МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
ЛИСТ
16.09.2022 № 82940/Б-18940/19.1.3 |
Щодо розгляду звернення
Міністерство юстиції України [...] щодо деяких питань, пов'язаних з проведенням державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), та в межах компетенції
повідомляє.
1. Щодо одержання некоректних відомостей з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва
Державним реєстром прав - відомостей з ЄДЕССБ про об'єкти будівництва та закінчені будівництвом об'єкти, необхідних для державної реєстрації речових прав на такі об'єкти;
ЄДЕССБ - відомостей з Державного реєстру прав про зареєстровані речові права.
Електронна інформаційна взаємодія Державного реєстру прав та ЄДЕССБ здійснюється у режимі реального часу в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України в Порядку організації електронної інформаційної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів.
Наразі прийнято низку підзаконних актів, спрямованих на ефективну реалізацію вказаних правових норм.
Отже, електронна взаємодія вищевказаних ресурсів є єдиним способом одержання державним реєстратором відомостей, необхідних для проведення державної реєстрації прав.
Вказана інформаційна взаємодія здійснюється з використанням даних Державного реєстру прав (адміністратором якого є державне підприємство "Національні інформаційні системи" (далі - ДП "НАІС")) та ЄДЕССБ (адміністратором якого є державне підприємство "Дія") в електронному вигляді через систему електронної взаємодії державних електронних інформаційних ресурсів, яка забезпечує автоматичний обмін запитуваними даними.
ДП "НАІС" спільно з державним підприємством "Дія" систематично вживає заходів для забезпечення функціонування зазначеної електронної інформаційної взаємодії, в результаті яких усуває проблеми, пов'язані з некоректним відображенням інформації у змісті документів та виникненням помилок при завантаженні документів зі значним обсягом даних.
Зокрема, підпунктом 3 пункту 1 постанови встановлено мораторій (заборону) на відчуження, передачу в заставу, будь-які інші дії, які мають чи можуть мати наслідком відчуженнянерухомого майна, цінних паперів, корпоративних прав, транспортних засобів, повітряних та морських суден, суден внутрішнього плавання на користь осіб, пов'язаних з державою-агресором, або на користь російської федерації.
У контексті наведеного слід розглядати зазначений мораторій з позиції мети та положень відповідної постанови, яка полягає в тому, щоб унеможливити набуття права власності на майно, яке може бути використане для захисту національних інтересів, суб'єктами, визначеними в підпункті 1 пункту 1 постанови.
Оскільки на підставі рішення суду або внаслідок спадкування відбувається перехід права власності від однієї особи до іншої, то ці випадки також охоплюються нормою підпункту 3 пункту 1 постанови.
Відповідні обмеження (заборони) діють до законодавчого врегулювання відносин за участю осіб, пов'язаних з державою-агресором.
Крім того, пунктом 2 постанови встановлено, що державна реєстрація або інше визнання державними органами, органами місцевого самоврядування, їх посадовими особами, державними реєстраторами юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, особами, які надають публічні (адміністративні) послуги, правочинів, укладених з порушенням мораторію, визначеного пунктом 1 цієї постанови, забороняється.
3. Щодо розміщення робочого місця державного реєстратора, що перебуває у трудових відносинах із суб'єктом державної реєстрації прав, виключно в населеному пункті за місцезнаходженням відповідного суб'єкта та/або центру надання адміністративних послуг, утвореного таким суб'єктом,повідомляємо, що листом Міністерства юстиції України від 01 вересня 2022 року № 75026/8.4.4/32-22, оприлюдненому на офіційному вебсайті за посиланням: https://minjust.gov.ua/files/general/2022/09/02/20220902143958-64.pdf, надано роз'яснення з порушеного питання.
4. Щодо джерел отримання відомостей про адресу самостійного об'єкта нерухомого майна, утвореного в результаті поділу, виділу частки або об'єднання квартир у багатоквартирному будинку без проведення реконструкції
Порядком присвоєння адрес об'єктам будівництва, об'єктам нерухомого майна, затвердженим
постановою Кабінету Міністрів України від 07 липня 2021 року № 690, прийнятим Урядом на розвиток положень
Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", затверджено єдину процедуру присвоєння, зміни, коригування адрес об'єктів будівництва, будинків, будівель, споруд, окремих частин об'єкта, які є самостійними об'єктами права на нерухоме майно (квартир, гаражних боксів, машиномісць, інших житлових та нежитлових приміщень).
виконавчий орган сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об'єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради;
місцева державна адміністрація - у разі, якщо об'єкт знаходиться у межах території, на яку не поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради, а також у разі неприйняття органом з присвоєння адреси рішення про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адреси у строк, визначений цією статтею.
У містах з районним поділом за рішенням міських рад повноваження щодо присвоєння, зміни, коригування, анулювання адрес можуть делегуватися виконавчим органам районних в місті рад.
Присвоєння, зміна, коригування, анулювання адреси об'єкта будівництва, об'єкта нерухомого майна, упорядкування нумерації окремих частин об'єкта здійснюються виключно з використанням Реєстру будівельної діяльності, що відповідно до частини другої статті -
22-1Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" входить до складу ЄДЕССБ.
Таким чином, єдиним джерелом отримання відомостей про присвоєння або зміну адреси квартирі, гаражному боксу, машиномісцю, іншому житловому та нежитловому приміщенню, у тому числі утвореному як самостійний об'єкт нерухомого майна внаслідок поділу, на сьогодні є ЄДЕССБ.
Зазначене відповідає нормі абзацу шостого пункту 54 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, затвердженого
постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127, відповідно до якого державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об'єкт, утворений у результаті поділу, виділу частки або об'єднання без проведення реконструкції, проводиться за наявності відомостей про його технічну інвентаризацію та присвоєння такому об'єкту адреси, отриманих державним реєстратором з ЄДЕССБ.
5. Щодо державної реєстрації прав на укриття (бомбосховища), захисні споруди у разі, якщо це підвальне приміщення багатоквартирного будинку або окрема споруда
Відповідно до частини першої статті
5 Закону у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.
Отже, право власності та інші речові права на споруди, які є самостійними об'єктами нерухомого майна, не суперечить вимогам
Закону.
При вирішенні питання про можливість державної реєстрації прав на підвальні приміщення необхідно виходити із їх правового статусу.
Так, у рішенні Верховного Суду по справі № 914/554/19 від 16 грудня 2020 року Верховний Суд звертається до положень пункту 2 статті
10 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", відповідно до якого власники квартир багатоквартирних будинків та житлових приміщень у гуртожитку є співвласниками допоміжних приміщень у будинку чи гуртожитку, технічного обладнання, елементів зовнішнього благоустрою і зобов'язані брати участь у загальних витратах, пов'язаних з утриманням будинку і прибудинкової території відповідно до своєї частки у майні будинку чи гуртожитках. Допоміжні приміщення (кладовки, сараї і т. ін.) передаються у власність квартиронаймачів безоплатно і окремо приватизації не підлягають.
Так, у
Рішенні Конституційного Суду України від 02 березня 2004 року № 4-рп/2004 визначено, що допоміжні приміщення (підвали, сараї, кладовки, горища, колясочні та ін.) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього.
Допоміжні приміщення, відповідно до пункту 2 статті
10 вищевказаного
Закону, стають об'єктами права спільної власності співвласників багатоквартирного будинку, тобто їх спільним майном, одночасно з приватизацією громадянами квартир. Для підтвердження набутого в такий спосіб права не потребується вчинення будь-яких інших додаткових юридичних дій. Власникам квартир немає необхідності створювати з цією метою об'єднання співвласників багатоквартирного будинку.
Разом з цим у підвальних приміщеннях багатоквартирних жилих будинків розташовуються і нежилі приміщення, які призначені для торговельних, побутових та інших потреб непромислового характеру і є самостійним об'єктом цивільно-правових відносин, до житлового фонду не входять і в результаті приватизації квартир такого будинку їх мешканцями право власності в останніх на ці приміщення не виникає.
Наведеним вище законодавством унормовано, що допоміжне приміщення багатоквартирного будинку і нежитлове приміщення є різними приміщеннями, а критерії їх розмежування є досить чіткими.
Відповідно до підпункту 5 пункту 27 Розділу X "Перехідні положення"
Земельного кодексу України під час дії воєнного стану забороняється безоплатна передача земель державної, комунальної власності у приватну власність, надання дозволів на розроблення документації із землеустрою з метою такої безоплатної передачі, розроблення такої документації.
Оскільки
Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний час із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року, рішення уповноважених органів з цих питань, прийняті з цього часу, зокрема 24 лютого 2022 року включно, не можуть прийматись для проведення реєстраційних дій.
Важливі юридичні застереження!
1. Листи Міністерства юстиції України не є нормативно-правовими актами, не встановлюють правових норм та мають лише інформаційний характер. Їх реальне значення не перевищує авторитету аргументів та суджень, покладених в основу відповідної правової позиції.
2. Роз'яснення законодавства, яке міститься у цьому листі, не є юридичною консультацією щодо конкретної ситуації та не враховує особливостей відповідних фактичних обставин.
Перший заступник Міністра | Євгеній ГОРОВЕЦЬ |