• Посилання скопійовано
Документ підготовлено в системі iplex

Щодо єдиного міжнародного перевізного документа для кожного виду перевезень та для кожного виду транспорту

Міністерство інфраструктури України | Лист від 19.09.2011 № 7885/11/10-11
Реквізити
  • Видавник: Міністерство інфраструктури України
  • Тип: Лист
  • Дата: 19.09.2011
  • Номер: 7885/11/10-11
  • Статус: Документ діє
  • Посилання скопійовано
Реквізити
  • Видавник: Міністерство інфраструктури України
  • Тип: Лист
  • Дата: 19.09.2011
  • Номер: 7885/11/10-11
  • Статус: Документ діє
Документ підготовлено в системі iplex
МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ
Л И С Т
19.09.2011 N 7885/11/10-11
Міністерством інфраструктури опрацьовано лист ДПС України від 09.09.2011 р. N 7/5/15-3416 щодо єдиного міжнародного перевізного документа для кожного виду перевезень (пасажирське, вантажне) та для кожного виду транспорту (залізничний, автомобільний, морський, річковий, авіаційний), а також інформування про нормативно-правові акти, якими врегульовано порядок видачі та оформлення цих документів, і в межах компетенції повідомляється таке.
1. Загальна інформація щодо вантажних перевезень
Відповідно до Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, складеними мовою міжнародного спілкування залежно від обраного виду транспорту або державною мовою, якщо вантажі перевозяться в Україні.
Такими документами можуть бути:
- авіаційна вантажна накладна (Air Waybill);
- міжнародна автомобільна накладна (CMR);
- накладна СМГС (накладна УМВС) (статті 2 та 7 УМВС) ;
- коносамент (Bill of Lading);
- накладна ЦІМ (СІМ);
- вантажна відомість (Cargo Manifest);
- інші документи, визначені законами України.
Згідно з постановою КМУ від 25.12.2002 р. N 1948 "Деякі питання здійснення митного контролю товарів та інших предметів, що переміщуються (пересилаються) через митний кордон у міжнародних поштових та експрес-відправленнях" єдиний транспортний документ - документ, за яким здійснюється перевезення вантажу (як єдиний транспортний документ можуть використовуватися загальні авіа-накладні (AWB - airwaybill, MAWB - master airwaybill), CMR, Bill of Lading (коносамент) тощо).
2. Щодо авіаперевезень
Відповідно до пункту 40 частини першої статті 1 Повітряного кодексу України єдиний міжнародний перевізний документ - документ, що підтверджує міжнародний характер авіаційного перевезення у разі його виконання за межами митної території України. Єдиним міжнародним перевізним документом є Генеральна декларація, належним чином оформлена експлуатантом відповідно до доповнення 1 до додатка 9 до Конвенції про міжнародну цивільну авіацію.
3. Щодо автоперевезень
Відповідно до статті 1 Закону України "Про автомобільний транспорт" міжнародні перевезення пасажирів і вантажів - перевезення пасажирів і вантажів автомобільним транспортом з перетином державного кордону; міжнародні човникові (маятникові) перевезення - перевезення, що передбачають прямі та зворотні поїздки груп пасажирів з певного місця відправлення до певного місця призначення.
Статтею 1 Конвенції про договір міжнародного автомобільного перевезення вантажів визначено, що ця Конвенція "застосовується до будь-якого договору автомобільного перевезення вантажів транспортними засобами за винагороду, коли зазначені в договорі місце прийняття вантажу для перевезення і місце, передбачене для доставки, знаходяться у двох різних країнах, з яких принаймні одна є договірною країною, незважаючи на місце проживання і громадянство сторін".
Тобто Конвенція вказує на початок перевезення - місце прийняття вантажу для перевезення та його завершення - місце, передбачене для доставки.
Згідно зі статтею 4 Конвенції "договір перевезення підтверджується складанням вантажної накладної", яка і є міжнародним перевізним документом, що відображає шлях прямування вантажу від пункту його відправлення до пункту його призначення.
Відповідно до статті 9 Закону України "Про транспортно-експедиторську діяльність" та статті 6 Закону України "Про транзит вантажів" перевезення вантажів супроводжується товарно-транспортними документами, а саме міжнародною автомобільною накладною (CMR).
Стосовно питання єдиного міжнародного перевізного документа для перевезення пасажирів Мінінфраструктури повідомляє, що чинним законодавством, у тому числі міжнародним, яке є обов'язковим для виконання на території України, це питання не визначаю.
4. Щодо залізничних перевезень
Згідно з Порядком внесення уповноваженими особами до бюджету податку на додану вартість з об'єктів оподаткування, що виникають у зв'язку з постачанням підприємствами залізничного транспорту послуг з їх основної діяльності, затвердженим постановою КМУ від 02.03.2011 р. N 187, підставою для застосування нульової ставки ПДВ у міжнародному залізничному сполученні (крім транзитних перевезень) є накладні УМВС (СМГС), ЦІМ (СІМ) та уніфікована накладна ЦІМ/УМВС (ЦИМ/СМГС).
Розрахунки за постачання послуг з перевезення (переміщення) вантажів та пасажирів транзитом через митну територію України, а також послуг, пов'язаних з таким перевезенням (переміщенням), проводяться державним підприємством "Український державний розрахунковий центр міжнародних перевезень", яке веде в установленому порядку податковий облік дохідних надходжень на підставі накладних УМВС (СМГС), ЦІМ (СІМ) та уніфікованої накладної ЦІМ/УМВС (ЦИМ/СМГС) і оформляє податкові накладні вантажовідправникам та/або вантажоотримувачам (покупцям).
Залізничні вантажні перевезення у міжнародному сполученні здійснюються за перевізними документами:
Назва єдиного
міжнародного
перевізного
документа
Нормативно-правові акти, якими врегульовано
порядок видачі та оформлення цих документів
Накладна ЦІМ (СІМ,
ЦИМ)
Конвенція про міжнародні залізничні перевезення (КОТІФ) від 9 травня 1980 року , ратифікована Законом України від
16.11.2005 р. N 3091-IV "Про
приєднання України до Протоколу від
03.06.99 р., що стосується змін Конвенції про
міжнародні залізничні перевезення (КОТІФ) від
09.05.80 р."
Накладна УМВС
(SMGS, СМГС)
Угода про міжнародне залізничне вантажне сполучення , згода на
обов'язковість якої надана постановою КМУ від
03.04.93 р. N 246 "Про угоди
щодо міжнародного залізничного вантажного та
пасажирського сполучення"
Накладна ЦІМ/УМВС
(CIM/SMGS,
ЦИМ/СМГС)
Додаток 22 "Керівництво щодо накладної
ЦІМ/УМВС" до Угоди про міжнародне залізничне вантажне сполучення , згода на
обов'язковість якої надана постановою КМУ від
03.04.93 р. N 246 "Про угоди
щодо міжнародного залізничного вантажного та
пасажирського сполучення"
Оформлення перевезення у міжнародному сполученні (по країнах СНД та Балтії) здійснюється за проїзними та перевізними документами, затвердженими спільним наказом Міністерства транспорту України та ДПАУ від 24.10.2001 р. N 712/431 "Про затвердження Порядку оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному транспорті" (із змінами та доповненнями), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 07.02.2002 р. за N 116/6404.
Зразки проїзних та перевізних документів, які використовуються при автоматизованому та ручному продажі у міжнародному сполученні (по країнах СНД та Балтії), наведено у додатках 6-22 зазначеного наказу, це:
Оформлення перевезення пасажирів у міжнародному сполученні (по країнах Схід - Захід) здійснюється за проїзними документами, передбаченими Угодою про міжнародне пасажирське сполучення ( УМПС) .
Зразки проїзних та перевізних документів, які використовуються при автоматизованому та ручному продажі у міжнародному сполученні Схід - Захід, наведені в зазначеній Угоді, до них належать:
- комбінований проїзний документ RCT-2 EXPRTSS АСУ ПП УЗ;
- квиток-купон;
- плацкарта;
- доплатна квитанція.
5. Щодо морських та річкових перевезень
Відповідно до пункту 7 статті 1 Конвенції ООН про морські перевезення вантажів "коносамент означает документ, который подтверждает договор морской перевозки и прием или погрузку груза перевозчиком и в соответствии с которым перевозчик обязуется сдать груз против этого документа. Указание в документе о том, что груз должен быть сдан приказу поименованного лица или приказу, или предъявителю, представляет собой такое обязательство".
Конвенції про уніфікацію деяких правил про коносамент 1924 року укладено з метою встановлення єдиних правил, що стосуються коносамента.
Відповідно до частин 1 та 2 статті 10 цієї Конвенції її положення застосовуються до будь-якого коносамента, що відноситься до перевезення вантажів між портами двох різних держав, якщо:
a) коносамент видано в Договірній державі; або
b) перевезення здійснювалось з порту, що знаходиться у Договірній державі; або
c) договір, що міститься в коносаменті або засвідчений ним, передбачає, що правила цієї Конвенції або законодавства, яке вводить їх у дію до законодавства будь-якої держави, застосовуються до цього договору, яка б не була національність судна, перевізника, відправника, отримувача або іншої заінтересованої особи.
Кожна Договірна держава застосовує до вказаних вище коносаментів положення цієї Конвенції.
Заступник Міністра О.Плотнікова