НАЦІОНАЛЬНИЙ БАНК УКРАЇНИ
Департамент валютного регулювання
Л И С Т
04.08.2006 N 13-210/2832-8198 |
Територіальні управління
Національного банку України,
банки України
( Лист втратив актуальність на підставі Листа Національного банку N 29-213/5074-5078 від 21.05.2012 )
Останнім часом до Національного банку України надходять запити від територіальних управлінь Національного банку України (далі - Управління) щодо надання роз'яснень з питань, що стосуються реєстрації кредитних договорів (договорів позик), укладених резидентами з нерезидентами (далі - договори), відповідно до Положення про порядок отримання резидентами кредитів, позик в іноземній валюті від нерезидентів і надання резидентами позик в іноземній валюті нерезидентам, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 17.06.2004 N 270 і зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.07.2004 за N 885/9484 (далі - Положення).
У зв'язку з цим Національний банк України роз'яснює.
1. Про застосування норм Положення та постанови Правління Національного банку України від 03.08.2004 N 363 "Про встановлення процентних ставок за зовнішніми запозиченнями резидентів" (далі - Постанова N 363) до договорів, укладених українськими позичальниками з Європейським банком реконструкції та розвитку (далі - ЄБРР).
Згідно з Указом Президента України від 14.07.92 N 379 "Про членство України в Європейському банку реконструкції та розвитку" Україна приєдналася до Угоди про заснування ЄБРР від 29.05.1990 (далі - Угода).
Статтею 21 Угоди визначено, що "Члены не устанавливают каких-либо ограничений в отношении получения, владения, использования или перевода Банком:
i) валют или ЭКЮ, получаемых Банком в счет уплаты по подписке на его уставной капитал в соответствии со статьей 6 настоящего Соглашения;
ii) валют, получаемых Банком при заимствовании;
iii) валют и других ресурсов, которыми управляет Банк в качестве поступлений в специальные фонды;
iv) валют, получаемых Банком в оплату в счет основного долга, процентов, дивидендов и других начислений в отношении займов, инвестиций или выручку от реализации таких инвестиций, произведенных из любых средств, указанных в подпунктах "i" - "iii" настоящего пункта, или за счет выплат комиссий, сборов или других начислений."
У розвиток даної норми стаття 49 Угоди передбачає, що у тій мірі, в якій це потрібно для досягнення цілі і виконання функцій ЄБРР, та з урахуванням положень цієї Угоди, все майно та активи ЄБРР звільнено від будь-яких обмежень, приписів, контролю, мораторіїв.
Статтями 15, 16 Закону України "Про міжнародні договори України" передбачено, що чинні міжнародні договори підлягають сумлінному дотриманню Україною відповідно до норм міжнародного права.
З огляду на вищевикладене, вимоги Положення та Постанови N 363 щодо розміру процентної ставки, дострокового погашення кредитів, а також щодо обов'язкового зазначення в договорі відкладальної обставини не застосовуються до договорів, укладених резидентами з ЄБРР.
2. Про можливість реєстрації договору, процентна ставка за користування яким перевищує розмір процентної ставки, встановленої Постановою N 363.
Виходячи з вимог Положення, які стосуються розміру процентної ставки, а саме, пункту 1.11 глави 1 розділу I Положення, реєстрації підлягають лише ті договори, за якими розмір процентної ставки на дату подання резидентами-позичальниками пакета документів до Управління не перевищує розміри процентних ставок, встановлених Постановою N 363.
В той же час, якщо Управління під час перевірки розрахунку процентної ставки виявляє перевищення максимального розміру процентної ставки, встановленої Постановою N 363, у сотих одиницях, які під час округлення не перевищують цей розмір (наприклад, перевищення до 11,04% при встановленому значенні 11%), то вважаємо за можливе здійснювати реєстрацію таких договорів.
3. Про розмір процентної ставки у випадках, коли договором передбачена плаваюча процентна ставка для євро (EURIBOR).
Якщо договором передбачена плаваюча процентна ставка для євро (EURIBOR), то її числове значення, включаючи маржу, не може перевищувати на дату подання резидентом-позичальником пакета документів до Управління розмір плаваючої ставки LIBOR для тримісячних депозитів у доларах США плюс 750 базисних пунктів відповідно до Постанови N 363.
4. Про дії Управління в разі отримання від обслуговуючого банку інформації про передавання цим банком права на подальше обслуговування операцій за залученим резидентом від нерезидента кредитом (позикою) підпорядкованому йому підрозділу, або в разі зміни підрозділу банку, який обслуговуватиме зазначені операції.
Відповідно до вимог пункту 2.5 глави 2 розділу I Положення вищевказані зміни мають бути внесені Управлінням до реєстраційного свідоцтва, оскільки має місце зміна інформації у рядку "Назва та код уповноваженого обслуговуючого банку (підрозділу банку)" реєстраційного свідоцтва.
У такому випадку з метою внесення Управлінням відповідних змін до реєстраційного свідоцтва, уповноважений банк повинен подати до Управління, яке видало реєстраційне свідоцтво, письмове підтвердження про передавання права на подальше обслуговування цих операцій підрозділу банку, до якого передбачається передати функції щодо обслуговування операцій за договором, а також клопотання або згоду резидента-позичальника про перехід на обслуговування до іншого підрозділу банку.
У разі, якщо підрозділ банку, який передбачає обслуговувати операції за договором, розташований в іншій області, ніж діючий обслуговуючий підрозділ банку, то Управління вносить зміни до реєстраційного свідоцтва за процедурою, викладеною у першому-третьому реченнях пункту 3.6 глави 3 розділу I Положення.
Перший заступник Голови | А.В.Шаповалов |