього рівня - контрольно-ревізійними управліннями відповідно в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та за їх дорученнями - контрольно-ревізійними відділами в районах і містах.
У разі необхідності контрольно-ревізійні управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та контрольно-ревізійні відділи в містах і районах, за дорученням Головного контрольно-ревізійного управління України, проводять ревізії в міністерствах та інших центральних і місцевих органах виконавчої влади, в органах господарського управління, установах і організаціях незалежно від того, за рахунок якого бюджету вони утримуються.
3.12. Ревізії та перевірки підприємств і організацій, які отримують кошти з бюджетів усіх рівнів та державних валютних фондів, а також перевірки правильності використання бюджетних позичок і державних кредитів, своєчасності їх повернення та сплати відсотків за користування ними проводяться органами державної контрольно-ревізійної служби всіх рівнів.
( Пункт 3.13 розділу 3 виключено на підставі Наказу ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.13. Ревізії та перевірки суб'єктів підприємницької діяльності незалежно від форм власності органи державної контрольно-ревізійної служби проводять за постановою прокурора або слідчого у разі порушення кримінальних справ, а також за письмовими зверненнями керівництва правоохоронних органів за фактами розкрадань та зловживань, інших порушень в фінансово-господарській діяльності підприємств, установ і організацій всіх форм власності з переліком у постановах або зверненнях конкретних питань, які підлягають вирішенню, та з обгрунтуванням необхідності їх проведення.
3.13. Ревізії та перевірки Національного банку України, його установ і організацій в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі за дорученнями Президента України чи Верховної Ради України проводяться Головним контрольно-ревізійним управлінням України, відповідними підрозділами контрольно-ревізійної служби на місцях (за дорученням Головного контрольно-ревізійного управління України).
( Пункт 3.13 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.14. Ревізії та перевірки установ і організацій, що діють за кордоном і фінансуються за рахунок державного бюджету, проводяться Головним контрольно-ревізійним управлінням України та за його дорученням контрольно-ревізійними управліннями в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі.
3.15. Під час проведення ревізій бюджетних установ, підприємств і організацій доцільно широко практикувати проведення зустрічних перевірок.
3.16. На проведення кожної ревізії (перевірки) працівнику органу державної контрольно-ревізійної служби видається спеціальне посвідчення встановленого зразка, підписане керівником відповідного підрозділу служби або його заступником та скріплене печаткою цього підрозділу.
( Пункт 3.16 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
3.17. Службові особи державної контрольно-ревізійної служби зобов'язані пред'являти керівнику підприємства (установи, організації), яке буде ревізуватись, посвідчення на право проведення ревізії чи перевірки та на його прохання проставити підписи в журналі відвідування підприємства (установи, організації).
( Пункт 3.17 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.18. До участі в ревізіях і перевірках, які проводяться працівниками державної контрольно-ревізійної служби, можуть залучатись представники внутрішнього фінансового контролю та на договірних засадах спеціалісти відповідних міністерств та інших органів виконавчої влади, органів державного управління, економічних, бухгалтерських та інших структурних підрозділів підприємств, установ і організацій.
( Пункт 3.18 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.19. Строки проведення ревізій та склад ревізійних груп визначаються з урахуванням того обсягу роботи, якого потребує вирішення конкретних питань кожної ревізії (перевірки).
3.20. Термін ревізії (перевірки), як правило - не більше 30 робочих днів. В окремих випадках, у разі особливої складності, цей строк за доповідною запискою керівника ревізійної групи може бути продовжений керівником контрольно-ревізійного органу, з ініціативи якого проводиться ревізія (перевірка).
У разі продовження терміну ревізії (перевірки) посадові особи державної контрольно-ревізійної служби зобов'язані пред'явити керівнику підприємства (установи, організації), на якому проводиться ревізія (перевірка), посвідчення з продовженим у встановленому порядку терміном проведення ревізії (перевірки) або нове посвідчення на право проведення ревізії (перевірки).
( Пункт 3.20 доповнено абзацом згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
У випадках переривання ревізії (перевірки) на термін понад 5 робочих днів у зв'язку з наявністю об'єктивних причин орган ДКРС надсилає керівнику об'єкта ревізії (перевірки) письмове повідомлення.
( Пункт 3.20 доповнено абзацом згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )( Пункт 3.20 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 95 від 29.11.2000 )
3.21. Проведенню ревізії (перевірки) повинна передувати підготовка, вивчення у відповідних фінансових, правоохоронних, митних органах, органах Державного казначейства, в установах банків, а також в інших органах матеріалів, які стосуються діяльності та фінансового стану підприємства, установи, організації, яка підлягає ревізії (перевірці). На основі вивчення цих матеріалів розробляється програма ревізії (перевірки), в якій визначаються період ревізії (перевірки), її мета та основні питання, на яких слід зосередити увагу.
( Пункт 3.21 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )( Пункт 3.23 розділу 3 виключено на підставі Наказу ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.22. Програма ревізії (перевірки) затверджується керівництвом відповідного структурного підрозділу, яке перевіряє підготовленість учасників до проведення ревізії (перевірки) і дає їм необхідні інструктивні вказівки.
3.23. На основі затвердженої програми ревізії (перевірки) складається план її проведення з визначенням конкретних завдань, виконавців, термінів виконання. В період ревізії при необхідності до програми ревізії (перевірки) і плану її проведення вносяться зміни та доповнення. У випадках, коли ревізію (перевірку) здійснює один спеціаліст, робочий план її проведення не складається.
( Пункт 3.23 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.24. Керівник ревізійної групи (ревізор) з відома керівництва підприємства, організації, установи знайомиться з умовами роботи та особливостями конкретного об'єкта контролю, станом справ по збереженню готівки і матеріальних цінностей, організовує ревізію каси, інвентаризацію матеріальних цінностей та здійснює інші необхідні дії щодо організації і створення умов для нормального проведення ревізії (перевірки).
( Пункт 3.24 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.25. Ревізуючі мають право вимагати від керівництва підприємства, установи чи організації, що ревізується, щоб матеріально відповідальні особи в обов'язковому порядку брали участь в проведенні інвентаризацій, перевірці довірених їм цінностей, контрольних обмірах виконаних робіт, контрольних запусках у виробництво сировини та матеріалів, відборі проб та зразків на дослідження, а також при інших аналогічних діях, спрямованих на перевірку стану збереження грошових коштів і матеріальних цінностей та діяльності матеріально відповідальних осіб.
( Пункт 3.25 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 95 від 29.11.2000 )
3.26. Працівникам державної контрольно-ревізійної служби на об'єкті, що ревізується (перевіряється), надається місце для роботи, можливість користуватися зв'язком, розмножувальною технікою, іншими послугами для забезпечення нормальних умов праці.
3.27. Якщо в ході підготовки до ревізії (перевірки) або на початку ревізії (перевірки) буде встановлено, що на підприємстві, в установі чи в організації відсутній належний бухгалтерський облік, що унеможливлює якісне її проведення, то ревізори подають керівництву контрольно-ревізійного підрозділу доповідну записку або акт, на підставі яких контрольно-ревізійний підрозділ пред'являє письмові вимоги керівництву об'єкта контролю щодо приведення обліку у відповідність до чинного законодавства з попереднім визначенням стороною, що ревізується (перевіряється), конкретних строків виконання цієї роботи, а також інформує вищестоящий орган управління, а в разі потреби - органи влади, правоохоронні органи та застосовує відповідно до законодавства заходи адміністративного впливу в межах компетенції органів ДКРС. У таких випадках ревізію слід розпочати після поновлення обліку. Ревізори не повинні поновлювати облік на підприємстві (в установі, організації), яке підлягає ревізії.
( Розділ 3 доповнено пунктом 3.27 згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
3.28. Ревізії фінансово-господарської діяльності підприємств, установ та організацій проводяться шляхом перевірки дотримання чинних законів та інших нормативно-правових актів; уважного і всебічного вивчення наявних бухгалтерських та інших документів, перевірки правильності відображення (проведення) в обліку операцій з готівкою і матеріальними цінностями: проведення зустрічних перевірок в установах банків, постачальників і споживачів; контрольних запусків сировини і матеріалів у виробництво; контрольних аналізів готової продукції; контрольних обмірів виконаних робіт; перевірки правильності застосування норм витрат сировини і матеріалів, виходу готової продукції і природних втрат; перевірки зберігання готівки і матеріальних цінностей, організації їх інвентаризації; ретельної перевірки правильності віднесення витрат на виробництво і розрахунків з бюджетом; перевірки дотримання методики оцінки майна при реалізації та приватизації, проведення індексації.
( Пункт 3.28 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
3.29. При виявленні фактів порушень законів України, постанов Верховної Ради України, нормативних актів Президента України та Кабінету Міністрів України, а також нормативних актів міністерств і відомств, зареєстрованих в установленому порядку в Міністерстві юстиції України, фактів незаконного і нецільового витрачання державних коштів, приховування від бюджету належних йому платежів та інших порушень фінансової дисципліни або зловживань, перевіряючі повинні отримати письмові пояснення від посадових та інших причетних до цього осіб, стисло навести суть в акті ревізії (перевірки), а також встановити розмір шкоди і заподіяних збитків, причини і обставини їх виникнення, осіб, з вини яких вони допущені. Розмір збитків визначається у відповідності з чинним законодавством.
У разі відмови посадових та інших осіб, причетних до виявлених порушень, від надання письмових пояснень ревізори фіксують цей факт в акті ревізії (перевірки).
( Пункт 3.29 доповнено абзацом згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )( Пункт 3.29 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
3.30. При виявленні недостач готівки, матеріальних цінностей чи зловживань працівники державної контрольно-ревізійної служби в строк не пізніше 7 робочих днів після підписання акта ревізії (перевірки) посадовими особами об'єкта контролю чи складання акта про відмову в його підписанні при відсутності зауважень керівництва перевіреного підприємства, установи чи організації або не пізніше 20 робочих днів - при наявності таких зауважень передають матеріали ревізії (перевірки) згідно з описом у правоохоронні органи для проведення розслідування, притягнення винних осіб до відповідальності, забезпечення відшкодування збитків, а також повідомляють про виявлені зловживання й порушення в державні органи й органи, уповноважені управляти державним майном.
( Абзац перший пункту 3.30 розділу 3 в редакції Наказу ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
Вилучення ревізуючими необхідних оригіналів документів у випадках, коли їх збереження в організації, що ревізується, не гарантується, а також у випадках виявлення фіктивних документів, підробок і фальсифікацій проводиться на строк до закінчення ревізії або перевірки. У справах організації, підприємства, установи залишається акт вилучення та копії або реєстр вилучених документів, завірені підписами ревізуючого та головного бухгалтера або іншої відповідальної особи організації, яка ревізується. Про вилучення в період ревізії (перевірки) оригіналів необхідних документів невідкладно письмово повідомляється правоохоронний орган, який вирішує питання щодо забезпечення їх збереження, а після завершення ревізії (перевірки) - щодо потреби в приєднанні їх до справи.
( Абзац другий пункту 3.30 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.31. Посадові та інші особи суб'єктів господарювання, що ревізуються (перевіряються), які не виконують законних вимог ревізорів під час проведення ревізій (перевірок) або створюють їм в цьому перепони, притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
( Пункт 3.31 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )( Пункт 3.33 виключено на підставі Наказу ГоловКРУ N 88 від 04.10.99 )
3.32. Основні питання, відповідь на які необхідно дати при проведені ревізій та перевірок
3.32.1. При проведенні перевірки виконання бюджету та стану роботи фінансових органів і органів Державного казначейства Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя слід перевірити:
а) виконання чинних нормативних актів щодо бюджету, фінансів і контролю, зокрема, Бюджетного кодексу України, законів України "Про бюджетну систему України", про Державний бюджет України, відповідних указів Президента України і інших чинних нормативних актів в частині, яка стосується цих ділянок роботи фінансових і казначейських органів;
( Абзац "а" пункту 3.32.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
б) наявність і правильність розрахунків та обгрунтувань доходів і видатків бюджету; чи забезпечено дотримання нормативів відрахувань від загальнодержавних податків, зборів і інших платежів до бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, правильність визначення обсягів міжбюджетних трансфертів;
( Абзац "б" пункту 3.32.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
в) стан роботи Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів відповідних рад або міських, селищних чи сільських голів (якщо відповідні виконавчі органи не створені) щодо забезпечення виконання відповідних місцевих бюджетів, а також місцевих фінансових органів у здійсненні загальної організації та управління виконанням відповідного місцевого бюджету, координації діяльності учасників бюджетного процесу з питань виконання бюджету;
( Абзац "в" пункту 3.32.1 в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
г) правильність утворення і використання резервного фонду місцевих бюджетів;
( Абзац "г" пункту 3.32.1 в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
ґ) розміри дотацій і субвенцій, які передбачено отримати в бюджетах Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя, районних, бюджетах міст республіканського Автономної Республіки Крим та міст обласного значення з Державного бюджету України, правильність їх розрахунків і обгрунтувань, скільки їх фактично отримано за відповідний період, чи не мали місця випадки витрачання дотацій і субвенцій не за цільовим призначенням;
( Підпункт 3.32.1.Ґ) пункту 3.32 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
д) чи усі види доходів враховані у складі бюджету та кошторисів установ, чи дотримувався порядок передачі коштів між загальним та спеціальними фондами бюджету;
( Підпункт 3.32.1.д) пункту 3.32 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
е) стан виконання бюджетів Автономної Республіки Крим, областей, районів, міст Києва і Севастополя, а також міських, селищних і сільських бюджетів по доходах і видатках; причини невиконання доходної частини відповідного бюджету по окремих джерелах доходів;
( Абзац "е" пункту 3.32.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
є) дотримання фінансовими органами і органами Державного казначейства діючого порядку фінансування установ і організацій, зокрема, чи не допускалось перерахування грошових коштів з основного поточного рахунка бюджету на видатки, не передбачені бюджетом, у більших розмірах, ніж передбачено бюджетом;
( Абзац "є" пункту 3.32.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
ж) чи дотримано порядок внесення змін до місцевих бюджетів, чи ефективно використані додатково отримані у процесі виконання бюджету доходи;
( Абзац "ж" пункту 3.32.1 в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
з) чи не мали місця випадки спрямування коштів бюджету на депозитні рахунки в банках (в тому числі відповідно до рішення органу виконавчої влади) з посиланням на те, що нібито в бюджеті є тимчасово вільні кошти, хоч фактично окремі видатки, передбачені бюджетом, своєчасно не фінансувались;
( Підпункт 3.32.1.з) пункту 3.32 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказами ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, N 172 від 23.08.2002 )
и) чи здійснювалися Верховною Радою Автономної Республіки Крим та міськими радами внутрішні запозичення та чи одержувалися Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами відповідних рад короткотермінові позички у фінансово-кредитних установах. Якщо такі запозичення здійснювалися та короткотермінові позички одержувалися, то доцільно перевірити обґрунтування таких рішень та виконання умов їх використання і повернення, проаналізувати джерела покриття видатків на сплату відсотків за користування кредитами. Чи не мали місце випадки неповернення суб'єктами господарювання позичок або повернення їх не в повному обсязі, які раніше (до набрання чинності Бюджетним кодексом України) були надані за рішенням державних адміністрацій та виконавчих органів відповідних рад. Які конкретні заходи робив фінансовий орган та органи влади і самоврядування щодо повернення цих позичок;
( Підпункт 3.32.1.и) пункту 3.32 розділу 3 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 88 від 04.10.99, в редакції Наказу ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )
і) як фінансові органи і органи Державного казначейства Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя здійснювали контроль за витрачанням бюджетних коштів установами, підприємствами і організаціями, в межах наданих їм повноважень;
( Абзац "і" пункту 3.32.1 із змінами, внесеними згідно з Наказом ГоловКРУ N 172 від 23.08.2002 )