ФОНД ДЕРЖАВНОГО МАЙНА УКРАЇНИ
Н А К А З
04.02.1993 N 56 |
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 квітня 1993 р.
за N 34
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Фонду державного майна N 628 від 31.03.2004 )
Про затвердження Положення про застосування способів приватизації майна державних підприємств
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Фонду державного майна N 728 від 23.11.94 N 102 від 02.02.95 N 342 від 29.03.95 N 241 від 01.03.96 N 501 від 05.05.96 N 1418 від 22.11.96 N 913 від 22.08.97 N 1511 від 30.07.98 N 1684 від 14.08.2000 )
Згідно з Державною програмою приватизації майна державних підприємств
НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про застосування способів приватизації майна державних підприємств.
2. Начальнику Управління справами М.О.Соколенку розіслати дане Положення відповідно розрахунку розсилки.
3. Начальнику відділу кадрів А.В.Пясецькому організувати для керівництва регіональних відділень семінари по вивченню порядку застосування цього Положення.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на начальника Управління стратегії та методології реформування власності В.В.Васильєва.
Голова Фонду | В.ПРЯДКО |
ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Фонду державного майна
України
04.02.93 N 56
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
29 квітня 1993 р.
за N 34
( Положення втратило чинність в частині, що стосується приватизації об'єктів малої приватизації (крім об'єктів групи Д) на підставі Наказів Фонду державного майна N 1511 від 30.07.98, N 1684 від 14.08.2000 )
ПОЛОЖЕННЯ
про застосування способів приватизації майна державних підприємств
( Норми Положення про застосування способів приватизації майна державних підприємств втратили чинність в частині, що суперечить Положенню щодо приватизації об'єктів групи "А" на підставі Наказу Фонду державного майна N 102 від 02.02.95 )( Розділ 1 Положення втратив чинність в частині щодо приватизації об'єктів групи "Е" на підставі Наказу Фонду державного майна N 913 від 22.08.97 )
РОЗДІЛ 1. ЗАГАЛЬНА ЧАСТИНА
Це Положення регламентує порядок застосування способів приватизації, передбачених Державною програмою приватизації майна державних підприємств, Законами України "Про приватизацію майна державних підприємств", "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".
1.1. Викуп об'єктів приватизації товариствами покупців, створеними працівниками цих об'єктів
1.1.1. Викуп як спосіб приватизації цілісних майнових комплексів застосовується щодо об'єктів, віднесених Державною програмою приватизації майна державних підприємств до груп А, Б, Е.
1.1.2. Об'єкти групи А можуть бути приватизовані шляхом викупу, якщо в місячний термін після опублікування в "Державному інформаційному бюлетені про приватизацію" переліку об'єктів, що пропонуються до приватизації, на приватизацію цих об'єктів від покупців надійшла тільки одна заява.
1.1.3. Об'єкти групи Б, Е можуть бути приватизовані шляхом викупу, якщо це передбачено планом (альтернативним планом) приватизації цих об'єктів.
1.2. Продаж об'єктів приватизації на аукціоні, за конкурсом
1.2.1. Продаж на аукціоні, за конкурсом як спосіб приватизації застосовується щодо об'єктів, віднесених Державною програмою приватизації майна державних підприємств до груп А, Б, В, Г, Д, Е.
1.2.2. Об'єкти групи А можуть бути приватизовані шляхом продажу на аукціоні, за конкурсом, якщо протягом місяця після опублікування в "Державному інформаційному бюлетені про приватизацію" переліку об'єктів, що пропонуються до приватизації, від покупців на приватизацію цих об'єктів надійшло більше однієї заяви. При цьому перед конкурсом орган приватизації може встановити початкові умови продажу або подальшої експлуатації (продаж за комерційним конкурсом).
1.2.3. При приватизації об'єктів груп Б, В, Г пропонуються до продажу акції акціонерних товариств, в які перетворюються державні підприємства. Якщо планом приватизації передбачається продаж пакетів або контрольних пакетів акцій цих акціонерних товариств, вони продаються за конкурсом.
1.2.4. Об'єкти групи Д приватизуються виключно на аукціоні, за конкурсом.
1.2.5. Об'єкти групи Е можуть приватизуватися відповідно до плану приватизації на аукціоні або за конкурсом.
1.3. Продаж акцій відкритих акціонерних товариств
1.3.1. Приватизація об'єктів, які віднесено згідно з Державною програмою приватизації майна державних підприємств до груп Б, В, Г, Е, відбувається відповідно до плану приватизації.
План приватизації об'єкта розробляється згідно з Положенням про план приватизації, затвердженим наказом Фонду державного майна від 10.11.92 р. N 476.
1.3.2. У плані приватизації може бути передбачено перетворення державного підприємства, а також підприємства із змішаною формою власності (в межах їх статуту) у відкрите акціонерне товариство. Приватизація цього підприємства здійснюється шляхом продажу часток, паїв, акцій.
1.3.3. У випадку, коли об'єкт підлягає реорганізації або реструктуризації, приватизація новостворених цілісних майнових комплексів (об'єктів) здійснюється способами, що визначаються після віднесення цих об'єктів до однієї з груп об'єктів згідно з Державною програмою приватизації майна державних підприємств.
1.3.4. Продаж часток, паїв, акцій здійснюється:
працівникам об'єкта приватизації - шляхом пільгового продажу за номінальною вартістю, що не перевищує 1,5 вартості приватизаційного майнового сертифіката на одного покупця;
громадянам України, інвестиційним фондам та довірчим товариствам - шляхом відкритого продажу за приватизаційні майнові сертифікати.
Подальший продаж не реалізованих за приватизаційні майнові сертифікати часток, паїв, акцій здійснюється за грошові кошти.
1.4. Особливості плати за придбане майно
1.4.1. При платі за придбане майно незалежно від способа приватизації передбачається обов'язкове використання приватизаційних майнових сертифікатів. Під час приватизації об'єктів групи Г планом приватизації може бути передбачено квоту застосування приватизаційних майнових сертифікатів.
1.4.2. Якщо товариство покупців, створене працівниками підприємства, що приватизується, викупає за пільговими умовами не менше 50 відсотків вартості об'єкта, решту вартості за альтернативним планом приватизації може бути сплачено з відстрочкою платежу.
1.4.3. Товариство покупців, створене працівникамипідприємства, що приватизується, набуває право на відстрочку платежу також у разі купівлі його за конкурсом чи на аукціоні.
1.4.4. Іноземні інвестори беруть участь у приватизації об'єктів на загальних засадах. Окремі об'єкти приватизації за рішенням органу приватизації будуть запропоновані для продажу за конкурсом або на аукціоні з виключним застосуванням вільно конвертованої валюти.
У випадку, коли на участь у конкурсі або аукціоні подав заяву один іноземний покупець, провадиться спеціальна оцінка вартості майна у вільно конвертованій валюті, яку може бути встановлено із залученням іноземних фірм, а також інвестиційних банків.
Іноземні інвестори розраховуються за придбане майно вільно конвертованою валютою. Перерахунок вартості об'єкта у вільно конвертовану валюту здійснюється за валютним (обмінним) курсом, встановленим Національним банком України. У цьому разі ціна продажу об'єкта збільшується на коефіцієнт, що встановлюється Фондом державного майна України.
РОЗДІЛ 2. ВИКУП ОБ'ЄКТІВ ПРИВАТИЗАЦІЇ ТОВАРИСТВАМИ ПОКУПЦІВ, СТВОРЕНИМИ ПРАЦІВНИКАМИ ЦИХ ОБ'ЄКТІВ
2.1. Загальні положення
2.1.1. До початку продажу невеликих державних підприємств (об'єктів малої приватизації) органи приватизації за своєю ініціативою чи за ініціативою можливих покупців складають список об'єктів, що підлягають приватизації, публікують його в "Державному інформаційному бюлетені про приватизацію" та повідомляють адміністрацію цих підприємств про включення даного об'єкта до переліку.
2.1.2. Після опублікування переліку об'єктів малої приватизації Фонд державного майна України, його регіональні відділення, органи приватизації Республіки Крим та адміністративно-територіальних одиниць протягом одного місяця приймають і розглядають заяви на приватизацію, подані за затвердженою органом приватизації формою і визначають способи приватизації вказаних у переліку об'єктів залежно від кількості поданих заяв. При приватизації об'єктів груп Б та Е рішення про приватизацію шляхом викупу приймається органом приватизації на підставі розгляду плану приватизації.
2.1.3. Інформація про перелік об'єктів, приватизація якихздійснюється шляхом викупу, публікується не пізніше 15 днів з дня прийняття органом приватизації рішення про спосіб приватизації.
2.1.4. В десятиденний строк органи приватизації повідомляють про прийняті рішення щодо способів приватизації адміністрацію підприємства та покупця, який подав заяву.
2.1.5. Строк підготовки об'єкта малої приватизації до продажу не повинен перевищувати двох місяців з моменту прийняття рішення про включення цього об'єкта до відповідного переліку об'єктів, що підлягають приватизації.
2.2. Порядок викупу об'єктів малої приватизації
2.2.1. Органи приватизації протягом трьох календарних днів після першої публікації переліку об'єктів, що підлягають приватизації, за поданням керівника підприємства затверджують склад комісії з оцінки вартості майна (надалі - комісія).
Комісія в п'ятиденний строк з дня закінчення інвентаризації здійснює оцінку вартості майна об'єкта, що приватизується, згідно з Методикою оцінки вартості об'єктів приватизації та оренди, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 02.09.92 N 522, і складає акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу.
2.2.2. Товариство покупців після прийняття органом приватизації рішення про приватизацію об'єкта шляхом викупу на підставі акта оцінки вартості майна готує проекти договору купівлі-продажу (додаток 19) і акт передачі майна (додаток 20).
( Пункт 2.2.2. із змінами, внесеними зідно з Наказами Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
2.2.3. Акт оцінки вартості цілісного майнового комплексу, проекти договору купівлі-продажу і акта передачі майна надсилаються до органу приватизації, який протягом тижня проводить їх експертизу, розглядає та підписує разом з покупцем договір купівлі-продажу і акт передачі майна.
2.2.4. В 10-денний строк з моменту підписання договору купівлі-продажу орган приватизації повідомляє органи статистики та відповідні органи, які здійснюють державну реєстрацію підприємств і організацій, про приватизацію державного підприємства для вилучення його з державного реєстру підприємств України, та контролює додержання покупцем строків подання на державну реєстрацію необхідних установчих документів, передбачених умовами договору купівлі-продажу.
З моменту вилучення з державного реєстру підприємство вважається таким, що припинило діяльність як державне.
2.2.5. З метою здійснення подальшої господарської діяльності товариство покупців обирає організаційно-правову форму згідно з чинним законодавством та протягом строку, встановленого в договорі купівлі-продажу, створює і реєструє суб'єкт підприємництва. З моменту реєстрації суб'єкта підприємництва товариство покупців припиняє свою діяльність.
2.2.6. Умови працевлаштування вивільнених працівників проданого державного підприємства обумовлюються договором купівлі-продажу.
Надання роботи працівникам підприємства здійснюється згідно з законодавством України про працю і Законом України "Про зайнятість населення".
2.3. Викуп об'єктів групи Б
2.3.1. Орган приватизації протягом місяця з дня прийняття рішення про приватизацію об'єкта затверджує склад комісії з приватизації і встановлює строк подання плану приватизації. Цей строк не повинен перевищувати двох місяців з дня затвердження складу комісії. Комісія утворюється згідно з Положенням про комісії з приватизації, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 08.09.92 N 371.
План приватизації об'єкта розробляється відповідно до Положення про план приватизації, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 10.11.92 N 475.
2.3.2. Розроблений комісією план приватизації направляється до органу приватизації, який протягом десяти календарних днів повинен розглянути його й затвердити наказом. Затверджений план приватизації є підставою для укладання договору купівлі-продажу між продавцем і покупцем.
2.3.3. Зміна форми власності на майно проданого державного підприємства й працевлаштування вивільнених працівників здійснюються згідно з цим Положенням та чинним законодавством.
2.4. Право власності і порядок розрахунків за придбане майно
2.4.1. До покупця, який придбав шляхом викупу цілісний майновий комплекс, переходить право володіння, користування і розпорядження цим об'єктом з дати видання органом приватизації наказу про приватизацію об'єкта. Право власності на викуплене державне майно підтверджується договором купівлі-продажу (додаток 19), який укладається між покупцем та органом приватизації.
( Пункт 2.4.1. із змінами, внесеними зідно з Наказами Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
2.4.2. Договір включає:
назву об'єкта приватизації та його адресу;
відомості про продавця та покупця;
остаточну ціну продажу об'єкта або розмір викупу;
взаємні зобов'язання продавця та покупця;
номери розрахункових рахунків продавця та покупця;
назви і адреси банківських установ;
умови внесення платежів;
зобов'язання покупця щодо виконання визначених раніше мобілізаційних завдань та заходів з мобілізаційної підготовки;
інші умови, передбачені планом приватизації.
( Пункт 2.4.2. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 241 від 01.03.96 )
2.4.3. Договір купівлі-продажу цілісного майнового комплексу підлягає реєстрації місцевою Радою народних депутатів та нотаріальному посвідченню.
2.4.4. Договір купівлі-продажу є підставою для внесення коштів у банківську установу на обумовлений договором рахунок як оплату за придбаний об'єкт приватизації.
Покупець зобов'язаний внести зазначені платежі протягом 30 календарних днів з моменту переходу до нього права власності на об'єкт приватизації. Строк оплати може бути продовжено ще на 30 календарних днів за умови оплати не менше 50 відсотків від ціни продажу.
2.4.5. Орган приватизації для здійснення платежів видає товариству покупців платіжне доручення, а також бланки платіжних доручень для кожного члена товариства.
2.4.6. Викуплений об'єкт приватизації не може бути продано, передано безоплатно чи подаровано до введення національної валюти України.
2.4.7. Якщо товариство покупців не внесло платежів у встановлений договором купівлі-продажу строк, воно несе відповідальність згідно з умовами договору купівлі-продажу.
РОЗДІЛ 3. ПРОДАЖ ОБ'ЄКТІВ ПРИВАТИЗАЦІЇ НА АУКЦІОНІ
3.1. Загальні положення
Продаж об'єктів на аукціоні - спосіб приватизації, за яким власником об'єкта стає покупець, який запропонував у ході аукціону максимальну ціну.
На аукціоні продаються:
майно підприємств, цехів, виробництв, дільниць, інших підрозділів, що виділяються в самостійні підприємства і є єдиними (цілісними) майновими комплексами;
незавершене будівництво;
частки (паї, акції) державної власності в майні господарських товариств та інших об'єднань у випадках, коли від покупця не вимагатиметься виконання будь-яких умов щодо об'єкта приватизації.
Орган приватизації має право встановити умови щодо порядку розрахунків за придбані об'єкти приватизації: виключно приватизаційними майновими сертифікатами або вільно конвертованою валютою.
3.2. Підготовка до проведення аукціону
3.2.1. Органи приватизації (Фонд державного майна України, органи приватизації Республіки Крим та адміністративно-територіальних одиниць) після отримання заяв на приватизацію об'єктів або за своєю ініціативою визначають перелік об'єктів, що підлягають продажу на аукціоні, та призначають організатора аукціону.
3.2.2. Організатором аукціону може бути орган приватизації або уповноважена ним юридична особа. Уповноважена юридична особа діє згідно з угодою між органом приватизації та цією особою.
3.2.3. Органи приватизації публікують інформаційне повідомлення про об'єкти державної власності, затверджені для продажу на аукціоні, в інформаційних бюлетенях та в місцевій пресі не пізніше як за 30 календарних днів до дати проведення аукціону.
В інформаційному повідомленні зазначаються відомості, визначені статтею 16 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".
3.2.4. З моменту опублікування інформаційного повідомлення орган приватизації дає можливість попередньо ознайомитися з об'єктом приватизації всім юридичним і фізичним особам, які бажають взяти участь в аукціоні.
3.2.5. Якщо під час продажу об'єкта не надано інформацію, передбачену п.3.2.3 цього положення, об'єкт може бути знято з торгів на вимогу будь-кого з учасників аукціону.
3.2.6. Для участі в аукціоні з продажу об'єктів приватизації юридичні та фізичні особи подають заяву до органу приватизації (додатки 21, 22), сплачують реєстраційний внесок, розмір якого не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати (якщо об'єкт продається за вільно конвертовану валюту - 20 доларів), та вносять заставу в розмірі 10 відсотків початкової ціни продажу у випадку, коли початкова ціна продажу перевищує розмір, встановлений законодавством. Застава вноситься шляхом безготівкового перерахування коштів на рахунок органу приватизації.
( Абзац перший пункту 3.2.6. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
Якщо покупець виявляє бажання брати участь у купівлі кількох об'єктів, то розмір застави визначається на основі суми початкової ціни цих об'єктів.
3.2.7. Для участі в аукціоні покупці відповідно до п.3 статті 18 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" одержують квитки учасників аукціону, які повинні містити такі відомості:
номер, під яким покупець бере участь у торгах;
назва об'єкта, у торгах якого бере участь покупець;
умови проведення аукціону.
Для одержання квитків на участь в аукціоні необхідно мати:
документ, що посвідчує фізичну особу або представника юридичної особи, їх повноваження;
квитанцію про сплату реєстраційного внеску;
документ про внесення застави;
декларацію про доходи (для громадян України), у випадках, коли початкова ціна продажу об'єкта приватизації перевищує 50 мінімальних розмірів заробітної плати;
договір про сумісну діяльність (для товариства покупців).
3.2.8. Відомості про учасників аукціону заносяться до книги реєстрації окремо щодо кожного об'єкта, який підлягає приватизації, і повинні містити:
порядковий номер (відповідно до реєстрації);
прізвище, і'мя та по батькові фізичної особи або представника юридичної особи (назву юридичної особи);
номер рахунку, назву та адресу банківської установи, до якої зроблено внески.
3.2.9. Приймання заяв на участь в аукціоні припиняється за три дні до початку аукціону.
3.2.10. Продаж об'єктів приватизації на аукціоні провадиться при наявності не менш як трьох покупців.
3.3. Порядок проведення аукціону
3.3.1. Аукціон проводить ведучий (ліцітатор). Ліцітатор описує об'єкт приватизації та умови його продажу. Початком торгів вважається момент оголошення початкової ціни продажу об'єкта. Якщо протягом трьох хвилин після триразового оголошення ціни не буде запропоновано більш високу ціну, ліцітатор одночасно з ударом молотка оголошує про придбання об'єкта тією особою, що запропонувала найвищу ціну.
3.3.2. У процесі проведення аукціону його учасники піднімають квитки учасника з номером, повернутим до ліцітатора, й називають свою ціну.
3.3.3. Якщо у ході аукціону протягом трьох хвилин після оголошення початкової ціни продажу покупці не виявляють бажання придбати об'єкт приватизації, ліцітатор має право знизити ціну об'єкта, але не більш як на 30 відсотків. Якщо після зниження ціни покупці не виявляють бажання придбати об'єкт, торги припиняються.
3.3.4. Підвищення початкової ціни здійснюється шляхом надбавок, запропонованих учасниками аукціону.
3.3.5. Під час аукціону ведеться протокол, до якого заносяться початкова ціна продажу об'єкта, пропозиції учасників аукціону, відомості про учасників аукціону, результат торгів (ціна продажу, відомості про фізичну або юридичну особу, яка одержала право на придбання об'єкта).
3.3.6. Після оголошення покупця, який придбав об'єкт приватизації, ліцітатор та покупець підписують протокол у двох примірниках. Один примірник протоколу передається до відповідного органу приватизації, а другий видається покупцю. Цей протокол є документом, який посвідчує право покупця на укладання договору купівлі-продажу.
Учасник, який відмовився від підписання протоколу, якщо це підтверджується актом, підписаним трьома незацікавленими особами, позбавляється права на подальшу участь в аукціоні. До нього застосовуються штрафні санкції, передбачені пунктом 3 статті 29 Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств".
3.4. Право власності та порядок розрахунків за придбане майно
3.4.1. До покупця, який придбав на аукціоні об'єкт приватизації, переходить право володіння, користування і розпорядження цим об'єктом з моменту удару молотка ліцітатора.
3.4.2. Право власності на державне майно підтверджується договором купівлі-продажу, який укладається між покупцем та органом приватизації протягом тижня з моменту переходу права власності до покупця. Проект договору купівлі-продажу оформляє державний орган приватизації (додаток 17).
( Абзац перший пункту 3.4.2. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 728 від 23.11.94 )
Договір включає:
назву підприємства, його адресу;
відомості про продавця та покупця;
остаточну ціну продажу об'єкта;
взаємні зобов'язання продавця і покупця;
зобов'язання покупця щодо виконання визначених раніше мобілізаційних завдань та заходів з мобілізаційної підготовки;
номери їх розрахункових рахунків;
назви і адреси банківських установ;
умови внесення платежів.
Договір купівлі-продажу є підставою для внесення коштів у банківську установу на обумовлений договором рахунок як оплату за придбаний об'єкт приватизації.
( Пункт 3.4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Фонду майна N 241 від 01.03.96 )
3.4.3. Договір купівлі-продажу підлягає реєстрації місцевою Радою народних депутатів та нотаріальному посвідченню.
3.4.4. Покупець зобов'язаний внести зазначені платежі протягом 30 календарних днів з моменту переходу до нього права власності на об'єкт приватизації.
3.4.5. Застава повертається всім учасникам аукціону в десятиденний строк після його закінчення. Покупцеві, який придбав об'єкт приватизації, сума застави після вирахування державного мита зараховується при кінцевих розрахунках.
Реєстраційні внески поверненню не підлягають.
3.4.6. Після оплати повної ціни продажу об'єкта уповноважений представник органу приватизації і новий власник підписують акт передачі майна (додаток 20).
( Пункт 3.4.6. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
3.4.7. Орган приватизації повідомляє органи статистики та відповідні органи, які здійснюють державну реєстрацію підприємств і організацій, про приватизацію державного підприємства для вилучення його з державного реєстру підприємств України та контролює додержання покупцем строків подання на державну реєстрацію необхідних документів, передбачених договором купівлі-продажу.
З моменту вилучення з державного реєстру підприємство вважається таким, що припинило діяльність як державне.
3.4.8. Покупець, який придбав державне підприємство, як його новий власник стає правонаступником майнових прав і обов'язків приватизованого підприємства відповідно до договору купівлі-продажу та законодавства України, крім випадку, коли на аукціоні продається майно ліквідованого державного підприємства.
3.4.9. Відповідальність за зберігання майна в період від підписання договору купівлі-продажу до підписання акта передачі проданого майна несе продавець, якщо інше не передбачено договором купівлі-продажу. Працевлаштування працівників проданого підприємства (об'єкта) здійснюється згідно із законодавством України про працю і Законом України "Про зайнятість населення" та умовами договору купівлі-продажу.
3.4.10. Якщо покупець відмовився від плати за об'єкт приватизації протягом 60 днів з моменту укладення договору купівлі-продажу, він сплачує органу приватизації неустойку в розмірі 20 відсотків від ціни купленого об'єкта.
3.4.11. Результати аукціону публікуються в "Державному інформаційному бюлетені про приватизацію" протягом 15 днів з моменту оголошення рішення про продаж об'єкта.
У бюлетені зазначаються:
перелік реалізованих об'єктів;
остаточна ціна продажу об'єктів;
відомості про особу, що придбала об'єкт (опубліковуються за її згодою);
дата проведення аукціону;
орган, що проводив аукціон, його адреса.
РОЗДІЛ 4. ПРОДАЖ ОБ'ЄКТІВ ПРИВАТИЗАЦІЇ ЗА КОНКУРСОМ
4.1. Загальні положення
Продаж об'єктів за конкурсом - спосіб приватизації, за яким власником об'єкта стає покупець, який запропонував найкращі умови подальшої експлуатації об'єкта (некомерційний конкурс), або при рівних фіксованих умовах - найвищу ціну (комерційний конкурс).
Об'єктами державної власності, що приватизуються за конкурсом, є:
майно підприємств, цехів, виробництв, дільниць, інших підрозділів, що виділяються в самостійні підприємства і є єдиними (цілісними) майновими комплексами;
незавершене будівництво;
частки (паї, акції) державної власності в майні господарських товариств та інших об'єднань.
4.2. Підготовка до проведення конкурсу
4.2.1. Фонд державного майна України, органи приватизації Республіки Крим та адміністративно-територіальних одиниць (надалі- органи приватизації) після отримання заяв на приватизацію об'єктів або за своєю ініціативою визначають перелік об'єктів, що підлягають продажу за конкурсом, утворюють конкурсну комісію для його проведення. Інформація про перелік об'єктів, що підлягають продажу за конкурсом, не пізніше ніж за 30 календарних днів до визначеної дати проведення конкурсу публікується в "Державному інформаційному бюлетені про приватизацію" Фонду державного майна України та в місцевій пресі.
В інформаційному повідомленні зазначаються відомості, визначені статтею 16 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)".
4.2.2. Конкурсна комісія утворюється з представників органів приватизації, спеціалістів, незалежних експертів та представника місцевої Ради народних депутатів (у разі продажу об'єкта комунальної власності) у складі 5 - 9 чоловік.
Голова конкурсної комісії призначається органом приватизації.
4.2.3. Конкурсна комісія у строк до двох місяців після утворення визначає умови та термін проведення конкурсу, які затверджує орган приватизації.
До умов конкурсу відповідно до п.2 статті 19 Закону України "Про приватизацію невеликих державних підприємств (малу приватизацію)" можуть бути віднесені:
початкова ціна продажу об'єкта;
впровадження заходів щодо захисту навколишнього середовища, дотримання екологічних норм чи найкращих екологічних наслідків експлуатації об'єкта;
виконання раніше визначених підприємству мобілізаційних завдань щодо створення та збереження мобілізаційних потужностей, а також спеціальних формувань та мобілізаційних резервів, матеріальних і продовольчих ресурсів, страхового фонду документації;
зобов'язання щодо збереження спеціалізації підприємства;
інші умови на розсуд конкурсної комісії (наприклад, збереження чи створення нових рабочих місць; обмеження на певний час щодо перепродажу об'єктів іншим фізичним або юридичним особам та інше).
( Пункт 4.2.3 із змінами, внесеними згідно з Наказом Фонду майна N 241 від 01.03.96 )
4.2.4. З моменту опублікування інформаційного повідомлення конкурсна комісія дає можливість попередньо ознайомитися з об'єктом приватизації всім юридичним та фізичним особам, які подали заяву на участь у конкурсі.
4.2.5. Продавець повинен створити умови для ознайомлення з об'єктами приватизації.
4.2.6. Для участі в конкурсі покупець подає особисто чи надсилає до конкурсної комісії заяву по встановленій формі (додаток 21) та план приватизації об'єкта, який повинен включати:
( Абзац перший пункту 4.2.6. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
назву й місцезнаходження об'єкта, який він бажає придбати;
відомості про покупця;
запропоновану покупцем ціну купівлі об'єкта;
зобов'язання щодо умов конкурсу;
додаткові зобов'язання щодо подальшої експлуатації об'єкта.
Покупець також подає:
документ, що посвідчує фізичну особу або представника юридичної особи, їх повноваження;
квитанцію про сплату реєстраційного внеску;
документ про внесення застави;
декларацію про доходи (для громадян) у разі, коли початкова ціна об'єкта приватизації перевищує 50 мінімальних розмірів заробітної плати;
договір про сумісну діяльність (для товариства покупців).
4.2.7. Для реєстрації як учасників конкурсу юридичні та фізичні особи сплачують визначений органом приватизації реєстраційний внесок, розмір якого не може перевищувати розміру мінімальної заробітної плати (якщо об'єкт приватизації продається за вільно конвертовану валюту - 20 доларів), а також вносять заставу в розмірі 10 відсотків початкової ціни продажу, якщо початкова ціна продажу об'єкта перевищує встановлений законодавством розмір. Застава вноситься шляхом безготівкового перерахування коштів на рахунок органу приватизації.
4.2.8. Відомості про учасників конкурсу заносяться до книги реєстрації і повинні містити:
порядковий номер (відповідно до реєстрації);
прізвище, і'мя та по батькові фізичної особи або представника юридичної особи (назву юридичної особи);
номер рахунку, назву та адресу банківської установи, до якої зроблено внески.
4.2.9. Приймання заяв на участь у конкурсі припиняється за сім днів до початку проведення конкурсу.
4.2.10. Конкурсна комісія розглядає заяви претендентів на участь у конкурсі і визначає склад учасників конкурсу (додатки 21, 22).
( Абзац перший пункту 4.2.10. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
Інформація про учасників конкурсу до його початку не підлягає розголошенню.
4.2.11. Продаж об'єктів приватизації за конкурсом здійснюється при наявності не менш як трьох покупців.
4.3. Порядок проведення конкурсу
4.3.1. Конкурс здійснюється у два етапи. На першому етапі оголошується попередній переможець конкурсу. Інформація про його пропозиції доводиться до всіх учасників конкурсу. Якщо протягом п'яти робочих днів від них не надходять додаткові пропозиції, то попередній переможець оголошується остаточним переможцем. При наявності інших пропозицій провадиться додаткове засідання конкурсної комісії, яка розглядає додаткові пропозиції учасників конкурсу та визначає остаточного переможця.
4.3.2. Робочі засідання конкурсної комісії є закритими. Рішення про вибір попереднього та остаточного переможця конкурсу приймається 2/3 голосів присутніх членів комісії та оголошується на відкритому засіданні, за участю всіх покупців.
4.3.3. Товариство покупців, створене працівниками підприємства, що приватизується, яке бере участь у конкурсі, за інших рівних умов має пріоритетне право на його придбання.
4.3.4. Після закінчення засідання конкурсна комісія складає протокол, в якому зазначаються такі відомості:
умови конкурсу;
пропозиції учасників конкурсу;
мотивації вибору переможця;
відомості про учасників конкурсу.
Протокол підписується усіма членами конкурсної комісії та надсилається до відповідного органу приватизації, а також учасникам конкурсу.
4.3.5. Результати конкурсу затверджує орган приватизації.
Не пізніше десяти календарних днів з моменту затвердження протоколу між органом приватизації і покупцем має бути укладено договір купівлі-продажу.
4.4. Право власності і порядок розрахунків за придбане майно
4.4.1. До покупця, який придбав об'єкт приватизації за конкурсом, переходить право володіння, користування і розпорядження цим об'єктом з моменту підписання протоколу засідання конкурсної комісії про визначення остаточного переможця конкурсу.
4.4.2. Право власності на державне майно підтверджується договором купівлі-продажу, який укладається між покупцем та органом приватизації. Проект договору купівлі-продажу оформляє державний орган приватизації (додаток 19).
( Абзац перший пункту 4.4.2. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
Договір включає:
назву об'єкта, його адресу;
відомості про продавця та покупця;
остаточну ціну продажу;
взаємні зобов'язання продавця і покупця;
зобов'язання покупця щодо виконання визначених раніше мобілізаційних завдань та заходів з мобілізаційної підготовки;
номери їх розрахункових рахунків;
назви і адреси банківських установ;
умови внесення платежів.
До договору включаються зобов'язання сторін, визначені умовами конкурсу, на визначений строк, але не більш як на два роки. Додаткові умови до договору вносяться лише за взаємною згодою сторін.
( Пункт 4.4.2 із змінами, внесеними згідно з Наказом Фонду майна N 241 від 01.03.96 )
4.4.3. Договір купівлі-продажу підлягає реєстрації місцевою Радою народних депутатів та нотаріальному посвідченню.
4.4.4. Договір купівлі-продажу є підставою для внесення коштів у банківську установу на обумовлений договором рахунок як оплату за придбаний об'єкт приватизації.
4.4.5. Покупець зобов'язаний внести зазначені платежі протягом 30 календарних днів з моменту переходу до нього права власності на об'єкт приватизації.
4.4.6. Після сплати повної ціни продажу об'єкта або передбаченого договором першочергового внеску уповноважений представник органу приватизації і новий власник підписують акт передачі майна (додаток 20).
( Пункт 4.4.6. із змінами, внесеними зідно з Наказом Фонду майна N 728 від 23.11.94, N 342 від 29.03.95 )
4.4.7. Орган приватизації повідомляє органи статистики та відповідні органи, які здійснюють державну реєстрацію підприємств і організацій, про приватизацію державного підприємства для вилучення його з державного реєстру підприємств України та контролює додержання покупцем строків подання на державну реєстрацію необхідних установчих документів, передбачених договором.
З моменту вилучення з державного реєстру підприємство вважається таким, що припинило діяльність як державне.
4.4.8. Покупець, який придбав державне підприємство, як його новий власник стає правонаступником майнових прав і обов'язків приватизованого підприємства відповідно до умов договору купівлі-продажу та законодавства України. Відповідальність за зберігання майна на період від підписання протоколу засідання конкурсної комісії до підписання акта передачі майна несе продавець, якщо інше не передбачене договором купівлі-продажу. Працевлаштування працівників проданого підприємства (об'єкта) здійснюється згідно з законодавством України про працю і Законом України "Про зайнятість населення", що обумовлюється договором купівлі-продажу.
4.4.9. Застава повертається всім учасникам конкурсу в десятиденний строк після його закінчення. Покупцеві, який придбав об'єкт приватизації, сума застави після вирахування державного мита зараховується при кінцевих розрахунках.
4.4.10. Невиконання переможцем умов конкурсу щодо подальшої експлуатації об'єкта може бути підставою для визнання органом приватизації договору купівлі-продажу об'єкта за конкурсом недійсним в установленому законодавством порядку.
4.4.11. Якщо покупець відмовився від плати за об'єкт приватизації протягом 60 днів з моменту укладення договору, він сплачує на користь органу приватизації неустойку в розмірі 20 відсотків від ціни купленого об'єкта.
4.4.12. Інформація про підсумки конкурсу публікується в "Державному інформаційному бюлетені про приватизацію" протягом 15 календарних днів з моменту оголошення рішення про продаж об'єкта.
У бюлетені зазначаються:
відомості про покупця, що придбав об'єкт;
умови продажу об'єкта, затверджені конкурсною комісією;
остаточна ціна продажу об'єкта;
дата проведення конкурсу;
орган, який проводив конкурс, і його адреса.
Розділ 5. Продаж акцій відкритих акціонерних товариств
5.1. Загальні положення
5.1.1. Перетворення державного підприємства у відкрите акціонерне товариство здійснюється згідно з постановою Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку перетворення в процесі приватизації державних підприємств у відкриті акціонерні товариства" від 07 грудня 1992 року N 686 та Указом Президента України "Про корпоратизацію підприємств" від 15 червня 1993 року N 210/93, Указом Президента України "Про порядок підготовки до продажу акцій відкритих акціонерних товариств, які створені в процесі корпоратизації" від 18 березня 1994 року N 98/94, постановою Кабінету Міністрів від 11 листопада 1994 р. N 765 "Про запровадження механізму запобігання монополізації товарних ринків" та Положенням про порядок одержання згоди Антимонопольного комітету України на поглинання господарюючих суб'єктів у процесі приватизації, затвердженим Антимонопольним комітетом України від 21 червня 1994 року N 8-р.
5.1.2. Це Положення регламентує процедуру продажу акцій відкритих акціонерних товариств в безготівковій формі обігу приватизаційних майнових сертифікатів.
5.1.3. Рішення щодо продажу акцій акціонерних товариств приймається Фондом державного майна України, його регіональними відділеннями та представництвами (надалі - органом приватизації) в тижневий термін після отримання від акціонерних товариств, створених в процесі приватизації, копії свідоцтва про реєстрацію випуску акцій у відповідних фінансових органах (додаток N 1), а для акціонерних товариств, створених в процесі корпоратизації, повідомлення про реєстрацію випуску акцій, інформації про їх випуск та проекти планів розміщення акцій після їх погодження з Кабінетом Міністрів України у випадках, передбачених чинним законодавством.
5.1.4. Продаж акцій відкритих акціонерних товариств здійснює Комісія з продажу акцій (надалі - Комісія), у складі не менше 5-ти та не більше 9-ти осіб, на чолі з відповідальним працівником органу приватизації (Головою Комісії), яку утворює своїм наказом відповідний орган приватизації.
5.1.5. Голова Комісії має право залучати до виконання покладених на Комісію функцій представників та посередників, створених згідно з чинним законодавством і відібраних на конкурсних засадах, з якими орган приватизації уклав договір-доручення (додаток N 2).
Орган приватизації має право оплачувати роботу представників та посередників, з якими укладено договір-доручення, за рахунок позабюджетного фонду приватизації.
5.1.6. Голова Комісії забезпечує:
проведення пільгового продажу акцій підприємства за приватизаційні майнові сертифікати та власні кошти працівникам підприємства, які мають право на пільгове придбання акцій відповідно до статті 25 Закону України "Про приватизацію майна державних підприємств" з урахуванням вимог антимонопольного законодавства;
проведення продажу акцій громадянам України та юридичним особам за приватизаційні майнові сертифікати з урахуванням вимог антимонопольного законодавства.
5.1.7. Голова Комісії, як представник власника державного пакету акцій, має право одноособово переглянути рішення, що приймаються Комісією на її засіданні. Член комісії, не згодний з прийнятим Головою Комісії рішенням, письмово викладає окрему думку, яка додається до відповідного рішення.
Голова Комісії несе персональну відповідальність за організацію та проведення продажу акцій.
5.1.8. Комісія, представники та посередники, з якими орган приватизації уклав договір-доручення, в процесі проведення продажу акцій акціонерних товариств:
- складає і підписує список 1 (працівників об'єкта приватизації), список 2 (колишніх його працівників, які мають право на пільгове придбання акцій) та список 3 (згідно з Указом Президента України "Про корпоратизацію підприємств" від 15 червня 1993 року N 210/93, а також списки громадян, які мають відповідні права згідно з чинним законодавством;
- приймає заяви на придбання акцій;
- розглядає звернення працівників підприємства стосовно пільгового придбання акцій та громадян щодо відкритого продажу акцій і приймає відповідні рішення у межах своєї компетенції;
- організує опублікування інформації про відкритий продаж акцій у "Державному інформаційному бюлетні про приватизацію" або газеті "Відомості приватизації" (додаток N 3) і надає інформацію про хід відкритого продажу акцій відповідному органу приватизації;
- організує роботу по прийманню заяв від фінансових посередників згідно з наказом Фонду державного майна від 25 жовтня 1994 р. N 658;
- складає та підписує протокол підсумків пільгового продажу та фіксує кількість нереалізованих акцій, які залишилися після пільгового продажу й підлягають відкритому продажу;
- видає приватизаційні платіжні доручення (надалі - доручення) та ордери-реєстри за результатами проведення підписки на акції;
- видає покупцям на підставі оплачених доручень та ордерів-реєстрів акції, а у разі їхньої відсутності - сертифікати акцій, після відповідного розпорядження органу приватизації про внесення змін до реєстру акціонерів акціонерного товариства (додаток N 4);
- веде протоколи своїх засідань, які передає до відповідного органу приватизації для затвердження в тижневий термін (додатки NN 5-8);
- повідомляє орган приватизації про залишок акцій, які залишилися нереалізованими після проведення пільгового та відкритого продажу акцій;
- несе відповідальність за достовірність оформлених документів;
- пропонує зміни до планів розміщення акцій акціонерних товариств.
Орган приватизації дає розпорядження Голові правління акціонерного товариства про внесення відповідних відомостей в реєстр акціонерів акціонерного товариства (додаток N 9).
Комісія вважається ліквідованою після продажу державного пакету акцій та відповідного рішення органу приватизації (додаток N 10).
У разі порушення Комісією своїх функціональних обов'язків (згідно з п.5.1.7.) структурні підрозділи органів приватизації, які займаються продажем акцій акціонерних товариств, приймають у кожному конкретному випадку рішення про відповідальність Комісії та оформляють це відповідним наказом органу приватизації.
5.2. Пільговий продаж акцій за готівкові приватизаційні майнові сертифікати, приватизаційні майнові сертифікати на депозитних рахунках, залишки приватизаційних майнових сертифікатів на депозитних рахунках, компенсаційні сертифікати та власні кошти.
( Назва розділу 5.2 в редакції Наказу Фонду майна N 501 від 05.05.96 )
5.2.1. Пільговий продаж акцій відкритих акціонерних товариств здійснює Комісія, утворена в порядку, передбаченому п.5.1.4. цього Положення, до складу якої включаються визначені наказом керівника підприємства працівники підприємства (додаток N 1).
5.2.2. Керівник підприємства в десятиденний термін після реєстрації випуску акцій акціонерного товариства видає наказ (додаток N 11), в якому зобов'язує працівників відповідних служб надавати необхідну інформацію та сприяти роботі Комісії, а також забезпечувати інформування працівників підприємства про порядок та строки проведення пільгового продажу акцій, і передає цей наказ у вказаний термін до органу приватизації для створення Комісії згідно з п.5.1.4.
5.2.3. Громадяни України, які згідно з чинним законодавством мають право на пільгове придбання акцій, можуть реалізувати своє право як у ході пільгового продажу, так і в ході конкурсного продажу акцій шляхом письмового звернення до комісії. Забезпечення прав на пільгове придбання акцій здійснюється за рахунок акцій, передбачених для продажу через Центри сертифікатних аукціонів, до публікації інформації про продаж акцій на сертифікатному аукціоні.