• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Змін до Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків

Національний банк України  | Постанова від 17.01.2005 № 10 | Документ не діє
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова
  • Дата: 17.01.2005
  • Номер: 10
  • Статус: Документ не діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Національний банк України
  • Тип: Постанова
  • Дата: 17.01.2005
  • Номер: 10
  • Статус: Документ не діє
Документ підготовлено в системі iplex
ПРАВЛІННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ
П О С Т А Н О В А
17.01.2005 N 10
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 лютого 2005 р.
за N 122/10402
( Постанова втратила чинність на підставі Постанови Національного банку № 23 від 25.01.2012 )
Про затвердження Змін до Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків
Відповідно до статті 59 Закону України "Про Національний банк України" і статей 36, 44 та 49 Закону України "Про банки і банківську діяльність" та у зв'язку з набранням чинності Плану рахунків бухгалтерського обліку банків України, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17.06.2004 N 280, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 26.07.2004 за N 918/9517, Правління Національного банку України
ПОСТАНОВЛЯЄ:
1. Затвердити Зміни до Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 06.07.2000 N 279, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.08.2000 за N 474/4695, зі змінами (далі - Зміни), що додаються.
2. Генеральному департаменту банківського нагляду (В.В.Пушкарьов) після державної реєстрації в Міністерстві юстиції України довести зміст цієї постанови до відома структурних підрозділів, територіальних управлінь Національного банку України, а також банків України для використання в роботі.
3. Постанова набирає чинності через 10 днів після її державної реєстрації в Міністерстві юстиції України, крім пунктів 4, 5 і 6 Змін, які набирають чинності з 01.03.2005.
4. Контроль за виконанням цієї постанови покласти на заступника Голови Національного банку України О.В.Шлапака, Генеральний департамент банківського нагляду (В.В.Пушкарьов), Департамент безвиїзного нагляду та інспекційних перевірок (В.О.Зінченко) і начальників територіальних управлінь Національного банку України.
Голова В.С.Стельмах
ЗАТВЕРДЖЕНО
Постанова Правління
Національного банку України
17.01.2005 N 10
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
1 лютого 2005 р.
за N 122/10402
ЗМІНИ
до Положення про порядок формування та використання резерву для відшкодування можливих втрат за кредитними операціями банків ( z0474-00 )
1. У главі 1:
1.1. Абзац третій пункту 1.1 викласти в такій редакції:
"Бухгалтерський облік формування та використання резервів здійснюється відповідно до Інструкції з бухгалтерського обліку кредитних, вкладних (депозитних) операцій та формування і використання резервів під кредитні ризики в банках України, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 15.09.2004 N 435, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 12.10.2004 за N 1302/9901. Податковий облік регулюється Законом України "Про оподаткування прибутку підприємств" (із змінами)".
1.2. Пункт 1.4 викласти в такій редакції:
"1.4. До заборгованості за кредитними операціями, що становлять кредитний портфель банку, належать:
строкові депозити, які розміщені в інших банках, і сумнівна заборгованість за ними (балансові рахунки 1502, 1510, 1512, 1515, 1516, 1517, 1580, 1581);
кредити, які надані іншим банкам, і сумнівна заборгованість за ними (балансові рахунки 1521, 1522, 1523, 1524, 1525, 1526 КА, 1527, 1582, 1600 А);
вимоги, що придбані за операціями факторингу із суб'єктами господарювання, і сумнівна заборгованість за ними (балансові рахунки 2030, 2036 КА, 2037, 2093);
кредити, що надані за операціями репо суб'єктам господарювання (балансовий рахунок 2010);
кредити, що надані за врахованими векселями суб'єктам господарювання, та сумнівна заборгованість за ними (балансові рахунки 2020, 2026 КА, 2027, 2092);
кредити суб'єктам господарювання в поточну діяльність, в інвестиційну діяльність і сумнівна заборгованість за ними (балансові рахунки 2062, 2063, 2066 КА, 2067, 2072, 2073, 2074, 2075, 2076 КА, 2077, 2096, 2097);
кредити, що надані органам державної влади та місцевого самоврядування, і сумнівна заборгованість за цими кредитами (балансові рахунки 2100, 2105, 2106 КА, 2107, 2110, 2115, 2116 КА, 2117, 2190, 2191, 2198, 2199);
кредити на поточні потреби та в інвестиційну діяльність, що надані фізичним особам, і сумнівна заборгованість за ними (балансові рахунки 2202, 2203, 2206 КА, 2207, 2212, 2213, 2215, 2216 КА, 2217, 2290, 2291);
кредити, що надані за врахованими векселями фізичним особам, і сумнівна заборгованість за ними (балансові рахунки 2220, 2226 КА, 2227, 2292);
кредити овердрафт, що надані суб'єктам господарювання та фізичним особам (балансові рахунки 2600 А, 2605 А, 2620 А, 2625 А, 2650 А, 2655 А);
гарантії, поручительства, підтверджені акредитиви, акцепти та авалі, що надані банкам (позабалансові рахунки 9000, 9001, 9002, 9003);
сумнівна заборгованість за виплаченими гарантіями, виданими іншим банкам (балансовий рахунок 1589);
гарантії та авалі, що надані клієнтам (крім банків) (позабалансові рахунки 9020, 9023);
сумнівні гарантії, що надані банкам і клієнтам (позабалансові рахунки 9090, 9091);
сумнівна заборгованість за виплаченими гарантіями, виданими суб'єктам господарювання (балансовий рахунок 2099);
сумнівна заборгованість за виплаченими гарантіями, виданими фізичним особам (балансовий рахунок 2299);
зобов'язання з кредитування, що надані банкам і клієнтам (позабалансові рахунки 9100, 9122, 9129). До розрахунку резерву береться 50% від суми зобов'язань з кредитування, які обліковуються за позабалансовими рахунками 9100, 9129".
2. У главі 2 абзац перший викласти в такій редакції:
"Кредитні операції (кредит) - вид активних операцій, пов'язаних з наданням клієнтам коштів у тимчасове користування або прийняттям зобов'язань про надання коштів у тимчасове користування за певних умов, а також надання гарантій, поручительств, авалів, розміщення депозитів, проведення факторингових операцій, фінансового лізингу, видача кредитів у формі врахування векселів, у формі операцій репо, будь-яке продовження строку погашення боргу, яке надано в обмін на зобов'язання боржника щодо повернення заборгованої суми, а також на зобов'язання на сплату процентів та інших зборів з такої суми (відстрочення платежу). Кредитні операції класифікуються залежно від рівня ризику та поділяються на "стандартні", "під контролем", "субстандартні", "сумнівні" та "безнадійні".
3. Пункт 4.5 глави 4 після абзацу сьомого доповнити новим абзацом такого змісту:
"Позичальник/контрагент банку, проти якого порушено справу про банкрутство, а також банки, в яких відкликано банківську ліцензію, не можуть бути віднесені до класу, вище ніж клас "Г".
У зв'язку з цим абзац восьмий уважати абзацом дев'ятим.
4. Пункт 5.3 глави 5 викласти в такій редакції:
"5.3. Зобов'язання за наданими гарантіями, поруками та авалями за станом обслуговування боргу вважається "добрим" до часу їх виконання за умови своєчасної сплати контрагентами відсотків/комісій за ними відповідно до умов угоди".
5. У главі 6:
5.1. Пункт 6.2 викласти в такій редакції:
"6.2. До категорій "стандартних" і "під контролем" кредитних операцій не можуть відноситися пільгові (8) кредити.
Якщо позичальник за результатами оцінки фінансового стану віднесений до класу "В" або "Г" і обслуговування ним боргу протягом останніх 6 місяців здійснюється своєчасно відповідно до умов угоди (крім угод, пролонгованих з пониженням класу позичальника) за умови, що таку кредитну операцію за станом обслуговування боргу віднесено до групи "добре", то така кредитна операція класифікується як "під контролем" або "субстандартна" (якщо позичальник віднесений до класу "Г").
Така норма не розповсюджується на кредитні операції, за якими строк отримання доходів відповідно до умов угоди не визначений або передбачений більше ніж через 3 місяці.
---------------
(8) У цьому Положенні пільговими кредитами вважаються кредити, що надані позичальникам на більш сприятливих умовах, ніж це встановлено внутрішніми документами банку, що визначають його кредитну та облікову політику".
5.2. Пункт 6.3 доповнити абзацом такого змісту:
"Кредитні операції у вигляді врахування векселів, за якими кошти надаються одній особі, а погашення заборгованості здійснюється іншою, аналітичний облік таких операцій ведеться щодо тієї особи, яка відповідно до умов угоди має здійснювати погашення кредитної заборгованості".
6. У главі 7:
6.1. В абзаці десятому підпункту 7.1.2 пункту 7.1 слово "дорогоцінні" виключити.
6.2. В абзаці третьому пункту 7.3 слова "(балансовий рахунок 1511)" замінити словами "(балансовий рахунок 1502)", а слова "Кошти в розрахунках суб'єктів господарської діяльності" замінити словами "Кошти в розрахунках суб'єктів господарювання".
7. Пункт 10.1 глави 10 викласти в такій редакції:
"10.1. З метою реальної оцінки доходів і визначення розміру регулятивного капіталу банку встановлюється порядок формування та використання резерву під прострочені та сумнівні щодо отримання нараховані доходи за активними операціями банків.
Нараховані доходи за активними операціями банків уважаються сумнівними щодо отримання, якщо платіж за основним боргом прострочений понад 180 днів або проценти за ним прострочені понад 60 днів.
Банки зобов'язані формувати резерви незалежно від їх фінансового стану (прибуткової або збиткової діяльності) на всю суму прострочених понад 31 день і сумнівних щодо отримання нарахованих доходів, які обліковуються за такими балансовими рахунками:
1419 "Прострочені нараховані доходи за борговими цінними паперами, що рефінансуються Національним банком України, у портфелі банку на продаж";
1429 "Прострочені нараховані доходи за борговими цінними паперами, що рефінансуються Національним банком України, у портфелі банку до погашення";
1509 "Прострочені нараховані доходи за коштами на вимогу в інших банках";
1519 "Прострочені нараховані доходи за строковими вкладами (депозитами), що розміщені в інших банках";
1529 "Прострочені нараховані доходи за кредитами, що надані іншим банкам";
1780 "Сумнівна заборгованість за нарахованими доходами за міжбанківськими операціями";
2029 "Прострочені нараховані доходи за кредитами, що надані за врахованими векселями суб'єктам господарювання";
2039 "Прострочені нараховані доходи за вимогами, що придбані за операціями факторингу із суб'єктами господарювання";
2069 "Прострочені нараховані доходи за кредитами в поточну діяльність, що надані суб'єктам господарювання";
2079 "Прострочені нараховані доходи за кредитами в інвестиційну діяльність, що надані суб'єктам господарювання";
2109 "Прострочені нараховані доходи за кредитами, що надані органам державної влади";
2119 "Прострочені нараховані доходи за кредитами, що надані органам місцевого самоврядування";
2209 "Прострочені нараховані доходи за кредитами на поточні потреби, що надані фізичним особам";
2219 "Прострочені нараховані доходи за кредитами в інвестиційну діяльність, що надані фізичним особам";
2229 "Прострочені нараховані доходи за кредитами, що надані за врахованими векселями фізичним особам";
2480 "Сумнівна заборгованість за нарахованими доходами за операціями з клієнтами";
3119 "Прострочені нараховані доходи за борговими цінними паперами в портфелі банку на продаж";
3219 "Прострочені нараховані доходи за борговими цінними паперами в портфелі банку до погашення";
3579 "Прострочені інші нараховані доходи";
3589 "Сумнівна заборгованість за іншими нарахованими доходами".
Директор Генерального
департаменту банківського нагляду

В.В.Пушкарьов