• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Правил експлуатації трамвая і тролейбуса

Міністерство інфраструктури України | Наказ, Вимоги, Зразок, Форма типового документа, Рішення, Правила від 03.02.2020 № 36
Реквізити
  • Видавник: Міністерство інфраструктури України
  • Тип: Наказ, Вимоги, Зразок, Форма типового документа, Рішення, Правила
  • Дата: 03.02.2020
  • Номер: 36
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство інфраструктури України
  • Тип: Наказ, Вимоги, Зразок, Форма типового документа, Рішення, Правила
  • Дата: 03.02.2020
  • Номер: 36
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
03.02.2020 № 36
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 квітня 2020 р.
за № 353/34636
Про затвердження Правил експлуатації трамвая і тролейбуса
Відповідно до частини другої статті 17 Закону України "Про міський електричний транспорт" та абзацу сьомого підпункту 37 пункту 4 Положення про Міністерство інфраструктури України , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 червня 2015 року № 460,
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Правила експлуатації трамвая і тролейбуса, що додаються.
2. Департаменту стратегічного розвитку дорожнього ринку та автомобільних перевезень забезпечити:
подання цього наказу в установленому порядку на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України;
оприлюднення цього наказу на офіційному вебсайті Міністерства інфраструктури України.
3. Цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Н. Форсюк.
МіністрВ. Криклій
ПОГОДЖЕНО:

Перший заступник Міністра розвитку громад
та територій України



Д. Живицький
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Міністерства
інфраструктури України
03 лютого 2020 року № 36
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
17 квітня 2020 р.
за № 353/34636
ПРАВИЛА
експлуатації трамвая і тролейбуса
І. Загальні положення
1. Ці Правила встановлюють вимоги до технічного і санітарного стану рухомого складу, який працює на маршрутах (лініях), та інших об’єктів міського електричного транспорту, призначених для надання послуг з перевезень трамвайними вагонами і тролейбусами (далі - рухомий склад), а також до організації руху і роботи підприємств міського електричного транспорту (далі - підприємств) та їх працівників.
Правила є обов’язковими для виконання усіма експлуатаційними підприємствами та підприємствами, що виконують ремонти рухомого складу (далі - ремонтні підприємства), незалежно від форм власності та видів діяльності у сфері міського електричного транспорту.
2. Під час розроблення власних нормативно-технічних документів з технічної експлуатації об’єктів міського електричного транспорту, підприємства застосовують положення цих Правил.
3. Вимоги цих Правил застосовують у технічній документації з виробництва обладнання, устаткування і системи електропостачання та зв’язку для потреб міського електричного транспорту в частині, що стосується їх експлуатації.
4. Виконання цих Правил забезпечує злагодженість роботи усіх служб і структурних підрозділів підприємств, що надають транспортні послуги, якісне та безпечне транспортне обслуговування населення.
5. У цих Правилах терміни вживаються у таких значеннях:
адміністративно-службовий зв’язок - це зв’язок, призначений для обміну службовою інформацією про виробничу діяльність підприємства;
відмова - подія, яка полягає у втраті рухомим складом здатності виконувати потрібну функцію, тобто у порушенні працездатного стану рухомого складу;
гальмовий шлях - відстань, що проходить транспортний засіб під час екстреного гальмування з початку здійснення впливу на механізм керування гальмовою системою (педаль, рукоятка) до місця його зупинки;
депо - комплекс споруд і об’єктів, призначених для зберігання, ремонту та технічного обслуговування рухомого складу;
диспетчерський зв’язок - зв’язок, який є оперативно-технічним засобом, призначеним для передавання службової інформації з питань виробництва, організації руху, виклику аварійних засобів, а також оперативних вказівок і розпоряджень;
диспетчерський районний пункт електропостачання - система диспетчерського управління (приміщення, персонал та технічні засоби), для технологічного управління (ведення) декількома електротяговими підстанціями, що об’єднані за територіальним або іншим принципом;
диспетчерський пункт руху - система диспетчерського управління рухом (приміщення, персонал та технічні засоби), що розташовується на трамвайній або тролейбусній лінії;
екіпіровка - забезпечення рухомого складу знімним обладнанням, запасними частинами, інструментами, витратними матеріалами та документами (розкладом руху, технічним журналом трамвайного вагону (тролейбуса) та інше);
заявка водія на технічну несправність - запис водія в технічному журналі трамвайного вагона (тролейбуса) про несправності або відмови в роботі, що мали місце протягом зміни;
колійне господарство - об’єкт міського електричного транспорту, до якого належать:
постійні та тимчасові колії, а також колійні облаштування;
машини і механізми для ремонту та утримання трамвайних колій;
виробничі бази служб та дистанції колії для ремонту і утримання механізмів, виготовлення та ремонту нестандартного обладнання і спецчастин, службово-побутові приміщення, склади для зберігання та розподілу матеріалів і спецчастин, дільниці для монтажу вузлових з’єднань та кривих, а також для збирання нових та розбирання старих рейкових ланок;
лінія електроживлення позитивного (негативного) потенціалу - кабельні або повітряні лінії постійного струму з відповідними силовими комутаційними апаратами та іншими приладами, які застосовуються для передавання електроенергії від шин електротягової підстанції до контактних проводів та рейок;
лінійний ремонтний пункт (аварійно-відновлювальна бригада) - стаціонарне або пересувне робоче місце на маршруті, призначене для усунення невідкладних технічних несправностей рухомого складу згідно з заявками водіїв;
лист шляховий (дорожній) - документ, оформлений на одиницю рухомого складу або поїзд, який призначений для обліку роботи на лінії (до впровадження автоматизованої системи контролю і обліку роботи рухомого складу);
майданчик посадочний - місце, призначене для очікування рухомого складу, посадки й висадки пасажирів;
несправність - стан трамвайного вагона, тролейбуса, при якому він не відповідає хоча б одній з вимог технічної документації;
обкатка без пасажирів - рух трамвайного вагона (тролейбуса) без пасажирів на спеціально визначених маршрутах з метою оцінки показників його технічного стану та виявлення несправностей;
перегін - частина трамвайної або тролейбусної лінії, обмежена двома суміжними пунктами зупинок;
повторна заявка водія на технічну несправність - запис водіїв у технічному журналі трамвайного вагона (тролейбуса) на одну і ту ж технічну несправність, які повторюються менш ніж через три доби роботи рухомого складу на лінії;
поїзд трамвайний (тролейбусний) за системою багатьох одиниць - поїзд, сформований із двох або більше одиниць рухомого складу керованих з одного пульту;
пробна експлуатація - експлуатація трамвайного вагона (тролейбуса) з пасажирами на спеціально визначених маршрутах або з спеціально встановленими обмеженнями щодо їх навантаження, кваліфікації водіїв та часу;
рухомий склад міського електричного транспорту - трамвайні вагони, тролейбуси;
рухома одиниця - екіпірований трамвайний вагон або тролейбус;
спеціалізована організація - юридична особа, яка має право на виконання робіт на об’єктах міського електричного транспорту з метою оцінки їх відповідності нормативно-технічним документам;
служба енергозабезпечення - структурний підрозділ підприємства або окреме підприємство, що здійснює технічну експлуатацію кабельних та повітряних ліній електропередавання, тягових підстанцій та контактної мережі;
служба колії - структурний підрозділ підприємства або окреме підприємство, що здійснює технічну експлуатацію трамвайної колії та колійних облаштувань;
служба руху - структурний підрозділ підприємства або окреме підприємство, що здійснює функцію організації пасажирських перевезень;
спеціальний рухомий склад - трамвайний вагон або тролейбус, призначений для виконання вантажних перевезень, механізації робіт, навчання водіїв та інше;
технічне обслуговування №-1 (ТО-1) - обслуговування, яке передбачає контроль та попередження виходу параметрів систем трамвайного вагона (тролейбуса) за допустимі межі для забезпечення його працездатності на сім днів (виконується, як правило, без зняття рухомого складу з експлуатації);
технічне обслуговування №-2 (ТО-2) - обслуговування, яке передбачає поглиблений контроль та доведення параметрів систем трамвайного вагона (тролейбуса) до належних значень (виконується, як правило, із зняттям рухомого складу з експлуатації);
технологічний зв’язок - локальні інформаційні мережі, які передбачають використання каналів прямого зв’язку для:
дистанційного керування тяговими підстанціями системи електропостачання;
забезпечення функціонування приладів електронного зв’язку з експлуатаційними та виробничими підрозділами;
забезпечення функціонування пристроїв передавання інформації автоматизованої системи управління.
Інші терміни вживаються у значеннях, наведених у Законі України "Про міський електричний транспорт", Правилах дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306 (ПДР), Правилах безпечної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 09 січня 1998 року № 4, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 лютого 1998 року за № 93/2533 (НПАОП 40.1-1.21-98), Правилах будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок, затверджених наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 21 червня 2001 року № 272 (НПАОП 40.1-1.32-01), Правилах технічної експлуатації електроустановок споживачів, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 25 липня 2006 року № 258, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1143/13017 (далі - ПТЕ ЕС), Правила улаштування електроустановок, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 21 липня 2017 року № 476 (далі - ПУЕ), Правилах охорони праці на міському електричному транспорті, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 21 серпня 2006 року № 546, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 25 жовтня 2006 року за № 1146/13020 (НПАОП 60.2-1.01-06), ДСТУ 2610-94 "Пасажирські автомобільні перевезення. Терміни та визначення", ДСТУ 2644-94 "Рейки і основні вироби рейкових скріплень. Терміни та визначення", ДСТУ 2935:2018 "Безпека дорожнього руху. Терміни та визначення понять", ДСТУ 3308-96 "Знаки маршрутні для міського електротранспорту. Технічні умови та правила застосування" (далі - ДСТУ 3308), ДСТУ 3429-96 "Електрична частина електростанції та електричної мережі. Терміни та визначення", ДСТУ Б В.2.5-29:2006 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Зовнішні мережі та споруди. Система газопостачання. Газопроводи підземні сталеві. Загальні вимоги до захисту від корозії" (далі - ДСТУ Б В.2.5-29), ДСТУ 3649:2010 "Колісні транспортні засоби. Вимоги щодо безпечності технічного стану та методи контролювання", ДСТУ 3725-98 "Устави електричних споруд експлуатаційні. Електротяга. Терміни та визначення", ДСТУ 4070:2019 "Вагони трамвайні пасажирські. Вимоги щодо пасивної безпеки", ДСТУ 4092-2002 "Безпека дорожнього руху. Світлофори дорожні. Загальні технічні вимоги, правила застосування та вимоги безпеки", ДСТУ 4100:2014 "Безпека дорожнього руху. Знаки дорожні. Загальні технічні умови. Правила застосування, ДСТУ 4224:2003 "Трамвайні вагони. Системи гальмівні. Загальні технічні вимоги", ДСТУ 4398:2005 "Тролейбуси. Вимоги електробезпеки та методи контролювання", ДСТУ 4706:2006 "Тролейбуси. Вимоги пожежної безпеки та методи контролювання", ДСТУ 4798:2007 "Вагони трамвайні пасажирські. Розташованість зовнішніх пристроїв освітлення та світлової сигналізації. Технічні вимоги та методи контролювання", ДСТУ 4799:2007 "Вагони трамвайні пасажирські. Вимоги пожежної безпеки та методи контролювання", ДСТУ 4876:2019 "Вагони трамвайні пасажирські. Загальні технічні вимоги", ДСТУ 4905:2008 "Колісні транспортні засоби. Тролейбуси пасажирські. Загальні технічні вимоги", ДСТУ 7388:2013 "Трамвайні вагони та тролейбуси. Експлуатаційні випробування. Організація та порядок проведення", ДСТУ 8634:2016 "Система розроблення та поставлення продукції на виробництво. Настанови щодо розроблення та поставлення на виробництво нехарчової продукції", ДСТУ EN 13452-1:2017 "Залізниця. Гальмування. Гальмові системи громадського транспорту. Частина 1. Експлуатаційні вимоги (EN 13452-1:2003, IDT)" (далі - ДСТУ EN 13452), ГСТУ 204.04.05.005-2004 "Колії трамвайні. Система технічного обслуговування та ремонту. Загальні положення" (далі - ГСТУ 204.04.05.005-2004), СОУ 60.2-33886519-0003:2006 "Контактна мережа трамвайних та тролейбусних ліній. Система технічного обслуговування та ремонту. Загальні положення", затвердженого наказом Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України від 09 січня 2007 року № 1 (далі - СОУ 60.2-33886519-0003:2006). СОУ 60.2-33886519-0001:2006 "Колії трамвайні. Порядок проведення технічного обслуговування та ремонту", затвердженого наказом Міністерства архітектури, будівництва та житлово-комунального господарства України від 19 квітня 2006 року № 131.
II. Загальні вимоги до об’єктів і підприємств міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус)
1. Усі будівлі та споруди міського електричного транспорту повинні утримуватись у справному стані. Двічі на рік вони повинні оглядатися комісією підприємства з метою оцінки технічного стану та підготовки до осінньо-зимового та весняно-літнього періодів експлуатації.
2. Для належної експлуатації трамвайних вагонів і тролейбусів з пасажирами підприємство забезпечує:
створення необхідних запасів запасних частин, матеріалів, інструменту і інше;
розроблення графіків руху, інструкцій з експлуатації, технологічних карт і інше;
підготовку працівників до експлуатації об’єктів;
проведення пробної експлуатації ліній, систем та обладнання.
3. Державний контроль за технічним станом об’єктів міського електричного транспорту здійснюється відповідно до Законів України "Про міський електричний транспорт" та "Про дорожній рух".
4. Розміщення реклами на діючих об’єктах міського електричного транспорту здійснюється за погодженням з їх власниками або уповноваженими ними органами (особами).
5. Підприємства здійснюють свою діяльність відповідно до Законів України "Про дорожній рух", "Про транспорт", "Про міський електричний транспорт" та інших нормативно-правових актів у сфері міського електричного транспорту.
До основних функцій підприємств відносяться:
забезпечення надання безперебійних, безпечних і якісних транспортних послуг з перевезень пасажирів;
здійснення експлуатації об’єктів, споруд, систем, обладнання і устаткування відповідно до вимог нормативно-правових актів, цих Правил та технічної документації;
проведення технічного обслуговування та ремонту рухомого складу, інших об’єктів, систем електропостачання та зв’язку, обладнання та устаткування міського електричного транспорту;
ведення обліку роботи рухомого складу, інших транспортних засобів (електрокари, автомобілі);
здійснення постійного аналізу технологічного процесу, економії електричної енергії та паливо­мастильних матеріалів;
забезпечення екологічної безпеки та захисту навколишнього природного середовища;
постійний моніторинг стану безпеки пасажироперевезень на трамвайних і тролейбусних маршрутах, впровадження в межах своєї компетенції заходів щодо усунення недоліків та перешкод для руху;
проведення модернізації (удосконалення конструкції) рухомого складу та технічних засобів до нього за документацією (з дозволу) підприємств-виробників чи інших компетентних організацій;
впровадження сучасних технологій для підвищення рівня надання транспортних послуг;
вирішення кадрових питань з відповідних професій та кваліфікації;
вжиття заходів щодо покращення показників роботи підприємства;
внесення пропозицій щодо змін і доповнень до цих Правил з метою удосконалення експлуатації, організації та технічного обслуговування й ремонту об’єктів міського електричного транспорту;
вирішення кадрових питань з відповідних професій та кваліфікації, забезпечування підвищення кваліфікації працівників.
III. Загальні вимоги до працівників підприємств міського електричного транспорту (трамвай, тролейбус)
1. Кожний працівник підприємства зобов’язаний дотримуватись законодавства України, виконувати вимоги цих Правил, нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері міського електричного транспорту, вимог експлуатаційної документації. Виконання обов’язків працівниками контролюють відповідні посадові особи підприємства.
2. Працівники підприємств зобов’язані забезпечувати якісне надання транспортних послуг рухомим складом, вживати всіх заходів для запобігання нещасному випадку з пасажирами або дорожньо-транспортній пригоді, бути охайно одягненими, ввічливими у спілкуванні з ними та інформувати їх про виконання вимог Правил користування міським електричним транспортом (трамваєм, тролейбусом), затверджених відповідним органом місцевого самоврядування.
3. До робіт, пов’язаних з рухом електричного транспорту, експлуатацією та ремонтом електроустановок, перебуванням на висоті, на проїзній частині вулиць та трамвайних коліях, та інших робіт з підвищеною небезпекою допускаються особи віком не молодше 18 років (водії трамвая і тролейбуса - віком відповідно до вимог Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 року № 1306, (далі - ПДР), які пройшли спеціальне навчання і перевірку знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці згідно з вимогами Типового положення про порядок проведення навчання і перевірку знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26 січня 2005 року за № 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15 лютого 2005 року за № 231/10511 (далі - НПАОП 0.00-4.12-05) та мають відповідні посвідчення. Водії трамвая чи тролейбуса повинні мати посвідчення на право керування рухомим складом відповідної категорії, а також пройшли відповідні медичні огляди та не мають протипоказань за станом здоров’я.
4. Працівники підприємств, безпосередньо пов’язані з експлуатацією, технічним обслуговуванням і ремонтом електроустановок (тягових підстанцій, контактних і кабельних мереж, обладнань сигналізації, управління рухом, зв’язку, електрифікованого технологічного устаткування) допускаються до роботи з дотриманням цих Правил, НПАОП 60.2-1.01-06, ПТЕ ЕС, НПАОП 40.1-1.21-98 та інших нормативно-правових актів, що стосуються їх функціональних обов’язків, проходження стажування, складання іспитів, та присвоєння відповідної кваліфікаційної групи з електробезпеки.
5. Права та обов’язки працівників повинні бути викладені в посадових інструкціях, затверджених керівником підприємства.
6. Працівники, під час прийняття на роботу та періодично, повинні проходити на підприємстві інструктажі з питань охорони праці, надання домедичної допомоги потерпілим від нещасних випадків, а також з правил поведінки та дій при виникненні аварійних ситуацій, пожеж і стихійних лих відповідно до вимог НПАОП 0.00-4.12-05.
7. Навчання та перевірка знань з питань охорони праці працівників, які обслуговують об’єкти міського електричного транспорту, здійснюється відповідно до вимог НПАОП 0.00-4.12-05.
8. Працівники підприємств зобов’язані підвищувати свою кваліфікацію й професійну майстерність. З цією метою на підприємствах повинні бути:
спеціалізовані навчальні приміщення;
відповідно обладнані для навчання трамвайні вагони і тролейбуси;
залучені кваліфіковані кадри.
9. Водії трамвая і тролейбуса під час виконання своїх обов’язків повинні бути одягнені у формений одяг з нанесеним на ньому написом (логотипом) назви підприємства.
IV. Вимоги до експлуатації споруд та устаткування колійного господарства
1. Загальні вимоги
1. Підприємства, які експлуатують колійне господарство, повинні мати та вести паспорти на всі ділянки трамвайних колій та колійні споруди з переліком пронумерованих вузлів і спеціальних частин за місцями їх установки, журналами (книгами) обліку ремонтів і замін відповідно до вимог СОУ 60.2-33886519-0001:2006, а для температурно-напруженої колії журнал постановки в температурний режим з позначення температури рейки при закріпленні рейкової нитки, її довжину та журнал зварних стиків з підписом виконавця.
2. Перед початком експлуатації трамвайної лінії залежно від величини ухилу, його довжини, наявності кривих, інженерних споруд та інших чинників повинні бути визначені ділянки з важкими умовами руху. Віднесення ділянок колій до ділянок з важкими умовами руху з урахуванням обмежень, зазначених в експлуатаційній документації на конкретний тип трамвайного вагона здійснює технічна комісія, склад якої затверджується керівником підприємства.
3. Перед початком експлуатації трамвайних вагонів, тип та габарити яких відрізняється від тих, що експлуатуються, трамвайні лінії необхідно обстежити для забезпечення вимог безпеки руху. У разі необхідності до такого обстеження залучаються спеціалізовані проектні, науково-дослідні та інші установи.
4. Профілактичний (поточний) та неплановий ремонт колії та колійних пристроїв проводиться, як правило, без зупинки руху або в нічних перервах руху трамваїв. Значні за обсягом та складністю роботи, в тому числі при середньому ремонті колії виконують із зупинкою руху транспорту. Роботи виконуються із дотриманням вимог правил безпеки руху та вимог НПАОП 60.2-1.01-06.
5. Якщо під час огляду колії та колійних пристроїв будуть виявлені несправності, усунення яких вимагає обмеження швидкості руху трамвайних вагонів, його обмежують на строк, що не перевищує три доби. Служба колії повинна повідомити про необхідність обмеження швидкості руху службу руху підприємства для коригування розкладів руху трамваїв. На більш тривалий строк швидкість руху обмежують за розпорядженням керівника підприємства.
6. У разі необхідності короткочасного закриття колії або зупинки руху керівник служби колії повинен не пізніше ніж за один день до початку робіт звернутись до служби руху та надати ескізну схему розташування колій у місцях із зазначенням елементів, що підлягають ремонту.
Час початку та закінчення робіт, які проводять на коліях, повинен контролювати центральний диспетчер служби руху.
7. Для оперативного відновлення колії після сходження вагонів з рейок та для інших непередбачених випадків організовують пункти швидкої технічної допомоги та чергові аварійно-відновлювальні бригади, які повинні бути укомплектовані досвідченими працівниками та забезпечені транспортними засобами, механізмами, матеріалами, інструментом і засобами зв’язку.
2. Трамвайні колії і колійні облаштування
1. Для забезпечення безперебійного, плавного та безпечного руху трамвайних вагонів та поїздів з встановленими швидкостями, колії та колійні облаштування повинні оглядатися робітниками та технічним персоналом служби колії за затвердженим її керівником графіком.
Під час огляду обов’язково перевіряються:
1) стан рейок та рейкових кріплень;
2) ширина колії на прямих та кривих ділянках та на спеціальних частинах;
3) стан шпал;
4) перевищення зовнішньої рейки над внутрішньою на кривих ділянках;
5) наявність просідань та перекошеності колії;
6) стан збірних та зварних стиків (збіг робочих кантів, щільність кріплення, цілісність зварних стиків, справність електричних стикових з’єднань);
7) справність спеціальних частин (стрілок, хрестовин, перехрещень, температурних компенсаторів);
8) якість очищення рейок, рейкового полотна, кюветів, каналів водовідведення та приймальних дощових колодязів розташованих поблизу трамвайної колії;
9) якість змащування рейок на кривих ділянках колії;
10) якість дорожнього покриття у межах трамвайної колії.
2. Порядок і періодичність проведення технічного обслуговування та ремонтів трамвайної колії і колійних облаштувань, перелік посадових осіб на яких покладаються обов’язки щодо його здійснення та складання відповідної технічної документації встановлюється керівником підприємства з урахуванням вимог цих Правил та рекомендацій ГСТУ 204.04.05.005-2004 та СОУ 60.2-33886519-0001:2006.
3. Для підтримання належного санітарного та естетичного стану колій, спецчастин та колійних облаштувань необхідно також забезпечувати їх своєчасне очищення, прибирання, поливання та фарбування.
Межі трамвайного полотна, розподіл обов’язків щодо очищення трамвайних колій та колійних споруд, прибирання посадочних майданчиків та догляду за прилеглими територіями встановлюються згідно з законодавством.
4. Якщо в експлуатації перебувають трамвайні вагони не обладнані системами автоматичного змащення реборд, то рейки на кривих ділянках колії радіусом менше ніж 200 м на всіх ділянках колії повинні примусово змащуватися, за винятком кривих на ухилах або перед пунктами зупинок. Періодичність і порядок змащення, а також норми витрат мастильних матеріалів встановлюються згідно з СОУ 60.2-33886519-0001:2006 та затверджуються керівником підприємства.
5. Не допускається експлуатація:
1) рейок, зношення яких перевищує норми, наведені у Таблиці 1. Допустимі розміри зношеної рейки (Додаток 1);
2) дерев’яних шпал з механічним зносом під підкладкою глибиною більше ніж 20 мм, з подовжньою тріщиною, яка сягає підошви рейки, із значною гнилизною або не просякнутих масляним антисептиком, а також залізобетонних шпал із наскрізними тріщинами або руйнування бетону у зоні закладних деталей;
3) ділянок колії з перекосом колії (просідання однієї і другої рейкової нитки, розташованих навскіс одна проти другої на відстані менше ніж 8 м) понад 10 мм, за винятком ділянок між оберненими кривими, а також у складних вузлових з’єднаннях;
4) ділянок колії з місцевими просіданнями обох рейкових ниток, а також однієї рейкової нитки відносно другої понад 20 мм;
5) ділянок колії з перевищенням висоти контррейки відносно рівня рейки більше ніж на 25 мм, а також з шириною жолобу між контррейкою та рейкою більше 50 мм. Ширина жолобу в кінці контррейки повинна бути не менше 60 мм;
6) стрілок та хрестовин у разі перевищення граничних показників зношення їх складників, наведених у Таблиці 2. Допустимі розміри зношених складників стрілок та хрестовин (Додаток 2);
7) трамвайної колії, ширина якої на прямих і кривих ділянках та в спецчастинах збільшилась проти нормальної, наведеної у Таблиці 3. Нормативна ширина трамвайної колії в експлуатації (Додаток 3) більш ніж на 12 мм, а з урахуванням бокового зносу рейок на кривих ділянках - більш ніж 15 мм.
Звуження ширини трамвайної колії, проти нормальної, допускається не більше ніж на:
4 мм для прямих ділянок та в спецчастин;
3 мм для кривих ділянок.
Ширина колії вимірюється на висоті 8 мм від поверхні головок рейок;
8) спецчастин із сталевого литва за наявності:
тріщин або злому вістряка;
зношення кріплення п’яти вістряка, коли вістряк має переміщення у вертикальній площині більше ніж на 6 мм та у горизонтальній більше ніж на 4 мм;
виступу в накаті жолобу глухих стрілок більше 3 мм;
перевищення або зниження вістряка двовістрякових стрілок відносно рамної рейки більше ніж на 4 мм;
перевищення вістряка одновістрякових стрілок відносно рамної рейки більше ніж на 15 мм;
заниження вістряка одновістрякових стрілок відносно рамної рейки більше ніж на 7 мм;
бокового зношення вістряка більше ніж на 12 мм;
Кінець вістряка повинен бути не вище рівня рамної рейки;
9) збірних спецчастин за наявності:
тріщин або злому вістряка;
зношення кріплення п’яти вістряка, коли вістряк має переміщення у вертикальній площині більше ніж на 7 мм та у горизонтальній більше ніж на 5 мм;
перевищення або зниження вістряка стрілки відносно рамної рейки більше ніж на 6 мм;
бокового зношення вістряка більше ніж на 10 мм;
10) кривих ділянок колії, що мають відхилення понад 20 мм, відносно передбачених проектом показників узвишшя головки зовнішньої рейки над головкою внутрішньої рейки в залежності від радіусу кривих, умов руху та місця їх розташування. Для вузької колії відхилення від норм перевищення допускається до 25 проміле;
11) ділянок колії за відсутності охоронного бруса (рейки) встановленого із зовнішнього боку колії у разі їх розташування на самостійному або відокремленому полотні збоку від проїжджої частини на насипу висотою понад 2 м, на кривих (незалежно від радіуса) розташованих на ухилах більше 50 проміле, а також на кривих радіусом менше 200 м;
12) ділянок колії, де можливий угон рейок (на відкритих коліях із ухилом більше 20 проміле і довжиною ділянок понад 200 м при костуровому або шурупному кріпленні на дерев’яних шпалах, на підходах до мостів та шляхопроводів з безбаластною проїжджою частиною незалежно від поздовжнього профілю та плану колії) за відсутності протиугонів;
13) збірних рейкових стиків у разі ослаблення кріплення накладок болтовими з’єднаннями з пружинними шайбами;
14) якщо проміжок між кінцями рейок (зазор) збірних рейкових стиків становить більше ніж 10 мм при максимальній літній температурі рейки на об’єкті. У разі, коли механічні рейкові стики, в процесі експлуатації виконують функції температурних компенсаторів, зазор в стиках повинен бути не більший 30 мм при мінімальній зимовій температурі рейки на об’єкті;
15) якщо різниця по рівню кінців рейок на стиках (просідання) перевищує 5 мм. Протишерстне, відносно напрямку руху вагону, перевищення кінців рейок на стиках не допускається;
16) електроз’єднувачів встановлених для підвищення електропровідності збірних рейкових стиків, електричних з’єднань в місцях приєднання негативних (мінусових) кабелів між всіма нитками рейкових колій, а також обхідних електричних з’єднань на спецчастинах, якщо вони мають площу перерізу меншу ніж еквівалентне за електропровідністю з’єднання площею перерізу 70 мм-2 виготовлене із міді або площа поверхні їх контакту в місцях приварювання до рейок менше 500 мм-2;
17) електричних міжрейкових, міжколійних та обвідних з’єднань площа перерізу яких за своєю електропровідністю менше ніж еквівалентне з’єднання з міді площею 35 мм-2 або площа поверхні їх контакту в місці приварювання до рейок менше ніж 250 мм-2.
3. Колійні електрифіковані стрілочні переводи
1. Для зміни напрямку руху застосовуються стрілочні переводи з дистанційним управлінням та електричним приводом.
2. Нормальним положенням керованих електрифікованих стрілок є напрямок, який прийнято як основний для конкретного трамвайного господарства (праве або ліве).
Повернення стрілки на основний напрямок після їх спрацьовування повинно відбуватися автоматично.
Дозволяється зберігати положення стрілок, керованих водієм, у напрямку найбільшої інтенсивності руху незалежно від основного. На всіх стрілках повинна передбачатись можливість їх ручного переведення.
3. Технічне обслуговування та ремонт електрифікованих стрілок проводять за графіком та інструкцією, затвердженими наказом керівника підприємства.
4. Технічне обслуговування та ремонт електрифікованих стрілок можуть виконувати працівники, які мають відповідну групу допуску до робіт в електроустановках та пройшли спеціальне навчання відповідно до вимог ПТЕ ЕС.
5. При технічному обслуговуванні, проведенні планових чи аварійних ремонтних робіт стрілочних переводів з дистанційним управлінням та електричним приводом необхідно забезпечити виконання наступних вимог:
1) водовідвідні засоби повинні забезпечувати надійне відведення води від стрілочних переводів;
2) стрілочний електропривід та електрообігрів, встановлені між рейками, не повинні виступати над рівнем головки рейки;
3) освітлення стрілочних переводів повинно забезпечувати їх видимість у разі негоди та у темний час доби.
6. Під час експлуатації не допускається:
1) використання для електрифікованих стрілок, які живляться постійним струмом від контактної мережі трамвая, як негативного (мінусового) провідника, будь яких конструкцій заземлення, окрім приєднання до рейки колії;
2) пошкодження ізоляції електроустаткування та пристроїв електрообігріву електрифікованих стрілок відносно заземлених частин;
3) відсутність чи пошкодження заземлення металевих шаф, корпусів, кожухів електроустаткування стрілок;
4) перемикання секційних ізоляторів контактної мережі обладнанням схеми управління електрифікованої стрілок;
5) відсутність або несправність функції блокування у системі управління роботою автоматичних стрілок, розташованих на зворотних пунктах та вузлах з великою частотою руху трамваїв, яка не допускає можливості переведення стрілки під час перебування на ній трамвайного поїзду;
6) відсутність на підходах до автоматизованої стрілки, керованої водієм, маршрутного знака "Автоматична стрілка" відповідно до ДСТУ 3308.
4. Додаткові вимоги до експлуатації ділянок колії в тунелях ліній швидкісного трамвая
1. Тунелі та споруди швидкісного трамвая повинні мати справні засоби протипожежного захисту, а також технічні засоби сигналізації та тунельного зв’язку.
2. Під час експлуатації тунелів необхідно забезпечувати надійний водовідвід з верхньої будови колії.
3. Зберігання механізмів, обладнання, інвентарю та інструменту робітників, які обслуговують колії і споруди, здійснюється в приміщеннях спеціальних виробок станційних і перегінних тунелів, а на наземних ділянках - в колійний будівлях.
Ці приміщення та будівлі розташовуються на лінії рівномірно за ділянками обслуговування.
4. Ділянка колії, що розташована в тунелі підлягає перевірці з періодичністю:
один раз на місяць з вимірюванням ширини колії;
два рази на рік з вимірюванням габаритів наближення штучних споруд та обладнання.
5. Технічне нівелювання тунелів виконується:
один раз на рік, якщо тунель перебуває в експлуатації не більше 5 років;
один раз на три роки, якщо тунель перебуває в експлуатації від 5 років до 10 років;
один раз на п’ять років, якщо тунель перебуває в експлуатації більше ніж 10 років.
6. Поточне утримання полягає в усуненні дефектів на початку їх розвитку та очищенні лотків, зумпфів, ринв, тунельних оправ, облицювань та інших поверхонь.
7. Огляд стану тунелів та їх штучних споруд в процесі експлуатації складається з щодобових, періодичних і контрольних (комісійних) оглядів.
8. Щодобовий огляд штучних споруд здійснюється обхідником в нічний час.
9. Обхідник повинен:
бути одягнутий у сигнальний жилет;
мати справний електричний ліхтар, крейду для позначення дефектних місць та блокнот для запису дефектів;
підтримувати зв’язок з диспетчером руху.
10. На час огляду тунелів та їх штучних споруд вони повинні бути освітлені.
11. Під час огляду тунелів та їх штучних споруд обхідник повинен контролювати:
1) у перегінних тунелях:
наявність протікань крізь тунельну оправу;
випучування металоізоляції;
наявність мулу, сміття, мастила у лотках та зумпфах;
стан пробок тюбінгів;
стан швів між елементами та кільцями оправи;
наявність видимих тріщин, сколів, оголення арматури;
наявність сторонніх предметів;
стан кріплення кронштейнів та держаків до оправи;
стан бетонних лотків, банкеток;
викиди ґрунту, ґрунтових вод, видимі перекошування тюбінгів та інші аварії;
2) у станційних тунелях:
наявність протікань крізь гідроізоляційні парасольки, стикові шви склепінь, облицювання пілонів;
наявність мулу, сміття у водовідвідних ринвах;
випадання плиток облицювання;
цілісність архітектурних деталей;
3) на мостах та шляхопроводах швидкісних ліній трамвая:
порушення передмостових укосів;
видимі деформації та руйнування конструкцій;
цілісність огороджень;
наявність сторонніх предметів;
4) на насипах, дамбах, у виїмках ліній швидкісного трамвая:
порушення форми укосів, замулення;
обрушення кюветів;
заростання травою або чагарниками;
наявність сторонніх предметів.
12. Порядок виходу на відповідні ділянки і повернення обхідника має регламентуватися інструкцією, затвердженою наказом підприємства.
13. До робіт, пов’язаних з щодобовим оглядом тунельних споруд допускаються особи, що пройшли перевірку знання з виявлення ознак несправностей штучних споруд, трамвайної колії, контактної мережі та устаткування розташованого вздовж колії.
14. Результати щоденного огляду обхідник реєструє в технічному журналі дільниці для планування робіт щодо усунення помічених недоліків.
15. Періодичні огляди та роботи з поточного утримання тунелів та штучних споруд здійснюються:
за місячними графіками, затвердженими керівником підрозділу підприємства, на який покладено обов’язки щодо утримання тунелів;
у нічний час доби, після зняття напруги з контактних проводів;
у денний час, якщо це передбачено технологічними картами на шляхопроводах, насипах, дамбах, тощо без подачі спеціального рухомого складу;
одночасно з виконанням планових робіт з поточного утримання штучних споруд згідно з технологічними картами, затвердженими уповноваженою керівником підприємства посадовою особою.
16. Не пізніше, ніж за добу до проведення оглядів або робіт з поточного утримання, диспетчеру руху надається письмова заявка щодо подачі спеціального рухомого складу.
17. Порядок доступу на споруди та повернення працівників регламентується відповідними інструкціями, затвердженими наказом підприємства.
18. Майстер дільниці штучних споруд повинен здійснювати:
щотижневий обхід перегінних та станційних тунелів, мостів, шляхопроводів, а також визначати оглядом зовнішній стан вент-кіосків, павільйонів, закритих галерей, мостів, стан естакад, форму підпірних стін, вільність труб водопропуску, працездатність відкритого та закритого дренажу, стан огорожі відкритих ділянок;
щомісячну перевірку стану та просторового положення штучних споруд, притунельних та примостових споруд, закладних деталей кріплення контактної мережі, кабельні мости;
щоквартальну перевірку стану штучних споруд та габаритів наближення будівель та обладнання з оформленням відповідних актів за графіком затвердженим керівником підприємства.
19. Результати щотижневого огляду повинні записуватися у відповідних технічних журналах, де робиться запис про завдання на усунення недоліків, а щомісячного огляду - до технічних журналів дільниць, штучних споруд, а найбільш значні зауваження записуватись до книги тунельних споруд (книги мостів), форми яких затверджуються наказом підприємства.
20. Контрольний огляд стану штучних споруд (у разі необхідності з розкриттям конструкцій), устаткування розміщеного у цих спорудах та облицювання здійснюється двічі на рік комісією, склад якої затверджується наказом керівника підприємства.
За результати цього контролю:
оформлюються відповідні акти, на підставі яких керівником приймається рішення щодо подальшої експлуатації штучних споруд;
вносяться записи до книги тунельних споруд (книги мостів).
21. Нагляд за станом вентиляційних кіосків, камер, шахт, тунельних оправ, приміщень підстанцій та інших спеціальних об’єктів виконують спеціалісти, які безпосередньо їх обслуговують. Зауваження щодо стану оправ та конструкцій цих споруд заносяться до технічного журналу дільниці штучних споруд.
22. Перелік завдань та відмітки про їх виконання заносяться до технічного журналу штучних споруд, форма якого затверджується наказом керівника підприємства. Нагляд за дотриманням вимог інструкцій та безпекою праці під час виконання робіт покладається на тунельного майстра, який безпосередньо керує роботами.
23. Періодичність та строки проведення контролю просторового положення штучних споруд та елементів рейкової колії, інженерного і іншого устаткування відносно штучних споруд встановлюються окремо для кожної споруди з урахуванням її стану за графіками, затвердженими керівником підрозділу з утримання станцій, будівель та тунельних споруд.
Порядок контролю споруд, що мають пошкодження, дефекти і деформації, які при своєму подальшому розвитку можуть загрожувати безпеці руху та ділянок земляного полотна трамвайної колії, що знаходяться в особливо складних інженерно-геологічних умовах затверджується наказом керівника підприємства.
24. Позаплановий контроль здійснюється у разі зміни навантаження на споруду, рівня ґрунтових вод, температури гірничих порід, при дії тектонічних сил, що виявляється тунельно-обстежувальною або випробувальною станцією, а також за висновками періодичних оглядів та комісійних обстежень.
Позаплановий контроль має розпочинатись та закінчуватись за поданням керівника підрозділу з утримання станцій, будівель та тунельних споруд.
Термін виконання позапланового контролю визначається керівником підприємства.
25. Кожен робітник, який за своїми обов’язками перебуває у тунелях та на інших штучних спорудах, зобов’язаний контролювати їх зовнішній стан.
26. Водії рухомого складу під час руху повинні сповіщати диспетчера про появу сторонніх предметів, викидів ґрунту та ґрунтових вод, вертикальних чи бокових поштовхів з боку колії, видимих перекошувань конструкції.
5. Диспетчерське керування в колійному господарстві
1. Оперативне керівництво експлуатацією та усуненням виникаючих несправностей та пошкоджень колій внаслідок аварій та несприятливих погодних умов здійснює диспетчер служби колії або інша особа, уповноважена керівником служби на виконання цих функцій.
Для оперативного зв’язку чергового диспетчера з аварійно-відновлювальними бригадами і усіх лінійних підрозділів використовуються засоби зв’язку.
Диспетчер служби колії повинен мати зв’язок з центральним диспетчером руху для прийняття узгоджених рішень.
2. На диспетчерському пункті служби колії повинні бути:
посадові інструкції працівників диспетчерського пункту та інструкції, що визначають порядок оперативного зв’язку з аварійно-відновлювальними бригадами, затверджені керівником підприємства служби колії;
схеми вузлових з’єднань трамвайних колій;
журнал записів заявок несправностей трамвайних колій та відміток про їх виконання;
перелік ділянок на яких встановлені обмеження швидкості руху;
журнал виїзду на лінію спеціального рухомого складу трамваїв;
журнал сходів вагонів з рейок та затримок руху;
медична укладка для надання домедичної допомоги відповідного рівня;
перелік всіх номерів телефонів, за якими можна вести оперативні переговори;
комплект нормативних документів (Правила експлуатації трамвая і тролейбуса, НПАОП 60.2-1.01-06 тощо).
V. Вимоги до утримання споруд та устаткування депо, ремонтних підприємств та майстерень
1. Будівлі, споруди, обладнання й територія підприємства повинні охоронятися.
2. На території підприємств на видному місці повинні бути розміщені: план розташування рухомого складу, схема руху транспорту та пішоходів, протипожежні проїзди.
3. Технічне обслуговування та ремонт технологічного обладнання і устаткування підприємств треба виконувати у плановому порядку згідно з експлуатаційною документацією на це обладнання.
4. У цехах та на дільницях на видних місцях повинні бути вивішені правила внутрішнього трудового розпорядку, інструкції з охорони праці, виробничої санітарії та засоби протипожежного захисту, а також схема аварійної евакуації.
VI. Вимоги до експлуатації пунктів зупинок та кінцевих станцій
1. Залежно від призначення та величини пасажирообігу пункти зупинок поділяються на:
постійні;
тимчасові, на яких трамвайні вагони (тролейбуси) зупиняються у встановлені періоди доби та дні тижня;
технічні, на яких посадка та висадка пасажирів забороняється.
2. Всі споруди, елементи улаштування зупинок і станцій повинні утримуватися у справному стані і відповідати вимогам безпеки руху.
В темний час доби посадочні майданчики і підходи до них повинні бути освітлені.
Покриття пункту зупинки слід регулярно прибирати від сміття, очищувати від снігу і льоду. У разі ожеледиці, льодові нашарування посадочного майданчика посипати піском. Сніговий вал, що утворився уздовж зупинки після очищення проїзної частини необхідно розчищати на довжину посадочного майданчика та на 5-10 метрів у кожний бік за його межі.
Урни, розміщені в межах зупинки, повинні очищуватись у разі наповнення їх сміттям.
Заповнення урн, контролюється раз на добу робітниками структурного підрозділу підприємства, на який покладено обов’язки підтримання належного санітарного стану зупинок.
3. На пунктах зупинок встановлюються інформаційно-вказівні знаки відповідно до вимог ДСТУ 3308 та ДСТУ 4100.
Розміщення та освітлення знаків пунктів зупинок повинно забезпечувати їх видимість на відстані не менше 100 м, а розмір написів на знаках та табличках - розрізняти інформацію на відстані не менше 3 м.
4. Кінцеві станції поділяються на розпоряджувальні, де може здійснюватися оперативне керівництво і облік виконаного руху та технічні, де здійснюється тільки контроль за рухом.
5. Порядок утримання кінцевих станцій, проміжних контрольних пунктів зупинки, здійснення їхнього поточного та планових ремонтів затверджується керівником підприємства.
6. Колії та посадочні майданчики кінцевих станцій у темний час доби повинні бути освітлені.
7. На трамвайних кінцевих станціях повинен бути запас піску необхідний для поповнення пісочниць рухомого складу.
8. Обов’язкова візуальна інформація пасажирської станції міжміського сполучення повинна бути сформована у вигляді таблиць, схем, покажчиків, електронних табло та містити:
план пасажирської станції;
схему маршрутів;
розклад руху із зазначенням номерів платформ;
таблиці вартості проїзду та перевезення багажу;
правила перевезення пасажирів та багажу;
схему розташування та нумерацію місць у рухомому складі різних моделей;
покажчики та довідкові таблиці з інформацією про місце розташування та порядок роботи службових приміщень станції.
9. Крім обов’язкової інформації, на пасажирській станції може бути розміщена додаткова інформація (розклад руху) інших видів транспорту, інформація для осіб з інвалідністю тощо.
VII. Вимоги до експлуатації споруд та устаткування енергозабезпечення
1. Загальні вимоги