• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Ухвала Конституційного Суду України про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про Державну митну службу України" та Указу Президента України "Про Положення про Державну митну службу України"

Конституційний Суд України  | Ухвала від 09.07.1998 № 6-уп/98
Реквізити
  • Видавник: Конституційний Суд України
  • Тип: Ухвала
  • Дата: 09.07.1998
  • Номер: 6-уп/98
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Конституційний Суд України
  • Тип: Ухвала
  • Дата: 09.07.1998
  • Номер: 6-уп/98
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
У Х В А Л А
КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ
Ухвала Конституційного Суду України про припинення конституційного провадження у справі за конституційним поданням народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про Державну митну службу України" та Указу Президента України "Про Положення про Державну митну службу України"
м. Київ, 9 липня 1998 року
Справа N 1-28/98
N 6-уп/98
Конституційний Суд України у складі суддів Конституційного Суду України:
Тимченка Івана Артемовича - головуючий,
Вознюка Володимира Денисовича,
Євграфова Павла Борисовича,
Козюбри Миколи Івановича,
Корнієнка Миколи Івановича,
Костицького Михайла Васильовича,
Малинникової Людмили Федорівни,
Мартиненка Петра Федоровича,
Мироненка Олександра Миколайовича,
Німченка Василя Івановича - суддя-доповідач,
Розенка Віталія Івановича,
Савенка Миколи Дмитровича,
Селівона Миколи Федосовича,
Скоморохи Віктора Єгоровича,
Тихого Володимира Павловича,
Чубар Людмили Пантеліївни,
за участю представника Президента України Стичинського Броніслава Станіславовича - першого заступника Міністра юстиції України, а також залучених до участі в конституційному провадженні Соловкова Юрія Петровича - Голови Державної митної служби України та Симонова Олександра Івановича - начальника Київської регіональної митниці
розглянув на пленарному засіданні справу за конституційним поданням народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Указу Президента України "Про Державну митну службу України" від 29 листопада 1996 року та Указу Президента України "Про Положення про Державну митну службу України" від 8 лютого 1997 року.
Заслухавши суддю-доповідача Німченка В.І., пояснення Стичинського Б.С., Соловкова Ю.П. і Симонова О.І. та дослідивши матеріали справи, Конституційний Суд України
у с т а н о в и в:
У конституційному поданні 48 народних депутатів України порушують питання про невідповідність Конституції України Указу Президента України "Про Державну митну службу України" від 29 листопада 1996 року N 1145/96 та Указу Президента України "Про Положення про Державну митну службу України" від 8 лютого 1997 року N 126/97.
Суб'єкт права на конституційне подання посилається на те, що статтею 1 Указу Президента України від 29 листопада 1996 року ліквідовано Державний митний комітет України, територіальні митні управління, митниці та інші митні установи і на їх базі утворено Державну митну службу України та її регіональні органи. На його думку, зазначений Указ суперечить пунктам 15 і 31 статті 106 Конституції, за якими утворення та ліквідація будь-яких інших органів виконавчої влади, крім центральних, не належить до повноважень Президента України. Цим положенням Конституції України також суперечить і стаття 4 зазначеного Указу щодо призначення на посади та звільнення з посад Президентом України начальників регіональних митниць. Ліквідація Державного митного комітету України, на думку суб'єкта конституційного подання, фактично призвела до ліквідації в Україні митних органів, які діяли б на законних підставах.
Народні депутати України також вважають, що Положення про Державну митну службу України, затверджене Указом Президента України від 8 лютого 1997 року, суперечить частині другій статті 120 Конституції України, згідно з якою організація, повноваження і порядок діяльності центральних та місцевих органів виконавчої влади визначаються виключно Конституцією і законами України.
Після відкриття конституційного провадження у справі в газеті "Голос України" 9 квітня 1998 року опубліковано Указ Президента України від 23 березня 1998 року N 216/98 "Про внесення змін і доповнень до Указу Президента України від 29 листопада 1996 року N 1145", за яким зміст Указу від 29 листопада 1996 року N 1145 "Про Державну митну службу України" викладено в новій редакції, у тому числі внесено зміни і доповнення до статей 1, 4 цього Указу, конституційність яких оспорюється народними депутатами України.
Посилаючись на зазначені обставини, представник Президента України Стичинський Б.С. вважає за необхідне припинити конституційне провадження у справі у зв'язку із втратою чинності положень указів Президента України, конституційність яких оспорюється. Соловков Ю.П. та Симонов О.І. підтримали позицію представника Президента України.
Представники суб'єкта права на конституційне подання про день розгляду справи були повідомлені своєчасно, але на пленарне засідання не з'явилися. Конституційний Суд України на підставі частини четвертої статті 55 Закону України "Про Конституційний Суд України" визнав можливим розгляд справи за їх відсутності.
Згідно зі статтею 1 Указу Президента України "Про Державну митну службу України" в новій редакції на базі Державного митного комітету України утворено Державну митну службу України як центральний орган виконавчої влади, де на відміну від попередньої редакції Указу зазначено, що митну справу здійснюють також регіональні митниці, митниці, спеціалізовані митні управління та організації, які утворюються у встановленому порядку.
Виходячи з наведеного Конституційний Суд України вважає, що Президент України, діючи в межах своїх повноважень, передбачених пунктом 15 частини першої статті 106 Конституції України, фактично реорганізував митну службу України, створивши на базі Державного митного комітету України Державну митну службу України як центральний орган виконавчої влади. Всі інші структурні підрозділи Державної митної служби України за даним нормативним правовим актом Президента України створюються в порядку, встановленому Законом України "Про митну справу в Україні" від 25 червня 1991 року.
Організація, повноваження і порядок діяльності митних органів України визначаються Законом України "Про митну справу в Україні", Митним кодексом України та іншими законодавчими актами.
Відповідно до статті 5 зазначеного Указу Президента України в новій редакції начальників митниць, спеціалізованих митних управлінь та організацій призначає на посади і звільняє Голова Державної митної служби України.
Указом Президента України "Про внесення змін до Положення про Державну митну службу України" від 23 березня 1998 року N 217/98 підпункт 5 пункту 11 Положення про Державну митну службу щодо призначення начальників митниць, спеціалізованих митних управлінь і організацій України приведено у відповідність зі статтею 5 Указу Президента України "Про Державну митну службу України".
Загальновизнаним є те, що з прийняттям нормативно-правового акта в новій редакції втрачають чинність норми акта в попередній редакції. Таким чином, Укази Президента України "Про Державну митну службу України" та "Про Положення про Державну митну службу України" в редакції відповідно від 29 листопада 1996 року та від 8 лютого 1997 року, конституційність яких оспорюється, втратили чинність.
За змістом статей 150, 152 Конституції України до повноважень Конституційного Суду України належить, зокрема, вирішення питань щодо конституційності лише чинних актів Президента України. Оскільки в конституційному поданні порушено питання про відповідність Конституції України положень указів Президента України, які втратили чинність, його розгляд непідвідомчий Конституційному Суду України, що відповідно до пункту 3 статті 45 Закону України "Про Конституційний Суд України" є підставою для припинення конституційного провадження у справі.
На основі викладеного та керуючись статтею 150 Конституції України, пунктом 3 статті 45, статтями 51, 55 Закону України "Про Конституційний Суд України" та параграфом 51 Регламенту Конституційного Суду України, Конституційний Суд України
у х в а л и в:
Припинити конституційне провадження у справі за конституційним поданням 48 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України Указу Президента України від 29 листопада 1996 року N 1145/96 "Про Державну митну службу України" та Указу Президента України від 8 лютого 1997 року N 126/97 "Про Положення про Державну митну службу України" за непідвідомчістю.
Ухвала Конституційного Суду України є остаточною і не може бути оскарженою.
КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ