ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО НАГЛЯДУ ЗА ОХОРОНОЮ ПРАЦІ
Н А К А З
N 109 від 23.04.97 м.Київ | Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 травня 1997 р. за N 193/1997 |
Про затвердження змін і доповнень до Типового положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці
На виконання Державної програми навчання та підвищення рівня знань працівників, населення України з питань охорони праці на 1996-2000 роки, з метою підвищення рівня знань, умінь та навичок керівників та інших посадових осіб міністерств, інших центральних та місцевих органів державної виконавчої влади, установ, виробничих, науково-виробничих об'єднань та підприємств і організацій з питань техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити зміни і доповнення до Типового положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці (ДНАОП 0.00-4.12-94), затвердженого наказом Державного комітету України по нагляду за охороною праці від 04.04.94 N 30, що додаються.
2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, підприємствам, установам, організаціям та їх об'єднанням, Науково-інформаційному та навчальному центру охорони праці вжити необхідних заходів щодо дотримання з 1 липня 1997 року порядку навчання та перевірки знань керівників підприємств, виробничих та науково-виробничих об'єднань, інших посадових осіб та спеціалістів з питань охорони праці, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві згідно із змінами та доповненнями.
3. Начальникам управлінь і відділів Комітету, територіальних управлінь та інспекцій, державним інспекторам Держнаглядохоронпраці забезпечити систематичний контроль за дотриманням порядку навчання та перевірки знань керівників та інших посадових осіб і спеціалістів, встановленого цим наказом.
4. Керуючому справами Комітету Бочкарьову Ю.О. у двотижневий термін після реєстрації забезпечити тиражування змін та доповнень, внесених до Типового положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці та розсилання їх міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, управлінням і відділам, територіальним управлінням та експертно-технічним центрам Комітету.
5. Головному редактору журналу "Охорона праці" Яковенку М.Г. опублікувати зміни і доповнення, внесені до Типового положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці, у черговому номері журналу.
6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Головне управління охорони праці (Теличко Е.М.).
Голова Комітету | С.Ткачук |
Затверджено
наказом Державного Комітету
України по нагляду за
охороною праці від
23 квітня 1997 р. N 109
Зміни і доповнення до Типового положення про навчання, інструктаж і перевірку знань працівників з питань охорони праці
1. Заголовок розділу 4 викласти в такій редакції:
"4. Навчання та перевірка знань посадових осіб і спеціалістів з питань охорони праці, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві".
2. У тексті розділу 4 слова "з питань охорони праці" доповнити словами "техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві".
3. В абзаці другому пункту 4.2 та в заголовку додатка N 4 слова "Тематичний план і програма підготовки посадових осіб і спеціалістів з питань охорони праці" замінити словами "Тематичний план і програма навчання посадових осіб і спеціалістів з питань охорони праці, техногенної безпеки та надзвичайних ситуацій на виробництві".
4. В абзаці першому пункту 4.3 слова "Ради Міністрів Республіки Крим" замінити словами "Ради міністрів Автономної Республіки Крим"; слова "вищих навчальних закладів" замінити словами "вищих закладів освіти", після чого доповнити словами "та керівники підприємств, виробничих і науково-виробничих об'єднань чисельністю понад 500 працюючих".
5. Абзаци перші пунктів 4.4 і 4.5 відповідно після слів "цим органам" і "таких підприємств" доповнити словами "..., за винятком керівників підприємств, виробничих і науково-виробничих об'єднань чисельністю понад 500 працюючих, ...".
6. Пункт 4.10 доповнити абзацом такого змісту:
"Керівники та інші посадові особи підприємств, виробничих та науково-виробничих об'єднань чисельністю понад 500 працюючих, де сталася техногенна аварія чи катастрофа, за вимогою комісії по її розслідуванню чи органу державного нагляду за охороною праці проходять позачергове навчання та перевірку знань з питань охорони праці в Науково-інформаційному та навчальному центрі охорони праці."
7. У додатку N 4:
тематичний план доповнити темою дев'ятою у такій редакції:
"Тема 9. Організаційно-технічні заходи щодо профілактики, попередження, локалізації та ліквідації наслідків техногенних аварій і катастроф";
програму доповнити темою дев'ятою такого змісту:
"Тема 9. Організаційно-технічні заходи щодо профілактики, попередження, локалізації та ліквідації наслідків техногенних аварій і катастроф
Великі виробничі аварії, їх типи, причини та наслідки. Вплив техногенних факторів на екологічну безпеку та безпеку життя і здоров'я людей. Приклади великих техногенних аварій і катастроф та їх наслідки. Законодавчі та інші нормативні акти світової спільноти та України щодо забезпечення контролю та захисту від основних видів виробничих небезпечних факторів. Класифікація виробничих небезпечних факторів (різновиди вибухів, пожеж; вибухи киплячих рідин, що викидають пар; викиди токсичних речовин; порушення цілісності інженерних споруд, будівель тощо).
Ідентифікація небезпечних промислових установок. Роль адміністрації підприємства у системах попередження великих виробничих аварій. Мета та методика виявлення небезпечних факторів виробничих аварій. Промислові установки - джерело великих аварій відповідно до Директиви ЕС "Севізо". Виявлення пріоритетів. Прогнозування аварій на виробництві. Методики оцінки імовірності виникнення аварій при виконанні окремих технологічних процесів. Роль адміністрації та керівників підрозділів підприємства у виявленні небезпечного виробничого устаткування, проведенні оцінки небезпечних виробничих факторів, розробці планів ліквідації аварій та аварійно-рятувальних заходів, розробці заходів щодо підвищення рівня безпеки виробництва, організації навчання та протиаварійних тренувань персоналу. Формування звітів про стан безпеки праці, проведену протиаварійну роботу та про аварії, що сталися.
Роль місцевих органів державної виконавчої влади при вирішенні питань розміщення небезпечних промислових установок, у наданні допомоги підприємствам, проведенні інспекцій, ліквідації наслідків аварій, забезпеченні безпеки населення. Функціональна структура управління роботами з профілактики та ліквідації наслідків аварій. Взаємодія органів місцевої влади та керівників аварійно-небезпечних виробництв щодо попередження аварій та ліквідації їх наслідків. Складання переліку промислових установок - джерел загрози великих виробничих аварій. Узгодження місць розташування виробництв. Проведення інспекцій.
Комплекс інженерно-технічних заходів, спрямованих на забезпечення безпеки функціонування потенційно небезпечних об'єктів (ПНО), захист виробничого персоналу і населення, зменшення збитків, втрат і руйнувань у разі аварій, крупних пожеж. Розміщення нових виробництв на відстанях, які виключають ініціювання аварій на сусідніх ПНО. Проектування оптимальних розмірів і виробничих потужностей підприємств, технологічних ліній і окремих установок, які забезпечують їх стійке і безпечне функціонування. Порядок проведення інспекцій.
Планування заходів у разі надзвичайних ситуацій на виробництві. Мета планування, оцінка небезпечних факторів та їх розподіл на категорії. Організація аварійних служб та формування планів їх роботи. Управління здійсненням заходів у разі виникнення надзвичайних ситуацій. Пункти управління. Порядок дії систем аварійної сигналізації та зв'язку, призначення персоналу та визначення його обов'язків. Центри управління та контролю надзвичайних ситуацій. Планування послідовності аварійного відключення обладнання. Проведення "штабних" навчань по реалізації планів ліквідації аварій. Оцінка планів та їх модернізація.
Система попередження великих аварій та техногенних катастроф. Запобігання надзвичайним ситуаціям. Фактори підвищення техногенної безпеки. Основні напрямки профілактичної діяльності у сфері попередження виникнення надзвичайних ситуацій та зниження збитків від них. Особливості системи попередження надзвичайних ситуацій. Режими функціонування цієї системи (оперативний режим, режим прогнозування і режим попередження). Комплекс заходів організаційно-виробничого спрямування, інженерно-технічного спрямування та інформаційного характеру. Правова і законодавча база, яка гарантує право об'єктів народного господарства на безпечне існування. Комплекс заходів територіально-організаційного спрямування. Особливості планування попереджувальних заходів. Організація контролю роботи небезпечних виробництв та використання отруйних, вибухо-, пожежонебезпечних та інших матеріалів та речовин. Вибір засобів контролю, управління і протиаварійного захисту (ПАЗ). Обгрунтування вибору енергозабезпечення (енергостійкості) системи контролю, управління і ПАЗ з урахуванням характеру технологічного процесу та енергетичного потенціалу об'єкта. Створення та організація роботи групи експертів на підприємстві. Складання та затвердження контрольних списків виробничих небезпечних факторів. Надання інформації громадськості."