• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про проект Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг

Аудиторська палата України  | Рішення, Форма типового документа, Програма, Перелік, Положення, Проект від 23.01.2011 № 227/12
Реквізити
  • Видавник: Аудиторська палата України
  • Тип: Рішення, Форма типового документа, Програма, Перелік, Положення, Проект
  • Дата: 23.01.2011
  • Номер: 227/12
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Аудиторська палата України
  • Тип: Рішення, Форма типового документа, Програма, Перелік, Положення, Проект
  • Дата: 23.01.2011
  • Номер: 227/12
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
АУДИТОРСЬКА ПАЛАТА УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
23.01.2011 N 227/12
Про проект Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг
Керуючись статтею 12 Закону України "Про аудиторську діяльність" від 22.04.93 N 3125-XII та Статутом Аудиторської палати України, для виконання своїх функцій Аудиторська палата України
ВИРІШИЛА:
1. Оприлюднити проект Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг шляхом його розміщення на сайті АПУ в мережі Інтернет (додається).
2. Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики до 28 лютого 2011 року зібрати та проаналізувати пропозиції, які будуть надходити до проекту Положення та до 10 березня 2011 року передати до Секретаріату АПУ доопрацьований проект Положення про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг.
3. Секретаріату АПУ надати доопрацьований проект членам АПУ з метою винесення питання на засідання АПУ у березні місяці 2011 року.
4. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.
Голова
Аудиторської палати України

І.І.Нестеренко
Додаток
до рішення Аудиторської
палати України
23.01.2011 N 227/12
Проект
ПОЛОЖЕННЯ
про зовнішні перевірки системи контролю якості аудиторських послуг
1. ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ
1.1. Положення про проведення зовнішніх перевірок системи контролю якості аудиторських послуг (далі - Положення) розроблено відповідно до Закону України "Про аудиторську діяльність", актів Аудиторської палати України (далі - АПУ) та стандартів аудиту.
1.2. Це Положення визначає єдиний порядок проведення зовнішніх перевірок системи контролю якості аудиторських послуг (далі - перевірки) і є обов'язковими для всіх суб'єктів аудиторської діяльності в Україні.
1.3. Це Положення не поширюється на здійснення перевірок матеріалів скарг, що надійшли на суб'єктів аудиторської діяльності до АПУ.
1.4. У цьому Положенні терміни вживаються в такому значенні:
1.4.1. Контролер - працівник Комітету з контролю за якістю аудиторських послуг (далі - Комітет з контролю) та (або) позаштатний контролер.
1.4.2. Конфіденційна інформація - це відомості, які стали відомі контролерам у ході проведення перевірки про замовників суб'єкта аудиторської діяльності, порядок ціноутворення професійних послуг (погодинні ставки, методика визначення вартості, надбавки та знижки) та їх вартість, зміст результатів надання аудиторських послуг, зміст робочих документів, методологія та техніка перевірок або надання інших професійних послуг, особисті дані виконавців і співвиконавців, у тому числі розмір їхніх гонорарів (доходів).
1.4.3. Перешкоджання проведенню перевірки - це відмова суб'єкта аудиторської діяльності від проведення перевірки, ненадання робочій групі повної і достовірної інформації, документів щодо предмета перевірки, а також невиконання інших обов'язків, визначених цим Положенням.
1.4.4. Робоча група - група контролерів, яка сформована Комітетом з контролю та направлена Головою АПУ для здійснення перевірки системи контролю якості аудиторських послуг.
1.4.5. Система контролю якості - це формалізована сукупність принципів, методів і правил, застосовуваних суб'єктом аудиторської діяльності для здійснення контролю якості аудиторських послуг, а також заходи та дії, які ним здійснюються для впровадження політики контролю якості та моніторингу відповідності системи контролю якості встановленим вимогам.
1.4.6. Суб'єкти аудиторської діяльності - це включені до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів (далі Реєстр) аудиторські фірми та аудитори, які займаються аудиторською діяльністю індивідуально як фізичні особи - підприємці.
1.5. Інші терміни, які використовуються в цьому Положенні, слід застосовувати в контексті Закону України "Про аудиторську діяльність" та стандартів аудиту.
2. ФОРМУВАННЯ ПЛАНУ ЗОВНІШНІХ ПЕРЕВІРОК СИСТЕМИ КОНТРОЛЮ ЯКОСТІ
2.1. Щорічні перевірки суб'єктів аудиторської діяльності проводяться у відповідності до Плану зовнішніх перевірок системи контролю якості (далі - План перевірок).
2.2. План перевірок на наступний рік формується за даними Реєстру аудиторських фірм та аудиторів з урахуванням аналітичної інформації, отриманої за результатами аналізу звітів аудиторських фірм (аудиторів) про виконані роботи (надані послуги) ( форма N 1-аудит) за попередній рік.
2.3. До Плану перевірок на наступний рік включається суб'єкти аудиторської діяльності на підставі значень інтегрального коефіцієнта в порядку зменшення відповідно до Додатку 1 до цього Положення.
2.4. До Плану перевірок із урахуванням пункту 2.3 на наступний рік включаються суб'єкти аудиторської діяльності які були включені до Плану перевірок у минулому році, але із незалежних від них причин не були перевірені та щодо яких АПУ було прийнято рішення про усунення недоліків системи контролю якості.
2.5. За поданням Комісії АПУ з контролю якості та професійної етики (далі - профільна Комісія) та за рішенням АПУ позапланово можуть бути додатково перевірені суб'єкти аудиторської діяльності. Проведення перевірки за ініціативою суб'єкта аудиторської діяльності, здійснюється за умови відшкодування ним витрат на її проведення.
2.6. Проект Плану перевірок на наступний рік відповідно до вимог розділу 5 цього Положення формується Комітетом з контролю та надається на розгляд профільній Комісії не пізніше 31 жовтня поточного року. Профільна комісія розглядає проект Плану перевірок на наступний рік, погоджує його та передає на затвердження АПУ.
2.7. Затверджений АПУ План перевірок на наступний рік до 1 грудня поточного року оприлюднюється на сайті АПУ та публікується в офіційному виданні АПУ.
2.8. План перевірок Комітетом з контролю деталізується у квартальні плани, які погоджуються профільною Комісією.
3. ОРГАНІЗАЦІЯ ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК
3.1. Предметом перевірки є система контролю якості, впроваджена суб'єктом аудиторської діяльності, що включає перевірку окремих завершених на перше число місяці в якому проводиться перевірка завдань з надання впевненості (далі - Завдання) відповідно до цього Положення.
3.2. Метою проведення перевірки є отримання інформації, що суб'єктом аудиторської діяльності впроваджено систему контролю якості та вона відповідає стандартам аудиту.
3.3. Система контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності повинна містити елементи, визначені Положенням з національної практики контролю якості аудиторських послуг 1 "Організація аудиторськими фірмами та аудиторами системи контролю якості аудиторських послуг" (далі - Положення з національної практики контролю якості аудиторських послуг) та стандартами аудиту, що підтверджується документами, визначеними у Додатку 2 до цього Положення.
3.4. При проведенні перевірки контролерами здійснюється об'єктивна оцінка:
3.4.1. ступеня відповідності розробленої системи контролю якості вимогам Положення з національної практики контролю якості аудиторських послуг та стандартів аудиту;
3.4.2. ступеня дотримання суб'єктом аудиторської діяльності стандартів аудиту, законодавчих і нормативних вимог при наданні аудиторських послуг;
3.4.3. ступеня повноти та обґрунтованості документування політики та процедур контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
3.4.4. ступеня фактичного виконання політики та процедур контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності на практиці.
3.5. Перевірка суб'єктів аудиторської діяльності здійснюються на періодичній основі не рідше одного разу на шість років.
3.6. Перевірка суб'єктів аудиторської діяльності здійснюється контролерами, що направлені АПУ на її проведення.
4. ВИМОГИ ДО ПОЗАШТАТНИХ КОНТРОЛЕРІВ
4.1. Список позаштатних контролерів формується Комітетом з контролю з числа сертифікованих аудиторів, які:
4.1.1. мають досвід роботи аудитором не менше трьох років за основним місцем роботи та не менше трьох років чинності сертифіката аудитора;
4.1.2. склали відповідний іспит шляхом виконання тестових і ситуаційних завдань;
4.1.3. не входять до складу керівних органів (в тому числі регіональних) професійних громадських організацій аудиторів України;
4.1.4. не є членами АПУ чи Уповноваженими представниками АПУ у регіонах;
4.1.5. не займається аудиторською діяльністю як фізична особа-підприємець.
4.2. Для включення до списку позаштатних контролерів кандидат подає до Комітету з контролю наступні документи:
4.2.1. відповідну заяву;
4.2.3. копію трудової книжки, засвідчену у встановленому порядку;
4.2.4. згоду керівника аудиторської фірми, в якій працює аудитор про надання визначеного обсягу часу (не менше 200 годин на рік) для виконання функцій контролера.
4.3. На підставі отриманих документів Комітет з контролю надає допуск до тестування кандидатам у позаштатні контролери. Перевірку відповідних знань та кваліфікації шляхом проведення тестування, що включає тести та ситуаційні завдання, здійснює комісія з перевірки, склад якої затверджує профільна Комісія. До складу комісії з перевірки в обов'язковому порядку включаються член профільної Комісії та голова Комітету з контролю.
4.4. Конкретний набір запитань для проведення тестування визначає голова Комітету з контролю. Кандидат вважається таким, що успішно пройшов тестування, якщо він набрав не менше 70 балів зі 100 максимально можливих та виконав ситуаційні завдання.
4.5. Комітет з контролю подає профільній Комісії інформацію про кандидатів у позаштатні контролери, що відповідають вимогам, визначеними цим Положенням. Профільна Комісія на черговому засіданні погоджує кандидатури позаштатних контролерів.
4.6. Погодження кандидатури позаштатних контролерів профільною Комісією є підставою для укладення АПУ з кожним із них відповідного договору щодо умов оплати і порядку його участі у проведенні перевірок.
4.7. Договір із позаштатним контролером може бути розірваний за рішенням профільної Комісії у наступних випадках:
4.7.1. коли позаштатний контролер не брав участі у перевірках протягом календарного року або його участь у перевірках складала менше 200 годин за календарний рік;
4.7.2. у випадку грубого порушення позаштатним контролером вимог цього Положення при проведенні перевірок;
4.7.3. у разі накладення на позаштатного контролера АПУ стягнень.
5. ПРАВА ТА ОБОВ'ЯЗКИ КОНТРОЛЕРІВ ТА СУБ'ЄКТІВ АУДИТОРСЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПРИ ПРОВЕДЕННІ ПЕРЕВІРКИ
5.1. При проведенні перевірки контролер має право:
5.1.1 мати власне обґрунтоване судження щодо системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
5.1.2. відмовитися від здійснення перевірки, якщо персонал або керівництво суб'єкта аудиторської діяльності перешкоджає її проведенню;
5.1.3. вимагати необхідні документи та іншу інформацію у зв'язку з реалізацією своїх повноважень;
5.1.4. брати пояснення у посадових осіб та працівників суб'єкта аудиторської діяльності стосовно предмета перевірки;
5.1.5. вивчати (досліджувати) документи, відповідно до цього Положення;
5.1.6. направляти запити до співвиконавців (субпідрядників) аудиторських послуг з питань, що стосуються предмета перевірки.
5.2. При проведенні перевірки контролер зобов'язаний:
5.2.1. здійснювати перевірку з дотриманням вимог цього Положення, Положення з національної практики контролю якості аудиторських послуг, стандартів аудиту та норм професійної етики;
5.2.2. документувати та розкривати всі виявлені невідповідності системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
5.2.3. не допускати розголошення інформації щодо виявлених невідповідностей та оцінки результатів системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
5.2.4. не допускати розголошення конфіденційної інформації у будь-який спосіб та для будь-яких цілей, окрім тих, що пов'язані з виконанням їх функцій;
5.2.5. підписувати заяви-зобов'язання щодо нерозголошення конфіденційної інформації суб'єкта аудиторської діяльності, до якої вони отримують доступ у зв'язку зі здійсненням своїх повноважень, (форма заяви-зобов'язання погоджується профільною Комісією).
5.3. При проведенні перевірки контролеру забороняється:
5.3.1. досліджувати чи намагатися отримати будь-яким іншим способом інформацію, яка не стосується системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності;
5.3.2. надавати рекомендації чи поради за додаткову винагороду у будь-якій формі (гроші, преференції, тощо);
5.3.3. надавати рекомендації щодо змін у персональному складі виконавців суб'єкта аудиторської діяльності (або співвиконавців) та надавати оцінку професійним якостям співробітників суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється;
5.3.4. розголошувати конфіденційну інформацію, яка їм стала відома у зв'язку зі здійсненням своїх повноважень.
5.4. Позаштатні контролери не можуть брати участь у проведенні перевірки суб'єкта аудиторської діяльності того регіону, в якому вони зареєстровані. Положення цього пункту не поширюється на позаштатних контролерів м. Києва та Київської області.
5.5. Посадові особи суб'єкта аудиторської діяльності під час проведення перевірки мають право:
5.5.1. відхилити особу контролера за наявності обґрунтованих підстав (конфлікт інтересів, порушення норм професійної етики чи вимог цього Положення) не пізніше як за два дні до початку перевірки шляхом звернення до голови Комітету з контролю;
5.5.2. надавати пояснення стосовно предмета перевірки та зауваження до звіту з перевірки.
5.6. Посадові особи суб'єкта аудиторської діяльності під час проведення перевірки зобов'язані:
5.6.1. підтвердити повноваження посадових осіб суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється відповідними документами;
5.6.2. поставити на другому примірнику направлення на перевірку відмітку про отримання;
5.6.3. забезпечити робочій групі необхідні умови для проведення перевірки, у випадку відсутності необхідних умов (окремого приміщення, робочих столів для кожного контролера) за адресою його місцезнаходження суб'єкт аудиторської діяльності має орендувати нежитлове приміщення та повідомити його адресу Комітету з контролю не пізніше ніж за 3 дні до початку проведення перевірки;
5.6.4. своєчасно надавати робочій групі повну і достовірну інформацію, та документи щодо предмета перевірки;
5.6.5. на запит керівника робочої групи надавати копії необхідних документів для приєднання їх до документів робочої групи;
5.7. Перешкоджання проведенню перевірки є підставою для відкриття дисциплінарного провадження за поданням голови Комітету з контролю.
6. ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ ПЕРЕВІРОК ТА ОФОРМЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
6.1. Для перевірки суб'єктів аудиторської діяльності Комітет з контролю формує робочі групи контролерів. Керівником робочої групи може бути виключно працівник Комітету з контролю.
6.2. Перед проведенням перевірки керівник робочої групи формує попередній файл перевірки по кожному суб'єкту аудиторської діяльності. Попередній файл перевірки повинен включати наступні документи:
6.2.1. інформація (витяг) з Реєстру про суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється;
6.2.2. копії звітів суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється за формою N 1-аудит за попередні роки, що перевіряються;
6.2.3. заява-зобов'язання про нерозголошення конфіденційної інформації суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється;
6.2.4. направлення на перевірку.
6.3. Перевірка проводиться за Програмою перевірки системи контролю якості аудиторських послуг, яка наведена у Додатку 3 до цього Положення.
6.4. Комітет з контролю не пізніше ніж за 10 календарних днів письмово (лист, електронна пошта, факсограма, телефонограма) повідомляє суб'єкта аудиторської діяльності про проведення перевірки. Після отримання повідомлення перед початком перевірки суб'єкт аудиторської діяльності заповнює попередню анкету і передає її керівнику робочої групи, форма якої наведена у Додатку 4 до Положення.
6.5. Перед початком проведення перевірки керівник робочої групи надає керівнику суб'єкта аудиторської діяльності направлення на перевірку (форма направлення погоджується профільною Комісією) та заяви-зобов'язання про нерозголошення конфіденційної інформації членів робочої групи.
6.6. Додатково, на вимогу керівника суб'єкта аудиторської діяльності, що перевіряється, контролери можуть надавати документ про нерозголошення комерційної таємниці такого суб'єкта аудиторської діяльності.
6.7. Порушення конфіденційності та розголошення комерційної таємниці контролером розглядається як суттєве порушення норм професійної етики.
6.8. Термін проведення перевірки не може перевищувати 10 днів.
6.9. Під час здійсненні перевірки контролери вивчають документи суб'єкта аудиторської діяльності відповідно до Програми перевірки системи контролю якості аудиторських послуг.
6.10. Для перевірки якості виконання окремого Завдання використовується спеціальний контрольний аркуш, форма якого наведена у Додатку 5 до цього Положення. Контрольний аркуш складається у двох примірниках, один із яких залишається суб'єкту аудиторської діяльності. Протягом 14 днів суб'єкт аудиторської діяльності може надати свої зауваження до контрольного аркушу. За наявності обґрунтованих підстав може бути проведено додаткову перевірку такого суб'єкта аудиторської діяльності.
6.11. Відбір завдань для перевірки здійснюються керівником робочої групи з перевірки на підставі професійного судження із урахуванням критеріїв, визначених у Додатку 5 до цього Положення. Для відбору завдань в першу чергу враховуються завдання з обов'язкового аудиту.
6.12. Для кожного відібраного для перевірки завдання складається коротка характеристика й присвоюється індекс, що фіксується в документах робочої групи (контрольний аркуш).
6.13. За результатами перевірки складається звіт у двох примірниках (далі - звіт з перевірки). Звіт з перевірки повинен бути підготовлений керівником робочої групи не пізніше 30 календарних днів з дня її завершення.
6.14. Дата звіту з перевірки має відповідати календарній даті завершення перевірки. Належно оформлений примірник звіту голова Комітету з контролю надсилає поштою та (або) електронною поштою суб'єкту аудиторської діяльності і передає на розгляд профільній Комісії. Суб'єкт аудиторської діяльності може передати профільній Комісії свої зауваження до звіту з перевірки протягом 5 днів з дня його отримання.
7. ЗАТВЕРДЖЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ ПРОВЕДЕНИХ ПЕРЕВІРОК
7.1. Профільна Комісія розглядає звіт з перевірки, за наслідками його розгляду подає на чергове засідання АПУ проект рішення про відповідність системи контролю якості аудиторських послуг.
7.2. Залежно від наявності у суб'єкта аудиторської діяльності впровадженої системи контролю якості та ступеня її відповідності Положенню з національної практики контролю якості аудиторських послуг та стандартам аудиту АПУ приймається рішення про визнання суб'єкта аудиторської діяльності таким що:
7.2.1. успішно пройшов перевірку системи контролю якості аудиторських послуг;
7.2.2. не пройшов перевірку системи контролю якості аудиторських послуг;
7.2.3. не створив систему контролю якості.
7.3. У разі визнання суб'єкта аудиторської діяльності таким, що не пройшов перевірку системи контролю якості аудиторських послуг, АПУ встановлює такому суб'єкту термін від 6 до 12 місяців для усунення недоліків системи контролю якості. Після закінчення встановленого терміну, суб'єкт аудиторської діяльності підлягає повторній перевірці на предмет усунення недоліків системи контролю якості у порядку, визначеному цим Положенням.
7.4. У разі визнання суб'єкта аудиторської діяльності таким, що не створив систему контролю якості, такий суб'єкт аудиторської діяльності підлягає виключенню з Реєстру.
7.5. Інформацію та рішення АПУ про відповідність системи контролю якості аудиторських послуг підлягають оприлюдненню на сайті АПУ.
7.6. Витяг з рішення АПУ про відповідність системи контролю якості аудиторських послуг впродовж 10-ти календарних днів з дня набрання чинності, АПУ надсилає суб'єкту аудиторської діяльності, що перевірявся.
7.7. Документи з перевірок системи контролю якості аудиторських послуг підлягають зберіганню протягом шести років.
8. ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ
8.1. З метою забезпечення виконання цього Положення перевірка системи контролю якості здійснюється з 1 жовтня 2008 року.
8.2. На період до 1 жовтня 2013 року, відбір Завдань для перевірки суб'єктів аудиторської діяльності здійснюється виключно із завдань з аудиту та огляду. Відбір Завдань суб'єктів аудиторської діяльності, щодо яких проводиться повторна перевірка здійснюються з дати закінчення попередньої перевірки.
8.3. Це Положення набирає чинності з моменту його оприлюднення.
Додаток 1
до Положення про проведення
зовнішніх перевірок
системи контролю якості
аудиторських послуг
Значення нормуючих коефіцієнтів та приклад розрахунку інтегрального коефіцієнта для формування Плану зовнішніх перевірок
Таблиця 1
Значення нормуючих коефіцієнтів за видами аудиторських послуг
Види аудиторських
послуг
Відповідно до коду
рядка звіту за формою N 1-аудит
Значення нормуючого
коефіцієнта
Обов'язковий аудит
фінансової звітності
1111000
Ініціативний аудит
фінансової звітності
1121100
Огляд історичної
фінансової
інформації
1131200
Завдання з надання
впевненості, що не є
аудитом чи оглядом
історичної фінансової
інформації
1141500
Супутні послуги1202000
Інші професійні
послуги
1302500
Організаційне та
методичне
забезпечення аудиту
1402000
Приклад розрахунку інтегрального коефіцієнта
Розрахунок інтегрального коефіцієнта здійснюється відповідно до п. 5.6 Правил на підставі даних звіту за формою N 1-аудит за попередній рік як сума добутків, визначених шляхом множення загальної кількості замовлень з конкретного виду завдання на фактичний обсяг наданих послуг за цим видом завдання та діленням на відповідний нормуючий коефіцієнт для кожного виду завдань, наведений вище в таблиці 1. Приклад ілюстративного розрахунку інтегрального коефіцієнта наведено нижче в таблиці 2.
Таблиця 2
Приклад ілюстративного розрахунку інтегрального коефіцієнта
Назва
показників
Код
рядка
Кількість
замовлень
(угод),
одиниць
Фактичний
обсяг
наданих
послуг
(без
ПДВ),
тис.грн.
Значення
нормуючого
коефіцієнта
Значення
інтегрального
коефіцієнта
6 = 3 х 4 / 5
123456
Обов'язковий
аудит
фінансової
звітності
1112025010005,00
Ініціативний
аудит
фінансової
звітності
1122221011004,20
Огляд
історичної
фінансової
інформації
11352512000,10
Завдання з
надання
впевненості,
що не є
аудитом чи
оглядом
історичної
фінансової
інформації
11487515000,40
Супутні
послуги
1202014020001,40
Інші
професійні
послуги
1303024025002,88
Організаційне
та методичне
забезпечення
аудиту
14066820000,20
Сумарне
значення
інтегрального
коефіцієнта
за всіма
видами
аудиторських
послуг
14,19
Додаток 2
до Положення про проведення
зовнішніх перевірок
системи контролю якості
аудиторських послуг
ПРИМІРНИЙ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ,
які можуть свідчити про наявність в аудиторській фірмі системи контролю якості аудиторських послуг
1. Документи, що підтверджують дотримання суб'єктом аудиторської діяльності вимог Закону України "Про аудиторську діяльність" щодо умов здійснення аудиторської діяльності, а саме:
1.1. документи, які містять інформацію про склад засновників (учасників, акціонерів, власників) щодо належності 70% статутного капіталу сертифікованим аудиторам (установчі документи: статут (положення) суб'єкта господарювання, рішення про утворення або засновницький договір);
1.2. Копії сертифікатів аудитора у керівника та засновників суб'єкта аудиторської діяльності протягом періоду, за який здійснюється перевірка;
1.3. документи, що підтверджують факт перебування у трудових відносинах керівника із суб'єктом аудиторської діяльності або іншим суб'єктом господарювання (копія трудової книжки керівника, завірена в установленому порядку, наказ (протокол) про призначення керівника);
1.4. документи, що підтверджують надання послуг суб'єктом аудиторської діяльності за період перевірки (договори, правочини, акти наданих послуг та інші документи);
1.5. свідоцтво про включення до Реєстру аудиторських фірм та аудиторів.
2. Документи по організації контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності:
2.1. документи з викладеною політикою та процедурами контролю якості, які застосовує суб'єкт аудиторської діяльності, а саме: внутрішні стандарти, інструкції, методики, інші внутрішні документи;
2.2. документи, що свідчать про створення підрозділу (призначення працівника) або залучення сторонньої особи, який відповідає за організацію системи контролю якості субконтролю якості.
3. Документи з дотримання етичних вимог:
3.1. документи, відповідно до яких забезпечується виконання вимог статті 20 Закону України "Про аудиторську діяльність" щодо випадків заборони проведення аудиту;
3.2. документи, що свідчать про дотримання Кодексу професійної етики щодо професійної незалежності аудитора.
4. Документи, що підтверджують відповідність політики та процедур щодо людських ресурсів:
4.1. документи, що містять кваліфікаційні вимоги для фахівців під час прийому на роботу;
4.2. документи із забезпечення компетентності та професійного розвитку фахівців: вимоги щодо підвищення кваліфікації фахівців, постійного удосконалення професійних знань аудиторів, що перебувають з ним у трудових відносинах, навчання працівників за місцем роботи;
4.3. документи із викладеними вимогами щодо відповідності кваліфікації співробітників посадам: посадові інструкції;
4.4. документи, у яких викладені вимоги до персоналу під час виконання завдань: порядок розподілу функцій працівників під час проведення аудиту; наявність відповідального керівника за контроль якості під час виконання конкретного завдання з аудиту; призначення по кожному аудиту відповідальних за перевірку осіб; письмові організаційно-розпорядчі документи по кадровому складу групи з аудиту; графік призначення на виконання завдань з аудиту;
4.5. заходи, які застосовуються до працівників у разі невиконання чи невідповідного виконання покладених на них зобов'язань;
4.6. документи, в яких зафіксовано підтримку створеної системи інформаційного забезпечення роботи фахівців щодо: визначення області, в яких потрібне консультування працівників; формування бібліотеки нормативної та довідкової літератури та забезпечення доступу працівників до такої літератури; наявності у суб'єкта аудиторської діяльності підрозділу (відповідальних осіб) чи кваліфікованої зовнішнього консультанта працівників; порядку документування роботи з внутрішнього консультування працівників; наявності процедур вирішення розбіжності думок та системи інформаційної безпеки.
5. Документи щодо відповідності політики, застосовуваних процедури прийняттю завдання та продовженню співпраці з клієнтом:
5.1. документи щодо політики прийняття нового завдання та продовження співпраці з клієнтом;
5.2. документи про порядок проведення періодичної оцінки існуючих клієнтів та її документування;
5.3. документи про порядок розгляду питань прийняття клієнта.
6. Документи з моніторингу відповідності політики та процедур контролю якості:
6.1. документ про призначення особи відповідальної за здійснення моніторингу;
6.2. документи в яких викладено періодичність здійснення аналізу необхідних змін і доповнень до письмового документа з викладеною політикою та процедурами контролю якості;
6.3. документи в яких викладено періодичність та факти необхідності коригувальних дій і поліпшень, які необхідно внести в систему;
6.4. документи про порядок та про факти інформування відповідного персоналу фірми про недоліки, ідентифіковані в системі контролю якості;
6.5. документи про заходи, які вживаються відповідним персоналом фірми щодо необхідності своєчасного впровадження необхідних змін у політику та процедури контролю якості;
6.6. документи про наявність фактів та про періодичність перевірок завершених завдань;
6.7. документи щодо системи вжиття заходів за результатами оцінки кожного з завершених завдань;
6.8. Звіт або інший документ про результати моніторингу відповідності політики та процедур контролю якості.
Додаток 3
до Положення про проведення
зовнішніх перевірок
системи контролю якості
аудиторських послуг
ПРОГРАМА
перевірки системи контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності
1. Дотримання суб'єктом аудиторської діяльності вимог Закону України "Про аудиторську діяльність" щодо умов здійснення аудиторської діяльності
1.1. Склад засновників (учасників, акціонерів, власників) щодо належності 70% статутного капіталу сертифікованим аудиторам.
1.2. Наявність чинного сертифіката аудитора у керівника протягом періоду, за який здійснюється перевірка (період перевірки).
1.3. Чи працює керівник суб'єкта аудиторської діяльності на цьому суб'єкті за основним місцем роботи. Якщо ні, то яка робота (зайнятість) є його основним місцем роботи.
1.4. Види послуг, що надавалися суб'єктом аудиторської діяльності за період перевірки.
1.5. Знаходження суб'єкта аудиторської діяльності у Реєстрі аудиторських фірм та аудиторів протягом всього періоду перевірки.
2. Відповідальність керівництва за організацію контролю якості суб'єкта аудиторської діяльності
2.1. Наявність письмового документа з викладеною політикою та процедурами контролю якості, які застосовує суб'єкт аудиторської діяльності, наявність розроблених і прийнятих внутрішніх стандартів, інструкцій, методик, інших внутрішніх документів, які регламентують питання контролю якості (навести їх назви та дати затвердження).
2.2. Наявність підрозділу (працівника), який відповідає за організацію системи контролю якості субконтролю якості.
3. Дотримання етичних вимог
3.1. Наявність вимог з дотримання принципів професійної етики аудиторів у письмових документах з викладеною політикою та процедурами контролю якості, які застосовує суб'єкт аудиторської діяльності. Чи відповідають ці вимоги Кодексу професійної етики, який застосовується в Україні?
3.2. Які процедури з контролю дотримання професійної етики передбачені у суб'єкта аудиторської діяльності?
3.3. Яким чином суб'єкт аудиторської діяльності забезпечує виконання вимог статті 20 Закону України "Про аудиторську діяльність" щодо випадків заборони проведення аудиту?
4. Відповідність політики та процедур щодо людських ресурсів
4.1. Вимоги до найму співробітників (чи є у суб'єкта аудиторської діяльності кваліфікаційні вимоги для фахівців під час приймання на роботу?)
4.2. Забезпечення компетентності та професійного розвитку фахівців:
4.2.1. Чи є у суб'єкта аудиторської діяльності вимоги щодо підвищення кваліфікації фахівців?
4.2.2. Дотримання суб'єктом аудиторської діяльності вимог АПУ щодо постійного удосконалення професійних знань аудиторів, що перебувають з ним у трудових відносинах.
4.2.3. Яким чином забезпечена можливість для навчання працівників за місцем роботи?
4.3. Вимоги щодо відповідності кваліфікації співробітників посадам:
4.3.1. Наявність посадових інструкцій.
4.3.2. Чи встановлений контроль за якістю роботи кожного працівника?
4.3.3. Яким чином здійснюється оцінка якості роботи працівників? Періодичність такої оцінки.
4.3.4. Чи здійснюється ведення "особистих справ" працівників та відображення в них результати їх роботи?
4.4. Вимоги до персоналу під час виконання завдань
4.4.1. Порядок розподілу функцій працівників під час проведення аудиту.
4.4.2. Наявність керівника, який є відповідальним за контроль якості під час виконання конкретного завдання з аудиту.
4.4.3. Призначення по кожному аудиту осіб, які відповідають за перевірку.
4.4.4. Наявність письмових організаційно-розпорядчих документів по кадровому складу групи з аудиту.
4.4.5. Наявність графіка призначення на виконання завдань з аудиту.
4.4.6. Які заходи застосовуються до працівників у разі невиконання чи невідповідного виконання покладених на них зобов'язань.
4.5. Підтримка створеної системи інформаційного забезпечення роботи фахівців
4.5.1. Чи визначаються області, в яких потрібне консультування працівників?
4.5.2. Чи сформована бібліотека нормативної та довідкової літератури? Як забезпечується доступ працівників до такої літератури?
4.5.3. Наявність у суб'єкта аудиторської діяльності підрозділу (працівників), чи залучається відповідно кваліфікована зовнішня особа для консультування працівників?
4.5.5. Як документується робота з внутрішнього консультування працівників.
4.5.4. Наявність процедур вирішення розбіжності думок.
4.5.5. Наявність системи інформаційної безпеки.
5. Відповідність політики, застосовуваних процедур прийняття завдання та продовження співпраці з клієнтом
5.1. Наявність задокументованої політики прийняття нового завдання та продовження співпраці з клієнтом.
5.2. Чи проводиться періодична оцінка існуючих клієнтів та її документування?
5.3. Яким чином суб'єкт аудиторської діяльності розглядає питання прийняття клієнта? Документування питань прийняття клієнта.
6. Моніторинг відповідності політики та процедур контролю якості
6.1. Чи призначена особа відповідальна за здійснення моніторингу.
6.2. Періодичність здійснення аналізу необхідних змін і доповнень до письмового документа з викладеною політикою та процедурами контролю якості.
6.3. Періодичність визначення необхідних коригувальних дій і поліпшень, які необхідно внести в систему.
6.4. Яким чином інформується відповідний персоналу фірми про недоліки, ідентифіковані в системі контролю якості?
6.5. Чи вживаються заходи відповідним персоналом фірми щодо своєчасного впровадження необхідних змін у політику та процедури контролю якості?
6.6. Періодичність перевірок завершених завдань.
6.7. Чи існує система вжиття заходів за результатами оцінки кожного з завершених завдань?
Додаток 4
до Положення про проведення
зовнішніх перевірок
системи контролю якості
аудиторських послуг
ПОПЕРЕДНЯ АНКЕТА
проведення перевірки системи контролю якості за період з _______ до _______
Розділ 1. Загальні відомості про суб'єкт аудиторської діяльності, який підлягає перевірці:
Повне найменування/Ім'я: ____________________________________
Скорочене найменування/Ім'я: ________________________________
Місцезнаходження/місце проживання (юридична адреса): ________
__________________________________________________________________
Адреса здійснення діяльності: _______________________________
Прізвище, ім'я, по батькові керівника _______________________
Номер сертифіката аудитора/керівника: _______________________
Свідоцтво про державну реєстрацію: N ________________________
видано _____________________________, ___________________________.
(ким видано)
Внесені зміни N __________ від _____________________.
(дата видачі)
Свідоцтво про внесення до Реєстру аудиторських фірм та
аудиторів ________________________________________________________
Є членом об'єднання підприємств за професійною ознакою ______
__________________________________________________________________
(вказати якого)
-----------------------------------------------------------------------
| N | Питання | Відповідь | Чи були зміни |
|п/п| | |у контрольному періоді?|
|---+---------------------+-------------------+-----------------------|
| | | | Так | Ні |
|---+---------------------+-------------------+------------+----------|
| 1.|Загальна кількість | | | |
| |працівників на дату | | | |
| |проведення перевірки,| | | |
| |---------------------+-------------------+------------+----------|
| |у тому числі | | | |
| |сертифікованих | | | |
| |аудиторів | | | |
|---+---------------------+-------------------+------------+----------|
| 2.|Кількість | | | |
| |працівників, які | | | |
| |приймали участь у | | | |
| |проведенні аудиту та | | | |
| |наданні інших | | | |
| |аудиторських послуг | | | |
| |за період, що | | | |
| |перевіряється. | | | |
|---+---------------------+-------------------+------------+----------|
| 3.|Загальна кількість | | | |
| |проведених | | | |
| |аудиторських | | | |
| |перевірок за | | | |
| |контрольний період | | | |
|---+---------------------+-------------------+------------+----------|
| 4.|Загальна кількість | | | |
| |договорів на | | | |
| |здійснення супутніх | | | |
| |та інших послуг за | | | |
| |контрольний період | | | |
|---+-----------------------------------------------------------------|
| 5.|Список сертифікованих аудиторів: |
| |-----------------------------------------------------------------|
| | N | П.І.Б. | Вид | Номер | Термін | Членство в |
| | | |сертифіката|сертифіката| чинності |громадських |
| | | | (аудитора | |сертифіката|професійних |
| | | |чи аудитора| | |організаціях|
| | | | банків) | | | (спілках) |
| |-----+----------+-----------+-----------+-----------+------------|
| | 1. | | | | | |
| |-----+----------+-----------+-----------+-----------+------------|
| | 2. | | | | | |
| |-----+----------+-----------+-----------+-----------+------------|
| |.....| | | | | |
-----------------------------------------------------------------------
Розділ 2. Професійна діяльність
-----------------------------------------------------------------------
| Які види послуг здійснює суб'єкт аудиторської |
| діяльності за перевіряємий період |
|---------------------------------------------------------------------|
| N | Види послуг | Кількість | Обсяг |
|п/п | | замовлень | реалізованих |
| | | (угод), | послуг |
| | | одиниць (за | (без ПДВ), |
| | | перевіряємий | тис.грн. (за |
| | | період по | перевіряємий |
| | | роках) | період по |
| | | | роках) |
|----+----------------------------------+--------------+--------------|
| 1. | 2. | 3. | 4. |
|----+----------------------------------+--------------+--------------|
| 1. |Надано послуг | | | | | | |
|----+----------------------------------+----+----+----+----+----+----|
| 2. |Завдання з надання впевненості, | | | | | | |
| |всього, в тому числі: | | | | | | |
|----+----------------------------------+----+----+----+----+----+----|
|2.1.|обов'язковий аудит фінансової | | | | | | |
| |звітності (при заповненні цього | | | | | | |
| |рядка обов'язково | | | | | | |
| |заповнення примітки 1) | | | | | | |
|----+----------------------------------+----+----+----+----+----+----|
|2.2.|ініціативний аудит фінансової | | | | | | |
| |звітності (при заповненні цього | | | | | | |