• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Про затвердження Методичних рекомендацій тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях

Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України  | Розпорядження, Рекомендації від 07.07.2011 № 426
Реквізити
  • Видавник: Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
  • Тип: Розпорядження, Рекомендації
  • Дата: 07.07.2011
  • Номер: 426
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
  • Тип: Розпорядження, Рекомендації
  • Дата: 07.07.2011
  • Номер: 426
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ
Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я
07.07.2011 N 426
Про затвердження Методичних рекомендацій тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях
Згідно із Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг", Положенням про Державну комісію з регулювання ринків фінансових послуг України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2010 N 157, з метою надання методологічної допомоги тимчасовим адміністраторам та вироблення єдиного підходу до організації роботи тимчасових адміністрацій у страхових компаніях, Державна комісія з регулювання ринків фінансових послуг України
ПОСТАНОВИЛА:
1. Затвердити Методичні рекомендації тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях (надалі - Методичні рекомендації), що додаються.
2. Департаменту організаційно-аналітичного, документального та кадрового забезпечення забезпечити оприлюднення цього розпорядження на офіційному сайті Держфінпослуг в мережі Інтернет.
3. Контроль за виконанням цього розпорядження покласти на заступника Голови відповідно до розподілу обов'язків.
В.о. Голови Комісії М.Лутак
Протокол засідання Комісії
від 7 липня 2011 р. N 648
ЗАТВЕРДЖЕНО
Розпорядження Державної
комісії з регулювання
ринків фінансових
послуг України
07.07.2011 N 426
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях
Розділ I. Загальні положення
1. Ці Методичні рекомендації тимчасовим адміністраторам щодо організації роботи тимчасової адміністрації у страхових компаніях (далі - Методичні рекомендації) розроблені відповідно до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг України" (далі - Закон), Положення про застосування Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України заходів впливу, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 13.11.2003 N 125, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03.12.2003 за N 1115/8436 (далі - Розпорядження N 125), Положення про особливості застосування заходів впливу у вигляді відсторонення керівництва від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації, затвердженого розпорядженням Держфінпослуг від 27.03.2008 N 416, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.05.2008 за N 481/15172 (далі - Розпорядження N 416), та інших законодавчих і нормативно-правових актів з метою надання допомоги тимчасовому адміністратору в його діяльності та для забезпечення виконання поставлених перед ним функцій та завдань.
2. Тимчасовий адміністратор керується у своїй діяльності законодавством, у тому числі Законом, Розпорядженням N 125, Розпорядженням N 416, а також розпорядженням Держфінпослуг про застосування заходу впливу у вигляді відсторонення керівництва страхової компанії від управління фінансовою установою та призначення тимчасової адміністрації (далі - Розпорядження про призначення тимчасової адміністрації) та установчими документами страхової компанії. У разі, якщо тимчасовий адміністратор не є службовцем Уповноваженого органу, він також керується положеннями договору про залучення незалежного експерта на здійснення тимчасової адміністрації фінансової установи, укладеного між тимчасовим адміністратором і Держфінпослуг.
3. Відповідно до пункту 2 глави 3 Розпорядження N 416 основним завданням тимчасової адміністрації у страховій компанії є організація виконання страховою компанією договірних зобов'язань перед страхувальниками або третіми особами, усунення порушень законодавства про фінансові послуги та запобігання створенню кризових явищ, що можуть призвести до невиконання прийнятих страховою компанією зобов'язань.
4. У день прийняття Розпорядження про призначення тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано ознайомитись у Держфінпослуг з актом останньої перевірки страхової компанії, зі звітністю страхової компанії, наданою до Держфінпослуг за останній звітний період, інформацією щодо відокремлених підрозділів страхової компанії, внесених до Державного реєстру фінансових установ (їхніми реквізитами, адресами), адресами та контактними телефонами органів влади та правоохоронних органів (відповідно до місцезнаходження страхової компанії), з іншою інформацію та документами страхової компанії (за запитом), яка буде потрібна тимчасовому адміністратору в роботі.
5. З метою отримання методологічної допомоги з питань здійснення тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано звертатися до структурного підрозділу Держфінпослуг, до повноважень якого належить організація і контроль за діяльністю тимчасового адміністратора.
Розділ II. Організація роботи тимчасової адміністрації
1. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору в перший день діяльності
1.1. Відповідно до пункту 10 глави 2 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор приступає до виконання своїх функцій з дня набрання чинності розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації.
У разі, якщо тимчасовий адміністратор є незалежним експертом, з ним укладається договір про залучення незалежного експерта на здійснення тимчасової адміністрації фінансової установи відповідно до вимог статті 47 Закону.
У разі, якщо тимчасовим адміністратором призначено працівника Держфінпослуг, відповідно до пункту 11 глави 2 Розпорядження N 416 за місцем основної роботи на період діяльності тимчасової адміністрації він вважається таким, що перебуває у відрядженні.
1.2. У разі необхідності, Держфінпослуг надає тимчасовому адміністратору необхідну йому кількість завірених копій Розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації. Один із примірників рекомендовано надати відстороненому голові правління страхової компанії (або особі, яка його заміщує): бажано, щоб особа, яка отримала зазначену копію, на другому з примірників копій розпоряджень, що залишились у тимчасового адміністратора, зазначила дату та час її отримання і проставила свій підпис. Інші примірники можуть надаватися державному реєстратору, державній податковій адміністрації та державній виконавчій службі тощо.
У разі відсутності голови правління страхової компанії (або особи, яка його заміщає) або його відмови в одержанні завіреної копії розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації під підпис, тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти акт про неможливість вручення копії розпорядження та зазначити в ньому дату та час, з якого він розпочинає роботу в страховій компанії.
Тимчасовому адміністратору рекомендовано провести нараду з відстороненим керівництвом страхової компанії.
1.3. Тимчасовому адміністратору рекомендовано видати накази:
- про початок до виконання повноважень тимчасового адміністратора та відсторонення від обов'язків на період тимчасової адміністрації керівників страхової компанії;
- про скасування всіх довіреностей, виданих до набрання чинності розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації;
- про проведення інвентаризації готівки в касі центрального офісу страхової компанії та, у разі наявності, в її відокремлених підрозділах;
- про передачу ключів від системи "Клієнт - Банк", печаток, штампів, документів щодо діяльності страхової компанії, матеріальних і грошових цінностей, ключів від замків до дверей на зовнішніх входах до приміщення страхової компанії та внутрішніх приміщень, майна страхової компанії;
- про заборону руху грошових коштів у всіх відокремлених підрозділах страхової компанії та про порядок здачі коштів, що надходять до каси у відокремлених підрозділах (у разі доцільності).
Усі вищезазначені накази рекомендовано оголосити відстороненому керівництву страхової компанії та всім присутнім працівникам, а також ознайомити їх із зазначеними наказами під особистий підпис із зазначенням прізвища, ініціалів та займаної посади.
У разі відмови працівниками страхової компанії від ознайомлення під підпис зі змістом виданих тимчасовим адміністратором наказів, тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти відповідні акти про відмову від ознайомлення та засвідчення підпису.
1.4. Відповідно до пункту 12 глави 2 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор протягом одного робочого дня доводить розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації до відома всіх відокремлених підрозділів страхової компанії. Для цього тимчасовому адміністратору рекомендовано підготувати та відправити (електронною поштою, факсом, рекомендованим листом з відміткою про вручення) повідомлення про прийняття розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації та про видані накази тимчасового адміністратора до всіх відокремлених підрозділів страхової компанії з доведенням змісту вищезазначених документів до відома всіх працівників відокремлених підрозділів під особистий підпис останніх.
У разі необхідності тимчасовому адміністратору рекомендовано розглянути питання про видачу довіреностей та направлення у віддалені відокремлені підрозділи залучених до тимчасової адміністрації спеціалістів для вручення вищезазначених документів. У разі відмови працівників відокремлених підрозділів від ознайомлення з документами під особистий підпис рекомендовано скласти відповідні акти.
1.5. На виконання наказу про передачу майна тимчасовому адміністратору рекомендовано забезпечити складання таких актів:
- про приймання-передачу ключів від сейфів, внутрішніх приміщень, зовнішнього входу до приміщення страхової компанії тощо;
- про приймання-передачу печатки страхової компанії та штампів;
- про приймання-передачу від керівництва страхової компанії документів за переліком, визначеним відповідним розпорядженням Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації.
1.6. Тимчасовому адміністратору рекомендовано звернутися до відповідного державного податкового органу із запитом про всі наявні рахунки страхової компанії в установах банків.
1.7. Відповідно до пункту 9 статті 47 Закону тимчасовий адміністратор повинен укласти договір страхування відповідальності, життя та здоров'я тимчасового адміністратора.
1.8. Відповідно до пункту 5 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор з дня призначення тимчасової адміністрації зобов'язаний ужити заходів для забезпечення збереження активів, майна та документації страхової компанії. Тимчасовому адміністратору рекомендовано здійснити опломбування внутрішніх та зовнішніх дверей приміщень страхової компанії.
2. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом перших трьох робочих днів діяльності
2.1. Відповідно до пункту 5 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор зобов'язаний:
- не допустити винесення документації та матеріальних цінностей із приміщень страхової компанії без дозволу тимчасового адміністратора;
- розглянути питання необхідності заміни замків та обмеження доступу до ключів на зовнішніх входах та входах до внутрішніх приміщень страхової компанії;
- розглянути питання необхідності заміни/установлення кодів доступу до комп'ютерів та інших засобів зв'язку страхової компанії та надання допуску до них визначеним працівникам страхової компанії або спеціалістам, залученим до тимчасової адміністрації.
Для забезпечення збереження активів, майна та документації страхової компанії тимчасовому адміністратору рекомендовано:
- повідомити керівника суб'єкта господарювання, з яким укладено договір про охорону страхової компанії, про призначення тимчасової адміністрації в страхову компанію та надати копію розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації. У разі необхідності тимчасовому адміністратору рекомендовано розірвати існуючий договір про охорону та укласти новий з охоронною агенцією будь-якої форми власності;
- забезпечити внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців;
- отримати довідку (витяг) з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України (ЄДРПОУ) у територіальному управлінні статистики;
- отримати у відповідному підрозділі державних податкових органів відповідний документ про взяття на облік платника податків, для його отримання тимчасовому адміністратору необхідно надати витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, отриману в територіальному управлінні статистики довідку, завірену копію розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації, нотаріально засвідчену копію Статуту страхової компанії.
2.2. Відповідно до пункту 12 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовій адміністрації необхідно оформити та надати до банківських установ, у яких відкриті рахунки страхової компанії, нотаріально засвідчену картку зі зразками підписів керівника тимчасової адміністрації та особи, на яку покладено обов'язки з ведення бухгалтерського обліку в страховій компанії.
2.3. У разі відсутності серед наявних працівників страхової компанії особи, відповідальної за здійснення фінансового моніторингу, призначити таку з числа залучених спеціалістів та надіслати відповідне повідомлення до Держфінмоніторингу.
2.4. Не пізніше третього дня роботи тимчасової адміністрації тимчасовому адміністратору рекомендовано отримати підтвердження від відокремлених підрозділів страхової компанії (електронною поштою, факсом тощо) про виконання наказів тимчасового адміністратора.
3. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом першого тижня діяльності
3.1. Протягом першого тижня діяльності тимчасовому адміністратору рекомендовано:
- подати інформацію в територіальні відділення цільових державних фондів про зміну керівника фінансової установи з наданням засвідченої копії розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації;
- видати наказ про розподіл обов'язків між особами, які залучені до тимчасової адміністрації. До роботи в тимчасовій адміністрації можуть залучатися фахівці з бухгалтерського обліку, юридичних питань, аудиту, комп'ютерних технологій, діловодства (документообігу) тощо. Тимчасовому адміністратору рекомендовано визначити особу, до функціональних обов'язків якої буде віднесено прийом і опрацювання звернень клієнтів страхової компанії;
- тимчасово позбавити (у разі потреби) повноважень осіб, які несуть відповідальність за окремі напрями роботи страхової компанії, та призначити нових відповідальних працівників (у тому числі осіб, відповідальних за зберігання активів, майна і документації страхової компанії) з числа залучених до тимчасової адміністрації спеціалістів;
- розмістити повідомлення про призначення тимчасової адміністрації в засобах масової інформації;
- у разі необхідності скласти акт про відсутність документів, що входили до переліку документів страхової компанії, які підлягали передаванню згідно з розпорядженням про призначення тимчасової адміністрації, та обов'язково зазначити причини, через які документи не були передані відстороненим керівництвом страхової компанії тимчасовому адміністратору.
3.2. Тимчасовому адміністратору рекомендовано вжити заходів щодо забезпечення збереження отриманих від відстороненого керівництва страхової компанії документів, зокрема, шляхом організації їх зберігання в опечатаному приміщенні, сейфі або іншим способом, який унеможливлює втрату і доступ до них сторонніх осіб.
4. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору протягом першого місяця діяльності
4.1. Протягом першого місяця діяльності тимчасовому адміністратору відповідно до пункту 6 глави 3 Розпорядження N 416 необхідно здійснити інвентаризацію активів, що належать страховій компанії, у разі потреби - із залученням аудитора. Для цього тимчасовому адміністратору рекомендовано видати наказ про проведення інвентаризації із зазначенням складу інвентаризаційної комісії, в яку мають увійти матеріально відповідальні особи. Відповідно до пункту 7 глави 3 Розпорядження N 416 за результатами інвентаризації тимчасовий адміністратор уживає заходів щодо врегулювання виявлених розбіжностей з відображенням операцій на рахунках бухгалтерського обліку, зокрема рекомендовано:
- здійснити ревізію страхових договорів та скласти їх реєстр;
- здійснити перевірку достатності активів визначених категорій, якими представлені страхові резерви;
- здійснити перевірку дотримання визначених законодавством умов платоспроможності страховика;
- у разі необхідності видати наказ про проведення аудиторської перевірки та провести її;
- переглянути умови всіх договорів оренди, за якими страхова компанія виступає як орендарем, так і орендодавцем, та прийняти рішення щодо потреби в них та прийнятності умов оренди;
- забезпечити проведення оцінки вартості активів страхової компанії, зокрема активів її відокремлених підрозділів;
- за результатами реалізації пункту 4.1 цих Методичних рекомендацій, перевірки договірної, бухгалтерської, звітної, касової та іншої документації, відповідно до вимог пунктів 8 та 9 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовому адміністратору рекомендовано здійснити оцінку фінансового стану страхової компанії та визначити можливості стабілізації її діяльності та приведення її у відповідність до вимог законодавства, а також скласти план роботи тимчасової адміністрації на період здійснення повноважень;
- скласти план роботи тимчасової адміністрації;
- підготувати проект кошторису витрат тимчасової адміністрації та подати його на затвердження до Держфінпослуг.
4.2. У разі потреби, тимчасовому адміністратору рекомендовано ініціювати скликання позачергових зборів вищого органу управління страхової компанії в порядку, установленому чинним законодавством та установчими документами страхової компанії.
5. Заходи, які рекомендовано здійснити тимчасовому адміністратору у разі вчинення спротиву з боку відстороненого керівництва страхової компанії
5.1. Для уникнення безпідставних обвинувачень з боку відстороненого керівництва страхової компанії тимчасової адміністрації в протизаконних діях, у тому числі викраденні документів, тимчасовому адміністратору рекомендовано забезпечити відео зйомку процесу оголошення Розпорядження про призначення тимчасової адміністрації в страховій компанії та залучити представників засобів масової інформації для офіційного висвітлення подій.
5.2. Тимчасовому адміністратору також рекомендовано:
- у разі вчинення спротиву з боку відстороненого керівництва та працівників страхової компанії негайно скласти акт про перешкоджання тимчасовому адміністратору та звернутися з відповідною заявою до територіального підрозділу Міністерства внутрішніх справ України;
- у разі відмови з боку відстороненого керівництва, передати тимчасовому адміністратору печатку страхової компанії, протягом одного робочого дня слід вжити заходів щодо визнання існуючих печаток та штампів страхової компанії недійсними та щодо виготовлення нових;
- у разі невиконання співробітниками страхової компанії вимог та розпоряджень тимчасового адміністратора, прогулів, саботажу роботи тощо, протягом одного робочого дня отримати у таких співробітників письмові пояснення, а в разі відмови надати письмові пояснення тимчасовому адміністратору - скласти відповідні акти та розглянути питання про звільнення відповідних працівників згідно із законодавством України про працю (крім матеріально відповідальних осіб, які тимчасовим адміністратором не можуть бути звільнені до закінчення процедури передавання-приймання матеріальних цінностей і підписання ними акта про передавання-приймання цих цінностей), а також залучити спеціалістів до виконання роботи, яка виконувалася звільненими працівниками;
- у разі відсутності штатного розпису, трудових книжок, наказів про прийняття на посаду працівників страхової компанії, відправити запит до територіального відділення пенсійного фонду з метою ідентифікації співробітників та визначення розмірів заробітної платні в страховій компанії. Рекомендовано скласти список працівників, які були ознайомлені з наказами тимчасового адміністратора, зазначеними в пункті 1.3 даних Методичних рекомендацій, під особистий підпис;
- у разі відмови від передавання відстороненим керівництвом документів та матеріальних цінностей страхової компанії за актом приймання-передавання, у день отримання доступу до відповідних приміщень тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти опис документів та матеріальних цінностей, наявних у приміщенні страхової компанії, та перевірити стан електронних баз даних. У разі неможливості одразу скласти опис, тимчасовому адміністратору не рекомендується заходити в приміщення з документами та матеріальними цінностями для уникнення звинувачень у викраденні останніх;
- у разі неможливості приступити до виконання своїх повноважень через перешкоди з боку відстороненого керівництва страхової компанії, тимчасовому адміністратору рекомендовано звернутись із заявою про примусове виконання розпорядження Держфінпослуг про призначення тимчасової адміністрації до відповідного територіального органу Державної виконавчої служби.
6. Рекомендації щодо порядку складання кошторису витрат тимчасової адміністрації
6.1. Тимчасовий адміністратор надає на затвердження Держфінпослуг, як колегіальному органу, кошторис витрат відповідно до вимог статті 47 Закону.
6.2. До кошторису витрат тимчасового адміністратора рекомендовано включати адміністративно-господарські та інші витрати, які передбачається здійснити у зв'язку з призначенням у страхову компанію тимчасової адміністрації, зокрема такі:
- витрати на оплату праці, з урахуванням пунктів 4, 5, 6, 7, 8 статті 47 Закону, тимчасового адміністратора та спеціалістів, залучених до тимчасової адміністрації, у тому числі додаткову винагороду;
- витрати на нарахування платежів, які утримуються із заробітної плати і нарахованих на фонд оплати праці податків до бюджету та зборів/страхових внесків до державних цільових фондів тимчасового адміністратора та спеціалістів, залучених до тимчасової адміністрації;
- витрати на страхування фінансової відповідальності, життя та здоров'я тимчасового адміністратора;
- витрати на охорону;
- витрати на автотранспорт;
- витрати на відрядження;
- витрати на оплату повідомлень у засобах масової інформації;
- канцелярські та поштові витрати;
- витрати на оплату послуг за користування засобами зв'язку;
- витрати на оплату юридичних послуг;
- витрати на оплату аудиторських послуг;
- витрати на оплату послуг з оцінки активів;
- інші витрати (за необхідності).
6.3. До кошторису витрат тимчасового адміністратора рекомендовано надавати обґрунтування, розрахунки за кожною статтею планових витрат, які засвідчують їх розмір та потребу їх включення до кошторису.
7. Рекомендації щодо організації роботи зі страхувальниками страхової компанії
7.1. Відповідно до пункту 5.2 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор забезпечує безперервність роботи страхової компанії. Тимчасовому адміністратору рекомендовано:
- вжити заходів щодо виконання страховою компанією зобов'язань за укладеними договорами;
- забезпечити безперебійний прямий телефонний зв'язок із ним та розмістити в приміщенні страхової компанії, доступному для огляду, у тому числі на вході до неї, графік особистого прийому ним страхувальників;
- інформувати страхувальників страхової компанії про стан справ у страховій компанії та роботи тимчасової адміністрації за допомогою регулярних інформаційних повідомлень, у тому числі в засобах масової інформації.
8. Рекомендації щодо умов роботи та технічного забезпечення тимчасового адміністратора і спеціалістів, залучених до роботи в тимчасовій адміністрації
8.1. Тимчасовий адміністратор у період своєї діяльності користується службовими приміщеннями, засобами зв'язку та іншими технічними засобами, які належать страховій компанії, у порядку та на умовах, установлених для виконавчого органу страхової компанії, якщо інтереси безпеки тимчасового адміністратора або його захисту не вимагають установлення особливих умов праці та технічного забезпечення тимчасового адміністратора, його представників та інших осіб, залучених до тимчасової адміністрації.
8.2. Відповідно до пункту 1 глави 4 Розпорядження N 416 особи, що входять до складу тимчасової адміністрації, несуть відповідальність за збереження таємної та конфіденційної інформації щодо діяльності страхової компанії.
8.3. Відповідно до пункту 5 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор зобов'язаний ужити заходів для забезпечення збереження активів, майна та документації страхової компанії.
У разі неможливості продовження діяльності тимчасової адміністрації в існуючому приміщенні страхової компанії тимчасовому адміністратору рекомендовано негайно повідомити про це Держфінпослуг та вжити заходів щодо оренди іншого нежитлового приміщення для розміщення тимчасової адміністрації.
Розділ III. Планування діяльності та складання звітності тимчасовим адміністратором
1. Рекомендації щодо складання плану роботи тимчасової адміністрації та плану фінансового оздоровлення страхової компанії
1.1. Відповідно до вимог пункту 9 та 10 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор, після детальної оцінки фінансового стану страхової компанії, у строк, визначений Розпорядженням про призначення тимчасової адміністрації, складає план роботи тимчасової адміністрації на період здійснення повноважень.
План роботи тимчасового адміністратора складається залежно від проблем, що стали підставою для призначення тимчасової адміністрації, фінансового стану страхової компанії, чинників, що призвели до ситуації, що склалася в страховій компанії, та стратегії розв'язання проблем страхової компанії.
У разі наявності зупиненої Держфінпослуг з встановлених законодавством підстав дії ліцензії/ій страхової компанії, тимчасовому адміністратору рекомендовано здійснити заходи щодо відновлення її/їх дії, як одного з механізмів отримання додаткових фінансових потоків для можливості відновлення фінансової стабільності страхової компанії.
До плану роботи тимчасової адміністрації рекомендовано включити:
- комплекс заходів щодо усунення проблем, що зумовили призначення тимчасової адміністрації;
- цільові показники, які планується досягти за період діяльності тимчасової адміністрації;
- інше, залежно від проблем, що виникли в діяльності страхової компанії.
1.2. У разі призначення в страхову компанію тимчасової адміністрації у зв'язку із загрозою втрати/втратою нею платоспроможності та/або погіршенням фінансового стану тимчасовому адміністратору рекомендовано скласти план фінансового оздоровлення страхової компанії, який є складовою частиною плану роботи тимчасової адміністрації.
До плану фінансового оздоровлення страхової компанії рекомендовано включити:
- цільові показники, які планується досягти в період роботи тимчасової адміністрації;
- перелік (комплекс) заходів щодо стабілізації діяльності страхової компанії, у тому числі першочергові заходи щодо приведення її діяльності у відповідність до вимог законодавства;
- встановлення обмеження на вільне користування та розпорядження майном страхової компанії;
- встановлення обов'язкового для виконання графіка здійснення розрахунків із страхувальниками страхової компанії;
- інше залежно від проблем, що виникли в діяльності страхової компанії.
У переліку (комплексі) заходів щодо стабілізації діяльності страхової компанії рекомендовано зазначати терміни їх виконання і відповідальних осіб.
1.3. Тимчасовому адміністратору рекомендовано в разі виникнення змін у його діяльності, пов'язаних з реалізацією поставлених перед ним завдань, вносити до плану роботи та плану фінансового оздоровлення відповідні зміни.
2. Рекомендації щодо подання звітності тимчасовою адміністрацією
2.1. Відповідно до пункту 11 глави 3 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор забезпечує своєчасне подання фінансової звітності страхової компанії у строки та порядку, що встановлені законодавством України, у тому числі нормативно-правовими актами Держфінпослуг.
2.2. Тимчасовому адміністратору рекомендовано подавати до Держфінпослуг звіт про виконання завдань тимчасової адміністрації з періодичністю, визначеною відповідним Розпорядженням про призначення тимчасової адміністрації, в якому відображаються результати проведеної ним роботи щодо виконання заходів стабілізації діяльності страхової компанії, у тому числі інформація про результати проведеної інвентаризації, перелік заходів, що було здійснено тимчасовим адміністратором за звітний період, виявлені ним порушення в діяльності страхової компанії тощо.
Відповідно до пунктів 1 та 2 глави 6 Розпорядження N 416 тимчасовий адміністратор на вимогу Держфінпослуг надає додаткову інформацію (звіти) щодо своєї діяльності.
2.3. Відповідно до пункту 2 глави 5 Розпорядження N 416 не пізніше ніж за 15 днів до закінчення строку повноважень, або за станом на дату прийняття Держфінпослуг рішення про дострокове припинення тимчасової адміністрації, тимчасовий адміністратор надає до Держфінпослуг підсумковий звіт про виконання завдань, визначених у Розпорядженні про призначення тимчасової адміністрації.
У ньому рекомендовано відображати:
- інформацію про фінансовий стан страхової компанії;
- висновок про розв'язання проблем, які були підставою для призначення тимчасової адміністрації;
- перелік заходів, здійснених тимчасовим адміністратором за період його діяльності;
- пропозиції щодо подальшої діяльності страхової компанії (продовження діяльності страхової компанії та доцільність відновлення повноважень відстороненого керівництва страхової компанії, ліквідація страхової компанії, тощо).
Розділ IV. Врегулювання тимчасовим адміністратором трудових відносин із працівниками страхової компанії
1. Рекомендації щодо порядку зміни штатного розпису, скорочення персоналу, змін умов оплати праці
1.1. Тимчасовому адміністратору з метою скорочення адміністративно-господарських витрат та оптимізації роботи страхової компанії рекомендовано прийняти рішення про внесення змін до штатного розпису, скорочення чисельності персоналу страхової компанії, зміни умов оплати праці.
Приймаючи ці рішення, тимчасовий адміністратор керується Кодексом законів про працю України.
1.2. Тимчасовому адміністратору в разі порушення окремими працівниками виконавської та трудової дисципліни рекомендовано розглянути питання щодо застосування заходів впливу відповідно до законодавства України про працю, в тому числі звільнення їх з роботи.
Розділ V. Припинення тимчасової адміністрації страхової компанії
1. Відповідно до статті 47 Закону та вимог глави 5 Розпорядження N 416 тимчасова адміністрація припиняє свою діяльність з дня прийняття Держфінпослуг рішення про дострокове припинення тимчасової адміністрації, усунення тимчасового адміністратора від виконання обов'язків або у зв'язку із закінченням строку призначення тимчасової адміністрації, визначеного відповідним розпорядженням Держфінпослуг.
2. Відповідно до вимог пункту 4 глави 5 Розпорядження N 416 не пізніше ніж за 10 днів до закінчення строку повноважень тимчасової адміністрації у страховій компанії, визначеного відповідним розпорядженням Держфінпослуг, тимчасовий адміністратор надсилає письмові повідомлення про дату припинення повноважень тимчасової адміністрації страхової компанії особам, які входять до складу керівництва страхової компанії, яке було відсторонено від своїх обов'язків на період діяльності тимчасової адміністрації, та щодо яких не було прийнято рішення про звільнення (розірвання контракту), та/або особам з числа керівництва страхової компанії, які були призначені після відсторонення керівництва та призначення тимчасової адміністрації.
3. Відповідно до пункту 6 глави 5 Розпорядження N 416 відсторонені від виконання своїх обов'язків на період діяльності тимчасової адміністрації особи з числа керівництва страхової компанії, щодо яких не було прийнято рішення про звільнення (розірвання контракту), приступають до виконання своїх обов'язків з дня, наступного за днем прийняття Держфінпослуг рішення про припинення тимчасової адміністрації страхової компанії.
4. Тимчасовому адміністратору в разі припинення його діяльності рекомендовано забезпечити передавання майна та документації страхової компанії її уповноваженим особам станом на дату припинення повноважень тимчасового адміністратора.
Член Комісії -
в.о. директора департаменту
тимчасового адміністрування
фінансово-кредитних установ



О.М.Калінін