МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
02.02.2006 N 31-35/20 |
(Витяг)
На додаток до листа Міністерства юстиції від 01.09.2005 р. N 31-35/1488, з метою встановлення єдиного переліку витрат, пов'язаних з організацією роботи приватних нотаріусів, слід зазначити наступне.
З 1 січня 2004 р. порядок оподаткування доходів фізичних осіб, у тому числі тих, які здійснюють незалежну професійну діяльність, зокрема приватну нотаріальну діяльність, регламентується загальними нормами Закону України від 22.05.2003 р. "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі - Закон). Спеціального розділу (групи статей), який передбачив би особливості оподаткування доходів осіб, які здійснюють незалежну професійну діяльність і, зокрема, приватну нотаріальну діяльність, у Законі немає.
Хоча приватні нотаріуси й належать до окремої групи платників податку, їхні доходи оподатковуються за загальними нормами Закону, в тому числі щодо порядку визначення загального оподатковуваного доходу, ведення книг обліку доходів і витрат, обов'язків декларування та термінів сплати і т.ін.
Доходи платників податку, які здійснюють приватну нотаріальну діяльність, - це сума коштів, що сплачується за вчинення нотаріальних дій та надання додаткових послуг правового й технічного характеру. Загальний річний оподатковуваний дохід складається з суми загальних місячних оподатковуваних доходів звітного року (пункт 4.1 статті 4 Закону).
Згідно з вимогами Закону України "Про нотаріат" організація роботи приватних нотаріусів, як вже зазначалось у попередньому листі Мін'юсту, пов'язана з певними обов'язковими умовами її забезпечення, що регламентовано нормативними правовими актами. Зокрема, нотаріус повинен мати робоче місце, використовувати у своїй роботи реєстри для реєстрації нотаріальних дій та бланки нотаріально засвідчуваних документів за встановленими формами.
У зв'язку з викладеним необхідно при оподаткуванні доходів приватних нотаріусів за звітний податковий період враховувати документально підтверджені обов'язкові витрати, пов'язані з організацією їх роботи:
користування приміщенням (оренда плата, платежі за надання комунальних послуг та інші обов'язкові платежі), яке є робочим місцем приватного нотаріуса (ст. 25 Закону України "Про нотаріат";
користування телефонним зв'язком;
одержання спеціальних бланків нотаріальних документів, книг обліку та реєстрів, необхідних у роботі нотаріуса;
виготовлення печаток та штампів, а також їх заміну (ст. 26 Закону України "Про нотаріат");
укладання договору службового страхування або внесення страхової застави (ст. 28 Закону України "Про нотаріат");
придбання канцелярського приладдя;
оплату інформаційно-технічних послуг щодо користування державними реєстрами, що діють в системі нотаріату; модернізацію та обслуговування комп'ютерної та копіювальної техніки, придбання комплектів картриджів;
оплату праці найманих працівників за трудовими угодами;
сплату нотаріусами внесків до Пенсійного фонду України, у тому числі на користь найманих працівників, та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування;
придбання офіційних видань, рекомендованих Міністерством юстиції України, проходження навчання з підвищення професійного рівня;
використання електронної бази законодавства.
Зазначені витрати приватних нотаріусів, пов'язані з організацією їх роботи, є необхідними для забезпечення законності та професійності їх діяльності та випливають з вимог чинного законодавства і повинні бути відображені у їхньому податковому обліку відповідно до вимог пункту 19.1 статті 19 Закону. При цьому витрати враховуються за звітний податковий період (рік) та не переносяться на наступний звітний податковий період (рік).
Заступник Міністра | Л.В.Єфіменко |